Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volgende stappen in het verduurzamen van mijn huis

Pagina: 1
Acties:

• Reko48
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 05-07 23:28
Beste forum leden,

Langzaam maar zeker ben ik ons huis duurzamer aan het maken. De afgelopen jaren heb ik met name geļnvesteerd in isolatie (dak en hr++ glas). Mogelijk ga ik de spouw en vloerisolatie nog verder verbeteren. Ik loop echter vast in het maken van een lange termijn plan voor verwarming.

Wellicht kunnen jullie eens met mij meedenken.

Huidige woonsituatie:
- vrijstaande woning
- bouwjaar 1979
- woonoppervlak 230m2 (130 beneden 100 boven)
- inhoud 600m3
- inhoud woonkamer, eetkamer, keuken 225m3 (86m2) (staan in open verbinding)
- 5 persoons huishouden

Huidige staat van isolatie:
- koud dak PIR platen rd 7.0
- spouwmuur voorzien van piepschuim isolatie korrels (volgens mij direct bij de bouw aangebracht aangezien ik nergens vulgaten kan vinden)
- vloerisolatie 6cm piepschuim platen tegen onderkant vloer en zijwanden. op de betonnen vloer van de kruipruimte liggen zakken met piepschuim korrels.
- gehele woning is voorzien van HR++ glas U-waarde <1.2
- alle deuren en ramen zijn voorzien van tochtstrips
- alle beneden deuren zijn voorzien van deurdrangers

Ik overweeg nog om de spouwmuur isolatie te laten verbeteren (naar de standaard van nu) indien dit mogelijk is. Kosten kan ik hiervoor op dit moment nog niet inschatten. Ik betwijfel echter of de kosten hier zullen opwegen tegen de opbrengsten/ comfort.

Daarnaast overweeg ik om de kruipruimte aan de onderzijde extra te voorzien van een extra PIR isolatielaag (rd waarde zal nu rond de 1.5 liggen middels extra isolatie naar rd 7.0 brengen). Kosten hiervoor raam ik op ¤ 2.500 bij zelf aanbrengen.

Ook hier betwijfel ik of de kosten opwegen tegen de voordelen. Hoor graag hoe jullie hier over denken.

Huidige warmtevoorziening:
- heteluchtverwarming Brink Allure 25kw direct gestookte luchtverwarming met open retour via kruipruimte (2002)
- inbouwhaard Dik Geurts (vermogen 6-9kw)
-Remeha Calentra CW6 cv ketel (momenteel uitsluitend in gebruik als warmwater voorziening) (2017)

Huidige energieverbruik situatie: (na aanbrengen dakisolatie en dubbelglas)
-jaarverbruik gas 1900m3 (inschatting op basis van eerste 6mnd 2018 (950m3)) vorig jaar was 2800m3
-energie opbrengst zonnepanelen 7200kwh waarvan huidig eigen verbruik 5400kwh (1800kwh over)
-haardhout 4 tot 6 kuub (afhankelijk hoeveel er voor de gezelligheid wordt gestookt)

Overwegingen
- overschot aan energie wordt ingezet voor verwarming en dus besparing op gas
- oplossing moet in ieder geval in de richting zijn van “gas loos” op lange termijn
- hoewel op leeftijd functioneert de huidige Brink prima en is nog niet voorbij zijn technische levensduur hetgeen directe vervanging niet noodzakelijk maakt.
- er ligt een bestaand netwerk aan lucht kanalen, zonde om hier niets mee te doen
- bij voorkeur wordt de vloer op de benedenverdieping niet vervangen (vloerverwarming)
- zo energie zuinig als mogelijk

Opties welke ik tot nu toe heb overwogen:
1. Nieuwe luchtverwarming Brink Allure HR 25kw + topkoeling met warmtepomp functie (Allure HR type 2100) 10kw koelen 11.2kw verwarmen. Kosten inclusief installatie ¤12.000.

Voordelen:
Het principe van luchtverwarming bevalt prima
Direct ventilatie in alle vertrekken
Gebruik bestaande kanalen
Nadelen:
Verwarming/ koeling niet (moeilijk) per ruimte in te regelen
De SCOP en SEER scoren niet zo hoog (is dit gelijk aan het opgenomen vermogen?)
Geen oplossing om echt gas loos te worden
Direct een grote investering

2. Bestaande luchtverwarming Brink Allure 25kw aanvullen met een warmtepomp (Ururu Sarara 5kw) voor woonkamer. Kosten inclusief installatie ¤3.500. Voorlopig als bijverwarming. in de toekomst aanvullen met een tweede unit voor beneden en eventueel een split unit voor boven.

