telefoon via v&a verkocht, hoeveel info vrijgeven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 15:37
Hoi, ik hoop dat ik in het goede subforum ben om een (misschien domme) vraag te stellen.

Ik heb een paar weken oude telefoon die ik toch niet wil blijven houden dus heb een ad op v&a gezet. binnen korte tijd een reactie gekregen van een nieuwe account die wel aangemaakt lijkt voor mijn advertentie.
In principe zijn we een prijs overeengekomen en heb ik mijn rekeningnummer en naam laten weten ivm het overmaken van het geld. De vraag is nu ook naar mijn adres ivm evt fraude van mijn kant.

Nou weet ik van mezelf wel dat ik niets raars van plan ben en ik zou zelfs een vals adres op kunnen geven maar als het geen kwaad kan vind ik het ook geen probleem om het gewoon door te geven.

Ik weet alleen niet wat er mogelijk is vanuit de kant van de koper(met mijn naarm/rekeningnummer/adres) om het geld weer van mijn rekening af te kunnen halen nadat ik de telefoon verstuurd heb?

hopelijk is de vraag duidelijk :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-09 11:01
Je wilt weten of het mogelijk is om, als je eenmaal geld naar een andere rekening hebt overgemaakt, dit weer terug te krijgen? Zolang je gewoon internet bankieren gebruikt en die andere persoon het "handmatig" overschrijft is dit niet mogelijk, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
ja inderdaad. Ik meen me te herinneren (hier ergens gelezen) dat er scam acties/strategieen zijn waarbij dit gebeurt maar weet de details daarvan niet meer :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

superwashandje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:29:
ja inderdaad. Ik meen me te herinneren (hier ergens gelezen) dat er scam acties/strategieen zijn waarbij dit gebeurt maar weet de details daarvan niet meer :)
Je bank weet daar het meeste van; allicht kan iemand daar iets meer vertellen?

Andersom; je adres hoef je niet te geven, vind ik. Zie geen enkele reden hiertoe. Als iemand wel met je wil handelen maar je dan niet vertrouwt met bankrekening, is het imho niet waard om mee verder te gaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
ja, ik geloof dat de bank niet meer bereikbaar is en hier zit ook veel expertise dus vandaar :)
En inderdaad ik denk persoonlijk niet dat het nodig is maar als het geen kwaad kan maakt het mij ook niet heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

superwashandje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:38:
ja, ik geloof dat de bank niet meer bereikbaar is en hier zit ook veel expertise dus vandaar :)
En inderdaad ik denk persoonlijk niet dat het nodig is maar als het geen kwaad kan maakt het mij ook niet heel veel uit.
Wat voor kwaad kan het... Ontevreden klant die liegend / briesend ontevreden is over de koop en voor je deur staat? Of zijn "vriendjes"? He, geld terug!!!!

Anyhow, het is natuurlijk een zeeeeeer onwaarschijnlijk scenario maar het afgeven van dit soort gegevens vind ik persoonlijk niet relevant voor een deal. Hier op GoT geef ik ook mijn adres niet, tenzij iemand nog moet komen ophalen / zien / testen van een apparaat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:26
superwashandje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:22:
Ik weet alleen niet wat er mogelijk is vanuit de kant van de koper(met mijn naarm/rekeningnummer/adres) om het geld weer van mijn rekening af te kunnen halen nadat ik de telefoon verstuurd heb?
Dat lijkt me sterk. Hij zal wel met een paar honkbalknuppels langs kunnen komen; ik weet niet wat erger is :+

Ik zou er niet al te moeilijk over doen, al snap ik je argwaan bij net aangemaakte accounts. Maargoed; die moeten ook ergens beginnen en zijn wellicht nog Marktplaats gewend...

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 16-07-2018 18:45 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zou niet weten waarom jij je adres zou moeten afgeven. Je hebt 36 positieve beoordelingen en geen enkele negatieve. Als dat niet genoeg is, jammer dan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Een overboeking vanuit een Nederlandse bank kun je niet terugdraaien.

De scams die er zijn:
1) Geld komt vanuit een bank uit Verwegistan. Jij ziet het geld op je rekening. Maar de controle kan een paar weken duren. Bij de controle blijkt dat de transactie is afgekeurd en het geld verdwijnt spontaan van je rekening.
2) Driekhoek scam: De koper heeft ook een (nep) advertentie om iets te verkopen tegen dezelfde prijs. Hij laat zijn koper het geld overmaken naar jouw rekening. Als er dan niks wordt bezorgd staat de opgelichte koper met de politie bij jou op de stoep.

