Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
shoombak schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:51:
De zwakken zijn als eerste gegaan neem ik aan, goed nieuws dus
Wat ik eerder begreep is dat juist de sterkere/gezondere kinderen als eerste zouden gaan, om te kijken of het realistisch zou zijn om op deze manier de kinderen te redden.

Geen idee of dat uiteindelijk ook gebeurd is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13:33
quote:
wildhagen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:53:
[...]

Wat ik eerder begreep is dat juist de sterkere/gezondere kinderen als eerste zouden gaan, om te kijken of het realistisch zou zijn om op deze manier de kinderen te redden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Ah ok, dan is dat plan dus veranderd in de loop der tijd (wat ik gelezen had was nog van gisteren) :)

Maakt ook niet uit, ben allang blij dat het zo supersnel en goed verloopt. Geschat was dus 3-4 dagen bendodigd, maar in dit tempo is men morgenochtend (lokale tijd, vanavond hier) misschien al klaar :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:22
quote:
wildhagen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:53:
[...]

Ik lees hier tegenstrijdige berichten over. Het lijkt me goed om eerst een fitte te proberen zoals je zegt, kan je daarna de zwakkere eerst doen (omdat het risico altijd bestaat dat de reddingsactie onderbroken moet worden vanwege snel veranderende weeromstandigheden bijvoorbeeld). Lees nu vooral dat de zwaksten eerst zijn gegaan.

Wat overigens ook positief is, is dat het binnen droger is dan verwacht waardoor ze meer kunnen lopen en zodoende "voor" liggen op schema.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gop1
Er zijn inmiddels 6 kinderen uit de grot!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BryanD
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 10-04 17:30
Ik lees idd conflicterende berichten daar in. Ene kant zou het logisch zijn om de sterksten als eerste te doen en aan de andere kant ook vice versa.

Tevens begreep ik dat de grot nu redelijk loopbaar was, dat er nog maar relatief weinig gedoken hoeft te worden

https://twitter.com/vaitor/status/1015932081514295297

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gop1
Het gaat echt ontzettend hard nu! Er zijn weer 2 kinderen in de laatste kamer, dus voorbij de nauwe passage.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
quote:
BryanD schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:58:
Tevens begreep ik dat de grot nu redelijk loopbaar was, dat er nog maar relatief weinig gedoken hoeft te worden
Zouden er mensen met een technische achtergrond ineens achter de knoppen van de pompen zitten. Dus dat met dezelfde pompen, maar een betere uitvoering de grot ineens wel droog te krijgen is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
quote:
Moshi schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:04:
[...]

Zouden er mensen met een technische achtergrond ineens achter de knoppen van de pompen zitten. Dus dat met dezelfde pompen, maar een betere uitvoering de grot ineens wel droog te krijgen is.
Dat niet zozeer denk ik, er valt volgens mij gewoon minder regen dan verwacht waardoor dit de beste dag voor de reddingsoperatie in dagen (en waarschijnlijk ook van de komende dagen) is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
BryanD schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:58:
Ik lees idd conflicterende berichten daar in. Ene kant zou het logisch zijn om de sterksten als eerste te doen en aan de andere kant ook vice versa.

https://twitter.com/vaitor/status/1015932081514295297
Normaal gesproken doe je de zwaksten als eerste. Voor de sterksten is het niet zo erg om daar wat langer te zitten en de zwaksten hebben medische hulp het hardst nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

NOS meldt net in een extra journaal dat de overige 6 kinderen, plus de coach, voorlopig in de grot blijven en pas morgen naar buiten gebracht zouden worden. Geen idee of het klopt.

Morgen zou het weer ook aanzienlijk slechter gaan worden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gop1
Lijkt me verstandig om het inderdaad niet te overhaasten. De reddingswerkers zelf moeten ook hun rust nemen om scherp te blijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 22:00
Zijn er dan niet meer reddingswerkers beschikbaar op deze planeet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
carpebios schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:37:
Zijn er dan niet meer reddingswerkers beschikbaar op deze planeet?
Reddingwerkers genoeg, maar geen ervaren grottenduikers. Daar zijn er gewoon heel weinig van, is maar een heel kleine niche.

Daarnaast heeft het weinig zin om met 500 man daar rond te gaan lopen, enige wat je dan bereikt is elkaar in de weg lopen.

Gewoon niet overhaasten en morgen verder gaan. Ze zitten daar al twee weken, die paar uur extra zijn dan ook niet zo'n probleem meer lijkt me, zeker niet omdat de zwakste kinderen al weg zijn. Het is nu toch al donker.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:18
Schijnbaar volgens nu.nl zijn de sterkste eerst gegaan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:23
quote:
wildhagen schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Reddingwerkers genoeg, maar geen ervaren grottenduikers. Daar zijn er gewoon heel weinig van, is maar een heel kleine niche.

Daarnaast heeft het weinig zin om met 500 man daar rond te gaan lopen, enige wat je dan bereikt is elkaar in de weg lopen.

