Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:10
hey, ik heb een paar vragen over wat ik moet gaan kiezen voor vervolgopleiding.

Ik zit nu in het examenjaar van vmbo TL, sta een 7,5 gemiddeld ben 17 jaar oud, wordt deze zomer 18. Ik wil de financiele richting op dus zit ik te denken aan bedrijfsadministratie op het mbo en bedrijfseconomie of accountancy op het hbo. Ik heb een paar opties:

vmbo tl > mbo (3jaar)niv4 > hbo 4jaar (normaal)
vmbo tl > havo (2jaar) > hbo 4jaar (normaal)
vmbo tl > mbo (3jaar) en dan evt mijn hbo in deeltijd doen, aangezien mijn leeftijd.

Ik ben op school al op gesprek geweest, school wil mij het liefst naar havo hebben omdat ik het 'makkelijk' moet kunnen doen. Alleen ik twijfel er over, want na 2jaar havo heb ik nog steeds geen opleiding waar ik in principe mee aan het werk kan. En als ik 3jaar mbo doe kan ik wel gaan werken, of hbo normaal gaan doen of de hbo eventueel in deeltijd. Ik ben ook al bij het mbo op gesprek geweest (intake) ben natuurlijk gewoon aangenomen. Alleen zit ik nog steeds in twijfel, persoonlijk denk ik dat ik via het mbo beter uitkom, dan heb ik meer zekerheid.

Dus zijn er hier mensen die ook ongeveer voor deze keus hebben gestaan? en wat hebben jullie gekozen? en wat zouden jullie mij aanraden?

(mocht dit topic niet mogen, dan moet die maar verwijdert worden, ik had het idee dat ik dit wel kon plaatsen..) vond het ook moeilijk om hier iets over op google te vinden, wat echt bij mijn situatie aansluit.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:00
Ik heb precies hetzelfde gehad, stond ook zo hoog gemiddeld op TL en heb toen besloten eerst MBO te gaan doen. Dit omdat ik dan meer vakken kreeg waar ik interesse in had. Ondertussen heb ik afgelopen schooljaar mijn MBO afgerond en ben dit jaar begonnen op HBO. Dat is ook gelijk een stuk makkelijker omdat je al voorkennis hebt door je MBO opleiding ;)

btw bij was het dan geen bedrijfseconomie maar informatica echter komt het op hetzelfde neer ;)

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kun je MBO niet versneld volgen? Als dat mogelijk is moet dat zeker te doen zijn als je nu >7,5 staat en kun je, op een nog steeds jonge leeftijd, aan HBO beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Ik stond zelf ook redelijk goed ervoor op VMBO TL, daarna toch gekozen voor MBO, mede vanwege de reden wat de TS zegt, omdat je na ja HAVO in principe nog niet aan de bak kunt.
Daarnaast deed ik op mijn MBO veel praktijkervaring op, klasgenoten zijn overall (tov voortgezet onderwijs) stukken gemotiveerder, ik kon doen wat ik leuk vond en dankzij het eerste feit kon ik doorstromen naar het HBO met redelijk wat vrijstellingen. Inmiddels ben ik nu bezig met het afstuderen op het HBO en ik heb eigenlijk nooit veel spijt gehad dat ik deze weg zo heb gevolgd.

Op mijn HBO opleiding vielen in het eerste jaar echt veel havisten af en of het komt doordat zij een verkeerde keus maakten weet ik niet, maar ik merk dat je als MBO-er toch enigszins een voorsprong hebt. Ik doe dus nu Civiele Techniek, maar beta-vakken als pure wiskunde heb ik op het MBO weer niet veel gehad, daar hadden de havisten weer een voorsprong.

