Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn Weijters
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-04 17:17
Hallo.... :)
Wat is je beschikbare budget? zeker wel <800, het liefste nog <600 maar als een iets duurdere veel meer bied is dat geen probleem
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke? nope...
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.) JA!! "Actiefotografie" Foto's van autos/motoren die racen. Daarnaast nog wat normale fotografie en als he zou kunnen zou ik graag night sky/star timelapse/timelaps fotos kunnen maken. (ik begrijp het als dat niet zou gaan met mijn budget maar,.. als het kan, ook al is het niet heel goed zou ik het nog steeds heel gaaf vinden!)
Vind je filmen met deze camera erg belangrijk (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)? Ja, of in ieder geval meer dan de normale fotograaf. naast fotos van racen zou ik het ook leuk vinden om dat te filmen.
Is AF tijdens Live View absolute noodzaak? niet perse al weet ik niet exact waarvoor dat in mijn geval handig zou zijn....
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Het beste voor mijn budget, ik verwacht dat iedereen dat wilt... en met wat ik wil is een hoge resolutie, groot lcd, prima bouwkwalitet en normale sd wel handig.
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen) geen idee! dit vind ik de moeilijkste vraag omdat ik er het minste van af weet... zeker in mijn geval met wat ik er allemaal mee wil.
Hopelijk is dit voldoende info. Ik wilde een camera kopen voor de DTM 13juli of Spa-Fr. 24h 26juli. Ik heb al veel info of camera geleerd en heb op tweakers en DPreview gekeken voor kandidaten en daar lijstjes van gemaakt (al zou nieuwe info/inzichten van medetweakers hier heel fijn zijn).

-Stijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:44

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:19

fdees

Trust me I'm an Engineer

Wat heb jezelf al gevonden? Maar voor fotografie van een tribune heb je meestal redelijk telebereik nodig.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Stijn Weijters grappig dat je naar de 24H van Spa gaat; ik ga er ook heen. Ben al naar meerdere circuits geweest en afhankelijk van je plek langs de baan, zal je in sommige gevallen tot wel 10x zoom mee moeten brengen. Voorbeeld: als je bovenop het pitgebouw staat en je wil een GT3-auto vol in beeld fotograferen die aan de verre kant van je over start-finish raast, zit je al over de 8x zoom heen.

Verder adviseer ik je zeker te kijken naar camera's die een burst-mode hebben en een goede buffer hiervoor. Het is soms nog best lastig om een wagen, zelfs maar bij 150km/h, goed op de foto te krijgen als "beginner". Daar schaar ik mezelf vooralsnog wel onder dus ik heb alleen een superzoom/bridge bij me en dat is voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LJ6SkPGiawG8t8HJrIxihK8c/full.jpg
Cropped, genomen vanaf de safety-road, 3x zoom met een Panasonic superzoom. De afstand tot de auto zal nog geen 15 meter geweest zijn maar toch vond ik het nodig om in te zoomen. Reviews van de laatste superzooms staan in reviews: Zestig keer zoom voor de zomervakantie - Vier betaalbare bridgecamera's bijvoorbeeld.

Zoals @fdees aangeeft: als je op de tribune blijft zitten, kan je het wel vergeten. Dan zit je aan 16 tot 24x zoom afhankelijk van welke tribune je zit en waar je heen kijkt. Zelfs plekken van 500 Euro tijdens de F1, zit je nog steeds ver van de baan, veilig achter een hek, met een runoff etc...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn Weijters
fdees schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:45:
Wat heb jezelf al gevonden? Maar voor fotografie van een tribune heb je meestal redelijk telebereik nodig.
Pentax K-3/70/S2, Sony A68/a6000, Canon 760D/750D/M3/100D/1300D, Nikon D5600/D5300/D3400, FujiF. X-E2(S), Olympus M10(II)/E-P5 en Panasonic -GX8/G6/GX80/G7 had ik gevonden door de resultaten v/DPreview met de prijzen en verkrijgbaarheid v/Tweakers te vergelijken. Al heb ik toen vooral op de sensor en resolution gelet... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Euh @Stijn Weijters je post nu een lap camera's waar body's tussen zitten die bijna je hele budget overschrijden. Dus geen 200mm, 300mm of "langere lens". Geen SD kaarten erbij. Geen tas. Geen flitser. Geen accu's extra.

