Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Te weinig fan headers op mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,
Ben ik weer met mijn onwetendheid en geringe kennis.
Ik ben dus van plan om een computer te bouwen, en alles begint een beetje op zijn plek te vallen. Waar ik op het begin niet snapte waar de videokaart dan heen moest, en of het moederbord daar wel plek voor had, heb ik zelf een beetje dingen uitgezocht over alles wat ik niet wist, en dingen die ik wel wist weten maar weer eens niet klopten. Ik zou van mezelf nu wel durven zeggen dat ik wel een aardige basiskennis heb wat betreft de theorie... de praktijk moet nog komen. Maar omdat ik niet zo heel veel plek op mijn bureau heb, en ik heb gehoord dat ik het slecht is om je pc op de grond neer te zetten (en ik straks gewoon de hele tijd naar mijn werk wil kunnen kijken :P) ga ik gelijk een compacte pc bouwen. Onderdelen heb ik dus allemaal uitgezocht maar ik kwam dus op een probleempje. Ik heb als case de corsair carbide Air 240 zwart gekozen.. die vond ik wel mooi (een kubus vind ik dus wel handig want ik heb zo een geweldige kast van de Ikea (geen promotie enzo) met die blokkige vakken. Kallax vgm. Het komt erop neer dat die kast precies in zo een vak past, wat dus ruimte scheelt op mijn bureau. Op het moederbord zitten maar 2 fan aansluitingen volgens mij. Moederbord staat in het lijstje samen met de andere onderdelen van de pc, daar hoef ik geen advies op aangezien ik in verkeerde topic zit daarvoor, maar als je het niet erg vind om te doen, voel je vrij. Ik sta open voor verbetering. Maar ja, in die kast zitten dus standaard 3 fans, en eentje voor de cpu koeler. Ik denk dat meer dan 1 fan voor de gekozen onderdelen wel wijs is, dus ik wil best wel graag gebruikmaken van minimaal 2 fans in de case ( liefst wil ik nog meer fans in de kast zetten, maar dan moet ik eerst maar eventjes beginnen met een oplossing voor het volgende.) Zoals je waarschijnlijk ook ziet zit er geen 5.25 bay in mijn behuizing. Dus zo een externe fan hub werkt niet (of snap ik het nu verkeerd?) Welke manieren zijn er allemaal om fan aansluitingen uit te breiden? (Btw: Ik wil alvast sorry zeggen tegen iedereen en met name de mods voor het waarschijnlijk verkeerd plaatsen van het topic, maar had echt geen idee waar ik dit anders kwijt moest. Het heeft te maken met het moederbord toch?) Als iemand manieren weet zou ik ze heel graag willen horen! Alvast bedankt.

Onderdelen:
Het moederbord is trouwens het enige matx moederbord beschikbaar met de 450 chipset, wat ik dan wel aantrekkelijk vond. Geen gedoe met moederbord flashen enzo.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,-€ 181,-
1Gigabyte B450M DS3H€ 83,95€ 83,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming 6G (rev. 2.0)€ 331,48€ 331,48
1Seagate Barracuda, 2TB€ 59,-€ 59,-
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 84,68€ 84,68
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 117,37€ 117,37
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 171,-€ 171,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 97,90€ 97,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.206,33

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de oplossing van een fan hub al uitgezocht, maar ik kwam eigenlijk alleen maar uit op 5.25 inch dingen, of ik snapte helemaal niks van hoe het werkte. Ik vind het over het algemeen wel fijn om te weten dat iets werkt zoals ik het in gedachten heb, voordat ik het koop, zodat ik straks niet met een nutteloos ding zit.

Dank voor het lezen van dit verhaal wat veel langer werd dan wat ik in gedachten had :9
Als iemand iets weet zou ik het heel fijn vinden als hij het kon zeggen :)
Nogmaals bedankt voor de aandacht.

