Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:06
Hoi,

Ik weet niet of dit de juiste plek is maar wil mijn vraag toch plaatsen.

Wij hebben als bedrijf Freelancers in dienst en deze krijgen sinds kort geen laptops meer. Dit wordt als verkapte loon gezien. Wat er nog wel gebeurt binnen het bedrijf is het geven van software aan freelancers. Met name Adobe software (All Apps of Premiere en Photoshop).

Persoonlijk zou ik zeggen van niet. Een freelance klusser komt niet zonder gereedschapskist.

Dus mag dit wel of niet omdat het gezien wordt als verkapte loon?

Op internet heb ik even zitten zoeken maar kom daar niet ver mee. (Kan aan mijn Google kunsten liggen).

Thx.

Tom.cx

[ Voor 4% gewijzigd door tom.cx op 16-07-2018 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Moet een freelancer niet juist zijn eigen gereedschap (software) hebben? Anders kun je als bedrijf de licentie kopen en het de freelancer laten gebruiken? Dus eigendom blijft bij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
Razr schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:11:
Moet een freelancer niet juist zijn eigen gereedschap (software) hebben? Anders kun je als bedrijf de licentie kopen en het de freelancer laten gebruiken? Dus eigendom blijft bij jullie.
Ik zou dus willen weten of dat wel mag. Dat wij de software geven. Dus wij kopen de software. Wij geven deze in bruikleen aan de Freelancer. Omdat wij er voor betalen vraag ik mij af of dit ook niet als verkapte loon gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik vind dat een ZZP-er zelf voor zijn gereedschap moet zorgen en dat doe ik dan ook.

Nadeel aan dit soort dingen is dat er gewoon geen harde regels voor zijn vanuit de Belastingdienst. Ik zou alleen maar ZZP-ers inhuren die zelf hun spullen hebben. Zo heb je weer een stukje schijnzelfstandigheid afgedekt.

Verder natuurlijk ook de vrije werktijden en werklocatie afdekken in het contract.
Persoonlijke arbeid verrichten, dek ik altijd af met een geheimhoudingsclausule in het contract.

[ Voor 81% gewijzigd door Ernemmer op 16-07-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

Het wordt zowiezo niet als verkapt loon gezien, omdat ze niet in loondienst zijn.
Wat je zou kunnen doen is een vergoeding voor gebruik vragen, of de optie om hun eigen licentie mee te nemen.

Een freelance kraanmachinist heeft dat ding ook vaak niet zelf in bezit, maar betaalt voor gebruik ervan.
Voor software is dat wellicht niet anders.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

tom.cx schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:13:
[...]

Ik zou dus willen weten of dat wel mag. Dat wij de software geven. Dus wij kopen de software. Wij geven deze in bruikleen aan de Freelancer. Omdat wij er voor betalen vraag ik mij af of dit ook niet als verkapte loon gezien wordt.
Het is licentie-technisch na te vragen maar zolang jij bij een audit kan bewijzen dat je niet meer licenties gebruikt en/op andere devices dan waarvoor aangekocht, waarom niet?

Andersom; ik kan me wel voorstellen dat je iets als Adobe Cloud meuk in bruikleen geeft. Anders moet je eerst de software van een freelancer koppelen aan jullie omgeving om bepaalde bestanden te raadplegen. Nu kan die persoon middels een "pre configured" installatie meteen aan het werk.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Het ligt ook een beetje aan de situatie en de software. Ik ga niet elk pakket kopen om bij elke klant maar te kunnen voldoen aan het 'meebrengen van mijn eigen gereedschap'. Ja, een hamer en beitel heb ik, maar een dopsleutel maatje 23,5 heb ik toevallig niet nee.
Wat als de freelancer al wel andere software heeft? Etc...

Als opdrachtgever moet je je opdrachtnemer wel in staat stellen de opdracht uit te kunnen voeren. Dus het beschikbaar stellen van software hoort daar bij (eventueel tegen betaling als je dat nodig acht).
Een laptop is verkapt loon omdat die ook privé gebruikt kan worden. Software is lastiger in die zin, maar zal minder snel als verkapt loon geclassificeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
Bedankt voor jullie reacties. Heb inmiddels van een jurist ook een antwoord en die geven aan dat het geen enkel probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aanvullend: zet bij twijfel in de overeenkomst tussen jullie en de freelancer dat het verboden is de software voor iets anders te gebruiken dan voor jullie. En neem de licentie weer in als ze geen werk meer voor je leveren.

