Laptop W10 verkopen - Data privacy ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik wil mijn laptop verkopen er zitten 2 hardeschijven in. Een gewone HD en een SSD waar windows en de documenten ed op staan.

De gewone HD heb ik via Windows geformatteerd (de langzame optie). Is dit veilig genoeg?
In Windows 10 kan je verder ergens instellen dat je je laptop wil verkopen en je data wil verwijderen. Ik wil graag weten hoe veilig dit is en of er toch nog een manier is om je oude data te recoveren.

Of is het beter om de SSD er uit te halen, op een andere laptop met een andere tool? te formatteren en Windows los weer te installeren?
Het gaat om een Asus N750jk die volgens mij geleverd is met Windows 8. Hoe zit het dan met de Windows 10 key die ik nu in gebruik heb? Ik heb hem ook zo met Windows 10 gekocht (2e hands)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Probeer zelf eens een data-recovery tool los te laten op je disks. Merk je snel zat of het nog mogelijk is.

Anders even op GoT zoeken naar "secure erase" of even op Google naar "DBAN hdd" voor extra methoden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

kaasaanfiets schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:39:
... Hoe zit het dan met de Windows 10 key die ik nu in gebruik heb? Ik heb hem ook zo met Windows 10 gekocht (2e hands)
Die Win10 licentie hoort bij het apparaat. Die kun je niet op een andere pc gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 22:41:
Probeer zelf eens een data-recovery tool los te laten op je disks. Merk je snel zat of het nog mogelijk is.

Anders even op GoT zoeken naar "secure erase" of even op Google naar "DBAN hdd" voor extra methoden.
Thanks, maar ik heb zelf totaal geen kennis van recovery tools. Heb voor de grap wel eens wat naar software gezocht maar vond alleen maar rommelware software.

ik had inderdaad al even gezocht en vond dit topic:
Pc verkopen, hoe vernietig ik alle bestanden veilig?
Daarin werd ook al over DBAN gepraat. Ik ken de tool alleen verder niet. Maar ik mag er vanuit gaan als ik dat op beide drives draai dat het wel betrouwbaar leeg is?

[ Voor 6% gewijzigd door kaasaanfiets op 03-07-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 01:21
Formatteren van windows doet niks met je data op de schijf. De zo genoemde 'langzame' optie controleer alleen of er geen fouten zijn op de schijf, maar beide optie verwijderd niks van de schijf. Wat formateren doet is niets anders dan het besturing systeem vertellen dat de schijf als leeg behandeld kan worden en de data verdwijnt pas bij het overschrijven. Je zal dus een programma moeten gebruiken die random de schijf vol zet met data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

In 99.99% van de gevallen is een snelle format en een re-install van Windows voldoende om je data permanent onleesbaar te maken. In die gevallen dat het niet voldoende is, moet je de harde schijf gewoon niet verkopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:02:
In 99.99% van de gevallen is een snelle format en een re-install van Windows voldoende om je data permanent onleesbaar te maken. In die gevallen dat het niet voldoende is, moet je de harde schijf gewoon niet verkopen
Dat is dus totale flauwekul. Meeste data is dan juist nog makkelijk er af te krijgen. Nog nooit een disk recovery gedaan neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

AndreStarTrek schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:46:
[...]

Dat is dus totale flauwekul. Meeste data is dan juist nog makkelijk er af te krijgen. Nog nooit een disk recovery gedaan neem ik aan?
Ja hoor; vele malen zelfs. En de hoeveelheid die je kon recoveren bleek telkens weer verwaarloosbaar te zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-09 23:10
@Brahiewahiewa @AndreStarTrek

De hoeveelheid data die te recoveren valt (zelfs na hele schijf random overschrijven) hangt af van hoeveel tijd en moeite en energie en geld de nieuwe eigenaar er in wilt steken.

Het is niet voor niets dat er bedrijven bestaan die harddisks shredden, om te voorkomen dat datarecovery bedrijven er nog iets van kunnen halen.

@kaasaanfiets

Je kan natuurlijk prima de notebook zonder harddisks verkopen. Dan kan de koper er een nieuwe inzetten die precies aan zijn wensen voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 04-07-2018 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

AndreStarTrek schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 23:46:
[...]

Over het algemeen zijn de mensen die een tweeedehands laptop aanschaffen niet op zoek naar de data van de vorige gebruiker, maar naar een (goedkope) laptop.

Je kunt natuurlijk volledig Oost Duitsland gaan, bij zo'n verkoop en aannemen dat de helft van het land op de een of andere manier gelieerd is aan de Stasi en dus alle data alsnog gaat recoveren, maar ik durf aan te nemen dat dat uiteindelijk best wel mee valt.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Kijk dit eens: https://www.laptopmag.com/articles/reset-windows-10-pc
Select "Just remove my files" or "Remove files and clean the drive" if you chose to "remove everything" in the prior step. Cleaning the drive takes a lot longer but will make sure that, if you are giving the computer away, the next person will have a hard time recovering your erased files. If you are keeping the computer, choose "Just remove my files."
Dit geldt dan voor de drive waar je Windows op hebt geïnstalleerd.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Brahiewahiewa schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:52:
[...]