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-07-2018 21:16)

Verwijderd

Ik heb niet heel de openingsreactie gelezen maar hier wat advies: je kan rustig een fansplitter gebruiken (1 naar 2) per aansluiting, mijd Gigabyte voor het moederbord (veel defecte exemplaren hier op het forum, ik raad ASRock en Asus aan), je zou een betere voeding kunnen kiezen (de voedingsdeskundige onder de forumleden was niet happy met deze keuze!) en Corsair werkt niet zo heel erg lekker op Ryzen omdat het meestal het minder goede Hynix geheugen is wat daar in zit. Last but not least, je kan W10 via Kinguin kopen voor aanzienlijk minder. Je kan het overigens ook zonder licentie gebruiken als je het niet erg vindt om de kleuren en desktopachtergrond niet aan te kunnen passen, ik vermoed dat MS dit nog lang zo zal laten aangezien MS maar wat graag meer mensen ziet overstappen naar W10 en bij W10 de gebruiker zelf het product is. :X

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 20:05 ]

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Een pwm splitter kabeltje kopen? Goedkoop en simpel. Zie dit als voorbeeld: pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Je kan er genoeg vinden in de pricewatch.

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:04:
Een pwm splitter kabeltje kopen? Goedkoop en simpel. Zie dit als voorbeeld: pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Je kan er genoeg vinden in de pricewatch.
Is dat een verstandig ding om te doen? Kan me er iets bij voorstellen dat die fan aansluitingen het niet leuk gaan vinden als ze opeens twee keer zoveel moeten gaan doen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Dan kijk je naar de specificaties van de PWM poortjes op je moederbord versus de specs van de ventilatoren. Als de PWM output twee maal zoveel kan leveren als de ventilator, kun je er in principe wel twee aan hangen. Een beetje marge mag je dan wel nemen.

-_-

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:06:
Is dat een verstandig ding om te doen? Kan me er iets bij voorstellen dat die fan aansluitingen het niet leuk gaan vinden als ze opeens twee keer zoveel moeten gaan doen.
Alternatief is een ander moederbord kiezen welke meer fan aansluitingen heeft. Sowieso is een aansluiting voor case fans wel erg weinig.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:06:
[...]

Kunnen ze wel hebben hoor :) zeker gewone rustige consumenten-fans die je rustig voor de stilte laat ronddraaien.

Daarnaast heb je nog de volgende opties:
- Een Molex naar PWM-fan-header stekkertje. Kost een paar euro en bij losse fans zitten ze regelmatig in de doos :P daarmee kan je een molex-voedingsstekker aansluiten op een fan. Nadeel: je ventilatoren werken op een vaste draaisnelheid.
- Een moederbord kopen met twee PWM-fan headers.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:11:
[...]

Kunnen ze wel hebben hoor :) zeker gewone rustige consumenten-fans die je rustig voor de stilte laat ronddraaien.

Daarnaast heb je nog de volgende opties:
- Een Molex naar PWM-fan-header stekkertje. Kost een paar euro en bij losse fans zitten ze regelmatig in de doos :P daarmee kan je een molex-voedingsstekker aansluiten op een fan. Nadeel: je ventilatoren werken op een vaste draaisnelheid.
- Een moederbord kopen met twee PWM-fan headers.
Het moederbord heeft twee fan headers, maar eentje gaat dus naar de cpu koeler, en ik denk niet dat het verstandig is om de gekozen onderdelen met 1 casefan te laten draaien? Of zit dat wel goed

• Richh
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Het moederbord heeft twee fan headers, maar eentje gaat dus naar de cpu koeler, en ik denk niet dat het verstandig is om de gekozen onderdelen met 1 casefan te laten draaien? Of zit dat wel goed
Ik bedoelde: een moederbord met twee casefan headers :) zei ik inderdaad niet, sorry.

En het gaat vast wel goed met 1 fan. Maar 2 fans is nooit verkeerd en heeft eigenlijk alleen een positief effect, en hij hangt nog in je kast ook. Zonde om 'm niet te gebruiken :P
Als iemand iets weet zou ik het heel fijn vinden als hij het kon zeggen
Daarnaast: als student (?) heb je soms de mogelijkheid om goedkoper aan Windows licenties te komen. Overweeg ook de gamekeysites. Scheelt weer ~100 euro :P en heb je direct een 2TB HDD nodig naast de 500GB SSD?

Als je zo 150 euro uitspaart kan je een iets dikkere videokaart uitzoeken, al is dat natuurlijk weer afhankelijk van wat je wil, welke games, welke monitor etc etc.

[ Voor 38% gewijzigd door Richh op 06-07-2018 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:15:
[...]

