Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 10:11
Het volgende, de Douane heeft een pakket gegijzeld dat ik via Ali gekocht heb. Ze geloven mijn bijgeleverde (legitieme) factuur niet, waar een prijs van 23.82 euro op staat. Het zou "te dicht" bij de officiële grens van 22 euro liggen en daardoor onrealistisch zijn.

Omdat ze naar hun zeggen het bedrag niet geloven, hebben ze gemakhalve maar een schatting gemaakt. Deze "schatting" is 50% boven op het aankoop bedrag. Oftewel 45 euro.

Nu is mijn vraag, als ik het pakket nu snoeihard weiger en het dus wordt vernietigd/retour zender gestuurd gaat, krijg ik dan alsnog kosten, en kan ik via Ali mijn geld terug krijgen?

Ik was volledig bereid de inklaringskosten te betalen, almede de verplichte BTW, maar ik laat me dus niet financieel oplichten door een stel incapabele douane ambtenaren.

En kan ik daarnaast een klacht indienen over het slecht functioneren van desbetreffende douanier?

Edit: Ik heb contact opgenomen met PostNL via de Facebook Chat, hun alle bewijzen toegestuurd en hun gaan het verder correct afhandelen. Ze vonden het ook een raar verhaal, maar verzekerde me ervan dat ze ervoor zullen zorgen dat ik voor het juiste bedrag aangeslagen zal worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Greymane op 08-07-2018 19:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kan je niet zelf een betalingsbewijs aanleveren waarom jouw aankoopbedrag staat? "Wij vinden dat de prijs niet realistisch is" is geen heel sterk argument, zeker niet wanneer jij kan aantonen dat die dat wel is.

Als jij weigert met de douane tot een overeenkomst te komen, dan wordt het pakketje simpelweg vernietigd. Die gaat echt niet retour Ali ;) En Ali gaat jou niet vergoeden daarvoor. Hooguit kan je het accepteren en de betaalde inklaringskosten bij Aliexpress terug vragen, maar ik weet niet exact wat hun beleid daaromheen is.

[ Voor 43% gewijzigd door spone op 08-07-2018 18:42 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:37:
Nu is mijn vraag, als ik het pakket nu snoeihard weiger en het dus wordt vernietigd/retour zender gestuurd gaat, krijg ik dan alsnog kosten, en kan ik via Ali mijn geld terug krijgen?
Oprechte vraag: waarom vind jij het reëel dat Ali (of beter gezegd de leverancier die via Ali verkoopt) jou geld verschuldigd is als jij weigert (onterecht of niet) de douane kosten te betalen?

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gijzelen, oplichten, slecht functioneren. Het mag wel wat minder over mensen die gewoon hun werk doen.

Geen idee wat je besteld hebt, maar dat er veel China pakketjes een veel te lage waarde meekrijgen om die kosten te ontlopen of drukken is gewoon de praktijk. Misschien eens kijken waarom de factuur niet geaccepteerd wordt en of je geen ander document van de shop kan krijgen.

En nu weigeren gaat ook niet meer helpen. Het pakket is bij de NL douane getraceerd en dat blijft het bij een PayPal/ cc claim ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Schop richting SF, gezien het daar beter past.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
spone schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:40:
Kan je niet zelf een betalingsbewijs aanleveren waarom jouw aankoopbedrag staat? "Wij vinden dat de prijs niet realistisch is" is geen heel sterk argument, zeker niet wanneer jij kan aantonen dat die dat wel is.
Dat is dus het bizarre, ik heb ze netjes een factuur gegeven waarop het merk staat, het typenummer en het volledige aankoopbedrag. Ze kunnen er niet omheen, maar hun reactie was slikken of stikken. Wij hebben gelijk, en jij, het simpele burgertje, niet. Geen idee wie ik nu verder aan moet schrijven om hiertegen in beroep te gaan.

Lekker de staatskas spekken lijkt dit een beetje op. Maar ik ga absoluut geen 50% meer belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Greymane €13,- moet je sowieso betalen. nu extra btw over hun schatting. is dat zoveel geld extra ?
(+- €4,50 zo uit me hoofd)

edit: ik zou me geen kopzorgen maken om dit. eigenlijk moet je zoiets grofweg incalculeren bij aankopen buiten EU. (staat mij iets bij van het programma 'Bij de Douane' van Veronica dat men ook een schatting
mag maken, als de verkoopprijs ver afwijkt van normaal)

[ Voor 50% gewijzigd door Hackus op 08-07-2018 19:05 . Reden: edit: ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Met wat heb je het betaald? Meestal kun je daar ook een uittreksel van opsturen om te recht vaardigen

Anders: https://www.belastingdien...ntent/hoe-klacht-indienen

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Greymane
sambalbaj schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:45:
Gijzelen, oplichten, slecht functioneren. Het mag wel wat minder over mensen die gewoon hun werk doen.
Absuut niet. Ik hou mezelf hier juist nog enorm in. De incompetentie van desbetreffende douaniers druipt ervan af. Als ik fouten maken op m'n werk, krijg ik ook de spreekwoordelijke zweep. Ze dienen hun werk naar behoren uit te voeren, en geen aannames te maken terwijl ik degelijk bewijs heb aangevoerd over de daadwerkelijke kosten. Dat is op iedere manier onacceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Om welk item gaat het? Deel eens een Ali linkje?

De bijgeleverde factuur kan op jouw wens aangepast zijn, als je ze de link stuurt van het artikel dan kunnen ze het toch zo zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 14:35
Om wat voor een artikel gaat het?

Is het verschil tussen aankoop van dat artikel in EU en via ALI dermate groot zodat douane niet anders kan dan dit?

Toestemming geven tot openen van het pakketje is geen optie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greymane
Hackus schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:50:
@Greymane €13,- moet je sowieso betalen. nu extra btw over hun schatting. is dat zoveel geld extra ?
(+- €4,50 zo uit me hoofd)
Kloot, het is niet veel, maar incompetentie dient niet beloond te worden. Het is puur een principe kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
President schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:52:
Om welk item gaat het? Deel eens een Ali linkje?