Gewoon niet overhaasten en morgen verder gaan. Ze zitten daar al twee weken, die paar uur extra zijn dan ook niet zo'n probleem meer lijkt me, zeker niet omdat de zwakste kinderen al weg zijn. Het is nu toch al donker.
Maakt in die grot echt niet uit hoor, zou me meer zorgen maken over weer stijgend water, maar neem aan dat ze dat in de gateh houden.

Op Daily Mail staat deze foto:

5k iMac (i5, R9 M290X) | Win 10 HTPC (i5 7400, GTX 1050 TI) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 10.5" 256GB LTE | Apple TV 4K | Fire TV Stick Basic Edition | Shield TV | PS4 Pro + PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7581

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
Ad de Jong schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:43:
Dat blijkt niet te kloppen, zie o.a. gop1 in "Reddingsoperatie 12 kinderen uit grot Thailand" :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
quote:
Ad de Jong schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:43:
Vind nu.nl maar onbetrouwbaar, die delen ook foto's op hun liveblog waarvan het maar de vraag is of ze echt van deze reddingsoperatie zijn..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bitfighter
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-04 04:17

Bitfighter

To Switch Or Not To Switch

volgens persconferentie zijn er 4 kinderen gered en niet zes.

PSN ID: Bitplanet Wii Code:1486-5351-7096-1324 Mijn Spellijst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deathgrunt
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
quote:
'Sterkste jongens eerst gered'

Bij de reddingsactie zijn eerst de meest fitte jongens uit de grot gehaald. "Je gaat niet iemand die klaar is voor de tocht daar langer laten zitten, omdat anderen wat zwakker zijn", legt correspondent Marieke de Vries deze keuze van het reddingsteam uit. "Dit geeft de zwakkere jongens, die bijvoorbeeld wonden hebben, wat meer tijd om aan te sterken."

Bron : NOS - https://nos.nl/liveblog/2...sactie-over-tien-uur.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Er schijnen overigens 90 duikers mee te doen.
Aan de grote reddingsactie doen negentig duikers mee. Het gaat om veertig Thaise duikers en vijftig buitenlanders.

It takes two fools to argue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:23
quote:
loekf2 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:44:
[...]

Maakt in die grot echt niet uit hoor, zou me meer zorgen maken over weer stijgend water, maar neem aan dat ze dat in de gateh houden.

Op Daily Mail staat deze foto:

[afbeelding]
500 man die moeten ademen, drinken, eten, piesen en poepen in de beperkte ruimte van de grot. Die groep wil je zo klein mogelijk houden al is het alleen maar voor de logistieke operatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:53
quote:
downtime schreef op zondag 8 juli 2018 @ 15:28:
[...]

Normaal gesproken doe je de zwaksten als eerste. Voor de sterksten is het niet zo erg om daar wat langer te zitten en de zwaksten hebben medische hulp het hardst nodig.
Er is voor allebei de opties wat te zeggen, en hangt ook deels af van hoe hoopvol dan wel uitzichtloos de situatie is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deathgrunt
  • Niet online
quote:
psychodude schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:11:
[...]

Er is voor allebei de opties wat te zeggen, en hangt ook deels af van hoe hoopvol dan wel uitzichtloos de situatie is.
Gezien de snelle actie, denk ik dat het uitzichtloos was - en ze dus 'gewoon' gekozen hebben om de sterksten er uit te halen.

De zwakkeren hebben dan pech, maar waren bij voorbaat al kansloos - dus dan neem je een kille beslissing en kijk je wie van de 12 de beste kans heeft om te overleven.

De coach gaat als laatste, is het zwakst (al die dagen niet gegeten, wat hij had gaf hij weg) en te groot voor de passages... (los van het feit dat hij een vertrouwensfiguur is voor de overgeblevenen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joster
quote:
deathgrunt schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:21:
[...]

Gezien de snelle actie, denk ik dat het uitzichtloos was - en ze dus 'gewoon' gekozen hebben om de sterksten er uit te halen.

De zwakkeren hebben dan pech, maar waren bij voorbaat al kansloos - dus dan neem je een kille beslissing en kijk je wie van de 12 de beste kans heeft om te overleven.

De coach gaat als laatste, is het zwakst (al die dagen niet gegeten, wat hij had gaf hij weg) en te groot voor de passages... (los van het feit dat hij een vertrouwensfiguur is voor de overgeblevenen).
Dit vind ik wel heel speculatief en voorbarig. Wellicht verstaat men onder de zwakkeren ook jongens die verwondingen hebben opgelopen en is het voor hen beter dat een wond nog een dagje rust en verzorging heeft bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

quote:
deathgrunt schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:21:
[...]

De coach gaat als laatste, is het zwakst (al die dagen niet gegeten, wat hij had gaf hij weg) en te groot voor de passages...
Denk even 30 seconden na. Hoe is hij daar gekomen als hij te groot voor de passages is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:55
quote:
downtime schreef op zondag 8 juli 2018 @ 19:49:
[...]