Tegen 1: Als er vanuit het buitenland betaald wordt. Bel je bank en vraag wanneer de transactie onheroepbaar is.
Tegen 2: Laat de koper iets specifieks in het "beschrijving" veld invullen. Bijvoorbeeld Iphone 7 superwashandje

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
@RocketKoen thanks, ik denk dat ik voorbeeld 1 half kon herinneren. qua andere voorbeelden: inderdaad, ik denk dan ook dat ik er vanaf zie om het adres te geven. mocht de v&a feedback niet genoeg zijn dan zoek ik een andere koper.
tegen voorbeeld 2 helpt ook het niet doorgeven van mijn adres lijkt me

nieuwe accounts moeten ook zeker ergens beginnen en ik zal zeker bereid zijn om een goede feedback te geven als alles goed gaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door superwashandje op 16-07-2018 18:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:14
RocketKoen schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:46:
Tegen 2: Laat de koper iets specifieks in het "beschrijving" veld invullen. Bijvoorbeeld Iphone 7 superwashandje
ik laat de koper in zijn overschrijving zijn eigen adres zetten. iemand die geld over moet maken met als beschrijving een adres wat hij niet kent zal ws wel een belletje doen rinkelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Gh0stw4lk3r schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:50:
[...]

ik laat de koper in zijn overschrijving zijn eigen adres zetten. iemand die geld over moet maken met als beschrijving een adres wat hij niet kent zal ws wel een belletje doen rinkelen .
Ik zie dat niet werken... dat kan dan toch ook het adres van de nietsvermoedende 3e partij zijn als de situatie zo ligt?

Heel simpel, als je het niet vertrouwd... niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:14
MicGlou schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:02:
[...]

Ik zie dat niet werken... dat kan dan toch ook het adres van de nietsvermoedende 3e partij zijn als de situatie zo ligt?

Heel simpel, als je het niet vertrouwd... niet doen.
ik vraag de koper eerst waar het naar toe moet, die geeft zijn adres en vervolgens geef ik aan dat in de overschrijving zijn adres moet staan.

als het het adres is van de nietsvermoedende 3e partij, dan stuur ik het toch daarheen, dan heeft die de spullen en ik mijn geld, en zit de middle man zonder geld en of spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Als je het niet vertrouwt, gewoon niet doen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:26

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

RocketKoen schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:46:

De scams die er zijn:
1) Geld komt vanuit een bank uit Verwegistan. Jij ziet het geld op je rekening. Maar de controle kan een paar weken duren. Bij de controle blijkt dat de transactie is afgekeurd en het geld verdwijnt spontaan van je rekening.

Tegen 1: Als er vanuit het buitenland betaald wordt. Bel je bank en vraag wanneer de transactie onheroepbaar is.
Heb je hier voorbeelden van? Over welke controle heb je het?

Als je als klant van een bank in verweggistan (voor het gemak even buiten het Sepa gebied dus) een betaling doet gaat dat over Swift en zal de bank opdrachtgever een MT103 bericht sturen naar de bank van de ontvanger/begunstigde.

Om de betaling ook definitief te maken wordt er ook een MT202 (voor de verevening) verzonden, als deze ook door de bank van de begunstigde is ontvangen zal de bijschrijving bijgeboekt worden op de rekening van de begunstigde en zal de "reservering" notatie verdwijnen. Dit duurt normaliter een paar uur en hooguit tot de volgende werkdag. Buiten de signalering systemen voor verdachte transacties om gaat dit allemaal heel snel en automatisch.

Je hoeft er als ontvanger dus alleen maar op te letten dat die reservering notatie weg is voordat je spullen levert. Bedoel je dit misschien?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
De hoeveelheid positieve beoordeling zou al voldoende moeten zijn. Je adres opgeven is natuurlijk volledig onnodig en kan niet 'geëist' worden. Wordt dat het wel, dan gewoon lekker afkappen die handel. Is al die moeite en twijfel totaal niet waard imo. Jij raakt die telefoon heus wel kwijt aan een ander. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
bvk schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 00:45:
[...]

Heb je hier voorbeelden van? Over welke controle heb je het?

Als je als klant van een bank in verweggistan (voor het gemak even buiten het Sepa gebied dus) een betaling doet gaat dat over Swift en zal de bank opdrachtgever een MT103 bericht sturen naar de bank van de ontvanger/begunstigde.

Om de betaling ook definitief te maken wordt er ook een MT202 (voor de verevening) verzonden, als deze ook door de bank van de begunstigde is ontvangen zal de bijschrijving bijgeboekt worden op de rekening van de begunstigde en zal de "reservering" notatie verdwijnen. Dit duurt normaliter een paar uur en hooguit tot de volgende werkdag. Buiten de signalering systemen voor verdachte transacties om gaat dit allemaal heel snel en automatisch.

Je hoeft er als ontvanger dus alleen maar op te letten dat die reservering notatie weg is voordat je spullen levert. Bedoel je dit misschien?
Ik had alleen begrepen dat je er voor kan zorgen dat die vertraging veel meer dan een paar uur kon zijn. Al dan niet met opzet. Net als bijvoorbeeld bij het storten van een cheque.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:45

Croga

The Unreasonable Man

Gh0stw4lk3r schreef op maandag 16 juli 2018 @ 20:00:
ik vraag de koper eerst waar het naar toe moet, die geeft zijn adres en vervolgens geef ik aan dat in de overschrijving zijn adres moet staan.

als het het adres is van de nietsvermoedende 3e partij, dan stuur ik het toch daarheen, dan heeft die de spullen en ik mijn geld, en zit de middle man zonder geld en of spullen.
En de fraudeur zegt tegen de mule "Je moet in de overschrijving bij het adres even mijn adres invullen zodat ik zeker weet dat jij niet aan het frauderen bent"....

