Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Dit is al even gaande maar er was nog geen topic voor. Bij deze start ik dus graag een topic om de reddingsoperatie te bespreken voor de 12 Thaise jongens en hun coach (25) die vastzitten. De jongens waren vermist sinds 23 juni en werden op 2 juli na 9 dagen levend gevonden door twee Britse duikers.

Een aantal feiten:
- 12 jongens in de leeftijd 11-16 en een coach van 25
- Het gaat om de zogenaamde Tham Luang grot in Noord Thailand, grenzend aan Myanmar en Laos, welke 6,2 km lang is en zo'n 1 km onder de grond in bergachtig gebied.
- De groep zit vast in een luchtkamer genaamd "Pattaya Beach", ongeveer 4 km van de ingang.
- De jongens worden inmiddels vergezeld door een arts.
- Tijdens een bevoorradingstocht om zuurstofflessen af te leveren is een vrijwilliger op de terugweg helaas om het leven gekomen door zuurstoftekort. Het gaat om de 38-jarige voormalige Thai Navy Seal-duiker Saman Kunan.
-Inmiddels is ook Elon Musk bezig met de kwestie.
Medewerkers van zowel SpaceX als The Boring Company zullen vandaag (7 juli 2018) op locatie gaan kijken.

Deze video's geven een goed overzicht van de situatie:
YouTube: Thai cave rescue: Rescue options for the 12 boys and their coach
YouTube: Cave rescue for Thai soccer team has no easy solution
YouTube: Thailand cave rescue

[ Voor 8% gewijzigd door gop1 op 07-07-2018 01:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kleine correctie: de grot is niet 6.2 kilometer lang, maar 6.2 mijl, oftewel ongeveer 10 kilometer lang.

Wiki heeft ook een artikel over de hele reddingsactie: Wikipedia: Tham Luang cave rescue

Nog wat doorsnedes en plattegronden van Tham Luang Nang Non ("Great Cave of the Sleeping Lady") waar ze dus vast zitten:

Afbeeldingslocatie: https://www.channelnewsasia.com/image/10502280/0x0/1600/1831/ebab13ab1ba435b2ce02ac45d0cdd1d1/BW/tham-luang-cave-complex.png

Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/146FC/production/_102380738_thai_cave_detailed_mapv2_976-nc.png

Afbeeldingslocatie: https://resources.stuff.co.nz/content/dam/images/1/q/p/9/b/n/image.related.StuffLandscapeSixteenByNine.620x349.1qp97a.png/1530912930202.jpg

Ook het Nederlands bedrijf Van Heck is ingeschakeld om te kijken of ze kunnen helpen, zie https://www.nu.nl/buitenl...ngsactie-thaise-grot.html

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 07-07-2018 04:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17

Oekol

waka waka hey hey

Door wie Is dat NL bedrijf van Heck ingeschakeld? Toen ik 't gisteren op de tv zag leek het er op dat die (want hij ging eerst op verkenning er heen) heen ging om te kijken of die geld ging verdienen. Aan de andere kant bedenk ik me nu dat dit heel veel exposure geeft dus dat het waarschijnlijk niet om geld gaat. Dan niets meer dan lof voor van Heck.

Advies gevraagd door Thailand lees ik dus in 't artikel alright.

[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 07-07-2018 07:31 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ze zijn idd door Thailand om advies gevraagd ja.

Dat er niet meteen een heel team gestuurd wordt, maar eerst een verkenner vind ik vrij logisch. Als blijkt dat het bedrijf in die specifieke situatie niets kan betekenen (door bijvoorbeeld onvoldoende expertise of niet de juiste middelen) heeft het weinig zin om daar met tonnen aan materiaal te staan.

Ze bereiden zich dus wel voor op eventuele inzet, door alvast wel de teams en hun materialen bij elkaar te verzamelen zodat het, indien men iets kan betekenen en ook daadwerkelijk de opdracht krijgt, meteen die kant op kan gaan.

Er zijn meer landen/bedrijven die hun diensten aangeboden hebben. Zo heeft Tsjechie bijvoorbeeld vier zware pompen aangeboden die per stuk 1.44 miljoen liter water per uur kunnen wegpompen. Dit is 400 liter per seconde. Ter vergelijk: de pompen die men nu gebruikt pompen gezamenlijk (dus niet per stuk!) nu 1.6 miljoen liter water per uur weg.

Musk heefft de expertise van o.a. The Boring Company aangeboden:
Tech entrepreneur Elon Musk has offered the use of his companies' expertise and equipment, suggesting that Tesla Powerwall battery units could provide more electrical power for more powerful pumps and The Boring Company's ground-penetrating radar might help locate existing shafts. In a series of tweets, he suggested making an evacuation tube using a long inflatable tube made of nylon or kevlar.
(uit het wiki-artikel)

En zo zijn er nog meer aanboden geweest.

Al met al wordt er dus behoorlijk internationaal meegedacht en -gewerkt. Een en ander doet een beetje denken aan de hele internationale effort rondom de 2010 Copiapó mining accident in Chili, waar toen 33 mijnwerkers 69 dagen zo'n 700 meter onder de grond vast zaten en ook de hele wereld bezig was ze te redden (met uiteindelijk 100 procent succes).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:46
In eerste instantie dacht ik niets bijzonders, grote grot waar door regen teveel water in is komen te staan. Nu ik de plattegronden van die grot echter zie vraag ik me af waarom zon groep in godsnaam daar in is gegaan. Dergelijke grotten vind ik toch meer iets voor ervaren avonturiers.

Doorgang van 0,72*0,38 brrrr ik moet er niet aan denken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De reddingspoging lijkt nog iets complexer te worden:

Afbeeldingslocatie: https://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/F8DC/production/_102380736_thai_cave_rescue_v3_inf640-nc.png

In delen is het dus blijkbaar zó krap dat zelfs luchttanks niet gebruikt kunnen worden. Moet men dan de adem inhouden op die stukken? Dat lijkt me niet makkelijk, zeker niet voor onervaren duikers....

Tevens blijkt dat de meeste kinderen niet kunnen zwemmen (niet ongebruikelijk daar), en men wil die nu leren duiken. Echter, de duik daar schijnt dermate complex te zijn dat het zelfs voor zeer ervaren (marine-)duikers behoorlijk lastig en gevaarlijk is. Hoe ga je dan compleet onervaren (lerende) duikers, die niet eens kunnen zwemmen, daar veilig doorheen krijgen?

Maarja, het vooralsnog enige alternatief is ze nog vier maanden laten zitten waar ze zijn tot (hopelijk) het water zakt als het regenseizoen voorbij is (oktober)...

De ene complicatie volgt de andere op. Hopelijk loopt dit goed af....