Denk even 30 seconden na. Hoe is hij daar gekomen als hij te groot voor de passages is?
Denk even 30 seconden na. Wellicht via andere gangenstelsels die nog niet meters onder water stonden?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joster
quote:
Chiron schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:08:
[...]

Denk even 30 seconden na. Wellicht via andere gangenstelsels die nog niet meters onder water stonden?
Nee, ze hebben al gezegd dat ze dezelfde weg uit gaan als dat ze erin zijn gegaan.. Bovendien kunnen die duikers er ook komen, lijkt me niet dat de coach forser is ofzo.

Joster wijzigde deze reactie 08-07-2018 20:13 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• waah
  • Laatst online: 21:19
Ze kunnen er toch duikers krijgen? En dus ook eten en drinken?

Logisch toch dat ze de zwakkeren dan eerst met eten en drinken laten aansterken?

En dat ze nu actie ondernemen: Ze zitten nu al op een eiland. Er komt alleen maar meer regen aan. Wachten betekend dat ze straks onder water staan. En als het lichaam iets niet lekker vind, is dagen/weken in water liggen weken.

waah wijzigde deze reactie 08-07-2018 20:16 (44%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Het is geen normale keuze. Normaal haal je eerst de zwakkere en daar staan ook verzorgende voor klaar.
Ik begreep dat er ambu's en heli's vlakbij waren, om de zwakkere te verzorgen

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Joster
quote:
Hackus schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:20:
Het is geen normale keuze. Normaal haal je eerst de zwakkere en daar staan ook verzorgende voor klaar.
De reden dat ze eerst de sterkere doen is om na te kunnen gaan of het ontruimingsplan nog verbeterd moet worden voor de zwakkeren, daarbij kunnen de zwakkeren zo ook nog wat aansterken. Was het verhaal van een correspondent ter plaatse.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 20:00
Heel veel mensen gebruiken ook heel veel zuurstof... als dat ook in de droog gevallen delen de beperkende factor is... Het werd een paar dagen geleden al genoemd als een risico factor voor het deel van de kids plus de begeleider....
Als je ze al kunt krijgen... 500 grot gekwalificeerde duikers.... in zo'n ruimte en wat een logistiek heb je wel nodig... Een NL-duiker was net in het NOS journaal en lichtte eea toe hoe het georganiseerd was en uitgevoerd werd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 18-04 22:50
quote:
Hackus schreef op zondag 8 juli 2018 @ 20:20:
dit is ook geen normale situatie, is een obstakelrun van 4 km. Daarvoor kan je beter de sterkste eerst doen lijkt mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:16

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21:16

Spike_wolf

Moderator Devschuur®

Genius Or Madman?.. You Decide

quote:
Nja, geen idee of er een officiële ranking is, iedereen noemt het allemaal maar wat heb ik het idee :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
It's time to roll the dice...
Star Wars Awakens | Instagram | Shapeways

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
Vind het wel apart dat ze die Nederlandse pomp hulp hebben afgeblazen, aangezien het vannacht weer flink geregend heeft. Maar goed, wellicht hebben ze voldoende "normale" pompcapaciteit en is dat speciale systeem inderdaad niet nodig:

Duikers en artsen in Thailand op weg voor nieuwe reddingsoperatie - http://nos.nl/l/2240575

Acties:
  • +3Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21:51
Nog wat meer details over het smalle stuk waar ze langs moeten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loekf2
Ik had ergens anders 90 cm gelezen over dat Chokepoint. 15 inch, zeg 40 cm, daar krijg je alleen maatje Thaise duiker door heen zeg maar.

Ik verbaas me nog steeds dat ze zelf dan ook door dat Chokepoint zijn gekomen. Of ze moeten al heel diep die grot in zijn geweest toen de pleuris losbrak. Niet echt handig als je weet dat ie in het moesson seizoen onderloopt en ze niet kunnen zwemmen.

5k iMac (i5, R9 M290X) | Win 10 HTPC (i5 7400, GTX 1050 TI) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 10.5" 256GB LTE | Apple TV 4K | Fire TV Stick Basic Edition | Shield TV | PS4 Pro + PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7581

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vectormatic
  • Nu online
Poeh, wat een operatie zeg.. het mag al een godswonder heten dat ze uberhaupt gevonden zijn als er secties zijn waar een duiker niet met zn tank doorheen komt.

grappig trouwens "thai navy SEALs"

As idle as a painted ship upon a painted ocean

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
Volgens The Guardian gaat er zo weer een pers momentje komen en er is een heli dicht bij in de ingang geland:

https://www.theguardian.c...still-trapped-latest-news

en het regent...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
quote:
loekf2 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:50:
Ik had ergens anders 90 cm gelezen over dat Chokepoint. 15 inch, zeg 40 cm, daar krijg je alleen maatje Thaise duiker door heen zeg maar.

