Marktplaats oplichting, hoe dan?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 52.421 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang MP geen feedback of anders gezegd koper / verkoper beoordelingen systeem implementeert blijft het daar een mijnenveld aan oplichting waar de hele Wereld gretig gebruik van blijft maken om ons op te lichten.

Vooral in Nigeria is een complete industrie opgezet om op te lichten via dit soort super onveilige platforms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 15:33

Smurf

Detri

Tommie12 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:44:
Als ik op voorhand betaal, dan vraag ik altijd een IBAN.
Kan daar iets mis mee gaan zodat ze je rekening leeg halen? Dacht het niet....
Ik geef als verkoper gewoon beide: Tikkie en IBAN. Voordeel van Tikkie is dat je gelijk bevesting krijgt dat er betaald is. Kan de boel ook wat sneller op de post.
Maar nu vroeg de koper mij dus om 1 cent te betalen.. daarbij ging er toch een belletje rinkelen. (al had dat misschien al wat eerder moeten gebeuren toen hij/zij gelijk akkoord ging met de vraagprijs en verzendkosten :P )

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 13:02
marktplaats is leuk, maar alleen als ik het op kan halen / langs brengen, en het product kan bekijken / kan afgeven. Grote bedragen van 200+ euro ga ik toch niet contanten betalen, dat doe ik wel via tweakers (zou ook niet weten waar ik 200+ euro uit zou moeten geven op MP, als het al zo'n bedrag is, is het al gauw een tech item, en dat heeft tweakers ook wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd *knip*, wat was er niet duidelijk aan de modbreak?

[ Voor 99% gewijzigd door Microkid op 12-05-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, wat was er niet duidelijk aan de modbreak?

[ Voor 105% gewijzigd door Microkid op 12-05-2018 08:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja, er wordt wat aan gerotzooid op Marktplaats. En ja, er zitten rare (da's zachtjes uitgedrukt) figuren tussen.
Ik krijg op mp ook wel eens van die berichtjes in de trant van:
"50 ok? Ophalen vanavond. Nu antwoord ja!"
Gewoon netjes antwoorden dat ik er niet op inga. O-)
Als je namelijk zelf ook bot/kortaf/agressief gaat reageren, ben je uiteindelijk geen haar beter dan diegene die je dit verwijt. En zorg je alleen maar voor escalatie c.q. aanwakkering van dit soort gedrag.

Maar ik koop/verkoop dingen op MP, soms ook wel eens iets van honderden euro's en als je goed alert blijft, en altijd beleefd, hoeft het imho niet fout te gaan.
En dat gaat het ook niet, al 10 jaar lang.
Vergeet niet dat er ook iedere dag duizenden transacties gewoon goed gaan. En daar hoor je zelden wat over. Het zullen altijd de excessen zijn die besproken worden. :+

Net als in het echte leven... :X

Het is prettig om na afloop van een transactie een berichtje te krijgen waarbij iemand je zelfs bedankt voor de prettige conversatie en het zorgvuldig verpakken en blij is het met artikel. Koper blij, verkoper blij.

Het is al vaker gezegd; " als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook"

BTW: dit laakbare gedrag komt op V&A/tweakers ook voor. Gelukkig wel in veel mindere mate

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ehtweak

Gezien hoe hard MP handel achteruit is gegaan qua niveau, raad ik iedereen ten zeerste aan om enkel de chatfunctie van Marktplaats te gebruiken en je MP account aan een irrelevant emailadres te koppelen (maar waar je wel toegang tot moet hebben voor evt. servicedesk meldingen)
Via de chatfunctie kun je elke malloot heel simpel blokkeren, zonder dat je je tijd gaat verdoen om te reageren, waarna je waarschijnlijk of geen reactie, of een scheldkanonnade over je heen krijgt.
Wat er nog ontbreekt is het permanent kunnen blokkeren van een user op basis van zijn user ID, ik hoop dat MP deze functie wel introduceert.

De phising-idioot wordt steeds opdringeriger, ondertussen zo'n 2-3x per dag een reactie met dezelfde kreet en 5 minuter later een mail van MP dat diegene zijn account om veiligheidsredenen verbannen is...
Lijkt overduidelijk op een script dus ik hoop dat MP hier iets aan gaat doen.

Het MP app voor android (iOS waarschijnlijk ook) heeft een super handige functie - "bekijk gebruiker", daarmee kun je zien waar iemand vandaan komt en wat hij ook aanbiedt. Gek genoeg kun je dit alleen via de app doen en niet via je webbrowser, daar staat deze optie er niet tussen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinyuu
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09 15:17
Ik heb zelf deze week al 2 verschillende artikelen die ik verkoop precies het zelfde berichtje gehad als in de OP.... Ook gereageerd en gevraagd om adres en gegevens, maar daar natuurlijk nooit reactie op gehad. Kok een berichtje van Marktplaats gehad dat het mogelijk om een fraudelente verkoper gaat...

Denk inderdaad dat het om een soort bot gaat, in elk geval oppassen dat je niet meteen je rekeningnummer doorstuurt als je akkoord gaat met een bod. Vraag eerst om adresgegevens, en wacht af of je deze daadwerkelijk krijgt.

Het gaat zo vaak bijna mis op Marktplaats tegenwoordig... ik ben iemand die zich HEEL GOED bewust is van gevaren en signalen van oplichting, maar toch ben ik in de laatste paar maanden al zeker 4x bijna opgelicht, of heb ik te maken gehad met dit soort "mogelijk foute" verkopers.
Blijkbaar helpen de "rekeningnummmer, ID en telefoonnummer gecontroleerd" ook helemaal niet hierbij.
Ik durf eigenlijk gewoon bijna niets meer te doen op Marktplaats, het lijkt wel alsof het maar erger en erger wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 07:30
Ik krijg ineens spam/phishing binnen als berichten op mijn advertenties:
"Beste ...,

Ik heb een vraag over '...'.

Ik neem het graag over voor de vraagprijs als het opgestuurd kan worden. Ik maak het geld dan vooraf over en doe er €6,95 extra bij voor de verzendkosten. Als dat goed is hoor ik graag waar ik het geld naar over kan maken, dan stuur ik mijn adresgegevens door en mag je het opsturen zodra je het geld hebt ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Sophie"
Diezelfde tekst maar dan van een account "Jan" ook gehad. Geen reacties gekregen op 1 waar ik op gereageerd had. Van deze Sophie en Jan kan ik geen gegevens inzien bij Marktplaats, anders dan die ene naam.

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Idem, exact dezelfde mailtjes gehad van dezelfde personen. Om simpel van te worden,marktplaats is echt compleet verneukt. :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Eens.... alhoewel je V&A van hier wel meer gaat waarderen... ;)

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De idiote phishing bot is weer actief, vandaag al 3x gehad als "Denise".

Wordt eens tijd voor een goede captcha voordat je een conversatie kunt starten met de koper/verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannetje19
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 10:34
Op 12 mei ook exact hetzelfde bericht ontvangen via marktplaats.
Afzender Noah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Martin900 Ditto!
Zojuist een berichtje gekregen van Denise.

Lachu.

Ik neem het graag over voor de vraagprijs als het opgestuurd kan worden. Ik maak het geld dan vooraf over en doe er €6,95 extra bij voor de verzendkosten. Als dat goed is hoor ik graag waar ik het geld naar over kan maken, dan stuur ik mijn adresgegevens door en mag je het opsturen zodra je het geld hebt ontvangen.

;w

Wel jammer dat er geen button is op mp, om dat bericht gelijk als verdacht te melden.
Nu moet je weer apart een emailtje naar verdacht@marktplaats sturen om eea te melden.

[ Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 17-05-2018 10:26 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, alhoewel ze duiken zo weer op dus eigenlijk heeft het geen zin om ze apart te mailen naar Marktplaats.

p.s
Maak er maar 7x van, dit begint langzamerhand echt irritant te worden zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mesomelas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05-2023
Leek me interessant om ook een ander geluid te laten horen. Ik heb al zo’n 12 jaar een Marktplaats account, maar gebruik het nooit. Tot ik het, inmiddels alweer een paar maanden terug, met een vriend van me over mijn Apple Watch had waar ik ook niks mee deed. Hij wilde hem wel overnemen maar dan wel voor een eerlijke prijs. Hij gebruikt regelmatig Marktplaats en zei zet hem daar op, dan doe ik vast een eerste bod. Zo gezegd zo gedaan.

Dit heeft kennelijk een alarm getriggerd bij Marktplaats, want binnen een paar uur was mijn account geblokkeerd. Vriend van me kreeg ook direct een vergelijkbare mail van Marktplaats dat hij mogelijk zaken deed met een frauduleuze verkoper en hoe deze te herkennen.

Blijkbaar doet Marktplaats wel wat tegen fraude en ze zitten er dus ook wel eens naast. Het wil dus niet altijd, met de nadruk op altijd, zeggen dat iemand daadwerkelijk een frauduleuze (ver)koper is. Mijn account is na het sturen van een mail binnen een dag gedeblokeerd, de advertentie terug gezet en ik kreeg een mail met excuses voor de fout. Er wordt alleen niets gerectificeerd naar mogelijke kopers.

[ Voor 3% gewijzigd door Mesomelas op 17-05-2018 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:43
@Mesomelas Ik zie het verband al denk ik.

- Verlaten 12 jaar actief account
- Jij logt in, na een erg lange tijd niet ingelogd te zijn en waarschijnlijk met een ander IP adres dan voorheen
- Plaatst een advertentie voor een toch wel bekend en gewild Apple product

Dit triggerde waarschijnlijk hun automatische fraudedetectie systeem en je kent het resultaat nu...
Er worden namelijk wel aardig veel ( verlaten ) X jaar actief accounts gehacked en gebruikt voor oplichting.
Maar een beetje oplichter zou dan ook gewoon een mailtje kunnen sturen naar MP om zijn gehackte account te laten deblokkeren, tja.

[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 18-05-2018 03:02 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Verwijderd schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:44:
Zolang MP geen feedback of anders gezegd koper / verkoper beoordelingen systeem implementeert blijft het daar een mijnenveld aan oplichting waar de hele Wereld gretig gebruik van blijft maken om ons op te lichten.

