Mobo en processor vervangen: zonder nieuwe windows install?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 16:18

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Hi all,

Ik heb een desktop pc waarop ik de laatste tijd al wat hardware heb vervangen; meer RAM, andere GPU, extra HD.
Nu ben ik van plan om mijn mobo en processor te gaan vervangen.

Mijn vraag is: kan ik de hardware gewoon vervangen en de pc weer aan zetten, en herkent windows dan de nieuw hardware en voegt de juiste drivers toe? Of moet ik mijn windows dan opnieuw clean installen? En kán dat, want ik heb een OEM versie van windows 10 home, met de code op een stickertje op de case geplakt. Ik heb weleens gehoord dat windows registratie is gekoppeld aan je mobo of processor.

En hoe lastig is het om je mobo zelf te vervangen? Goed te doen, of beter laten doen door bv Mycom boys.

Hoor graag jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Moederbord vervangen is prima te doen, desnoods pak je er een youtube filmpje bij als dat je ding is (ikzelf heb het niet zo met handleidingen op youtube).
Officieel zit een OEM licentie gekoppeld aan je moederbord. Je kan proberen om deze toch (telefonisch) te activeren, maar dat is technisch gezien niet volgens de licentievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mobo en processor vervangen: zonder nieuwe windows install?
Niet doen!
Los van het feit dat MS waarschijnlijk een nieuwe productsleutel wil (jij moet dus Windows kopen) omdat je het moederbord vervangt (ik raad je aan om bij Kinguin te kijken als je het koopt, je kan proberen te bellen en uit te leggen dat je moederbord defect geraakte), het is verstandiger om opnieuw Windows te installeren omdat het problemen kan geven als je dat niet doet.

*knip* hierover verder discussiëren in Zin en onzin van opnieuw installeren Windows. Hier is het zwaar off-topic en niet relevant.

Overigens doe jij het verkeerd als het opnieuw installeren lastig is, als je het handig aanpakt dan gaat dat gemakkelijk. Zie dat je op een overzichtelijke manier alle data opslaat die je wil bewaren (daarvoor dient de folder user/naam/ , sla daar alles in op wat je per se wil bewaren) en het is zo simpel als die folder kopiëren en een paar programma's opnieuw installeren. Zelf begin ik met de drivers, de browser en de mediaspelers en breng ik een paar lichte tweaks aan (kleur, desktop-foto's, in het geval van W10 flink wat decrappifyen), de rest komt later wel een keer.

Het moederbord zelf vervangen is gemakkelijk zolang je niet hele domme dingen doet. Veronderstellende dat je hetzelfde formaat moederbord neemt hoef je enkel het oude moederbord op te tillen en het nieuwe moederbord erop te leggen, niets meer dan dat. Je moet natuurlijk wel opletten dat je geen pinnetjes breekt van de CPU of de socket, dat je netjes de kabels weer juist aansluit (anders kan je in theorie schade aanrichten, meestal werkt het gewoon niet en is er niets aan de hand), dat je de thermal paste goed aanbrengt en de koeler goed plaatst. Het is niet moeilijk maar in principe 'bouw' je heel de computer zelf. Niet overlaten aan de jongens van MyCom, zelf doen! Dan leer je wat en bespaar je geld aangezien je nooit langs hoeft te gaan bij een winkel zoals MyCom voor zoiets. Die winkels zijn nuttig voor mensen die met geld kunnen smijten, die het vervelend vinden om het zelf te doen en die hun tijd belangrijker vinden dan hun geld (als jij >€100 per uur werken krijgt..), als je graag wat kosten bespaart dan kan je het beter zelf doen.

