Marktplaats oplichting, hoe dan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 52.184 views

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ik heb wat te koop staan op Marktplaats en kreeg daarop vandaag deze reactie:
Ik neem hem graag van je over voor de vraagprijs als het mogelijk is het te versturen. Ik zal het geld dan vooraf overmaken en ik doe er dan €8,60 extra bij voor de verzendkosten. Als dat mogelijk is hoor ik graag waar ik het geld naar kan overmaken, dan stuur ik mijn adresgegevens door en mag je het opsturen zodra je het geld hebt ontvangen.
Vraagprijs is uiteraard perfect en verzending is w.m.b. geen probleem, dus dit doorgegeven, echter nog geen banknr of verzendkosten. Ik heb eerst om adresgegevens gevraagd, sowieso om te checken of het wel verzending binnen NL betreft...

Anyway, daar geen reactie op gehad, maar ik kreeg daarnet het welbekende bericht van MP:
Onlangs heb je een bod of reactie gehad van **** op jouw advertentie: ****. Het vermoeden bestaat dat er sprake is van een frauduleuze bieder. Wij hebben derhalve het account en het bod van deze gebruiker verwijderd.
Wij raden je aan zeer voorzichtig te zijn in je verdere contact met deze gebruiker.
Mijn vraag is eigenlijk wat hier had kunnen gebeuren?

Het komt namelijk wel eens voor dat ik mijn bankgegevens doorgeef en dat dan de koop, om wat voor reden dan ook, niet doorgaat.

Kunnen ze iets met je gegevens doen dan? Nee toch?

Te koop....

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54

Detmer

Professioneel prutser

Wellicht de iDeal functie van Marktplaats? Of dat gelijk oversteken gedoe? En dan vervolgens zeggen dat het niet aan is gekomen?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 21:57

EnnaN

Toys in the attic

Zo'n 3-punts ding? Ze geven jouw gegevens aan een 3e persoon, die maakt het naar je over, jij stuurt het naar de oplichter, die gaat er vandoor met je spullen.... en jij hebt een boze koper achter je aan omdat die kan aantonen dat jij geld hebt gekregen, maar je hbt niets gestuurd....

Aka: degene die jou betaald is dan niet degene aan wie jij het spul stuurt.

sig

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Deze 'marktplaatsgebruiker' heeft waarschijnlijk zelf eenzelfde soort artikel als jij te koop aangeboden, daarvoor krijgt hij geld, dat laat hij naar jou overmaken zodat jij het naar zijn adres stuurt. Hij heeft niet hoeven betalen, jij hebt je geld en weet eigenlijk niet van oplichting, maar koper nummer 1 heeft geen artikel maar alleen jouw bankgegevens. (zoiets was het volgens mij)

[ Voor 9% gewijzigd door Hippocampus op 22-02-2018 14:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja, dit heet driehoeksoplichting. Zou natuurlijk ook kunnen dat bij mp de alarmbellen afgaan omdat iemand een (onterechte) klacht heeft ingediend.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Lastig om je daartegen te beschermen dan...

Dank voor jullie input tot zover! Weer wat wijzer...

edit: Oh ja. Ik had wel gezien dat de bieder slechts 1 dag actief was. Dat wil niet alles zeggen, maar maakt me wel net iets meer alert op de een of andere manier.

[ Voor 45% gewijzigd door albino71 op 22-02-2018 14:49 ]

Te koop....

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

Rannasha

Does not compute.

albino71 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:48:
Lastig om je daartegen te beschermen dan...
Vraag aan de koper om z'n adres (of een deel daarvan) in de mededeling van de overbooking te zetten. De derde partij waar de oplichter het geld vandaan probeert te halen zal dan hopelijk argwaan krijgen als hem wordt gevraagd een onbekend adres in de mededeling te zetten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Goeie, ga ik in het vervolg doen.

Een eventuele oplichter zal dan waarschijnlijk al afhaken.

Te koop....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26
Overmaken doe ik tegenwoordig alleen nog via een zelf aangemaakte betaallink vanuit de rabobank app. Kan ik zelf de beschrijving toevoegen (artikel+mp naam).

Ideal via mp voorkomt driehoeksoplichting ook, maar ik gun ze die 40ct niet :p

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:15
Driehoeksoplichting is wel gebruikelijk bij oplichtende kopers maar om nou te stellen dat dat hier ook het geval is... ?

Er zijn namelijk wel veel meer trucs die wel uitgevoerd kunnen worden door een frauduleuze bieder.
Goed voorbeeld is dat nadat jij je bankgegevens hebt gegeven de koper '' het niet helemaal vertrouwt '' ,graag jouw ID kaart wil en dat je 1 cent moet overmaken naar zijn/haar rekening om '' te controleren '' of jij wel de rekeninghouder bent.
Hierin kan de oplichter nog allemaal andere trucs bedenken welke jou meer vertrouwen zouden kunnen geven en/of nog meer informatie te verschaffen over jou.
Als jij zo naïef als verkoper bent om dat dan toch te doen heeft de oplichter waarschijnlijk een bankrekening op jouw naam afgesloten met alle gevolgen van dien.
Altijd opletten is van belang en als verkoper kun je je beschermen tegen veel van deze vormen door je kopers te laten betalen d.m.v. de iDeal functie van MP.

[ Voor 28% gewijzigd door JohanNL op 23-02-2018 12:47 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:17
Ik kreeg hetzelfde bod/mail. Ik moet zeggen, zonder de MP mail was ik er misschien ingetrapt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

454232

Zojuist een identieke reactie ontvangen, voor de lol in Google gecopy-paste en hier ben ik...

Hoe de oplichter te werk gaat:
Nadat je je naam en rekeningnummer hebt doorgestuurd, word je gevraagd om een cent naar hem over te maken "omdat hij weleens is opgelicht en zeker wilt weten dat de naam bij de rekening hoort". Vervolgens stuurt hij je een valse betaallink naar een site dat 100% gelijk lijkt aan het origineel maar naar een malafide site leidt...je vult je bankgegevens in en je bankrekening wordt per omgaande leeggeplunderd.

Het gaat dus niet strictr om jouw NAW gegevens maar om je middels phishing het geld afhandig te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door 454232 op 19-04-2018 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Alternator
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-08-2024
Detmer schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 14:35:
Wellicht de iDeal functie van Marktplaats? Of dat gelijk oversteken gedoe? En dan vervolgens zeggen dat het niet aan is gekomen?
Gelijk oversteken? Dat is een wassen neus, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:30
The Alternator schreef op donderdag 19 april 2018 @ 06:26:
[...]

Gelijk oversteken? Dat is een wassen neus, toch?
In principe wel.. echter; Wanneer je pakket is aangekomen dient de koper dit aan te geven. Doet koper niets dan zal betaling na 7 dagen automatisch volgen. Verkoper heeft evt. nog bewijs middels de Track & Trace code. Hoewel hier natuurlijk ook een baksteen in kan zitten...

Ik denk dat dit meer het verzenden het risico van de verkoper maakt. Geen pakket ontvangen en/of Tracking geeft aan niet geleverd = geld terug naar koper. Ik heb tot heden nog slechts 1 enkele ervaring met gelijk oversteken en dat ging in elk geval prima. Verder is en blijft iDeal niet meer, niet minder dan geld overmaken zonder zelf het rekeningnummer (en evt. bedragen etc.) in te moeten vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 19-04-2018 07:05 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Maar hoe kan je dit als koper door hebben, of tegen beschermen? Je eigen adres altijd in de overboeking zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

454232 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 00:22:
Zojuist een identieke reactie ontvangen, voor de lol in Google gecopy-paste en hier ben ik...

Hoe de oplichter te werk gaat:
Nadat je je naam en rekeningnummer hebt doorgestuurd, word je gevraagd om een cent naar hem over te maken "omdat hij weleens is opgelicht en zeker wilt weten dat de naam bij de rekening hoort". Vervolgens stuurt hij je een valse betaallink naar een site dat 100% gelijk lijkt aan het origineel maar naar een malafide site leidt...je vult je bankgegevens in en je bankrekening wordt per omgaande leeggeplunderd.

Het gaat dus niet strictr om jouw NAW gegevens maar om je middels phishing het geld afhandig te maken.
Met alle respekt, maar hoe kun je er in trappen om via een opgestuurde "betaallink" iets over te schrijven? Als ik ook maar 1 cent naar iemand moet overschrijven dan heeft hij mij zijn IBAN nummer maar en dan ga ik naar mijn internetbankieren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Laatst online: 22:54

Detmer

Professioneel prutser

Maasluip schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:56:
[...]

Met alle respekt, maar hoe kun je er in trappen om via een opgestuurde "betaallink" iets over te schrijven? Als ik ook maar 1 cent naar iemand moet overschrijven dan heeft hij mij zijn IBAN nummer maar en dan ga ik naar mijn internetbankieren.
Hoe kunnen mensen er intrappen om op een namaaksite van een bank hun gegevens in te vullen? Hoe kunnen mensen hun bankpas met pincode opsturen? :+ .
Je hebt tikkie, ING heeft hun eigen variant 'betaalverzoek' in de app zitten en volgens mij hebben andere banken ook zoiets.

De ING betaalverzoeken gebruik ik vaak als mensen wat op willen halen en per bank willen betalen. Kan de koper terplekke het geld overmaken en ongeacht vanaf welke bank het komt heb ik het er direct bij staan.

Conclusie is gewoon dat je OVERAL goed op moet letten. Ook bij het overmaken, ook bij de ideal functie, ook bij het gelijk oversteken.

[ Voor 7% gewijzigd door Detmer op 19-04-2018 09:00 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Ik kreeg niet al te lang geleden een bericht met een gelijke inhoud. Geen afdingen, gelijk aanbieden de verzendkosten betalen enz...

Uiteindelijk bleek het heerschap een poging te willen wagen mijn bankgegevens af te troggelen en mij dan met een smoes een e-dentifier code te doen geven. De rest kun je wel invullen....

