Ramon 73 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:21:
Is er een shortlist van controles/voorzorgsmaatregelen die je kunt treffen bij Marktplaats verkopen? Ik ga binnenkort wat duurdere spullen te koop aanbieden (komt ook hier in V&A) en dan verwacht ik weer de "ID uitruil" truc of opsturen naar Verwegisstan. Nu lees ik hier nog over de driehoek scam die voor mij nieuw is.
Wat kan ik evt ín de advertenties zetten om scammers af te weren, en áls ze reageren wat dan nog te doen voordat ik het spul ga opsturen? Geld drie dagen vasthouden totdat zeker is dat er geen terugboeking gedaan wordt?
ID scam trap ik al niet meer in, laatst een keertje gehad. En opsturen naar Timboektoe snap ik ook nog wel, maar dan?
Wat sommige mensen doen is in de advertentie iets zetten als " no shipping outside the Netherlands "
Als het goed is reageren die
timboektoe types dan niet.
Voor de rest er gewoon op aan laten komen en per situatie handelen.
Hier een paar tips om je als verkoper te beschermen bij verkoop op afstand:
Accepteer geen Paypal, gelijk oversteken of andere betaalmethodes die
refundable zijn en ga niet in op betaalverzoeken.
Geef alleen de gegevens die relevant zijn voor de betaling, wil de koper meer weten zorg er dan ook voor dat je zoveel mogelijk van diegene te weten komt.
Stuur nooit foto's van je ID op.
Laat de koper zijn adres voor verzending in de beschrijving van een bankoverschrijving zetten.
Klopt er iets niet aan de binnenkomende betaling moeten alle alarmbellen afgaan.
Stort het geld terug en vraag de koper het opnieuw over te boeken op de juiste manier ( denk aan beschrijving; product en verzendadres + juiste bedrag )
Mocht je het om wat voor reden niet vertrouwen de verkoop afblazen.
En uiteraard pas opsturen als je het geld binnen hebt.
Een bankoverschrijving kan niet teruggeboekt worden op hele zeldzame gevallen na.
Crypto munten zijn ook veilig in dat opzicht, echter brengt dat weer andere risico's met zich mee.
Als men bij je komt ophalen moet je oppassen voor:
Nepgeld, probeer dit altijd te controleren.
Nep betaal apps, geef je goederen pas mee als je het geld daadwerkelijk op je rekening hebt, controleer dit op je eigen apparaat.
Bij voorkeur niet afspreken op onbekende en/of onbewaakte openbare terreinen.
Het liefst ook niet in de avond/nacht maar gewoon overdag.
---
Eventueel zou je nog aan kunnen geven dat je bij verzending geen verantwoordrlijk draagt voor mocht het pakket niet/beschadigd aankomen.
Bewaar verzendbewijzen minimaal een jaar en sla de conversatie tussen jou en de koper op.
Als je dit allemaal volgt moet het wel goed komen in 99,99% van de gevallen.