Inmiddels is ook de eerste post uitgewisseld tussen de groep en de buitenwereld: de kinderen hebben een brief geschreven naar hun ouders, en de coach heeft excuses aangeboden en beloofd dat hij goed voor de kinderen zal zorgen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17

Oekol

waka waka hey hey

Dat leren duiken heb ik ook mijn bedenkingen bij. Een ervaringen duiker exmarinier is overleden en die kinderen moeten die wel kunnen? Nee, pomp het maar leeg met alles wat je voor handen hebt. Die kinderen gaan zo'n duik niet overleven.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 08:58
Kaap schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 08:20:
In eerste instantie dacht ik niets bijzonders, grote grot waar door regen teveel water in is komen te staan. Nu ik de plattegronden van die grot echter zie vraag ik me af waarom zon groep in godsnaam daar in is gegaan. Dergelijke grotten vind ik toch meer iets voor ervaren avonturiers.

Doorgang van 0,72*0,38 brrrr ik moet er niet aan denken :X
In Thailand kijken ze niet zo nauw ;). Ze zullen de grotten ook vast goed kennen. Ga er op vakantie maar een keer trekken en door wat grotten heen met een gids. Die kerel gaat op teenslippers en ook daar moet je als tourist door ontzettend smalle stukken. Als dat onderloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:17
Hebben we dan geen boren die een tunnel met een diameter van 1meter of iets dergelijks kunnen maken door het gesteente heen?

Snap dat het een behoorlijk dure boor zal moeten zijn met misschien diamanten of iets dergelijks, maar ik ging er toch wel van uit dat er in de industrie dergelijke apparaten zouden zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
President schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:21:
Hebben we dan geen boren die een tunnel met een diameter van 1meter of iets dergelijks kunnen maken door het gesteente heen?

Snap dat het een behoorlijk dure boor zal moeten zijn met misschien diamanten of iets dergelijks, maar ik ging er toch wel van uit dat er in de industrie dergelijke apparaten zouden zijn...
En hoe komt die boor daar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je boort geen tunnel van een kilometer in een paar dagen. Dat kan maanden duren. Daarnaast is er schijnbaar het risico dat de grot instort als ze daar gaan boren. Er zal heel voorzichtig gewerkt moeten worden.
PolarBear schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:24:
[...]

En hoe komt die boor daar dan?
Je begint natuurlijk niet vanuit de grot te boren maar vanaf het oppervlak.

Ik vraag me meer af voor hoe lang er voldoende zuurstof in die grot is als ze onverhoopt toch het einde van het regenseizoen daar moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Boren zou kunnen, maar met maximaal 10 meter per dag, dan ben je alsnog 100 dagen onderweg.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kijk naar die boor-actie bij die mijn-ramp in Chili in 2010. Dat was al extreem moeilijk om daar te komen. En dat was een gat van 54 centimeter breed.

Wat jij wil is dus een gat 2x zo breed maken én nog eens een stuk dieper ook (deze groep zit immers een stuk dieper dan die mijnwerkers in Chili destijds).

Dan ben je alsnog minstens een maandje of 3 verder (in Chili was het dus al >2 maanden, en hier is het én dieper én breder).

En is het gesteente hier wel geschikt voor boor-acties (geen idee)?

Er zal vast een goede reden zijn dat deze optie nog niet actief gebruikt wordt ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Leoon. schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:05:
Dat leren duiken heb ik ook mijn bedenkingen bij. Een ervaringen duiker exmarinier is overleden en die kinderen moeten die wel kunnen? Nee, pomp het maar leeg met alles wat je voor handen hebt. Die kinderen gaan zo'n duik niet overleven.
Er zou dan natuurlijk zat flessen worden achtergelaten voor die kinderen. Wat mij ook altijd is verteld is dat de meeste duikers die overlijden, de ervaren duikers zijn die denken dat die regeltjes niet voor hun gelden.

In principe als ze zouden gaan duiken lijkt het mij dat ze een volledig gezichtsmasker op krijgen, zodat je niet in paniek je mondstuk uit doet, en een andere duiker de tank meeneemt, zodat ze daar niet mee zitten in nauwe stukken. Eigenlijk hoef je ook niet te leren duiken voor zoiets. Wat je wel moet kunnen is zwemmen, en dat kunnen ze ook niet, wat een groter probleem is. (Al zal het ook grotendeels jezelf aan een touw voortrekken worden).
Zelf krijg ik al een claustrofobische aanval bij de gedachte door zulke nauwe gangetjes te moeten onderwater, maar ik vermoed als je al zo lang in een donkere grot hebt vast gezeten en niet gek bent geworden, dat je daar niet heel veel last van hebt.

Leegpompen klinkt leuk, maar ik heb nog geen berekening gezien of het uberhaupt realistisch is. Nog drie maanden in die grot vast zitten lijkt mij ook niet heel geweldig voor je geestelijke gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1051667

Volg het nieuws nauwelijks...

Kan iemand uitleggen waarom zoveel kinderen een grot ingaan. Lijkt me toch van de zotte om zo iets engs te gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilscomrade
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-02 13:53
Anoniem: 1051667 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:16:

Kan iemand uitleggen waarom zoveel kinderen een grot ingaan. Lijkt me toch van de zotte om zo iets engs te gaan doen?
Ze vluchtten voor het water. De beredenering water -> grot snap ik ook niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Devilscomrade schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:19:
[...]

Ze vluchtten voor het water. De beredenering water -> grot snap ik ook niet helemaal.
Wacht even, dus het begon te regenen. Heeft iemand fotos van het het gebied van de entree, is het een vallei ofzo? Was de risico zo groot dat ze een grot in moesten? Ik snap er niets van, werkelijk. Ik dacht namelijk dat ze recreatief de grot in gingen toen deze nog droog was. Nochtans, heel raar. Ik ga me er in verdiepen deze dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Groep kinderen trekt eindje die grot in, want kinderen en er was een begeleider bij, het gaat regenen, uitgang raakt geblokkeerd met water, ze trekken verder de grot in op zoek naar droge voeten, en naarmate er meer regen valt moeten ze steeds verder die grot in en uiteindelijk zitten ze kilometers verderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ze waren de grot aan het verkennen. Toen begon het buiten heftig te regenen (monsoon, kan daar echt heel hard en plotseling regenen dan), waardoor het water de grot in liep en ze overvallen werden door het water, waardoor men niet meer weg kon komen.

Daardoor is men verder de grot in gevlucht om een droog stuk te bereiken, en daar zitten ze nu dus.

Dat is iig wat ik begrepen heb tenminste.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wauw. Dan ben ik toch wel blij dat wij hier in Nederland iets van regels kennen. Niet dat wij hier bergen of gevaarlijke natuurgebieden kennen.

Het feit dat een dergelijk complex als ongevaarlijk wordt beschouwd en vrij voor iedereen is om te verkennen is gewoon dom.