Tis maar wat je belangrijk vindt, in een kortere tijd klaar of wat meer praktijkervaring. Die twee jaar winst (uitgaande van 4 jaar MBO, 4 jaar HBO en 2 jaar HAVO) van als je eerst HAVO doet tov een gemiddeld mensenleven is natuurlijk niets en werken moet je daarna waarschijnlijk nog lang zat :9. Ik weet niet in hoeverre bepaalde vakken op een bepaald niveau in jouw opleiding gaan meespelen, want daar zou het dan van afhangen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

No-brainer: MBO. Daar leer je in ieder geval een vak. (Hopelijk.) Na de Havo heb je eigenlijk nog steeds niets, dus dan moet je echt heel zeker weten dat je de vervolgstap naar MBO of HBO op je twintigste nog gaat maken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 16:56
Waarom zou je na HAVO niet alsnog een opleiding kunnen doen? Het is niet dat met 20 jaar MOET gaan werken of dat je dan te oud bent... En als je nu van VMBO naar HAVO gaat lijkt mij ook dat je gemotiveerd bent, en een vervolgopleiding ook wel ziet zitten!

Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook eerst MBO gedaan (ICT niv 4) en die in 3 jaar afgerond, laatste jaar betrof vakken op HBO (Informatica) waardoor ik na MBO op 3 of 4 vakken na mijn Propedeuse al had (jaar 1 van HBO). Ik was 23 toen ik begon met werken, en begon dus ook met 17/18 aan de MBO. (HBO heb ik in 2,5 schooljaren afgerond)

MBO heb ik vooral gekozen omdat ik wist wat ik wilde gaan doen, via de HAVO had ik dan eerst nog algemene opleiding gehad en daarna kunnen doorstromen maar dat was niet mijn interesse. Achteraf zou ik het zo weer doen, MBO is veel praktijk en zelf gaan doen en HBO is meer gaan nadenken en (voor mij) meer uitdaging!

Het traject MBO-->HBO (mits de school dit aanbied) is zeker een goede, en kan op het totaal ook korter zijn dan 8 jaar (5,5 om jaar precies te zijn :+ ) En heeft veel praktijk ervaring tot gevolg!

De keuzes die ik heb gemaakt zijn voor een groot deel gestuurd door de VMBO opleiding die dit traject aan mij voorlegde.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 11:50
Ik heb MAVO > MBO > HBO gedaan. Een kameraad is toen HAVO gaan doen. Uiteindelijk was ik sneller klaar met het traject. Ik kon mij op het MBO sowieso beter concentreren doordat de vakken mij aanspraken. Dat hele Voortgezet onderwijs vond ik zó vreselijk.
Mijn ervaring is dat HAVO`ers langer over hun HBO studie doen dan MBO`ers. Maar dat is puur mijn ervaring, heb geen onderzoek gedaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 16:31
Ik zou voor het MBO > HBO traject gaan. Ikzelf heb havo gevolgd en daarna MBO, maar merkte dat bij mijn opleiding (informatica) de MBO-ers vrijstelling kregen voor bepaalde zaken (sowieso een half jaar vanwege stage) en ze in het begin meer kennis van de stof hadden.

Bij havo krijg je veel algemene vakken, het lijkt mij dat je bij je MBO opleiding de vakken echt toegespitst zijn op de opleiding zelf (dus wat je wíl leren).

Naast dat, kom je met een MBO diploma makkelijker aan de bak dan met een havo diploma lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
heel erg bedankt voor de reacties al! zoveel had ik er nooit verwacht, maar om even te reageren op het mbo versneld doen daar heb ik het natuurlijk ook over gehad bij het intake gesprek, deze opleiding is in principe alleen voor mensen met een havo diploma in twee jaar te volgen. Maar ik zou er nog over gebeld worden.

Nog een vraagje hoe hebben jullie het tempo op het mbo ervaren? ging het snel? want er is door school tegen mij gezegt, als ik mbo zou gaan doen dat ik me zou gaan vervelen.. Maar is he tempo vergelijkbaar met tl? of ligt het hoger/lager? Het mbo spreekt mij zelf ook wel aan, en al helemaal na deze reacties natuurlijk.. En het scheelt maar 1 jaar, als ik havo >hbo doe ben ik 24 als ik klaar ben en mbo hbo ben ik 25. Dus daar wil ik het eigenlijk ook niet van af laten hangen. (en misschien krijg ik wel vrijstelling op het hbo en dan ben ik nog netzo snel.)