Daarnaast: als student (?) heb je soms de mogelijkheid om goedkoper aan Windows licenties te komen. Overweeg ook de gamekeysites. Scheelt weer ~100 euro :P en heb je direct een 2TB HDD nodig naast de 500GB SSD?

Als je zo 150 euro uitspaart kan je een iets dikkere videokaart uitzoeken, al is dat natuurlijk weer afhankelijk van wat je wil, welke games, welke monitor etc etc.
Wil graag gewoon 1080p 60-75 fps spelen. Hoe kan je trouwens dan fans aansturen als ze wel op je moederbord zitten gemonteerd?
Nog iets-> Ik wil heel graag dus wel een mobo kopen met de 450 chipset, dus een ander mobo is op dit moment alleen een optie als het de enige oplossing is.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 16:43
Gek idee, maar je kunt ook gewoon de 2 kast fans niet aansluiten. Fans in de een normale kast hebben eigenlijk helemaal geen nut. (De processor koeler is natuurlijk wel heel belangrijk).

Zie bijvoorbeeld dit filmpje. Waarbij een kast volgepropt met knuffels en troep etc... maar een paar graden warmer wordt dan een computer met helemaal netjes weggewerkte kabels.

YouTube: Cable Management - Does it impact cooling performance? At all?...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cj39A5GgXukeDMWiBIu09ttf/full.png

Edit: de strijkijzer gaat er ook nog in :D (uit natuurlijk)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l7vfjHH5mM5bVnGus4xfART6/full.png

[ Voor 33% gewijzigd door roy-t op 06-07-2018 16:27 ]

~ Mijn prog blog!

• Richh
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:19:
[...]

Wil graag gewoon 1080p 60-75 fps spelen. Hoe kan je trouwens dan fans aansturen als ze wel op je moederbord zitten gemonteerd?
Nog iets-> Ik wil heel graag dus wel een mobo kopen met de 450 chipset, dus een ander mobo is op dit moment alleen een optie als het de enige oplossing is.
Ik zie het ja, de keuze is nog beperkt. Je kan de gok op een 350 chipset nemen... maar ik snap je keuze. X470 is onbetaalbaar en eveneens niet op mATX beschikbaar :P Wachten is een optie... haha.
Een andere case is niet mogelijk? :+

Je wil de case vooral omdat hij dan in je Ikea-kastje past begrijp ik. Maar als je PC in dat kastje staat, heeft hij dan wel ruimte om warme lucht kwijt te kunnen op de plekken waar ventilatoren zitten? Of blaast hij dan recht tegen hout aan? Dat lijkt me sowieso een slecht plan namelijk; die warme lucht moet wel weg kunnen.

Je kan de fans afstellen in het BIOS. Mijn ervaring is dat je ze waarschijnlijk zo stil mogelijk wil laten draaien. Zolang er maar een beetje airflow is en de warme lucht snel afgevoerd wordt, zit het wel goed.

En een 1060 6GB of een RX580 8GB lijkt me een prima keuze dan!

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:23:
[...]

Ik zie het ja, de keuze is nog beperkt. Je kan de gok op een 350 chipset nemen... maar ik snap je keuze. X470 is onbetaalbaar en eveneens niet op mATX beschikbaar :P Wachten is een optie... haha.
Een andere case is niet mogelijk? :+

Je wil de case vooral omdat hij dan in je Ikea-kastje past begrijp ik. Maar als je PC in dat kastje staat, heeft hij dan wel ruimte om warme lucht kwijt te kunnen op de plekken waar ventilatoren zitten? Of blaast hij dan recht tegen hout aan? Dat lijkt me sowieso een slecht plan namelijk; die warme lucht moet wel weg kunnen.

Je kan de fans afstellen in het BIOS. Mijn ervaring is dat je ze waarschijnlijk zo stil mogelijk wil laten draaien. Zolang er maar een beetje airflow is en de warme lucht snel afgevoerd wordt, zit het wel goed.

En een 1060 6GB of een RX580 8GB lijkt me een prima keuze dan!
Je hebt sowieso gelijk met dat het een slecht idee is om hem in een kastje te zetten. Niet over nagedacht. Zie trouwens niet de reden waarom een andere kast de fan mogelijkheden zou aanpassen, behalve in de zin van een 5.25 bay. Weet je ook een goede interne fan hub? Dat zou namelijk ook voldoen, kon niet vinden welke nou goed was en welke niet. Nog tips op dat gebied?