Vooral in Nigeria is een complete industrie opgezet om op te lichten via dit soort super onveilige platforms.
Naar het schijnt richten de Nigeriaanse oplichters zich ook steeds meer op andere afrikanen omdat het hier en in de VS te moeilijk wordt. ('Schijnt' omdat ik het in een podcast gehoord heb.)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:19

Theo

moederbord

ehtweak schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:24:
@Martin900 Ditto!

Lachu.

;w

Wel jammer dat er geen button is op mp, om dat bericht gelijk als verdacht te melden.
Nu moet je weer apart een emailtje naar verdacht@marktplaats sturen om eea te melden.
Gewoon op ingaan, en ze laten betalen. Jij stuurt vervolgens niks op. Oplichter krijgt zijn spulletjes dus niet en na een week stort je het geld terug met de omschrijving dat het om oplichting ging.
Slachtoffer is geen slachtoffer geworden en de oplichter heeft zijn tijd verspild.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Klein lichtpuntje:

Een door mij (en klaarblijkelijk 71 anderen) aangegeven oplichter is inmiddels voor de rechter gedaagd. Eens kijken of daar nog iets zinnigs voor mijzelf uitkomt...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
Skyrunner schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 07:59:
Klein lichtpuntje:

Een door mij (en klaarblijkelijk 71 anderen) aangegeven oplichter is inmiddels voor de rechter gedaagd. Eens kijken of daar nog iets zinnigs voor mijzelf uitkomt...
Ik hoop dat je er wat uit kunt halen, maar ga er maar vanuit dat je niets terug krijgt, een kale kip kun je niet plukken. Daarnaast gaan dit soort mensen er binnen no-time weer mee door, omdat de straffen veel te mild zijn naar mijn mening.

Zelf een keer opgelicht op marktplaats, en dat kwam puur omdat ik van mijn eigen regels afweek.
Van alles geprobeerd, maar de politie vond het niet interessant genoeg dat er maar 5 mensen door dezelfde persoon werden opgelicht. Zelfs het rekeningnummer werd niet als onbetrouwbaar gemarkeerd na meerdere aangiftes. Politie er nog op aangesproken, maar ze doen er verder niets mee.

Marktplaats mijd ik dan ook graag, behalve als het in de buurt is en ik het kan ophalen. De manier waarop marktplaats zaken doet werkt oplichting ook alleen maar in de hand. Iemand kan 10 jaar lang op marktplaats zitten, maar de verkoopgeschiedenis of activiteit kun je niet bekijken. Ook een fatsoenlijk beoordelingssysteem is blijkbaar te lastig te implementeren. Gelukkig zijn er ook sites die het wel goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
ehtweak schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 08:39:

Ik krijg op mp ook wel eens van die berichtjes in de trant van:
"50 ok? Ophalen vanavond. Nu antwoord ja!"
Gewoon netjes antwoorden dat ik er niet op inga. O-)
Als je namelijk zelf ook bot/kortaf/agressief gaat reageren, ben je uiteindelijk geen haar beter dan diegene die je dit verwijt. En zorg je alleen maar voor escalatie c.q. aanwakkering van dit soort gedrag.
In mijn vorige bijna oplichting geval gaf ik te kennen via WA geen e-dentifier codes te geven waarop mij verzocht werd dat ik 'beter maar respect kon hebben'.

Zonder te generaliseren weet je dan al gelijk wat voor gebroed zich aan de andere kant van de lijn bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens is afspreken ook niet zaligmakend wanneer het op zekerheid aankomt.

Redelijk wat dubieuze voorstellen gehad tav personen en voor locaties & omstandigheden.
Liegen is z.g.a. standaard, je spreekt af met "Inge" maar op het laatste moment kan "Inge" niet.
"Maar dat is geen probleem hoor", want de vriend van "Inge" is nl wel thuis en die blijkt "Mo" te heten.....
Voor zit opzetje zijn oneindig veel variaties mogelijk.......

Verder zijn vals geld en defecte spullen ook extreem populair bij de heren van de fraude en oplichting.

Voor de bovenstaande uitdaging zijn diverse oplossingen:

A. Geld altijd voelen en bekijken op echtheid, zie de Nederlandse bank voor meer info.
B. Afspreken met "Inge" en anders aangeven dat je wel wacht op "Inge", daarna hoor je nl nooit meer wat.
C. Spullen altijd ruim controleren op goede werking. Zorg dat je voldoende kennis hebt hiervoor.
D. Verkoop & Koop gesprekken altijd opnemen met de smartphone (audio) om "vergissingen" te voorkomen.
E. Heel belangrijk: geef vals geld nooit terug ! (verbranden) er staan nu nl jouw vingerafdrukken op.
(geef aan de crimineel aan dat het gewoon een vergissing was en dat je geen (zinloze) aangifte doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:59:
E. Heel belangrijk: geef vals geld nooit terug ! (verbranden) er staan nu nl jouw vingerafdrukken op.
(geef aan de crimineel aan dat het gewoon een vergissing was en dat je geen (zinloze) aangifte doet)
Je kunt dat wel vertellen aan de crimineel, maar uiteindelijk zou je het beste wel aangifte kunnen doen.
Waarbij oplichting via internet tussen particulieren erg laag op de agenda staat, staat valsmunterij echt een aantal treden hoger.
Het is namelijk een economisch delict ( oplichting tussen particulieren is dat blijkbaar niet )
Je mag hiervoor ook 112 bellen en ze zijn binnen een uur bij je om het op te halen.
Als jij kunt aantonen dat je verhaal klopt d.m.v de conversatie op MP gaan ze jou heus niet vervolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:26:
[...]
Je kunt dat wel vertellen aan de crimineel, maar uiteindelijk zou je het beste wel aangifte kunnen doen.
Waarbij oplichting via internet tussen particulieren erg laag op de agenda staat, staat valsmunterij echt een aantal treden hoger.
Het is namelijk een economisch delict ( oplichting tussen particulieren is dat blijkbaar niet )
Je mag hiervoor ook 112 bellen en ze zijn binnen een uur bij je om het op te halen.
Als jij kunt aantonen dat je verhaal klopt d.m.v de conversatie op MP gaan ze jou heus niet vervolgen.
30 jaar geleden zou je helemaal gelijk hebben gehad. Nu doet de politie ook hier echt niets meer mee.
Eigen ervaring met een vals biljet. Ingeleverd bij het lokale politiebureau, ze wilde het niet eens hebben (wat ze wel wettelijk verplicht zijn) -ik kreeg het zelfs terug- en aangifte doen was niet nodig. Zelfde geldt inmiddels voor inbraak, verboden wapenbezit, vernielingen, doodsbedreigingen, fraude, oplichting, diefstal etc. etc.

Oom agent doet alleen nog zaken waar ze met geen mogelijkheid omheen kunnen, lees: het valt niet meer te ontkennen. Dat komt voor wanneer er niet meer te ontkennen slachtoffers zijn gevallen of er camera beelden van criminaliteit verschijnen. Alleen in dat soort gevallen moeten ze wel iets gaan doen. Uiteraard met heel veel frisse tegenzin. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:59:
Overigens is afspreken ook niet zaligmakend wanneer het op zekerheid aankomt.
Sterker nog: ik kies zelfs soms bewust voor kopen op afstand omdat dan alles wat besproken wordt vastgelegd is... Het enige waar dit op mis kan gaan is het stukje onderzoeksplicht dat je als koper hebt. Het is (in Nederland) namelijk volstrekt legaal om iets van waarde online te verkopen en vervolgens een pak appelsap o.i.d. op te sturen! Als koper heb je dan niet tevoren onderzocht of het aangeboden product daadwerkelijk hetgeen is dat werd aangeboden en dus heb je gewoon pech! Enkel wanneer het namaak artikelen betreft kun je juridisch nog iets beginnen.

Maar bij online kopen/verkopen geldt vooral de oude regel: als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het dat meestal ook...Dus iemand die zonder enige vragen de vraagprijs biedt is per definitie verdacht! (al heb ik laatst eens een koper gehad die méér bood dan de vraagprijs en dat bleek toch gewoon prima in orde... Geld netjes ontvangen en koper was blij met het product...).

Op zichzelf is er geen heel groot risico bij het doorgeven van je rekeningnummer (al is de iDeal optie/gelijk oversteken optie wellicht handiger als je het niet helemaal vertrouwt), maar blijf kritisch voordat je het verzendt (bv. klopt de geadresseerde met de naam bij het bankrekeningnummer (check daarbij ook bv. telefoongids/Google)). Tijdje terug bv. iemand gehad die de vraagprijs wilde bieden, maar wou het geld (vooraf) contant betalen door dit via de post op te sturen... Dat was sneller/veiliger oid.... Dat heb ik dus niet gedaan! Dan heb je geen enkel controle middel meer waar het geld vandaan komt en of het zuivere koffie is...

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-!-M
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 09:27
Ik heb precies dezelfde reactie ontvangen, ik vond hem al verdacht. Bedankt voor de heads-up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 14:42
Afgelopen dagen contact gehad met een verkoper van een Garmin Edge 520. Hij biedt hem iets goedkoper aan dan de meeste die voorbij komen.

Dus een net bod gedaan, en daarop snelle reactie ontvangen dat hij akkoord is, met zijn rekeninggegevens om het bedrag over te maken. En de vraag voor mijn adresgegevens. Allemaal niet zo verdacht.

Maar sinds ik vroeg om de verkoop af te handelen via Gelijk Oversteken blijft het alweer een paar dagen stil. Zegt mij genoeg, verkoop gaat niet door.

Advertentie is gemeld als verdacht bij Marktplaats. Maar ik zie nergens een optie om de verkoper te melden als verdacht. En ik kan bij de melding geen toelichting geven waarom ik 'm als verdacht meld. Nu zal er waarschijnlijk geen actie op komen, advertentie ziet er goed uit, iets voordeliger dan anderen maar niet verdacht.