De bijgeleverde factuur kan op jouw wens aangepast zijn, als je ze de link stuurt van het artikel dan kunnen ze het toch zo zien?
Linkje:
http://s.aliexpress.com/JjuQNjmY?fromSns

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:48
Het volgende, de Douane heeft een pakket gegijzeld dat ik via Ali gekocht heb. Ze geloven mijn bijgeleverde (legitieme) factuur niet, waar een prijs van 23.82 euro op staat. Het zou "te dicht" bij de officiële grens van 22 euro liggen en daardoor onrealistisch zijn.
Hele rare bewering. Als je dan gaat zitten frauderen, ga je toch juist ONDER dat bedrag van 22 euro zitten, en niet net er boven? 8)7
Ik zou even een link van het product naar die mensen doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:17

Zenix

BOE!

Als jij een ongeloofwaardige(valse) factuur zou opgeven, dan is dat eigenlijk een valsheid in geschrifte. Dan zouden ze eigenlijk verdere stappen moeten ondernemen.

In dit geval weet jij zeker dat het een correcte factuur is, maar ze denken dat het meer waard is. Ik wist niet dat douane deed aan natte vinger werk. Ik zou zeker een klacht indienen en ook aangegeven dat je juist de correcte factuur hebt opgegeven en niet bijvoorbeeld exact 22 euro, omdat je geen fraude wilt plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:52:
[...]

Kloot, het is niet veel, maar incompetentie dient niet beloond te worden. Het is puur een principe kwestie.
Dit kun je proberen als je een klacht hebt. https://download.belastin...formulier_al0501z9fol.pdf

Dit is niet te gebruiken voor bezwaar of beroepschrift. Heb je deze vordering ontvangen van PostNL of de Belastingdienst ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Linkje + factuur + bankafschrift zou dan toch voldoende moeten zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:21

Freedive

] Ken sent me _

Mag je dit apparaat eigenlijk wel hebben in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Freedive schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:00:
[...]

Lijkt me niet het doel van het topic. Al zou het wel sneu zijn wanneer TS met veel pijn en moeite het papierwerk geregeld heeft en de juiste invoerrechten betaald heeft, waarna de week erop het Agentschap Telecom de portofoons komt vorderen ;w

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Omdat ze naar hun zeggen het bedrag niet geloven, hebben ze gemakhalve maar een schatting gemaakt. Deze "schatting" is 50% boven op het aankoop bedrag. Oftewel 45 euro.
Ik zou zeggen dat je die douanier voor een lintje moet voordragen, hij schat exact de juiste prijs als ik jouw linkje volg. Hij is alleen niet op de hoogte van de korting, maar dat is met screenshot website + factuur + betalingsbewijs zo recht te zetten.
Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:51:
[...]
Absuut niet. Ik hou mezelf hier juist nog enorm in. De incompetentie van desbetreffende douaniers druipt ervan af.
Want? Ze schatten de juiste prijs, wat is daar incompetent aan?
Als ik fouten maken op m'n werk, krijg ik ook de spreekwoordelijke zweep.
Dan zou ik maar eens een advocaat opzoeken oid, want geen enkele werkgever mag jou zo honds behandelen als jij hier doet met de douaniers.

Situatie is heel simpel :
Douane heeft de juiste prijs geschat (maar geen rekening gehouden met korting)
Ali-express facturen die bij de douane terechtkomen zijn vaker fake dan echt, oftewel je moet met meer bewijs komen dan enkel je factuurtje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

spone schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:07:
[...]

Lijkt me niet het doel van het topic. Al zou het wel sneu zijn wanneer TS met veel pijn en moeite het papierwerk geregeld heeft en de juiste invoerrechten betaald heeft, waarna de week erop het Agentschap Telecom de portofoons komt vorderen ;w
Nee maar als we met zijn allen iemand gaan helpen om een illegaal product te importeren...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 12:36
Gomez12 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:07:
[...]

Ik zou zeggen dat je die douanier voor een lintje moet voordragen, hij schat exact de juiste prijs als ik jouw linkje volg. Hij is alleen niet op de hoogte van de korting, maar dat is met screenshot website + factuur + betalingsbewijs zo recht te zetten.

[...]

Want? Ze schatten de juiste prijs, wat is daar incompetent aan?

[...]

Dan zou ik maar eens een advocaat opzoeken oid, want geen enkele werkgever mag jou zo honds behandelen als jij hier doet met de douaniers.

Situatie is heel simpel :
Douane heeft de juiste prijs geschat (maar geen rekening gehouden met korting)
Ali-express facturen die bij de douane terechtkomen zijn vaker fake dan echt, oftewel je moet met meer bewijs komen dan enkel je factuurtje...
toon volledige bericht
Wat een gelul... als hij de factuur laat zien staat daar toch de prijs na korting. Wie kijkt er in godsnaam naar een prijs voor korting... dan heb ik weleens kledingstukken van €300 gekocht ja.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 09:20
Vreemd verhaal. Ik heb dit ook eens met de douane meegemaakt, maar daar was alles prima toen ik de factuur en een betalingsbewijs liet zien. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan voet bij stuk houden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Absuut niet. Ik hou mezelf hier juist nog enorm in. De incompetentie van desbetreffende douaniers druipt ervan af. Als ik fouten maken op m'n werk, krijg ik ook de spreekwoordelijke zweep. Ze dienen hun werk naar behoren uit te voeren, en geen aannames te maken terwijl ik degelijk bewijs heb aangevoerd over de daadwerkelijke kosten. Dat is op iedere manier onacceptabel.
Dit klinkt niet als “inhouden”. Wat een moeite voor €4,50... pfff

🌞🍃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LamSchaap
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-06 20:37
[...]