Marktplaats wordt steeds gevaarlijker, met name voor de oudere generatie die simpelweg kwetsbaarder is voor dit soort smerige oplichting. Ik ben dan ook van mening dat MP zich VEEL proactiever moet opstellen om gebruikers te beschermen en voor te lichten, want het enige dat ze nu doen is zich verschuilen achter de politie die niet of nauwelijks actie kan/wil ondernemen en "stichting open deur" artikels op de site plempen.

En als een MP gebruiker zich dan in wil spannen anderen te waarschuwen middels een advertentie op MP wordt deze binnen no time verwijderd.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

Part

Helemaal niets.....

Ik heb hem nu al 5x gehad onder verschillende namen:

Ik neem het graag van je over voor de vraagprijs als het mogelijk is het te versturen. Ik zal het geld dan vooraf overmaken en ik doe er dan €8,60 extra bij voor de verzendkosten. Als dat mogelijk is hoor ik graag waar ik het geld naar kan overmaken, dan stuur ik mijn adresgegevens door en mag je het opsturen zodra je het geld hebt ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Thomas
1 dag actief op Marktplaats

Telkens een andere naam, de zelfde tekst en 1 dag actief.
Soms binnen 30 seconde een reactie gestuurd maar dan stuurt hij nogmaals het zelfde verhaal.
Dus wat het nut is? Iemand die zijn frustraties kwijt moet misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 20:02
"when something seems too good to be true"...

Binnen 30 seconden is inderdaad heel erg snel. Ik heb het vermoeden dat deze persoon er een dagtaak / zijn werk van heeft gemaakt om op deze manier geld te verdienen. Ik doe sowieso geen zaken met mensen die pas 1 dagen actief zijn op MP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
MP is hier zeker niet de enige schuldige in.
Als ik het op volgorde zou zetten: gedupeerde > bank/bankbeleid > politie/overheid > MP

- De gedupeerde is meestal vrij naïef, gaat in op vreemde verzoeken, heeft weinig verstand van zaken en gaat daarom verkeerd om met online bankieren en handelen.
- De bank en haar beleid hebben de afgelopen jaren nieuwe dingen ingevoerd welke makkelijker zijn maar echt ten koste gaan van veiligheid.
Ik noem daarin maar even die online verificatie methode waarbij je 1 cent moet overmaken, geen naam/nummer controle en mobiel bankieren( ja elke nieuwe manier van inloggen/verificatie naast de bestaande is een nieuw beveiligingslek).
- Je zou zeggen; als er dan duidelijk sprake is van oplichting gaat politie/justitie het wel oplossen, iedereen weet het antwoord daarop.
- MP of welk handelsplatform dan ook heeft de taak de gebruikers goed te informeren over veilig handelen.
Voor zover ik heb begrepen blokkeerd mp gebruikers, ip adressen en advertenties waarbij wordt vermoed dat deze frauduleus zijn.
En natuurlijk nog veel meer, teveel om op te noemen, ze zitten daar ook echt niet stil.
Wat je altijd hoort is dat MP te weinig doet volgens veel mensen, maar ik vraag mij echt aan diegenen af die dat beweren wat MP dan nog zou moeten doen.
Het is namelijk een grote gatenkaas bij bovenstaande andere afdelingen, MP kan dit redelijkerwijs gewoon niet allemaal dichtplakken.

@Part Zoals in eerdere berichten wil diegene schijnbaar dat je 1 cent overmaakt naar een rekening.
Daarna krijg je een nep betaallink, als je daarop in gaat wordt je rekening leeggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 23:45

Part

Helemaal niets.....

JohanNL schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:01:
....
@Part Zoals in eerdere berichten wil diegene schijnbaar dat je 1 cent overmaakt naar een rekening.
Daarna krijg je een nep betaallink, als je daarop in gaat wordt je rekening leeggehaald.
Het vreemde is dat je direct een reactie geeft in de trant van: Prima, je mag hem overnemen voor de 48,60 euro incl. verzendkosten de reactie van hem nogmaals het zelfde bericht is:

Ik neem het graag van je over voor de vraagprijs als het mogelijk is het te versturen. Ik zal het geld dan vooraf overmaken en ik doe er dan €8,60 extra bij voor de verzendkosten. Als dat mogelijk is hoor ik graag waar ik het geld naar kan overmaken, dan stuur ik mijn adresgegevens door en mag je het opsturen zodra je het geld hebt ontvangen.

En dit blijft zich herhalen na elke reactie. Nooit een vraag naar een rekening nummer of een Ideal betaling.
Dus wat hij nu echt wil?

Daarnaast ook wel een een rekening nummer doorgegeven van de belastingdienst maar dan ook weer het zelfde bericht van hem.

Edit:
Kan natuurlijk zijn dat ze geen nep betaal link voor de ING hebben en wachten op een persoon met de juiste bank.

[ Voor 10% gewijzigd door Part op 19-04-2018 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:35
Ik gok dat het een bot is die controleert of er een rekeningnummer in de tekst staat. Als je het wilt uitproberen zet er dan een verzonnen rekeningnummer in. :)

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WokeBroke schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:50:
Maar hoe kan je dit als koper door hebben, of tegen beschermen? Je eigen adres altijd in de overboeking zetten?
Contact houden via MP berichten en niet via e-mail of anders. bij verkoop gewoon je gegevens delen en de betaling afwachten op je eigen overzicht. bij aankoop met grote(re) bedragen zelf ophalen en anders niet kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26
[...]

Ik stuur altijd een betaallink vanuit de rabobank app bij marktplaats. Werkt veel handiger dan IBAN: geen mogelijkheid tot typefouten aan beide zijden, direct zien dat het betaald is....

[ Voor 11% gewijzigd door henri86 op 19-04-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
FrankHe schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:58:
Ik doe sowieso geen zaken met mensen die pas 1 dagen actief zijn op MP.
Daarom baalde ik vorig jaar best toen Marktplaats mijn account van 12 jaar oud ineens kwijt was geraakt en niet meer kon herstellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 20:02
Dat is inderdaad uiterst vervelend. Bizar overigens dat ze het niet konden herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Ik zet zelf grote lompe dingen op Marktplaats, want die kunnen toch alleen maar opgehaald worden.
Kleine zaken die verzonden kunnen worden gaan bij mij op Ebay, direct heel de EU als potentiële klant en dan is de afhandeling ook direct een stuk beter geregeld.
Marktplaats blijft toch maar willekeur en onbetrouwbaar. Zet er een iphone ofzo op en je wordt direct gestoord door dit soort gasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

[...]

Op dezelfde manier dat er nog steeds legio mensen GTX1080's op MP voor €300 denken te kopen :D
Tegenwoordig wordt Tikkie etc. steeds populairder en er zal een hoop mensen in trappen hoor...
Je maakt bijv. Tikkie.nu/betalen oid. aan en phishen maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:07
[...]

Aan de andere kant. Als iemand zegt dat hij al eerder is opgelicht en alleen akkoord gaat als je dit doet, dan haak ik al af. Als de koper niet 100 procent erachter staat dan moet hij/zij niks op internet kopen. Beetje van het zotte om als koper geld over te maken of een kopie van je ID te sturen.

Als het om grote bedragen geld gaat in de ogen van de koper dan moet hij/zij gewoon naar de koper toe gaan ipv een pakket te laten verzenden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

JohanNL schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:01:
>
- Je zou zeggen; als er dan duidelijk sprake is van oplichting gaat politie/justitie het wel oplossen, iedereen weet het antwoord daarop.
.
Het antwoord is dat Justitie met regelmaat van de klok oplichters aanhoudt die actief via MP handelen. Maar zoals altijd: als oom agent een bekeuring uitschrijft omdat je met 80 door een woonwijk scheurt omdat je frietjes koud worden is hij een lul, maar als iemand opgelicht wordt is het belachelijk dat de politie niet een team heeft om alle tigduizend advertenties die dagelijks op het internet verschijnen te controleren... 8)7
Kortom: onzinnig en makkelijk verwijt richting politie en OM.

En ja, gedupeerden zijn natuurlijk zelf ook verantwoordelijk. Maar je wil ze de kost niet geven die al blij zijn dat hun computer het doet, laat staan dat ze echt begrip hebben hoe internetbankieren werkt. En dan heb ik het echt niet over de laagopgeleide figuren, ik ken wat universitair geschoolden die menen heel wat te weten maar op internet op alles klikken wat beweegt (of stilstaat. Of soms beweegt... :+ ).

Je verwijt richting bank vind ik wel terecht. Inderdaad maken banken het steeds makkelijker om even wat geld over te maken naar X of iets te kopen bij winkeltje Y, zonder dat voor gebruikers nou echt duidelijk is wie of wat er achter zit. En als het geld dan weg is, zijn het vaak niet de banken die er voor opdraaien...

Maar MP valt wel degelijk genoeg te verwijten. Het was in het verleden makkelijk mogelijk om 10 of meer accounts aan te maken. Werd het ene account geblokkeerd, ging de oplichter vrolijk verder met de volgende. En zo te lezen kan dat nog steeds. Dingen als "eerlijk oversteken" en "veilig betalen" stellen ook bar weinig voor, de gemiddelde oplichter laat zich daardoor niet afschrikken en de gevorderde lacht er om.
Enig (pro-)actief beheer van accounts lijkt te ontbreken, controle van bankrekeningnummers is relatief simpel maar zelfs zoiets basaals ontbreekt. Het lijkt bij eBay allemaal wat beter geregeld. Maar ondanks het feit dat MP een dochter van eBay is zie ik daar toch weinig veranderen...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catserv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 09:13
Zojuist ook een bericht via marktplaats ontvangen waarin hij vermeld het te willen overnemen, en 8,60 voor het verzenden, wat me opviel is dat het totaal dan op 48,60 komt een bedrag dat ik ook eerder voorbij zag komen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1067905

Ik heb gister en vandaag 2x hetzelfde meegemaakt en ben dus gister zo dom geweest om te reageren met mn reknr en naam. Kreeg vandaag weer zo’n zelfde bericht op een andere advertentie en toen ging er toch een lampje branden. Even op google gekeken en nu ben ik in staat om al mn geld in een kluis onder mn bed te gaan bewaren!! ik weet hoe vreselijk dom ik ben, dat sowieso! Maar hebben jullie enig idee wat ze met je rekeningnr kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Anoniem: 1067905 Zonder verdere details is het puur gissen wat er achter zou kunnen zitten.
Met enkel je rekeningnummer en naam kunnen ze niet veel beginnen, daar moet je je niet bang over maken.
Het moreel van dit verhaal en dit hele topic is ook dat je je '' gezonde verstand '' moet gebruiken en altijd moet opletten op verdacht gedrag.