• Richh
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:30:
[...]

Je hebt sowieso gelijk met dat het een slecht idee is om hem in een kastje te zetten. Niet over nagedacht. Zie trouwens niet de reden waarom een andere kast de fan mogelijkheden zou aanpassen, behalve in de zin van een 5.25 bay. Weet je ook een goede interne fan hub? Dat zou namelijk ook voldoen, kon niet vinden welke nou goed was en welke niet. Nog tips op dat gebied?
Een andere case betekent dan ook ruimte voor een gewoon ATX-moederbord, en die hebben waarschijnlijk meer fan-aansluitingen ;)

Een fan hub kan je best doen, ziet er ook wel fancy uit, kan je met zo'n mooie knop de draaisnelheid
aanpassen :+ maar kost ook weer 2-3 tientjes en de lol is er naar een paar dagen wel vanaf haha.
Nee, dan zou ik nog eerder alle fans op een lage snelheid gewoon via zo'n molex-stekker aan m'n voeding knopen. Of dus een splitter zoals deze pricewatch: Phobya 4-Pin PWM naar 3x 4-Pin PWM 30cm Zwart
Simpeler, goedkoper, en dan kan je de snelheid nog digitaal aanpassen ook.

Overigens kan ik nergens vinden welke aansluitingen de fans in die kast hebben. 90% kans op PWM, waar je nu ook vanuit gaat, maar dat hoeft niet eens... kan ook molex zijn :+

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:43:
[...]

Een andere case betekent dan ook ruimte voor een gewoon ATX-moederbord, en die hebben waarschijnlijk meer fan-aansluitingen ;)

Een fan hub kan je best doen, ziet er ook wel fancy uit, kan je met zo'n mooie knop de draaisnelheid
aanpassen :+ maar kost ook weer 2-3 tientjes en de lol is er naar een paar dagen wel vanaf haha.
Nee, dan zou ik nog eerder alle fans op een lage snelheid gewoon via zo'n molex-stekker aan m'n voeding knopen. Of dus een splitter zoals deze pricewatch: Phobya 4-Pin PWM naar 3x 4-Pin PWM 30cm Zwart

Overigens kan ik nergens vinden welke aansluitingen de fans in die kast hebben. 90% kans op PWM, waar je nu ook vanuit gaat, maar dat hoeft niet eens... kan ook molex zijn :+
Ik ga wel even kijken of ik een kleine atx behuizing kan vinden. Bedankt voor alle tips :)

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:43:
[...]

Dat was het weer voor 450 chipset. Uitverkocht en gestegen naar 120 euro laatste prijs.
Modbreak:Aub niet twee keer achter elkaar posten. Heb je iets toe te voegen aan een eerdere post voordat iemand erop gereageerd heeft, gebruik de "wijzig"-knop.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 08-07-2018 13:15 ]

• Richh
@Verwijderd andere mogelijkheid: sommige shops bieden het aan om je CPU voor je te installeren én de BIOS te updaten wanneer nodig, voor een kleine meerprijs. Je koopt er hoe dan ook een stukje zekerheid mee.

Voorbeeld: https://azerty.nl/602657
Voorwaarde is natuurlijk wel dat CPU + moederbord bij dezelfde shop gekocht moeten worden.

Verwijderd

Topicstarter
Richh schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 17:22:
@Verwijderd andere mogelijkheid: sommige shops bieden het aan om je CPU voor je te installeren én de BIOS te updaten wanneer nodig, voor een kleine meerprijs. Je koopt er hoe dan ook een stukje zekerheid mee.