Voordelen:
Investering in stappen
Goede SCOP en SEER score
Energielabel A+++
In combinatie met houtkachel zou dit een oplossing zonder gas zijn
Verwarming/ koeling per ruimte in te regelen
Nadelen:
De 5kw variant heeft eigenlijk onvoldoende capaciteit voor de benedenverdieping
Ten minste drie units aan de gevel
Zinloos kanalenstelsel in huis

3. Brink vervangen door kanaal unit airco. Kosten inclusief installatie ¤6.000 tot 8.000 (nog niet helemaal scherp).

Voordelen:
Gebruik bestaande kanalen
Per ruimte in te regelen
Nadelen:
Energieklasse A (onzuinig)
Mogelijk krachtstroom aansluiting noodzakelijk

Daarnaast overweeg ik om onze ventilatie aan te pakken. Afvoer van lucht gaat nu via roosters op de badkamer en toilet. Er gaat nu enorm veel energie verloren. In de winter maanden zet ik het aanvoerrooster van verse lucht wat dicht om te voorkomen dat er teveel koude lucht naar binnen wordt geblazen of opgewarmd moet worden. Het koelt ondanks alle isolatie in de winter s’ nachts nog steeds extreem af (van 20.5 naar 15/16g). Dit komt in mijn optiek door de luchtverwarmer die de hele nacht door koude lucht voor ventilatie naar binnen trekt.
Ik ben voornemens een Brink Renovent Excelent 400 te installeren en deze de verse en voorverwarmde lucht te laten inblazen in het retourkanaal van de luchtverwarmer. Het buitenlucht aanzuigrooster van de luchtverwarming zou dan dicht kunnen. De investering zal rond de ¤ 2.500 bedragen incl. installatie.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-07 11:57
netjes dat jet het dak, glas en vloer zo goed hebt geļsoleerd, De vloer kan idd wel iets beter ivm vloerverwarming.
Je spouwmuur zou ik wel laten onderzoeken (koop bij de action voor ¤8 een camera die zo de spouw in kan...)

Mooi dat je die brinkkanalen hebt, een WTW ervan maken is een goed idee!
Je zou een airco kunnen kopen (kan goedkoper dan 3500) en gewoon kijken wat hij kan verwarmen, als je een wtw hebt zullen alle ruimtes wel mee verwarmd worden.

technopeuter wijzigde deze reactie 05-07-2018 12:40 (81%)

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20-07 23:00
Interessant topic, ik heb ook luchtverwarming en speelde ook met de gedachte om die met een L/L warmtepomp aan te vullen of te vervangen.

Maar als jouw luchtverwarming vrij door de kruipruimte blaast en zuigt, dan zou ik daar als eerste wat aan doen en kanalen aanleggen. Daar gaat anders heel veel warmte verloren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Hier ook iemand met hete luchtverwarming. Daarom vind ik dit topic ook erg interessant. Ik heb indirecte luchtverwarming aangesloten op CV ketel.

Hete luchtverwarming is hoge temperatuurverwarming. Op verschillende sites heb ik gelezen dat daarom een combi met warmtepomp niet ideaal is. Een L/L warmtepomp kun je natuurlijk altijd los monteren.

In verleden is onderstaand topic voorbij gekomen met vergelijkbare case. Heteluchtverwarming combineren met Warmtepomp

Ik ben benieuwd naar oplossingen die door anderen worden aangedragen.

hmmz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

"Het koelt ondanks alle isolatie in de winter s’ nachts nog steeds extreem af (van 20.5 naar 15/16g). Dit komt in mijn optiek door de luchtverwarmer die de hele nacht door koude lucht voor ventilatie naar binnen trekt. "
Ik weet niet precies hoe het vermogen van deze unit wordt geregeld. Maar op mijn unit van thermo air wordt als er geen warmtevraag is ook slechts minimaal lucht geblazen. En vanwege geluid en verbruik heb ik de unit op tijdschakelaar, tussen 22 en 7u staat ie uit. In de zomer heb ik hem zelfs maar 1u per dag aan. Eigenlijk alleen vanwege stof in kanalen en wat extra ventilatie. Mogelijk is dit bij jou ook te overwegen als klein maar wel makkelijk stapje.

hmmz

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True