Waar het hier in dit topic waarschijnlijk om gaat is dat zodra jij je rekeningnummer + naam geeft zij willen dat je een cent overmaakt naar hun om '' jou te controleren want... '' of wellicht een andere reden maar ze willen dat je een cent overmaakt.
Ze sturen je dan waarschijnlijk een link naar een website welke lijkt op een betaalpagina maar waarschijnlijk een nep site van hun is, alles wat je daar dan invoert kunnen zij uitlezen en wellicht zelfs live aanpassen.
Op die manier zou het voor jou kunnen lijken dat je een cent overmaakt maar in werkelijkheid halen ze je hele rekening leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Modbreak:Het posten van persoonlijke gegevens, zoals namen en telefoonnummers is niet de bedoeling op Tweakers. Ik heb ze dan ook uit je post verwijderd.

[ Voor 29% gewijzigd door Yorinn op 03-05-2018 09:10 ]

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:55

Grannd

da Granndest

Dat vragen om een telefoonnummer heb ik ook vaker meegemaakt toen ik interesse had in een advertentie die te mooi was om waar te zijn.
Toen ik reageerde vroegen ze direct om m'n nummer want dat was zogenaamd beter dan via mp.
Ik voelde toen al aan m'n water dat het niet goed zat, toen ik later wou reageren kon het al niet meer want de account was al opgeheven. Ze willen zsm de communicatie van het Marktplaats platform af hebben zodat ze niet door mp gedwarsboomd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 21:53

GB2

Voor dat soort twijfel zaken heb ik een prepaid, oude telefoon met een kaartje en per 3 jaar verbruik ik 10 euro beltegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06

iichel

Gazoooo

Zelf vandaag hetzelfde meegemaakt. Externe HDD, geboden, akkoord. Meteen de vraag om een 06, maar niet op ingegaan. Alle info via MP uitgewisseld, overgemaakt, 2 seconden later zo'n beetje mailtje van MP 'account verwijderd'.

8 jaar actief.

Afwachten en na x dagen aangifte doen. Zit niks anders op.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd
  • Laatst online: 18-03 20:55
apart ik heb al 3 berichten gehad met hetzelfde tekst (van verschillende kopers)

Ik neem het graag over voor de vraagprijs als het opgestuurd kan worden. Ik maak het geld dan vooraf over en doe er €6,95 extra bij voor de verzendkosten. Als dat goed is hoor ik graag waar ik het geld naar over kan maken, dan stuur ik mijn adresgegevens door en mag je het opsturen zodra je het geld hebt ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321896

Pietervs schreef op donderdag 19 april 2018 @ 19:18:
[...]

Het antwoord is dat Justitie met regelmaat van de klok oplichters aanhoudt die actief via MP handelen. Maar zoals altijd: als oom agent een bekeuring uitschrijft omdat je met 80 door een woonwijk scheurt omdat je frietjes koud worden is hij een lul, maar als iemand opgelicht wordt is het belachelijk dat de politie niet een team heeft om alle tigduizend advertenties die dagelijks op het internet verschijnen te controleren... 8)7
Kortom: onzinnig en makkelijk verwijt richting politie en OM.
Elke agent ingezet om ergens burgertje te pesten is er één die zich niet met serieuze zaken bezig houdt. Dus het commentaar is gewoon terecht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Anoniem: 321896 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 05:15:
[...]

Elke agent ingezet om ergens burgertje te pesten is er één die zich niet met serieuze zaken bezig houdt. Dus het commentaar is gewoon terecht.
Hoe durf je zoiets in hemelsnaam burgertje pesten te noemen? En waarom zou iemand die probeerd een mens op te lichten erger zijn dan iemand die met zwaar overdreven snelheid door de bebouwde kom rijdt? Wie ben jij om te bepalen wat erger is?

En nee, niet elke agent is geschikt om zware misdaad op te lossen. De opsporingsdiensten zijn ingedeeld in verschillende diensten met elks hun eigen verantwoordelijkheid en hun eigen taken. En ja, ik ben blij dat er ook controles zijn op overdreven snelheid en het rijden onder invloed.

Als je ooit zelf de gevolgen er van meemaakt zullen we nog eens verder praten. Want die gevolgen kunnen veel erger zijn dan een paar honder euro verliezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Man o man. Ik ben al een tijdje opzoek naar een iPhone X 256GB voor "minder" dan de winkelprijs. Ik weet dat mensen een abonnement verlengen en het toestel voorkopen om van het abonnement te genieten. Op tweakers zie ik zelden een advertentie dus dan maar kijken op marktplaats.

https://www.marktplaats.n...2C00&startDateFrom=always

Nieuw in doos voor 600 euro:

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Echter is deze verkoper pas een dag actief en moet communicatie via WhatsApp. Alle alarmbellen gaat dus af...

Nu de volgende:

Ok, 10 jaar actief. Ziet er beter uit, maar de foto ben ik vaker tegengekomen en de prijs is onrealistisch. Alarmbellen? Zeker, maar toch al iets minder dan de eerste advertentie.

Dan de volgende:

iPhoen? Ok, skip, door naar de volgende:

Hmm, 699? dag oud? Zou het dan toch? Vind of 1229 euro of 699 wel een extreem groot verschil.

Dan deze advertentie:

Let op!!

Op Marktplaats vind je tegenwoordige vele oplichters.

P A S, O P !!

hier een voorbeeld advertentie,

Vaker worden er nummers van anderen gebruikt die er niks mee te maken hebben, mensen die grappig proberen te zijn maar ook vele oplichters. Tegenwoordige gebruiken veel oplichters LYCA MOBILE zon gratis nummer daarmee willen ze "echt" overkomen ze nemen contact met je op via whatsapp, jij stort de bedrag op hun bank, je raad het al weg is die. Voor je het weet ben je -600,00-1000,00+ kwijt.

Ook kunnen mensen tegenwoordige marktplaats accounts kopen die jaren actief zijn zo dat ze echt overkomen "10 jaar actieve account" trap daar niet in.

En laat NOOIT je telefoon verzenden ookal is de plek ver van je vandaan!! Misschien komt de telefoon nooit aan..

Hierbij ben je gewaarschuwd
toon volledige bericht
Kijk... Dan toch maar een nieuwe aanschaffen? Vind het heel heel vreemd dat er nooit op tweakers een aanbieding komt van een nieuwe iPhone X 256GB voor onder de 1000 euro, maar dit kan wel eens de reden zijn. Ik ben bang toch 1229 euro uit te geven voor een telefoontje :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb deze maand ruim 35 van deze berichten gehad.

Wat me wel op valt, is dat het allemaal ''Nederlandse'' namen betreft, zoals Jan, Peter, en dat soort namen, en het bericht ook gewoon correct Nederlands is.

Betwijfel dus of dit 1 of andere scam vanuit het buitenland is, en ben nu eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat precies de gedachte er achter is.

Hoop in ieder geval dat ze er vanuit Marktplaats wat aan kunnen doen, maar dat betwijfel ik eigenlijk :')
Behalve dan na een x-aantal uren het account te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blokker_1999 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:05:
[...]

Hoe durf je zoiets in hemelsnaam burgertje pesten te noemen? En waarom zou iemand die probeerd een mens op te lichten erger zijn dan iemand die met zwaar overdreven snelheid door de bebouwde kom rijdt? Wie ben jij om te bepalen wat erger is?

En nee, niet elke agent is geschikt om zware misdaad op te lossen. De opsporingsdiensten zijn ingedeeld in verschillende diensten met elks hun eigen verantwoordelijkheid en hun eigen taken. En ja, ik ben blij dat er ook controles zijn op overdreven snelheid en het rijden onder invloed.

Als je ooit zelf de gevolgen er van meemaakt zullen we nog eens verder praten. Want die gevolgen kunnen veel erger zijn dan een paar honder euro verliezen.
Och och, daar hebben we weer zo'n moraalridder.

Ja, dat mag je gerust burgertje pesten noemen. En als er een gedeelte van de agenten niet geschikt is voor meer dan boetes schrijven moeten ze die gewoon buitengooien.

Het niveau is al dermate laag dat ik me regelmatig afvraag hoe ze überhaupt ooit echte criminelen te pakken krijgen, l een gedeelte van dat schorem bij de politie blijkt vaak zelfs nog te dom om een normaal rapport op te kunnen maken.

En dan vraag jij je níet af waarom daar geld aan wordt verkwanseld?

Daarnaast zijn die boetes allemaal maar onzin, ik heb er de afgelopen 8 jaar zo'n 11 gehad. Allemaal aangevochten. Allemaal teruggekregen via de rechter. Zolang je niet geflitst bent en dáár een boete van krijgt kun je werkelijk overal onderuit komen.

*knip*

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 11-05-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 07:50

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik heb ongeveer een maand geleden hetzelfde bericht gekregen als in de OP. Alhoewel de truck met "maak een cent over via deze kopie website van je bank" aannemelijk zou kunnen klinken, vraag ik mij af of het toch niet om de befaamde driehoeksoplichting gaat. Ook bij mij ging het namelijk om een product met een vraagprijs van 40 euro. Aangezien dat bedrag al vaker naar voren komt in dit topic lijkt het mij waarschijnlijker dat men specifiek op een bepaald bedrag wil uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar anders dan de naam goed checken voor je het overmaakt kan je niet zoveel doen tegen driehoeksoplichting toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-06 07:50

Managelorian

“This is the workflow.”