Ik heb vorig jaar in Bosnie een steengroeve bezocht die plots een meer is geworden. Deze is na onderstaande opname en diverse ongelukken ‘gesloten’ voor publiek. Er zijn talloze borden geslagen in de nabije omgeving.

Laat staan een grot van 10 km lang, met veel regen, dit is toch vragen om problemen?

YouTube: INGRAM JEZERO

Wellicht een idee om zo iets ook in overige landen te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1051667 op 07-07-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 15:47
Bedenk wel dat die man is overleden in een gedeelte waar nog niemand was. Hij was op zoek naar een nieuwe weg/locatie, er hingen nog geen touwen/verlichting/etc.
Anoniem: 1051667 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 10:36:
Wauw. Dan ben ik toch wel blij dat wij hier in Nederland iets van regels kennen. Niet dat wij hier bergen of gevaarlijke natuurgebieden kennen.
In Zuid-Limburg heb je natuurlijk de mergelgrotten (eigenlijk mijnen en geen mergel, maar goed), iets van 150 km aan gangenstelsels. Als je daarin verdwaald is het ook niet altijd zo dat je er weer uitkomt.
Inmiddels is alles aan de Nederlandse kant hermetisch afgesloten, maar een paar 100 meter de grens over en in België kom je er nog wel in...
https://www.1limburg.nl/studenten-uit-maastricht-na-21-uur-gered-uit-mergelgrot
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20160819_00023611/verdwaald-in-een-mergelgroeve
https://www.nrc.nl/nieuws/1993/08/27/jongens-dood-aangetroffen-in-limburgse-grot-7193805-a100166

[ Voor 18% gewijzigd door FoxLenny op 07-07-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 09-05 12:02

Tim Schuhmacher

abasios

Maar dan zijn ze dus initieel die nauwe passage zelf ook doorgegaan? Of leiden meerdere routes naar dezelfde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er moet snel hulp komen, niet aanbiedingen maar ACTIE. Als het (harder) gaat regenen ziet het er zeer slecht uit.

Grotten verkennen is een bezigheid in veel landen, maar er dreigt altijd gevaar. Nu zie je dat hun (uitweg) onder water staat door regenval. Ik begreep dat het afgelopen nacht al kritiek was, maar snap niet dat er sinds donderdag pas echt Hulp opgang komt. Het lijkt of er eerst is gewacht op tekenen van leven (via YT) en toen actie. Het laatste wat is las, is dat veel kinderen brieven schrijven aan hun ouders... Best zielig

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:22
Het leren van het duiken geeft ook psychologische rust he. Het geeft hoop dat er een weg uit is. Mensen die daar aan het leren zijn zullen helemaal niet zeggen dat het moeilijk is maar dat het allemaal goed gaat komen. Feit dat ze gevonden zijn en dat er vreemde aanwezig blijven zal voor de groep al rust geven. Uiteindelijk bestaat er een goede kans dat er op een heel andere manier ontsnapt wordt. Tot die tijd krijgen ze een cursus duiken. Anders zitten ze ook maar 24h per dag te wachten. Al zijn thai daar in principe wel heel goed in. Gewoon liggen en slapen :+.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

Reptile209

- gers -

wildhagen schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 09:02:
De reddingspoging lijkt nog iets complexer te worden:

[afbeelding]

In delen is het dus blijkbaar zó krap dat zelfs luchttanks niet gebruikt kunnen worden. Moet men dan de adem inhouden op die stukken? Dat lijkt me niet makkelijk, zeker niet voor onervaren duikers....

[...]
Er staat: to WEAR scuba tanks. Volgens mij is het niet perse ongebruikelijk (maar wel moeilijk) om je flessen van je rug te halen en voor je uit te duwen/achter je aan te trekken. Dan kan je in principe dus wel gewoon je ademstuk blijven gebruiken. Alleen wordt de kans wat groter dat je mondstuk met een ruk tussen je tanden uit wordt getrokken als een fles opeens blijft haken...

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:16
Het zuurstofgehalte zou nu ook erg laag zijn, nabij de 15%. Tijd begint te dringen als ze er geen verse zuurstof naar binnen kunnen krijgen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 09:37
Cobb schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:21:
Het zuurstofgehalte zou nu ook erg laag zijn, nabij de 15%. Tijd begint te dringen als ze er geen verse zuurstof naar binnen kunnen krijgen.
zuurstof is geen probleem. Ze kunnen daar eten heen krijgen, dan moet een zuurstofkaars ook lukken. De CO2 weg krijgen is een groter probleem denk ik.

Maar als het gaat regenen hebben ze een groter probleem.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:04
Normaliter draag je bij grotduiken, je fles(sen) met perslucht niet op je rug/schouders maar aan je middel bevestigd.
Maar bij zeker 1 passage moet ook dan die fles 'af' en vooruit worden gehouden.
Ze zullen de jongens dus leren 'buddy-breathen'; het met 2 man delen van een automaat/duik-mondstuk.
Met een fles met daaraan een langere slang-naar-mondstuk zou de moeilijkste passage dan overbrugd kunnen worden.
Dan nog, zelfs voor ervaren niet-grot duikers een zeer pittige klus.
Het idee van overal graniet/kalk/whatever om je heen, brrrr.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat ik al een tijdje afvraag;

De weg terug is zeer lastig, maar is dat dezelfde weg als de weg heen?

Uiteindelijk zijn ze daar beland, en als de weg terug dezelfde is als heen, moeten ze dus op de heenweg ook zichzelf door die nauwe spelonken hebben moeten wurmen.

Maakt voor de hele situatie niets uit, maar ik vraag me wel af hoe ze zo 'ver' zijn gekomen, als het bijna onmogelijk is om daar te komen... aan de andere kant; als je al zo diep zit en het water komt van alle kanten achter je aan, dan ga je natuurlijk ook wel verder door zo'n nauwe gang zonder te denken hoe je weer terug kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik volg dit nieuws al een aantal dagen en een paar kleine puntjes:
Die overleden duiker is overleden doordat zijn eigen flessen leeg waren.
Boren (nieuwe gang/buis) is overwogen en afgeblazen in verband met een aantal problemen, waaronder te hard gesteente (zwart graniet) en instortingsgevaar.
Ze zijn nu aan het bekijken of ze bestaande, maar te nauwe toegangen kunnen verwijden.
b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:37:

Uiteindelijk zijn ze daar beland, en als de weg terug dezelfde is als heen, moeten ze dus op de heenweg ook zichzelf door die nauwe spelonken hebben moeten wurmen.