@Marcel87,

Ik sta op Economie iets boven de 8 gemiddeld, wiskunde sta ik dik een 7,5 gemiddeld, en ik vind economie ook gewoon echt een leuk vak, dus het liefst wil gewoon verder met die economische vakken. En op havo zou ik inderdaad weer al die algemene vakken hebben zoals geschiedenis aardrijkskunde, etc waar ik 'niets' aan heb. En buitendat is havo bij mij op school een enorme chaos..

[ Voor 18% gewijzigd door Arno90 op 26-03-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
FicoF schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 10:00:
Ik heb MAVO > MBO > HBO gedaan. Een kameraad is toen HAVO gaan doen. Uiteindelijk was ik sneller klaar met het traject. Ik kon mij op het MBO sowieso beter concentreren doordat de vakken mij aanspraken. Dat hele Voortgezet onderwijs vond ik zó vreselijk.
Mijn ervaring is dat HAVO`ers langer over hun HBO studie doen dan MBO`ers. Maar dat is puur mijn ervaring, heb geen onderzoek gedaan ofzo.
Dit is ook mijn ervaring. Ga een MBO opleiding doen, als je MBO in 3 jaar kan doen, EN als dat inclusief stage is, dan is de kans groot dat je één van de HBO stages niet hoeft te doen (hangt wel van de opleiding af) waardoor je mocht je dat willen daar ook weer wat tijd wint. Havo -> HBO is iig wat ik heb meegemaakt toch veel meer uitval.

Maar het belangrijkste is en blijft dat je zelf het goede gevoel hebt. Als je bij de MBO school niet een goed gevoel hebt zeg ik doe Havo, of zoek een andere MBO.
edit:
Mijn ervaring is dat ik (destijds een van de als moeilijkste MBO bekend staande opleidingen in de IT), deze 4 jaar ook wel in 2 had kunnen doen, en dat de stages leuk zijn, maar niet al te veel brengen. Zeker niet de eerste stage. De tweede is wel nuttig als je dit kan doen in de hoek waarin je wil gaan werken, dan krijg je iig een reeel beeld.

Zelfs in 1 jaar (zonder stages) was het allemaal wel mogelijk geweest voor mijn gevoel. (ik stond zonder te leren een 7 gemiddeld op de mavo, met scheikunde engels nederlands natuurkunde wiskunde en biologie als pakket).

HBO zeker jaar één was voor mij ook erg makkelijk, (dus toch een redelijk goede MBO vooropleiding gehad ;)). Let bij zo'n MBO opleding er wel op dat je wiskunde/economie krijgt op een goed niveau, het niveau van dergelijke exacte vakken (is mijn ervaring in natuurlijk een andere opleiding) een stuk hoger ligt.

[ Voor 30% gewijzigd door Kevinp op 26-03-2011 11:06 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Als je met 20-21 begint aan HBO ben je echt nog niet 'oud' hoor ;) Ik ben zelf 23 en weer net begonnen met een HBO-opleiding (na er al eentje gedaan te hebben) en ik ben niet eens de oudste in m'n klas.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Kies je voor de MBO route dan heb je wel te maken met de volgende valkuilen (ervaring uit eerste hand):

- Je kunt vaak blijven werken bij je stagebedrijf of elders makkelijk aan het werk en besluit niet meer de HBO te gaan doen. Dat is natuurlijk zonde als je wel de capaciteiten ervoor hebt. Vroeger of later gaat dan aan je knagen en wil je alsnog studeren. Waar een wil is is een weg, maar hoe meer verantwoordelijkheden je hebt (huis, vrouw, kind, etc) hoe lastiger dat wordt. Parttime of duaal moet maar net kunnen in je vakgebied, en je werkgever moet er ook maar zin in hebben.
- De MBO is misschien te makkelijk voor je, dus je raakt gedemotiveerd en faalt alsnog de MBO opleiding vanwege gebrek aan inzet. Dus je had beter toch via de HAVO op de HBO direct in kunnen stappen. Kies dus een opleiding die bij je past (alhoewel dat makkelijker gezegd is dan gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan (in ver verleden) en heb nooit een seconde spijt gehad dat ik de MBO route gevolgd heb. Hoewel ik nu totaal niets meer doe met die MBO (en zelf in een totaal, maar dan ook totaal andere richting werk en gestudeerd heb) is het wel erg fijn om die basis te hebben. Oke, dat was wel een technische opleiding, die op vele plekken te pas komt, maar toch.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
@Kevinp en Ebia