Jawel, je kunt degene die het geld overmaakt vragen om in de omschrijving bijvoorbeeld te zetten "Voor Marktplaatsartikel <hutsefluts>. Versturen naar postcode XXXXYY, huisnummer Z"

EDIT: ik snap nu pas dat je bedoelt wanneer jij degene bent die koopt (ik dacht dat je bedoelde wat je kunt doen als je de verkoper bent). Ook in dit geval kun je duidelijk je *eigen* tekst in de omschrijving van de betaling zetten (inclusief verzendadres). Dan is er altijd nog wel het risico dat de oplichter dit probeert te downplayen bij de verkoper, maar het risico voor de koper is dan wel een stuk minder geworden.

[ Voor 55% gewijzigd door Managelorian op 11-05-2018 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-06 11:07
06-nummer krijgen ze bij mij alleen als ze 'm komen ophalen en de afspraak is gemaakt. Bankgegevens met die "1ct overmaken" doe ik ook niet. Maar ik handel met kleine rommeltjes eigenlijk altijd via Marktplaats. Vaak wordt het opgehaald en soms verzonden, maar in alle gevallen krijgen ze pas bankgegevens van me als ik weet dat ze fatsoenlijk Nederlands spreken en ook dusdanig reageren.

Het klinkt misschien een beetje racistisch, maar soit. De regelmaat waarmee ik problemen heb gehad met slecht-Nederlands sprekende kopers is niet op 2 handen te tellen, dus daar ga ik niet meer mee in zee.

Bij verzending betalen ze voordat ik iets verzend, wat me logisch lijkt. Dan heb ik hun adres ook al, inclusief een verzendcode van mijn verzonden pakketje. Als je achteraf gezeur krijgt dan heb je dus al 2 stukken bewijs waarmee je kan aantonen dat zij zelf het adres hebben gegeven en dat het pakketje ook naar dat adres is verzonden. Plus, je hebt dan ook het geld al... wat zij verder doen met het pakketje is dan niet meer aan mij om me zorgen om te maken :)

Oh... en ik verzend alleen naar een Nederlands adres, uiteraard ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kapotlood op 11-05-2018 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-06 23:33
Een maand of twee geleden was er bij 'Kassa' ook een item over oplichten via marktplaats.
De oplichters wilden ook 'om veiligheidsredenen' dat er eest een cent werd overgemaakt.
En ook een kopie van een ID.

Aan het eind van het item was er dan zo'n deskundige die wat tips gaf.
Wat me verbaasde was, dat die deskundige niet even meldde dat je natuurlijk nooit je ID aan een vreemde moet sturen. (Blijkbaar doen sommigen dat gewoon.)
Anyways, lekkere deskundige was dat...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 321896 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:49:
[...]

Och och, daar hebben we weer zo'n moraalridder.

Ja, dat mag je gerust burgertje pesten noemen. En als er een gedeelte van de agenten niet geschikt is voor meer dan boetes schrijven moeten ze die gewoon buitengooien.

Het niveau is al dermate laag dat ik me regelmatig afvraag hoe ze überhaupt ooit echte criminelen te pakken krijgen, l een gedeelte van dat schorem bij de politie blijkt vaak zelfs nog te dom om een normaal rapport op te kunnen maken.

En dan vraag jij je níet af waarom daar geld aan wordt verkwanseld?

Daarnaast zijn die boetes allemaal maar onzin, ik heb er de afgelopen 8 jaar zo'n 11 gehad. Allemaal aangevochten. Allemaal teruggekregen via de rechter. Zolang je niet geflitst bent en dáár een boete van krijgt kun je werkelijk overal onderuit komen.

*knip*
toon volledige bericht
Er zijn gewoon prioriteiten gesteld, een potentieel gevaar op de weg wat levensbedreigend is hecht men meer waarde aan dan dat een of andere particulier aangeeft opgelicht te zijn via MP.
Het grote verschil is ook nog dat ( meestal ) oom agent jouw " rijkunsten " direct met eigen ogen op de weg kan waarnemen, waarbij dat met online handel waarbij iemand potentieel slachtoffer is van oplichting natuurlijk niet zo is.
Daar ligt het euvel ook, ga maar eens bewijzen dat het om oplichting gaat.

Dat met die 11 boetes en geen enkele te hebben hoeven betalen geloof ik helemaal niks van.
Stel dat het je 1 keer lukt, dan krijg je meestal de boete/straf in voorwaardelijke vorm.
Bij de volgende keer in bepaalde tijd komt dat weer bovendrijven en gaat dat zeker meewegen in de uitspraak.
Maar sowieso, de beste politieman/vrouw is ambtenaar in functie en zijn woord is meer waard dan de jouwe.
Eigenlijk enkel bij een slechte documentatie van de ambtenaar of je komt met hele goede argumenten gaat het je wellicht lukken.
11/11 no way, of je hebt vriendjes bij de rechtbank.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 12-05-2018 17:50 . Reden: Ik zie dat een gedeelte van het gequote bericht is verwijderd, deze ook doorgevoerd in mijn post. ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Kapotlood schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:05:
Vaak wordt het opgehaald en soms verzonden, maar in alle gevallen krijgen ze pas bankgegevens van me als ik weet dat ze fatsoenlijk Nederlands spreken en ook dusdanig reageren.

Het klinkt misschien een beetje racistisch, maar soit. De regelmaat waarmee ik problemen heb gehad met slecht-Nederlands sprekende kopers is niet op 2 handen te tellen, dus daar ga ik niet meer mee in zee.
Tja, racistisch of niet, met dit als eerste criterium filter je toch 90% van het gespuis er zo uit. Ik reageer niet eens meer als ik bepaalde namen of slecht Nederlands zie; al raak je niet opgelicht is het toch altijd hetzelfde liedje "vanavond x euro (helft v/d prijs) afhalen cash geld" of aan de deur een zielig verhaal verkopen dat de afgesproken prijs toch te hoog is en ze nog wat minder willen betalen dan afgesproken was.

Ik heb er geen zin meer in en doe wel met normale, fatsoenlijke mensen zaken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-05 06:41
Anoniem: 321896 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 08:49:
[...]

Als iemand met een boete, terecht of niet, wil weten hoe. Stuur me maar een PB. Of Google het. Het stelt helemaal niets voor.
Ik geloof er geen bal van. Overigens nogal triest dat iemand van net 27 kennelijk zo dom en hardleers is dat hij meer dan één bekeuring per volwassen levensjaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Modbreak:Zullen we het aub even on-topic houden, dus over marktplaats oplichting? Zaken als de werking van het poitieapparaat of suggesties die neigen naar illegale handelingen dienen achterwege te blijven.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 939609

Die 3 punts oplichting kende ik nog niet, dus dank voor het melden daarvan.

Ik zou ook niet direct weten hoe je jezelf daar tegen kan beschermen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

<knip>

[ Voor 99% gewijzigd door Pietervs op 11-05-2018 14:50 . Reden: Mod-break niet gezien, excuses 8)7 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 939609 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:07:
Die 3 punts oplichting kende ik nog niet, dus dank voor het melden daarvan.

Ik zou ook niet direct weten hoe je jezelf daar tegen kan beschermen ?
Opletten of naam die koper opgeeft overeenkomt met van wie je het geld ontvangt.
Als dat niet overeenkomt vragen waarom en zoveel mogelijk informatie hiervan op vragen zodat je e.e.a. kan controleren.
Hoeft namelijk niks achter te zitten, genoeg mensen die dingen kopen waarbij iemand anders het geld voor ze over maakt, denk bijvoorbeeld aan kinderen waarbij hun ouders het overmaken.

Kijk of de beschrijving ( redelijkerwijs ) overeenkomt.
Als jij product X verkoopt en er staat in de beschrijving van de ontvangen overboeking iets als '' Aankoop voor product Y '', het geld altijd terugstorten met dezelfde beschrijving.
Jij hebt namelijk product X verkocht en niet product Y, laat de koper het maar overmaken met de correcte beschrijving.
Het is dan wellicht jammer dat de transactie wat langer duurt maar zo heb je als verkoper zwart op wit dat je product X hebt verkocht.

Als je je hieraan houd en daarnaast nog je gezonde verstand gebruikt heb jij alles gedaan om de transactie op een bonafide manier af te handelen.

Je kunt trouwens in MP ook eisen dat mensen alleen overmaken met de iDeal functie van MP zelf, daarmee ben je vrijwel 100% beschermt hiertegen.
Aan de andere kant weet de koper dan niet waar het geld daadwerkelijk naartoe gaat, die maakt het namelijk over naar een derdenrekening die het dan weer overmaken naar jou, het is dus het een of het ander en het kost natuurlijk ook weer extra geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JohanNL schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:56:
[...]
Opletten of naam die koper opgeeft overeenkomt met van wie je het geld ontvangt.
Als dat niet overeenkomt vragen waarom en zoveel mogelijk informatie hiervan op vragen zodat je e.e.a. kan controleren.
Hoeft namelijk niks achter te zitten, genoeg mensen die dingen kopen waarbij iemand anders het geld voor ze over maakt, denk bijvoorbeeld aan kinderen waarbij hun ouders het overmaken.

Kijk of de beschrijving ( redelijkerwijs ) overeenkomt.
Als jij product X verkoopt en er staat in de beschrijving van de ontvangen overboeking iets als '' Aankoop voor product Y '', het geld altijd terugstorten met dezelfde beschrijving.
Jij hebt namelijk product X verkocht en niet product Y, laat de koper het maar overmaken met de correcte beschrijving.
Het is dan wellicht jammer dat de transactie wat langer duurt maar zo heb je als verkoper zwart op wit dat je product X hebt verkocht.

Als je je hieraan houd en daarnaast nog je gezonde verstand gebruikt heb jij alles gedaan om de transactie op een bonafide manier af te handelen.

Je kunt trouwens in MP ook eisen dat mensen alleen overmaken met de iDeal functie van MP zelf, daarmee ben je vrijwel 100% beschermt hiertegen.
Aan de andere kant weet de koper dan niet waar het geld daadwerkelijk naartoe gaat, die maakt het namelijk over naar een derdenrekening die het dan weer overmaken naar jou, het is dus het een of het ander en het kost natuurlijk ook weer extra geld.
toon volledige bericht
Volgens mij bieden de door jou aangedragen oplossingen geen enkele garantie.