Maakt voor de hele situatie niets uit, maar ik vraag me wel af hoe ze zo 'ver' zijn gekomen, als het bijna onmogelijk is om daar te komen... aan de andere kant; als je al zo diep zit en het water komt van alle kanten achter je aan, dan ga je natuurlijk ook wel verder door zo'n nauwe gang zonder te denken hoe je weer terug kan komen.
De weg terug is vooralsnog dezelfde als erin, maar een aantal van die nauwe passages staan nu onder water, wat ze nog wel iets lastiger maakt (ook die fles met perslucht moet erdoor). En zoals @Wildhagen hieronder ook aangeeft, het zicht is extreem suboptimaal.

[ Voor 57% gewijzigd door Freee!! op 07-07-2018 12:45 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

b2vjfvj75gjx7 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:37:

Voor zover ik begreep is er maar één weg terug idd.
Ja, alleen stond er toen natuurlijk nog geen water (of iig niet zo hoog dat ze er niet doorheen konden). Ze waren immers al verder onderweg in de grot toen ze overvielen werden door het stijgende water.

De situatie van toen is nu dus radicaal veranderd door het water. En het zicht in het water schijnt op veel plekken (for all practical purposes) 0,0 te zijn door modder etc.

Zie daar maar eens doorheen te komen als je niet eens kunt zwemmen, laat staan duiken, en mentaal natuurlijk ook al een poosje flink onder druk staat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Freee!! er zijn ook kleine flesjes te gebruiken (voor korte periode)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hackus schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:40:
@Freee!! er zijn ook kleine flesjes te gebruiken (voor korte periode)
Klopt, maar daarvan hebben ze er wel vrij veel nodig op dat stuk. En het formaat van de flessen is niet echt een probleem, een aantal duikers hebben die kinderen al bereikt. Daarnaast verwacht ik niet dat die kinderen zelf met die flessen moeten sjouwen/zwemmen (als ze al door het water gaan).

[ Voor 0% gewijzigd door Freee!! op 07-07-2018 14:27 . Reden: Typo ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-05 10:34
Dat kan dus nog wel eens maanden gaan duren, want 'ontsnappen' is voorlopig onmogelijk.
Dus zorgen voor voedsel, lucht aan- en afvoer, communicatie, elektriciteit, lesmateriaal, (lucht)bedden, stoelen enzovoort. Alles om een maandenlang verblijf te faciliteren en te veraangenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Reptile209 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:10:
[...]

Er staat: to WEAR scuba tanks. Volgens mij is het niet perse ongebruikelijk (maar wel moeilijk) om je flessen van je rug te halen en voor je uit te duwen/achter je aan te trekken. Dan kan je in principe dus wel gewoon je ademstuk blijven gebruiken. Alleen wordt de kans wat groter dat je mondstuk met een ruk tussen je tanden uit wordt getrokken als een fles opeens blijft haken...
Niet alleen blijven haken, maar er staat een sterke stroming in de grot en ze moeten tegen de stroom in naar de uitgang zwemmen. Als je de tank niet stevig vast hebt is 'ie weg. Een flinke fysieke uitdaging dus. Komt nog bij dat je niks ziet onder water.

Duiken in Thaise grot is als zwemmen in chocolademelk

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Freee!! schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:43:
[...]

Klopt, maar daarvan hebben ze er wel vrij veel nodig op dat stuk. En het formaat van de flessen is niet echt een probleem, een aantal duikers hebben die kinderen al berijkt. Daarnaast verwacht ik niet dat die kinderen zelf met die flessen moeten sjouwen/zwemmen (als ze al door het water gaan).
Super ervaren grotduikers en (ex) special forces. Waarvan er al 1 dood is.
Tegenover 13 jarigen die ondervoed en uitgeput zijn. Waarvan de meeste niet eens kunnen zwemmen.

edit Elon Musk to the rescue:
Afbeeldingslocatie: https://images.gscdn.nl/image/f82c23dde3_Screen_Shot_2018-07-07_at_10.39.17.png?w=600&s=f690cfeb780332baca49ef83d1fe57cd
Afbeeldingslocatie: https://images.gscdn.nl/image/240054a6e4_Screen_Shot_2018-07-07_at_10.42.07.png?w=600&s=27694fbcae8a43f6c74072ee8aa2dd98

[ Voor 20% gewijzigd door RocketKoen op 07-07-2018 13:13 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:05:
[...]

Niet alleen blijven haken, maar er staat een sterke stroming in de grot en ze moeten tegen de stroom in naar de uitgang zwemmen. Als je de tank niet stevig vast hebt is 'ie weg. Een flinke fysieke uitdaging dus. Komt nog bij dat je niks ziet onder water.

Duiken in Thaise grot is als zwemmen in chocolademelk
Het lijkt me toch niet dat je die kinderen zelf hun tank gaat laten dragen. Maar een duiker erachter, en dan een langere slang tussen masker en tank, lijkt mij een praktischere oplossing. Net als dat je een touw spant waar ze zich naar voren aan kunnen trekken (of zelfs rustig het hele touw laten trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Een uitermate vervelende situatie voor die kinderen (en hun ouders), maar volgens mij is de overlevingskans vrij groot. Ik heb er totaal geen verstand van, maar het lijkt mij vrij eenvoudig om een stuk of wat leidingen/buizen die kant op te leggen:
- zuurstof (er in blazen)
- afzuiging (co2)
- vers water
En als je dan toch bezig bent een stroom & ethernetkabel. Communicatie met de buitenwereld kan enorm geruststellend zijn (voor alle betrokkenen).

Met nog eens 10 leidingen en een flinke pomp misschien de ondergelopen stukken leegpompen? Er zal continu water in stromen, maar met genoeg pompen moet dat wel te doen zijn.
Wel een enorme operatie om die kinderen er versneld uit te halen, maar met zo veel media-aandacht zie ik het niet gebeuren dat ze drie maanden moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Stroom en communicatiekabels liggen er al, voor vers water is ook al gezorgd en de lucht wordt er al op een natuurlijke manier ververst (hoewel daar wel verbetering mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
zetje01 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 12:57:
Dat kan dus nog wel eens maanden gaan duren, want 'ontsnappen' is voorlopig onmogelijk.
Dus zorgen voor voedsel, lucht aan- en afvoer, communicatie, elektriciteit, lesmateriaal, (lucht)bedden, stoelen enzovoort. Alles om een maandenlang verblijf te faciliteren en te veraangenamen.
Volgens schattingen zou de grot over ongeveer drie maanden droog komen te staan. Afwachten is vast de veiligste strategie, alhoewel er een risico blijft bestaan voor de duikers die gedurende die periode voorraden moeten brengen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-05 10:06

SomerenV

It's something!

@RocketKoen Dat idee van Musk is zo gek nog niet eigenlijk. Zowel een soort bodybag als luchttunnel zijn best prima ideeën, mits ze de veiligheid 100% op orde hebben. Maar dat moet met kevlar en teflon wel lukken denk ik zo. Wel mooi dat hij actief mee lijkt te willen helpen met het redden van de kinderen. Hij heeft het geld, de engineers en de middelen om flink van dienst te kunnen zijn.