Ik ben nu 4x bij die mbo school geweest, vorig jaar opendag dit jaar opendag, instaptoets, en intake gesprek. De school heeft wel een leuke uitstraling, en geeft ook wel een goed gevoel. vergelijkbaar met mijn huidige school.

En dat over na je mbo gaan werken, daar heb je wel gelijk in natuurlijk, maar wat als havo nu op 1 of andere reden niet lukt moet ik alsnog mbo gaan doen. Ik ben ook wel gemotiveerd voor deze opleiding, want het gaat gewoon verder de economische kant op wat ik ook gewoon wel echt leuk vind. Persoonlijk ben ik bang als ik havo ga doen (op dezelfde school als waar ik nu zit) dat ik een 'sleur' kom, en ik kom natuurlijk bij veel jongere mensen in de klas (15-16) en denk dat ik op het mbo misschien nog wel bij leeftijdsgenoten inkom(dat is afwachten natuurlijk). Ik ben wel weer toe aan iets 'nieuws' beetje hetzelfde gevoel als van de basisschool naar het middelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Als je denkt dat de havo gaat lukken zou ik dat zeker doen. Ik heb mavo > mbo > hbo gedaan en als ik het weer zou moeten doen zou ik het wel weten.

Ps. heb informatica gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Arno90 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 10:30:
...
Ik sta op Economie iets boven de 8 gemiddeld, wiskunde sta ik dik een 7,5 gemiddeld, en ik vind economie ook gewoon echt een leuk vak, dus het liefst wil gewoon verder met die economische vakken.
...
Let er wel op dat bedrijfseconomie en bedrijfsadministratie/boekhouden echt iets heel anders is dan algemene economie..

Een goede sfeer en een wat meer volwassen gevoel op een school lijkt mij inderdaad ook redelijk belangrijk. Probeer ook eens een bijbaantje of vakantiewerk bij een bedrijf op 'kantoor' te krijgen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:38
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar denk er wel aan dat havo niet van je jaren stufi af gaat. MBO wel toch? Daar ga ik even vanuit. Ik zou dus lekker HAVO gaan doen, wellicht kun je dat in 1 jaar doen. Daarna met alle jaren stufi op zak naar een leuke HBO opleiding toe. Wie weet ben je dan gemotiveerd genoeg om een pre master te doen en een aan een Master te beginnen. Studeert een stuk fijner als je geen >30h per week hoeft te werken ;)

Daarnaast, vakken op VMBO-TL niveau zoals economie geven niet echt een indicatie van wat nou een economische opleiding is. Als je meer informatie wilt over bedrijfskunde/economie/econometrie/infonomics mag je me altijd een pb sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

Als mentor en docent geef ik meestal het volgend advies mee:

Bij een gemiddelde cijfer van 7.5 is de optie om Havo te doen beschikbaar. MBO uiteraard ook. Als je deze twee keuzes hebt, stel jezelf de core vraag: Wat motiveert me? Kun je jezelf Havo 4 zien doen, met evenveel motivatie (ook bij de vakken die je minder leuk vind)? Het voordeel van een MBO is dat je meestal een vakgebied kiest die in je interesseveld ligt, en daardoor heb je vaker meer motivatie om te gaan werken.