Het jezelf indekken tegen oplichting claims is vrijwel zinloos in NL, de politie doet er echt niets meer aan.
MP heeft bovendien een complete desinteresse ontwikkeld tav oplichting. Pas wanneer er betaald word via Ebay ga je echt iets merken van fraude preventie. Maar goed. ons zunige hollanders willen niet betalen dus worden we opgelicht......

Om te beginnen handelt tegenwoordig bijna iedereen onder een schuilnaam (alias) dat maakt het extreem lastig om daadwerkelijk iemand zijn echte naam te kennen. Laat staan daar een controle op uit te voeren vwb de rekeninghouder naam en gegevens.

De juiste product omschrijving kan helpen maar bied ook geen harde garanties.
Zoals eerder in het draadje vermeld kan een correct adres wel helpen mits bij de overschrijving vermeld, maar ook dat is niet waterdicht en kan bovendien enorme risico's met zich meebrengen wanneer jij ergens de schuld van krijgt wat je niet gedaan hebt......

Tot slot de MP ideaal betaling. Volgens mij gaat dat geen enkele garantie geven tegen fraude.
Meer dan een makkelijk linkje is het niet. Geld krijg je via die weg ook nooit terug bij oplichting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 939609 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:17:
[...]

Volgens mij bieden de door jou aangedragen oplossingen geen enkele garantie.

Het jezelf indekken tegen oplichting claims is vrijwel zinloos in NL, de politie doet er echt niets meer aan.
MP heeft bovendien een complete desinteresse ontwikkeld tav oplichting. Pas wanneer er betaald word via Ebay ga je echt iets merken van fraude preventie. Maar goed. ons zunige hollanders willen niet betalen dus worden we opgelicht......

Om te beginnen handelt tegenwoordig bijna iedereen onder een schuilnaam (alias) dat maakt het extreem lastig om daadwerkelijk iemand zijn echte naam te kennen. Laat staan daar een controle op uit te voeren vwb de rekeninghouder naam en gegevens.

De juiste product omschrijving kan helpen maar bied ook geen harde garanties.
Zoals eerder in het draadje vermeld kan een correct adres wel helpen mits bij de overschrijving vermeld, maar ook dat is niet waterdicht en kan bovendien enorme risico's met zich meebrengen wanneer jij ergens de schuld van krijgt wat je niet gedaan hebt......

Tot slot de MP ideaal betaling. Volgens mij gaat dat geen enkele garantie geven tegen fraude.
Meer dan een makkelijk linkje is het niet. Geld krijg je via die weg ook nooit terug bij oplichting ?
toon volledige bericht
Alles valt te omzeilen en niks is 100% veilig, Ebay / Paypal zijn dat zeker ook niet voor zowel koper als verkoper, in sommige gevallen beloven deze twee diensten ook schijnveiligheid wat al helemaal niet goed is.

Het enige wat je kunt doen is dus extra barrières opwerpen en hopen dat ze niet de moeite doen om daarover heen te gaan.
Mijn tips bieden zeker geen oplossing voor het hele probleem maar als verkoper kun je wel redelijkerwijs aantonen dat jij ter goede trouw hebt gehandeld en een eventuele vervolging voorkomen.
Daarnaast, als het dan toch verdacht blijkt te zijn kun je het geld terug storten en is er als het goed is 1 iemand niet gedupeerd.
Als je gelijk gaat vragen om het adres in de beschrijving te zetten en het blijkt iemand te zijn met intenties om op te lichten, gaan ze waarschijnlijk niet verder op je in of gebruiken ze juist jouw informatie om voor elkaar te krijgen wat je vraagt.
Wil je iets doen tegen deze specifieke vorm van fraude kun je beter pro-actief reageren dan een '' muur '' neer te zetten terwijl anderen deze '' muur '' niet hanteren.

Die iDeal betaling is wel net wat meer dan een makkelijk linkje, je moet namelijk ingelogd zijn op je eigen MP account om de betaling uit te voeren anders werkt hij niet.
Daarnaast staat er ook een beschrijving op de iDeal pagina zelf waarvoor je betaald.
Voor die driehoeksfraude werkt het preventief, voor al het andere ( normale betaald, niet ontvangen e.d. ) is het een wassen neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 00:26

Smurf

Detri

zetje01 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:20:
Een maand of twee geleden was er bij 'Kassa' ook een item over oplichten via marktplaats.
De oplichters wilden ook 'om veiligheidsredenen' dat er eest een cent werd overgemaakt.
En ook een kopie van een ID.
Kopie van het ID niet, maar 1 cent overmaken "zodat ik zeker ben over met wie ik te maken heb" is precies wat mij een kleine 15 minuten terug is gevraagd. Link was naar h**ps://directebetalingen.nl/-hiereenstukrandomcode-.

Omdat deze betaaldienst mij niet echt bekend voorkwam (ken eigenlijk alleen Tikkie) ging ik eerst even gauw zoeken, maar het totale gebrek aan zoekresultaten maakt het voor mij wel erg verdacht.

Berichtje terug gestuurd om te vragen van welke bank of betaaldienst deze site was, maar daar zal vast wel geen reactie op komen. :)

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Smurf
Die directebetalingen punt nl moet je eens ff checken bij sidn.nl
Je blijft lachen... :N

Registratiedatum 29-04-2018!
Registrar is Cronon in Berlijn.
En de contactpersoon is ene b.raaf at foutlook dot com.
Tuurlijk... O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 21:32
Als ik op voorhand betaal, dan vraag ik altijd een IBAN.
Kan daar iets mis mee gaan zodat ze je rekening leeg halen? Dacht het niet....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zolang MP geen feedback of anders gezegd koper / verkoper beoordelingen systeem implementeert blijft het daar een mijnenveld aan oplichting waar de hele Wereld gretig gebruik van blijft maken om ons op te lichten.

Vooral in Nigeria is een complete industrie opgezet om op te lichten via dit soort super onveilige platforms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 00:26

Smurf

Detri

Tommie12 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:44:
Als ik op voorhand betaal, dan vraag ik altijd een IBAN.
Kan daar iets mis mee gaan zodat ze je rekening leeg halen? Dacht het niet....
Ik geef als verkoper gewoon beide: Tikkie en IBAN. Voordeel van Tikkie is dat je gelijk bevesting krijgt dat er betaald is. Kan de boel ook wat sneller op de post.
Maar nu vroeg de koper mij dus om 1 cent te betalen.. daarbij ging er toch een belletje rinkelen. (al had dat misschien al wat eerder moeten gebeuren toen hij/zij gelijk akkoord ging met de vraagprijs en verzendkosten :P )

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 16:14
marktplaats is leuk, maar alleen als ik het op kan halen / langs brengen, en het product kan bekijken / kan afgeven. Grote bedragen van 200+ euro ga ik toch niet contanten betalen, dat doe ik wel via tweakers (zou ook niet weten waar ik 200+ euro uit zou moeten geven op MP, als het al zo'n bedrag is, is het al gauw een tech item, en dat heeft tweakers ook wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Anoniem: 321896 *knip*, wat was er niet duidelijk aan de modbreak?

[ Voor 99% gewijzigd door Microkid op 12-05-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*, wat was er niet duidelijk aan de modbreak?

[ Voor 105% gewijzigd door Microkid op 12-05-2018 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja, er wordt wat aan gerotzooid op Marktplaats. En ja, er zitten rare (da's zachtjes uitgedrukt) figuren tussen.
Ik krijg op mp ook wel eens van die berichtjes in de trant van:
"50 ok? Ophalen vanavond. Nu antwoord ja!"
Gewoon netjes antwoorden dat ik er niet op inga. O-)
Als je namelijk zelf ook bot/kortaf/agressief gaat reageren, ben je uiteindelijk geen haar beter dan diegene die je dit verwijt. En zorg je alleen maar voor escalatie c.q. aanwakkering van dit soort gedrag.

Maar ik koop/verkoop dingen op MP, soms ook wel eens iets van honderden euro's en als je goed alert blijft, en altijd beleefd, hoeft het imho niet fout te gaan.
En dat gaat het ook niet, al 10 jaar lang.
Vergeet niet dat er ook iedere dag duizenden transacties gewoon goed gaan. En daar hoor je zelden wat over. Het zullen altijd de excessen zijn die besproken worden. :+

Net als in het echte leven... :X

Het is prettig om na afloop van een transactie een berichtje te krijgen waarbij iemand je zelfs bedankt voor de prettige conversatie en het zorgvuldig verpakken en blij is het met artikel. Koper blij, verkoper blij.

Het is al vaker gezegd; " als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook"

BTW: dit laakbare gedrag komt op V&A/tweakers ook voor. Gelukkig wel in veel mindere mate

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

@ehtweak

Gezien hoe hard MP handel achteruit is gegaan qua niveau, raad ik iedereen ten zeerste aan om enkel de chatfunctie van Marktplaats te gebruiken en je MP account aan een irrelevant emailadres te koppelen (maar waar je wel toegang tot moet hebben voor evt. servicedesk meldingen)
Via de chatfunctie kun je elke malloot heel simpel blokkeren, zonder dat je je tijd gaat verdoen om te reageren, waarna je waarschijnlijk of geen reactie, of een scheldkanonnade over je heen krijgt.
Wat er nog ontbreekt is het permanent kunnen blokkeren van een user op basis van zijn user ID, ik hoop dat MP deze functie wel introduceert.

De phising-idioot wordt steeds opdringeriger, ondertussen zo'n 2-3x per dag een reactie met dezelfde kreet en 5 minuter later een mail van MP dat diegene zijn account om veiligheidsredenen verbannen is...
Lijkt overduidelijk op een script dus ik hoop dat MP hier iets aan gaat doen.

Het MP app voor android (iOS waarschijnlijk ook) heeft een super handige functie - "bekijk gebruiker", daarmee kun je zien waar iemand vandaan komt en wat hij ook aanbiedt. Gek genoeg kun je dit alleen via de app doen en niet via je webbrowser, daar staat deze optie er niet tussen.