Eigenlijk niet...

https://www.walkietalkie.nl/walkie-talkie-informatie/
Een Walkie Talkie mag in Nederland een maximaal vermogen hebben van 0,5watt en beschikken over 8 PMR kanalen. De frequentie-indeling van deze 8 kanalen is als volgt:

Kanaal 1 - 446.00625 MHz
Kanaal 2 - 446.01875 MHz
Kanaal 3 - 446.03125 MHz
Kanaal 4 - 446,04375 MHz
Kanaal 5 - 446.05625 MHz
Kanaal 6 - 446.06875 MHz
Kanaal 7 - 446.08125 MHz
Kanaal 8 - 446.09375 MHz

Kwalitatief blaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
YoshiBignose schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:13:
[...]
Wat een gelul... als hij de factuur laat zien staat daar toch de prijs na korting. Wie kijkt er in godsnaam naar een prijs voor korting... dan heb ik weleens kledingstukken van €300 gekocht ja.
Yep, dan staat daar de prijs na korting. 23.82 dus. Terwijl dat spul normaliter dus 45+ euro kost.

Dat vind de douanier dus verdacht en opvallend. En een douanier (of een andere professional) zal slechts in zeer zeer zeer speciale omstandigheden rekening houden met korting, echter normaliter niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gomez12
Misha schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:17:
Vreemd verhaal. Ik heb dit ook eens met de douane meegemaakt, maar daar was alles prima toen ik de factuur en een betalingsbewijs liet zien. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan voet bij stuk houden
Hij heeft voor zover hier verteld nog niet het betalingsbewijs laten zien, hij toont alleen elke keer weer de factuur.

Simpelweg betalingsbewijs en screenshot website en ze laten het gewoon door, maarja dan gaan we er wel vanuit dat het betalingsbewijs hetzelfde bedrag laat zien en niet iets anders...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:14
Een factuur kan iedereen in elkaar knutselen, logisch dat ze dat niet klakkeloos accepteren. Als je een screenshot van je bestelling + van je rekeningafschrift opstuurt is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Het wordt uitsluitend gebruikt tijdens het airsoften in gebieden waar het een groot en open gebied is. Kan niet zo heel veel kwaad. 3 kwart van de spelers loopt met specifiek deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 06:20

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

De douane is echt wel meewerkend uit eigen ervaring. Als je jouw betaalbewijs laat zien dan werken ze daar wel aan mee.

Zelfde gehad met een tablet van €200,-. Betaalbewijs en link van item gestuurd en het was geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:48
Gomez12 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:19:
[...]

Yep, dan staat daar de prijs na korting. 23.82 dus. Terwijl dat spul normaliter dus 45+ euro kost.

Dat vind de douanier dus verdacht en opvallend. En een douanier (of een andere professional) zal slechts in zeer zeer zeer speciale omstandigheden rekening houden met korting, echter normaliter niet.
Wat een onzin. Het gaat om de prijs waar jij het product voor gekocht hebt. Niets anders.

Dit soort spul kost ook nooit 45 euro, dat is altijd op die Chinese sites, die geven je ontzettende nep kortingen. De normale prijs zal gewoon rond de 25 euro liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
O88088 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:26:
Een factuur kan iedereen in elkaar knutselen, logisch dat ze dat niet klakkeloos accepteren. Als je een screenshot van je bestelling + van je rekeningafschrift opstuurt is er niks aan de hand.
Ook die kun je zo zelf in elkaar knutselen hoor. :)

Maar ik begrijp niet waarom TS moeilijk doet en gewoon een betaalbewijs toont

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:27:
[...]

Het wordt uitsluitend gebruikt tijdens het airsoften in gebieden waar het een groot en open gebied is. Kan niet zo heel veel kwaad. 3 kwart van de spelers loopt met specifiek deze.
Onzin, je kan ermee op een frequentie van c2000 zenden. Maar ik bemoei me er niet meer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greymane
gast schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:18:
[...]

Dit klinkt niet als “inhouden”. Wat een moeite voor €4,50... pfff
Dat jij simpel over je heen laat lopen en lagere principes hebt is niet zo zeer mijn probleem.

Mijn principes, mijn afhandeling. Uw persoonlijke mening rondom mijn principes zijn hier dan ook absoluut niet van toepassing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
Freedive schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:31:
[...]

Onzin, je kan ermee op een frequentie van c2000 zenden. Maar ik bemoei me er niet meer mee.
C2000 is een gesloten systeem... je denkt toch niet dat iedere aap met een ali baba walkie talkie lekker kan gaan luisteren naar de politie?

[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 08-07-2018 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freedive

Freedive

] Ken sent me _

YoshiBignose schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:34:
[...]

C2000 is een gesloten systeem... je denkt toch niet dat iedere aap met een ali baba walkie talkie lekker kan gaan zenden?
Wel verstoren op die frequentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Freedive schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:31:
[...]

C2000 is Encrypted. Daarnaast Encrypten wij onze portofoons ook, zodat niemand last van ons kanaal heeft en de tegenstander niet met ons kan meeluisteren. Dus ook de politie niet.

Ik heb namelijk met C2000 gewerkt bij de Koninklijke Marechaussee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

YoshiBignose schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:34:
[...]

C2000 is een gesloten systeem... je denkt toch niet dat iedere aap met een ali baba walkie talkie lekker kan gaan luisteren naar de politie?
Enkele jaren geleden kwam uit dat er apparaatjes waren (wel elk duizend Euro per stuk trouwens) waarmee je alle communicatie op C2000 kon beluisteren. Niet zenden inderdaad maar C2000 was toen relatief zo lek als een mandje.

Erg handig voor criminelen; in wijk A stennis schoppen en wat politie-aandacht trekken en ondertussen in wijk B rustig een kraak zetten ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar los van het onderscheppen, je stoort simpelweg op die frequenties, en zelfs als je er niet op zit, kunnen ze ver boven wat toegestaan is zenden qua vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
Misha schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:30:
[...]

Ook die kun je zo zelf in elkaar knutselen hoor. :)

Maar ik begrijp niet waarom TS moeilijk doet en gewoon een betaalbewijs toont
Ik heb jullie de link van de portofoon laten zien, met de juiste prijs. Daarnaast moet ik jullie niks bewijzen, maar de douane. Het topic ging nooit over bewijs naar jullie. Ik was dus echt niet van plan hier een betaalbewijs te plempen om jullie wantrouwen gerust te stellen. Beetje raar rekest ook als je het mij vraagt.

