Pc verkopen, hoe vernietig ik alle bestanden veilig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 763735

Topicstarter
Beste Tweakers

ik zou mijn pc willen verkopen zonder me zorgen te moeten maken over dat er nog paswoorden of bankkaart gegevens opstaan, kun je hier zeker mee zijn als ik mijn windows 10 pc gewoon via systeeminstellingen opnieuw instel? dat de eventuele koper er niet aan kan?

Mvg

Beste antwoord (via Anoniem: 763735 op 25-05-2017 22:17)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
Waarom ga je de pc opnieuw instellen?

- Moet je Windows 10 opnieuw installeren? Dan maak je eerst een Windows 10 installatie medium met Media Creator (die kom je op internet vanzelf tegen), bv. een DVD of USB-stick met de Windows10 installatiebestanden er op. Je start de computer daarvan op en tijdens de installatie gooi je je oude C:-partitie weg, maak je die opnieuw aan en installeert Windows 10. Zodra wordt gevraagd om je licentie code kies je voor "Skip" of "later ... ". Na de installatie van Windows 10 start je PC op met een nieuwe, verse Windows 10. Je zorgt daarna voor een internetverbinding en je PC gaat zichzelf valideren op internet en dat gaat meteen goed zonder dat je iets hoeft in te vullen: daarna heb je nieuwe, kale, legale Windows 10 terug op je oude licentie.

- als de partitie waarop Windows staat (dus C:) óók jouw bestanden bevat, Erase / Secure Erase / Wipe / Formatteer (naar keuze) je die drive (een "lange" Format, dus geen "Quick" Format). Het resultaat is dat alles weg is, óók je Windows10. Daarna kan je vanaf internet Windows 10 installeren op de bovenbeschreven methode.

- als op de C:-drive nooit persoonlijke bestanden terecht zijn gekomen, volstaat het "opnieuw instellen" van Windows 10, als je daarna óók nog de drive('s) waar je persoonlijke bestanden wél op stonden, wordt behandeld met een lange Format vanuit Windows 10.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

In alle gevallen ben je altijd beter af door gewoon een herinstallatie te doen, schijf volledig formateren of gewoon een andere (goedkope) schijf erin doen, oude bewaren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:32
Zonder disk verkopen of wipen met een tool als bijvoorbeeld DBAN. Met Windows 10 kun je er tegenwoordig voor kiezen om bij een reset ook voor een wipe te kiezen ("clean the drive"), maar ik heb daar eigenlijk nog geen documentatie over kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
The Realone schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:26:
Zonder disk verkopen of wipen met een tool als bijvoorbeeld DBAN. Met Windows 10 kun je er tegenwoordig voor kiezen om bij een reset ook voor een wipe te kiezen ("clean the drive"), maar ik heb daar eigenlijk nog geen documentatie over kunnen vinden.
Is DBAN echt voor je gehele computer? (ik heb 2 harde schijven staaan, eens ssd en een hdd) en hoef ik daarvoor het eerst via windows te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:53

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

The Realone schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:26:
Zover ik weet heeft de format functie in Windows10 nu ook een /passes optie gekregen, hiermee kan je full-format meerdere malen achter elkaar doen. Kan alleen nergens vinden hoeveel passes de 'clean the drive' precies doet, MS adviseert hem wel als je van plan bent de PC te verkopen. (al denk ik gezien de tijd dat een pass kost, zal dit wel max 1x zijn).

edit:
This includes several passes over the hard disk writing 0's and then other random numbers to every sector on the hard disk. This almost ensures that you'll never be able to recover any of the data files
Geen 100% zekere bron, maar lijkt dus toch een aantal passes te zijn.

Dat geval is de 'clean the drive' optie dus gewoon te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 22-05-2017 17:36 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor de HDD kan je in Windows HardDriveEraser gebruiken. De overschrijft de HDD meerdere keren waardoor data terughalen onmogelijk is. Zelfs 1x overschrijven maakt data terug halen al vrijwel onmogelijk.

De SSD kan je het beste een Secure Erase geven. Die helemaal volschrijven is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Beste is, zoals @SinergyX al zegt, het plaatsen van een nieuwe schijf, of zonder schijf verkopen.
Een harde schijf kun je het beste wipen, zelf gebruik ik het liefste DBAN of Active@Killdisk.
Een SSD is een appart beestje, het beste is met de tool van de fabrikant een Secure Erase doen, wipen heeft weinig zin vanwege de werking van een SSD.

Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar een keer overschrijven is in principe voldoende. Recovery is voor 99% van de mensen onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
eltweako schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:44:
Recovery is voor 99% van de mensen onmogelijk.
Maak daar maar 99,999999999999999999999% van. Als het al mogelijk is dan heb je een compleet lab van de NSA nodig en zelfs dan is het een hele moeilijke klus. Snap wel dat je 99% gebruikt, maar dat 1% van de mensen in dit land het wel zou kunnen klopt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
PilatuS schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:49:
[...]