Er is trouwens ook een Nederlands bedrijf heen om mee te helpen met het wegpompen van water.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
XWB schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 15:34:
[...]

Volgens schattingen zou de grot over ongeveer drie maanden droog komen te staan. Afwachten is vast de veiligste strategie, alhoewel er een risico blijft bestaan voor de duikers die gedurende die periode voorraden moeten brengen.
als het gaat regenen dan staat het eilandje waar de kinderen nu zitten binnen no time onder water.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:24
Jeroen van Heck, de directeur van het gelijknamige waterbeheersbedrijf uit Noorwolde is aangekomen in Thailand. Hij zegt dat het in ieder geval niet aan de pompcapaciteit ligt, maar dat het om de diepere en kleinere delen van de grot gaat, waar men moeilijk bij kan komen.

https://nos.nl/artikel/22...d-het-is-nu-puzzelen.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Ik duik zelf al zon 25 jaar. Ik volg dit nieuws op de voet.
Ik kan alleen maar zeggen dat de risico's enorm zijn. Sowieso is grotduiken met afstand de gevaarlijkste sport. De meest ervaren mensen zijn er al bij overleden of een zwaar ongeval gehad. Met een kind naar buiten zwemmen is ongelooflijk gevaarlijk. Ik heb dan ook de verwachting dat het niet zonder kleerscheuren gaat plaatsvinden. Het lijkt er nu op dat ze de jongens noodgedwongen vroegtijdig eruit moeten halen. Haast is het laatste dat je kan gebruiken.
Verder heb je alle mogelijke scenario's om paniek te krijgen:
- onder water zijn
- niet naar boven kunnen
- geen zicht
- nauwe ruimtes
- uitputting zowel fysiek als mentaal
- niet kunnen zwemmen

Zwemmen is opzich het issue niet, maar die jongens zijn dus ook niet watervrij. De kans dat ze in paniek raken is groot.
Ik hoop echt dat het ze gaat lukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dat niet watervrij zijn zou nog wel eens het grootste punt kunnen zijn.
offtopic:
Ik ben blij dat mijn jongste, die nog te jong is voor zwemles, al wel watervrij is. En de oudste was het ook al voordat hij met zwemles begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij de grot in Thailand waar het team voetballers zit opgesloten lijkt iets te gaan gebeuren. Binnenkort worden waarschijnlijk de eerste vier jongens uit de grot worden gehaald, begeleid door duikers. Dat zegt de Belgische duiker Ben Reymenants die deel uitmaakt van het reddingsteam.

"Het plan is om het er morgen op te wagen, met de eerste vier jongens, en dan moeten we het kijken hoe het gaat", zegt Reymenants in gesprek met Nieuwsuur. "De trip is toch elke keer zo'n vier uur op en neer, het blijft een heel zware onderneming."

Niet alleen mentaal, maar ook fysiek is het een uitdaging voor de jongens en hun begeleiders. "Ze moeten veel klimmen, het is een soort hindernisparcours. Er zijn hellingen, droge stukken, dan weer duiken. En dat vier kilometer lang."
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/...nel-te-gaan-beginnen.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 10:59
Het is ook opnieuw gaan regenen daar. Het zal uit noodzaak zijn. Als de grot volloopt tijdens de actie zitten ze echt in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:22
Hopelijk kan snel de Nederlandse apparatuur daar heen.
En ik vernam dat ze willen proberen de regen uit de grot te halen.
Tevens is er een luchtkanaal die ze zoeken. Daar kunnen ze misschien iemand door om hoog tillen.

Het is een verschikkelijk verhaal. Je kind zal er maar zitten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Anoniem: 5897 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:29:
Ik duik zelf al zon 25 jaar. Ik volg dit nieuws op de voet.
Ik kan alleen maar zeggen dat de risico's enorm zijn. Sowieso is grotduiken met afstand de gevaarlijkste sport. De meest ervaren mensen zijn er al bij overleden of een zwaar ongeval gehad. Met een kind naar buiten zwemmen is ongelooflijk gevaarlijk. Ik heb dan ook de verwachting dat het niet zonder kleerscheuren gaat plaatsvinden. Het lijkt er nu op dat ze de jongens noodgedwongen vroegtijdig eruit moeten halen. Haast is het laatste dat je kan gebruiken.
Verder heb je alle mogelijke scenario's om paniek te krijgen:
- onder water zijn
- niet naar boven kunnen
- geen zicht
- nauwe ruimtes
- uitputting zowel fysiek als mentaal
- niet kunnen zwemmen

Zwemmen is opzich het issue niet, maar die jongens zijn dus ook niet watervrij. De kans dat ze in paniek raken is groot.
Ik hoop echt dat het ze gaat lukken..
toon volledige bericht
Daarom las ik in een artikel de optie om een volledig gezichtsmasker te gebruiken: paniek is idd het grootste gevaar, en als je dan je automaat uitspuugt is het voorbij. Met een volledig gezichtsmasker is dat een stuk minder waarschijnlijk. Het blijft natuurlijk risicovol, maar zelfs als ze er veilig zouden zitten, is nog 3 maanden daar ook niet bepaald goed voor je (geestelijke) gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Elon musk tweet net dat ze een mini sub maken bij spacex van lox tubes. Nog 8 uur productie en dan 17 uur vliegen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar helpt dat echt? Het probleem zijn de nauwe doorgangen en het klauteren over rotsen die waarschijnlijk zeiknat zijn. Dus waarbij een mini sub niet echt helpt. De stukken waar meer ruimte is zullen verhoudingsgewijs niet moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
17 uur vliegen?
nou ja, misschien.. inchecken, customs, metaaldetector, bakje zoeken, riem af en schoenen uit, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:19

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Sissors schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 22:57:
Maar helpt dat echt? Het probleem zijn de nauwe doorgangen en het klauteren over rotsen die waarschijnlijk zeiknat zijn. Dus waarbij een mini sub niet echt helpt. De stukken waar meer ruimte is zullen verhoudingsgewijs niet moeilijk zijn.
Je moet bij een sub ook niet aan een onderzeeër denken. Het is meer een drukbestendige buis waar een kind net in past. Exacte afmetingen zijn geloof ik nergens gegeven nog, maar van wat ik er uit op maak zal het ding klein genoeg zijn dat duikers het voort kunnen duwen onder water en zo de kids één voor één naar het volgende punt in de tunnel kunnen brengen. Ik ga er vanuit dat de coach met gewone duikuitrusting geholpen zal moeten worden.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Spike_wolf schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:07:
[...]