Is er een andere mogelijkheid om de verkoper te melden bij Marktplaats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
marcel85 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:05:
Maar sinds ik vroeg om de verkoop af te handelen via Gelijk Oversteken blijft het alweer een paar dagen stil. Zegt mij genoeg, verkoop gaat niet door.
Ik gebruik de eerlijk oversteken functie ook niet.
Al blijf ik wel gewoon reageren uiteraard.

Waarom niet? Straks is de koper louche, heb ik geen geld.
En veilig oversteken kost geld.

Kopers mogen het product bij mij 6 dagen per week op komen halen. Of ik kan het netjes voor ze verste na ontvangst geld.

Jammer dat mp geen account beoordeling kent.. Heb op 1 idioot na, nog nooit ruzie oid gehad met een koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 14:42
Dacuuu schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:25:
[...]

Ik gebruik de eerlijk oversteken functie ook niet.
Al blijf ik wel gewoon reageren uiteraard.

Waarom niet? Straks is de koper louche, heb ik geen geld.
En veilig oversteken kost geld.

Kopers mogen het product bij mij 6 dagen per week op komen halen. Of ik kan het netjes voor ze verste na ontvangst geld.

Jammer dat mp geen account beoordeling kent.. Heb op 1 idioot na, nog nooit ruzie oid gehad met een koper.
Als hij had aangegeven dat hij het liever op een andere manier wil afhandelen sta ik daar natuurlijk ook voor open, zo star ben ik ook weer niet :-)

Maar niet reageren als ik het voorstel vind ik verdacht, zeker gezien zijn eerdere reacties zo snel waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E30325
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-10-2021
Ik heb vandaag ook 3 van deze mailtjes ontvangen na een paar weken van stilte. Kennelijk is er weer een bot o.i.d. actief, bij mij waren het Amanda en Anne. Een maand of 2 geleden was het ook raak, exact dezelfde mails waarna ik voor ik kon reageren al snel de melding kreeg dat het om oplichting ging.

Wat betreft iDeal en gelijk oversteken .. ik gebruik als verkoper beide als kopers dat willen maar heb er als koper zelf geen vertrouwen in, ik haal liever op. Via de iDeal link is gelijk als "gewoon" geld overmaken en dat gelijk oversteken is een wassen neus, een oplichter kan een pak vla opsturen en dan begin je als koper niets ... Marktplaats eist immers alleen een verzendbewijs, en dat heeft de oplichter in dat geval. Ik heb die situatie aan Marktplaats via mail uitgelegd maar kreeg daar een ontwijkend antwoord op.

Wat betreft eBay / Paypal ... net zo'n groot risico als Marktplaats, ik koop heel veel op eBay en heb alles al een keer meegemaakt helaas. eBay doet zelf niets bij oplichting: heb je geld overgemaakt heb je gewoon pech. Een andere optie is met Paypal betalen maar daar ben je ook niet veilig. Identiek als met gelijk oversteken, als de verkoper een verzendbewijs heeft en jij een pak vla ... succes. Heb ook hun een keer die vraag gesteld toen ik ze toch aan de lijn had maar ook daar kwam een ontwijkend antwoord, ik zou dan een "niet volgens omschrijving" moeten indienen. Maar dat ga je niet winnen als de verkoper blijft volhouden dat hij toch echt dat gewonnen artikel heeft verzonden (andersom kan natuurlijk ook, dat een koper op deze manier een valse claim doet dus het blijft lastig) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
BFmango schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:55:
[...]

Tja, racistisch of niet, met dit als eerste criterium filter je toch 90% van het gespuis er zo uit. Ik reageer niet eens meer als ik bepaalde namen of slecht Nederlands zie; al raak je niet opgelicht is het toch altijd hetzelfde liedje "vanavond x euro (helft v/d prijs) afhalen cash geld" of aan de deur een zielig verhaal verkopen dat de afgesproken prijs toch te hoog is en ze nog wat minder willen betalen dan afgesproken was.

Ik heb er geen zin meer in en doe wel met normale, fatsoenlijke mensen zaken.
Doet mij denken aan laatste verkoop via Marktplaats, een professionele bloeddrukmeter, zag er als nieuw uit. Kies de hoogste uit, had 50 euro gevraagd (meter kost nieuw 150 euro dus was al een koopje) en bood 30 euro. Okay dan maar. Meneer zou komen, komt aan de deur en het ging blijkbaar niet snel genoeg voor meneer en gaat met brievenbus klepperen. Licht geïrriteerd doe ik de deur open.

Meneer spreekt zeer slecht Nederlands (zeg maar nauwelijks), bekijkt de meter en zegt "kom, kom, dochter in auto". Begreep dus dat ik mee moest naar de auto. Aangekomen bij een prachtige glimmende auto (stationwagon), zet hij de meter in de auto en pakt zijn dikke volle portemonnee vol met 50-tjes en geeft mij 50 euro. Ik zei dat ik niet kan wisselen of hij het kleiner heeft. Begint ie over de prijs 25 euro, "hij arm en is voor vrouw". Ik zei: "Dat had je niet geboden, dan had ik ook wel iemand anders kunnen laten komen". En toen zei hij "is OK" en "geloof je wel" en toen dacht ik dat hij mij die 50 euro wilde geven omdat daarna meerdere malen herhaalde :"is goed, is goed". "Begrijp er niets van" zei ik en hij nogmaals "is goed, is goed, geloof je wel".

Ik dacht het zal wel, dus ik wil weglopen, begint ie weer "nee, 25". Nee, je hebt 30 euro geboden zei ik. "Geloof je wel" etc herhaling en ben maar gaan wisselen bij een café. Kom ik terug met 20 euro begint ie weer over de prijs en dat ie arm is etc. Nogmaals herhaling etc en gaf mij een hand met een geniepig lachje.

Eenmaal thuis, zwaar geïrriteerd, verward, ben ik nog zeker een uur bezig geweest hoe de verkoop was verlopen. Heb meerdere dingen verkocht via Tweakers maar nooit dit soort problemen, eigenlijk nooit problemen.

Het meest frappante is ook wel dat de e-mail communicatie best normaal was, kon niet afleiden aan de naam of schrijven dat het iemand betrof die communicatief voor verwarring zou kunnen zorgen. Je zou bijna denken dat het een business is, iemand struint marktplaats af en tipt een agent om het op te halen. Het is een beetje bizar dat je met een dikke portemonnee met 50-tjes 'rondloopt' en daarna gaat lopen zeuren dat je een arme pief bent.

Als mij dit nog een keer overkomt, dan gaat bij mij meteen de deur dicht, volgende klant aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Is een cultuurdingetje.

Heb ik ook meegmaakt. Heel verhaal van 10 minuten over hoe bepaalde hobby in zn geboorteland T. eraan toeging. Vervolgens 'niet genoeg geld bij zich' (E25) om het gedane bod te betalen of het toch niet voor minder kan. Dus ik laat de deal klappen.

Vervolgens blijkt een broertje in de auto te zitten wachten die wel geld bij zich heeft...

Ook eens 1x gedragen Nike sportschoenen verkocht voor een paar tientjes (toch te krap). Kwamen ook heel veel bijzondere reacties op af van namen die ik nog nooit had gehoord..

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 18-05-2018 21:24 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

bombadil schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 21:23:
Is een cultuurdingetje.

Heb ik ook meegmaakt. Heel verhaal van 10 minuten over hoe bepaalde hobby in zn geboorteland T. eraan toeging. Vervolgens 'niet genoeg geld bij zich' (E25) om het gedane bod te betalen of het toch niet voor minder kan. Dus ik laat de deal klappen.

Vervolgens blijkt een broertje in de auto te zitten wachten die wel geld bij zich heeft...

Ook eens 1x gedragen Nike sportschoenen verkocht voor een paar tientjes (toch te krap). Kwamen ook heel veel bijzondere reacties op af van namen die ik nog nooit had gehoord..
Als mensen na hun bod opeens nog omlaag gaan ga ik gewoon met datzelfde bedrag omhoog. Spreek je af voor 30 euro en komt iemand aanzetten met ja nee ik doe toch maar 25 euro, kan hij m voor 35 hebben als hij toch terug wil komen op zn lagere bod. Probeer je mij te bezeiken naai ik je gewoon terug. Anders kun je wegwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kazz1980 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:07:
[...]
Sterker nog: ik kies zelfs soms bewust voor kopen op afstand omdat dan alles wat besproken wordt vastgelegd is... Het enige waar dit op mis kan gaan is het stukje onderzoeksplicht dat je als koper hebt. Het is (in Nederland) namelijk volstrekt legaal om iets van waarde online te verkopen en vervolgens een pak appelsap o.i.d. op te sturen! Als koper heb je dan niet tevoren onderzocht of het aangeboden product daadwerkelijk hetgeen is dat werd aangeboden en dus heb je gewoon pech! Enkel wanneer het namaak artikelen betreft kun je juridisch nog iets beginnen.
Dit klopt uiteraard niet en is ook strijdig. Wanneer iemand iets van waarde verkoopt en daar is over gecommuniceerd dan voldoet de koper dus ook aan zijn onderzoeksplicht en mag er niet een pak appelsap worden verzonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:31
Marktplaats....kan héél vaak prima aflopen, meestal wel.
Recent ha dik wat artikelen te koop staan, volautomatische espressomachine. Binnen 1 dag had ik de vraagprijs en ging het verder via WhatsApp. Na wat uitwisseling van informatie (waardoor je je argwaan laat varen) kwam er een foto van de koopster terwijl ze haad ID-kaart en bankpas omhoog hield, daarna nog een close-up van de beide kaarten. Als ik even dezelfde foto's stuurde, dan konden we op gelijke basis zaken doen ;)
Niet dus, die foto's zijn niet van degene waarmee je praat. Die hebben ze ook al van een ander ontfutseld en de enige reden waarom ze jouw gegevens willen hebben is om een valse identiteit te beginnen en onder jouw naam te kunnen handelen. Aangifte gedaan via politie.nl en de oplichter dat ook laten weten. Binnen 1 minuut was de persoon offline en niet meer bereikbaar.
Daarna weer iemand (advertentie laptop) die uit België kwam en vroeg of het naar haar zoon in Afghanistan opgestuurd kon worden. Wat mij betreft ja, maar omdat het een ongebruikelijk verzoek is moet je mij maar even bellen op mij 06. Hoor je vervolgens nooit meer iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:48:
[...]