Ik verbaas me nog steeds dat ze zelf dan ook door dat Chokepoint zijn gekomen. Of ze moeten al heel diep die grot in zijn geweest toen de pleuris losbrak. Niet echt handig als je weet dat ie in het moesson seizoen onderloopt en ze niet kunnen zwemmen.
Een vriend van een aantal jongens schijnt gezegd te hebben dat hij wel vaker die grot in is geweest, zelfs nog verder dan het punt waar ze nu zitten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
Volgens Straight Times, zijn ze weer begonnen:

https://www.straitstimes....ootballers-remain-trapped

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:31
quote:

Is het niet mogelijk om het chokepoint groter te maken? De reddingsactie is een paar dagen voorbereid en mij lijkt het dat dat iets is wat je doet in die tijd.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loekf2
quote:
Joster schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:57:
[...]

Een vriend van een aantal jongens schijnt gezegd te hebben dat hij wel vaker die grot in is geweest, zelfs nog verder dan het punt waar ze nu zitten..
Totaal onverantwoord zou ik zeggen, maar d'as makkelijk achteraf praten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• waah
  • Laatst online: 21:19
quote:
ph4ge schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:59:
[...]

Is het niet mogelijk om het chokepoint groter te maken? De reddingsactie is een paar dagen voorbereid en mij lijkt het dat dat iets is wat je doet in die tijd.
Ze zijn op verschillende plekken bezig geweest om de boel te verruimen. Misschien daar ook wel.

Maar apparatuur om het "even" te verruimen is natuurlijk lastig daar te krijgen. Vaak electrisch, kan niet goed tegen water etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Hier nog een heel duidelijke animatie van de grot:

https://twitter.com/NESTA_US/status/1015988212165009408

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
Er zou een 5e jongen bevrijd zijn, de 6e schijnt dichtbij te zijn en nog eens 2 zijn er onderweg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
loekf2 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 10:00:
[...]

Totaal onverantwoord zou ik zeggen, maar d'as makkelijk achteraf praten.
Moet geen enkel probleem zijn buiten het regenseizoen. Als het droog is dan kom je er vrij makkelijk doorheen en kan je gewoon zaklampen en dergelijken mee nemen. Er is pas een probleem als delen onder water komen waardoor je zicht verliest en niet rustig aan kan doen vanwege zuurstof gebrek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
quote:
Joster schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:54:
Er zou een 5e jongen bevrijd zijn, de 6e schijnt dichtbij te zijn en nog eens 2 zijn er onderweg.
Klopt:

[/quote]CNN is reporting that a fifth boy has been seen being rescued from the cave. It cited a member of the rescue team who said a boy was seen on a stretcher at 4.27pm local time emerging from the entrance. This has not been confirmed
[quote]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 22:15
quote:
Tsurany schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:58:
[...]

Moet geen enkel probleem zijn buiten het regenseizoen. Als het droog is dan kom je er vrij makkelijk doorheen en kan je gewoon zaklampen en dergelijken mee nemen. Er is pas een probleem als delen onder water komen waardoor je zicht verliest en niet rustig aan kan doen vanwege zuurstof gebrek.
Tuurlijk; iedereen weet dat grotlopen hartstikke veilig is. Zijn nooit ongelukken bij gebeurd en ook nog nooit iemand verdwaald.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chiron

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zetje01
quote:
Goed filmpje onderaan!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
zetje01 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Tuurlijk; iedereen weet dat grotlopen hartstikke veilig is. Zijn nooit ongelukken bij gebeurd en ook nog nooit iemand verdwaald.
Relatief gezien is het veilig. Natuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren, daar ontkom je niet aan. Dat kan echter ook op het sportveld gebeuren of tijdens een wandeling in de jungle. Maar zolang je niet met water te maken hebt is het een stuk minder gevaarlijk en is die grotten verkennen relatief veilig. En zelfs als het mis gaat is een redding relatief eenvoudig uit te voeren en heb je daar niet direct specialisten voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zetje01
quote:
Tsurany schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:19:
[...]

