Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-03 18:26
Hallo allemaal,

Ik heb laatst mijn videokaart en power supply geupgrade maar nu is het mij opgevallen dat mijn processor heel erg heet werdt. Deze heb ik meer dan een half jaar geleden geupgrade naar een I7-7700k, en heb hem nooit zo heet gehad. De CPU cooler is sinds die tijd ook niet van zijn plek af geweest. Ik heb hem nog nooit overclocked.

Misschien ligt het aan het feit dat nu ik zwaardere onderdelen in mijn pc heb er teveel warmte in en rondom de pc wordt geproduceerd. Ik heb al op internet lopen zoeken maar ben er niet uitgekomen. Hier zijn mijn specs:

Moederbord: ASUS H170 Pro Gaming
Processor: Intel I7-7700K
Processor Cooler: Cooler Master hyper 212 evo
Behuizing: Sharkoon T3-W
Videokaart: GIGABYTE GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8G
Power Supply: Seasonic Focus Plus 650 Gold

Enige overige specs staan op deze website:
https://nl.hardware.info/...ecificaties-en-prestaties

Ik heb dus als het ware die pc met een andere processor, videokaart, voeding en 8gb meer RAM.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik had al eerder een topic als deze gemaakt maar heb daar mijn vraag verkeerd gesteld, dus misschien dat sommige mij herkennen. Ik zou binnenkort naar de computerzaak kunnen gaan waar ik altijd heen ga om de CPU opnieuw met koelpasta te laten bedekken, maar ik weet niet of dit gaat helpen aangezien het er ook pas ongeveer een half jaar op zit. Misschien heb ik gewoon meer fans nodig. Ik hoor graag jullie ideeën en meningen.

https://ibb.co/gbqJz8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 18:46
Je zit inderdaad dik in throttle gebied met die 100C max temp die ik zie staan, niet de bedoeling.

Stof is de meest aannemelijke boosdoener, blaas even met een busje druklucht door de heatsink heen (niet de fan spinnen, dit wekt stroom op en kan daardoor sommige moederborden beschadigen).
Als je dit probeert en er komt geen stof vrij en je temps blijven hoog dan moeten we even verder kijken.

Het kan ook zeker kloppen dat de videokaart extra warmte in je kast veroorzaakt, maar dat zou niet zo'n groot effect moeten hebben als je verder redelijke airflow door je kast hebt. Ik weet niet of je zelf casefans (fans in de kast gemonteerd ipv op interne hardware) hebt toegevoegd, zo niet is dit ook geen slecht idee om uit te proberen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Wat is er mis met de reacties in I7-7700k CPU tikt 100°C aan? dat je een nieuw topic moet openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
Uszka schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:20:
Wat is er mis met de reacties in I7-7700k CPU tikt 100°C aan? dat je een nieuw topic moet openen?
Ik had daar onduidelijk uitgelegd dat ik de cpu niet vervangen had. Ik kreeg dan ook vaak de tip de fan opnieuw te plaatsen omdat ik hem er waarschijnlijk niet goed had op gezet terwijl ik deze niet heb aangeraakt afgelopen maanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 20:35
Ondanks dat je de fan niet aangeraakt heb zou mijn advies wel zijn om even de koeler er af te halen. Alles schoon te maken met alcohol en opnieuw te monteren. Alles kan kapot, ook dingen die je niet aanraakt. Blijft de cpu alsnog zo heet dan is het tijd om verder te gaan zoeken naar mogelijke problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
Nycrea schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:34:
Je zit inderdaad dik in throttle gebied met die 100C max temp die ik zie staan, niet de bedoeling.

Stof is de meest aannemelijke boosdoener, blaas even met een busje druklucht door de heatsink heen (niet de fan spinnen, dit wekt stroom op en kan daardoor sommige moederborden beschadigen).
Als je dit probeert en er komt geen stof vrij en je temps blijven hoog dan moeten we even verder kijken.

Het kan ook zeker kloppen dat de videokaart extra warmte in je kast veroorzaakt, maar dat zou niet zo'n groot effect moeten hebben als je verder redelijke airflow door je kast hebt. Ik weet niet of je zelf casefans (fans in de kast gemonteerd ipv op interne hardware) hebt toegevoegd, zo niet is dit ook geen slecht idee om uit te proberen.
Ik heb 2 casefans voorin mijn pc op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
Bramboos schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:52:
Ondanks dat je de fan niet aangeraakt heb zou mijn advies wel zijn om even de koeler er af te halen. Alles schoon te maken met alcohol en opnieuw te monteren. Alles kan kapot, ook dingen die je niet aanraakt. Blijft de cpu alsnog zo heet dan is het tijd om verder te gaan zoeken naar mogelijke problemen.
Ik ga binnenkort naar een computerzaak waar ze ook de koelpasta even vervangen. Ze zetten dan ook de cooler er meteen weer goed op. Volgens HWmonitor draait de fan echter nog wel volop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daan1xD schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:43:
Ik had daar onduidelijk uitgelegd dat ik de cpu niet vervangen had. Ik kreeg dan ook vaak de tip de fan opnieuw te plaatsen omdat ik hem er waarschijnlijk niet goed had op gezet terwijl ik deze niet heb aangeraakt afgelopen maanden ;)
Dan heb je dat in het eerdere topic wellicht niet goed aangegeven. ;)