Dit klopt uiteraard niet en is ook strijdig. Wanneer iemand iets van waarde verkoopt en daar is over gecommuniceerd dan voldoet de koper dus ook aan zijn onderzoeksplicht en mag er niet een pak appelsap worden verzonden.
Helaas klopt het prima... Vraag het gerust na bij een jurist (heb ik ook gedaan toen ik een los CD'tjs kreeg terwijl ik een limited edition boxset van een spel, compleet en in nieuwstaat, gekocht had...), je hebt juridisch geen poot om op te staan! Heb toen letterlijk de vraag gesteld of dat ook betekent dat een verkoper bij aankoop van een high-end laptop een baksteen stuurt je niks kunt beginnen, en dat is bevestigd. Juridisch is er geen sprake van oplichting! Je kunt er zelfs geen eens aangifte van doen bij de politie... https://www.politie.nl/aa...et-altijd-oplichting.html (nb. probeer het gerust die aangifte te doen - die begint met de meerkeuze vraag wat er aan de hand is en dan krijg je direct al de melding dat er geen sprake is van oplichting en dat je geen aangifte kunt doen...).

Bij aankoop van een goed op afstand van een particulier (!) kan particulier in kwestie je alles sturen (bij een aankoop van een bedrijf is het anders). Zo lang deze maar iets opstuurt is het geen oplichting - dat is het enkel indien deze in het geheel niets opstuurt óf wanneer het namaak artikelen betreft (maar dan is het strikt genomen nog steeds geen oplichting - maar kun je er juridisch wel iets mee omdat produceren en/of verkopen van nep producten illegaal is)

[ Voor 18% gewijzigd door kazz1980 op 21-05-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kazz1980: klopt, de wet geldt ineens niet meer..... 7(8)7

Wanneer ik informeer via aantoonbare email (MP slaat dat op) of de goederen zoals geadverteerd zullen worden verzonden zonder defecten en ik sla de hele boel op (pagina / foto's en tekst + emails) dan heb ik mezelf al bijna volledig ingedekt tegen dat soort fratsen. Dan kan jouw "adviseur" (je zegt niet wat voor iemand dat is met wat voor achtergrond) zeggen dat de wet niet geldig is maar dan kletst hij wel uit zijn nek.

Net zoals een agent gewoon keihard tegen je staat te liegen "dat er te weinig aanknopingspunten zijn".

Gelijk hebben en ook daadwerkelijk gelijk krijgen zijn in dit opzicht 2 heel erg verschillende zaken.......
Net zoals je recht krijgen........

EDIT: om het nog maar even iets scherper te stellen, er zijn maar 2 situaties mogelijk:
A: je hebt het product ontvangen.
B: je hebt het product niet ontvangen.

In situatie A kan je er hooguit nog een peperdure civiele zaak van maken (bv bij schade).
Bij B is het een strafzaak.

Zowel civiele als strafrechtelijke zaken zijn in Nederland bij oplichting 100% kansloos.
(te duur en te weinig agenten)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2018 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@kazz1980 Je kunt civielrechtelijk een zaak aanspannen, moet je wel de echte gegevens hebben natuurlijk, dat hoort dan een beetje bij het '' onderzoeksplicht '' om dat te weten te komen.
Als blijkt dat de verkoper zich toch voor heeft gedaan als iemand anders en het aannemelijk/bewezen is dat de verkoper niet van plan was te leveren / iets anders / etc. is dat wel degelijk oplichting en dus strafbaar.
Maar ja als jij de enige bent die een conflict omtrent die situatie hebt met die verkoper gaat '' oplichting '' heel moeilijk te bewijzen zijn.

Dus nee, '' iets '' opsturen wat niet conform afspraak is kan wel degelijk door de rechter als oplichting worden gezien.
Zo nee kun je altijd een civiele zaak starten en kan een rechter bepalen of er sprake is van wanprestatie.

@Verwijderd https://nl.hellolaw.com/j...oplichting-op-marktplaats
Klein lichtpuntje; er is sinds ongeveer een jaar geleden een wet doorgevoerd, dat mocht iemand op grote schaal spullen verkopen en de intentie heeft om niet te leveren en deze zijn eigen gegevens gebruikt dan alsnog strafbaar kan worden gesteld voor het strafbare feit oplichting.

Naast het feit dat vervalst '' bewijsmateriaal '' welke haaks zou kunnen staan op jouw bewijsmateriaal redelijk eenvoudig is te maken ( het is maar hoe creatief je wilt zijn als oplichter ), is het in veel situaties eigenlijks helemaal niks waard.
Heb je de juiste gegevens van de verkoper zou je een civiele zaak kunnen opstarten, heb je die niet, kom je er niet achter en wil de politie niet meewerken sta je uiteindelijk gewoon met lege handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JohanNL

Artikel 326
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/326.html

Het is dus niet 1 van de harde eisen maar 1 vd mogelijkheden om tot de strafeis "oplichting" te komen......
Die commerciële website (jouw linkje) kletst dus uit zijn nek.

Verder valt datgene wat Marktplaats heeft opgeslagen redelijkerwijs niet meer te vervalsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2018 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

JohanNL schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 00:32:
@kazz1980 Je kunt civielrechtelijk een zaak aanspannen, moet je wel de echte gegevens hebben natuurlijk, dat hoort dan een beetje bij het '' onderzoeksplicht '' om dat te weten te komen.
Als blijkt dat de verkoper zich toch voor heeft gedaan als iemand anders en het aannemelijk/bewezen is dat de verkoper niet van plan was te leveren / iets anders / etc. is dat wel degelijk oplichting en dus strafbaar.
Maar ja als jij de enige bent die een conflict omtrent die situatie hebt met die verkoper gaat '' oplichting '' heel moeilijk te bewijzen zijn.

Dus nee, '' iets '' opsturen wat niet conform afspraak is kan wel degelijk door de rechter als oplichting worden gezien.
Zo nee kun je altijd een civiele zaak starten en kan een rechter bepalen of er sprake is van wanprestatie.
Klopt. Civielrechtelijk kun je een poging wagen. Kost je veel tijd en veel geld en de kans dat je de zaak wint is uitermate klein. Dat is dus enkel de moeite als het om een erg duur product gaat of als je meerdere slachtoffers weet te vinden. De politie doet er niks aan - dus inderdaad: zonder (echte) gegevens van de verkoper begin je niks. En zoal gezegd: het is juridisch bezien geen oplichting. Hooguit een in gebreke blijven oid. In de praktijk heb je echt gewoon pech als je een pakketje met baksteen of pak appelsap geleverd krijgt bij aankoop van iets duurs. Ik weet dat vele (commerciele) websites anders beweren - maar het is echt zo simpel bij kopen op afstand van een particulier: ongeacht wat er opgesturrd wordt: het is geen opichting.

[ Voor 75% gewijzigd door kazz1980 op 22-05-2018 06:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De trolls are back on mp!

Vandaag weer ene Simone, met precies diezelfde tekst....
Woeha!

Zal voor de grap eens een berichtje terugsturen dat ze het kunnen komen ophalen. O-)

Heb maar weer eens een berichtje gestuurd naar verdacht@marktplaats.nl m.b.t. die user.

Hartelijk dank voor je vraag of opmerking. Deze is goed ontvangen door onze klantenservice.

Door het grote aantal vragen die wij op dit ogenblik ontvangen, is het mogelijk dat de beantwoording van je vraag langer duurt dan je van ons gewend bent.Hiervoor onze excuses.
Wij doen ons best om je vraag binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

Blijkbaar wordt er veel gemeld... :(

[ Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 22-05-2018 08:47 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Theo schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 07:31:
[...]

Gewoon op ingaan, en ze laten betalen. Jij stuurt vervolgens niks op. Oplichter krijgt zijn spulletjes dus niet en na een week stort je het geld terug met de omschrijving dat het om oplichting ging.
Slachtoffer is geen slachtoffer geworden en de oplichter heeft zijn tijd verspild.
Je snapt niet hoe het werkt...hij gaat je in de 2e mail een malafide iDeal link sturen waarin hij zogenaamd 1 cent van je wilt zien om te kijken of de rekeningnummer echt bij je naam hoort.
Zodra je op de malafide iDeal site je gegevens invult, wordt je rekening in no time leeggeplunderd.

Kortom, deze mails moet je heul snel verwijderen. Het zou misschien ook handig zijn om je post aan te passen, voordat iemand echt het idee krijgt om hem 'even te laten betalen'.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb vandaag ook voor het eerst contact gehad met onze Simone. Ben blij dat ik dit topic eerder al eens gespot heb :)

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou eigenlijk het linkje dat ze sturen naar een DDoS groep elke keer willen doorsturen, alleen dan leg je de hele server van de hostingpartij plat...is ook weer niet de bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Seroczynski schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:56:
Ik heb vandaag ook voor het eerst contact gehad met onze Simone. Ben blij dat ik dit topic eerder al eens gespot heb :)
Haha Simone wilde ook mijn spullen kopen (4 dagen actief).

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehtweak schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:33:
Blijkbaar wordt er veel gemeld... :(
Of er zit een halve FTE op deze taak bij MP.......... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Laatst online: 14:27
*knip*, offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Perkouw op 22-05-2018 16:45 ]

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*, hier hebben we een mooie TR-knop voor ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Perkouw op 22-05-2018 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 08:56:
[...]

Je snapt niet hoe het werkt...hij gaat je in de 2e mail een malafide iDeal link sturen waarin hij zogenaamd 1 cent van je wilt zien om te kijken of de rekeningnummer echt bij je naam hoort.
Zodra je op de malafide iDeal site je gegevens invult, wordt je rekening in no time leeggeplunderd.

