Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC + Monitor 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Ficente
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-03-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er voornamelijk mee gaan gamen. Op dit moment staan games als Prey, Hitman, Assassin's Creed: Origins op het lijstje van games waar m'n huidige build (zes jaar geleden in elkaar gezet) moeite mee begint te krijgen. Ik speel voornamelijk single-player games, AAA (zoals hierboven genoemd) en strategy games (zoals EU IV), plus heel veel indie games die verder niet zo relevant zijn voor systeemeisen. Ook zal ik er met ArcGIS gaan werken, maar dat gaat op m'n huidige build ook prima dus daar verwacht ik geen rekening mee te moeten houden.
En ik wou niet alleen updaten, maar ook eens echt upgraden. Ik zat er aan te denken om naar 1440p 144hz op aardige settings (ergens tussen high en ultra) te gaan, is dit haalbaar met mijn budget?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wou voor zo rond de 2000 euro klaar zijn. Ik ben niet van plan zelf het in elkaar te zetten, dus die kosten komen er bij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie onderstaande tabel. Het scherm gaat mee als tweede scherm. Voeding, koeler en harde schijf heb ik in principe ook wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat ik die beter kan vervangen (ook al heb ik er nog geen problemen mee). Zijn immers allemaal al op z'n minst 6 jaar oud. Klopt dit?

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Force 500€ 39,-€ 39,-
1Samsung Syncmaster S22A300B Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 39,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Op basis van de BBG van mei, en wat rondlezen op deze website, heb ik de volgende lijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 322,01€ 322,01
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 146,05€ 146,05
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 535,77€ 535,77
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,-€ 59,-
1AOC AG271QX Zwart, Rood€ 449,-€ 449,-
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 69,90€ 69,90
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 169,25€ 169,25
1Corsair RM550x Zwart€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.839,88

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte voorkeur naar AMD, vanwege lagere prijzen. Echter lijkt het qua GPU nu niet echt verstandig om een AMD kaart te nemen in het hogere segment.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag naar een 27 inch, 1440p, 144hz monitor gaan als hoofdscherm om op te gamen. Net als met mijn huidige build, zou ik er graag een zes jaar mee vooruit willen, met eventueel tussendoor een kleine upgrade.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog een paar vragen waar ik graag nog wat extra advies op zou willen krijgen:
  • In de comments van BBG mei kwam ik tegen dat deze Ryzen 7 2700X met prima processorkoeling kwam, die zeker als je niet ging overklokken goed genoeg is. Hier kom ik echter tegen dat een aftermarket koeler toch nog steeds een betere keuze is. Welke van de twee klopt?
  • Ik heb een Nvidia GPU in de lijst, maar een FreeSync monitor. Levert dit problemen op, buiten dat de FreeSync gewoon niet werkt? Is het met deze specs belangrijk dat de FreeSync werkt? Een G-Sync monitor (deze vind ik niet zo mooi, dus andere suggesties zijn welkom) zou volgens mij haalbaar zijn binnen het budget, als ik naar een 1070 Ti ga, m'n huidige harde schijf behoudt, en geen processorkoeling koop. Is dit dan een beter idee?
  • Is alles in de lijst verder compatibel?
  • Zijn er nog op- en/of aanmerkingen, suggesties?
Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:36
Opzich een prima opzet, maar Freesync of Gsync ook daadwerkelijk kunnen gebruiken is inderdaad wel fijn. Ik zou dan ook voor de 1070TI icm Gsync gaan.
Je Be Quiet cooler is zeker beter dan de stock cooler, maar die stock cooler is wel (zo ongeveer) de beste ooit en dus prima geschikt. Je kunt ook altijd over een poosje alsnog die Be Quiet monteren. Ik zou wel nog even kijken naar je RAM want heb vaker gehoord dat deze kit niet (goed) werkt icm Ryzen, zeker op een Gigabyte bord. G.Skill heeft ook een Sniper kit van 3600Mhz met CAS19 latency, dat is wellicht een betere keuze.
Overigens is een wat grotere SSD ook wel lekker.