Krijg ik dan van jullie je Creditcard gegevens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
Sissors schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:38:
Maar los van het onderscheppen, je stoort simpelweg op die frequenties, en zelfs als je er niet op zit, kunnen ze ver boven wat toegestaan is zenden qua vermogen.
Zoals ik al zei, half Airsoft Nederland loopt met specifiek deze porto. Als er problemen door waren gekomen hadden er al lang maatregelen genomen door politie/justitie. Maar daar gaat dit onderwerp ook helemaal niet over.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gomez12
Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:36:
[...]
C2000 is Encrypted. Daarnaast Encrypten wij onze portofoons ook, zodat niemand last van ons kanaal heeft en de tegenstander niet met ons kan meeluisteren. Dus ook de politie niet.

Ik heb namelijk met C2000 gewerkt bij de Koninklijke Marechaussee.
Je zenden verstoort c2000. Of jij het encrypt of niet dat is irrelevant aangezien het verzenden al c2000 stoort.
Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:39:
[...]
Ik heb jullie de link van de portofoon laten zien, met de juiste prijs. Daarnaast moet ik jullie niks bewijzen, maar de douane. Het topic ging nooit over bewijs naar jullie. Ik was dus echt niet van plan hier een betaalbewijs te plempen om jullie wantrouwen gerust te stellen. Beetje raar rekest ook als je het mij vraagt.
Het klinkt waarschijnlijk heel ingewikkeld, maar je moet ons niet je betaalbewijs tonen, maar je moet de douane je betaalbewijs tonen.

Dan krijg je daarna simpelweg je portofoons thuisgestuurd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:47:
[...]
Dat is dus het bizarre, ik heb ze netjes een factuur gegeven waarop het merk staat, het typenummer en het volledige aankoopbedrag.
Factuur namaken is eerder regel dan uitzondering. Logisch dat ze daar niet van uit gaan. Als je geen gedoe wilt, koop gewoon in een NL of EU winkel en ga niet voor de goedkope meuk. Zoals al eerder gezegd: stuur betaalbewijs.
[...]
Het topic ging nooit over bewijs naar jullie. Ik was dus echt niet van plan hier een betaalbewijs te plempen om jullie wantrouwen gerust te stellen. Beetje raar rekest ook als je het mij vraagt.

Aan de douane sturen, de mensen hier hebben daar niets mee te maken naruurlijk...

Met respect, je komt wat over als de spreekwoordelijke entitled soccer mom. Ik denk dat er beter wordt meegedacht, ook door de douane, als je niet zo zou reageren.
offtopic:
Wees heel erg zeker dat je in geen situatie zou kunnen storen. Juist als je er professioneel mee hebt gewerkt is het bewust negeren van de regels (ik hoop dat je dat bij de marechaussee niet deed :X ) worst case een gevalletje dood door schuld wanneer je het ding gebruikt en iemand geen hulp kan krijgen. Variant op de laserpointer, of https://blog.iusmentis.co...en-traumaheli-te-vliegen/

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
Ik heb m'n originele post aangepast, PostNL is voorzien van alle informatie en gaat het voor me oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:44:
Ik heb m'n originele post aangepast, PostNL is voorzien van alle informatie en gaat het voor me oplossen.
Woei. Wel ook zelf in de gaten houden natuurlijk. PostNL gaat er immers niet over, kan hooguit een goede poging wagen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
F_J_K schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:45:
[...]

Woei. Wel ook zelf in de gaten houden natuurlijk. PostNL gaat er immers niet over, kan hooguit een goede poging wagen.
Zal ik zeker doen. PostNL is echter mijn tussenpersoon. Die heeft het pakket ook bij de Douane aangegeven. De brief waarin de schatting gemaakt werd had ook een PostNL logo. Ik heb geen direct contact gehad met de Douane, maar alleen met PostNL als tussenpersoon.

Mocht dat op niets uitlopen zal ik op eigen initiatief contact zoeken met de douane.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:10
Een daarana stuurt Post NL je een factuur voor bemiddeling van 50€.

Je bestelt in China, dan ken je de risicos. Je hebt waarschijnlijk al 30€ bespaard op je illegale spullen, en nu maak je een drama voor amper een tientje...

Iets van dubbeltje en eerste rij?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Het is heel erg simpel. Bij een vermoedelijke misdaad moet het OM bewijzen dat jij fout zit. Bij Belastingdienst/Douane moet jij bewijzen dat jij goed zit.

En dan nu het issue. Bij de douane is een lijst beschikbaar van Chinese fabrikanten/leveranciers welke bekend staan onder het kopje "Bewust foute factuur om import belasting te ontwijken". Wanneer de fabrikant daar op staat dan is een factuur onvoldoende. Dan moet je gewoon een betaalwijs aanleveren. Heb je 1 bedrag overgemaakt met meerdere producten dan moet je iets meer werk doen en dan komen de facturen om de hoek kijken. Heb je dan 1 nep factuur dan ben je het bokkie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:44 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Misha
[...]

Ik heb ook nooit geopperd dat je je betaalbewijs hier moet neerzetten, maar dat je die aan de douane moet laten zien

Mij maakt het echt geen ene snars uit of je je pakketje krijgt of niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
Misha schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:29:
[...]

Ik heb ook nooit geoppend dat je je betaalbewijs hier moet neerzetten, maar dat je die aan de douane moet laten zien

Mij maakt het echt geen ene snars uit of je je pakketje krijgt of niet
Excuus, ik had je bericht verkeerd begrepen. Ik dacht dat men vroeg om mij hier op het forum een betaalbewijs te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 08-07-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Yorinn op 08-07-2018 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kan al het gebekvecht, op de man reageren, beroepen neerhalen en ander offtopic geneuzel stoppen hier? Het zou zonde zijn als het topic gesloten moet worden hierdoor.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FavouriteSongs
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 16:43
Edit: laat maar.