[ Voor 75% gewijzigd door br00ky op 17-07-2018 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ja, als het een nieuwe chipset is moet je Windows opnieuw installeren...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Adjo Tegenwoordig kan je een W10 licentie koppelen aan een account en zo heractiveren. Soms werkt het niet automatisch en dan moet je bellen. Zeer omslachtig en weinig efficiënt proces, maar als je de licentie aan een account hebt gekoppeld, dan kan je zo vaak van moederbord wisselen als je maar wil. :)
https://support.microsoft...ing-after-hardware-change

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Ik heb even flink in het topic gesnoeid. Erg jammer dat de vraag van TS wordt ondergesneeuwd door zwaar offtopic geneuzel over zaken die zeer discutabel zijn. Voel je vrij om daarover verder te discussiëren in Zin en onzin van opnieuw installeren Windows. Hier aub verder over de oorspronkelijke vraag van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:00:
@Adjo Tegenwoordig kan je een W10 licentie koppelen aan een account en zo heractiveren. Soms werkt het niet automatisch en dan moet je bellen. Zeer omslachtig en weinig efficiënt proces, maar als je de licentie aan een account hebt gekoppeld, dan kan je zo vaak van moederbord wisselen als je maar wil. :)
Thanks, ik heb mijn mobo inderdaad gekoppeld aan een @live account van Microsoft (ook voor Onedrive bv). Daarmee log ik ook in op Windows. Dus dat zou postieif kunnen zijn.

Maar ik begrijp wel goed van jullie dat een nieuwe Windows install noodzakelijk is? (en ik weet wat ik daarvoor moet doen, dus daarover hoef ik geen ondersteuning / adviezen ;-))
Dus geen plug & play met je mobo/proc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Nee het is niet noodzakelijk je Windows te herinstalleren. Windows 10 is robuust genoeg om behoorlijke wijzigingen in hardware te kunnen detecteren bij opstart en verder door te starten.

Als je het niet vertrouwt kun je het in elk geval proberen, als je tegen problemen aanloopt, kun je het OS herinstalleren.

Of je een nieuwe licentie nodig hebt, dat is een beetje koffiedik kijken.

[ Voor 50% gewijzigd door MacPoedel op 17-07-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:00:
Of in windows 10 zit/zat een help chat tool en kun je daarmee activeren of via je smartphone kan het ook.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Adjo schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:50:
[...]

Thanks, ik heb mijn mobo inderdaad gekoppeld aan een @live account van Microsoft (ook voor Onedrive bv). Daarmee log ik ook in op Windows. Dus dat zou postieif kunnen zijn.

Maar ik begrijp wel goed van jullie dat een nieuwe Windows install noodzakelijk is? (en ik weet wat ik daarvoor moet doen, dus daarover hoef ik geen ondersteuning / adviezen ;-))
Dus geen plug & play met je mobo/proc?
Waarschijnlijk gaat windows weigeren om te booten, juist omdat er zoveel hardware veranderd. Verder zou ik je altijd aanraden om gewoon een nieuwe W10 installatie te doen. Verder als je overstapt naar Ryzen, zorg er dan voor dat je minstens build 1067 hebt. Daar kwam ik achter toen ik vorig jaar naar een Ryzen 1700 overstapte. Uren dingen lopen proberen voordat dit eindelijk de oplossing bood. Voor build 1067 weigert windows gewoon om te installeren met Ryzen. Beter is het om de nieuwste build van de Microsoft site te halen. Scheelt ook heel wat updates installeren. :P
Damic schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:53:
[...]

Of in windows 10 zit/zat een help chat tool en kun je daarmee activeren of via je smartphone kan het ook.
Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat dit zeker niet altijd werkt. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:06:
[...]

Waarschijnlijk gaat windows weigeren om te booten, juist omdat er zoveel hardware veranderd. Verder zou ik je altijd aanraden om gewoon een nieuwe W10 installatie te doen. Verder als je overstapt naar Ryzen, zorg er dan voor dat je minstens build 1067 hebt. Daar kwam ik achter toen ik vorig jaar naar een Ryzen 1700 overstapte. Uren dingen lopen proberen voordat dit eindelijk de oplossing bood. Voor build 1067 weigert windows gewoon om te installeren met Ryzen. Beter is het om de nieuwste build van de Microsoft site te halen. Scheelt ook heel wat updates installeren. :P

[...]

Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat dit zeker niet altijd werkt. O-)
Ik gebruik meestal de Bel functie, duurt wat langer kost je niets en werkt meestal instant :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Ok, ik ben van plan voor Intel te gaan, dus geen Ryzen probleem.