Iets zegt me dat je iets wil maar niet weet wat erbij komt kijken? Of heb je al een berg spullen liggen die je gaat hergebruiken bij een nieuwe body?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn Weijters
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:37:
Euh @Stijn Weijters je post nu een lap camera's waar body's tussen zitten die bijna je hele budget overschrijden. Dus geen 200mm, 300mm of "langere lens". Geen SD kaarten erbij. Geen tas. Geen flitser. Geen accu's extra.

Iets zegt me dat je iets wil maar niet weet wat erbij komt kijken? Of heb je al een berg spullen liggen die je gaat hergebruiken bij een nieuwe body?
Ja... haha :'( nou in ieder geval heb ik al sd kaarten, tas, flitser waarschijnlijk nog niet nodig maar dat komt er boven op en extra accus moet ik nog naar kijken maar inderdaad lenzen, ik weet er vrij weinig van zeker wat ik zou moeten hebben en hoeveel dat kost, welke mount etc. en omdat ik nu nog niet weet welke kant ik op zou moeten kijken bij body's weet ik ook niet naar welke lenzen ik moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Stijn Weijters maar je beantwoord ook niet echt onze vorige vragen. Als je naar het circuit gaat, heb je dan een perskaart of paddock access of ga je tussen de rest op de tribune zitten?

Volgens mij heb je in het laatste geval een 300mm lens nodig. Voor alles onder de 22m afstand, kan je uit de voeten met een 150mm lens. En tot grofweg 10m een 55mm lens (met enige nuance).

Elk van deze lenzen kost je tussen de €100 en €500 afhankelijk van merk en specificaties. Dan heb je dus nog 0 body. De genoemde Nikon 3400 is ook al €400 terwijl sommige anderen richting de €800 gaan afhankelijk van verkrijgbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn Weijters
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:47:
@Stijn Weijters maar je beantwoord ook niet echt onze vorige vragen. Als je naar het circuit gaat, heb je dan een perskaart of paddock access of ga je tussen de rest op de tribune zitten?
Geen perskaart maar ik kan meestal wel dichtbij genoeg komen. Het is nu ook vooral een hobby, maar >15m komt het meest voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTADDICT
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:34

UTADDICT

NERF

Stijn Weijters schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:33:
[...]

Pentax K-3/70/S2, Sony A68/a6000, Canon 760D/750D/M3/100D/1300D, Nikon D5600/D5300/D3400, FujiF. X-E2(S), Olympus M10(II)/E-P5 en Panasonic -GX8/G6/GX80/G7 had ik gevonden door de resultaten v/DPreview met de prijzen en verkrijgbaarheid v/Tweakers te vergelijken. Al heb ik toen vooral op de sensor en resolution gelet... :F
Ipv A6000 zou ik naar A6300 kijken ivm de licht verbeterde sensor en voor veel verbeterde AF.

PSN: utaddict1988 || Guardian Down NL is nu NERF || Diablo 3 account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:19

fdees

Trust me I'm an Engineer

Stijn Weijters schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:43:
[...]

Ja... haha :'( nou in ieder geval heb ik al sd kaarten, tas, flitser waarschijnlijk nog niet nodig maar dat komt er boven op en extra accus moet ik nog naar kijken maar inderdaad lenzen, ik weet er vrij weinig van zeker wat ik zou moeten hebben en hoeveel dat kost, welke mount etc. en omdat ik nu nog niet weet welke kant ik op zou moeten kijken bij body's weet ik ook niet naar welke lenzen ik moet kijken.
De vraag is of je een camera met verwisselbare lenzen nodig hebt. Als je "echt serieus" wilt fotograferen is dit in mijn optiek nodig, puur vanwege de beter kwaliteit van de meeste lensen en je gaat er dan in mijn optiek beter over nadenken(compositie, focusafstand, sluitertijd en ISO).