Kijk alleen niet naar de jaartallen en uitkomsten. Havo kost je meer tijd om een "beroepsdiploma" op zak te hebben, maar het kan gustig zijn om een bredere basis te hebben, gezien de aankomende veranderingen in de HBO toelatingen (waar ik erg veel voor vrees). Een MBO economie diploma geeft nu een makkelijke doorstroming naar HBO economie, maar het kan zijn dat je na je MBO economie wellicht een compleet andere richting op wilt. Als alle (hogere) beroepsonderwijsveranderingen door gaan vrees ik dat HBO instellingen je makkelijker kunnen afwijzen.

Heeft je school een overstap-plan naar Havo 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-09 21:12

hgp

synx6 schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 13:57:
denk er wel aan dat havo niet van je jaren stufi af gaat. MBO wel toch?
Als je na MBO nog HBO gaat doen krijg je gewoon weer 4 jaar studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

marshallq schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 12:11:
Als je denkt dat de havo gaat lukken zou ik dat zeker doen. Ik heb mavo > mbo > hbo gedaan en als ik het weer zou moeten doen zou ik het wel weten.

Ps. heb informatica gedaan.
Waarom???

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:38
hgp schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 14:49:
[...]

Als je na MBO nog HBO gaat doen krijg je gewoon weer 4 jaar studiefinanciering.
Nog wel ja... Maar daarna is het op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ik kom ook van een MBO, HBO route.
voorkeur voor havo -> HBO omdat je na MBO nog erg zwak staat in de arbeidsmarkt en HAVO je beter voorbereid op een (pittige) HBO studie

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marshallq
  • Niet online
Omdat het bij mij zo was dat MBO echt waardeloos is en op het HBO het niveau en alles eromheen gelijk anders was. Maar ik deed informatica.

Verder bespaar je ook een jaar maar mij lijkt mbo > hbo wel makkelijker.

[ Voor 12% gewijzigd door marshallq op 26-03-2011 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

marshallq schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:58:
[...]

Omdat het bij mij zo was dat MBO echt waardeloos is en op het HBO het niveau en alles eromheen gelijk anders was. Maar ik deed informatica.

Verder bespaar je ook een jaar maar mij lijkt mbo > hbo wel makkelijker.
Kun je iets specifieker worden wat er waardeloos was aan het MBO ten opzichte van de Havo? Want daar hebben we het over.

En waarom zou MBO naar HBO een makkelijkere overstap zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
MrJayMan schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:58:
voorkeur voor havo -> HBO omdat je na MBO nog erg zwak staat in de arbeidsmarkt en HAVO je beter voorbereid op een (pittige) HBO studie
Ik denk dat havo helemaal geen betere voorbereiding is voor de HBO. Ja in theorie sluit het er beter op aan als je kijkt naar je 'denkvermogen'. Toch denk ik dat de betere HBO studenten op één of andere manier al ervaring hebben op het vlak waar ze studeren. Heb je dus al werkervaring of ervaring omdat je van een soortgelijke MBO opleiding komt heb je zeker een voordeel ten opzichte van een HAVO scholier.
Cyberpope schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 16:04:
[...]
En waarom zou MBO naar HBO een makkelijkere overstap zijn?
Omdat je al zekere bagage hebt met betrekking tot het onderwerp van studie. Daarnaast zijn de studenten die de keuze maken om na hun MBO toch HBO te gaan doen meestal gemotiveerd genoeg om door te leren en daarom slagen zij hier ook beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:00
Kevinp schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 11:01:
[...]

Dit is ook mijn ervaring. Ga een MBO opleiding doen, als je MBO in 3 jaar kan doen, EN als dat inclusief stage is, dan is de kans groot dat je één van de HBO stages niet hoeft te doen (hangt wel van de opleiding af) waardoor je mocht je dat willen daar ook weer wat tijd wint. Havo -> HBO is iig wat ik heb meegemaakt toch veel meer uitval.