De clean install van windows is opz zich niet zo'n probleem, maar alle programma's opnieuw installeren is zo tijdrovend. Dat zijn er inmiddels heel veel. En die heb ik weliswaar op een andere HD geïnstalleerd, maar die moet ik waarschijnlijk re-installen omdat windows ze niet (meer) herkend?

En weet iemand hoe het zit met STEAM? ik heb de games op een andere HD, maar steam zelf wel op de C-schijf. Gaat ie die games op D herkennen, of moet ik die ook re-installen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Adjo Steam client kan je later weer downloaden, configureren om naar de andere HDD te kijken en hoogstens zal 'ie filechecks gaan doen en wat kleine updates binnenhalen.

Dan nog, tenzij je in Belgie woont, met een 20Mbit internet-aansluiting trek je in een nachtje slapen al snel 80GB binnen. Tenzij je 30 games per dag wil spelen, heb je dus ook controle welke games je eventueel opnieuw moet binnenhalen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:20

Croga

The Unreasonable Man

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:06:
Waarschijnlijk gaat windows weigeren om te booten, juist omdat er zoveel hardware veranderd. Verder zou ik je altijd aanraden om gewoon een nieuwe W10 installatie te doen.
Hij is hier al een paar keer langs gekomen maar nog een keer dan....

- Nee, Windows gaat niet weigeren om te booten. Ook niet als er zoveel hardware verandert is.
- Waarom zou je nog aanraden om een nieuwe W10 installatie te doen? In XP was dit nodig, in 7 mwah, in 8 was er al geen reden voor, in W10 is er absoluut geen enkele zinvolle reden om nog een reinstall te doen. Heel mischien is het nodig om tegen W10 te zeggen dat hij even terug moet naar basis instellingen maar een reinstall heb ik in W10 nog nooit nodig gehad, noch gezien dat het nodig zou zijn.

Dit is exact hetgeen wat Br00ky gesnoeid heeft omdat het herinstallatie advies gewoon echt nergens meer op slaat in Windows 10.

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 17-07-2018 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nee, laat maar.

[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 17-07-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Croga schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:14:
[...]

Hij is hier al een paar keer langs gekomen maar nog een keer dan....

- Nee, Windows gaat niet weigeren om te booten. Ook niet als er zoveel hardware verandert is.
- Waarom zou je nog aanraden om een nieuwe W10 installatie te doen? In XP was dit nodig, in 7 mwah, in 8 was er al geen reden voor, in W10 is er absoluut geen enkele zinvolle reden om nog een reinstall te doen. Heel mischien is het nodig om tegen W10 te zeggen dat hij even terug moet naar basis instellingen maar een reinstall heb ik in W10 nog nooit nodig gehad, noch gezien dat het nodig zou zijn.

Dit is exact hetgeen wat Br00ky gesnoeid heeft omdat het herinstallatie advies gewoon echt nergens meer op slaat in Windows 10.
Tja, de een zegt wel, de ander niet. Ik wil iedereen graag geloven en hoop natuurlijk dat jij gelijk hebt. Het lijkt er in ieder geval op dat ik het zonder risico kan proberen. Start windows niet meer op, dan vette pech en alsnog alles opnieuw installen. Dus wel even in een rustig weekendje doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Adjo schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:35:
[...]

Tja, de een zegt wel, de ander niet. Ik wil iedereen graag geloven en hoop natuurlijk dat jij gelijk hebt. Het lijkt er in ieder geval op dat ik het zonder risico kan proberen. Start windows niet meer op, dan vette pech en alsnog alles opnieuw installen. Dus wel even in een rustig weekendje doen ;).
Windows zal (meestal) gewoon opstarten en iig proberen de juiste drivers te verzamelen, dit kan goed gaan maar het kan ook fout gaan... Mijn ervaring is dat wanneer het fout gaat het sneller was te herinstalleren dan om uit te vogelen wat er mis gaat om dan alsnog te herinstalleren :+
Ga je van een AMD naar Intel (of andersom) dan is het vaak de moeite waard te herinstalleren, van binnen hetzelfde platform (zeker met dezelfde chipset) valt het te proberen zonder herinstallatie.