Maak daar maar 99,999999999999999999999% van. Als het al mogelijk is dan heb je een compleet lab van de NSA nodig en zelfs dan is het een hele moeilijke klus. Snap wel dat je 99% gebruikt, maar dat 1% van de mensen in dit land het wel zou kunnen klopt niet :)
Dit dus. Zoals @PilatuS zegt is het eigenlijk zo wat 100% als je het goed uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus HDD via windows? en ssd via secure erase? en is de kans er niet dat ik windows verwijder? die zou ik er nog op willen (staat op SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 763735 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:33:
Dus HDD via windows? en ssd via secure erase? en is de kans er niet dat ik windows verwijder? die zou ik er nog op willen (staat op SSD)
Bij een programma als HardDriveEraser kan je kiezen voor welke schijf je wil wissen. In Windows kies je dus voor de 2e schijf, de HDD en doe je niets met de SSD. Dan blijft Windows gewoon netjes op je SSD staan. Als de SSD ook leeg mag dan die inderdaad een secure erase geven. Op deze manier is het zo goed als onmogelijk om je data ooit nog terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:40:
[...]

Bij een programma als HardDriveEraser kan je kiezen voor welke schijf je wil wissen. In Windows kies je dus voor de 2e schijf, de HDD en doe je niets met de SSD. Dan blijft Windows gewoon netjes op je SSD staan. Als de SSD ook leeg mag dan die inderdaad een secure erase geven. Op deze manier is het zo goed als onmogelijk om je data ooit nog terug te halen.
en wat als er ook andere bestanden opstaan maar ik alleen windows erop wil laten staan? dan beter alles verwijderen en windows er weer opzetten via cd? of andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 763735 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:42:
[...]

en wat als er ook andere bestanden opstaan maar ik alleen windows erop wil laten staan? dan beter alles verwijderen en windows er weer opzetten via cd? of andere opties?
Als je een HDD of SSD wist dan is dat alles of niets. Wil je de data verwijderen zal je inderdaad daarna Windows er opnieuw op moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 15:48:
[...]

Als je een HDD of SSD wist dan is dat alles of niets. Wil je de data verwijderen zal je inderdaad daarna Windows er opnieuw op moeten zetten.
Een beetje idiiot van mij, maar ik denk niet dat ik die code en cd nog heb van windows... is het mogenlijk zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 763735 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:08:
[...]

Een beetje idiiot van mij, maar ik denk niet dat ik die code en cd nog heb van windows... is het mogenlijk zonder?
Als je Windows 10 nu geactiveerd is dan is het geen probleem. MS slaat je hardwareconfig op en herkent je PC daardoor. Bij het installeren van Windows kan je de code overslaan, later in Windows word het daarna automatisch geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 16:11:
[...]

Als je Windows 10 nu geactiveerd is dan is het geen probleem. MS slaat je hardwareconfig op en herkent je PC daardoor. Bij het installeren van Windows kan je de code overslaan, later in Windows word het daarna automatisch geactiveerd.
Oke bedankt voor alle hulp! zal het direct allemaal eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij blijft al 2,5 uur hangen op 10 procent.. enig idee hoe het komt? (Deze pc opnieuw instellen 10%)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
Waarom ga je de pc opnieuw instellen?

- Moet je Windows 10 opnieuw installeren? Dan maak je eerst een Windows 10 installatie medium met Media Creator (die kom je op internet vanzelf tegen), bv. een DVD of USB-stick met de Windows10 installatiebestanden er op. Je start de computer daarvan op en tijdens de installatie gooi je je oude C:-partitie weg, maak je die opnieuw aan en installeert Windows 10. Zodra wordt gevraagd om je licentie code kies je voor "Skip" of "later ... ". Na de installatie van Windows 10 start je PC op met een nieuwe, verse Windows 10. Je zorgt daarna voor een internetverbinding en je PC gaat zichzelf valideren op internet en dat gaat meteen goed zonder dat je iets hoeft in te vullen: daarna heb je nieuwe, kale, legale Windows 10 terug op je oude licentie.

- als de partitie waarop Windows staat (dus C:) óók jouw bestanden bevat, Erase / Secure Erase / Wipe / Formatteer (naar keuze) je die drive (een "lange" Format, dus geen "Quick" Format). Het resultaat is dat alles weg is, óók je Windows10. Daarna kan je vanaf internet Windows 10 installeren op de bovenbeschreven methode.

- als op de C:-drive nooit persoonlijke bestanden terecht zijn gekomen, volstaat het "opnieuw instellen" van Windows 10, als je daarna óók nog de drive('s) waar je persoonlijke bestanden wél op stonden, wordt behandeld met een lange Format vanuit Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Renault bedankt al voor de info, het enige waar ik vast blijf bij zitten is die secure swipe... ik snap niet goed hoe en waar. (Crucial SSD) en ik heb de pc al geformatteerd via windows en alles lijkt weg te zijn, is het niet al safe genoeg dan?
Pagina: 1