[ Voor 90% gewijzigd door FavouriteSongs op 08-07-2018 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Yorinn schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:47:
[modbreak]Kan al het gebekvecht, op de man reageren, beroepen neerhalen en ander offtopic geneuzel stoppen hier? Het zou zonde zijn als het topic gesloten moet worden hierdoor.[/]
Excuus, het zal vast door de warmte komen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
*knip* Offtopic

Ik zou het ook niet klakkeloos pikken als er met een te hoog bedrag wordt gerekend. Als ze dat zo tig keer doen is dat een lucratief handeltje.. En daarbij kan niemand in de portemonnee van TS kijken en bepalen of 4,50 euro veel is of niet. Want waar leg je dan de grens wanneer je wel mag klagen? Voor de ene is dat dan bij 10 euro en voor de ander pas bij 50 euro.

Laten we elkaar gewoon in waarde laten en gewoon antwoord geven op de vraag. Alle andere randzaken lijken me niet zo heel erg relevant.

TS, ik hoop dat Postnl iets voor je kan betekenen. Laat even weten hoe het afloopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Yorinn op 08-07-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
De Douane zal wel algoritmes hebben om verdachte aangegeven waardes er uit te pikken. Er waren vroeger giftshops die 90% van hun spullen als gift verstuurden met een waarde van 1€.

En dan googelen die mannen het typenummer en vinden andere waardes.

Geen controle is niet goed, en soms worden er foutjes gemaakt.
Ze schrijven de regels over de taksen niet zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:20
[...]

Het punt is denk ik nu juist dat er zoveel gefraudeerd wordt met facturen (en ja, dus gebeurt echt, en is schering en inslag vanuit China) dat ze facturen niet zomaar meer kunnen vertrouwen en dus meer bewijs willen zien. Dat dit misschien in jouw geval niet zo is en de factuur dus wel klopt betekend niet direct dat die medewerkers incompetent zijn. Ik snap dat dit voor jou lullig overkomt, maar imho zijn de schuldigen niet de douane beambten, maar de verkopers (en kopers) die constant de boel proberen op te lichten. Dan krijg je op een gegeven moment een situatie dat de goeden onder de kwaden gaan lijden en o.a. chinese verkopers maar ook consumenten die importeren uit China niet meer op hun blauwe ogen geloofd worden. Gelukkig lijkt het verder voor je opgelost te gaan worden, dus dat is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Laatst online: 18-03 20:55
Betaalbewijs of rekeningafschrift is bullshit/zinloos. Want een betaling bevat totale bedrag van een order.
Douane moet kijken naar een item prijs(€23.82) en niet een betaling van €100.

EN "Gijzelen, oplichten, slecht functioneren. Het mag wel wat minder over mensen die gewoon hun werk doen." _O-

Ze pikken onterecht een pakketje uit(onder invoer grens €22) maar je moet wel ff administratie kosten betalen anders krijg je pakketje niet.

[ Voor 42% gewijzigd door icegodd op 09-07-2018 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:57
Hoewel ik begrijp dat de belastingdienst pakketjes met een (vermoedelijk) te laag opgegeven waarde belast en dat dit soms vervelend uitpakt, had ik in dit geval denk ik de extra kosten voor lief genomen.

Dat half Airsoft Nederland met deze dingen rondhuppelt maar het nog niet legaal/toegestaan. Met het sturen van de bron/link kan de belastingdienst dit ook zien en zou mijn inziens het pakket vernietigd moeten worden i.p.v. extra belast. Eventuele kosten voor vernietiging zou daar nog bovenop kunnen komen.

Net als dat wanneer ik mijn appeltje met een stiletto wil schillen en meerdere mensen dat zouden doen maakt dat een stiletto nog niet legaal.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:49
icegodd schreef op maandag 9 juli 2018 @ 00:16:

Ze pikken onterecht een pakketje uit(onder invoer grens €22) maar je moet wel ff administratie kosten betalen anders krijg je pakketje niet.
Dan nog weet je niet wat de interne regels zijn. In jou ogen doen ze niet hun werk. Maar misschien doen ze juist wel hun werk omdat het is opgedragen. En mijn ervaring met de belastingdienst is dat ze gewoon eerlijk zijn als er iets niet goed is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik lees steeds "Douane" maar de TNT heeft toch eigen declaranten die zelfstandig aangifte doen (conform de Europese en NL-douanewetgeving).
Betaalbewijs of rekeningafschrift is bullshit/zinloos. Want een betaling bevat totale bedrag van een order.
Hoe moeten ze het anders aantonen? De betaling lijkt mij (en is ook bij de inkomstenbelasting) wel een goed bewijs. Dat er andere omstandigheden kunnen zijn (meerdere zendingen) is een tweede.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Greymane schreef op zondag 8 juli 2018 @ 18:47:
Lekker de staatskas spekken lijkt dit een beetje op. Maar ik ga absoluut geen 50% meer belasting betalen.
Inderdaad. De staat heeft die €45,- heel hard nodig, anders gaat het failliet. ;) /Sarcasm.

En 50%? Ik weet niet, maar van €23 naar €45 is bij mij bijna het dubbele, geen 50% hoor. ;)

Voor de rest us dit onderdeel van de werkzaamheden van de Douane, dus waarom je doet alsof men jou moet hebben snap ik niet helemaal. Nu PostNL erbij betrokken is, maken ook die kosten en krijg je ook een factuur voor. Goedkoop wordt duurkoop op deze manier. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Greymane
Je had deze link vast zelf al gevonden: https://www.belastingdien...uitenland-wat-kan-ik-doen

Je hebt nu een lijntje uitstaan bij PostNL dus dat is goed. Mocht dat op niks uitlopen kan je altijd nog contact opnemen met de duane door ze een ouderwetse brief te sturen. ;(

Ik vind het jammer dat men in dit topic vooral loopt te zeuren ten nadele van TS. Heb zelf ook mogen ervaren wat een *knip* We zouden geen beroepen neerhalen in dit topic. mensen er rondlopen bij de duane-afdeling van de belastingsdienst.
Heb een keer een electrische tandenborstel besteld vanuit de VS, die had volgens de duane een significant hogere waarde waardoor de invoerrechten opeens hoger waren dan de prijs van het product.
Heeft me toen een hoop tijd en energie gekost om dat ding alsnog geleverd te krijgen....