Een freelancer barvrouw mag ook de koffiekopjes en de biertap van de zaak gebruiken, me dunkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tom.cx
F_J_K schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:34:
[...]

Aanvullend: zet bij twijfel in de overeenkomst tussen jullie en de freelancer dat het verboden is de software voor iets anders te gebruiken dan voor jullie. En neem de licentie weer in als ze geen werk meer voor je leveren.

Een freelancer barvrouw mag ook de koffiekopjes en de biertap van de zaak gebruiken, me dunkt.
Dat doen we ook. We nemen de software altijd in. We werken met Adobe Enterprise icm Single Sign On. Dus als de gebruiker weg gaat wordt het account verwijderd in ADUC en kunnen ze niet meer inloggen op Adobe met onze licentie. Echt een verademing die Single Sign On.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:33
Ik ben freelancer in België, al ruim 10 jaar.
Ik heb nog nooit een eigen laptop met eigen aangekochte software moeten/mogen gebruiken.
Ik krijg telkens netjes eentje geïntegreerd op het domein. Lijkt me ook maar normaal, en moest ik mensen inhuren als bedrijf van + 10 mensen, zou ik hetzelfde doen.

Never ever financial advice...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:19

Qwerty-273

Meukposter

tom.cx schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:24:
Bedankt voor jullie reacties. Heb inmiddels van een jurist ook een antwoord en die geven aan dat het geen enkel probleem is.
Ik vind de eerdere stelling dat een laptop een verkapt loon is een hele opmerkelijke. Geeft dezelfde jurist dat wel aan, een laptop == verkapt loon, software(licentie) != verkapt loon?

Mij lijken beide namelijk gewoon het gereedschap dat nodig is voor het uitvoeren van het werk. Net zoals een bureau, stoel, of de eerder aangehaalde versnaperingen (koffie, thee, etc). Dan ligt het weer aan je constructie, neem je een product af, of gewoon handjes voor x tijd.
Je kan dan neem ik aan op papier aangeven dat het gereedschap alleen voor de afgesproken werkzaamheden gebruikt mag worden door de zzp'er.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
Qwerty-273 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:04:
[...]

Ik vind de eerdere stelling dat een laptop een verkapt loon is een hele opmerkelijke. Geeft dezelfde jurist dat wel aan, een laptop == verkapt loon, software(licentie) != verkapt loon?

Mij lijken beide namelijk gewoon het gereedschap dat nodig is voor het uitvoeren van het werk. Net zoals een bureau, stoel, of de eerder aangehaalde versnaperingen (koffie, thee, etc). Dan ligt het weer aan je constructie, neem je een product af, of gewoon handjes voor x tijd.
Je kan dan neem ik aan op papier aangeven dat het gereedschap alleen voor de afgesproken werkzaamheden gebruikt mag worden door de zzp'er.
Dezelfde jurist geeft aan dat een laptop niet mag = verkapte loon, software licentie mag wel. Dat wordt niet als 'struikelblok' gezien. Persoonlijk vindt ik wel raar dat als jij Freelance Editer bent je geen goede laptop hebt met Adobe of Avid software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 22-09 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ernemmer schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:13:
Ik vind dat een ZZP-er zelf voor zijn gereedschap moet zorgen en dat doe ik dan ook.

Nadeel aan dit soort dingen is dat er gewoon geen harde regels voor zijn vanuit de Belastingdienst. Ik zou alleen maar ZZP-ers inhuren die zelf hun spullen hebben. Zo heb je weer een stukje schijnzelfstandigheid afgedekt.
Het maakt de belastingdienst niet uit wie de tooling levert. In de voorbeeldovereenkomst staan beide opties, streep maar door welke niet van toepassing is.
[Opdrachtnemer zal zelf zorgdragen voor de benodigde tools voor de uitvoering van de
opdracht/Opdrachtgever zal de benodigde tools voor de uitvoering van de werkzaamheden
aan Opdrachtnemer ter beschikking stellen/n.t.b.]
Bron: VOORBEELDOVEREENKOMST ICT PROFESSIONAL | GEEN WERKGEVERSGEZAG

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:59
Laptop als verkapt loon heb ik nog nooit gehoord. Bij veel opdrachtgevers mag ik niet eens mijn eigen laptop gebruiken en ben ik verplicht op een dichtgetimmerde Windows machine te werken (geef zelf de voorkeur aan het werken op m'n eigen Macbook).