Je moet bij een sub ook niet aan een onderzeeër denken. Het is meer een drukbestendige buis waar een kind net in past. Exacte afmetingen zijn geloof ik nergens gegeven nog, maar van wat ik er uit op maak zal het ding klein genoeg zijn dat duikers het voort kunnen duwen onder water en zo de kids één voor één naar het volgende punt in de tunnel kunnen brengen. Ik ga er vanuit dat de coach met gewone duikuitrusting geholpen zal moeten worden.
Groot genoeg dat een kind of kleine volwassene en net in past.
Handvaten en aansluitingen voor luchtflessen voor en achter. Zakjes om gewichten in te doen zodat het net niet drijft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar een buis die klein genoeg is om door die nauwe stukjes te gaan waar duikers hun flessen af moeten doen? Dat is echt een kleine buis. Lichamelijk zullen ze dan vast er veilig in zijn (als hij ook om alle bochtjes enzo kan), maar je moet dan al helemaal geen claustrofobie hebben, opgesloten in het donker in een buis waar je net in past.

Heeft iemand iets ervan meegekregen in hoeverre er contact is tussen Musk en de teams daar ter plaatse?

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 07-07-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Sissors schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:11:
Maar een buis die klein genoeg is om door die nauwe stukjes te gaan waar duikers hun flessen af moeten doen? Dat is echt een kleine buis. Lichamelijk zullen ze dan vast er veilig in zijn (als hij ook om alle bochtjes enzo kan), maar je moet dan al helemaal geen claustrofobie hebben, opgesloten in het donker in een buis waar je niet in past.
Een lampje kan mee. En een radio.
Of je verdooft de kinderen.

Ze hebben een team van spacex en tbc ter plaatse.

[ Voor 4% gewijzigd door RocketKoen op 07-07-2018 23:13 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:11

Reptile209

- gers -

RocketKoen schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:12:
[...]

Een lampje kan mee. En een radio.
Of je verdooft de kinderen.

Ze hebben een team van spacex en tbc ter plaatse.
Verdoven zat ik ook al aan te denken, maar welke arts brengt iemand onder verdoving, wetend dat je de 'patiënt' dan een paar uur lang niet of nauwelijks kunt monitoren? Of, als je dat wel kunt, niet kunt helpen/reanimeren/medicatie toedienen. Plus dat anesthesie volgens mij altijd aardig handwerk is om voor langere tijd een goede balans tussen verdoofd zijn en niet dood gaan te handhaven.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Reptile209 schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:41:
[...]

Verdoven zat ik ook al aan te denken, maar welke arts brengt iemand onder verdoving, wetend dat je de 'patiënt' dan een paar uur lang niet of nauwelijks kunt monitoren? Of, als je dat wel kunt, niet kunt helpen/reanimeren/medicatie toedienen. Plus dat anesthesie volgens mij altijd aardig handwerk is om voor langere tijd een goede balans tussen verdoofd zijn en niet dood gaan te handhaven.
Hoeft niet onder narcose. Gewoon genoeg om iemand flink te kalmeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 20:15

Lordy79

Vastberaden

400 meter onder water is echt heel erg veel onder deze omstandigheden.
Heb zelf nog maar een keer of 10 gedoken nadat Ik mijn certificaat heb gehaald en moet er niet aan denken om in een grot te duiken, laat staan 400 meter, als je niet kunt zwemmen en het zicht nul komma nul is.

Verder lijkt me het beste om kind voor kind met twee ervaren duikers te laten gaan en na elke nauwe gang een nieuwe set duikers. Dan is het een kwestie van het kind er doorheen wurmen en meteen verder.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vannacht (onze tijd) is de reddingsactie gestart. De verwachting is dat rond 21:00 (16:00 onze tijd) de eerste kinderen buiten de grot zullen zijn. De totale reddingsactie zal vermoedelijk 3 tot 4 dagen gaan duren.
De actie om twaalf jongens en hun voetbaltrainer uit de grot Tham Luang in Thailand te redden is zondag begonnen. De eerste jongens kunnen rond 21.00 uur lokale tijd (16.00 uur Nederlandse tijd) uit de grot zijn gehaald.

Dat heeft de leider van de reddingsoperatie laten weten. "Wij zijn alert en de jongens zijn klaar om uit de grot gered te worden."

Het kan volgens een legercommandant drie tot vier dagen duren voordat alle jongens uit de grot zijn.

Aan de reddingsactie doen dertien buitenlandse duikers, vijf Thaise duikers en vijf leden van het Thaise Korps Mariniers mee. Voor alle dertien mensen die vastzitten is een medisch team aanwezig, zodat ze direct na hun bevrijding kunnen worden geholpen.

Een paar uur voor de start van de ontruiming is het gebied rond de grot ontruimd, zodat er ruimte is voor de jongens als ze gered worden.

De leider van de operatie liet eerder weten dat er maar drie tot vier dagen waren om de groep te redden.

Het eerste plan was om te wachten tot het water zo ver gezakt was, dat de groep naar buiten had kunnen klimmen, maar door de aangekondigde moessonregens kunnen de autoriteiten niet zolang wachten.

Ook wordt het daardoor noodzakelijk dat de kinderen eerder worden bevrijd, omdat stijgend water betekent dat de kinderen minder ruimte hebben in de grot.
toon volledige bericht
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...s-grot-halen-gestart.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 09-05 12:02

Tim Schuhmacher

abasios

Begreep ik goed dat ervaren duikers 11u nodig hebben om heen en weer te gaan? Mochten 2 één kind begeleiden heb je best wat ervaren duikers nodig (zullen er wel zijn) maar waarschijnlijk ook veel meer tijd dan 5.5u. Gok dat ze ook niet alle kinderen in 1x doen.

Is er overigens ook een gevaar dat als de regen komt hun grot vol gaat lopen?

Ah, nu.nl post antwoord al wat!

[ Voor 4% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 08-07-2018 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Livestream:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
(8 ก.ค. 61) รายการพิเศษ 13ชีวิตปลอดภัย

Het is alleen niet te verstaan, tenzij je Thais kunt.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 08-07-2018 09:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:22
Ze moeten sowieso niet meerdere kinderen tegelijk doen. En het redden volledig gescheiden houden. Zodra er halverwege iemand zoek raakt, raakt de rest volledig in paniek.

Lastige actie dit. Vind dat musk maar een beetje met onrealistische ideeën komt maar wie weet gaan ze er iets aan hebben.

Je kunt beter maar gewoon beginnen met productie want elk uur denken is te veel.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarom doen ze bij dat deel van de grot waarbij ze de flessen af moeten doen niet gewoon luchtpomp met een lange slang naar de duikmasker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-05 08:35

thommich

Belg

Meer achtergrond info via De Standaard:
Vlaamse duiker bij Thaise reddingsoperatie: ‘Hopelijk lekken maskers niet’
D-Day in Thailand: een groep internationale duikers is een reddingsoperatie begonnen om de jonge voetballers en hun coach uit de grot te halen waar ze al ruim twee weken opgesloten zitten. ‘Dat het een risicovolle onderneming is, is een understatement.’

