Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 13:10
Wellicht leuk om te vermelden: in 2011 heb ik hier advies gevraagd wat te doen na mijn VMBO TL https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1451877. Ik heb gekozen voor mbo > hbo en heb dat nu afgerond.

Goed nu het volgende:

Ik heb reeds meerdere sollicitaties lopen en ben ook her en der uitgenodigd. Nu zit ik met een dilemma: vermeld ik tijdens een sollicitatiegesprek/kennismakingsgesprek dat ik meerdere gesprekken/sollicitaties heb lopen? Nu vraag ik me af:

Wanneer vermeld je dit in een gesprek / procedure? Enkel als ze hierom vragen of dit uit jezelf vermelden?
Wat doet dit met je kansen? Stel ze twijfelen tussen 2 kandidaten: één geeft aan geen andere gesprekken te hebben, de ander wel. Ik kan me voorstellen dat ze dan toch kiezen voor de kandidaat die geen andere gesprekken heeft lopen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik ben zelf wel van het open en eerlijk zaken doen, maar wil niet mijn kansen verkleinen. De werkgever heeft de vrijheid om meerdere kandidaten uit te nodigen en ik heb de vrijheid om op meerdere functies te solliciteren.

Wat ik al gedaan heb:
Op google hiernaar gezocht, hier komen verschillende antwoorden uit. uiteenlopend van: Niet vermelden tot wel vermelden, want dat toont aan dat je goed in de markt ligt etc.

De zoekfunctie gebruikt op het forum. Ik kon zo snel geen vergelijkbaar topic vinden.

Wat ik met dit topic hoop te bereiken: Meningen van mede Tweakers en een zinvolle discussie.
Wellicht iemand die op een HR afdeling werkt en zijn mening wil delen en wat dit met de kansen doet van een sollicitant. En natuurlijk hoe jullie dit aangepakt hebben tijdens het solliciteren.

Misschien belangrijk: ik heb een studie in een economische richting afgerond en niet in de IT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:07

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben zelf ook bezig met solliciteren op dit moment en ik geef eerlijk antwoord als ernaar gevraagd wordt, maar begin er zelf niet over.
In mijn situatie is het alleen gevraagd om een indicatie te krijgen van of er enige haast zit achter de voortgang van de sollicitatie, tenminste, zo kwam het over.

Waarom denk je dat iemand die geen andere gesprekken heeft lopen een voordeel heeft? Als je aangeeft dat je wel meerdere gesprekken hebt lopen kan dit natuurlijk ook de indruk geven dat er meerdere geïnteresseerde partijen zijn en je wellicht een catch bent.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:06
Ik zou het gewooon eerlijk melden. Als iemand het bij mij meldt en ik wil diegene echt hebben dan zal ik juist extra mijn best doen die persoon aan te trekken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
Het lijkt me niet heel bijzonder, zeker voor iemand die net z'n studie heeft afgerond, om bij meerdere partijen te solliciteren. Het gaat er toch om dat je een baan vindt bij een bedrijf dat je aanspreekt en als je maar bij een partij solliciteert en daar meteen blijft plakken heb je eigenlijk geen echte keuze gemaakt. Dat kan dus net zo goed betekenen dat je vanuit die baan alsnog blijft rondkijken en na 'n korte tijd alweer weg bent.

Meerdere sollicitaties hebben lopen geeft de werkgever dus juist een indicatie dat je zorgvuldig probeert te kiezen voor het bedrijf dat het beste bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

anboni schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:42:
Het lijkt me niet heel bijzonder
Dit is echt de normaalste zaak van de wereld inderdaad.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 13:05
Als iemand die geregeld aan de andere kant van de tafel zit. Gewoon melden, is ook niet heel raar natuurlijk. Ik verwacht niet dat een kandidaat op 1 paard tegelijkertijd wedt. Wel hoor ik graag altijd hoever de kandidaat in het andere traject zit, maar dat is meer (bij gebleken geschiktheid) of het nuttig is de onderhandelingen voort te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:01

Haan

dotnetter

Het ligt er ook een beetje aan hoe je het brengt denk ik. Als je bij wijze van spreken gaat lopen roepen 'ik heb nog wel drie andere sollicitaties lopen hoor!!1one' dan komt dat misschien juist niet zo positief over ;) Maar als je het gewoon terloops even noemt is dat natuurlijk gewoon prima.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50
Ik sluit me hierbij aan. Als het gevraagd wordt dan kun je typisch eerlijk antwoorden. Het is ongebruikelijk om er zelf mee te komen. Andersom kun je met het oog op de procedure en doorlooptijd ook vragen of er meerdere kandidaten zijn. Niets vreemds aan.