Een laptop wordt pas verkapt loon als je ze prive mag gebruiken, anders is het gewoon een stuk gereedschap die je nodig hebt voor je werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Freelancers zijn niet "in dienst" en ontvangen (dus) geen "loon". Althans, dat hoop ik voor je, aangezien de werkgever aansprakelijk is voor de loonbelasting die jullie nu waarschijnlijk niet inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 07:07
[...]

apart dat dit als "loon" wordt gezien.
Je kunt toch ook als freelancer werkzaam zijn en bedrijf waar je voor werkt verzorgt een werkplek waar jij het gevraagde werk op kan uitoefenen. Als daar een laptop incl software bij hoort... dan is dat zo.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 17:55

Reneger

Wie? IK?

In 2 contracten die ik heb staat opgenomen dat ik werk op hardware van de klant, vanwege security en verbindingen, welke alleen mogelijk zijn op de door klant geleverde hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 16:41

ralpje

Deugpopje

koentjuh1987 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:06:
[...]

apart dat dit als "loon" wordt gezien.
Je kunt toch ook als freelancer werkzaam zijn en bedrijf waar je voor werkt verzorgt een werkplek waar jij het gevraagde werk op kan uitoefenen. Als daar een laptop incl software bij hoort... dan is dat zo.
Ik denk dat het niet zo zeer als verkapt loon wordt gezien, maar dat de constructie (in het licht van de wet DBA) op een verkapte arbeidsovereenkomst begint te lijken, waardoor er het risico bestaat op naheffingen van de belastingdienst.

Met een laptop kan ik die redenatie nog volgen (waarom zou een ZZP-er zelf geen laptop hebben), met een stuk software (zeker als dat weer 'ingestrokken' wordt bij vertrek) een stuk minder, zeker als dat software (of rechten) is die redelijk bedrijfsspecifiek is.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 07:07
ralpje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat het niet zo zeer als verkapt loon wordt gezien, maar dat de constructie (in het licht van de wet DBA) op een verkapte arbeidsovereenkomst begint te lijken, waardoor er het risico bestaat op naheffingen van de belastingdienst.
Is dat dan ook niet afhankelijk van wat je in een overeenkomst laat opnemen. (Ook al freelancer ga je een overeenkomst/opdracht aan met daarin beschreven welke uitgangspunten en voorwaarden. Ook voor de DBA aantoonbaar dat het onderdeel is van het werk en direct een arbeidsovereenkomst.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 22-09 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ralpje schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:25:
[...]
De belastingdienst heeft het in de voorbeeldovereenkomst voor ICT Professionals over de term "tooling", maar stelt daarbij geen restricties aan de soort tooling.

Ik had die eenzelfde redenatie overigens ook verwacht. Ik had ook verwacht dat een zelfstandige idd zijn eigen tooling (laptop) had moeten verzorgen, maar dat bleek dus niet zo te zijn.De belastingdienst laat dat dus compleet vrij.

Overigens ook wel logisch, want waar moet dan de grens getrokken worden? Moet een zzp-er naast zijn eigen laptop dan ook maar zijn eigen stoel, bureau of stroomvoorziening gaan verzorgen?

Érgens zal een zzp-er toch gebruik moeten gaan maken van middelen van zijn opdrachtgever, hoe je het ook went of keert.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 15:24
Ik vind als freelancer een open laptopbeleid juist fijn. Eigen machine, waar ik baas over ben en waarvan ik beoordeel of 'ie voor mijn werkzaamheden nog voldoet. Bij mijn huidige klant werken alle freelancers met een eigen device en dat wordt ook verwacht. Een diversiteit aan linux bakken, macs en windows machines, het kan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Wellicht past dit beter in het bestaande topic? Het freelance ICT-ers discussie topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:19

Qwerty-273

Meukposter

Question Mark schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:43:
Érgens zal een zzp-er toch gebruik moeten gaan maken van middelen van zijn opdrachtgever, hoe je het ook went of keert.
Ja, behalve als je dus remote een product / dienst levert op basis van specificaties van de klant, maar volledig met jouw eigen tooling opgezet/ontwikkeld/afgerond/etc. De enige momenten dat je dan bij de klant bent, is dan bv alleen het doornemen van het gevraagde en de daadwerkelijke oplevering. Maar op in die situatie zou ik dan verwachten dat het leveren van software wel een probleem zou zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
tom.cx schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:15:
Dezelfde jurist geeft aan dat een laptop niet mag = verkapte loon
Sorry maar wat een onzin. Het is de normaalste zaak van de wereld dat externen, ZZP of niet, werken op machines van het bedrijf. Als je bij de ING kijkt bijvoorbeeld werken de meeste externen ook gewoon op de laptops van de ING.