[ Voor 22% gewijzigd door 454232 op 12-05-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinyuu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-05 23:32
Ik heb zelf deze week al 2 verschillende artikelen die ik verkoop precies het zelfde berichtje gehad als in de OP.... Ook gereageerd en gevraagd om adres en gegevens, maar daar natuurlijk nooit reactie op gehad. Kok een berichtje van Marktplaats gehad dat het mogelijk om een fraudelente verkoper gaat...

Denk inderdaad dat het om een soort bot gaat, in elk geval oppassen dat je niet meteen je rekeningnummer doorstuurt als je akkoord gaat met een bod. Vraag eerst om adresgegevens, en wacht af of je deze daadwerkelijk krijgt.

Het gaat zo vaak bijna mis op Marktplaats tegenwoordig... ik ben iemand die zich HEEL GOED bewust is van gevaren en signalen van oplichting, maar toch ben ik in de laatste paar maanden al zeker 4x bijna opgelicht, of heb ik te maken gehad met dit soort "mogelijk foute" verkopers.
Blijkbaar helpen de "rekeningnummmer, ID en telefoonnummer gecontroleerd" ook helemaal niet hierbij.
Ik durf eigenlijk gewoon bijna niets meer te doen op Marktplaats, het lijkt wel alsof het maar erger en erger wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-03 08:38
Ik krijg ineens spam/phishing binnen als berichten op mijn advertenties:
"Beste ...,

Ik heb een vraag over '...'.

Ik neem het graag over voor de vraagprijs als het opgestuurd kan worden. Ik maak het geld dan vooraf over en doe er €6,95 extra bij voor de verzendkosten. Als dat goed is hoor ik graag waar ik het geld naar over kan maken, dan stuur ik mijn adresgegevens door en mag je het opsturen zodra je het geld hebt ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Sophie"
Diezelfde tekst maar dan van een account "Jan" ook gehad. Geen reacties gekregen op 1 waar ik op gereageerd had. Van deze Sophie en Jan kan ik geen gegevens inzien bij Marktplaats, anders dan die ene naam.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Idem, exact dezelfde mailtjes gehad van dezelfde personen. Om simpel van te worden,marktplaats is echt compleet verneukt. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-05 16:00

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Eens.... alhoewel je V&A van hier wel meer gaat waarderen... ;)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

De idiote phishing bot is weer actief, vandaag al 3x gehad als "Denise".

Wordt eens tijd voor een goede captcha voordat je een conversatie kunt starten met de koper/verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:23
Op 12 mei ook exact hetzelfde bericht ontvangen via marktplaats.
Afzender Noah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Martin900 Ditto!
Zojuist een berichtje gekregen van Denise.

Lachu.

;w

Wel jammer dat er geen button is op mp, om dat bericht gelijk als verdacht te melden.
Nu moet je weer apart een emailtje naar verdacht@marktplaats sturen om eea te melden.

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2018 10:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

454232

Klopt, alhoewel ze duiken zo weer op dus eigenlijk heeft het geen zin om ze apart te mailen naar Marktplaats.

p.s
Maak er maar 7x van, dit begint langzamerhand echt irritant te worden zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05-2023
Leek me interessant om ook een ander geluid te laten horen. Ik heb al zo’n 12 jaar een Marktplaats account, maar gebruik het nooit. Tot ik het, inmiddels alweer een paar maanden terug, met een vriend van me over mijn Apple Watch had waar ik ook niks mee deed. Hij wilde hem wel overnemen maar dan wel voor een eerlijke prijs. Hij gebruikt regelmatig Marktplaats en zei zet hem daar op, dan doe ik vast een eerste bod. Zo gezegd zo gedaan.

Dit heeft kennelijk een alarm getriggerd bij Marktplaats, want binnen een paar uur was mijn account geblokkeerd. Vriend van me kreeg ook direct een vergelijkbare mail van Marktplaats dat hij mogelijk zaken deed met een frauduleuze verkoper en hoe deze te herkennen.

Blijkbaar doet Marktplaats wel wat tegen fraude en ze zitten er dus ook wel eens naast. Het wil dus niet altijd, met de nadruk op altijd, zeggen dat iemand daadwerkelijk een frauduleuze (ver)koper is. Mijn account is na het sturen van een mail binnen een dag gedeblokeerd, de advertentie terug gezet en ik kreeg een mail met excuses voor de fout. Er wordt alleen niets gerectificeerd naar mogelijke kopers.

[ Voor 3% gewijzigd door Mesomelas op 17-05-2018 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Mesomelas Ik zie het verband al denk ik.

- Verlaten 12 jaar actief account
- Jij logt in, na een erg lange tijd niet ingelogd te zijn en waarschijnlijk met een ander IP adres dan voorheen
- Plaatst een advertentie voor een toch wel bekend en gewild Apple product

Dit triggerde waarschijnlijk hun automatische fraudedetectie systeem en je kent het resultaat nu...
Er worden namelijk wel aardig veel ( verlaten ) X jaar actief accounts gehacked en gebruikt voor oplichting.
Maar een beetje oplichter zou dan ook gewoon een mailtje kunnen sturen naar MP om zijn gehackte account te laten deblokkeren, tja.

[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 18-05-2018 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Anoniem: 939609 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:44:
Zolang MP geen feedback of anders gezegd koper / verkoper beoordelingen systeem implementeert blijft het daar een mijnenveld aan oplichting waar de hele Wereld gretig gebruik van blijft maken om ons op te lichten.

Vooral in Nigeria is een complete industrie opgezet om op te lichten via dit soort super onveilige platforms.
Naar het schijnt richten de Nigeriaanse oplichters zich ook steeds meer op andere afrikanen omdat het hier en in de VS te moeilijk wordt. ('Schijnt' omdat ik het in een podcast gehoord heb.)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:39

Theo

moederbord

ehtweak schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:24:
@Martin900 Ditto!
Zojuist een berichtje gekregen van Denise.

Lachu.

;w

Wel jammer dat er geen button is op mp, om dat bericht gelijk als verdacht te melden.
Nu moet je weer apart een emailtje naar verdacht@marktplaats sturen om eea te melden.
Gewoon op ingaan, en ze laten betalen. Jij stuurt vervolgens niks op. Oplichter krijgt zijn spulletjes dus niet en na een week stort je het geld terug met de omschrijving dat het om oplichting ging.
Slachtoffer is geen slachtoffer geworden en de oplichter heeft zijn tijd verspild.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Klein lichtpuntje:

Een door mij (en klaarblijkelijk 71 anderen) aangegeven oplichter is inmiddels voor de rechter gedaagd. Eens kijken of daar nog iets zinnigs voor mijzelf uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Skyrunner schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 07:59:
Klein lichtpuntje:

Een door mij (en klaarblijkelijk 71 anderen) aangegeven oplichter is inmiddels voor de rechter gedaagd. Eens kijken of daar nog iets zinnigs voor mijzelf uitkomt...
Ik hoop dat je er wat uit kunt halen, maar ga er maar vanuit dat je niets terug krijgt, een kale kip kun je niet plukken. Daarnaast gaan dit soort mensen er binnen no-time weer mee door, omdat de straffen veel te mild zijn naar mijn mening.

Zelf een keer opgelicht op marktplaats, en dat kwam puur omdat ik van mijn eigen regels afweek.
Van alles geprobeerd, maar de politie vond het niet interessant genoeg dat er maar 5 mensen door dezelfde persoon werden opgelicht. Zelfs het rekeningnummer werd niet als onbetrouwbaar gemarkeerd na meerdere aangiftes. Politie er nog op aangesproken, maar ze doen er verder niets mee.

Marktplaats mijd ik dan ook graag, behalve als het in de buurt is en ik het kan ophalen. De manier waarop marktplaats zaken doet werkt oplichting ook alleen maar in de hand. Iemand kan 10 jaar lang op marktplaats zitten, maar de verkoopgeschiedenis of activiteit kun je niet bekijken. Ook een fatsoenlijk beoordelingssysteem is blijkbaar te lastig te implementeren. Gelukkig zijn er ook sites die het wel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
ehtweak schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 08:39:

Ik krijg op mp ook wel eens van die berichtjes in de trant van:
"50 ok? Ophalen vanavond. Nu antwoord ja!"
Gewoon netjes antwoorden dat ik er niet op inga. O-)
Als je namelijk zelf ook bot/kortaf/agressief gaat reageren, ben je uiteindelijk geen haar beter dan diegene die je dit verwijt. En zorg je alleen maar voor escalatie c.q. aanwakkering van dit soort gedrag.
In mijn vorige bijna oplichting geval gaf ik te kennen via WA geen e-dentifier codes te geven waarop mij verzocht werd dat ik 'beter maar respect kon hebben'.

Zonder te generaliseren weet je dan al gelijk wat voor gebroed zich aan de andere kant van de lijn bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens is afspreken ook niet zaligmakend wanneer het op zekerheid aankomt.

Redelijk wat dubieuze voorstellen gehad tav personen en voor locaties & omstandigheden.
Liegen is z.g.a. standaard, je spreekt af met "Inge" maar op het laatste moment kan "Inge" niet.
"Maar dat is geen probleem hoor", want de vriend van "Inge" is nl wel thuis en die blijkt "Mo" te heten.....
Voor zit opzetje zijn oneindig veel variaties mogelijk.......

Verder zijn vals geld en defecte spullen ook extreem populair bij de heren van de fraude en oplichting.