Kortom, deze mails moet je heul snel verwijderen. Het zou misschien ook handig zijn om je post aan te passen, voordat iemand echt het idee krijgt om hem 'even te laten betalen'.
Hoeft niet, dit kan ook nog steeds een man-in-the-middle met dubbele poging zijn die een ander slachtoffer geld naar jou laat overmaken, vervolgens jouw product ontvangt en ander slachtoffer dus aangifte tegen jou gaat doen (want jouw bankrekeningnummer).

Moet zeggen dat ze zelfs voor rabobank (met de oude reader) gemiddeld phisingsite behoorlijk netjes hebben gedaan, daar hebben ze zelfs de bedrag-verificatie omgegooid naar 'som van rekening'. Lukt bij de nieuwe reader dan al niet meer, daar krijg je dit zelfs op het scherm te zien.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zou het niet leuk zijn om eens een grote doos paardenstront op te sturen naar de oplichter en het geld gewoon terug te storten naar het slachtoffer.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100% garantie dat een willekeurig iemand in Nederland wiens adres al misbruikt wordt (en wie mogelijk al meerdere boze lui aan de deur heeft gehad) dan nog als kers op de taart, een doos stront krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2018 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:55
.SnifraM schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:35:
Zou het niet leuk zijn om eens een grote doos paardenstront op te sturen naar de oplichter en het geld gewoon terug te storten naar het slachtoffer.
Wat let je? Daar is zelfs een service voor opgericht: https://www.shitexpress.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 20:36:
100% garantie dat een willekeurig iemand in Nederland wiens adres al misbruikt wordt (en wie mogelijk al meerdere boze lui aan de deur heeft gehad) dan nog als kers op de taart, een doos stront krijgt.
Maar wie wordt er in dat geval dan beter van in de originele scam-opzet? Het ene slachtoffer betaalt, het andere slachtoffer krijgt stront (maar had de spullen moeten krijgen).
Met die bak stront behoud jij je spullen en ontvang je het geld ook nog.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Arjan A schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:34:
[...]

Maar wie wordt er in dat geval dan beter van in de originele scam-opzet? Het ene slachtoffer betaalt, het andere slachtoffer krijgt stront (maar had de spullen moeten krijgen).
Met die bak stront behoud jij je spullen en ontvang je het geld ook nog.
Of je verlaagd jezelf gewoon niet tot zulk soort acties, ook een optie.
Het zal niet de eerste keer zijn dat het slecht afloopt voor mensen die " precies " denken te weten wat er speelt en voor eigen rechter spelen.
Van het een komt ook het ander; het gaat hier nu over een bak stront, morgen komt iemand met het idee om iets anders " leuks " op te sturen.
En dan daarna klagen dat de politie dan wél in actie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Is er een shortlist van controles/voorzorgsmaatregelen die je kunt treffen bij Marktplaats verkopen? Ik ga binnenkort wat duurdere spullen te koop aanbieden (komt ook hier in V&A) en dan verwacht ik weer de "ID uitruil" truc of opsturen naar Verwegisstan. Nu lees ik hier nog over de driehoek scam die voor mij nieuw is.

Wat kan ik evt ín de advertenties zetten om scammers af te weren, en áls ze reageren wat dan nog te doen voordat ik het spul ga opsturen? Geld drie dagen vasthouden totdat zeker is dat er geen terugboeking gedaan wordt?
ID scam trap ik al niet meer in, laatst een keertje gehad. En opsturen naar Timboektoe snap ik ook nog wel, maar dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Goh, kreeg nog een bedankberichtje van mp retour: :Y

Beste meneer of mevrouw,

Bedankt voor je bericht.
Heel erg goed dat je het hebt gemeld bij ons want het is een fraudeur. Het account is gelukkig al geblokkeerd. Als je dit verhaaltje weer op deze manier ziet wees dan niet bang om dit te melden bij ons (mail dit dan naar verdacht@marktplaats.nl)

Ik wil je een hele fijne dag wensen!

Met vriendelijke groet,

Gert

Afdeling gebruikersbescherming
www.marktplaats.nl

Nou, goede daad weer verricht zullen we dan maar denken... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Ramon 73 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:21:
Is er een shortlist van controles/voorzorgsmaatregelen die je kunt treffen bij Marktplaats verkopen? Ik ga binnenkort wat duurdere spullen te koop aanbieden (komt ook hier in V&A) en dan verwacht ik weer de "ID uitruil" truc of opsturen naar Verwegisstan. Nu lees ik hier nog over de driehoek scam die voor mij nieuw is.

Wat kan ik evt ín de advertenties zetten om scammers af te weren, en áls ze reageren wat dan nog te doen voordat ik het spul ga opsturen? Geld drie dagen vasthouden totdat zeker is dat er geen terugboeking gedaan wordt?
ID scam trap ik al niet meer in, laatst een keertje gehad. En opsturen naar Timboektoe snap ik ook nog wel, maar dan?
Hele dure spullen, ophalen. Dan schrikt de meeste fraudeurs al af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Ramon 73 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:21:

Wat sommige mensen doen is in de advertentie iets zetten als " no shipping outside the Netherlands "
Als het goed is reageren die timboektoe types dan niet.
Voor de rest er gewoon op aan laten komen en per situatie handelen.
Hier een paar tips om je als verkoper te beschermen bij verkoop op afstand:

Accepteer geen Paypal, gelijk oversteken of andere betaalmethodes die refundable zijn en ga niet in op betaalverzoeken.
Geef alleen de gegevens die relevant zijn voor de betaling, wil de koper meer weten zorg er dan ook voor dat je zoveel mogelijk van diegene te weten komt.
Stuur nooit foto's van je ID op.
Laat de koper zijn adres voor verzending in de beschrijving van een bankoverschrijving zetten.
Klopt er iets niet aan de binnenkomende betaling moeten alle alarmbellen afgaan.
Stort het geld terug en vraag de koper het opnieuw over te boeken op de juiste manier ( denk aan beschrijving; product en verzendadres + juiste bedrag )
Mocht je het om wat voor reden niet vertrouwen de verkoop afblazen.
En uiteraard pas opsturen als je het geld binnen hebt.
Een bankoverschrijving kan niet teruggeboekt worden op hele zeldzame gevallen na.
Crypto munten zijn ook veilig in dat opzicht, echter brengt dat weer andere risico's met zich mee.

Als men bij je komt ophalen moet je oppassen voor:

Nepgeld, probeer dit altijd te controleren.
Nep betaal apps, geef je goederen pas mee als je het geld daadwerkelijk op je rekening hebt, controleer dit op je eigen apparaat.
Bij voorkeur niet afspreken op onbekende en/of onbewaakte openbare terreinen.
Het liefst ook niet in de avond/nacht maar gewoon overdag.

---

Eventueel zou je nog aan kunnen geven dat je bij verzending geen verantwoordrlijk draagt voor mocht het pakket niet/beschadigd aankomen.

Bewaar verzendbewijzen minimaal een jaar en sla de conversatie tussen jou en de koper op.

Als je dit allemaal volgt moet het wel goed komen in 99,99% van de gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JohanNL Je omschrijft een redelijke basis voor veiligheid alleen zijn de "Timboektoe types" allang in NL.
In een grijs verleden was het zo dat de Nigeria scam met "Kado / Prijs oplichting" alleen op afstand waren.
Nu werken diezelfde lui gewoon bij jou in de straat. Daarom ook oppassen geblazen bij afspreken.
En dan is er ook nog datgene wat nog niemand weet en wat nog ontwikkeld word door de nieuwe oplichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
Ik vind het persoonlijk ook echt een probleem waar marktplaats zelf meer energie in moet stoppen. Het filteren van onrealistische prijzen bij nieuwe accounts is bijvoorbeeld niet echt heel moeilijk.

Iedere week zie ik wel een verkoper terug die een “winkel uitverkoop heeft” met bijvoorbeeld een iPad met touchbar voor 600 euro en een gtx 1080ti voor 350.
Het ergste van dit verhaal is dat deze oplichter aangeeft in zijn advertentie dat hij de helft doneert aan KiKa.

Ook hier betreft het wederom een account wat 1 dag actief is icm een domein wat gisteren geregistreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skdevil schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:28:
Ik vind het persoonlijk ook echt een probleem waar marktplaats zelf meer energie in moet stoppen. Het filteren van onrealistische prijzen bij nieuwe accounts is bijvoorbeeld niet echt heel moeilijk.

Iedere week zie ik wel een verkoper terug die een “winkel uitverkoop heeft” met bijvoorbeeld een iPad met touchbar voor 600 euro en een gtx 1080ti voor 350.
Het ergste van dit verhaal is dat deze oplichter aangeeft in zijn advertentie dat hij de helft doneert aan KiKa.

Ook hier betreft het wederom een account wat 1 dag actief is icm een domein wat gisteren geregistreerd is.
MP moet natuurlijk helemaal niets !
Het zijn bijna 100% gratis advertenties waardoor ze er zo min mogelijk tijd / moeite en geld in zullen steken.
MP draait vnl op reclame. Wil je service en bescherming dan zul je zeer vet moeten betalen bij ebay.
(het feit dat MP niets doet aan oplichting en een dochteronderneming is van ebay is GEEN toeval)

Mochten mensen het nog niet door hebben: Er liggen al jaren gouden kansen voor een vraag & aanbod systeem (website) binnen NL met een beoordelingssysteem voor kopers en verkopers dat laagdrempelig is en altijd met lage kosten werkt. N.B. iedere stap aan verbetering vd veiligheid tov MP is goud waard.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:27:

Mochten mensen het nog niet door hebben: Er liggen al jaren gouden kansen voor een vraag & aanbod systeem (website) binnen NL met een beoordelingssysteem voor kopers en verkopers dat laagdrempelig is en altijd met lage kosten werkt. N.B. iedere stap aan verbetering vd veiligheid tov MP is goud waard.... :*)
Zoals V&A hier? Hebben we ook onze share aan oplichters gehad, genoeg klachten en afwikkeling, waar ook de vraagtekens werden gezet of T.net wel zo actief bezig is.

Er zijn geen gouden kansen, enkel om net als MP berg geld binnen te harken met reclame en betaalde advertenties, inhoudelijk is het al jaren een koopjeskelder niveau.