Zolang je maar een (goede) backup van belangrijke data hebt zodat je niet straks een brakke installatie hebt waar je op een of andere manier eerst nog data vanaf moet halen voordat je kan herinstalleren...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 10:19
Het meeste is denk ik al gezegd.. met de juiste BIOS instelling (AHCI/IDE/UEFI) mode heb je kans dat je PC weer opstart met je huidige windows install.. maarrr.. ga je naar een andere chipset dan zou ik je aanbevelen om zeker een reinstall te doen. Ik heb zelf vele onverklaarbare BSOD's gehad na een Z170 -> Z370 upgrade ook al heb ik nog zo netjes alle drivers geinstalleerd en oude drivers geuninstalled.

Helaas zal je Windows 10 licentie, als deze niet is gekoppeld aan je online Microsoft account, vervallen, in mijn geval heb ik Microsoft gebeld en uitgelegd dat ik een defect moederbord had (wat ook zo was) en hebben ze een coulance regeling waarbij ze je dan eenmalig een echte key geven die je aan je account kan koppelen en kan hergebruiken in de toekomst. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:18
Je kan bellen als je een probleem krijgt het duurt even maar werkt wel
Of een nieuwe sleutel kopen zijn niet zo duur .
Ik denk wel,dat hij opstart maar een verse instal is altijd beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RGAT schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:46:
Zolang je maar een (goede) backup van belangrijke data hebt zodat je niet straks een brakke installatie hebt waar je op een of andere manier eerst nog data vanaf moet halen voordat je kan herinstalleren...
Dat is geen enkel probleem: Linux-ISO downloaden, op een USB zetten met Etcher of Rufus, opstarten en alle data veilig stellen. Maar eh, gewoon alle belangrijke data op tijd backuppen want een SSD of harde schijf kan ook plotseling kapot gaan.
Croga schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:14:
Het is duidelijk dat de meningen hierover verschillen, RGAT en Dain denken er duidelijk anders over dan jij. Een eventuele verdere discussie hierover is voor de andere draad.

@Adjo
Je komt er vanzelf achter als je het probeert. Als je BSOD's krijgt of het systeem duidelijk trager start of minder responsief is dan kan je alsnog Windows herinsstalleren. Simpel. Het ergste wat kan gebeuren is dat Windows niet start, dan stel je alle data veilig op de door mij aangegeven manier en installeer je het opnieuw. Ik gaf jou het advies om te herinstalleren omwille van het onderstaande maar je kan het rustig zonder proberen, houd in je achterhoofd dat als je problemen merkt dat je het dan alsnog even doet.
RGAT schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:46:
Windows zal (meestal) gewoon opstarten en iig proberen de juiste drivers te verzamelen, dit kan goed gaan maar het kan ook fout gaan... Mijn ervaring is dat wanneer het fout gaat het sneller was te herinstalleren dan om uit te vogelen wat er mis gaat om dan alsnog te herinstalleren :+.

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2018 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Thanks all voor jullie hulp en advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

d22wth schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:37:
Ja, als het een nieuwe chipset is moet je Windows opnieuw installeren...
Dit is theoretisch sinds Windows Vista al niet meer het geval. Zeker sinds Win 7 is dit ook echt niet meer nodig.
Ik zeg niet dat het onzinnig is, maar jij stelt hier met MOETEN dat er geen andere optie is. Ik heb meerdere keren een installatie overgezet, de laatste keer van een AMD E2-1800 naar i3 Sky Lake systeem, zonder problemen.

De OEM key van Windows wordt dan niet meer geactiveerd, je kunt echter een andere licentie aanschaffen en deze invullen om je Windows weer te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
Hann1BaL schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:46:
[...]

Dit is theoretisch sinds Windows Vista al niet meer het geval. Zeker sinds Win 7 is dit ook echt niet meer nodig.
Ik zeg niet dat het onzinnig is, maar jij stelt hier met MOETEN dat er geen andere optie is. Ik heb meerdere keren een installatie overgezet, de laatste keer van een AMD E2-1800 naar i3 Sky Lake systeem, zonder problemen.