[ Voor 5% gewijzigd door Wekko306 op 08-07-2018 14:17 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:16
De GTX1080 is van NVIDIA, niet van Intel.
Er zijn geen problemen met Freesync, behalve dat het niet werkt. Een Gsync monitor is vrijwel altijd duurder dan een Freesync variant.
Meer monitors:
[BBG] Monitoren

• Tim2010
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-10 04:37
De FreeSync feature van een scherm werkt inderdaad niet met een Nvidia videokaart (en vice versa). Wat je kan doen is een AMD Vega kaart halen zoals een pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA56 OC edition 8GB of een pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G deze werken wel met FreeSync. Beetje undervolten en de clocks wat aanpassen en ze werken net zo goed als een GTX1080. Veel in prijs schelen ze momenteel niet van hun Nvidia counterparts plus je hoeft dan niet de "G-sync belasting" te betalen. Ik zou dan alleen wel aanraden om een 650w voeding te halen zodat je 2 losse 8pin PEG kabels hebt pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold

Overigens zullen binnenkort de AMD B450 bordjes uitkomen deze zullen wat goedkoper zijn dan de X470 bordjes.

[ Voor 20% gewijzigd door Tim2010 op 08-07-2018 14:28 ]

• Ficente
Bedankt voor jullie reacties!
Wekko306 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:15:
Opzich een prima opzet, maar Freesync of Gsync ook daadwerkelijk kunnen gebruiken is inderdaad wel fijn. Ik zou dan ook voor de 1070TI icm Gsync gaan.
SpeedQber schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:23:
De GTX1080 is van NVIDIA, niet van Intel.
Er zijn geen problemen met Freesync, behalve dat het niet werkt. Een Gsync monitor is vrijwel altijd duurder dan een Freesync variant.
Meer monitors:
[BBG] Monitoren
Tim2010 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:25:
De FreeSync feature van een scherm werkt inderdaad niet met een Nvidia videokaart (en vice versa). Wat je kan doen is een AMD Vega kaart halen zoals een pricewatch: Asus ROG Strix RX VEGA56 OC edition 8GB of een pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G deze werken wel met FreeSync. Beetje undervolten en de clocks wat aanpassen en ze werken net zo goed als een GTX1080. Veel in prijs schelen ze momenteel niet van hun Nvidia counterparts plus je hoeft dan niet de "G-sync belasting" te betalen. Ik zou dan alleen wel aanraden om een 650w voeding te halen zodat je 2 losse 8pin PEG kabels hebt pricewatch: Seasonic Focus Plus 650 Gold
Ik denk dat ik dan toch maar voor 1070 Ti + G-Sync ga. Undervolten e.d. geen verstand van en ik heb net even zitten googlen en kwam ook niet echt iets begrijpelijks wat leek op een goede tutorial tegen. Deze dan als 1070 Ti en voor het scherm moet ik nog even verder kijken. Als ik voor de 1070 Ti ga zonder undervolt/overclockgedoe, dan is de 550W voeding wel prima, right?
Je Be Quiet cooler is zeker beter dan de stock cooler, maar die stock cooler is wel (zo ongeveer) de beste ooit en dus prima geschikt. Je kunt ook altijd over een poosje alsnog die Be Quiet monteren.
Alright, de aftermarket cooler laat ik dan achterwege vooralsnog.
Ik zou wel nog even kijken naar je RAM want heb vaker gehoord dat deze kit niet (goed) werkt icm Ryzen, zeker op een Gigabyte bord. G.Skill heeft ook een Sniper kit van 3600Mhz met CAS19 latency, dat is wellicht een betere keuze.
Overigens is een wat grotere SSD ook wel lekker.
Ik heb al die jaren geen moeite gehad met de 250GB SSD, er is toch meestal maar één game die ik tegelijk speel die daar wat aan heeft, en die gooi ik er gewoon af als ik er klaar mee ben. Grotere SSD is denk ik wat voor een volgende keer. Wat betreft RAM zie ik 'm hier er niet tussenstaan bij de Pinnacle Ridge lijst, dus dan ga ik nog even verder moeten zoeken. De Sniper kit die jij noemt overigens ook niet, als dat deze is, Maar...
Tim2010 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:25:
Overigens zullen binnenkort de AMD B450 bordjes uitkomen deze zullen wat goedkoper zijn dan de X470 bordjes.
Als ik hier op wacht zal ik toch naar een andere lijst moeten kijken voor compatibiliteit met de RAM. Enig idee hoe lang het duurt voordat deze uitkomen? Is dat een paar weken of langer? Als ik even google lijkt het me niet zo lang te duren, dus dan is het nog wel even mogelijk daar op te wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Ficente op 08-07-2018 16:18 ]

