Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-03 18:26
Na mijn pc te upgraden is het mij opgevallen dat mijn pc opeens heel erg heet werd. Volgens CPUID HWMonitor had mijn CPU een temperatuur van 99°C en een van de core's tikte zelfs 100°C aan. Ik was ARK: Survival Evolved aan het spelen op de hoogste settings toen ik deze temperatuur haalde. Hier zijn de specs van mijn computer:

Moederbord: ASUS H170 PRO GAMING
CPU: I7-7700K
CPU Koeler: Cooler master hyper 212 evo
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming - OC Edition
PSU: Seasonic FOCUS Plus Series 650W - Voeding (Intern)

Het rare is echter dat voordat ik de PSU en GPU heb geupgrade mijn processor (volgensmij) nooit zo heet werdt. Ook weet ik niet of het gevaarlijk is voor de PC als de CPU zo heet wordt. Ik las op internet dat als het gevaarlijk wordt voor de onderdelen de computer zichzelf zal afsluiten. Iemand die mij uit de brand kan helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:04
Bij mijn Asus board wil het fan profiel zich uit zichlzelf wel eens resetten. Kijk daar eens naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als die temps kloppen draait de fan niet of zit het CPU koeler niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
PilatuS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:15:
Als die temps kloppen draait de fan niet of zit het CPU koeler niet goed.
Dat vind ik dus raar want dit probleem doet zich opeens voor. Ik heb mijn pc opnieuw opgestart en hou nu de temperatuur constant in de gaten. Ik hoor de fan draaien dus zal is kijken of hij nu weer 100 graden haalt.

Edit: Hier een foto van de temperatuur na de restart: https://www.mupload.nl/img/jo1a86fdu.jpg
Hij tikte opnieuw 95 graden aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan1xD op 02-07-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Daan1xD schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:17:
[...]

Dat vind ik dus raar want dit probleem doet zich opeens voor. Ik heb mijn pc opnieuw opgestart en hou nu de temperatuur constant in de gaten. Ik hoor de fan draaien dus zal is kijken of hij nu weer 100 graden haalt.
Kijk even of ie draait. Dat je een fan hoort zegt niet zoveel want er draaien wel meer fans. Mocht de fan goed draaien dan zou ik de koeler opnieuw monteren. Bij zulke hoge temps moet het contact tussen CPU en koeler wel slecht zijn.

Edit: Een andere optie zou nog een te hoog voltage voor de CPU kunnen zijn. HWMonitor geeft het voltage aan, even kijken of die klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 02-07-2018 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
PilatuS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:18:
[...]

Kijk even of ie draait. Dat je een fan hoort zegt niet zoveel want er draaien wel meer fans. Mocht de fan goed draaien dan zou ik de koeler opnieuw monteren. Bij zulke hoge temps moet het contact tussen CPU en koeler wel slecht zijn.

Edit: Een andere optie zou nog een te hoog voltage voor de CPU kunnen zijn. HWMonitor geeft het voltage aan, even kijken of die klopt.
De fan draait, daar had ik al naar gekeken. Het te hoge voltage zou een mogelijkheid kunnen zijn omdat ik net een nieuwe power supply erin heb zitten. Mijn vorige was een sharkoon met 500 watt, nu zit er een seasonic met 650 watt in. Moet ik dan nog iets in mijn BIOS veranderen? Nee toch?

Edit: Weer de 98 graden aangetikt: https://www.mupload.nl/img/l2vc48zoy.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Daan1xD op 02-07-2018 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Daan1xD schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:26:
[...]

De fan draait, daar had ik al naar gekeken. Het te hoge voltage zou een mogelijkheid kunnen zijn omdat ik net een nieuwe power supply erin heb zitten. Mijn vorige was een sharkoon met 500 watt, nu zit er een seasonic met 650 watt in. Moet ik dan nog iets in mijn BIOS veranderen? Nee toch?
Het CPU voltage heeft niets met je voeding te maken. Kijk dus even met HWMonitor wat het voltage van de CPU is. Mocht het voltage goed zijn moet het bijna wel in het contact zitten met de CPU en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
PilatuS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:31:
[...]

Het CPU voltage heeft niets met je voeding te maken. Kijk dus even met HWMonitor wat het voltage van de CPU is. Mocht het voltage goed zijn moet het bijna wel in het contact zitten met de CPU en koeler.
De voltages van de CPU staan in de screenshots, zelf heb ik geen verstand van hoe hoog die horen te zijn en wat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Daan1xD schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:33:
[...]

