michelsoe12 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:43:
Ik heb een poos geleden een hele discussie met tweakers gehad over het moderatie systeem. Helaas nooit meer een response op mijn mails gehad.
Ik ben van mening dat je een like knop gebruikt op het moment dat een bericht daadwerkelijk wat toevoegt aan een topic of nieuwsbericht. Voegt het niks doe, dan hoor je geen like te krijgen.
Het is alleen erg discutabel, voor wie is iets nou wel van toegevoegde waarde, en wat niet?. Evenals de ranking in nieuwsreacties. Wie bepaald nou op iets +1 +2 of +3 waard is? Juist! De users, en niet de mod's. En daar gaat het nou net fout. Want als je onterecht een +2 of +3 geeft op reacties in nieuwsberichten omdat het voor MIJZELF en voor MIJN gevoel voor een ANDER ook een toegevoegde waarde heeft, krijg je een waarschuwing.
Ik vind het maar krom.
Beste michelsoe12,
Wat jij hier wegzet klopt voor een groot deel niet. Jij hebt het over like/dislike en dat is dit systeem pertinent niet.
Voor wat betreft de bepaling of iets wel of geen toegevoegde waarde heeft: In de ModFAQ is omschreven wat bij welk niveau hoort. Dit is altijd op basis van inhoud van het geschrevene en niet op basis van mening.
Dat jij iets een toegevoegde waarde vindt hebben terwijl het iets is wat al tig keer is gezegd maakt juist dat jij het dus verkeerd ziet voor de gemiddelde lezer. Als jij het nooit eerder hebt gezien dan heeft het voor jou wel toegevoegde waarde maar als de meeste lezers het al tig keer voorbij hebben zien komen dan is het voor hen een algemeen bekend feit en dus geen toegevoegde waarde.
Dat is dus ook de bedoeling van het systeem:
- Voegt een reactie iets toe aan het artikel/topic en is dit informatie die voor iedereen wel belangrijk is, of als iemand een reactie geeft vanuit een duidelijk standpunt van eenn ervaringsdeskundige, dan zijn dit reacties die dus op een +3 mogen komen te staan.
- Is een reactie heel erg inzichtvol maar niet perse belangrijk als toevoeging aan het artikel dan kan daar een +2 aan worden gehangen. Ook meningen die onderbouwd worden met goede lkinks en een duidelijk verhaal vallen in deze categorie.
- de overige categoriën lijken mij duidelijk voor wat een +1; 0 of -1 is.
Dat de discussie met jou niet verder is doorgezet kan diverse oorzaken hebben en aangezien ik niet weet wat mijn collega PowerMod met jou heeft besproken kan ik daar ook weinig over zeggen. Misschien moet je die mailwisseling nog eens goed doorlezen en misschien zie je dan waarom die discussie niet verder een vervolg heeft gehad. Als ik kijk in jouw notes dan zie ik dat er na de mail omtrent jouw mismods er nog een mail is gestuurd met een 11-tal voorbeelden van reacties die jij verkeerd had gemod. Misschien die eens stuk voor stuk nalezen met de ModFAQ ernaast? Kan tot een beter inzicht lijden.
Over het algemeen kijken wij bij mismoderaties naar de gemiddelde afwijking en of deze meer is dan 1,5 punten. In dat geval kan het dus inderdaad ook gaan om +1 reacties die een +3 hadden gekregen etc... Dus nee, we schrijven niet alleen maar op onterechte -1 voor +3 en andersom moderaties.