‘Het team is ongeveer twee uur geleden naar binnen gegaan’, zei Ben Reymenants, de ervaren Vlaamse duiker die de actie in Thailand helpt coördineren, iets voor 09.00 uur op De Ochtend. ‘Ik verwacht binnen 6 uur een telefoontje vanuit kamp 3 of dat is gelukt.’

Kamp 3 ligt op anderhalf uur klimmen en duiken van de ingang. ‘Daarna begint het echte duikwerk’, aldus Reymenants. ‘Dan is het nog een goede drie uur tegen de stroom in zwemmen. De terugweg is iets makkelijker, met de stroming mee. Vanaf kamp 3 hebben ze een kabelbaan gemaakt, ook om de 400 duikflessen heen en weer te trekken. Dat zou de dingen wel moeten kunnen versnellen.’

De Vlaamse duiker benadrukt dat er dan ‘toch overwogen is om gezichtsmaskers te gebruiken’ om de jongeren te redden. ‘Ik hoop dat die passen, want de kinderen zijn toch wel heel erg vermagerd.’ De grootste vrees is dat de maskers tijdens de toch van 2.5 kilometer zouden gaan lekken.

De bedoeling is om de jongens in groepjes van vier te redden. Per groepje zullen twee reddingswerkers per jongen ingeschakeld worden.

Duiken

Reymenants bevestigt dat de jonge voetballertjes wel degelijk zullen moeten duiken. ‘Een derde van de grot bestaat momenteel uit luchtbellen, waarbij je aan de oppervlakte kunt zwemmen. Dat is dus adembaar. De stukken die gedoken moeten worden, worden dus kleiner. Er zijn wel een paar stukken die heel nauw zijn, maar een halve meter hoog. Dat wordt stressvol om die kinderen daardoor te krijgen.’

De duiker vreest dat het weer alsnog roet in het eten kan gooien. Ondertussen is het opnieuw aan het regenen. ‘Ik hoop niet dat het de operatie bemoeilijkt.’ Als het te hard regent, moet de operatie gestaakt worden.

Elon Musk

Er wordt ook nog steeds naar alternatieve oplossingen gezocht. Zo staat Reymenants in verbinding met ingenieurs van ondernemer Elon Musk. ‘Er is overwogen om een kleine capsule te maken, die met zuurstof te vullen en zo naar buiten te laten drijven.’

‘Het is natuurlijk wel niet evident om zo’n ding door zo’n labyrint te navigeren. Dus dat is niet de meest voor de hand liggende oplossing. Maar is het nog steeds beter dan 3 à 4 maanden overwinteren in een kamer op een hoop modder’, aldus Reymenants op de VRT.
toon volledige bericht
http://m.standaard.be/cnt/dmf20180708_03602678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Clifdon schreef op zondag 8 juli 2018 @ 09:50:
Ze moeten sowieso niet meerdere kinderen tegelijk doen. En het redden volledig gescheiden houden. Zodra er halverwege iemand zoek raakt, raakt de rest volledig in paniek.
Twaalf kinderen. Vijf uur enkele reis. Als je het 1 voor 1 doet ben je dus 60 uur verder. Die tijd is er niet. Ook het aantal duikers is beperkt (want specialistisch werk) en er zijn grenzen aan hun uithoudingsvermogen. Ook zij moeten rusten en slapen. Dus tijd is zeker een factor.
Je kunt beter maar gewoon beginnen met productie want elk uur denken is te veel.
Met zo’n mentaliteit vallen er zeker slachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54
Ik lees dat elk kind zal worden begeleid door 2 duikers, flinke actie wordt dat dan. Lijkt me toch zeer intensief, niet alleen voor die kinderen maar ook de duikers zelf.

Hoop dat alles goed komt en dat ze ze er snel uit krijgen. Weerbericht in die livestream is niet echt bepaald rooskleurig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:51
De_Bastaard schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:31:
Ik lees dat elk kind zal worden begeleid door 2 duikers, flinke actie wordt dat dan. Lijkt me toch zeer intensief, niet alleen voor die kinderen maar ook de duikers zelf.

Hoop dat alles goed komt en dat ze ze er snel uit krijgen. Weerbericht in die livestream is niet echt bepaald rooskleurig..
Livestream?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Hierboven door @Raven gepost:
YouTube: \[ Live ] รายการพิ&#3...

Is overigens prima te verstaan ... als je Thai spreekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Ik weet niet of deze link al gepost is: https://edition.cnn.com/a...scue-live-intl/index.html

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:22
Van Heck is onderweg met personeel en apparatuur lees ik.
http://www.stellingwerf.n...andaag-naar-thailand.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Meer details over de reddingsactie:
De Thaise overheid heeft details vrijgegeven van het reddingsplan om de kinderen die vastzitten in een grot in Noord-Thailand te redden.

Om ze uit de grot te bevrijden, worden per kind twee duikers ingezet. De BBC schrijft dat de jongens worden uitgerust met een zuurstoftank en een masker dat volledig over het gezicht wordt aangebracht.

De duikers en het kind zullen vervolgens het pad afleggen aan de hand van een touw dat is aangelegd door reddingswerkers. Wanneer het pad nauw wordt, zal de zuurstoftank van de rug van een kind gehaald worden. Vervolgens zullen het kind en de tank voorzittig door het nauwe pad geleid worden. Vanaf de derde kamer in de grot, tot de ingang van de grot, zullen de kinderen gaan lopen.

Volgens de Thaise overheid is het voordeel van deze operatie dat het snel kan gebeuren, zonder dat er veel hulpmiddelen nodig zijn. Er wordt ook gewaarschuwd dat deze toch veel eist van de duikers. De jongens moeten daarnaast wat duikvaardigheden leren en mogen tijdens de tocht vooral niet in paniek raken.
Klopt, als een fallback-optie, mocht de huidige aanpak niet lukken:
Het Nederlandse pompenbedrijf Van Heck stuurt zondag twee medewerkers en materieel naar Thailand. Als de duikers niet slagen in hun missie, dan heeft het bedrijf mogelijk een oplossing gevonden. Volgens een woordvoerder van het bedrijf is een zaterdag uitgevoerde test succesvol gebleken.