[ Voor 9% gewijzigd door Yorinn op 09-07-2018 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
*knip* Offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door Yorinn op 09-07-2018 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wootism schreef op maandag 9 juli 2018 @ 08:17:
Heb een keer een electrische tandenborstel besteld vanuit de VS, die had volgens de duane een significant hogere waarde waardoor de invoerrechten opeens hoger waren dan de prijs van het product.
Heeft me toen een hoop tijd en energie gekost om dat ding alsnog geleverd te krijgen....
Tja, je weet dat als je iets buiten Europa besteld dat de douane een heffing kan opleggen. Dat kan jij incapabel vinden, maar is gewoon onderdeel van hun dagelijkse werk. Dat dit gebeurd, lijkt mij juist vooral voor te komen bij Chinese goederen. Ikzelf heb eerder dit jaar wat delid spullen uit USA laten komen en had geen enkel probleem met de Douane, het bedrag klopte ook exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:19:
[...]
Tja, je weet dat als je iets buiten Europa besteld dat de douane een heffing kan opleggen. Dat kan jij incapabel vinden, maar is gewoon onderdeel van hun dagelijkse werk. Dat dit gebeurd, lijkt mij juist vooral voor te komen bij Chinese goederen. Ikzelf heb eerder dit jaar wat delid spullen uit USA laten komen en had geen enkel probleem met de Douane, het bedrag klopte ook exact.
Joh... hij snapt ook wel dat het gebeurt, het gaat erom dat de heffingen berekend worden over een uit de lucht gegrepen bedrag ipv het bedrag dat je er werkelijk voor hebt betaald / op de factuur stond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:23:
Joh... hij snapt ook wel dat het gebeurt, het gaat erom dat de heffingen berekend worden over een uit de lucht gegrepen bedrag ipv het bedrag dat je er werkelijk voor hebt betaald / op de factuur stond.
Bedrag is niet uit de lucht gegrepen. Verdiep je even in douanewaarde.

Of wat onafhankelijker leesvoer: Douaneadvies.nl

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:26:
[...]
Bedrag is niet uit de lucht gegrepen. Verdiep je even in douanewaarde.
Tja alsnog klopt het niet en vreemd genoeg is het altijd te hoog en nooit te laag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:29:
Tja alsnog klopt het niet en vreemd genoeg is het altijd te hoog en nooit te laag...
De douanewaarde is meer dan alleen 'even' de (kopie) factuur opsturen / beoordelen, zoals ook in de tekst van de linkjes vermeld staat. Of het in dit geval klopt of niet, daar ga ik mij niet aan wagen en vind ik het dus wat te kort door de bocht om dat in dit topic te vast te stellen. Met mijn bericht(en) wil ik enkel aangeven dat eea complexer is dan dat het lijkt dat het is. Die bepaling is daar te complex voor, ik ga mij daar niet aan wagen. Voor de rest is deze oneliner daarom een beetje een dooddoener; niemand kan er wat mee.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:34:
[...]
De douanewaarde is meer dan alleen 'even' de factuur opsturen, zoals ook in de tekst van de linkjes vermeld staat. Of het in dit geval klopt of niet, daar ga ik mij niet aan wagen en vind ik het dus wat te kort door de bocht om dat in dit topic te vast te stellen. Met mijn bericht(en) wil ik enkel aangeven dat eea complexer is dan dat het lijkt dat het is. Die bepaling is daar te complex voor, ik ga mij daar niet aan wagen. Voor de rest is deze oneliner daarom een beetje een dooddoener; niemand kan er wat mee.
Maar waarom moet je dan een waarde op het te zenden product zetten als ze daar niet naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
Lol, je zou verwachten dat ze eerder een punt zouden maken van het feit dat je deze in NL niet mag gebruiken ivm zendvermogen en frequentiebereik? :)
(althans, niet zonder de juiste licentie lees ik hier)

Maargoed, Douane zit er dan ook eerder voor de belastingen dan dit soort dingen wellicht.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
NiGeLaToR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:39:
[...]

Lol, je zou verwachten dat ze eerder een punt zouden maken van het feit dat je deze in NL niet mag gebruiken ivm zendvermogen en frequentiebereik? :)
Maar is het product verboden, of mag je het niet gebruiken? Daar zit wel een groot verschil in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:39:
Maar waarom moet je dan een waarde op het te zenden product zetten als ze daar niet naar kijken?
Omdat die waarde van invloed is op de importheffing? De Douane is echter van mening dat de opgegeven waarde niet klopt. Met andere woorden, zij vinden dat het duurder is en daar gebruiken ze de douanewaarde voor, zodat iedereen evenveel importrechten betaald.
YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:42:
Maar is het product verboden, of mag je het niet gebruiken? Daar zit wel een groot verschil in...
Met de juiste licentie is het dus legaal een dergelijke walkie-talkie te gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:42:
[...]
Omdat die waarde van invloed is op de importheffing? De Douane is echter van mening dat de opgegeven waarde niet klopt. Met andere woorden, zij vinden dat het duurder is en daar gebruiken ze de douanewaarde voor, zodat iedereen evenveel importrechten betaald.
[...]
Met de juiste licentie is het dus legaal een dergelijke walkie-talkie te gebruiken.
Juist en daar gaat het dus mis.... want ze schatten een te hoge waarde in en TS laat zien dat die waarde niet klopt dmv een factuur en ze pakken alsnog een te hoge waarde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:42:

Ja zo lees ik het ook, dus das wellicht niet zo'n probleem dan inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:45:
Juist en daar gaat het dus mis.... want ze schatten een te hoge waarde in en TS laat zien dat die waarde niet klopt dmv een factuur en ze pakken alsnog een te hoge waarde 8)7
Ze schatten anders in dan jij en ik denken / verwachten. Daarom dat ik zeg dat het niet verstandig is om te zeggen dat het te hoog of te laag is, de materie is daar te complex voor. De factuur alleen is daarbij niet echt een hulpmiddel, want zij bepalen de douanewaarde nu eenmaal anders.
NiGeLaToR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:45:
Ja zo lees ik het ook, dus das wellicht niet zo'n probleem dan inderdaad :)
Volgens mij is zoiets ook redelijk moeilijk te handhaven voor de douane en zou het proces ook onnodig vertragen, terwijl er een andere handhaver al is om dat te controleren of het legaal is of niet.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:55
edit: Zag niet dat er meerdere pagina waren, mijn punt is al meerdere malen gemaakt.