Veel (grote) bedrijven zijn traag, maar laten niet graag de kans schieten om een geschikte kandidaat in elk geval een aanbod te doen en desnoods intern dus wat meer vaart te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43
Tot er een contract ter ondertekening voorligt hebben partijen geen wederzijdse verplichtingen, behalve dan dat het helpt als je elkaar een goed beeld van elkaar geeft. Voor jouw functioneren maakt het hebben van andere sollicitaties niets uit, dat staat er geheel los van. Dus de vraag is, wat zou het je opleveren om het te melden? Niets. Dan dus niet melden. Mocht men er expliciet naar vragen kun je gewoon bevestigen, zonder erop in te gaan. Ik vind het immers geen zaak van de werkgever waar en wanneer jij precies solliciteert. Je functioneren hangt er niet vanaf, zeker niet als je nog niets heb getekend.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Zou er zelf niet over beginnen. Mij was die vraag ook gesteld destijds, en heb toen eerlijk "ja" geantwoord. Als er wordt doorgevraagd naar die partijen, dan hoef je daar natuurlijk niet op in te gaan. Heb met "ja" antwoorden wel 3 aanbiedingen kunnen bekijken op m'n gemak dus het kan z'n voordelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Web-Brielle
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Zelf kreeg ik ook de vraag bij een sollicitatie, maar dit heeft alleen maar positief uitgepakt. Hierdoor moesten ze snel beslissen en 2-3 uur later werd ik gebeld dat ik was aangenomen. Ik weet natuurlijk niet wat ze hadden gedaan als ik dit niet had gemeld.

2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Het aangeven kan helpen met versnellen van het proces. Maar het gaat wel tegen mijn principes in om te veel te delen in een sollicitatie gesprek. Het is niet zo erg als je huidige loon maar goed als het me gevraagd wordt zou ik het wel delen maar dan gelijk vragen hoe ver andere in het proces zitten (voor wat hoort wat)

Maar goed het maakt niet echt super veel uit als ze op basis van deze info je niet willen aan nemen dan wil je toch niet aan de gang voor ze lijkt me.

Ik zou alleen nooit uitweiden hoeveel en waar en welke functies. Je kan ook even tijdelijk solliciteren naar vakkenvuller om de tijd te overbruggen maar dan zou ik dat niet vermelden alleen functies die in lijn liggen met wat je daar gaat doen. En zonder details verder.

Het kan wel helpen met je salaris aanbod zeker als de andere meer bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Arno90 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:30:
[...]

Ik ben zelf wel van het open en eerlijk zaken doen, maar wil niet mijn kansen verkleinen. De werkgever heeft de vrijheid om meerdere kandidaten uit te nodigen en ik heb de vrijheid om op meerdere functies te solliciteren.

[...]
Het is nog steeds open en eerlijk als je het niet vermeld, het is gebruikelijk dat iemand die werk zoekt op meerdere functies solliciteert, dus waarom zou je er zelf mee komen? Als ze er naar vragen kun je gewoon aangeven dat je naar meerdere functies kijkt, maar deze er wel uitspringt vanwege x.y.z.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
Als een starter solliciteert, dan ga ik daar eigenlijk gewoon van uit dat die meerdere sollicitaties doet.
Het tegendeel zou van gebrek aan initiatief getuigen.

Net als een verkoper maar met één klant tegelijk zou bezig zijn.

Als sollicitant zou ik dat inderdaad ook niet zelf melden, maar als ze het vragen, dan antwoord je met een droge bevestiging. Je hoeft ook zeker niet te zeggen bij welke bedrijven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ikzelf geef het nooit uit mijzelf aan. Als men er naar vraagt geef ik er wel eerlijk antwoord op, naar de situatie van dat moment. Indien dat zo is, zal ik dat dus aangeven en hoeveel. Ik zal niet uitwijden waar dat dan is. Vraagt men dat wel, dan geef ik aan da tik dat liever voor mijzelf hou.

@Tommie12 Elke werkzoekende kan meerdere sollicaties hebben een dergelijke persoon is niet voor niets zoekende. ;)

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2018 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:43
Ik zal, als het gevraagd wordt, zelf bijvoorkeur melden als ik andere sollicitaties heb lopen. Maar soms is het wel verstandig om rekening te houden met de toehoorders wat je verteld. Soms kan je je beter beperken tot een simpel ja of nee; en soms is het niet verkeerd om naam en rugnummer te noemen.

Als je verschillende sollicitaties hebt lopen op vrijwel identieke functies is er niets mis mee om deze te melden; dat geeft hooguit aan dat je een duidelijk beeld hebt van wat je wilt gaan doen en daar voor gaat.

Maar zodra je bijvoorbeeld een sollicitatie voor een meer inhoudelijke functie hebt lopen en een sollicitatie voor een projectleidersrol; dan weet je zeker dat je een vervolg vraag krijgt waarom je op zulke verschillende profielen solliciteerd. Je kan dan of het beeld oproepen/bevestigen dat je niet weet wat je wil; of laten merken dat je gewoon erg veelzijdig en breed inzetbaar bent.