Als je voor casual fotograferen gaat is misschien een "superzoom". het meest geschikt voor je. Dan wel een met de looks en feel als een DSLR/Systeemcamera maar het gemak van een compactcamera. Deze panasonic is misschien interessant, let wel op dat dit nooit zo snel gaat zijn als dslr/systeemcamera.

Zelf zit ik er ook aan te denken om naar 24 uur van Spa te gaan, heb alleen niemand om mee te gaan(offtopic iedereen haakt af, dus als er mensen gaan en die kunnen nog gezelschap gebruiken. Let me know).

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

UTADDICT schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:52:
[...]

Ipv A6000 zou ik naar A6300 kijken ivm de licht verbeterde sensor en voor veel verbeterde AF.
En die is minder dan €800? ;)

@Stijn Weijters misschien dat je een weekend spullen kan/moet huren. Ja, kost ook een Eurootje of 100 maar dan merk je snel zat wat qua afstand, gewicht, bediening erbij komt kijken als je meer/vaker wil gaan fotograferen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
UTADDICT schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:52:
[...]

Heb je zijn budget gezien? Dan heb je enkel een body.

@Stijn Weijters Moet het nieuw zijn? Want ik denk dat je beter af bent met een tweedehands dslr en 2 lenzen. Bij Canon heb je de uitstekende 55-250 IS STM voor amper €170

Edit: nieuw zou dit een optie kunnen zijn: pricewatch: Canon EOS 750D + 18-55mm iS STM + 55-250mm iS STM Zwart

[ Voor 20% gewijzigd door Universal Creations op 08-07-2018 20:56 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn Weijters
fdees schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:54:
[...]De vraag is of je een camera met verwisselbare lenzen nodig hebt. Als je "echt serieus" wilt fotograferen is dit in mijn optiek nodig, puur vanwege de beter kwaliteit van de meeste lensen en je gaat er dan in mijn optiek beter over nadenken(compositie, focusafstand, sluitertijd en ISO).

Als je voor casual fotograferen gaat is misschien een "superzoom". het meest geschikt voor je. Dan wel een met de looks en feel als een DSLR/Systeemcamera maar het gemak van een compactcamera. Deze panasonic is misschien interessant, let wel op dat dit nooit zo snel gaat zijn als dslr/systeemcamera.

Zelf zit ik er ook aan te denken om naar 24 uur van Spa te gaan, heb alleen niemand om mee te gaan(offtopic iedereen haakt af, dus als er mensen gaan en die kunnen nog gezelschap gebruiken. Let me know).
Ik verwacht ook niet dat ik dat nu nodig zou hebben maar als het zou kunnen is dat natuurlijk perfect. Ja die panasonic had ik ook gezien, alleen omdat ik de camera niet alleen gebruik voor zijn superzoom kwaliteit maar ook voor gewone 'street' photography, bv. IAA en (binnen/buiten) fotos vaan stilstaande auto's dacht ik dat zo iets niet goed was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn Weijters
Universal Creations schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:55:
[...]
@Stijn Weijters Moet het nieuw zijn? Want ik denk dat je beter af bent met een tweedehands dslr en 2 lenzen. Bij Canon heb je de uitstekende 55-250 IS STM voor amper €170

Edit: nieuw zou dit een optie kunnen zijn: pricewatch: Canon EOS 750D + 18-55mm iS STM + 55-250mm iS STM Zwart
Nee hoeft niet. zeker niet als ik iets heel goed kan krijgen waarom zou ik daar dan niet voor gaan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Stijn Weijters schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:01:
[...]

Ik verwacht ook niet dat ik dat nu nodig zou hebben maar als het zou kunnen is dat natuurlijk perfect. Ja die panasonic had ik ook gezien, alleen omdat ik de camera niet alleen gebruik voor zijn superzoom kwaliteit maar ook voor gewone 'street' photography, bv. IAA en (binnen/buiten) fotos vaan stilstaande auto's dacht ik dat zo iets niet goed was.
Anderhalf uur geleden hintte ik al dat voor beginners een bridge/superzoom een goede optie was en vanaf €300 verkrijgbaar tegenwoordig.