[ Voor 79% gewijzigd door danslo op 09-07-2018 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[...]

hoe is een item twv 23 euro onder de invoergrens?

ze pikken hem er gewoon terecht uit
Als hij vervolgens 50% duurder wordt zou ik ook gaan klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:49:

Volgens mij is zoiets ook redelijk moeilijk te handhaven voor de douane en zou het proces ook onnodig vertragen, terwijl er een andere handhaver al is om dat te controleren of het legaal is of niet.
Eens, plus dat ik merk dat Ali in principe zelf ook al beperkt kan zijn in wat ze waarheen verzenden ivm lokale wetgeving.

Maar OT snap ik nooit zo goed wie nu wel en niet zo'n factuur krijgen. De een krijgt er nooit eentje, de ander elke keer, schijnbaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 01:08

Reptile209

- gers -

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:45:
[...]
Ok, dan bestel ik in de VS een iPhone van 1000 euro. De leverancier stuurt me 2 facturen: eentje van 22 euro en eentje van 978 euro. De eerste laat ik, nota bene met betaalbewijs!, aan de douane zien, want dan hoef ik geen heffingen te betalen 8)7.

Dat werkt zo natuurlijk niet. Dus moet de douane de mogelijkheid hebben om zelf de reële marktwaarde van producten te bepalen/schatten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33
[...]

Als je een machtiging hebt wel.... Zo niet bega je een misdrijf als je hem in gebruik neemt

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Reptile209 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:58:
[...]

Ok, dan bestel ik in de VS een iPhone van 1000 euro. De leverancier stuurt me 2 facturen: eentje van 22 euro en eentje van 978 euro. De eerste laat ik, nota bene met betaalbewijs!, aan de douane zien, want dan hoef ik geen heffingen te betalen 8)7.

Dat werkt zo natuurlijk niet. Dus moet de douane de mogelijkheid hebben om zelf de reële marktwaarde van producten te bepalen/schatten.
Daarbij nemen ze doorgaans wel de marktwaarde hier, dus dat je er in China minder voor betaalt hoeft niet doorslaggevend te zijn. Tenzij ze het product hier niet kunnen vinden.

Ook gehad met een aankoop uit de VS en de Douane kon me dit prima uitleggen: het gaat om de prijs hier waar btw over geheven wordt en niet over de prijs elders. Ergens logisch, want op de prijs hier zitten alle 'opslagen' om zoiets hier te verkopen incl evt importheffingen en die heb je als je direct hebt besteld in het buitenland ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Reptile209 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:58:
[...]

Ja dat is gewoon frauderen. Maar als er dus in de wet staat dat de douane een waarde mag bepalen tja dan is het zo, maar dat is natuurlijk erg krom. Als ik in NL een telefoon kan kopen voor €1000 en die is in China €500 en dan koop ik hem daar en de douane zegt dan deze is €1000 waard omdat het hier zoveel kost dan zeg je eigenlijk het heeft geen zin om producten te importeren uit andere landen want we rekenen toch met de waarde dat het hier kost. Sterker nog je bent dan meer kwijt door de invoerheffingen...

[ Voor 3% gewijzigd door YoshiBignose op 09-07-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon het betalingsbewijs van je bank en het linkje met screenshot lijkt me voldoende om ze te overtuigen. Een vreemd bedrag om mee te sjoemelen, 2 euro minder lijkt me een stuk verdachter eigenlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:04:
[...]
...dan zeg je eigenlijk het heeft geen zin om producten te importeren uit andere landen want we rekenen toch met de waarde dat het hier kost. Sterker nog je bent dan meer kwijt door de invoerheffingen...
En dat is precies de bedoeling. De grijze import wordt zo tegengegaan. Iets wat de douane werk bespaard en de overheid een grotere kans op het verkrijgen van de belastingen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:14

mark-k

AKA markkNL

[...]

Alleen met een vergunning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Greymane PostNL is de 1e instantie waar je een uitnodiging van krijgt. Dus niet de douane.
je bent gevraagd dit in te vullen ? https://www.postnl.nl/ont...and/bericht-van-aankomst/

* PostNL regelt dit en rekent je inklaringskosten a €13,- voor alles met een totale factuur tussen de €22,- en €150,-. over het gehele bedrag ben je btw plichtig en boven de €150,- zijn er invoerrechten verplicht.
https://www.postnl.nl/ont...akket-uit-het-buitenland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
mashell schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:38:
[...]

En dat is precies de bedoeling. De grijze import wordt zo tegengegaan. Iets wat de douane werk bespaard en de overheid een grotere kans op het verkrijgen van de belastingen krijgt.
Tja maar dat zou dus betekenen dat je buitenlandse bedrijven niet mogen concurreren met Nederlandse? Ook in Nederland heb je prijsverschillen of kortingen bij producten... dan gaat de Belastingdienst toch ook niet zeggen ja maar je moet wel gewoon BTW betalen over de normale prijs 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:00:
[...]

Tja maar dat zou dus betekenen dat je buitenlandse bedrijven niet mogen concurreren met Nederlandse? Ook in Nederland heb je prijsverschillen of kortingen bij producten... dan gaat de Belastingdienst toch ook niet zeggen ja maar je moet wel gewoon BTW betalen over de normale prijs 8)7
Omdat dit niets te maken heeft met (invoerkosten) en je aankoopprijs in NL is incl btw (particulier)
btw wordt gerekend over complete factuur incl verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:00:
Tja maar dat zou dus betekenen dat je buitenlandse bedrijven niet mogen concurreren met Nederlandse?
Pssssst, de Schengenlanden vergeten?