De voltages van de CPU staan in de screenshots, zelf heb ik geen verstand van hoe hoog die horen te zijn en wat normaal is.
Ik zie het :)

1.36v is veel te hoog. Je kan de BIOS even updaten. Is wel vaker met Asus borden dat het voltage te hoog is. Een update verhelpt dit meestal.

Edit: Bij het 2e screenshot zelfs 1.389v.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 02-07-2018 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:00
waarschijnlijk overbodig, maar ga het toch maar benoemen: plastic bechermlaag eraf gehaald bij de koeler? ;)

koelpasta zit er goed op?

*edit lees net dat je de oude CPU gebruik, ja dan is er wat anders aan de hand*

[ Voor 23% gewijzigd door peschinl op 02-07-2018 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mijn 7700k tikt de 75 graden aan op 1,37 v met een Scythe mugen 5.
Ik denk dat je CPU koeler er gewoon niet helemaal goed op zit.
Je mainboard wordt ook erg warm (46), bij mij is die 27 graden, dus het kan ook zijn dat de warmte je kast gewoon niet uit kan.

Zo te zien heb je ook alle cores op 44x gezet.

[ Voor 47% gewijzigd door Ernemmer op 02-07-2018 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke merk en type behuizing en hoeveel casefans? Welke snelheid draaien die fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1xD
Uszka schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:54:
Welke merk en type behuizing en hoeveel casefans? Welke snelheid draaien die fans?
Sharkoon T3-W, wat zijn casefans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ernemmer schreef op maandag 2 juli 2018 @ 19:50:
Mijn 7700k tikt de 75 graden aan op 1,37 v met een Scythe mugen 5.
Ik denk dat je CPU koeler er gewoon niet helemaal goed op zit.
Je mainboard wordt ook erg warm (46), bij mij is die 27 graden, dus het kan ook zijn dat de warmte je kast gewoon niet uit kan.

Zo te zien heb je ook alle cores op 44x gezet.
75 graden onder 100% load of met gamen ? Het voltage hoort iets van 1.25 of 1.26 te zijn, zeker niet hoger dan 1.3.

Denk trouwens dat het bij de TS een combinatie van beide is. Het voltage, maar ook de koeler zelf. Mogelijk ook nog met slechte airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
PilatuS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:01:
Mogelijk ook nog met slechte airflow.
Zou mij niets verbazen in een T3-W. Dat is een VG4 met een ander front. Slechte airflow en koeling want er komt nauwelijks lucht naar binnen door de fan in het front. Bij de T3-W hebben ze er 2 intakefans van gemaakt en een outtakefan weggelaten. Zoveel geld uitgeven aan onderdelen en dan in zo'n prut behuizing stoppen is vreemd.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 02-07-2018 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:01:
[...]

75 graden onder 100% load of met gamen ? Het voltage hoort iets van 1.25 of 1.26 te zijn, zeker niet hoger dan 1.3.

Denk trouwens dat het bij de TS een combinatie van beide is. Het voltage, maar ook de koeler zelf. Mogelijk ook nog met slechte airflow.
Onder prime95, het voltage komt zo standaard van mijn Asus bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

offtopic:
Er is gewoon een Google-tag UBB-code, dan hoef je niet zo'n lange URL te copy-pasten. ;)

@Daan1xD Toen je de PC geupgrade hebt, heb je toen ook de CPU een upgrade gegeven? Zo ja, heb je toen bijvoorbeeld wel koelpasta tussen de CPU en de CPU-fan gedaan? Is namelijk best cruciaal voor een goede warmte verplaatsing. Meermaals meegemaakt dat dat bijvoorbeeld compleet mistte, waardoor de temperatuur sky high ging. Soms wil opnieuw monteren van de CPU-fan helpen (en heeft de koeler dus niet helemaal goed gezeten).

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 03-07-2018 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Heb je zelf een OC aan staan? Zo nee zet multicore enhancement dan even uit in de BIOS.

Dat doet de CPU vast zetten op de max turbo met een hoger voltage.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:36:
[...]

Onder prime95, het voltage komt zo standaard van mijn Asus bord.
Dan is het zeker een nette temp. Het zou lager kunnen met het juiste voltage. Heb zelf met mijn 6700K ook een te hoog voltage gehad met een oude BIOS. Na een update ging het flink omlaag.

Wat betreft de temps van de TS moet het dan bijna wel de montage van de koeler zijn als ie naar de 100 gaat met een gelijk voltage.
Pagina: 1