Voor de bovenstaande uitdaging zijn diverse oplossingen:

A. Geld altijd voelen en bekijken op echtheid, zie de Nederlandse bank voor meer info.
B. Afspreken met "Inge" en anders aangeven dat je wel wacht op "Inge", daarna hoor je nl nooit meer wat.
C. Spullen altijd ruim controleren op goede werking. Zorg dat je voldoende kennis hebt hiervoor.
D. Verkoop & Koop gesprekken altijd opnemen met de smartphone (audio) om "vergissingen" te voorkomen.
E. Heel belangrijk: geef vals geld nooit terug ! (verbranden) er staan nu nl jouw vingerafdrukken op.
(geef aan de crimineel aan dat het gewoon een vergissing was en dat je geen (zinloze) aangifte doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 939609 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:59:
E. Heel belangrijk: geef vals geld nooit terug ! (verbranden) er staan nu nl jouw vingerafdrukken op.
(geef aan de crimineel aan dat het gewoon een vergissing was en dat je geen (zinloze) aangifte doet)
Je kunt dat wel vertellen aan de crimineel, maar uiteindelijk zou je het beste wel aangifte kunnen doen.
Waarbij oplichting via internet tussen particulieren erg laag op de agenda staat, staat valsmunterij echt een aantal treden hoger.
Het is namelijk een economisch delict ( oplichting tussen particulieren is dat blijkbaar niet )
Je mag hiervoor ook 112 bellen en ze zijn binnen een uur bij je om het op te halen.
Als jij kunt aantonen dat je verhaal klopt d.m.v de conversatie op MP gaan ze jou heus niet vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JohanNL schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:26:
[...]
Je kunt dat wel vertellen aan de crimineel, maar uiteindelijk zou je het beste wel aangifte kunnen doen.
Waarbij oplichting via internet tussen particulieren erg laag op de agenda staat, staat valsmunterij echt een aantal treden hoger.
Het is namelijk een economisch delict ( oplichting tussen particulieren is dat blijkbaar niet )
Je mag hiervoor ook 112 bellen en ze zijn binnen een uur bij je om het op te halen.
Als jij kunt aantonen dat je verhaal klopt d.m.v de conversatie op MP gaan ze jou heus niet vervolgen.
30 jaar geleden zou je helemaal gelijk hebben gehad. Nu doet de politie ook hier echt niets meer mee.
Eigen ervaring met een vals biljet. Ingeleverd bij het lokale politiebureau, ze wilde het niet eens hebben (wat ze wel wettelijk verplicht zijn) -ik kreeg het zelfs terug- en aangifte doen was niet nodig. Zelfde geldt inmiddels voor inbraak, verboden wapenbezit, vernielingen, doodsbedreigingen, fraude, oplichting, diefstal etc. etc.

Oom agent doet alleen nog zaken waar ze met geen mogelijkheid omheen kunnen, lees: het valt niet meer te ontkennen. Dat komt voor wanneer er niet meer te ontkennen slachtoffers zijn gevallen of er camera beelden van criminaliteit verschijnen. Alleen in dat soort gevallen moeten ze wel iets gaan doen. Uiteraard met heel veel frisse tegenzin. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Anoniem: 939609 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:59:
Overigens is afspreken ook niet zaligmakend wanneer het op zekerheid aankomt.
Sterker nog: ik kies zelfs soms bewust voor kopen op afstand omdat dan alles wat besproken wordt vastgelegd is... Het enige waar dit op mis kan gaan is het stukje onderzoeksplicht dat je als koper hebt. Het is (in Nederland) namelijk volstrekt legaal om iets van waarde online te verkopen en vervolgens een pak appelsap o.i.d. op te sturen! Als koper heb je dan niet tevoren onderzocht of het aangeboden product daadwerkelijk hetgeen is dat werd aangeboden en dus heb je gewoon pech! Enkel wanneer het namaak artikelen betreft kun je juridisch nog iets beginnen.

Maar bij online kopen/verkopen geldt vooral de oude regel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat meestal ook...Dus iemand die zonder enige vragen de vraagprijs biedt is per definitie verdacht! (al heb ik laatst eens een koper gehad die méér bood dan de vraagprijs en dat bleek toch gewoon prima in orde... Geld netjes ontvangen en koper was blij met het product...).

Op zichzelf is er geen heel groot risico bij het doorgeven van je rekeningnummer (al is de iDeal optie/gelijk oversteken optie wellicht handiger als je het niet helemaal vertrouwt), maar blijf kritisch voordat je het verzendt (bv. klopt de geadresseerde met de naam bij het bankrekeningnummer (check daarbij ook bv. telefoongids/Google)). Tijdje terug bv. iemand gehad die de vraagprijs wilde bieden, maar wou het geld (vooraf) contant betalen door dit via de post op te sturen... Dat was sneller/veiliger oid.... Dat heb ik dus niet gedaan! Dan heb je geen enkel controle middel meer waar het geld vandaan komt en of het zuivere koffie is...

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 09:02
Ik heb precies dezelfde reactie ontvangen, ik vond hem al verdacht. Bedankt voor de heads-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
Afgelopen dagen contact gehad met een verkoper van een Garmin Edge 520. Hij biedt hem iets goedkoper aan dan de meeste die voorbij komen.

Dus een net bod gedaan, en daarop snelle reactie ontvangen dat hij akkoord is, met zijn rekeninggegevens om het bedrag over te maken. En de vraag voor mijn adresgegevens. Allemaal niet zo verdacht.

Maar sinds ik vroeg om de verkoop af te handelen via Gelijk Oversteken blijft het alweer een paar dagen stil. Zegt mij genoeg, verkoop gaat niet door.

Advertentie is gemeld als verdacht bij Marktplaats. Maar ik zie nergens een optie om de verkoper te melden als verdacht. En ik kan bij de melding geen toelichting geven waarom ik 'm als verdacht meld. Nu zal er waarschijnlijk geen actie op komen, advertentie ziet er goed uit, iets voordeliger dan anderen maar niet verdacht.

Is er een andere mogelijkheid om de verkoper te melden bij Marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
marcel85 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:05:
Maar sinds ik vroeg om de verkoop af te handelen via Gelijk Oversteken blijft het alweer een paar dagen stil. Zegt mij genoeg, verkoop gaat niet door.
Ik gebruik de eerlijk oversteken functie ook niet.
Al blijf ik wel gewoon reageren uiteraard.

Waarom niet? Straks is de koper louche, heb ik geen geld.
En veilig oversteken kost geld.

Kopers mogen het product bij mij 6 dagen per week op komen halen. Of ik kan het netjes voor ze verste na ontvangst geld.

Jammer dat mp geen account beoordeling kent.. Heb op 1 idioot na, nog nooit ruzie oid gehad met een koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
Dacuuu schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:25:
[...]

Ik gebruik de eerlijk oversteken functie ook niet.
Al blijf ik wel gewoon reageren uiteraard.

Waarom niet? Straks is de koper louche, heb ik geen geld.
En veilig oversteken kost geld.

Kopers mogen het product bij mij 6 dagen per week op komen halen. Of ik kan het netjes voor ze verste na ontvangst geld.

Jammer dat mp geen account beoordeling kent.. Heb op 1 idioot na, nog nooit ruzie oid gehad met een koper.
Als hij had aangegeven dat hij het liever op een andere manier wil afhandelen sta ik daar natuurlijk ook voor open, zo star ben ik ook weer niet :-)

Maar niet reageren als ik het voorstel vind ik verdacht, zeker gezien zijn eerdere reacties zo snel waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E30325
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-10-2021
Ik heb vandaag ook 3 van deze mailtjes ontvangen na een paar weken van stilte. Kennelijk is er weer een bot o.i.d. actief, bij mij waren het Amanda en Anne. Een maand of 2 geleden was het ook raak, exact dezelfde mails waarna ik voor ik kon reageren al snel de melding kreeg dat het om oplichting ging.

Wat betreft iDeal en gelijk oversteken .. ik gebruik als verkoper beide als kopers dat willen maar heb er als koper zelf geen vertrouwen in, ik haal liever op. Via de iDeal link is gelijk als "gewoon" geld overmaken en dat gelijk oversteken is een wassen neus, een oplichter kan een pak vla opsturen en dan begin je als koper niets ... Marktplaats eist immers alleen een verzendbewijs, en dat heeft de oplichter in dat geval. Ik heb die situatie aan Marktplaats via mail uitgelegd maar kreeg daar een ontwijkend antwoord op.

Wat betreft eBay / Paypal ... net zo'n groot risico als Marktplaats, ik koop heel veel op eBay en heb alles al een keer meegemaakt helaas. eBay doet zelf niets bij oplichting: heb je geld overgemaakt heb je gewoon pech. Een andere optie is met Paypal betalen maar daar ben je ook niet veilig. Identiek als met gelijk oversteken, als de verkoper een verzendbewijs heeft en jij een pak vla ... succes. Heb ook hun een keer die vraag gesteld toen ik ze toch aan de lijn had maar ook daar kwam een ontwijkend antwoord, ik zou dan een "niet volgens omschrijving" moeten indienen. Maar dat ga je niet winnen als de verkoper blijft volhouden dat hij toch echt dat gewonnen artikel heeft verzonden (andersom kan natuurlijk ook, dat een koper op deze manier een valse claim doet dus het blijft lastig) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 15:13
BFmango schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:55:
[...]

Tja, racistisch of niet, met dit als eerste criterium filter je toch 90% van het gespuis er zo uit. Ik reageer niet eens meer als ik bepaalde namen of slecht Nederlands zie; al raak je niet opgelicht is het toch altijd hetzelfde liedje "vanavond x euro (helft v/d prijs) afhalen cash geld" of aan de deur een zielig verhaal verkopen dat de afgesproken prijs toch te hoog is en ze nog wat minder willen betalen dan afgesproken was.

Ik heb er geen zin meer in en doe wel met normale, fatsoenlijke mensen zaken.
Doet mij denken aan laatste verkoop via Marktplaats, een professionele bloeddrukmeter, zag er als nieuw uit. Kies de hoogste uit, had 50 euro gevraagd (meter kost nieuw 150 euro dus was al een koopje) en bood 30 euro. Okay dan maar. Meneer zou komen, komt aan de deur en het ging blijkbaar niet snel genoeg voor meneer en gaat met brievenbus klepperen. Licht geïrriteerd doe ik de deur open.

Meneer spreekt zeer slecht Nederlands (zeg maar nauwelijks), bekijkt de meter en zegt "kom, kom, dochter in auto". Begreep dus dat ik mee moest naar de auto. Aangekomen bij een prachtige glimmende auto (stationwagon), zet hij de meter in de auto en pakt zijn dikke volle portemonnee vol met 50-tjes en geeft mij 50 euro. Ik zei dat ik niet kan wisselen of hij het kleiner heeft. Begint ie over de prijs 25 euro, "hij arm en is voor vrouw". Ik zei: "Dat had je niet geboden, dan had ik ook wel iemand anders kunnen laten komen". En toen zei hij "is OK" en "geloof je wel" en toen dacht ik dat hij mij die 50 euro wilde geven omdat daarna meerdere malen herhaalde :"is goed, is goed". "Begrijp er niets van" zei ik en hij nogmaals "is goed, is goed, geloof je wel".