Ietwat genuanceerd maar ondanks je uitgebreide topicstart, had je niet beter naar een goede fotozaak kunnen gaan? Je krijgt daar exact dezelfde uitleg als hier nu maar dan zie je wat de prijzen zijn en kan je ook meteen gewichten & maten meekrijgen. Een beetje DSLR met grotere lens, gaat snel over de kilo heen. Terwijl een superzoom rustig 50% van dat gewicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn Weijters
MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:05:
[...]
Had je niet beter naar een goede fotozaak kunnen gaan?
Zal ik eens doen, al heb ik daar eigenlijk niet genoeg tijd voor, maar alvast bedankt! als iemand nog vragen heeft of iets wil aanraden, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Stijn Weijters schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:09:
[...]

Zal ik eens doen, al heb ik daar eigenlijk niet genoeg tijd voor, maar alvast bedankt! als iemand nog vragen heeft of iets wil aanraden, graag :)
Even wat tips: niet alle SD-kaarten die je al hebt, kunnen in elke camera; reserveer daar even wat geld voor. Ook een tweede accu is aan te raden als je meer dan 400 foto's op een dag schiet; check dat even in de specs van een camera. Soms is een polarisatiefilter erg handig, laat je daar ook even over voorlichten.

Oh, en misschien nog belangrijker: leer de handleiding uit je hoofd. Niets is zo vervelend als een bepaalde setting ooit gelezen te hebben, denken dat je m nodig hebt en niet kan vinden. Sommige foto's zijn maar eenmalig (of eens per jaar) dus maak een shortlist van functies en omstandigheden voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 00:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

MAX3400 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:28:
[...]

Oh, en misschien nog belangrijker: leer de handleiding uit je hoofd. Niets is zo vervelend als een bepaalde setting ooit gelezen te hebben, denken dat je m nodig hebt en niet kan vinden. Sommige foto's zijn maar eenmalig (of eens per jaar) dus maak een shortlist van functies en omstandigheden voor jezelf.
Lijkt me een beetje overdreven maar een shortlist is zo gek nog niet. Ik zou aanraden om buiten de evenementen om veel met je camera te oefenen zodat je in ieder geval de basis kennis en camera goed onder de knie krijgt.

Met een beetje zoeken wordt je dood gegooid met beginners cursussen, zowel in boekvorm als in youtube tutorials en fysieke cursussen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb je vraag verwijderd uit [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6, omdat je exact dezelfde vraag hier stelt. Crossposten wordt niet gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Stijn Weijters schreef op zondag 8 juli 2018 @ 21:09:
[...]

Als je al geen tijd hebt naar een fotozaak te gaan, ga je ook geen tijd hebben om te begrijpen wat je moet doen om aantrekkelijke foto's van het circuit mee naar huis te nemen. Sorry, maar dat gaat niks worden.

Als je bereid bent je in de materie te verdiepen, zul je met je beperkte budget en de wens om ook te filmen, nauwelijks om een bridge heen kunnen. De FZ1000 is binnen je budget en met 400mm telebereik net aan lang genoeg om de auto's enigszins beeldvullend te kunnen fotograferen.

Zelf zou ik het filmen laten zitten, en mijn Nikon D300 + grip gevuld met eneloops + Sigma 100-300/f4 meenemen.
Die setup heeft me in het verleden 2e hands ~600€ gekost, en is waarschijnlijk zo'n beetje het snelste, lichtsterkste en scherpste compromis dat voor zo weinig geld mogelijk is. Echter zonder kennis + ervaring hoe je met zulk speelgoed om moet gaan, zullen je resultaten tegenvallen. Oefenen is in de sportfotografie nogal belangrijk, omdat alles erg snel gaat en het "juiste moment" voor je het weet voorbij is. Met rondjesracen krijg je iig nog enkele "second chances". Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:08

Nibbz

Postmaster General

Ik heb vorig jaar voor mn vakantie naar Peru een Panasonic FZ-82 gekocht.

pricewatch: Panasonic Lumix DC-FZ82 Zwart

ivm de grote hoogte verschillen wou ik hier een camera met een goeie zoomlens hebben. Daarnaast was ik nog nieuw ivm fotografie.