• Tim2010
550w is inderdaad meer dan voldoende voor een 1070Ti en hoef je ook niet te undervolten, wel is het zeker aan te raden om deze te overklokken als je dat niet doet is dat zonde want hij kan op een overklok 1080 prestaties halen.
Wanneer de B450 uit komt is nog een beetje onduidelijk. Het enige wat we weten is dat ze binnenkort zullen verschijnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tim2010 op 08-07-2018 16:30 ]

• Wekko306
Ficente schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:14:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

[...]

[...]

Ik denk dat ik dan toch maar voor 1070 Ti + G-Sync ga. Undervolten e.d. geen verstand van en ik heb net even zitten googlen en kwam ook niet echt iets begrijpelijks wat leek op een goede tutorial tegen. Deze dan als 1070 Ti en voor het scherm moet ik nog even verder kijken. Als ik voor de 1070 Ti ga zonder undervolt/overclockgedoe, dan is de 550W voeding wel prima, right?

[...]

Alright, de aftermarket cooler laat ik dan achterwege vooralsnog.

[...]

Ik heb al die jaren geen moeite gehad met de 250GB SSD, er is toch meestal maar één game die ik tegelijk speel die daar wat aan heeft, en die gooi ik er gewoon af als ik er klaar mee ben. Grotere SSD is denk ik wat voor een volgende keer. Wat betreft RAM zie ik 'm hier er niet tussenstaan bij de Pinnacle Ridge lijst, dus dan ga ik nog even verder moeten zoeken. De Sniper kit die jij noemt overigens ook niet, als dat deze is, Maar...

[...]

Als ik hier op wacht zal ik toch naar een andere lijst moeten kijken voor compatibiliteit met de RAM. Enig idee hoe lang het duurt voordat deze uitkomen? Is dat een paar weken of langer? Als ik even google lijkt het me niet zo lang te duren, dus dan is het nog wel even mogelijk daar op te wachten.
550 Watt is zat. Als je een toevoeging wil kijk dan bv naar de Be Quiet Straight Power 11 of Nieuwe Corsair RMX serie.
Die Sniper kit is speciaal in de markt gezet voor Ryzen. Misschien kun je wel ervaringen vinden van deze kit icm je gekozen moederbord. Helaas zegt de QVL vaak ook niet zo veel.

Ik zou overigens zelf eerder toch voor een X470 bord kiezen ipv B360 met een budget als dit. Ik ga er vanuit dat B360 gemiddeld genomen wat minder stroomvoorziening/koeling zal hebben, iets wat met een 2700X niet ideaal is. Mijn keuze zou de X470 Prime van Asus zijn, maar die is wel iets duurder dan je Gigabyte bord. Al moet dat op een budget van 2000 ook geen ramp zijn lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Wekko306 op 08-07-2018 16:38 ]

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Als je een globaal beeld wil van wat voor prestaties je met je gpu kan verwachten, kan je naar deze verzamelbenchmark van onze buren kijken: https://nl.hardware.info/...reinfo-gpu-prestatiescore.

Zoals je daar kunt lezen haalt een 1070ti op 1440p medium settings gemiddeld 133 fps en op 1440p ultra 85. Volledig gebruik van een 1440p 144hz monitor zal een 1070ti dan ook niet maken. Persoonlijk zou ik mij daar overigens niet druk om maken. Een monitor gaat meestal langer mee dan een gpu, dus een beetje headroom in je monitor voor wanneer je later je gpu wil upgraden is wenselijk.

• Tim2010
Wekko306 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:33:
[...]

550 Watt is zat. Als je een toevoeging wil kijk dan bv naar de Be Quiet Straight Power 11 of Nieuwe Corsair RMX serie.
Die Sniper kit is speciaal in de markt gezet voor Ryzen. Misschien kun je wel ervaringen vinden van deze kit icm je gekozen moederbord. Helaas zegt de QVL vaak ook niet zo veel.