Maar het belangrijkste is en blijft dat je zelf het goede gevoel hebt. Als je bij de MBO school niet een goed gevoel hebt zeg ik doe Havo, of zoek een andere MBO.
edit:
Mijn ervaring is dat ik (destijds een van de als moeilijkste MBO bekend staande opleidingen in de IT), deze 4 jaar ook wel in 2 had kunnen doen, en dat de stages leuk zijn, maar niet al te veel brengen. Zeker niet de eerste stage. De tweede is wel nuttig als je dit kan doen in de hoek waarin je wil gaan werken, dan krijg je iig een reeel beeld.

Zelfs in 1 jaar (zonder stages) was het allemaal wel mogelijk geweest voor mijn gevoel. (ik stond zonder te leren een 7 gemiddeld op de mavo, met scheikunde engels nederlands natuurkunde wiskunde en biologie als pakket).

HBO zeker jaar één was voor mij ook erg makkelijk, (dus toch een redelijk goede MBO vooropleiding gehad ;)). Let bij zo'n MBO opleding er wel op dat je wiskunde/economie krijgt op een goed niveau, het niveau van dergelijke exacte vakken (is mijn ervaring in natuurlijk een andere opleiding) een stuk hoger ligt.
hehe kan me precies vinden in dit, ben nu eerste jaar HBO en sta daar een 7.6 gemiddeld zonder te leren puur door voorkennis! sta er nogsteeds raar van te kijken dat ze daar geen apart programma voor hebben, want zo steld je propedeuse ook niks voor 8)7

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
MrJayMan schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 15:58:
ik kom ook van een MBO, HBO route.
Hmm, dat hangt dan toch echt af van je vooropleiding op het MBO, zoals ik al zei, ik had alle tentames van het eerste jaar kunnen maken in week één en gehaald.

betere vooropleiding zou je haast niet kunnen krijgen lijkt me. Het zal wel afhangen van welke opleiding je gaat doen, maar als je specifieke vakken niet hebt en je opleiding bestaat uit wiskunde nederlands engels en andere basis vakken dan denk ik dat een goede MBO opleding beter is dan de Havo. Ook kan je beter inschatten na het MBO of je het ook wel wil doen in de richting, en eventueel een op een andere HBO richting gaat (volgens mij mag je met een willekeurige MBO opleiding een willekeurige HBO opleiding doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Knuckless schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:57:
... ben nu eerste jaar HBO en sta daar een 7.6 gemiddeld zonder te leren puur door voorkennis! sta er nogsteeds raar van te kijken dat ze daar geen apart programma voor hebben, want zo steld je propedeuse ook niks voor ...
HBO is inderdaad ook niet meer wat het geweest is, als ik alle verhalen over InHolland en Windesheim etc. mag geloven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kevinp schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 22:32:
[...]

Hmm, dat hangt dan toch echt af van je vooropleiding op het MBO, zoals ik al zei, ik had alle tentames van het eerste jaar kunnen maken in week één en gehaald.
Ik vind het eerlijk gezegd verstandiger om de HAVO te doen, je bent (wat) breder opgeleid en er wordt tenminste nog iets aan wiskunde en nederlands gedaan. Ik kom vaak enorme d/t vaudten tegen bij sommige lieden, en ik vermoed (! , dit is niet wetenschappelijk gestaafd) dat er een causaal verband is met genoten middelbare school.
MBO kennis schijnt vooral heel erg toegepast te zijn, en zeker in de IT derhalve (al dan niet deels) vluchtige kennis.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
Bedankt voor alle reacties!

De meningen verschillen zo te zien, wat ik ook wel een beetje verwacht had natuurlijk. MBO is dus vooral meer beroepsgericht (logisch) dus dat is verstandig om te gaan doen als je niet zo heel veel zin meer hebt in al die algemene vakken.. van het HAVO, en over die D/T fouten, heb je misschien wel een punt, maar heel veel die van het havo komen, weten denk ik ook niet precies hoe je nou foutloos schrijft met een d/t.