Uiteindelijk hardstikke blij met die camera! Nu wel een Nikon gekocht, omdat het toch wel erg leuk is om te doen. Maar die Panasonic was echt super om mee te starten.

Nieuw al voor 270 euro. Dan kun je er nog een tasje, en een extra accu bij kopen.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Nibbz schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:33:
Ik heb vorig jaar voor mn vakantie naar Peru een Panasonic FZ-82 gekocht.
Leuke superzoombridge voor op reis, als je eisen/wensen v.w.b. de kwaliteit niet al te hoog zijn, en je niet een tas vol spullen wilt meeslepen.
Om autoracen te fotograferen imo minder geschikt. De lens is lichtzwak, mede daardoor de autofocus te langzaam en weinig trefzeker voor snelle actie. De sensor is piepklein (1/2.3"), wat een matige beeldkwaliteit oplevert. Wel redelijk eenvoudig apparaat voor beginners. Dat is het enige voordeel dat ik zie. En de prijs natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-10 14:57
Als je kijkt naar de Canon en of Nikon body's heb je daar veel keuze binnen jou budget. Het grote voordeel van Canon en Nikon is dat er veel betaalbare lenzen te koop zijn. Zo zijn er zoom lenzen van Tamron voor rond de 100 euro. Dan heb je een redelijk groot bereik, wat wel handig is op zo'n circuit.

Onderstaande sets hebben twee lenzen voor dichtbij en zoom voor dichterbij. Hiermee kun je elke foto wel maken. Zeker voor een beginnen is dit een uitstekende start. Je kunt dan alter betere lenzen aanschaffen.

pricewatch: Nikon D3400 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR + AF-P DX NIKK...

pricewatch: Canon EOS 2000D + 18-55 f/3.5-5.6 + 75-300mm f/4-5.6 Zwart

pricewatch: Canon EOS 4000D + 18-55 f/3.5-5.6 + 75-300mm f/4-5.6 Zwart

pricewatch: Nikon D5300 + 18-55mm f/3.5-5.6 + 70-300mm f/4-5.6 Zilver

Ik ben zelf niet meer zo thuis in de body's, maar het is denk ik goed dat je jezelf goed inleest/Youtubet over welke de beste features heeft (mede voor video) en welke daarmee de beste keus is, en of je wellicht zelfs nog een betere body zou kunnen aanschaffen.

Er zijn meerdere keuzes uiteraard in meerdere merken, maar ik denk dat beide merken de meeste flexibiliteit leveren in lenskeuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 02-10 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Volgens mij wil je voor racing-fotografie maar 3 dingen: snelheid, snelheid en snelheid.

Snelle autofocus, snelle objectieven (oftewel: lage sluitertijden) en een snelle camera. Dat ga je niet vinden bij de DSLR-instapmodellen helaas. Je zult dus óf concessies moeten doen aan de eisen, óf je zult je budget aan moeten passen.

Een 300mm-(equivalent-)objectief is wel het minimum, maar eigenlijk wil je minstens 400mm. Je wilt dan wel een beetje snelle sluitertijd, dus of je camera moet goed zijn in hogere ISO's of je objectief moet heel lichtsterk zijn (f5.6 op 400mm maximaal, liefst sneller). Het is niet voor niks dat je de profs met giga-toeters aan hele dure body's ziet lopen langs het circuit...
Image Stabilization heb je niet zoveel aan, daarvoor bewegen de onderwerpen te snel. Een statief (eenbeen of driepoot) is overigens ook onontbeerlijk.