Relatief gezien is het veilig. Natuurlijk kunnen er ongelukken gebeuren, daar ontkom je niet aan. Dat kan echter ook op het sportveld gebeuren of tijdens een wandeling in de jungle. Maar zolang je niet met water te maken hebt is het een stuk minder gevaarlijk en is die grotten verkennen relatief veilig. En zelfs als het mis gaat is een redding relatief eenvoudig uit te voeren en heb je daar niet direct specialisten voor nodig.
Tuurlijk, hardstikke veilig, grotlopen. Ook voor kinderen. Vooral zonder gids!
En zelfs als het mis gaat is een redding relatief eenvoudig uit te voeren. Dat weet iedereen.
We zijn het helemaal eens!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:59
Wat ik mij wel afvraag, hoe is het hun gelukt om zover te komen? Want ik vermoed dat ze steeds verder de grot in zijn gegaan in verband met regen/wateroverlast. Hadden ze zaklampen mee? Of telefoons? En hoe wist men dat die jongens daar zaten?
Er even vanuit gaande dat ze geen telefoon hebben (of de accu is allang leeg). Je zit dan vervolgens met z'n allen in zo'n grot, zonder licht, zonder tijdsbesef en zonder enig vermoeden dat men echt opzoek is naar jou op de juiste locatie. Ik moet er niet aan denken om in hun situatie te zitten :|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 18:40
quote:
Remy!!!! schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:37:
Wat ik mij wel afvraag, hoe is het hun gelukt om zover te komen? Want ik vermoed dat ze steeds verder de grot in zijn gegaan in verband met regen/wateroverlast. Hadden ze zaklampen mee? Of telefoons? En hoe wist men dat die jongens daar zaten?
Er even vanuit gaande dat ze geen telefoon hebben (of de accu is allang leeg). Je zit dan vervolgens met z'n allen in zo'n grot, zonder licht, zonder tijdsbesef en zonder enig vermoeden dat men echt opzoek is naar jou op de juiste locatie. Ik moet er niet aan denken om in hun situatie te zitten :|
Lijkt mij dat je sowieso een zaklamp bij je hebt als je een grot in gaat... Maar hoelang die batterijen mee gaan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:32
quote:
Bij de ingang van de tunnels werden rugzakken, fietsen en trainingsspullen van de voetballertjes gevonden.

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy!!!!
Ze zijn mogelijk dus wel 'voorbereid' de grotten in gegaan, maar goed het is inderdaad maar de vraag hoeveel zaklampen zij mee hadden en hoelang die batterijen het hebben uitgehouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 18:10

MrMonkE

Fan of Bananarama

quote:

Wellicht zijn ze via een andere route op de plek gekomen als die nu wordt gebruikt als exit/entry route door de reddingsduikers.

Incidious Ape of Peace

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
quote:
MrMonkE schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:48:
[...]

Wellicht zijn ze via een andere route op de plek gekomen als die nu wordt gebruikt als exit/entry route door de reddingsduikers.
Er is toch allang gezegd dat ze dezelfde weg uitgaan als dat ze erin zijn gegaan? Dit is de enige route om daar te komen.

Overigens was hun coach een oud monnik en die schijnt meditatie ingezet te hebben als tijdverdrijf en om de rust te bewaren.

De verwachting was gisteren dat men 11 uur zou doen over een heen en terug reis de grot in. Het resultaat was een tocht van 7,5 uur. Vandaag is de eerste jongen na 5,5 uur buiten naar het schijnt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-04 04:29
quote:
Er zijn op verschillende plekken in de grot voetsporen gevonden. Daardoor wisten de reddingswerkers dat ze op de goede weg waren.
Als duiker volg ik het allemaal met speciale interesse. Het idee om door een smalle ruimte te moeten duiken en daarvoor je duikset af moet doen is enorm beklemmend. Ik heb behoorlijk wat ervaring met duiken, ook met duiken met slecht zicht (10-30cm zicht max). Maar het idee dat je niet kan opstijgen wanneer je dat wil heb ik altijd een angstige gedachte gevonden. Echt enorme bewondering voor de duikers die dit aandurven!!!

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chiron
quote:
Joster schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:51:
[...]

Er is toch allang gezegd dat ze dezelfde weg uitgaan als dat ze erin zijn gegaan? Dit is de enige route om daar te komen.

Overigens was hun coach een oud monnik en die schijnt meditatie ingezet te hebben als tijdverdrijf en om de rust te bewaren.

De verwachting was gisteren dat men 11 uur zou doen over een heen en terug reis de grot in. Het resultaat was een tocht van 7,5 uur. Vandaag is de eerste jongen na 5,5 uur buiten naar het schijnt.
De pompen draaien ondertussen gewoon door waardoor er minder water staat dan verwacht, dat is in ieder geval gunstig. Stukken waarvan ze verwachtten dat er gedoken moest worden konden nu te voet/kruipend worden gedaan. Laten we hopen dat de regen nog even op zich laat wachten... :|

Acties:
  • +2Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

quote:
zetje01 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Kinderen die in de buurt van grotten opgroeien gaan nu éénmaal in grotten spelen. Dat hou je niet tegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nr 6 zou inmiddels in het veldhospitaal zijn :)

edit: Wat een tegenstrijdige berichten door elkaar heen op Twitter, maar zie nu ook dat 7 en 8 eruit zijn. Mits het klopt.