Moraal van het verhaal: wat je ook zegt: zorg wel dat je het uit kan leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 05-07-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08-06 10:27
Arno90 schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:30:

Wanneer vermeld je dit in een gesprek / procedure? Enkel als ze hierom vragen of dit uit jezelf vermelden?
Wat doet dit met je kansen? Stel ze twijfelen tussen 2 kandidaten: één geeft aan geen andere gesprekken te hebben, de ander wel. Ik kan me voorstellen dat ze dan toch kiezen voor de kandidaat die geen andere gesprekken heeft lopen. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Ik zou dan net meer moeite doen om die ene kandidaat die nog andere gesprekken heeft binnen te krijgen.
Als je geen andere gesprekken hebt kan het negatief overkomen. Als je echt werkt zoekt is het toch normaal om verschillende bedrijven te zoeken. Anders is het een gevoel van tja als ik hier niet aangenomen kan worden ga ik nog maar 3 maanden thuis zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 08:31
De vraag of je nog andere sollicitaties hebt lopen kan nooit kwaad en zal vaak gesteld worden. Er zelf over beginnen is niet nodig.
Sowieso zou ik zorgen dat er meerdere lopen en er gewoon eerlijk over zijn.

Het zorgt er simpelweg voor dat de potentiële werkgever door heeft dat je niet met het eerste de beste baantje genoegen neemt (dus assertief bent) en ze dus ook niet met een (te laag) bod zullen komen (je hebt immers nog andere mogelijkheden).
Je lijkt gewilder (want er zijn nog andere die je ook willen) en dus zullen ze eerder geneigd zijn om met je in zee te willen gaan.

Als je daarentegen niets anders hebt lopen, ga dan niet liegen. Daar word zo doorheen geprikt.
Maar zorg wel dat je een goede reden hebt.
Zoals dat je eerst bij dit specifieke bedrijf wilde polsen voordat je alle lijntjes uit gaat gooien.
Of omdat je een leuke baan hebt en niet omhoog zit.

Het is niets om te verbergen, maar als je je er niet comfortabel bij voelt om het daar over te hebben (om welke reden dan ook) zou ik het gewoon houden op een simpele reactie:
Ik zou het graag over deze functie hebben en daarbij willen houden.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Boermansjo schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:04:
Ik zou dan net meer moeite doen om die ene kandidaat die nog andere gesprekken heeft binnen te krijgen.
Als je geen andere gesprekken hebt kan het negatief overkomen. Als je echt werkt zoekt is het toch normaal om verschillende bedrijven te zoeken. Anders is het een gevoel van tja als ik hier niet aangenomen kan worden ga ik nog maar 3 maanden thuis zitten.
Als je nog wel meerdere gesprekken hebt lopen, kan dat ook aangeven dat je nog niet echt succesvol bent in de zoektocht, wat ongetwijfeld redenen kan hebben. Dus het hoeft niet per se positief te zijn, dat je meerdere sollicitaties hebt.

Vaak is het ook een vraag om te kijken hoe open iemand is en hoe diegene er op antwoord met de body language. En natuurlijk een stukje interesse naar jou.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:21
|sWORDs| schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Het is nog steeds open en eerlijk als je het niet vermeld, het is gebruikelijk dat iemand die werk zoekt op meerdere functies solliciteert, dus waarom zou je er zelf mee komen? Als ze er naar vragen kun je gewoon aangeven dat je naar meerdere functies kijkt, maar deze er wel uitspringt vanwege x.y.z.
Dat soort doorzichtigheid zou ik dus echt weglaten. Gewoon feitelijk houden, "ja, ik heb nog andere solicitaties lopen."
Morelleth schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:16:
Of omdat je een leuke baan hebt en niet omhoog zit.
Deze vraag komt natuurlijk overduidelijk vanuit een starter op de arbeidsmarkt. Als je al een baan hebt, maar gewoon een beetje aan het rondkijken bent naar iets anders, is het een heel ander verhaal en zal het veel waarschijnlijker zijn dat je maar 1 sollicitatie tegelijk hebt lopen.

[ Voor 29% gewijzigd door anboni op 05-07-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-06 08:31
anboni schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:47:
[...]

Deze vraag komt natuurlijk overduidelijk vanuit een starter op de arbeidsmarkt. Als je al een baan hebt, maar gewoon een beetje aan het rondkijken bent naar iets anders, is het een heel ander verhaal en zal het veel waarschijnlijker zijn dat je maar 1 sollicitatie tegelijk hebt lopen.
Daar ben ik me bewust van. Maar ook een starter hoeft niet omhoog te zitten omdat die al een andere baan heeft, hetzij dat het dan een baan is die niet in het werkveld is waar de starter wil werken.