Daarnaast wil dat niet zeggen dat een koeler niet los kan komen, of scheef gaan zitten. Is mij serieus wel eens overkomen, CPU was niet overclocked was toen echt de mazzel. Er was nauwelijks koeling over, doordat de fan los geschoten was en scheef zat. Fan teruggeplaatst en opeens waren de temperaturen ook weer OK.
Daan1xD schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:46:
Volgens HWmonitor draait de fan echter nog wel volop.
Maar dan kan de fan toch nog wel scheef zitten of raken, waardoor de warmte vanuit het blok niet goed verplaatst wordt? :? Dat is echt geen rocket science en hoef je echt niet voor naar een computer winkel.
Daan1xD schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:45:
Ik heb 2 casefans voorin mijn pc op het moment.
Dan zou ik 1 fan verplaatsen, zodat je een fan hebt dat koelere lucht aanzuicht en de andere bovenin de kast doen, die warme lucht naar buiten zuigt, zodat je wat airflow krijgt. Na het verplaatsen van die fan ook gelijk even de case goed stofvrij maken, doordat je enkel 2 intake case fans hebt, zal de PC ook een behoorlijk stofnest kunnen zijn. Vandaar dat @heuveltje hieronder inzet op stof. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2018 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

CH4OS schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 15:49:
[...]
Dan heb je dat in het eerdere topic wellicht niet goed aangegeven. ;)

Daarnaast wil dat niet zeggen dat een koeler niet los kan komen, of scheef gaan zitten. Is mij serieus wel eens overkomen, CPU was niet overclocked was toen echt de mazzel. Er was nauwelijks koeling over, doordat de fan los geschoten was en scheef zat. Fan teruggeplaatst en opeens waren de temperaturen ook weer OK.
[...]
Maar dan kan de fan toch nog wel scheef zitten, waardoor de warmte vanuit het blok niet goed verplaatst wordt? :? Dat is echt geen rocket science en hoef je echt niet voor naar een computer winkel.
Of kijken of ie echt nog draait :)
Ik heb ooit een fan gehad, waarbij de spoel losgekomen was van de behuizing.
Die draaide 10.000 rpm volgens de sensor, maar de ventilator zelf bewoog amper ;)

Maar ik zet in op stof ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@heuveltje Ik zet in op Vcore ;)

:F Ehhhhhmmm... 1,36v op je CPU en een VID van 1,381v?? Dat is echt veel te veel vcore.. Reset je bios eens, stel je geheugen in met XMP, selecteer je bootdrive en start op.. Dan even goed testen en met CPU-Z kijken naar je vcore op stock. 1,25v+ kan je koeler al helemaal niet aan. Zorg dat je handmatig de absoluut laagste stabiele vcore vindt voor stock snelheden, dat zal ergens in de richting van 1,15v -1,2v zijn (de betere 7700k's nog lager), check met een goed programma zoals Prime v27.7/LinX/IBT de temperatuur en stabiliteit opnieuw.

Het vervangen van koelpasta:

Koeler loshalen, met een wc papiertje je CPU afnemen terwijl deze in de socket zit (kan er weinig mis), een 'rijstkorrel' koelpasta op je CPU en de koeler weer monteren. 5 minuten werk, misschien 10. Voor koelpasta naar een computerzaak gaan? Dat is hetzelfde dat je naar de garage gaat met je auto omdat je moet tanken ;)

Hoe snel draait je RAM eigenlijk? Wat ik zo lees zorgt adaptive vCore + High Ram speeds voor een hoge vCore. Wat een oplossing kan zijn is de vcore op FIXED Values zetten. Ik denk ergens rond de 1,15-1,2v wel zou moeten lukken

EDIT 2: Het zou ook een Load Line Calibration instelling kunnen zijn, ook daar even naar kijken

[ Voor 89% gewijzigd door millman op 10-07-2018 20:02 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
[/quote]
Dan zou ik 1 fan verplaatsen, zodat je een fan hebt dat koelere lucht aanzuicht en de andere bovenin de kast doen, die warme lucht naar buiten zuigt, zodat je wat airflow krijgt. Na het verplaatsen van die fan ook gelijk even de case goed stofvrij maken, doordat je enkel 2 intake case fans hebt, zal de PC ook een behoorlijk stofnest kunnen zijn. Vandaar dat @heuveltje hieronder inzet op stof. ;)
[/quote]
De bovenkant van mijn pc is daar volgensmij geen optie voor met de behuizing die ik heb (sharkoon t3-w). Misschien is dit mogelijk aan de achterkant maar dat zou ik even moeten bekijken. ze zitten echter wel goed verstopt voor een hoop chips en draden maar dat zou ik zelf maar ff moeten gaan uitvogelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

@Daan1xD ik kan je GARANDEREN dat het hoge voltage het grootste onderdeel van je probleem is. Niet negeren, maar handelen! Of bovenstaande post laten lezen bij de computerzaak waar je je PC heen gaat brengen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door millman op 11-07-2018 14:15 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Daan1xD schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:43:
[...]

Dan geef je dat in het oorspronkelijke topic duidelijker aan of voeg je informatie toe. In ieder geval open je niet twee topics over hetzelfde onderwerp. ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.