Ik heb in iedergeval wel heel wat aan deze reacties :) ben er alleen nog steeds niet uit wat ik nou wil haha :P dus reageer gerust lekker verder! Ik blijf het volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Arno90 schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:17:
De meningen verschillen zo te zien, wat ik ook wel een beetje verwacht had natuurlijk. MBO is dus vooral meer beroepsgericht (logisch) dus dat is verstandig om te gaan doen als je niet zo heel veel zin meer hebt in al die algemene vakken.. van het HAVO, en over die D/T fouten, heb je misschien wel een punt, maar heel veel die van het havo komen, weten denk ik ook niet precies hoe je nou foutloos schrijft met een d/t.
Ik heb hier bakken met HBO/UNI rond lopen, waarvan vele vooropleiding VWO gedaan hebben.
En daar worden ook heel veel d/t fouten gemaakt. Om over zaken als "gevegen", "gevragen" en dergelijke nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Boudewijn schreef op zondag 27 maart 2011 @ 01:18:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd verstandiger om de HAVO te doen, je bent (wat) breder opgeleid en er wordt tenminste nog iets aan wiskunde en nederlands gedaan. Ik kom vaak enorme d/t vaudten tegen bij sommige lieden, en ik vermoed (! , dit is niet wetenschappelijk gestaafd) dat er een causaal verband is met genoten middelbare school.
MBO kennis schijnt vooral heel erg toegepast te zijn, en zeker in de IT derhalve (al dan niet deels) vluchtige kennis.
Hier wil ik verder niet al te veel over kwijt, maar dit is zeker niet zo nuttig als je het doet klinken. Verder zijn erop de havo voldoende leerlingen die voldoende spelfouten maken, zoals loopte.

Ik ga er vanuit dat op een MBO economie voldoende wiskunde wordt gegeven. Op HBO's is het vaak erg wegbezuinigd, waardoor wiskunde / Engels niet gegeven wordt (alhoewel in de eerste twee jaar Engels, Nederlands, Wiskunde heb gehad, zei het in een andere vorm en onder een andere naam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 23:46
Cyberpope schreef op zondag 27 maart 2011 @ 11:47:
Ik heb hier bakken met HBO/UNI rond lopen, waarvan vele vooropleiding VWO gedaan hebben.
En daar worden ook heel veel d/t fouten gemaakt. Om over zaken als "gevegen", "gevragen" en dergelijke nog maar te zwijgen.
offtopic:
Helemaal mee eens. Ik citeer een stukje uit een mailtje dat ik vorig jaar in mijn inbox vond van de jury van een bepaalde schrijfwedstrijd bij mij op de uni:
Ook stilistisch en grammaticaal waren de inzendingen, op een enkele na, beneden de maat. De enige inzending die de CITO-toets Nederlandse grammatica doorstond, bleef steken in idiosyncratische mijmeringen en bevatte daarenboven storende denkfouten.

Ik sluit me overigens aan bij de mensen die MBO > HBO aanraden. Als je al weet wat je wilt gaan doen heb je meer aan de basis die je op het MBO krijgt dan de brede basis van de havo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm ik ken wel wat voorbeelden die mijnmening staven (vbmo'ers die niet kunnen spellen en vwoers die het op zijn minst geleerd hebben). Buiten dat: de hele algemene ontwikkeling.
Dus ook zaken als de klassieken (nou ja voor zover dat aan bod komt op de havo), engels, maatschappijleer en wiskunde.
Je pakt daar wel mooi twee extra jaren van mee.Als bonus ligt de lat ook nog wel wat hoger.

Ik ben in een ver verleden na 5jr van het gym getrapt enop de havo gekomen. De schok was zeer fors ;). :P

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 27-03-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Wij kunnen allemaal slechts onze ervaring vertellen, maar de keus ligt uiteraard bij jou.

Wat betreft die spelling- en grammaticafouten heb ik het idee dat het vrij weinig uit maakt. Op mijn opleiding zitten denk ik 80% havisten, maar als je ziet hoe die soms lappen tekst aan elkaar breien met zulke rare fouten erin. In de 4 jaar van mijn opleiding is het wel wat verbeterd, maar het blijft nog steeds voor komen. Ik denk dat het heel persoonlijk is of je aanleg hebt voor het goed Nederlands schrijven en/of je niet slordig werkt (snel en alles half doen zeg maar).

