Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Knoalster
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 23:06
Onze oude ketel uit het jaar 2000 begint zo langzamerhand de geest te geven. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe ketel. Ons huis is 140 m2, bouwjaar 2000, voorzien van vloerverwarming op de benedenverdieping (boven en op zolder radiatoren) en voor zover ik weet goed geÔsoleerd.

Onze huidige ketel is een Vaillant VHR 18 - 22 C uit 2000, welke samen met onze thermostaat (Essent E-thermostaat) niet kan moduleren. Verder hebben wij een Remeha Zenta zonneboiler met 110 liter inhoud, voor voorverwarming van tapwater.

Vaak wordt aangeraden een zo groot mogelijke ketel te nemen, omdat dan de boel lekker snel warm zou worden. Hier op tweakers (gas besparen dmv CV tuning) hoor ik vaak een ander verhaal; dat een te groot bemeten ketel onnodig onzuinig kan zijn omdat hij vaak aan en uit schakelt.

Wij wonen nu anderhalf jaar in het huis en in die tijd is ons hoogste verbruik 18 m3 gas geweest. Dit komt neer op ongeveer 7,3 kW dat nodig is om de warmteverliezen te compenseren. Voor zover ik weet is de boel niet waterzijdig ingeregeld.

De ketels waartussen ik twijfel zijn een Intergas HReco24 (5.5 - 23,3 kW) van en een Remeha Calenta 28c (5 - 24,8 kW). Beide ketels kunnen redelijk laag moduleren, maar wat mij betreft niet laag genoeg; in het ideale geval moduleert hij terug tot 2 kW ofzo, zodat hij ook in de herfst en lente kan blijven pruttelen en niet steeds aan en uit gaat.

Er zijn nog wel wat ketels die lager kunnen moduleren (Vaillant Xclusive of ecotec plus), maar over deze ketels is niet heel veel informatie/reviews te vinden.

Hebben jullie nog goede ideeŽn of ervaringen met ketels die goed terug kunnen moduleren?

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 03:30
Ik weet niet wat jullie totale gasverbruik is, staat van het huis (isolatie), maar kijk tenminste ook naar de optie om een warmtepomp toe te passen.

Er is al besloten dat we allemaal van het gas af moeten en een CV ketel kost toch ook al best veel geld en schrijft nu wel erg snel af met stijgende gasprijzen en wetgeving.

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

(jarig!)
En als je nou eens een Panasonic monobloc l\w warmtepomp installeerd EN een 270 ltr wp boiler (met zonneboilerspiraal)?
Dan ben je meteen van het gas af.....(mits inductiekookplaat)
AUijtdehaag in "Nieuwe CV-ketel kiezen"

Met de subsidie eraf, ben je even duur uit (als je zelf handig bent)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 04-07-2018 17:38 (21%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Knoalster
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 23:06
Bedankt voor de tips. Ik heb eigenlijk nooit een warmtepomp serieus overwogen en ook geen verstand van een goede selectie. Moduleert zo'n warmtepomp ook van 0 - 100%?

Stel we gaan voor een warmtepomp, hoe bereken je dan het energieverbruik van dat apparaat? Ons verbruik afgelopen jaar was 1778 m3. Omgerekend 62,5 MJ = 17350 kWh. En dan delen door de COP?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

(jarig!)
Van die 1778 m3 is ong. 400 m3 gas voor SWW? (=tapwater)

Dan heb je voor cv nodig: 1378 m3
Volgens "DE Koevlaas formule" kom je dan op een 7KW WP uit (1378*8/1650) gebaseerd op 24*7 verwarmen excl. SWW.

https://www.pmcoppack.com...ting-cooling/0013332.html
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
http://aquarea.smallsolut...nstallation_der_MDC05f3e5

en een 200/270ltr atlantic explorer 3 voor SWW
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Waarom niet alles door de Panasonic monobloc laten verzorgen?
Daarom:
- geen onderbreking van CV verwarmen/koelen tijdens het maken van SWW water
- 2x subsidie
- geen apart buffervat/boilervat nodig, dus bespaart weer geld.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 06-07-2018 13:39 (12%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True