De OEM key van Windows wordt dan niet meer geactiveerd, je kunt echter een andere licentie aanschaffen en deze invullen om je Windows weer te activeren.
Met windows 7 en vista was het anders nog behoorlijk problematisch om van zulke totaal verschillende chipsets te wisselen onder een installatie. windows 10 heeft er beduidend minder problemen mee dat is zeker. Maar in alle gevallen zou ik nog zeggen dat het onverstandig is

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

aminam schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:06:
[...]

Met windows 7 en vista was het anders nog behoorlijk problematisch om van zulke totaal verschillende chipsets te wisselen onder een installatie. windows 10 heeft er beduidend minder problemen mee dat is zeker. Maar in alle gevallen zou ik nog zeggen dat het onverstandig is
Ik vraag me alleen af waar je dat op baseert. Als het niet werkt, kun je alsnog besluiten een herinstallatie te doen. Er is alleen feitelijk geen reden dat het onverstandig is. Ook kun je zeggen dat het altijd wel fijn is om na jaren eens je Windows compleet te herinstalleren en indien je van chipset wisselt, is je Windows installatie doorgaans al wat jaartjes oud, maar heeft vrijwel nooit te maken met chipsets en drivers daarvoor.

Na het veranderen van het drivermodel heeft Windows daar gewoon geen moeite meer mee.
Alleen als je wilt switchen van legacy boot, naar UEFI secure boot, dan zul je wel moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
Hann1BaL schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:10:
[...]

Ik vraag me alleen af waar je dat op baseert. Als het niet werkt, kun je alsnog besluiten een herinstallatie te doen. Er is alleen feitelijk geen reden dat het onverstandig is. Ook kun je zeggen dat het altijd wel fijn is om na jaren eens je Windows compleet te herinstalleren en indien je van chipset wisselt, is je Windows installatie doorgaans al wat jaartjes oud, maar heeft vrijwel nooit te maken met chipsets en drivers daarvoor.

Na het veranderen van het drivermodel heeft Windows daar gewoon geen moeite meer mee.
Alleen als je wilt switchen van legacy boot, naar UEFI secure boot, dan zul je wel moeten.
Vaak was het niet direct het probleem dat het niet werkte, windows starte vaak gewoon op en je moest een paar drivers installeren voor het nieuwe platform. Het probleem was vaak dat je bluescreens en bugs tegenkwam die je niet kon verhelpen met je standaard trukendoos van driverherinstallaties en updates, chipset driver kun je ook niet deinstalleren. Dus op de lange duur was je meestal slechter af als je de installatie hergebruikte, een nieuwe installatie is als je het mij vraagt altijd aanbevolen als je verhuist naar een platform met andere chipset.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:18
Het klopt wel w10 start ook op ik heb mijn ssd ook van een ryzen systeem naar een Intel systeem gedaan en weer terug en het starte ook op geen probleem en een 1080ti in het systeem gedaan waar een Vega in zat
Starte ook op geen probleem maar de meesten draaien toch eerst DDU
En dan de kaart erin en drivers installeren
Ik zou het ook doen met een nieuw mobo
Verse instal .

[ Voor 3% gewijzigd door Beaudog op 18-07-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 10:19
Opstarten is toch wat anders dan dagenlang stabiel draaien. Als je random BSOD's krijgt zonder duidelijke oorzaak dan wordt het in ieder geval tijd om wel een keer een reset of fresh install te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:10:
Ook kun je zeggen dat het altijd wel fijn is om na jaren eens je Windows compleet te herinstalleren en indien je van chipset wisselt, is je Windows installatie doorgaans al wat jaartjes oud,
Ook een reden waarom ik aanbeveelde om wel een clean install te doen, iemand die zoiets vraagt (TS) heeft dat waarschijnlijk niet tussendoor gedaan en dan ben ik er zeker van dat er inmiddels de nodige problemen in zijn geslopen die het systeem trager, minder responsief en minder stabiel maken. Maar inderdaad, je kan het eerst zonder proberen, zelf zou ik het als geschikt moment zien om het maar weer eens te doen. Het is maar een half uurtje werk (10-15 minuten voor de installatie van W10) inclusief de drivers, belangrijkste programma's en een paar kleine tweaks, je moet dan enkel nog een keer flink W10 decrappifyen) maar wat hij wil.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2018 15:27 ]

Pagina: 1