Je leent die laptop uit. Het is pas 'verkapt loon' als iemand die laptop ook daadwerkelijk mag houden. En dat is eigenlijk nooit zo.

Ik vermoed dat je gewoon de verkeerde vraag hebt gesteld. Als je stelt "de ZZPer krijgt een laptop" in plaats van "de ZZPer gebruikt voor zijn werk een uitgeleende laptop" dan krijg je een heel ander antwoord.
Question Mark schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:43:
Ik had die eenzelfde redenatie overigens ook verwacht. Ik had ook verwacht dat een zelfstandige idd zijn eigen tooling (laptop) had moeten verzorgen, maar dat bleek dus niet zo te zijn.De belastingdienst laat dat dus compleet vrij.
Nogal logisch want diezelfde belastingdienst vereist ook van hun externe inhuur dat ze op machines van de BD werken, aangezien ze die dan nogal dicht kunnen timmeren.

Het is volkomen onrealistisch dat de BD zou eisen aan bedrijven dat een ZZPer altijd z'n eigen hardware levert. Neem nu het NFI bijvoorbeeld; daar mag je uberhaupt niet met niet-NFI machines op het NFI netwerk.

[ Voor 47% gewijzigd door Hydra op 19-07-2018 10:15 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Razr schreef op maandag 16 juli 2018 @ 17:11:
'Krijgen' is in deze context niet een gift aan de freelancer neem ik aan?
Het bedrijf doet ze de laptop niet kado.

Sommige bedrijven willen helemaal niet dat je je eigen laptop meeneemt.
Ze willen je laptop in hun domein hangen of zelfs herinstalleren of verplicht op hardware van het bedrijf.
Zelf zou ik altijd voor de laatste optie kiezen.

Is dit een nieuwe regel ofzo dat je geen hardware ter beschikking mag stellen van een ingehuurde werknemer die in jou (het bedrijf) bezit? Mag het wel een desktop (ouderwets) zijn?

Ik vind het maar een rare regeling.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik zou toch eens een andere jurist aanspreken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
MrMonkE schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:16:
[...]

'Krijgen' is in deze context niet een gift aan de freelancer neem ik aan?
Het bedrijf doet ze de laptop niet kado.

Sommige bedrijven willen helemaal niet dat je je eigen laptop meeneemt.
Ze willen je laptop in hun domein hangen of zelfs herinstalleren of verplicht op hardware van het bedrijf.
Zelf zou ik altijd voor de laatste optie kiezen.

Is dit een nieuwe regel ofzo dat je geen hardware ter beschikking mag stellen van een ingehuurde werknemer die in jou (het bedrijf) bezit? Mag het wel een desktop (ouderwets) zijn?

Ik vind het maar een rare regeling.
Het is geen harde regel, want die zijn er niet.
Maar als jij aan het werk bent met dezelfde apparatuur, in hetzelfde kantoor, met dezelfde werktijden als het overige personeel heb je best kans dat de belastingdienst dit als verkapt loondienst gaat zien. Helemaal als de opdracht ook nog erg lang (>1jaar) duurt.
Maar in de ICT en met dichtgetimmerde systemen voor de veiligheid is dat best een valide punt om op apparatuur van de opdrachtgever te werken.

Er zijn nieuwe regels in de maak waarbij de belastingdienst ook gaat kijken naar uurloon om verkapt loondienst te bepalen, maar op dit moment hebben we alleen te maken met de wet DBA en die wordt alleen toegepast op echt kwaadwillende opdrachtgevers. Dus op dit moment zal een goedbetaalde ICT-er er niet veel last van hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Ernemmer op 19-07-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ernemmer schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:31:
[...]