Dat gaat natuurlijk niet goed komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:13
Croga schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 05:37:
[...]

En de fraudeur zegt tegen de mule "Je moet in de overschrijving bij het adres even mijn adres invullen zodat ik zeker weet dat jij niet aan het frauderen bent"....

Dat gaat natuurlijk niet goed komen.....
Productnaam + gebruikersnaam verkoper is beter (Y)
Daarom maak altijd een betaallink in de rabo-app aan met die info: "Wil je me €xx,xx betalen voor [product + mijn mp/va naam]"

(Daar ligt bij MP overigens het enige voordeel van het sturen van een betaalverzoek via mp zelf: deze kan een fraudeur niet delen (of iig niet zonder heel verdacht over de te komen).)

Wat betreft adresgegevens: Nja, als je online een verzendlabel aanmaakt, staat er ook altijd jouw adres/het retouradres op vermeld, dus dan heeft de koper het toch.....

[ Voor 40% gewijzigd door henri86 op 17-07-2018 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
bedankt voor de input allemaal. Ik heb ondertussen het geld binnen van een nederlandse rekening zonder mijn adres erbij op te geven ;)
Doordat het een nieuw account is (van 14 juli) was ik gewoon wat voorzichtiger dan bij iemand met veel goede feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is altijd goed om voorzichtig te zijn.
Toch vind ik het niet vreemd dat een koper naar je adres vraagt. Je wil toch graag weten met wie je zaken doet? Zeker voor een telefoon van misschien wel een paar 100 euro.
Als ik iets verkoop dan kan de koper het ophalen of ik stuur het op.
Gewoon eerlijk zijn over de staat van het product, foto's van evt. beschadigingen erbij etc.
Dan is de kans erg klein dat iemand terug komt bewapend met een honkbal knuppel of vrienden, ik heb het nog nooit meegemaakt iig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic; liever tien van dit soort topics dan dat we weer een scammer van goederen/geld hebben voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

superwashandje schreef op maandag 16 juli 2018 @ 18:50:
@RocketKoen thanks, ik denk dat ik voorbeeld 1 half kon herinneren. qua andere voorbeelden: inderdaad, ik denk dan ook dat ik er vanaf zie om het adres te geven. mocht de v&a feedback niet genoeg zijn dan zoek ik een andere koper.
tegen voorbeeld 2 helpt ook het niet doorgeven van mijn adres lijkt me

nieuwe accounts moeten ook zeker ergens beginnen en ik zal zeker bereid zijn om een goede feedback te geven als alles goed gaat :)
Je hebt het denk ik over dit voorbeeld:
Marktplaats oplichting, hoe dan?

Ik snap wat dat betreft je argwaan.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
thx, volgens mij was het een andere (soortgelijke) maar het is wel interessant om te lezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door superwashandje op 17-07-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-09 16:30
Een koper die vraagt naar je adres? Zou ik zelf niet doen, kan driehoeksoplichtingsconstructie mee worden opgezet, vervolgens krijg jij boze mensen voor je deur

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Achteraf heeft eigenlijk elke koper mijn adresgegevens, deze staan namelijk op het etiket wat PostNL voor mij genereert als ik een verzending klaarmaak en online betaal om te printen. Dat is dus achteraf en maakt het mij niet zo veel uit, vooraf vind ik het inderdaad ook vreemd.

Wegens privacy redenen is mijn V&A postcode ook hemelsbreed een kilometer verder dan waar ik zelf woon, is het ethisch? Wellicht niet is het voor mij prettig? ja dat wel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
True schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:17:
Achteraf heeft eigenlijk elke koper mijn adresgegevens, deze staan namelijk op het etiket wat PostNL voor mij genereert als ik een verzending klaarmaak en online betaal om te printen. Dat is dus achteraf en maakt het mij niet zo veel uit, vooraf vind ik het inderdaad ook vreemd.

Wegens privacy redenen is mijn V&A postcode ook hemelsbreed een kilometer verder dan waar ik zelf woon, is het ethisch? Wellicht niet is het voor mij prettig? ja dat wel.
Maar het kan ook zonder. Ik geef het pakket af bij een punt in de buurt en maak geen online label. Op Tweakers geef ik mijn postcode wel aan, maar alleen de getallen, niet de letters. Op die manier staat mijn adres niet online, maar alleen de plaats en weet de koper niet mijn adres als het pakket binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
PilatuS schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 23:40:
[...]

Maar het kan ook zonder. Ik geef het pakket af bij een punt in de buurt en maak geen online label. Op Tweakers geef ik mijn postcode wel aan, maar alleen de getallen, niet de letters. Op die manier staat mijn adres niet online, maar alleen de plaats en weet de koper niet mijn adres als het pakket binnenkomt.
zo doe ik het ook altijd inderdaad :)

Pagina: 1