Raven wijzigde deze reactie 09-07-2018 13:22 (57%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joster
Volgens Reuters staat de teller inmiddels op 8. Dit vond ik overigens ook wel opvallend;
quote:
De jongens hoeven niet veel zelf te doen tijdens de reddingsactie: de duikers doen het meeste werk. Voordat ze de grot uit worden begeleid, worden ze lichtelijk verdoofd om paniek te voorkomen. De duikers brengen de jongens een duikfles en een masker zodat ze normaal kunnen ademen, legt Peter Dennis van de Britse Cave Rescue Council uit aan BBC. "Volgens veel mensen moesten de jongens leren duiken, maar dat is niet het geval. Ze worden eigenlijk gewoon door het water heen getrokken door de duiker", zegt Dennis.

Bron: Nos.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
quote:
Joster schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:10:
Volgens Reuters staat de teller inmiddels op 8. Dit vond ik overigens ook wel opvallend;

[...]
Verklaard misschien waarom het even duurt voordat ze uit die grot komen na gered te zijn, als je zwaar onder de verdoving zit.

Laatste 4 ws morgen, omdat ze eerst weer zuurstof flessen heen en weer moeten verplaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zetje01
quote:

[...]
Je had dit filmpje nog niet gezien?
https://www.facebook.com/...2/videos/424800834702321/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remy!!!!
Daar zie je diverse opmerkingen dat het een oud filmpje is? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

quote:
loekf2 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:12:
[...]

Verklaard misschien waarom het even duurt voordat ze uit die grot komen na gered te zijn, als je zwaar onder de verdoving zit.

Laatste 4 ws morgen, omdat ze eerst weer zuurstof flessen heen en weer moeten verplaatsen.
Lichte verdoving is niet zwaar.

Verder is het meeste speculaties en weten zelfs de ouders nog niets. Gister schijnen wel eerst de zwakkere te zijn gered, die direct naar het ziekenhuis zijn gebracht. (NRC correspondente)

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gop1
Welke reden zou er zijn om zo geheimzinnig te doen over welke en hoeveel jongens er gered zijn? Ik zie ook geen nieuwe camerabeelden van de jongens meer tevoorschijn komen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Who Am I?
quote:
loekf2 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:12:
[...]

Zullen we stoppen met het 'zuurstof flessen' te noemen? Het klopt dat de NOS en alle andere nieuwsbronnen het zo noemen, maar het is fout. Er zit inderdaad zuurstof in de flessen, maar ook bijna 80% stikstof (en wat kleine hoeveelheden andere gassen). Het is dus gewoon de zelfde lucht als die we allemaal inademen. Beter is om gewoon lucht flessen of voor mijn part perslucht flessen, maar geen zuurstof flessen.
De reden hiervoor is heel simpel. Pure (100%) zuurstof reageert nogal heftig op bijna alles wat brandbaar is. Hierom moet alles wat met de 100% zuurstof in aanraking komt 'zuurstof schoon' zijn. Je zult begrijpen dat dit in zo'n vieze grot onmogelijk is.
Daarnaast is 100% zuurstof heel erg duur!
In de lucht flessen zit dus gewoon geperste lucht tot een druk van zo'n 200-230 bar. In een fles van 10L zit dan 2000-2300L lucht, genoeg om tot 10m diepte makkelijk een uur van te kunnen ademen bij een rustige duik.

Niet persoonlijk op jou bedoelt, maar iets waar ik mij als duiker al dagen aan erger...

Who Am I? wijzigde deze reactie 09-07-2018 14:37 (3%)

Sony A77II, Sigma 35mm f1.4 ART, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:48
quote:
Who Am I? schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:36:
Pure (100%) zuurstof reageert nogal heftig op bijna alles wat brandbaar is.
En het wordt nogal snel giftig voor de mens onder de druk van het water.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

quote:
Niet persoonlijk op jou bedoelt, maar iets waar ik mij als duiker al dagen aan erger...
Ik snap je, maar voor de gemiddelde mens is dat begrijpelijker. Ik zie zelf ook het verschil niet.
Heb jaren werk gedaan in de offshore-industrie en als je dan de media continu hoort over 'boorplatformen'..... facepalm......

(boorput wordt slechts 1x geboord en daarna komt er een productieplatform op. wat ze dus bedoelen is een productieplatform).

Ergens kan je het ze ook niet kwalijk nemen dat ze zo slecht geïnformeerd zijn.

Gunner wijzigde deze reactie 09-07-2018 14:48 (9%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

Acties:
  • +4Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:54
quote:
[...]

Ach boeiend, ik ben ook duiker en hier kan ik me echt niet druk om maken. Het is evident wat ze bedoelen en zit er inderdaad zuurstof in de fles. Zonder het zuurstof element ga je dood. De andere onderdelen kan je nog varieren in mengsel. Zo kan ik me ook wel druk maken om mensen die zeggen dat hun auto 100km kan in 5s. De ton gebruikt bij 100.000 km's en bij huizenprijzen.

Pick your battles zou ik zeggen....

Op GoT reageer je op de discussie, niet de persoon.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 09-07-2018 17:09 (102%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 12:39
quote:

[...]
Oef.. alsnog doodeng.. maargoed, er is weinig aan te doen.. niets doen geen optie. Maar hopen dat het goed komt.