Ik dacht het zal wel, dus ik wil weglopen, begint ie weer "nee, 25". Nee, je hebt 30 euro geboden zei ik. "Geloof je wel" etc herhaling en ben maar gaan wisselen bij een café. Kom ik terug met 20 euro begint ie weer over de prijs en dat ie arm is etc. Nogmaals herhaling etc en gaf mij een hand met een geniepig lachje.

Eenmaal thuis, zwaar geïrriteerd, verward, ben ik nog zeker een uur bezig geweest hoe de verkoop was verlopen. Heb meerdere dingen verkocht via Tweakers maar nooit dit soort problemen, eigenlijk nooit problemen.

Het meest frappante is ook wel dat de e-mail communicatie best normaal was, kon niet afleiden aan de naam of schrijven dat het iemand betrof die communicatief voor verwarring zou kunnen zorgen. Je zou bijna denken dat het een business is, iemand struint marktplaats af en tipt een agent om het op te halen. Het is een beetje bizar dat je met een dikke portemonnee met 50-tjes 'rondloopt' en daarna gaat lopen zeuren dat je een arme pief bent.

Als mij dit nog een keer overkomt, dan gaat bij mij meteen de deur dicht, volgende klant aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Is een cultuurdingetje.

Heb ik ook meegmaakt. Heel verhaal van 10 minuten over hoe bepaalde hobby in zn geboorteland T. eraan toeging. Vervolgens 'niet genoeg geld bij zich' (E25) om het gedane bod te betalen of het toch niet voor minder kan. Dus ik laat de deal klappen.

Vervolgens blijkt een broertje in de auto te zitten wachten die wel geld bij zich heeft...

Ook eens 1x gedragen Nike sportschoenen verkocht voor een paar tientjes (toch te krap). Kwamen ook heel veel bijzondere reacties op af van namen die ik nog nooit had gehoord..

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 18-05-2018 21:24 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

bombadil schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:23:
Is een cultuurdingetje.

Heb ik ook meegmaakt. Heel verhaal van 10 minuten over hoe bepaalde hobby in zn geboorteland T. eraan toeging. Vervolgens 'niet genoeg geld bij zich' (E25) om het gedane bod te betalen of het toch niet voor minder kan. Dus ik laat de deal klappen.

Vervolgens blijkt een broertje in de auto te zitten wachten die wel geld bij zich heeft...

Ook eens 1x gedragen Nike sportschoenen verkocht voor een paar tientjes (toch te krap). Kwamen ook heel veel bijzondere reacties op af van namen die ik nog nooit had gehoord..
Als mensen na hun bod opeens nog omlaag gaan ga ik gewoon met datzelfde bedrag omhoog. Spreek je af voor 30 euro en komt iemand aanzetten met ja nee ik doe toch maar 25 euro, kan hij m voor 35 hebben als hij toch terug wil komen op zn lagere bod. Probeer je mij te bezeiken naai ik je gewoon terug. Anders kun je wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kazz1980 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:07:
[...]
Sterker nog: ik kies zelfs soms bewust voor kopen op afstand omdat dan alles wat besproken wordt vastgelegd is... Het enige waar dit op mis kan gaan is het stukje onderzoeksplicht dat je als koper hebt. Het is (in Nederland) namelijk volstrekt legaal om iets van waarde online te verkopen en vervolgens een pak appelsap o.i.d. op te sturen! Als koper heb je dan niet tevoren onderzocht of het aangeboden product daadwerkelijk hetgeen is dat werd aangeboden en dus heb je gewoon pech! Enkel wanneer het namaak artikelen betreft kun je juridisch nog iets beginnen.
Dit klopt uiteraard niet en is ook strijdig. Wanneer iemand iets van waarde verkoopt en daar is over gecommuniceerd dan voldoet de koper dus ook aan zijn onderzoeksplicht en mag er niet een pak appelsap worden verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-06 07:25
Marktplaats....kan héél vaak prima aflopen, meestal wel.
Recent ha dik wat artikelen te koop staan, volautomatische espressomachine. Binnen 1 dag had ik de vraagprijs en ging het verder via WhatsApp. Na wat uitwisseling van informatie (waardoor je je argwaan laat varen) kwam er een foto van de koopster terwijl ze haad ID-kaart en bankpas omhoog hield, daarna nog een close-up van de beide kaarten. Als ik even dezelfde foto's stuurde, dan konden we op gelijke basis zaken doen ;)
Niet dus, die foto's zijn niet van degene waarmee je praat. Die hebben ze ook al van een ander ontfutseld en de enige reden waarom ze jouw gegevens willen hebben is om een valse identiteit te beginnen en onder jouw naam te kunnen handelen. Aangifte gedaan via politie.nl en de oplichter dat ook laten weten. Binnen 1 minuut was de persoon offline en niet meer bereikbaar.
Daarna weer iemand (advertentie laptop) die uit België kwam en vroeg of het naar haar zoon in Afghanistan opgestuurd kon worden. Wat mij betreft ja, maar omdat het een ongebruikelijk verzoek is moet je mij maar even bellen op mij 06. Hoor je vervolgens nooit meer iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Anoniem: 939609 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Dit klopt uiteraard niet en is ook strijdig. Wanneer iemand iets van waarde verkoopt en daar is over gecommuniceerd dan voldoet de koper dus ook aan zijn onderzoeksplicht en mag er niet een pak appelsap worden verzonden.
Helaas klopt het prima... Vraag het gerust na bij een jurist (heb ik ook gedaan toen ik een los CD'tjs kreeg terwijl ik een limited edition boxset van een spel, compleet en in nieuwstaat, gekocht had...), je hebt juridisch geen poot om op te staan! Heb toen letterlijk de vraag gesteld of dat ook betekent dat een verkoper bij aankoop van een high-end laptop een baksteen stuurt je niks kunt beginnen, en dat is bevestigd. Juridisch is er geen sprake van oplichting! Je kunt er zelfs geen eens aangifte van doen bij de politie... https://www.politie.nl/aa...et-altijd-oplichting.html (nb. probeer het gerust die aangifte te doen - die begint met de meerkeuze vraag wat er aan de hand is en dan krijg je direct al de melding dat er geen sprake is van oplichting en dat je geen aangifte kunt doen...).

Bij aankoop van een goed op afstand van een particulier (!) kan particulier in kwestie je alles sturen (bij een aankoop van een bedrijf is het anders). Zo lang deze maar iets opstuurt is het geen oplichting - dat is het enkel indien deze in het geheel niets opstuurt óf wanneer het namaak artikelen betreft (maar dan is het strikt genomen nog steeds geen oplichting - maar kun je er juridisch wel iets mee omdat produceren en/of verkopen van nep producten illegaal is)

[ Voor 18% gewijzigd door kazz1980 op 21-05-2018 23:12 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@kazz1980: klopt, de wet geldt ineens niet meer..... 7(8)7

Wanneer ik informeer via aantoonbare email (MP slaat dat op) of de goederen zoals geadverteerd zullen worden verzonden zonder defecten en ik sla de hele boel op (pagina / foto's en tekst + emails) dan heb ik mezelf al bijna volledig ingedekt tegen dat soort fratsen. Dan kan jouw "adviseur" (je zegt niet wat voor iemand dat is met wat voor achtergrond) zeggen dat de wet niet geldig is maar dan kletst hij wel uit zijn nek.

Net zoals een agent gewoon keihard tegen je staat te liegen "dat er te weinig aanknopingspunten zijn".

Gelijk hebben en ook daadwerkelijk gelijk krijgen zijn in dit opzicht 2 heel erg verschillende zaken.......
Net zoals je recht krijgen........

EDIT: om het nog maar even iets scherper te stellen, er zijn maar 2 situaties mogelijk:
A: je hebt het product ontvangen.
B: je hebt het product niet ontvangen.

In situatie A kan je er hooguit nog een peperdure civiele zaak van maken (bv bij schade).
Bij B is het een strafzaak.

Zowel civiele als strafrechtelijke zaken zijn in Nederland bij oplichting 100% kansloos.
(te duur en te weinig agenten)

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 939609 op 22-05-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@kazz1980 Je kunt civielrechtelijk een zaak aanspannen, moet je wel de echte gegevens hebben natuurlijk, dat hoort dan een beetje bij het '' onderzoeksplicht '' om dat te weten te komen.
Als blijkt dat de verkoper zich toch voor heeft gedaan als iemand anders en het aannemelijk/bewezen is dat de verkoper niet van plan was te leveren / iets anders / etc. is dat wel degelijk oplichting en dus strafbaar.
Maar ja als jij de enige bent die een conflict omtrent die situatie hebt met die verkoper gaat '' oplichting '' heel moeilijk te bewijzen zijn.

Dus nee, '' iets '' opsturen wat niet conform afspraak is kan wel degelijk door de rechter als oplichting worden gezien.
Zo nee kun je altijd een civiele zaak starten en kan een rechter bepalen of er sprake is van wanprestatie.

@Anoniem: 939609 https://nl.hellolaw.com/j...oplichting-op-marktplaats
Klein lichtpuntje; er is sinds ongeveer een jaar geleden een wet doorgevoerd, dat mocht iemand op grote schaal spullen verkopen en de intentie heeft om niet te leveren en deze zijn eigen gegevens gebruikt dan alsnog strafbaar kan worden gesteld voor het strafbare feit oplichting.

Naast het feit dat vervalst '' bewijsmateriaal '' welke haaks zou kunnen staan op jouw bewijsmateriaal redelijk eenvoudig is te maken ( het is maar hoe creatief je wilt zijn als oplichter ), is het in veel situaties eigenlijks helemaal niks waard.
Heb je de juiste gegevens van de verkoper zou je een civiele zaak kunnen opstarten, heb je die niet, kom je er niet achter en wil de politie niet meewerken sta je uiteindelijk gewoon met lege handen.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.