Maar goed, we leven in een wereld waar niet alles altijd maar ideaal kan zijn. Je hebt een bepaald budget, daarvoor kun je een bridgecamera kopen, of een instapDSLR met standaardzoom tot max 300mm zeg maar. Beide opties zijn niet ideaal, en de resultaten kunnen je wel eens tegenvallen. Of dat laatste echt zo is, kun je alleen zelf bepalen. Je zult dus toch echt ff langs een fotozaak moeten om zelf het e.e.a. te beoordelen en uit te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Icephase schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:08:
Volgens mij wil je voor racing-fotografie maar 3 dingen: snelheid, snelheid en snelheid.

Snelle autofocus, snelle objectieven ... en een snelle camera. Dat ga je niet vinden bij de DSLR-instapmodellen helaas.

Een 300mm-(equivalent-)objectief is wel het minimum, maar eigenlijk wil je minstens 400mm.
Over 400mm lenzen kunnen we kort zijn: boven budget als ze snel genoeg zijn.

Verder eens met bovenstaande. Om die reden is een oudere snelle Nikon/Canon met een Sigma HSM-lens (liever 100-300/4 dan 70-200/2.8+converter) als 2e handskoop de optimale/enige keuze. Filmen gaat dan niet/nauwelijks.
Als je het snelheidsaspekt laat varen lijkt me een FZ1000 het beste alternatief, omdat je er aardig mee filmen kan. Dat compenseert dan een beetje de autofocus missers die je ongetwijfeld gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Vanoverdegrens schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:36:
[...]

Over 400mm lenzen kunnen we kort zijn: boven budget als ze snel genoeg zijn.

Verder eens met bovenstaande. Om die reden is een oudere snelle Nikon/Canon met een Sigma HSM-lens (liever 100-300/4 dan 70-200/2.8+converter) als 2e handskoop de optimale/enige keuze. Filmen gaat dan niet/nauwelijks.
Als je het snelheidsaspekt laat varen lijkt me een FZ1000 het beste alternatief, omdat je er aardig mee filmen kan. Dat compenseert dan een beetje de autofocus missers die je ongetwijfeld gaat krijgen.
Even iets anders als dat mag: waarom liever een 100-300 f/4 dan een 70-200 f/2.8 met 1.4x converter (effectief dus 98-320 f/4) ? Is dat vanwege beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Icephase Mijn 100-300 is vlijmscherp en supersnel. Geeft vrijwel niks toe (klein beetje AF gevoelsmatig, scherpte gelijk) op de 70-200, die ik ook heb. Met 1.4 converter kan de 70-200 alleen maar verliezen. De 2.0 converter heb ik zelf, en daarmee ligt de 70-200 mijlenver achter. Dan gaat ie namelijk al snel pompen. Da's hopeloos.

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 09-07-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Vanoverdegrens schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:03:
@Icephase Mijn 100-300 is vlijmscherp en supersnel. Geeft vrijwel niks toe (klein beetje AF gevoelsmatig, scherpte gelijk) op de 70-200, die ik ook heb. Met 1.4 converter kan de 70-200 alleen maar verliezen. De 2.0 converter heb ik zelf, en daarmee ligt de 70-200 mijlenver achter. Dan gaat ie namelijk al snel pompen. Da's hopeloos.
Pompen? Wasda :?
En je hebt het specifiek over de Sigma's neem ik aan? Over de Canons lees ik eigenlijk alleen goede berichten mbt converters volgens mij (of ik zoek niet goed)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Icephase schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:21:
[...]

Pompen? Wasda :?
En je hebt het specifiek over de Sigma's neem ik aan? Over de Canons lees ik eigenlijk alleen goede berichten mbt converters volgens mij (of ik zoek niet goed)...
Hunten bedoeld hij denk ik, zoeken naar focus ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Ventieldopje Correct, dat bedoel ik. Met de 2.0 converter is dat een serieus probleem, vooral omdat de Sigma's geen focus-limiter hebben. Daarbij verlies je 2 stops, dus je f2.8 wordt zwakke f5.6. (op de 100-300 zelfs f8, dat is helemaal niet meer voor bewegende objecten bruikbaar)

@Icephase Canon 2.0 converters zullen ook geen wonderen verrichten, maar 1.4x kan idd voor actie snel genoeg zijn. Lens en converter zijn dan wel duurder dan de Sigma-oplossing en iig boven het budget van de TS.