Qua zuurstof-perslucht discussie, aangezien ze niet superdiep duiken maar vooral veel tijd onderweg zijn zou Nitrox mengsel nog best gebruikt kunnen worden. Voor zover boeiend.

Zelf ook duiker en het lijkt mij doodeng, zwemmen/kruipen door stukken met het zicht alsof je in de chocomelk zwemt. Knap waardeloze situatie.

Tenslotte snap ik nog steeds niet goed waarom deze groep hierin terecht is gekomen, ogenschijnlijk zonder gids.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GtrCraft
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:28
Er werd gister vertelt bij de NOS dat ze achterin de grot hun namen hadden ingekalkt voor de verjaardag van één van de jongens. En dat ze op de terugweg overvallen werden door het water en vast kwamen te zitten op de zandbank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Who Am I?
quote:
LordSinclair schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:45:
[...]

En het wordt nogal snel giftig voor de mens onder de druk van het water.
Klopt, maar omdat er in dit geval volgens mij geen sprake is van zulke grote dieptes (6m of dieper) heb ik dat er niet bij genoemd.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

Niet op reageren, maar een topicrapport aan en laat het daarbij.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 09-07-2018 17:11 (84%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-04 17:33

sh4d0wman

Long live the King!

quote:
gop1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:33:
Welke reden zou er zijn om zo geheimzinnig te doen over welke en hoeveel jongens er gered zijn? Ik zie ook geen nieuwe camerabeelden van de jongens meer tevoorschijn komen.
Waarschijnlijk dat wanneer er iets fout gaat men eerst de familie op de hoogte kan brengen. Anders zouden ze het uit de media vernemen en dat is niet prettig. Gezichtsverlies lijden is hier een doodzonde en dat zal ongetwijfeld ook meespelen.

Hopelijk komt iedereen er veilig uit. Respect voor de duikers en andere hulpverleners!

Waarom men de grot in gaat? Tja, men zal weten dat het onveilig kan zijn. Het kan best dat ze met droog weer er in getrokken zijn en er ergens anders neerslag viel wat de grot in stroomde. Verder leeft men hier meer bij de dag en zal men minder over gevolgen op langere termijn nadenken dus een stukje cultuur.

Bij Phuket was men de afgelopen dagen mensen uit zee plukken. Daar zijn diverse boten gezonken met voornamelijk Chinese doden tot gevolg. Het is een leuk land maar het is wel aan te raden om zelf ook goed na te blijven denken ;)

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:54
Wederom niet op de persoon.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 09-07-2018 17:16 (89%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• loekf2
quote:
Hackus schreef op maandag 9 juli 2018 @ 14:29:
[...]

Lichte verdoving is niet zwaar.

Verder is het meeste speculaties en weten zelfs de ouders nog niets. Gister schijnen wel eerst de zwakkere te zijn gered, die direct naar het ziekenhuis zijn gebracht. (NRC correspondente)
Staat op The Daily "Fail" artikel over Australische arts die het schema omgedraaid heeft gister. De zwaksten nog 2 dagen te laten zitten was niet verantwoord:

http://www.dailymail.co.u...ctor-said-ready-move.html

8 down, 5 to go. Lijkt erop dat ze weer even een pauze inlassen. Gisteren was het om de zuurstof niveau's weer te laten herstellen (neem aan dat ze op de air pockets of droge stukken doelen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gop1

Als ik dat choke point zo bekijk ziet dat er toch wel heel beangstigend uit. Ik heb dan ook zo m'n twijfels bij de rigide cocon van Elon Musk:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loekf2
Nee, die torpedo komt echt nooit die vernauwing door.

Ik vind dat toch wel spannned, half verdoofde kinderen als een soort pop door die grot heen leiden. Had die monnik duikervaring ? Omdat ze in groepjes van 4 eruit gehaald worden. Andere kant... gaat verhaal dat hij er het slechtst aan toe is (eten aan de kids gegeven etc).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

Morgen zal geprobeerd worden de laatste vijf mensen uit de grot te halen.

https://www.nu.nl/buitenl...og-vijf-vast-in-grot.html

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gop1
Om een idee te geven hoe ontzettend krap het in die grot is op sommige plekken (en dan zijn dit nog niet eens de nauwste passages, die ook nog eens onder water staan):

Acties:
  • +7Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:57

SeatRider

Back in the seat

Holy crap. Ik krijg het al benauwd als ik naar die foto's kijk...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Mr. Heavy

quote:
SeatRider schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:02:
Holy crap. Ik krijg het al benauwd als ik naar die foto's kijk...
En dan nu onder water:

https://twitter.com/NESTA_US/status/1015620386598223877

Deze video is weliswaar van een andere grot, maar de doorgangen van de grot in Thailand zijn op sommige plaatsen niet veel breder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

quote:
XWB schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:15:
[...]