Elk platform heeft z'n eigen methodes van oplichten, Ebay, (vroeger) amazon, MP, tweedehands, zelfs de Facebook zut heeft al z'n grappige oplichting gehad (en dacht je dat MP niets deed, FB helemaal niet). Als een platform groot en 'betrouwbaar' genoeg is, komen er vanzelf de oplichters, met de tijd steeds creatiever.

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 24-05-2018 13:41 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:41:
[...]
Zoals V&A hier? Hebben we ook onze share aan oplichters gehad, genoeg klachten en afwikkeling, waar ook de vraagtekens werden gezet of T.net wel zo actief bezig is.

Er zijn geen gouden kansen, enkel om net als MP berg geld binnen te harken met reclame en betaalde advertenties, inhoudelijk is het al jaren een koopjeskelder niveau.

Elk platform heeft z'n eigen methodes van oplichten, Ebay, (vroeger) amazon, MP, tweedehands, zelfs de Facebook zut heeft al z'n grappige oplichting gehad (en dacht je dat MP niets deed, FB helemaal niet). Als een platform groot en 'betrouwbaar' genoeg is, komen er vanzelf de oplichters, met de tijd steeds creatiever.
Ja "alle oplichting is altijd overal hetzelfde dus alle aanpak is kansloos".
Met bovenstaand generaliserend doemdenken komen we echt nergens.

Wanneer je even goed kijkt in de Vraag & Aanbod hier op tweakers zul je zien dat nogal wat aanbieders vele stuks positieve feedback hebben. Dat is voor die aanbieders handig. Zodoende weten potentiële kopers dat iig veel koop of verkoop acties van die aanbieder goed zijn verlopen. Voor Tweakers zelf is dit als onderneming ook goud waard gezien de aantrekkingskracht. Kijk maar naar de omvang en activiteit vd V&A.

Dat sommige mensen zo dom zijn om binnen de tweakers V&A direct iedereen te vertrouwen en "Zero Day" oplichtingsaccounts daar graag misbruik van maken kun je tweakers niet verwijten. Tegen dat soort kortzichtigheid is immers geen kruid gewassen.

Wanneer je een beetje oppast binnen de V&A van tweakers is dat al snel een factor 100 veiliger dan MP.
(en dat komt dan vnl door het feedback systeem en de account houder info)

Ebay gaat nog een heel stuk verder qua bescherming en garantie als je weet wat je doet......

Dus ja er liggen echt gouden kansen maar die moet je wel kunnen en willen zien.....
Jouw keuze om alle oplichting over 1 kam te scheren heeft imho dan ook geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Laatst online: 22-08 13:04
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:27:
[...]

MP moet natuurlijk helemaal niets !
Het zijn bijna 100% gratis advertenties waardoor ze er zo min mogelijk tijd / moeite en geld in zullen steken.
MP draait vnl op reclame. Wil je service en bescherming dan zul je zeer vet moeten betalen bij ebay.
(het feit dat MP niets doet aan oplichting en een dochteronderneming is van ebay is GEEN toeval)

MP draait echt niet voornamelijk op reclame, marktplaats heeft genoeg betaalde categorieën.
Heb je ooit een auto te koop gezet? Dan weet je ook wat het kost om een advertentie te plaatsen (er is geen gratis variant - minimaal 25 euro)
Kijkend naar het aantal auto's dat te koop staat harken ze een hoop geld naar binnen.

Naar mijn mening moet het gewoon strafbaar worden wanneer je onvoldoende voorzorgmaatregelen neemt tegen oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

skdevil schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:54:
[...]
MP draait echt niet voornamelijk op reclame, marktplaats heeft genoeg betaalde categorieën.
Heb je ooit een auto te koop gezet? Dan weet je ook wat het kost om een advertentie te plaatsen (er is geen gratis variant - minimaal 25 euro)
Kijkend naar het aantal auto's dat te koop staat harken ze een hoop geld naar binnen.

Naar mijn mening moet het gewoon strafbaar worden wanneer je onvoldoende voorzorgmaatregelen neemt tegen oplichting.
Kijk voor de gein eens op ebay.de voor de tarieven, dan lach je je rot om die 25 euro per auto.
25 euro per gemiddeld 10.000 euro is 0,25 procent (een kwart procent). Bij Ebay.de zal dat eerder 500 euro zijn, maw 5 procent of anders gezegd een factor 20 meer dan marktplaats. Bij ebay word dus grof geld verdient bij MP worden er wat kosten gedekt.

Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom aanbieders van een gratis aangeboden handelsplatform verantwoordelijk zijn voor het niet nakomen van overeenkomsten tussen deelnemers. Het valt voor de initiatief nemers bijna niet te controleren wat mensen doen en waarom. Bovendien zijn het eerder de banken die er voor zorgen dat notoire oplichters stelselmatig toch nog toegang hebben tot (nieuwe) rekeningen. Daar ligt dan ook het echte probleem. Zonder rekening kunnen die MP oplichters de-facto helemaal niet meer laten overboeken. Dan is het probleem ook bijzonder snel opgelost. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:41:
[...]

Ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom aanbieders van een gratis aangeboden handelsplatform verantwoordelijk zijn voor het niet nakomen van overeenkomsten tussen deelnemers. Het valt voor de initiatief nemers bijna niet te controleren wat mensen doen en waarom. Bovendien zijn het eerder de banken die er voor zorgen dat notoire oplichters stelselmatig toch nog toegang hebben tot (nieuwe) rekeningen. Daar ligt het dan ook het echte probleem. Zonder rekening kunnen die MP oplichters de-facto helemaal niet meer laten overboeken. Dan is het probleem ook bijzonder snel opgelost. :P
Nalatigheid, als jij je platform aanbied als 100% veilig, je beloofd advertenties, verkopers en kopers te controleren op kwaliteit en integriteit en er gaat toch iets mis heb je wel wat uit te leggen.
Nou doet Marktplaats zulke beloftes niet, is die nieuwe iDeal betaalmethode wel frappant te noemen.
Ze hebben deze nieuwe betaalmethode via MP aangeboden als '' snel, makkelijk en veiliger '' als ik mij niet vergis.
Net toen het er was, regende het van klachten op anti-oplichting sites van mensen die ervan uit gingen dat het veilig was, maar al snel er achter kwamen dat dat niet het geval was.
Marktplaats had dit natuurlijk ook aan kunnen zien komen, maar ja, hebben er voor gekozen om de mooie woorden voorop te zetten om zo meer omzet te draaien uit hun nieuwe betaalsysteem.
Het zijn misschien grote woorden; maar zoals ik het zie faciliteren ze niet alleen fraude maar profiteren ze er nu ook van.

Banken zijn vaak ook een onderdeel in het proces en zijn net als MP, min of meer onschendbaar.
Toch vind ik dat die het een stuk beter doen vergeleken met de andere betrokken partijen in zulke zaken ( MP en politie )
Waarbij de banken monitoren en bij vermoeden van fraude rekeningen blokkeren, kan MP blijkbaar niet eens een iDeal betaling van hun tegenhouden, wanneer een uur nadat de koper het geld heeft overgemaakt naar de derdenrekening de verkoper als fraudeleus persoon is aangemerkt bij MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:00:
[...]
Nalatigheid, als jij je platform aanbied als 100% veilig, je beloofd advertenties, verkopers en kopers te controleren op kwaliteit en integriteit en er gaat toch iets mis heb je wel wat uit te leggen.
Nou doet Marktplaats zulke beloftes niet, is die nieuwe iDeal betaalmethode wel frappant te noemen.
Ze hebben deze nieuwe betaalmethode via MP aangeboden als '' snel, makkelijk en veiliger '' als ik mij niet vergis.
Net toen het er was, regende het van klachten op anti-oplichting sites van mensen die ervan uit gingen dat het veilig was, maar al snel er achter kwamen dat dat niet het geval was.
Marktplaats had dit natuurlijk ook aan kunnen zien komen, maar ja, hebben er voor gekozen om de mooie woorden voorop te zetten om zo meer omzet te draaien uit hun nieuwe betaalsysteem.
Het zijn misschien grote woorden; maar zoals ik het zie faciliteren ze niet alleen fraude maar profiteren ze er nu ook van.

Banken zijn vaak ook een onderdeel in het proces en zijn net als MP, min of meer onschendbaar.
Toch vind ik dat die het een stuk beter doen vergeleken met de andere betrokken partijen in zulke zaken ( MP en politie )
Waarbij de banken monitoren en bij vermoeden van fraude rekeningen blokkeren, kan MP blijkbaar niet eens een iDeal betaling van hun tegenhouden, wanneer een uur nadat de koper het geld heeft overgemaakt naar de derdenrekening de verkoper als fraudeleus persoon is aangemerkt bij MP.
Iedereen die claimt een 100% veilig V&A systeem aan te bieden is rijp voor opsluiting in een instituut.
Iedereen die denkt dat er überhaupt zo'n systeem bestaat zal niet door psychologische tests komen.

Banken zijn economisch gezien hoofdschuldigen, profiteurs en faciliteerders van oplichting.
Het interesseert banken ook niets of iemand zijn geld verdient met criminaliteit als het maar niet bekend is.

Je kan er rustig vanuit gaan dat iedere stap of actie van MP om fraude / oplichting te voorkomen waar niet een fors bedrag voor moet worden betaald, 100% schijnveiligheid zal bieden. Waarom ? Het is simpelweg niet in het belang van MP om oplichting te voorkomen wanneer er niet fors voor word betaald zoals bij ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daiov97
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:35
Ook deze reactie gekregen. Ik vond het al wel een vreemde reactie, maar wel naam en rekeningnr doorgestuurd. Nu ik dus op Tweakers lees, begint het op z'n plek te vallen.