Voorbeeld: https://azerty.nl/602657
Voorwaarde is natuurlijk wel dat CPU + moederbord bij dezelfde shop gekocht moeten worden.
Ik was sowieso van plan om alles bij azerty te kopen, dus dat zou dan een mogelijkheid zijn

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Ik heb niet heel de openingsreactie gelezen maar hier wat advies: je kan rustig een fansplitter gebruiken (1 naar 2) per aansluiting, mijd Gigabyte voor het moederbord (veel defecte exemplaren hier op het forum, ik raad ASRock en Asus aan), je zou een betere voeding kunnen kiezen (de voedingsdeskundige onder de forumleden was niet happy met deze keuze!) en Corsair werkt niet zo heel erg lekker op Ryzen omdat het meestal het minder goede Hynix geheugen is wat daar in zit. Last but not least, je kan W10 via Kinguin kopen voor aanzienlijk minder. Je kan het overigens ook zonder licentie gebruiken als je het niet erg vindt om de kleuren en desktopachtergrond niet aan te kunnen passen, ik vermoed dat MS dit nog lang zo zal laten aangezien MS maar wat graag meer mensen ziet overstappen naar W10 en bij W10 de gebruiker zelf het product is. :X

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:02:
Thx voor de uitgebreide reactie, met name reactie over mijn onderdelen vond ik zeer nuttig. Ik zal aanpassen wat je zij. Weet je misschien een voeding die dan wel echt goed is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:17:
[...]

Thx voor de uitgebreide reactie, met name reactie over mijn onderdelen vond ik zeer nuttig. Ik zal aanpassen wat je zij. Weet je misschien een voeding die dan wel echt goed is?
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Lees hier rustig en je komt er wel wijs uit. Kijk ook naar de laatste pagina's om te zien of dat er nieuwe interessante modellen zijn, vraag het daar desnoods even aangezien zij je goed advies kunnen geven. Volgens mij valt deze goed in de smaak: productreview: BitFenix Whisper BWG450M review door -The_Mask-
Wat betreft de fansplitters, het gaat erom hoeveel ampere 1 zo'n fan gebruikt, normaal gesproken is dat minder dan de helft van wat die header kan leveren, in veel gevallen kan 3 zelfs maar daar zou ik niet aan beginnen, met 2 fanheaders (typisch) splitsen naar 4 fans zit het wel snor voor bijna iedereen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:22:
[...]

Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Lees hier rustig en je komt er wel wijs uit. Kijk ook naar de laatste pagina's om te zien of dat er nieuwe interessante modellen zijn, vraag het daar desnoods even aangezien zij je goed advies kunnen geven. Volgens mij valt deze goed in de smaak: productreview: BitFenix Whisper BWG450M review door -The_Mask-
Wat betreft de fansplitters, het gaat erom hoeveel ampere 1 zo'n fan gebruikt, normaal gesproken is dat minder dan de helft van wat die header kan leveren, in veel gevallen kan 3 zelfs maar daar zou ik niet aan beginnen, met 2 fanheaders (typisch) splitsen naar 4 fans zit het wel snor voor bijna iedereen.
Ah thx. En je zei dat Corsair ram vaak vervelend deed. Is er een merk dat wel lekker werkt met ryzen 2600?

Verwijderd

Het gaat niet om het merk, het gaat om de die die ze gebruiken, dus welke die van Samsung/Hynisx er wordt gebruikt. Het is niet zo dat die Corsair Vengeance rotslecht is maar als je 3200 MT/s koopt dan moet je afwachten of dat je 3166 MT/s gaat halen, het is best mogelijk dat je niet boven de 2933 MT/s komt (stabiel). Ik ben niet een van de RAM-kenners hier. Op Tweakers kan je hier eens kijken: AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic (dat gaat veel tijd kosten)
Je zou ook bij overclockers.uk (forum) en Reddit kunnen kijken. De Samsung B die is het beste maar ook het duurste, Hynix C is misschien interessant omdat je in ieder geval weet dat je niet een van de lagere modellen van hen krijgt. Het probleem is dat bedrijven zoals Corsair niet duidelijk vermelden welke dies worden gebruikt, dankzij software die het afleest en wat detective-werk is het wel redelijk bekend welke latjes welke die gebruiken.