[ Voor 36% gewijzigd door Vanoverdegrens op 09-07-2018 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Vanoverdegrens schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:56:
@Ventieldopje Correct, dat bedoel ik. Met de 2.0 converter is dat een serieus probleem. Daarbij verlies je 2 stops, dus je f2.8 wordt zwakke f5.6. (op de 100-300 zelfs f8, dat is helemaal niet meer voor bewegende objecten bruikbaar)

@Icephase Canon 2.0 converters zullen ook geen wonderen verrichten, maar 1.4x kan idd voor actie snel genoeg zijn. Lens en converter zijn dan wel duurder dan de Sigma-oplossing en iig boven het budget van de TS.
Ik twijfel over de 2.0 converter voor mijn Canon 70-200 f/2.8. AF-snelheid maakt me niet zoveel uit, mijn camera is zelf sowieso al niet de snelste (EOS 6D) dus dat kan er ook wel bij. En daarbij zijn er zoveel objectieven (goedkopere prijsklasses) die op 200 of 300 mm native op f/5.6 zitten dus het zal wel meevallen denk ik. Op die manier heb ik toch op een ‘goedkope’ manier wat meer inzoommogelijkheden dan nu. 200mm is soms net te kort nog.

Maar goed, dat is voor een ander topic. We gaan al ver voorbij de oorspronkelijke vraag van TS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Icephase schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:09:
[...]

Ik twijfel over de 2.0 converter voor mijn Canon 70-200 f/2.8. AF-snelheid maakt me niet zoveel uit, mijn camera is zelf sowieso al niet de snelste (EOS 6D) dus dat kan er ook wel bij. En daarbij zijn er zoveel objectieven (goedkopere prijsklasses) die op 200 of 300 mm native op f/5.6 zitten dus het zal wel meevallen denk ik. Op die manier heb ik toch op een ‘goedkope’ manier wat meer inzoommogelijkheden dan nu. 200mm is soms net te kort nog.

Maar goed, dat is voor een ander topic. We gaan al ver voorbij de oorspronkelijke vraag van TS...
Het punt is dat je met veel camera's op f/8 geen AF meer hebt, zie ook deze lijst: https://shuttermuse.com/c...us-extenders-f8-aperture/.

Dit is dus niet het zelfde als zelf naar f8 afstoppen omdat de camera altijd wide-open focust. Heb je een f/2.8 lens en stop je af naar f/8 dan zal de lens gewoon op f/2.8 open blijven totdat je de foto maakt (na de autofocus).

Met een extender is je effectieve diafragma al snel f/8, ook helemaal wijd open als je camera probeert te focussen. Dat gaat dus met veel modellen camera's niet of zeer beperkt.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:22
technonose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 13:57:
Als je kijkt naar de Canon en of Nikon body's heb je daar veel keuze binnen jou budget. Het grote voordeel van Canon en Nikon is dat er veel betaalbare lenzen te koop zijn. Zo zijn er zoom lenzen van Tamron voor rond de 100 euro. Dan heb je een redelijk groot bereik, wat wel handig is op zo'n circuit.

Onderstaande sets hebben twee lenzen voor dichtbij en zoom voor dichterbij. Hiermee kun je elke foto wel maken. Zeker voor een beginnen is dit een uitstekende start. Je kunt dan alter betere lenzen aanschaffen.

pricewatch: Nikon D3400 + AF-P DX NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G VR + AF-P DX NIKK...

pricewatch: Canon EOS 2000D + 18-55 f/3.5-5.6 + 75-300mm f/4-5.6 Zwart

pricewatch: Canon EOS 4000D + 18-55 f/3.5-5.6 + 75-300mm f/4-5.6 Zwart

pricewatch: Nikon D5300 + 18-55mm f/3.5-5.6 + 70-300mm f/4-5.6 Zilver

Ik ben zelf niet meer zo thuis in de body's, maar het is denk ik goed dat je jezelf goed inleest/Youtubet over welke de beste features heeft (mede voor video) en welke daarmee de beste keus is, en of je wellicht zelfs nog een betere body zou kunnen aanschaffen.