Uiteindelijk zou ik per mogelijkheid een lijstje opzetten van plus en minpunten aan beide wegen die naar Rome leiden :P, al dan niet met gewichten bij de eisen die je zelf belangrijk vindt. Je gevoel speelt naast het verstand natuurlijk ook mee. Doe gewoon wat voor nu het meest logisch lijkt en waar je jezelf goed bij voelt.

Kijk welke mogelijkheden je hebt om bijvoorbeeld van het MBO naar het HBO door te stromen. Hebben beide scholen een doorstroomprogramma of zijn er vrijstellingen mogelijk. Vraag eens één of twee studenten die al op die MBO zitten hoe hij/zij de opleiding ervaren en neem dat (beperkt) mee in je afweging. En uiteraard, wat zijn de minimale instroomeisen voor het HBO, wie kan dat bieden (?) HAVO of MBO?

Het biedt natuurlijk nooit een garantie dat je dan de HAVO of het MBO leuk of goed vindt, maar ik denk dat het voor nu toch enigszins een goed overzicht kan geven waar je uiteindelijk een goede keus kunt maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 27-03-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
@boudewijn,

je hebt inderdaad gelijk over het engels, ik heb tot en met havo 3 op het havo gezeten(maar omdat ik natuurkunde, scheikunde, muziek, duits had etc heb ik dat toen niet gehaald), in havo 2 zaten wij al op hetzelfde niveau kwa engels als ik dat ik nu in t4 heb. Maatschappij, red ik me op het vmbo heel gemakkelijk mee komt misschien omdat ik ook wel dingen van politiek etc een beetje volg daar gaat het toch wel het meest over bij ons. Wiskunde gaat ook prima, vond ik op het havo toen die tijd ook alwel een stuk moeilijker.

@Marcel87,

Die vrijstellingen ga ik even snel naar vragen! En met die mbo opleiding die ik wil kan ik naar het hbo, dus dat is verder ook een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zcuu
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Wat je ook even goed moet nagaan is welke directe financiele gevolgen het gaat hebben met betrekking tot de plannen van het kabinet. Het kabinet wil namelijk het zogenaamde stapelen (MBO naar HBO naar Universiteit) een halt toe roepen. Ik kan je helaas niet vertellen wat de gevolgen zijn voor iemand die van het MBO naar het HBO gaat.
Als de verschillen minimaal zijn dan zou ik er geen punt van zijn. Maar als het duizenden euro's aan studieschuld gaat opleveren dan zou ik het toch laten meewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of het korten in je totaal aantal studiejaren. Nu krijgen MBO ->HBOers nog een reset van de studiejaar-teller (iig een paar jaar geleden was dat zo), HBO -> WOers krijgen dat trouwens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Boudewijn schreef op zondag 27 maart 2011 @ 13:56:
Hmm ik ken wel wat voorbeelden die mijnmening staven (vbmo'ers die niet kunnen spellen en vwoers die het op zijn minst geleerd hebben). Buiten dat: de hele algemene ontwikkeling.
Dus ook zaken als de klassieken (nou ja voor zover dat aan bod komt op de havo), engels, maatschappijleer en wiskunde.
Je pakt daar wel mooi twee extra jaren van mee.Als bonus ligt de lat ook nog wel wat hoger.

Ik ben in een ver verleden na 5jr van het gym getrapt enop de havo gekomen. De schok was zeer fors ;). :P
Ach... Als dat je maatstaf is. Dit is puur persoons afhankelijk. Je hebt mensen met vmbo en een algemene ontwikkeling die bijna akelig is en VWO'ers die geen drol snappen (moet ik mevrouw Helder aanhalen??).

Brede algemene ontwikkeling is wat je er zelf uithaalt en niet iets van je van school moet hebben.

Pagina: 1