Ik zou overigens zelf eerder toch voor een X470 bord kiezen ipv B360 met een budget als dit. Ik ga er vanuit dat B360 gemiddeld genomen wat minder stroomvoorziening/koeling zal hebben, iets wat met een 2700X niet ideaal is. Mijn keuze zou de X470 Prime van Asus zijn, maar die is wel iets duurder dan je Gigabyte bord. Al moet dat op een budget van 2000 ook geen ramp zijn lijkt me.
Wat bedoel je nou precies? B360 is een Intel chipset. Bedoel je nou de B350 of B450? Overigens snap ik niet waarom TS de veel betere stroomvoorzieningen/koeling op de X470 nodig heeft. Tenzij je een zware overklok gaat doen op de 2700X is dat niet nodig. Gewoon XFR2 z'n werk laten doen op een B450 bordje en dat is het.

• Ficente
Nogmaals bedankt voor alle reacties!
Ballondier schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:16:
Als je een globaal beeld wil van wat voor prestaties je met je gpu kan verwachten, kan je naar deze verzamelbenchmark van onze buren kijken: https://nl.hardware.info/...reinfo-gpu-prestatiescore.

Zoals je daar kunt lezen haalt een 1070ti op 1440p medium settings gemiddeld 133 fps en op 1440p ultra 85. Volledig gebruik van een 1440p 144hz monitor zal een 1070ti dan ook niet maken. Persoonlijk zou ik mij daar overigens niet druk om maken. Een monitor gaat meestal langer mee dan een gpu, dus een beetje headroom in je monitor voor wanneer je later je gpu wil upgraden is wenselijk.
Die had ik inderdaad gezien! Met zulke performance neem ik genoegen.

Ik heb nog even verder zitten puzzelen en nagedacht, en ik denk dat ik misschien beter kan gaan voor een IPS freesync scherm, en dan ook switchen naar een AMD kaart, ondanks de wat mindere performance. Het scherm is dan wel wat beter, en die gaat immers langer mee, en een GPU is toch wat het snelst weer geüpgraded gaat moeten worden.

Dan kom ik op deze lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 321,-€ 321,-
1Asus PRIME X470-PRO€ 175,50€ 175,50
1Asus ROG Strix RX VEGA56 OC edition 8GB€ 569,-€ 569,-
1Acer XF270HUA Zwart€ 542,16€ 542,16
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 226,65€ 226,65
1Corsair RM550x (2018)€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.984,31

Ik heb naar het advies van @Wekko306 het moederbord en de voeding veranderd. Ook een andere RAM gepakt, die weliswaar duurder is maar in ieder geval speciaal voor Ryzen gemaakt en met een X470 bord werkt.

Wat denken jullie hiervan?

• Wekko306
Ficente schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:57:
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

[...]

Die had ik inderdaad gezien! Met zulke performance neem ik genoegen.

Ik heb nog even verder zitten puzzelen en nagedacht, en ik denk dat ik misschien beter kan gaan voor een IPS freesync scherm, en dan ook switchen naar een AMD kaart, ondanks de wat mindere performance. Het scherm is dan wel wat beter, en die gaat immers langer mee, en een GPU is toch wat het snelst weer geüpgraded gaat moeten worden.

Dan kom ik op deze lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PRIME X470-PRO€ 175,50€ 175,50
1Acer XF270HUA Zwart€ 542,16€ 542,16
1G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX€ 226,65€ 226,65
1Corsair RM550x (2018)€ 91,-€ 91,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.984,31

Ik heb naar het advies van @Wekko306 het moederbord en de voeding veranderd. Ook een andere RAM gepakt, die weliswaar duurder is maar in ieder geval speciaal voor Ryzen gemaakt en met een X470 bord werkt.

Wat denken jullie hiervan?
Heel mooi systeem. 2 opmerkingen zo gauw:
- de Vega's zijn regelmatig een stuk voordeliger te krijgen in Duitsland en Engeland. Zeker de moeite waard om even naar te kijken.
- je monitor is heel slecht of misschien wel niet leverbaar. Zelf zit ik met ongeveer dezelfde voorkeuren naar AOC AG322QC4 en BenQ EX3203R te kijken. Wel weer een maatje groter en VA paneel, maar wat ik er tot nu toe over gelezen heb is positief.