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Zucht, buiten de EU...
Hackus schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:03:
[...]

Omdat dit niets te maken heeft met (invoerkosten) en je aankoopprijs in NL is incl btw (particulier)
Ze rekenen toch BTW over je aankoop uit het buitenland?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hackus schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:03:
[...]

Precies, als de Douane je vraagt naar de waarde van het product, mag je best de laagste prijs in NL aanhouden. En dan nog betaal je alleen de btw over de NL-prijs, niet de NL-prijs zelf.

Ik zal je een voorbeeld geven @YoshiBignose
Een Apple accu kost in NL 199,-, maar kon hem in de VS kopen voor 79,-
Eenmaal hier kreeg ik een aanslag voor de btw over de 199,-, wat neerkwam op zeg ~40,- + 13,- verwerkingskosten. De accu kostte me daarna dus ~133,- ipv 199,-. Tuurlijk had ik liever 79,- betaald, maar dat is nu eenmaal niet hoe dit werkt. Was een prima les voor me, maar uiteindelijk was het alsnog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
NiGeLaToR schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:18:
[...]

Ik zal je een voorbeeld geven @YoshiBignose
Een Apple accu kost in NL 199,-, maar kon hem in de VS kopen voor 79,-
Eenmaal hier kreeg ik een aanslag voor de btw over de 199,-, wat neerkwam op zeg ~40,- + 13,- verwerkingskosten. De accu kostte me daarna dus ~133,- ipv 199,-. Tuurlijk had ik liever 79,- betaald, maar dat is nu eenmaal niet hoe dit werkt. Was een prima les voor me, maar uiteindelijk was het alsnog goedkoper.
Ik snap de rekensom, maar als ik in Nederland een (aanbieding) Apple accu vindt van 79,- betaal ik geen btw over 199,- dus waarom als ik het uit het buitenland haal wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En daarbij, andersom rekenen ze net zo goed import kosten en BTW/VAT. Sterker nog, USA (of eigenlijk Trump) heeft zelfs extra erbovenop gegooid voor metaal van buiten de USA. ;)
YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:18:
Ze rekenen toch BTW over je aankoop uit het buitenland?
En jij denkt, dat die BTW in de NL staatskas verdwijnt? :?
YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:20:
Ik snap de rekensom, maar als ik in Nederland een (aanbieding) Apple accu vindt van 79,- betaal ik geen btw over 199,- dus waarom als ik het uit het buitenland haal wel?
Ik vind de vraag een beetje krom. Je betaald BTW naar wat het product waard is op dat moment. Als die in NL in de aanbieding is, betaal je BTW over de waarde van de aanbieding. De douane kijkt naar de NL prijs en rekent daar de BTW van, plus afhandelingskosten van €13,-. En waarom, dat moge duidelijk zijn; grijze handel en illegale import voorkomen.

[ Voor 73% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:20:
[...]

Dat zijn de regels voor aankopen buiten Europa. Net als stoppen voor Rood verkeerslicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:21:
[...]
En jij denkt, dat die BTW in de NL staatskas verdwijnt? :?
Ja, waar gaat het dan heen volgens jou? En hoezo is dat relevant hier? Het gaat erom dat ik het raar vind dat als je iets uit het buitenland koopt, je geen invoerheffingen/btw betaalt over het werkelijk betaalde bedrag van het product.
Hackus schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:22:
[...]

Dat zijn de regels voor aankopen buiten Europa. Net als stoppen voor Rood verkeerslicht.
Hoe denk je dat grote internationale ondernemingen zaken doen? Ja we laten alles goedkoop in China produceren maar we gaan belastingen en invoerheffingen betalen over de waarde van het product hier in NL... ja vast. Dit is gewoon weer de particulier naaien omdat die te slim zijn om in een ander land het product te kopen voor minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YoshiBignose schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:27:
Ja, waar gaat het dan heen volgens jou? En hoezo is dat relevant hier?
Die BTW betaal je altijd. Ongeacht waar je koopt. Die BTW gaat namelijk naar het land of de staat waar je het product gekocht hebt. Dat is verder niet relevant, maar jij impliceerde dat de betaalde BTW naar NL komt, wat niet zo is. ;) Dat staat dus los van wat de Douane in rekening brengt.
Het gaat erom dat ik het raar vind dat als je iets uit het buitenland koopt, je geen invoerheffingen/btw betaalt over het werkelijk betaalde bedrag van het product.
Tja, kun je vinden. Er is echter een reden voor dat het gebeurd zoals het nu gaat en dat is o.a. grijze en illegale handel inperken.
Hoe denk je dat grote internationale ondernemingen zaken doen? Ja we laten alles goedkoop in China produceren maar we gaan belastingen en invoerheffingen betalen over de waarde van het product hier in NL... ja vast. Dit is gewoon weer de particulier naaien omdat die te slim zijn om in een ander land het product te kopen voor minder geld.
Bedrijven betalen deze kosten net zo goed, kan ik je uit eigen ervaringen vertellen. Maar hey, als jij het graag als consumentje/particulier pesten wilt blijven zien, prima.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
CH4OS schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:31:
[...]
Die BTW betaal je altijd. Ongeacht waar je koopt. Die BTW gaat namelijk naar het land of de staat waar je het product gekocht hebt. Dat is verder niet relevant, maar wat jij impliceerde was gewoon incorrect. ;)
Ja dag, die BTW gaat naar de NL staatskas echt niet naar China of waar je het dan ook gekocht hebt.
Bedrijven betalen deze kosten net zo goed, kan ik je uit eigen ervaringen vertellen. Maar hey, als jij het graag als consumentje/particulier pesten wilt blijven zien, prima.
Ja dag, als ondernemer betaal je gewoon invoerheffingen en btw (die ze overigens weer kunnen vorderen) over het factuurbedrag hoor.

Pagina: 1 2 Laatste