Ja hoor; vele malen zelfs. En de hoeveelheid die je kon recoveren bleek telkens weer verwaarloosbaar te zijn
Jester-NL schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:07:
[...]

Over het algemeen zijn de mensen die een tweeedehands laptop aanschaffen niet op zoek naar de data van de vorige gebruiker, maar naar een (goedkope) laptop.

Je kunt natuurlijk volledig Oost Duitsland gaan, bij zo'n verkoop en aannemen dat de helft van het land op de een of andere manier gelieerd is aan de Stasi en dus alle data alsnog gaat recoveren, maar ik durf aan te nemen dat dat uiteindelijk best wel mee valt.
Dat is natuurlijk niet het punt. De vraag is niet of de nieuwe eigenaar data er afgaat halen maar of die dat kan en of dat 100 bestanden zijn of 1 is niet relevant. Als jij altijd je pikante kiekjes op je pc heb gehad dan wil je niet eens dat er 1 gerecoverd kan worden.
zetje01 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 00:59:
@Brahiewahiewa @AndreStarTrek

De hoeveelheid data die te recoveren valt (zelfs na hele schijf random overschrijven) hangt af van hoeveel tijd en moeite en energie en geld de nieuwe eigenaar er in wilt steken.

Het is niet voor niets dat er bedrijven bestaan die harddisks shredden, om te voorkomen dat datarecovery bedrijven er nog iets van kunnen halen.

@kaasaanfiets

Je kan natuurlijk prima de notebook zonder harddisks verkopen. Dan kan de koper er een nieuwe inzetten die precies aan zijn wensen voldoet.
Laten we er maar vanuit gaan dat niemand een gebruikte computer koop met het doel om voor duizenden euro het te laten recoveren ;)

Maar de optie van @Ramon is wel een goede, dan is je boot schijf al helemaal leeg overige schijven moet je dan nog wel zelf legen als die er inzitten natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door AndreStarTrek op 04-07-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bootschijf zou je gewoon kunnen formatteren en dan kan je er Windows opnieuw installleren. Dan is de oude data op de schijf wel zo goed als onleesbaar gemaakt volgens mij.
Als je er echt niet helemaal zeker van bent kun je er natuurlijk ook altijd voor kiezen om de laptop tegen een mindere prijs te verkopen zonder HDD er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Als je zeker wilt zijn gewoon met bijv. Hirens Boot CD een Boot & Nuke uitvoeren, uurtje of 10 laten lopen en Windows herinstalleren. Kans is klein dat ze dan nog veel vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Crap. Ik heb DBAN gedraaid. Op de automatic mode.
En nu herkent hij de normale hdd niet meer. De SSD nog wel.

Ik lees online dat dit vaker gebeurd maar lees niet een oplossing. Iemand hier suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Je kunt gewoon met Ccleaner, bekende gratis prullenbak, bij Tools -Drive Wiper gebruiken..wordt ook vaak geadviseerd.

''CCleaner includes a Drive Wiper, allowing you to wipe the free areas of your hard drive so that deleted files can never be recovered.''

https://support.piriform....ng-CCleaner-s-Drive-Wiper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Ah tijdens de installatie van Windows zag ik de 2e hd alweer staan dus dat komt wel goed.
Bedankt allemaal voor de tips
234FaTaLiTy schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:45:
Als je zeker wilt zijn gewoon met bijv. Hirens Boot CD een Boot & Nuke uitvoeren, uurtje of 10 laten lopen en Windows herinstalleren. Kans is klein dat ze dan nog veel vinden ;)
Die heb ik gemaakt maar kon daar geen DBAN op vinden. Ik neem aan dat je met Boot & Nuke die methode van DBAN bedoeld?
Wel super handige cd. Staan ook recovery tools op haha kan ik meteen zelf ff checken of ik wat kan vinden

[ Voor 68% gewijzigd door kaasaanfiets op 05-07-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Kwam met het recoveren toch nog behoorlijk wat files tegen. Maar geen losse bestanden, foto's of documenten oid. Ik vraag me af wat je daar dan mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:53

TheVMaster

Moderator WOS
kaasaanfiets schreef op Friday 6 July 2018 @ 09:54:
Kwam met het recoveren toch nog behoorlijk wat files tegen. Maar geen losse bestanden, foto's of documenten oid. Ik vraag me af wat je daar dan mee kan.
Dat was na het wipen van je disk? Kon je die files ook nog openen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ooit eens een crash gehad van een raid setup (Striped) 2 harde schijven waar de bestanden over worden verdeeld. Daarna een keer format gedaan (7x wipe).
Alle data kwam er in onleesbare bestanden vanaf maar als ik overal .jpg achter deed als extensie kon ik nog best wat openen, dan weer overal .doc achter enz. Om behoorlijk wat te recoveren.
Bij mij gaat zo'n schijf dan ook gewoon de prullenbak(lees:shredder) in.
Pagina: 1