Het is geen harde regel, want die zijn er niet.
Maar als jij aan het werk bent met dezelfde apparatuur, in hetzelfde kantoor, met dezelfde werktijden als het overige personeel heb je best kans dat de belastingdienst dit als verkapt loondienst gaat zien. Helemaal als de opdracht ook nog erg lang (>1jaar) duurt.

Er zijn nieuwe regels in de maak waarbij de belastingdienst ook gaat kijken naar uurloon om verkapt loondienst te bepalen, maar op dit moment hebben we alleen te maken met de wet DBA en die wordt alleen toegepast op echt kwaadwillende opdrachtgevers. Dus op dit moment zal een goedbetaalde ICT-er er niet veel last van hebben.
Ik spreek over BE, en er zijn wel regels. Ik weet ze niet strikt, maar als je gedurende een bepaalde periode (dacht >2 jaar) 40u per week factureert aan eenzelfde bedrijf (dus zelfde BTW nummer), dat je dan als schijnzelfstandige aanzien kan worden.
Oplossing is dan om maar 32u per week te factureren en als zelfstandige 1 dag per week aan iets anders te factureren. Zo heeft Jansens Pharma dat opgelost (want die zijn erop betrapt).

Maar op geen enkel ogenblik wordt een bedrijfslaptop of pc aanzien als verkapt 'loon' voor zelfstandige in opdracht van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
kazzzdafke schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:38:
[...]

Ik spreek over BE, en er zijn wel regels. Ik weet ze niet strikt, maar als je gedurende een bepaalde periode (dacht >2 jaar) 40u per week factureert aan eenzelfde bedrijf (dus zelfde BTW nummer), dat je dan als schijnzelfstandige aanzien kan worden.
Oplossing is dan om maar 32u per week te factureren en als zelfstandige 1 dag per week aan iets anders te factureren. Zo heeft Jansens Pharma dat opgelost (want die zijn erop betrapt).

Maar op geen enkel ogenblik wordt een bedrijfslaptop of pc aanzien als verkapt 'loon' voor zelfstandige in opdracht van...
Die harde regels staan nergens,ik heb ze in ieder geval nooit kunnen vinden en dat is nu juist het probleem met de belastingdienst, harde regels zijn er gewoon niet.
Het enige wat je echt als harde regels kan gebruiken is de jurisprudentie van oude rechtszaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ernemmer schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:41:
[...]

Die harde regels staan nergens,ik heb ze in ieder geval nooit kunnen vinden en dat is nu juist het probleem met de belastingdienst, harde regels zijn er gewoon niet.
Het enige wat je echt als harde regels kan gebruiken is de jurisprudentie van oude rechtszaken.
https://www.belgium.be/nl...acten/valse_zelfstandigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik ga er op een NL forum van uit dat we het over de Nederlandse regels hebben en kan in de TS ook niet vinden dat het om BE zou gaan.

Voor Nederland zijn er de volgende richtlijnen.
U moet samen met uw opdrachtgever beoordelen of u een opdracht in loondienst uitvoert.

Of dat zo is, hangt af van de antwoorden op de volgende vragen:

Hebt u een verplichting tot persoonlijke arbeid?
Dat is zo als u het werk zelf moet doen. U mag zich dus niet door iemand anders laten vervangen zonder overleg met uw opdrachtgever.

Is er een gezagsverhouding tussen u en uw opdrachtgever?
Zo'n verhouding is er als uw opdrachtgever kan bepalen hoe u de opdracht moet uitvoeren. Als u zijn aanwijzingen en instructies moet opvolgen.

Krijgt u loon?
Dat is het geval als uw opdrachtgever u méér betaalt dan alleen een vergoeding voor kosten die u maakt.

Is het antwoord op al deze vragen 'Ja'? Dan bent u in loondienst.
Bij de gezagsverhouding gaat het vaak fout, want nergens wordt precies uitgelegd wat gezag is volgens de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Daarom dat ik ook BE zei...

En ja NL forum, waar een groot deel ook BE bezoekers zijn :)

https://www.freelance.vlaanderen/schijnzelfstandigheid.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
kazzzdafke schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:54:
En ja NL forum, waar een groot deel ook BE bezoekers zijn :)
Dat is prima maar het is zoals je zegt een NL forum en als je het over BE regels wil hebben kun je beter even een apart topic openen. Die zijn gewoon anders en dat voorkomt verwarring.

https://niels.nu

Pagina: 1