Er zijn meerdere keuzes uiteraard in meerdere merken, maar ik denk dat beide merken de meeste flexibiliteit leveren in lenskeuzes.
De Canon 75-300 zou ik niet aanraden. De 55-250 IS STM, die ik eerder al noemde is een heel stuk beter qua optiek en heeft ook stabilisatie. Dat laatste is minder belangrijk bij actiefotografie, maar voor andere doeleinden wel heel handig. De 75-300 komt verder, maar door de veel mindere scherpte op 300mm, haal je met de 55-250 een stuk meer detail uit je shots.

De 70-300 uit die D5300 kit is een hele goedkope tamron die zeer vergelijkbaar is met de Canon 75-300: niet kopen dus.

De D3400, 2000D en 4000D zou ik ook niet aanraden, omdat daarbij enkel het middelste scherpstelpunt betrouwbaar is. Bij de D5300 is dit al een stukje beter. De Canon 750D die ik al adviseerde heeft 19 focuspunten die alle 19 crosstype zijn en dus een stuk betrouwbaarder.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 03-10 14:57
Dat zijn inderdaad goede tips, ik zit tegenwoordig alleen in de Fuji’s dus wet niet meer helemaal wat de verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 17:08
Waar het bij autosport fotografie om draait is niet zozeer het gereedschap, maar veel meer de vaardigheden. In principe kun je met elke DSLR camera de meest geweldige actie foto's maken. Er zijn wel een paar maars...

Ga je foto's van de zijkant maken van rijdende auto's, dan is dit met relatief eenvoudige DSLR met budget lens prima te doen. Je gebruikt hiervoor toch lage sluitertijden afhankelijk van je oefening. Zelf zit ik meestal tussen 1/60-1/160. Je wilt toch de snelheid terug zien in de foto en niet dat het ook een stilstaande auto kan zijn. Bij een auto die enigszins evenwijdig rijdt is snelle autofocus ook niet heel belangrijk. Door de lage sluitertijd kan je diafragma meer geknepen worden, waardoor je scherpte diepte groter wordt.

Wat lenzen betreft is met name bij panning (meetrekken) de kwaliteit niet heel belangrijk. Waar ik zelf altijd met zoveel mogelijk mm werkte, gebruik ik nu tegenwoordig nog maar maximaal 200mm. Je wilt toch ook wat van de omgeving mee pakken en het beeldmateriaal wat uit de huidige camera's komt kan vaak nog wel gecropt worden.

Wat voor veel mensen een handig hulpmiddel is, is een eenpoot statief. Hiermee kun je de camera veel stabieler gebruiken

Wil je auto's frontaal pakken, dan luistert de kwaliteit van de AF veel meer. Hoewel je dit weer kunt omzeilen door een hoge sluitertijd te kiezen en hierbij de focus op een bepaald punt vast te leggen en af te drukken als de auto dit punt bereikt.

Nogmaals het belangrijkste is om de technieken te oefenen. de TS kan in principe prima uit de voeten met 2de hands DSLR met budget lenzen, elk merk is dan mogelijk. Is het filmen voor de TS belangrijk, dan is keuze wat meer beperkt. Wellicht een leuke systeemcamera met een lens tot 200 mm.

Onderstaand voorbeeld is afgelopen F1 race in Oostenrijk gemaakt, waarbij ik redelijk ver van de baan zat >50 meter. Aangezien licht door bewolking veel veranderde heb ik sluitertijd op auto gezet, na verschillende proefshotjes en diafragma op 7.1. Door dit diafragma zat afhankelijk van het licht de sluitertijd in het venster wat ik graag gebruik. Soms zet ik de sluitertijd vast, maar hier wilde ik bewust het diafragma vast zetten.

https://flic.kr/p/26eFNgC

[ Voor 11% gewijzigd door Fresno op 10-07-2018 17:57 ]

Pagina: 1