Nog iets anders: die koeler die bij de 2600 komt laat je niet (veel) hoger klokken dan 3,8 GHz, simpelweg omdat de koeler niet goed genoeg is om voldoende warmte af te voeren bij hogere klokfrequenties en spanningen. Je zou de 2600X kunnen overwegen, met die koeler haal je 4,3 GHz. en die CPU en het moederbord regelen het overklokken volledig automatisch zonder dat je iets hoeft te doen en je gaat het zelf niet beter kunnen doen (sommige mensen wel maar de meeste gebruikers niet).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2018 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 21:59:
Het gaat niet om het merk, het gaat om de die die ze gebruiken, dus welke die van Samsung/Hynisx er wordt gebruikt. Het is niet zo dat die Corsair Vengeance rotslecht is maar als je 3200 MT/s koopt dan moet je afwachten of dat je 3166 MT/s gaat halen, het is best mogelijk dat je niet boven de 2933 MT/s komt (stabiel). Ik ben niet een van de RAM-kenners hier. Op Tweakers kan je hier eens kijken: AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic (dat gaat veel tijd kosten)
Je zou ook bij overclockers.uk (forum) en Reddit kunnen kijken. De Samsung B die is het beste maar ook het duurste, Hynix C is misschien interessant omdat je in ieder geval weet dat je niet een van de lagere modellen van hen krijgt. Het probleem is dat bedrijven zoals Corsair niet duidelijk vermelden welke dies worden gebruikt, dankzij software die het afleest en wat detective-werk is het wel redelijk bekend welke latjes welke die gebruiken.

Nog iets anders: die koeler die bij de 2600 komt laat je niet (veel) hoger klokken dan 3,8 GHz, simpelweg omdat de koeler niet goed genoeg is om voldoende warmte af te voeren bij hogere klokfrequenties en spanningen. Je zou de 2600X kunnen overwegen, met die koeler haal je 4,3 GHz. en die CPU en het moederbord regelen het overklokken volledig automatisch zonder dat je iets hoeft te doen en je gaat het zelf niet beter kunnen doen (sommige mensen wel maar de meeste gebruikers niet).
Was sowieso niet van plan om over te klokken :) Ik zoek dat ram wel even uit

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:57
Verwijderd schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 20:02:
Eerste keer dat er iemand negatief is over de Seasonic Focus Plus PSU's. Nu geloof ik iemand als Mask meteen, maar enig idee wat er slecht zou zijn aan die PSU?

Verwijderd

XFlame schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 14:11:
[...]

Eerste keer dat er iemand negatief is over de Seasonic Focus Plus PSU's. Nu geloof ik iemand als Mask meteen, maar enig idee wat er slecht zou zijn aan die PSU?
Het is niet dat die voeding slecht is, het gaat om waarde/€. Voor iets meer geld krijg je aanzienlijk meer waarde en voor iets minder geld krijg je een vergelijkbare waarde voor dat specifieke systeem aangezien 450 W genoeg is.
Als je kijkt naar de voeding zelf dan is het prima in orde en voor zo ver ik het begrijp is dat hetzelfde als wat in de Corsair RM 550X zit. Het verschil zit in de verpakking. Zit er wel of niet een mooie heatsink bij die goed de gedissipieerde warmte overdraagt naar omgevende lucht? Zit er wel of niet een goede fan op? Hoe goed (semi-passieve mode, goede fancurve...) wordt die fan aangestuurd? Dat zijn de details die het verschil maken. Hij is ook heel erg kritisch over veel budgetvoedingen die te duur zijn voor wat ze leveren (verouderde circuits met lagere efficiëntie, hogere ripple etc.).

Nu moet ik zeggen dat het met de scherpe prijs van €75 en de gestegen prijs van de Corsair RM 550x (€89-93, dit kostte slechts €84-85, inclusief verzending, volgens mij zelfs eventjes €82) een lastigere keuze is geworden, het verschil bedroeg slechts ongeveer €5, voor dat prijsverschil zou ik geen seconde twijfelen. Let op de piek in april.
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=463791&deliveryCountry=NL
Een vreemde prijspiek waar ik geen verklaring voor heb.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2018 14:35 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
@XFlame Over de Focus Plus Gold 550w is al maanden discussie. Seasonic adviseert een videokaart van maximaal 225w voor hun 550w voedingen vanwege de enkel kabel met 2 PEG stekkers. Voor zwaardere videokaarten wordt het gebruik van een 2e kabel geadviseerd maar die leveren ze niet mee. Bij aanvraag wordt deze wel kosteloos toegestuurd.
Ander probleem met de voeding is uitval bij gebruik van diverse videokaarten. RX Vega 64, GTX 970 Strix, Sapphire R9 290 van een kennis kwam ik zelf achter en recent op GoT een RX 580. Vandaar dat er geadviseerd wordt een andere voeding te nemen die deze problemen niet heeft.
Pagina: 1