Ik vraag mij alleen af wat ze met deze info kunnen.. Gebruik maken van automatische incasso denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Daimen Ik raad je aan het topic een beetje door te lezen, dan weet je wat de vervolgstappen van deze phishers zijn en wat er gebeurd als je daar op in gaat.
Met enkel je bankgegevens kunnen ze niks lucratiefs beginnen, voor zover ik heb begrepen gebruiken ze jouw bankgegevens enkel om een nep pagina te creëren, welke zich voordoet als officiële bank website, welke gepersonaliseerd is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JohanNL
Ze kunnen je leven enorm zuur maken daarmee, als ze dat willen. Gewoon bij een fake advertentie mensen op zijn rekening laten betalen...de oplichter heeft daar niks aan maar de rekeninghouder is zwaar de sjaak als de aangiftes gaan komen, want die komen dan gelijk op zijn naam en rekening combinatie.

Inmiddels ook een nieuwe, buitelandse scam poging:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/F4WOZF3.png

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2018 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

JohanNL schreef op zondag 27 mei 2018 @ 02:01:
@Daimen Ik raad je aan het topic een beetje door te lezen, dan weet je wat de vervolgstappen van deze phishers zijn en wat er gebeurd als je daar op in gaat.
Met enkel je bankgegevens kunnen ze niks lucratiefs beginnen, voor zover ik heb begrepen gebruiken ze jouw bankgegevens enkel om een nep pagina te creëren, welke zich voordoet als officiële bank website, welke gepersonaliseerd is voor jou.
Klopt,
Ik heb ze een ABN rekening nummer doorgegeven van een goed doel en dan krijg je een link naar dit fake login scherm:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/rauvc3.jpg

Als je een ING of Rabo bank rekening doorgeeft dan krijg je geen reactie.
Ook op vragen krijg je geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi he Markt Oplichtingsplaats........

Ik doe dus nooit meer wat met directe betaal links, ook niet via de Tweakers V&A etc..
Het risico is me gewoon te groot. Net als betaal Apps etc.

Mensen kunnen hun IBAN doorgeven + rekening houder naam en anders is het gewoon einde oefening.
Komt de rekeninghouder naam totaal niet overeen met de gecommuniceerde naam => einde oefening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:51
Bij een maat van mij is afgelopen week via phising een poging gedaan om geld van de rekening te halen middels de 0,01 cent truuk. Dit is ze niet gelukt, maar ze hadden wel toegang gekregen tot zijn telebankieren en hadden de spaargelden alvast overgeschreven naar zijn betaalrekening. De opdracht stond zelfs nog in telebankieren  In verband met mijn werk en de toegang die ik zou kunnen hebben tot persoonsgegevens heeft hij mij om hulp verzocht.

Ik heb hem aangegeven de opdracht te laten staan en een foto van de opdracht te maken en daarna direct te verwijderen. Uiteraard zijn meteen alle inloggegevens geblokkeerd en de fraude afdeling van zijn bank ingeschakeld. Die hebben alle passen geblokkeerd en alle andere voorzorgsmaatregelen genomen.

Nu had de oplichter dus een opdracht klaargezet, maar hij werd eruit gegooid en kon niet meer inloggen. Hij had als begunstigde een valse naam opgegeven door heel simpel een letter weg te laten. Hij was echter vergeten dat je tegenwoordig naam/nummer controle hebt. Ik heb mijn maat toen laten inloggen en het rekeningnummer laten invoeren, bleek het rekeningnummer gelijk op te komen met de juiste achternaam en hij gaat nu aangifte doen.

Ik handel zelf ook weleens op MP, maar bij is het ophalen en anders niet. Ik verstuur geen spullen, het is ophalen. Ik heb ook gewoon een apparaat thuis om te checken of het geld echt is.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Die oplichter had dus bijna een bak geld naar een rekeningnummer overgemaakt. Nu is de kans aanwezig dat dit rekeningnummer niet van hemzelf is, maar of hij kent die persoon en die helpt hem, of hij heeft de betaalpas van iemand die het niet weet oid. Als het wel zijn eigen rekeningnummer is, dan is hij toch ontzettend dom? Want stel, mijn maat was het niet voor en het geld was overgemaakt naar dat rekeningnummer. Dan kom je daar toch vanzelf achter en bij een aangifte is de oplichter toch direct de pineut?

Dat deel van de oplichting snap ik dus niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Cyrax0508 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:17:

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Die oplichter had dus bijna een bak geld naar een rekeningnummer overgemaakt. Nu is de kans aanwezig dat dit rekeningnummer niet van hemzelf is, maar of hij kent die persoon en die helpt hem, of hij heeft de betaalpas van iemand die het niet weet oid. Als het wel zijn eigen rekeningnummer is, dan is hij toch ontzettend dom? Want stel, mijn maat was het niet voor en het geld was overgemaakt naar dat rekeningnummer. Dan kom je daar toch vanzelf achter en bij een aangifte is de oplichter toch direct de pineut?

Je zou denken dat je er vanzelf achter komt d.m.v. een aangifte.
In de praktijk mag je van geluk spreken wil je iets terug zien/horen van de autoriteiten, zeker als het om lage/geringe bedragen gaat en dit een eenmalige actie is van de oplichter/rekeninghouder.

De banken zelf zijn wel pro-actief bezig maar zitten in een spagaat met dit soort situaties.
Zo kunnen ze rekeningen blokkeren bij ( vermoeden van ) fraude maar mogen ze gestolen gelden niet zelf zomaar terugstorten.
Omdat de politie de capaciteiten niet heeft blijven zulke zaken vaak liggen.
Resultaat: de rekeninghouder komt waarschijnlijk op zo'n zwarte lijst van de banken maar mag het geld behouden, terwijl er wel een erg aannemelijk vermoeden is van fraude.

Maar je mag er wel gewoon vanuit gaan dat de rekening waar het geld heen zou gaan van een katvanger was.
Dat zijn meestal zwakkere mensen van onze samenleving die hun bankpasje verkopen aan criminelen voor wat drugs, nieuwe kleding of gewoon wat geld.
Die mensen hebben zo goed als niets en ben je je geld vrijwel altijd kwijt, ook als de autoriteiten wel ingrijpen.

Waar je je nog wel op zou kunnen beroepen is dat je zo'n transactie niet hebt goedgekeurd.
Als het om een ongeautoriseerde transactie gaat kan het geld wel door de bank terug geboekt worden of je wordt tenminste schadeloos gesteld.
Maar als je in deze vorm van fraude trapt heb je wel zelf je tan-codes doorgegeven, de bank zou dit kunnen zien als dat er wel degelijk toestemming is gegeven voor de transactie, ook al dacht jij slechts 1 cent over te maken.

---

Nou weet ik niet om hoeveel geld het ging dat op de spaarrekening stond, maar je zou wel een voorzorg maatregel kunnen nemen indien je minimaal een aardig zakcentje hebt en dit dus niet direct nodig hebt.
Open een spaarrekening bij een andere bank dan waar je je betaalrekening hebt maar gebruik wel je betaalrekening als tegenrekening.
Zo moet je eerst geld overboeken vanaf de andere spaarrekening naar je betaalrekening voordat deze uitgegeven kan worden.
Duurt meestal wel een dag maar dat kun je ook als voordeel zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Politie en justitie doen al jaren helemaal niets meer aan kleinschalige particuliere fraude en oplichting.
Pas heel ver richting de totaal 100k euro gaat men eens kijken of iemand makkelijk te stoppen is.
Dus oplichters kunnen gewoon met open vizier oplichten, dat maakt tegenwoordig echt niets meer uit.

Dat er in dit geval nog een paar akkefietjes bij komen als computervredebreuk etc. gaat allemaal onder de verzamel noemer fraude/oplichting inclusief standaard aanmoedigingsstrafjes.

Ook de banken doen helemaal niets tegen oplichters. Pas bij meer dan 3 succesvolle aangiften is er een zeer kleine kans dat een rekening word geblokkeerd (waarmee meestal de katvanger de sjaak is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met vriendelijke groet,

Leila
1 week actief op Marktplaats

Ik heb dan weer een nieuwe bieder denk ik. Blij dat ik dit heb gevonden. Gaat wel om 450 euro. heb een mail teruggestuurd om te vragen waar het heen gestuurd moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrax0508
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:15:

Met vriendelijke groet,

Leila

Ik heb dan weer een nieuwe bieder denk ik. Blij dat ik dit heb gevonden. Gaat wel om 450 euro. heb een mail teruggestuurd om te vragen waar het heen gestuurd moet worden.
Ik zie regelmatig dit soort `bieders´ op mijn advertenties. Bij mij willen ze dan 9 van de 10x dat het naar het buitenland verstuurd moet worden, Nigeria of Italië oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:16
Bij een maat van mij is afgelopen week via phising een poging gedaan om geld van de rekening te halen middels de 0,01 cent truuk. Dit is ze niet gelukt, maar ze hadden wel toegang gekregen tot zijn telebankieren en hadden de spaargelden alvast overgeschreven naar zijn betaalrekening. De opdracht stond zelfs nog in telebankieren  In verband met mijn werk en de toegang die ik zou kunnen hebben tot persoonsgegevens heeft hij mij om hulp verzocht.

Ik heb hem aangegeven de opdracht te laten staan en een foto van de opdracht te maken en daarna direct te verwijderen. Uiteraard zijn meteen alle inloggegevens geblokkeerd en de fraude afdeling van zijn bank ingeschakeld. Die hebben alle passen geblokkeerd en alle andere voorzorgsmaatregelen genomen.

Nu had de oplichter dus een opdracht klaargezet, maar hij werd eruit gegooid en kon niet meer inloggen. Hij had als begunstigde een valse naam opgegeven door heel simpel een letter weg te laten. Hij was echter vergeten dat je tegenwoordig naam/nummer controle hebt. Ik heb mijn maat toen laten inloggen en het rekeningnummer laten invoeren, bleek het rekeningnummer gelijk op te komen met de juiste achternaam en hij gaat nu aangifte doen.

Ik handel zelf ook weleens op MP, maar bij is het ophalen en anders niet. Ik verstuur geen spullen, het is ophalen. Ik heb ook gewoon een apparaat thuis om te checken of het geld echt is.

1. De kans op daadwerkelijke vervolging is klein.
2. Ze gebruiken vaak niet dr eigen rekening
3. Die rekening wordt direct na overboeking geplunderd
4. Van een kale kip kun je niet plukken
5. Door een optelsom van bovenstaande is het risico niet zo groot.

