Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er voornamelijk mee gaan gamen. Op dit moment staan games als Prey, Hitman, Assassin's Creed: Origins op het lijstje van games waar m'n huidige build (zes jaar geleden in elkaar gezet) moeite mee begint te krijgen. Ik speel voornamelijk single-player games, AAA (zoals hierboven genoemd) en strategy games (zoals EU IV), plus heel veel indie games die verder niet zo relevant zijn voor systeemeisen. Ook zal ik er met ArcGIS gaan werken, maar dat gaat op m'n huidige build ook prima dus daar verwacht ik geen rekening mee te moeten houden.
En ik wou niet alleen updaten, maar ook eens echt upgraden. Ik zat er aan te denken om naar 1440p 144hz op aardige settings (ergens tussen high en ultra) te gaan, is dit haalbaar met mijn budget?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wou voor zo rond de 2000 euro klaar zijn. Ik ben niet van plan zelf het in elkaar te zetten, dus die kosten komen er bij.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie onderstaande tabel. Het scherm gaat mee als tweede scherm. Voeding, koeler en harde schijf heb ik in principe ook wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik die beter kan vervangen (ook al heb ik er nog geen problemen mee). Zijn immers allemaal al op z'n minst 6 jaar oud. Klopt dit?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de BBG van mei, en wat rondlezen op deze website, heb ik de volgende lijst samengesteld:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte voorkeur naar AMD, vanwege lagere prijzen. Echter lijkt het qua GPU nu niet echt verstandig om een AMD kaart te nemen in het hogere segment.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag naar een 27 inch, 1440p, 144hz monitor gaan als hoofdscherm om op te gamen. Net als met mijn huidige build, zou ik er graag een zes jaar mee vooruit willen, met eventueel tussendoor een kleine upgrade.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog een paar vragen waar ik graag nog wat extra advies op zou willen krijgen:
Ik wil er voornamelijk mee gaan gamen. Op dit moment staan games als Prey, Hitman, Assassin's Creed: Origins op het lijstje van games waar m'n huidige build (zes jaar geleden in elkaar gezet) moeite mee begint te krijgen. Ik speel voornamelijk single-player games, AAA (zoals hierboven genoemd) en strategy games (zoals EU IV), plus heel veel indie games die verder niet zo relevant zijn voor systeemeisen. Ook zal ik er met ArcGIS gaan werken, maar dat gaat op m'n huidige build ook prima dus daar verwacht ik geen rekening mee te moeten houden.
En ik wou niet alleen updaten, maar ook eens echt upgraden. Ik zat er aan te denken om naar 1440p 144hz op aardige settings (ergens tussen high en ultra) te gaan, is dit haalbaar met mijn budget?
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wou voor zo rond de 2000 euro klaar zijn. Ik ben niet van plan zelf het in elkaar te zetten, dus die kosten komen er bij.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie onderstaande tabel. Het scherm gaat mee als tweede scherm. Voeding, koeler en harde schijf heb ik in principe ook wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik die beter kan vervangen (ook al heb ik er nog geen problemen mee). Zijn immers allemaal al op z'n minst 6 jaar oud. Klopt dit?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Cooler Master Force 500 | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Samsung Syncmaster S22A300B Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Crucial BX100 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 39,- | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de BBG van mei, en wat rondlezen op deze website, heb ik de volgende lijst samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 322,01 | € 322,01 |
| 1 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | € 146,05 | € 146,05 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G | € 535,77 | € 535,77 |
| 1 | Seagate Barracuda, 2TB | € 59,- | € 59,- |
| 1 | AOC AG271QX Zwart, Rood | € 449,- | € 449,- |
| 1 | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 169,25 | € 169,25 |
| 1 | Corsair RM550x Zwart | € 88,90 | € 88,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.839,88 | |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte voorkeur naar AMD, vanwege lagere prijzen. Echter lijkt het qua GPU nu niet echt verstandig om een AMD kaart te nemen in het hogere segment.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag naar een 27 inch, 1440p, 144hz monitor gaan als hoofdscherm om op te gamen. Net als met mijn huidige build, zou ik er graag een zes jaar mee vooruit willen, met eventueel tussendoor een kleine upgrade.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog een paar vragen waar ik graag nog wat extra advies op zou willen krijgen:
- In de comments van BBG mei kwam ik tegen dat deze Ryzen 7 2700X met prima processorkoeling kwam, die zeker als je niet ging overklokken goed genoeg is. Hier kom ik echter tegen dat een aftermarket koeler toch nog steeds een betere keuze is. Welke van de twee klopt?
- Ik heb een Nvidia GPU in de lijst, maar een FreeSync monitor. Levert dit problemen op, buiten dat de FreeSync gewoon niet werkt? Is het met deze specs belangrijk dat de FreeSync werkt? Een G-Sync monitor (deze vind ik niet zo mooi, dus andere suggesties zijn welkom) zou volgens mij haalbaar zijn binnen het budget, als ik naar een 1070 Ti ga, m'n huidige harde schijf behoudt, en geen processorkoeling koop. Is dit dan een beter idee?
- Is alles in de lijst verder compatibel?
- Zijn er nog op- en/of aanmerkingen, suggesties?