Toon posts:

Vraag/discussie - is dit racsme?

Pagina: 1
Acties:
  • 769 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de FP onder een artikel een beetje een meningsverschil met een persoon.

andreetje in 'nieuws: WhatsApp gaat doorgestuurde berichten labelen'
Was India niet het geweldige land waar veel vrouwen slachtoffer van (groeps-)verkrachting worden?

Bah, smerig volk.
Zelf vind ik dit behoorlijk over de scheef gaan en dat heb ik ook gezegd. Nu staat hij al heel vast op -1 maar ik vroeg mij toch af of dit geen -2 hoort te zijn.

Ow, en het 'grappige' natuurlijk is, is dat hij er later weer onderuit probeert te komen -> andreetje in 'nieuws: WhatsApp gaat doorgestuurde berichten labelen'
Ik bedoel zelfs niet het hele Indiase volk
Verder wordt er meteen gegrepen naar : 'maar mijn recht op meningsuiting' en dat is allemaal leuk en aardig maar niet toepasbaar ( of alleen toepasbaar zover de regels van het forum/front page niet worden gebroken ).

Hier @andreetje hopelijk kunnen we wel een nuttige discussie erover hebben hier, ook al heb ik het afgekapt op de front page. Denk dat het hier namelijk sneller duidelijk wordt wie er hier gelijk heeft over wat zwaarder telt, recht op meningsuiting of verbod op racistische opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd -2 bestaat niet

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

-2 bestaat wel. Dan is de reactie onzichtbaar (tenzij je Powermod bent).

Racisme weet ik niet, maar achterlijk en asociaal is de reactie idd wel. Een -2 is niet onverdedigbaar idd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ow jawel ;) -2 is gereserveerd voor mensen die zwaar over de scheef gaan, -2 reacties zijn verborgen voor normale gebruikers.
wildhagen schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 17:59:
[...]
Racisme weet ik niet, maar achterlijk en asociaal is de reactie idd wel. Een -2 is niet onverdedigbaar idd.
Ik weet het niet, kenmerk van racisme is een etniciteit over een kam scheren, nou is India best een mengelmoes van verschillende etniciteiten dus misschien heb ik geen gelijk.

edit: maar 'smerig volk' lijkt mij toch wel neigen naar racisme omdat niet het land maar de gehele bevolking wordt gestigmatiseerd.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2018 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ah, oke

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even een andere insteek als je bijvoorbeeld kijkt naar https://www.nu.nl/tag/India en dan percentueel telt hoeveel berichten er over verkrachting gaan. Ja, voor de "gemiddelde lezer" is India een land wat vooral in het nieuws komt door verkrachtingen.

Even een topic van afgelopen week: Rascisme in nieuwscomment verwijderen waarin "terrorisme" wordt geassocieerd met "Molenbeek". Ook hiervoor geldt: https://www.nu.nl/tag/Molenbeek laat een zeer groot percentage berichten zien over die twee termen; niet in de laatste plaats omdat de betreffende plaats ook uren op TV is geweest in verschillende NOS-bulletins.

Of een reaktie op Tweakers dan rascisme, oppervlakkigheid, opvoeding, politieke overtuiging of overig is, daar brand ik me niet aan. Maar uiteindelijk wordt elke persoon opgevoed met het (nep-)nieuws wat op bepaalde media wordt geetaleerd en daar wordt ons wereldbeeld door beinvloed.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 18:24:
Maar uiteindelijk wordt elke persoon opgevoed met het (nep-)nieuws wat op bepaalde media wordt geetaleerd en daar wordt ons wereldbeeld door beinvloed.
Wat dus juist onderstreept dat tegen dit soort berichtgeving moet worden opgetreden. Het gaat niet om beperking van meningsuiting, het is bescherming van 'simpele zieltjes' die makkelijk worden meegenomen in een bepaalde stroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De laatste zin is vrij ondubbelzinnig idd en heeft zou op het forum imho weinig te maken hebben met 'recht op meningsuiting' :/ -2 heb ik verder niets over te zeggen, dus dat laat ik aan anderen :P Een TR-functie voor dit soort reacties zou ik echter weer wél toejuichen :+