Zo werkte ik ooit voor de phone house tijdens mijn afstuderen. Ik verdiende daar part time al goed, en zou full time even veel zo niet meer verdienen dan ik met mijn eerste "echte" baan in het begin verdiende.
Ik zat dus niet omhoog qua baan, maar wilde wel in mijn afgestuurde richting aan de slag.

En nu ben ik ook semi aan het solliciteren. Terwijl ik absoluut niet weg hoef en mijn werkgever tevreden over mij is. Maar toch lopen er meerdere lijntjes tegelijk. Dus als ik op gesprek ga ergens (volgende week weer uitgenodigd bij een potentiele interessante werkgever) zal ik bij de vraag heb je nog meerdere dingen lopen kunnen zeggen, ja er lopen nog meerdere lijnen/solicitaties maar ik heb geen haast en hoef nergens heen, dus alleen bij een goed aanbod kunnen we verder. :P

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:16
Zou als er om gevraagd wordt gewoon inderdaad eerlijk aangeven.
Vanuit de andere kant van de tafel vind ik het meer dan logisch dat kandidaten goed om zich heen kijken alvorens een beslissing te maken. Daarmee kan je zelf goed vergelijken naar de voor- en nadelen van iedere potentiële werkgever.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 16:13
DirtyBird schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 12:37:

Waarom denk je dat iemand die geen andere gesprekken heeft lopen een voordeel heeft? Als je aangeeft dat je wel meerdere gesprekken hebt lopen kan dit natuurlijk ook de indruk geven dat er meerdere geïnteresseerde partijen zijn en je wellicht een catch bent.
dit

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:32

|sWORDs|

vSphere/ESXi

anboni schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 13:47:
[...]

Dat soort doorzichtigheid zou ik dus echt weglaten. Gewoon feitelijk houden, "ja, ik heb nog andere solicitaties lopen."

[...]
Een beetje doorzichtigheid hoort ook bij een sollicitatie, als je dat subtiel doet is daar niets mis mee.
Sterker nog, ik heb vaak aan de andere kant van de tafel gezeten en misschien geeft een gesprek zonder een sociaal wenselijk antwoord hier en daar wel een vreemd gevoel.

[ Voor 19% gewijzigd door |sWORDs| op 05-07-2018 14:40 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerThomas
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-04-2024
Zoals eerder beschreven zou ik het alleen aangeven als ze ernaar vragen. Als ze dit graag willen weten van je vragen ze je het wel.

Daarnaast moet je je afvragen of je wil werken bij een werkgever die je wil afwijzen op basis van het starten van meerdere sollicitatieprocedures. Ik krijg het gevoel dat je dan als werkgever niet in het belang van een werknemer wil meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:33
Je kan altijd nog iets zeggen van "het doet er niet toe, het liefst zou ik hier werken".

De enige reden waarom het nadelig zou zijn als je het bedrijf de indruk geeft dat ze 2e/3e keus zijn en dat je eigenlijk niet echt enteresse hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 13:10
Mooie reacties! Fijn om jullie mening en ervaring te lezen. Dit geeft mij ook weer nieuwe inzichten.

Indien ze erom vragen ga ik aangeven dat ik meerdere sollicitaties heb lopen en afhankelijk van het gesprek hoever ik daarop in ga. Past mooi bij het open en eerlijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 15:09
Het lijkt mij het beste om je te gedragen alsof het vanzelfsprekend is dat je meerdere sollicitaties hebt lopen. Dwz.geen reden om er zelf over te beginnen, en gewoon eerlijk antwoorden als ze er naar vragen, zonder alle details prijs te geven.
Andersom praten ze tenslotte ook met meerdere kandidaten, en vertellen ze je ook niet alles over je concurrenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een mooi antwoord is "Ik ben op zoek naar een bedrijf en een baan wat goed bij mij als persoon past, zowel inhoudelijk als persoonlijk. Daarbij ga ik niet over 1 nacht ijs, dus idd, ik heb meerdere sollicitaties lopen om met bedrijven kennis te maken".

Open, eerlijk en geeft ook aan waar je voor staat en dat je niet over 1 nacht ijs gaat. Plus echt nadenkt over wat je zoekt en wilt, en ook dat is een pluspunt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:17

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Als je niet meerdere gesprekken hebt lopen zou ik dat raar vinden in jouw situatie.

Maar je hoeft niet in te gaan op de vraag waar je die dan allemaal wel niet hebt - kan je wel gevraagd worden maar die zou ik beantwoorden met “dat hou ik liever voor me” dan te melden dat je ook bij de Lidl een gesprek hebt als je bij de Aldi komt, zeg maar...

ping 127.212.23.124

Pagina: 1