Hoe zit het overigens met je case fans? Standaard heeft die kast er 1 zie ik, met een 2700X en Vega 56 kan het geen kwaad om er nog 1 (of 2) bij te plaatsen.

• Ficente
Wekko306 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 20:09:
[...]

Heel mooi systeem. 2 opmerkingen zo gauw:
- de Vega's zijn regelmatig een stuk voordeliger te krijgen in Duitsland en Engeland. Zeker de moeite waard om even naar te kijken.
- je monitor is heel slecht of misschien wel niet leverbaar. Zelf zit ik met ongeveer dezelfde voorkeuren naar AOC AG322QC4 en BenQ EX3203R te kijken. Wel weer een maatje groter en VA paneel, maar wat ik er tot nu toe over gelezen heb is positief.

Hoe zit het overigens met je case fans? Standaard heeft die kast er 1 zie ik, met een 2700X en Vega 56 kan het geen kwaad om er nog 1 (of 2) bij te plaatsen.
Hmm, ik dacht juist wel wat prima reviews te hebben gelezen van die Acer. 31,5" wordt me wel een slag te groot, dat gaat niet echt passen qua bureau en zitafstand. Ik zal nog even verder gaan moeten kijken dan.

Wat betreft de case fans heb ik eigenlijk geen idee, dus dat zal er wel maar één zijn op 't moment, daar heb ik nooit aan gedacht volgens mij. Bedankt voor de tip over de Vega's!

• Wekko306
Ficente schreef op maandag 9 juli 2018 @ 21:21:
[...]

Hmm, ik dacht juist wel wat prima reviews te hebben gelezen van die Acer. 31,5" wordt me wel een slag te groot, dat gaat niet echt passen qua bureau en zitafstand. Ik zal nog even verder gaan moeten kijken dan.

Wat betreft de case fans heb ik eigenlijk geen idee, dus dat zal er wel maar één zijn op 't moment, daar heb ik nooit aan gedacht volgens mij. Bedankt voor de tip over de Vega's!
Ik had het wat krom geschreven die ik. Die Acer is een prima monitor, maar heel slecht leverbaar als hij überhaupt geleverd kan worden. Maar als je een goed exemplaar kan vinden is het een mooi ding.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
En dit alles wordt in een slechte behuizing als de Force 500 gebouwd? Ik zou zeker een nieuwe behuizing nemen al is het maar voor veel betere koeling, stofbestendigheid en de voeding onderin. In de Force 500 wordt de warmte uit de behuizing oa via de voeding afgevoerd. Suggestie pricewatch: Fractal Design Meshify C
Besparen kan je op het geheugen pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXKB

[ Voor 18% gewijzigd door Uszka op 10-07-2018 10:46 ]

• Ficente
Uszka schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:43:
En dit alles wordt in een slechte behuizing als de Force 500 gebouwd? Ik zou zeker een nieuwe behuizing nemen al is het maar voor veel betere koeling, stofbestendigheid en de voeding onderin. In de Force 500 wordt de warmte uit de behuizing oa via de voeding afgevoerd. Suggestie pricewatch: Fractal Design Meshify C
Besparen kan je op het geheugen pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXKB
Fair enough, de behuizing had ik ook maar viavia gekregen voor mijn huidige build. Vorige keer dat ik naar de RAM keek mij wat te blind gestaard naar qvl lijsten zo te zien, toen ik vanmiddag naar die Sniper X 3600 zocht kon ik wel wat builds vinden die het gebruikten, dus dat lijkt me wel prima. Kom ik vooralsnog op deze lijst uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PRIME X470-PRO€ 174,-€ 174,-
1Fractal Design Meshify C€ 74,90€ 74,90
1Asus MG279Q Zwart€ 551,51€ 551,51
1G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXKB€ 161,61€ 161,61
1Corsair RM550x (2018)€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.001,52

Dit scherm is de enige andere die dezelfde specs heeft als die Acer, die inderdaad slecht leverbaar is. Ik heb ook wel verder gekeken naar ander formaat schermen. Een groot deel van de schermen zijn ook curved, is dat niet vervelend voor al het non-gaming gebruik van de PC? Daar ga ik nog even verder induiken.
Pagina: 1