Da's geen andere insteek 8)7
Even een topic van afgelopen week: Rascisme in nieuwscomment verwijderen waarin "terrorisme" wordt geassocieerd met "Molenbeek". Ook hiervoor geldt: https://www.nu.nl/tag/Molenbeek laat een zeer groot percentage berichten zien over die twee termen; niet in de laatste plaats omdat de betreffende plaats ook uren op TV is geweest in verschillende NOS-bulletins.
Joh, wat heeft dat precies te maken met het onderwerp van TS? :?
Of een reaktie op Tweakers dan rascisme, oppervlakkigheid, opvoeding, politieke overtuiging of overig is, daar brand ik me niet aan.
Misschien moet je dan eens niet reageren, als je je ergens niet aan wilt branden of ergens geen bijdrage aan kunt/wilt leveren :>

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bah, smerig volk.
Van Dale:
volk (het; o; meervoud: volken, volkeren)
1historisch gegroeide gemeenschap van erfelijk verwante mensen met min of meer gelijke taal en gewoonten
2de gezamenlijke bewoners van een staat
3mensenmenigte
4slag van mensen: raar volk; scheepsvolk
5de bijen van een korf

#4 lijkt van toepassing, en heeft niets met ras te maken.

En namens familieleden die er op vakantie zijn geweest kan ik inderdaad bevestigen dat het het smerigste land is waar ze ooit geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 18:49:
[...]

Wat dus juist onderstreept dat tegen dit soort berichtgeving moet worden opgetreden. Het gaat niet om beperking van meningsuiting, het is bescherming van 'simpele zieltjes' die makkelijk worden meegenomen in een bepaalde stroming.
En Tweakers is een onafhankelijke onderwijsinstelling / media-outlet / hangplek waar de stroming van de maatschappij moet worden aangepakt en worden opgetreden tegen bepaalde excessen? Of bedoel je dat de tags op nu.nl minder polarisend nieuws moeten weergeven? Klinkt meer als het afschuiven van feiten (nu/ANP) dan het accepteren van andere denkbeelden en gebeurtenissen in deze wereld.

Op zich ook een interessante manier van posten; iemand met een bepaald denkbeeld in een topic melden vanwege racisme maar daarna impliciet melden dat "simpele zieltjes" beschermd moeten worden zonder zelf kennis te kunnen nemen van de sociale / maatschappelijke achtergrond van degene die iets neerplempt?
naitsoezn schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:04:

Joh, wat heeft dat precies te maken met het onderwerp van TS? :?
Dus als iemand zegt dat India het geweldige land is van groepsverkrachting, dan is een topic omtrent racisme wel nuttig maar als iemand anders een topic opent over dat Molenbeekers niet allemaal terroristen zijn (met ook racisme in de titel van het topic), is het ineens anders?

2 topics, 2x de racisme-titel, 2x worden bepaalde groepen mensen buiten de "Nederlandstalige grenzen van Tweakers" op de korrel genomen door bezoekers van Tweakers. Ongetwijfeld heeft het ene topic niks met het andere topic te maken alhoewel ik de overeenkomsten wel treffend vind.

Het kan ook zijn dat er verschillende soorten/smaken racisme zijn alhoewel ik er meer van overtuigd ben dat de topictitel geen racisme maar discriminatie zou moeten bevatten (discriminatie wordt vaker gebezigd op basis van het gedrag van een individu of groep; racisme heeft over het algemeen meer betrekking op superioriteitsgevoelens omtrent geloof of huidskleur).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

De gemelde reactie bevatte een onodige polariserende generalisatie en is daarom verwijderd.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

MAX3400 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 19:31:
[...]

Dus als iemand zegt dat India het geweldige land is van groepsverkrachting, dan is een topic omtrent racisme wel nuttig maar als iemand anders een topic opent over dat Molenbeekers niet allemaal terroristen zijn (met ook racisme in de titel van het topic), is het ineens anders?
:D Dat is inderdaad precies wat ik zeg. Eén onderwerp, één topic ;)

Maar de juiste mensen hebben inmiddels al gewoon gedaan wat juist is. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:20

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
't Is weg dus. :)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.