En dan nu onder water:

https://twitter.com/NESTA_US/status/1015620386598223877

Deze video is weliswaar van een andere grot, maar de doorgangen van de grot in Thailand zijn op sommige plaatsen niet veel breder.
Ietwat aan de krappe kant. Goed voor mensen met claustrofobie :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zetje01
quote:
wildhagen schreef op maandag 9 juli 2018 @ 18:33:
[...]

Ietwat aan de krappe kant. Goed voor mensen met claustrofobie :X
Precies! Dan leren ze het wel àf!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:29

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
zetje01 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 19:24:
[...]
Precies! Dan leren ze het wel àf!
Lijkt me bijna net zo kansrijk als aversietherapie bij een masochist ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Joster
Ze gaan vandaag inderdaad van start om de laatste 5 te redden, als er geen abnormale omstandigheden zijn zou dat moeten lukken :)

• Moshi
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 07-03 20:46
Volgens mij wordt er wat overdreven hoe krap het nu echt is. Te krap voor een duiker maar waarschijnlijk niet te krap om er doorheen te kruipen toen het droog was.

• route99
Wat ik las L+R: Duikers moeten verzwaard worden om niet tegen het plafond v/d zulk een grot deel gedrukt te worden... Tis "net ietsje" anders dan bij normaal duiken waar je meer ruimte hebt.. Vergeet niet dat je nog uitrusting/fles bij je hebt, die schijnen ze naast zich te dragen in bepaalde smalle gedeeltes.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:22
quote:
route99 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:33:
Wat ik las L+R: Duikers moeten verzwaard worden om niet tegen het plafond v/d zulk een grot deel gedrukt te worden... Tis "net ietsje" anders dan bij normaal duiken waar je meer ruimte hebt.. Vergeet niet dat je nog uitrusting/fles bij je hebt, die schijnen ze naast zich te dragen in bepaalde smalle gedeeltes.
Het is volgens mij vrij normaal dat duikers zakjes lood mee hebben voor de juiste balans in het water. Dat is me althans bijgebleven van een introductieles jaren geleden.

PV Output

• sluipschutter
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 18-04 22:46
Dag 3 is begonnen, met een beetje geluk staan ze over een paar uur allemaal buiten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Who Am I?
quote:
Kees_B schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 08:44:
[...]

Het is volgens mij vrij normaal dat duikers zakjes lood mee hebben voor de juiste balans in het water. Dat is me althans bijgebleven van een introductieles jaren geleden.
Dat klopt, maar in dit geval gebruiken ze volgens mij geen trimvest/BCD/stabjack zoals je die waarschijnlijk bij je introductieduik aan had. Die dingen zijn groot en er hangt vanalles aan wat overal achter vast kan blijven zitten. Als ik het goed heb gezien dragen ze helemaal geen trimvest, maar een soort harnas waaraan ze de flessen aan de zijkant bevestigen (sidemount). Daardoor kun je er beter voor zorgen dat de kraan waar je ademautomaten mee zijn verbonden niet tegen rotsen aan botst en je dus geen dingen sloopt (met alle gevolgen van dien). Ook kun je de flessen dan gemakkelijk los maken en voor je uit duwen als het echt heel erg smal wordt. In het geval van zulke nauwe doorgangen waarbij je ook nog eens een touw kan volgen is het best prettig om een beetje 'vastgeplakt' te zitten aan de bodem, dan kun je gemakkelijker kracht zetten dan als je 'gewichtloos' in het water hangt zoals bij een normale duik.

Dit zijn overigens aannames van mij op basis van de beelden die ik heb gezien in combinatie met mijn eigen duik ervaring.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
quote:
[...]

Correct. Afhankelijk van de persoon, pak en zoutgehalte van het water heb je nog een behoorlijke hoeveelheid drijfvermogen over, en gezien je je wel lichter kan maken onder water (lucht in je vest blazen), maar niet zwaarder, neem je lood mee om te kunnen dalen. En met lucht erbij in je vest kan je dus een neutraal drijfvermogen creeeren.

• route99
quote:
[...]Het is volgens mij vrij normaal dat duikers zakjes lood mee hebben voor de juiste balans in het water. Dat is me althans bijgebleven van een introductieles jaren geleden.
Ja, maar met zo weinig ruimte komt het nu heel precies, dat was alleen de boodschap. De reactie was op de input van @Moshi bedoeld, niet op een basistraining duiken... Daar kom je onder deze omstandigheden net iets te kort mee....
quote:
Volgens mij wordt er wat overdreven hoe krap het nu echt is. Te krap voor een duiker maar waarschijnlijk niet te krap om er doorheen te kruipen toen het droog was.

route99 wijzigde deze reactie 10-07-2018 09:08 (30%)

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:52
https://twitter.com/elonmusk/status/1016443130017505280

Elon heeft zijn duikboot persoonlijk afgeleverd, incl. beelden.

Falcon wijzigde deze reactie 10-07-2018 09:59 (37%)

"You never come second by putting other people first"

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True