De meeste oplichters zullen in dit soort gevallen een geldezel hebben. Iemand die dus dr pasje beschikbaar heeft gesteld. Bedrag overmaken en de rekening gelijk erna leegtrekken. door te pinnen dus..

Blijft over: vordering op de rekeninghouder, die dat bedrag natuurlijk niet heeft en een oplichter die met een taakstrafje ofzo er vanaf komt als ie al gepakt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door koektrommeltje op 29-05-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 11:15:

Met vriendelijke groet,

Leila

Zelfde email in de afgelopen 3 dagen afkomstig van:
Chavez

Geertjan

Leila

Babette

Bas
6 dagen actief op Marktplaats

Nicolle
6 dagen actief op Marktplaats

Er zit op Marktplaats geen limiet aan het aantal accounts dat je kan aanmelden en tevens kun je direct de eerste dag 100.000 berichten versturen.

Dit is door Marktplaats heel eenvoudig te voorkomen met een limiet op het aantal berichten en een maximaal aantal accounts die je kan afsluiten. Het is voor een gebruiker echt niet nodig om duizenden berichten per dag te versturen en ook niet om tientallen accounts aan te maken.

Nu is het een script draaien geld binnen harken en dat volledig gefaciliteerd door Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Laatst online: 18-09 14:46
Hey, Chavez! Die had ik ook! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Hoor ik hier marktplaats bingo? Wie heeft welke bot al gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag ook mail van Chavez gekregen. Zelfde als van Leila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Ik had Chavez ook! En kort erna Albert... Allebei zonder meer bereid de hoofdprijs en meer te betalen voor mijn Jura!

*lucky me*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Part Het is voor Oplichtingsplaats natuurlijk heel makkelijk om een paar hele simpele maatregelen te nemen die voorkomen dat oplichters wel heel erg makkelijk kunnen toeslaan. Ik heb altijd gezegd dat dit niet in het belang van MP/Ebay is en daarom niet snel zal gebeuren zonder dat er veel meer word verdient. Alles wat er tot dusver is geboden bied alleen schijnveiligheid. Oplichters blijven daardoor bijna vrij spel houden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:28

Vos

AFCA

Ik had ook mail van Chavez. Ik voelde dat er iets niet klopte. En het kwam ook niet overeen met de gemiddelde MP handelaar ;)

Heb hem om zijn adres gevraagd, maar geen reactie.

[ Voor 17% gewijzigd door Vos op 30-05-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Naast alle bovenstaande, heb ik sinds enkele dagen ook een ''echt'' persoon.

Ik wil X van je kopen, bericht elke keer anders, je gaat akkoord, geeft je rekeningnummer en dan is het ''ai, ik heb een zakelijke rekening bij de Rabobank, ik heb het serienummer van je DigiPas nodig voor de betaling''. Ik zit bij SNS, vandaar die melding. Uiteraard is deze niet daadwerkelijk nodig voor een overboeking.

Ben wel nieuwsgierig als je een rekeningnummer van de Rabo/ABN of whatever doorgeeft, wat hij/zij dan nodig gaat hebben :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Klok88 Waarschijnlijk het pasnummer + wat TAN codes geven '' omdat ''.
Het mag toch wel duidelijk zijn dat het nep is, maar ik denk dat er toch mensen in trappen want anders probeerden deze types het niet op MP.

Ze zouden zo'n capatcha kunnen invoeren zodat die bots niet meer werken maar dan behoud je alsnog die handmatig berichten sturen.
Maar voor je het weet is er een of andere callcenter bedrijf in India bezig de hele dag capatcha's in te vullen voor de oplichters en gaat het fiasco gewoon door.
Wie had dat gedacht, dat je nu dus eigenlijk ook een anti-spam filter nodig hebt voor Marktplaats!

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 30-05-2018 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:59
Leuk! Ik doe ook eindelijk mee!
"Anne" is de naam van vandaag :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In het algemeen denk je bij van die kortaf berichten en beroerd taalgebruik al meteen aan, laten we het voorzichtig zegggen O-) , mensen die je niet graag aan de deur wilt hebben...

En toch, tot mijn verbazing, gaat het soms heel anders.
Afgelopen week had ik weer zo'n bijzondere ervaring op mp:

Kreeg ineens een berichtje: (van een gebruiker die 2 maanden actief was op mp)
"60?"
ik netjes en uitgebreid geantwoord dat dat te weinig was en het artikel niet weg ging voor dat bedrag.
"65 en ik haal op"
Ok, komt al in de buurt. Geantwoord of hij het dan op komt halen en contant betaalt?
"Morgn"
Wederom uitgebreid antwoord dat "Morgn" iets specifieker zal moeten zijn...
"Ja, snap ik moet nog overlegen maar sws morggen"
"16:45"
Ok, weer netjes geantwoord met adres en aangegeven of 'ie alsjeblieft op tijd wil komen
"ok"

En tot mijn verbazing kwam de vader (!) van de koper idd exact op het afgesproken tijdstip. En bij het openen van de voordeur zag ik ook nog eens dat de bewuste vader een zakelijke bekende van me was!

Zo zie je maar, hoe opmerkelijk ineens zich iets kan ontwikkelen! :)

ik heb maar niet gezegd dat z'n zoon z'n taalgebruik wel iets mag opwaarderen... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
En ook hier zit de goede moed er weer in! Een recente smartphone verkocht, binnen 2 dagen de vraagprijs ontvangen. Wel ging de oprechte en eerlijke koper zó direct op het doel af met vraagprijs bieden + verzendkosten, dat ik wat achterdochtig werd.... Adres gevraagd en gecheckt => Oké. Gevraagd om overboeking te doen incl titel MP advertentie en verzendadres => Oké.
Dus een geslaagde deal, het kan dus wel gewoon. Zelfs als het in eerste instantie niet vertrouwd lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon 73 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:04:
En ook hier zit de goede moed er weer in! Een recente smartphone verkocht, binnen 2 dagen de vraagprijs ontvangen. Wel ging de oprechte en eerlijke koper zó direct op het doel af met vraagprijs bieden + verzendkosten, dat ik wat achterdochtig werd.... Adres gevraagd en gecheckt => Oké. Gevraagd om overboeking te doen incl titel MP advertentie en verzendadres => Oké.
Dus een geslaagde deal, het kan dus wel gewoon. Zelfs als het in eerste instantie niet vertrouwd lijkt.
Zie het zo: Ook in een mijnenveld is niet iedere stap fataal, de meeste stappen gaan zelfs prima..... (y)
Of je in een bewust onveilig gehouden omgeving als MP wilt handelen moet ieder voor zich afwegen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Er is weer een nieuwe truc! Wanneer je in de advertentie aangeeft de originele bon er bij te hebben, wilt hij daar een scan van hebben, omdat er zgn veel "nepfacturen" zijn.

Wat kunnen zij ermee? Je leven heel erg zuur maken - fake adv. plaatsen en als bewijs jouw factuur met al je NAW gegevens sturen naar de potentiële koper.

Het account was 9 jaar oud dus accounthandel/diefstal is in volle gang, zo te zien.

@Verwijderd
Afhankelijk van de waarde van desbetreffende spullen, wil ik eigenlijk geen mensen meer aan de deur, zeker niet als je in zo'n pauperwijk woont. :F

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OT (maar ook weer niet)

Agenten zouden IMO in Tweakers-oplichtingstopics zoals deze actief moeten zijn dat zou ze goed opweg kunnen helpen en dat met minimale mankracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:40:
Er is weer een nieuwe truc! Wanneer je in de advertentie aangeeft de originele bon er bij te hebben, wilt hij daar een scan van hebben, omdat er zgn veel "nepfacturen" zijn.

Wat kunnen zij ermee? Je leven heel erg zuur maken - fake adv. plaatsen en als bewijs jouw factuur met al je NAW gegevens sturen naar de potentiële koper.

Het account was 9 jaar oud dus accounthandel/diefstal is in volle gang, zo te zien.

@Verwijderd
Afhankelijk van de waarde van desbetreffende spullen, wil ik eigenlijk geen mensen meer aan de deur, zeker niet als je in zo'n pauperwijk woont. :F
Heb heel lang geleden een keer zoiets gehad. Kopie bon doorgestuurd en toen zei ie doodleuk - maar wel eerlijk! - dat ie het product niet meer hoefde omdat ie garantie op z'n eigen kapotte ging claimen :D (Betreffende winkel heeft 'm na een mailtje de deur gewezen, niet zo handig om je plannen te zeggen haha |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 10:38
ehtweak schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:24:
@Martin900 Ditto!

Lachu.

;w

Hier ook ontvangen van ene Chris.

Uiteindelijk het product wel verkocht aan een ander, maar dan bij de betaling laten zetten:
Verzenden naar:
<naam>
<postcode + huisnummer>

Dan zit ik zelf toch redelijk safe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
"Op basis van je melding hebben we de gebruiker die het frauduleuze bericht heeft toegestuurd geblokkeerd. De valse berichten hebben onze volle aandacht en Marktplaats is bezig met de nodige maatregelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Bas. Het is nooit 100% veilig, maar door als koper zo'n duidelijke beschrijving mee te geven heb je wel mooi staan waar het naartoe gaat en kunnen ze achteraf niet aankomen met '' niet ontvangen '' '' verkoper heeft het naar het verkeerde adres gestuurd '' etc.
Ik zou de bonnetjes van de post met de track and trace wel minimaal een jaar bewaren, just in case.

[ Voor 16% gewijzigd door JohanNL op 31-05-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexnauta
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-12-2022
Ondertussen al meerdere malen onder meerdere namen hetzelfde knip&plak bericht gehad, denk zo'n 6x op verschillende advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Gezien het allang niet meer over de originele discussie gaat en hier nu alleen maar "ik ook"-posts en eigen ervaringen gepost worden, gaat dit topic op slot.

Eventuele eigen, noemenswaardige, ervaringen mogen in Marktplaats... ik word er gek van - Deel 2 of Marktplaats, ik word er vrolijk van :-) indien men toegang heeft tot de HK.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.