De oplossing die het bedrijf heeft uitgedokterd, is een zogenoemde heveloplossing. Daarbij moet water worden weggepompt met behulp van natuurlijk verloop en het vacuüm zuigen van water.
Bron voor beiden: https://www.nu.nl/algemee...ratie-in-thaise-grot.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Chip. schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:00:
Waarom doen ze bij dat deel van de grot waarbij ze de flessen af moeten doen niet gewoon luchtpomp met een lange slang naar de duikmasker?
Omdat "gewoon" niet bestaat in het grotduiken. Verder moet je bedenken dat alle regen uit de omgeving door dat gaatje gaat. Daar staat dus een stroming waar je u tegen zegt en een duikmasker zo afgeblazen kan worden. Door het verlagen van het waterpeil zal dit wel flink afnemen of weg zijn, maar het regent nu ook weer.. het kan in 10min weer een stroomversnelling zijn. Als het regent kunnen ze het niet snel genoeg wegpompen. Vandaar dat ze nu gaan want heel de boel staat zo weer onderwater.

En die Musk met z'n tweets.. wat een idioot. Als hij zo graag wil helpen, help dan, maar ga niet op Twitter zitten. Zo kansloos en publiciteitsgeil.. gezien z'n track record is er vast niet genoeg capaciteit en komt z'n onderzeeër een half jaar te laat. Wat als zo'n ding vast komt te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenSaurus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-04 08:57
Anoniem: 5897 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:21:
[...]

Omdat "gewoon" niet bestaat in het grotduiken. Verder moet je bedenken dat alle regen uit de omgeving door dat gaatje gaat. Daar staat dus een stroming waar je u tegen zegt en een duikmasker zo afgeblazen kan worden. Door het verlagen van het waterpeil zal dit wel flink afnemen of weg zijn, maar het regent nu ook weer.. het kan in 10min weer een stroomversnelling zijn. Als het regent kunnen ze het niet snel genoeg wegpompen. Vandaar dat ze nu gaan want heel de boel staat zo weer onderwater.

En die Musk met z'n tweets.. wat een idioot. Als hij zo graag wil helpen, help dan, maar ga niet op Twitter zitten. Zo kansloos en publiciteitsgeil.. gezien z'n track record is er vast niet genoeg capaciteit en komt z'n onderzeeër een half jaar te laat. Wat als zo'n ding vast komt te zitten?
als het goed is is die 'onderzeeër' al onderweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DigitalError schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:23:
[...]

als het goed is is die 'onderzeeër' al onderweg ;)
Klopt, ze doen 8 uur over het produceren van zijn idee, plus 17 uur reistijd

Die zouden morgenochtend vroeg (laat vanavond onze tijd) onsite kunnen arriveren, als alles goed gaat dan. Zie https://www.bloomberg.com...th-rescue-of-trapped-boys

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 08-07-2018 12:31 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

In alle eerlijkheid, als het werkt; Chapeau. Zo lang die gasten er maar veilig uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik hoop niet dat de goedbedoelde (of misschien wel publiciteit zoekende) aandacht van Elon Musk nu mensen gaat afleiden van wat ze moeten doen.

Zou Elon Musk nu ook advies van Thaise duikers gaan accepteren om zijn Tesla produktielijn of een mislukte Falcon lancering te verbeteren ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kunnen we het steeds meer kinderachtig wordende afgunstige/jaloerse/hatende Musk-bashen niet voor een ander topic bewaren, en het hier gewoon over de reddingsactie(s) blijven hebben?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
IJzerlijm schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:50:
Ik hoop niet dat de goedbedoelde (of misschien wel publiciteit zoekende) aandacht van Elon Musk nu mensen gaat afleiden van wat ze moeten doen.

Zou Elon Musk nu ook advies van Thaise duikers gaan accepteren om zijn Tesla produktielijn of een mislukte Falcon lancering te verbeteren ?
Precies: grotduiken lijkt mij een dusdanige niche dat niemand er enig verstand van heeft, behalve natuurlijk grotduikers zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Drie eruit volgens de geruchten.. maar in wat voor staat dan hè..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 09:32
Eerste jongens uit Thaise grot bevrijd - http://nos.nl/l/2240479

Volgens dit bericht zijn het er 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 22:38
Anoniem: 5897 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:29:
Drie eruit volgens de geruchten.. maar in wat voor staat dan hè..?
Ik lees 2 overal. En ze zouden zelf naar de ambulance zijn gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

DoeEensGek schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:42:
[...]

Ik lees 2 overal. En ze zouden zelf naar de ambulance zijn gelopen.
Dat is toch eerder zorgwekkend aangezien ze met zijn vieren vertrokken zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 22:38
Anoniem: 915187 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:57:
[...]

Dat is toch eerder zorgwekkend aangezien ze met zijn vieren vertrokken zijn...
Ze zijn opgedeeld in groepen van 4 personen en gaan stuk voor stuk elk met 2 duikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De 3e zou "medical attention" krijgen en de 4e is in "chamber 3 waiting for suitable condition" omdat er een issue zou zijn.

Kan dus vanalles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Anoniem: 5897 schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:01:
De 3e zou "medical attention" krijgen en de 4e is in "chamber 3 waiting for suitable condition" omdat er een issue zou zijn.

Kan dus vanalles zijn.
Waar lees je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Twittah :-)

Edit: voor de goede orde, allemaal geruchten hè, maar dat snappen jullie zelf ook neem ik aan.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 08-07-2018 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Welke account is daarbij goed om te volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik volg zelf #ThamLuang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 915187

Nummer 5 en 6 schijnen ook onderweg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Goed te horen, en zolang het voorspoedig gaat lijkt het mij zaak om flink door te pakken.
Dag of nacht maakt in een grot niet uit dus zolang het kan het beste doorgaan....

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
Volgens mij zouden de reddingswerkers zo direct eerst een pauze houden alvorens ze verder gaan. Waarbij dag en nacht inderdaad niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zo te lezen zijn nr 5 en 6 inmiddels ook in veiligheid :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
7.37 pm
- 3 are at the hospital.
- 4th is on heli, taking off from helipad.
- 5th and 6th is at field hospital.
#ThamLuang #ThaiCaveRescue

Inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Gaat in verbazend hoog tempo, als het zo doorgaat zijn ze denk ik morgen (lokale tijd) er uit. Goed nieuws uiteraard :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
Ik ben echt ontzettend blij met deze voorspoedige ontwikkelingen. Lucht op. Had niet verwacht dat het zonder complicaties zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Zo, valt niets tegen! Positieve ontwikkeling

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/itlfjPewraYJ4c6wPNMoiv4T/full.png

[ Voor 196% gewijzigd door gop1 op 08-07-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De zwakken zijn als eerste gegaan neem ik aan, goed nieuws dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 17:44
shoombak schreef op zondag 8 juli 2018 @ 14:51:
De zwakken zijn als eerste gegaan neem ik aan, goed nieuws dus
Volgens mij juist andersom de sterke eerst. Als er dan iets niet zo gaat als verwacht dan kan je dat nog opvangen.

Edit. Toch andersom dus.

[ Voor 18% gewijzigd door pacificocean op 08-07-2018 14:56 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste