Koppakking 2x lek in 2 maanden. Normaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-07 16:11

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Lieve mede Tweakers,

Ik heb een oude Corsa-b uit 1998. Heeft het altijd prima gedaan alleen begint de laatste tijd wat meer kuren te vertonen. Ongeveer 3 maanden geleden verbruikte hij erg veel koelvloeistof. Toen is de conclusie gekomen dat de koppakking lek was. Deze is ongeveer 2 maanden geleden vervangen.

Nu lekt sinds hij een maand (Of valt het me pas sinds een maand op) koelvloeistof. Dit leek uit de radiator te komen en dat bleek ook zo te zijn. Nu is de radiator weer vervangen en blijkt dat de koppakking weer lek zou zijn. Is dat normaal / kan dit voorkomen? Of komt dit echt door onkunde van de eerste reparatie?

Ik weet zelf verder niet heel veel af van auto's vandaar dat ik mijn vraag hier stel O-)

Tevens verbruikt hij ook redelijk veel olie, en wil ik ook graag weten wat jullie in deze situatie zouden doen. Blijven repareren? Of wegdoen en iets nieuws kopen? (Optie 2 staat het budget niet echt toe, maar geld in deze auto blijven pompen ook niet echt :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Nee, dat is niet normaal. Het kan zijn dat de kop krom is of dat het niet juist gemonteerd is. Weet je daarnaast zeker dat de koppakking weer lek is?

Koppakking vervangen is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent: kop en onderblok vlakken moeten schoon, recht en breukvrij zijn. Kop met de juiste bouten (vaak nieuwe) met juiste moment aangedraaid worden. Zelf gedaan?

Edit: zoals hieronder aangegeven, is het goed een idee/gebruikelijk de kop te laten vlakken en af te laten persen zodat dat in orde is bij het vervangen van de pakking.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 03-07-2018 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Is de kop wellicht krom en niet gevlakt bij het vervangen van de pakking?

Hoe rijdt je ermee, laat je de motor rustig opwarmen, of geef je de auto gelijk op zn donder?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:20:
Nee, dat is niet normaal. Het kan zijn dat de kop krom is of dat het niet juist gemonteerd is. Weet je daarnaast zeker dat de koppakking weer lek is?

Koppakking vervangen is niet moeilijk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent: kop en onderblok vlakken moeten schoon, recht en breukvrij zijn. Kop met de juiste bouten (vaak nieuwe) met juiste moment aangedraaid worden. Zelf gedaan?

Edit: zoals hieronder aangegeven, is het goed een idee/gebruikelijk de kop te laten vlakken en af te laten persen zodat dat in orde is.
Ik weet het zelf niet zeker, geen verstand van, maar de garage gaf dit aan. Hij zou vanavond nog een keer afpersen om het zeker te weten. De vorige keer is de koppakking vervangen en en het blok/kop afgevlakt.
50Miles schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:20:
Is de kop wellicht krom en niet gevlakt bij het vervangen van de pakking?

Hoe rijdt je ermee, laat je de motor rustig opwarmen, of geef je de auto gelijk op zn donder?
Ik kan niet zeggen dat ik hem heel lang laat opwarmen, maar ook niet echt "Op z'n donder" geven. Meestal start ik hem en rijd ik rustig weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

ThijsD schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:28:
[...]

Ik weet het zelf niet zeker, geen verstand van, maar de garage gaf dit aan. Hij zou vanavond nog een keer afpersen om het zeker te weten. De vorige keer is de koppakking vervangen en en het blok/kop afgevlakt.

[...]

Ik kan niet zeggen dat ik hem heel lang laat opwarmen, maar ook niet echt "Op z'n donder" geven. Meestal start ik hem en rijd ik rustig weg.
Dan breng je hem terug bij de garage die het 2 maanden geleden heeft gedaan.

na 2 maanden je koppaking lek is OF slechte montage, OF je hebt te lang doorgereden toen je radiator lekte?
Oververhitte motor veroorzaakt vaak een kromme kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:30:
[...]

Dan breng je hem terug bij de garage die het 2 maanden geleden heeft gedaan.

na 2 maanden je koppaking lek is OF slechte montage, OF je hebt te lang doorgereden toen je radiator lekte?
Oververhitte motor veroorzaakt vaak een kromme kop.
Ik heb daar wel een maand mee doorgereden ja. Echter wel altijd netjes de temperatuur op het dashboard in de gaten gehouden (meter loopt van 80 tot 100) en die is eigenlijk altijd 90 geweest. Behalve bij stilstaan in de file gaat deze naar 100. Dit vond ik alleen niet vreemd omdat hij dat al sinds dag 1 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je geen olie bij koelvloeistof hebt en geen koelvloeistof bij de olie betekend het dat je koelvloeistof verbrand, dan zou ook je compressie minder moeten zijn, das makkelijk te meten.

Echter weet je zeker dat je koppaking stuk is? Koelvloeistofverlies kan bv ook komen door een defecte koelvloeistoftank-dopje. Hier zit vaak een drukventiel in en als die stuk is verlies je ook koelvloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:33:
als je geen olie bij koelvloeistof hebt en geen koelvloeistof bij de olie betekend het dat je koelvloeistof verbrand, dan zou ook je compressie minder moeten zijn, das makkelijk te meten.

Echter weet je zeker dat je koppaking stuk is? Koelvloeistofverlies kan bv ook komen door een defecte koelvloeistoftank-dopje. Hier zit vaak een drukventiel in en als die stuk is verlies je ook koelvloeistof.
Zoals ik zei: Ik weet zelf helemaal niks zeker :p Het grote verlies van koelvloeistof kwam door een lekke radiator, ik zag ook elke ochtend een plas onder de auto liggen. Ik heb zelf nog niet gemerkt dat de koppakking weer lek zou zijn. Geen witte rook o.i.d. gezien. Het is de garage die daar mee kwam na het vervangen van de radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuaveKadaver
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 09:32
100 graden is echt niet goed met een lek systeem, om stoom te voorkomen (de kooktemparatuur te verhogen) moet het systeem gesloten zijn anders onstaat er stoom (gas) wat veel moeilijker te beheersen is dan water. Dat is juist een situatie waardoor je pakking sneller stuk gaat, juist op het heetste punt in het systeem, bij de cylinders. Ik zou inderdaad ook je radiatordop vervangen.

Maar een prima auto uit deze eeuw kost je misschien 750-1000 euro, al die reparaties tellen ook op en zo'n corsa is ook gewoon een keer klaar. Ik denk dat ik het zou laten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:08

vectormatic

Warlock of the doorlock

Heb je toevallig lang rondgereden met te weinig koelvloeistof? als je radiateur serieus lekte is de kans best groot dat door oververhitting de kop krom trekt, en dus je koppaking gaat lekken.

Als dat de oorzaak van de eerst lekke pakking was, en die oorzaak niet gefixed is, sta ik er niet van te kijken dat je nieuwe pakking na twee maanden weer lek is.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad heel goed mogelijk dat het probleem is ontstaan door een lekke radiator.
Maar daarna! Motor oververhit enz. enz. Bij het constateren van het temperatuuralarm dien je de motor onmiddellijk stil te zetten. Doe je dat niet, dan kun je de gevolgen raden. Dan kun je gerust aannemen dat je de niet kan volstaan met het vervangen van de koppakking. Het onvermijdelijke afvlakken is echter een héél secuur werk dat je moet overlaten aan een vakman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Even voor alle duidelijkheid: Ik heb zelf niks gedaan aan de auto, alles is door de garage gedaan ;) Afvlakken e.d. is dus ook gedaan door iemand die dat als beroep doet.

De radiator was niet lek voor de 1e keer dat de koppakking lek was. Ook heeft hij nooit zonder koelvloeistof gestaan. Ik heb elke dag voor ik ging rijden er koelvloeistof bij gegooid en altijd was er nog een beetje aanwezig.

De temperatuur van 100 graden is in files geweest en eigenlijk weet ik niet beter dan dit heel normaal is voor deze auto. Dit doet hij eigenlijk altijd al. Nooit geweten dat dit niet normaal is :o Tijdens het rijden (vaart maken) is dit altijd ~90 geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ThijsD schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:52:
Even voor alle duidelijkheid: Ik heb zelf niks gedaan aan de auto, alles is door de garage gedaan ;) Afvlakken e.d. is dus ook gedaan door iemand die dat als beroep doet.

De radiator was niet lek voor de 1e keer dat de koppakking lek was. Ook heeft hij nooit zonder koelvloeistof gestaan. Ik heb elke dag voor ik ging rijden er koelvloeistof bij gegooid en altijd was er nog een beetje aanwezig.

De temperatuur van 100 graden is in files geweest en eigenlijk weet ik niet beter dan dit heel normaal is voor deze auto. Dit doet hij eigenlijk altijd al. Nooit geweten dat dit niet normaal is :o Tijdens het rijden (vaart maken) is dit altijd ~90 geweest.
Je koelvloeistoftemperatuur mag dan 90-100 graden zijn geweest, maar als er genoeg uit is dan is je motorblok veel warmer.

Dan heb je inderdaad een dikke kans op dit soort geneuzel.

Een maand doorrijden met een plas koelvloeistof onder je auto elke morgen.... Dan heb ik niet snel medelijden dat je weer een lekke koppakking hebt. Kom je er zelfs nog goed vanaf naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:57:
[...]
Een maand doorrijden met een plas koelvloeistof onder je auto elke morgen.... Dan heb ik niet snel medelijden dat je weer een lekke koppakking hebt. Kom je er zelfs nog goed vanaf naar mijn mening.
Dat had ik ook liever niet gedaan, maar de garage gaf aan (telefonisch) dat zolang er genoeg koelvloeistof in bleef het geen issue was. En financieel was het ook lastig om deze meteen te laten maken.

Maar toch bedankt voor jullie antwoorden :) In ieder geval duidelijk waardoor het gekomen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

Rij je als een bezeten? Want ik heb weleens gehoord, dat een koppakking eerder kapot gaat bij een bepaald rijgedrag. Maja mijn echte advies: weg doen die Duitse barrel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dan rest je simpelweg een eenvoudige keuze: laten repareren door de garage en door hun laten uitzoeken of een andere auto kopen

mag ik dan vragen waarom je dit topic geopend hebt? allerlei suggesties geven zonder dat we daar antwoord op krijgen geeft namelijk voor mij geen zin of toegevoegde waarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Anoniem: 1068241 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:59:
Rij je als een bezeten? Want ik heb weleens gehoord, dat een koppakking eerder kapot gaat bij een bepaald rijgedrag. Maja mijn echte advies: weg doen die Duitse barrel!
Nee, zoals hierboven gemeld rijd ik relatief normaal :)
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:59:
mag ik dan vragen waarom je dit topic geopend hebt? allerlei suggesties geven zonder dat we daar antwoord op krijgen geeft namelijk voor mij geen zin of toegevoegde waarde ;)
De vraag was of het normaal is en wat nu slim is om te doen :) Ik heb toch alle vragen ongeveer beantwoord? Ik neem alle advies ook voor lief hoor! Niet dat ik daar niks mee doe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

akkoord ;) ik hoop voor je dat het iets simpels is (als een dop bv, stel het voor aan de garage, wie weet ;) en dat je weer snel in je opel kunt rondrijden.

Succes (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThijsD schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:01:
[...]

Nee, zoals hierboven gemeld rijd ik relatief normaal :)

[...]
Behalve dat rond rijden met een kapotte radiator ook niet bepaald slim is: mijn advies, doe die auto weg. Alleen probleem wat je nu hebt: niemand wilt die auto kopen, enkel misschien voor een honderd euro ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:28
Nee, dit is niet normaal. Ook al rij je als een bezetene, dan druk je echt niet de koppakking zomaar eruit bij deze blokjes binnen een paar maanden.

Lijkt op onkunde. Mogelijk dat er een oorzaak is geweest dat de koppakking de eerste keer lek is gegaan. DIt niet verholpen en dat daardoor nu weer de koppakking lek is.

De koppakking is vervangen bij een garage? Zou zeker terug gaan, want dit is gewoon garantie. Hij gaat nu opnieuw de kop eraf halen en laten afpersen? Hoop dat dit garantiewerk is voor je. Want om de kop opnieuw te monteren behoor je weer nieuwe rekbouten, distributieset met waterpomp etc te gebruiken.

Waarom zou trouwens de koppakking weer lek zijn, na het vervangen van de radiateur? Welke problemen ervaar je nu? Want dat lees ik zo 123 nergens terug waarom de garage dat roept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Bas. schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:34:
Nee, dit is niet normaal. Ook al rij je als een bezetene, dan druk je echt niet de koppakking zomaar eruit bij deze blokjes binnen een paar maanden.

Lijkt op onkunde. Mogelijk dat er een oorzaak is geweest dat de koppakking de eerste keer lek is gegaan. DIt niet verholpen en dat daardoor nu weer de koppakking lek is.

De koppakking is vervangen bij een garage? Zou zeker terug gaan, want dit is gewoon garantie. Hij gaat nu opnieuw de kop eraf halen en laten afpersen? Hoop dat dit garantiewerk is voor je. Want om de kop opnieuw te monteren behoor je weer nieuwe rekbouten, distributieset met waterpomp etc te gebruiken.

Waarom zou trouwens de koppakking weer lek zijn, na het vervangen van de radiateur? Welke problemen ervaar je nu? Want dat lees ik zo 123 nergens terug waarom de garage dat roept.
In overleg is de vorige keer de distributieset / waterpomp niet vervangen omdat deze nog goed genoeg zouden zijn. Ik ervaar zelf geen problemen, het is puur de garage die aangeeft dat de koppakking weer lek is, ik weet ook niet hoe ze hier bij komen. (Ik heb de auto dus ook nog niet terug gezien sinds het vervangen van de radiator).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
ThijsD schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:36:
[...]

In overleg is de vorige keer de distributieset / waterpomp niet vervangen omdat deze nog goed genoeg zouden zijn. Ik ervaar zelf geen problemen, het is puur de garage die aangeeft dat de koppakking weer lek is, ik weet ook niet hoe ze hier bij komen. (Ik heb de auto dus ook nog niet terug gezien sinds het vervangen van de radiator).
OK. Nja dan lost de garage het neem ik aan kosteloos op onder garantie toch? d:)b

offtopic:
Let wel op dat de riem officieel maar 1 keer gespannen mag worden. Vervangingstermijn is 4 jaar / 60.000km voor deze motortjes. Vandaar de vraag. Normaal gesproken behoor je gewoon dit te vervangen bij het vervangen van de koppakking.

Thermostaat ook vernieuwd nu de boel los is geweest? Deze gaan nogal eens stuk en zijn de kosten niet. Als dit nog niet gedaan is.... Deze zit bij deze motoren achter het nokkenas tandwiel, waar je alleen bij kan als de distributieset eraf ligt.

Trouwens excuseer me. Welke motor ligt hierin? Ging eigenlijk al standaard uit van een 1.4 8v 60pk. klopt dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Bas. op 03-07-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Bas. schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 11:46:
[...]

OK. Nja dan lost de garage het neem ik aan kosteloos op onder garantie toch? d:)b

offtopic:
Let wel op dat de riem officieel maar 1 keer gespannen mag worden. Vervangingstermijn is 4 jaar / 60.000km voor deze motortjes. Vandaar de vraag. Normaal gesproken behoor je gewoon dit te vervangen bij het vervangen van de koppakking.

Thermostaat ook vernieuwd nu de boel los is geweest? Deze gaan nogal eens stuk en zijn de kosten niet. Als dit nog niet gedaan is.... Deze zit bij deze motoren achter het nokkenas tandwiel, waar je alleen bij kan als de distributieset eraf ligt.

Trouwens excuseer me. Welke motor ligt hierin? Ging eigenlijk al standaard uit van een 1.4 8v 60pk. klopt dat?
Ik hoop dat het onder garantie vervangen gaat worden... Als het goed is weet ik daar vanavond meer over. Maar daarvoor wilde ik hier al wat informatie inwinnen over hoe en wat de normale gang van zaken is, en of het mogelijk toch mij eigen schuld is of niet.

Thermostaat is ook niet vernieuwd voor zo ver ik weet. Deze is begin dit jaar vervangen aangezien deze toen kapot bleek te zijn.

Het gaat idd om een 1.4 60pk blokje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een cilinderkop hoor je enkel in het extreemste geval te vlakken. Dit omdat de boringen van de nokkenas dan niet meer in lijn liggen als je deze gaat opspannen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Helemaal waar, dus inderdaad niet bij voorbaat toe besluiten. Het zal denk ik ook verschillen per type motor. Maar een dergelijke extreme situatie heb je toch wel gauw als je bepaalde signalen negeert. Die signaallampjes zijn niet bedoeld als feestverlichting! Het gevolg is dan (eigen schuld) oververhitting en kromtrekken, ik vrees dat je er dan toch meestal niet aan ontkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ik probeer geen schuld te ontkennen hoor, zoals ik van jullie hoor is het mijn eigen schuld. Wel wil ik even melden dat een Corsa uit 1998 daar geen lampjes voor heeft ;) Enkel een temperatuurmetertje, welke dan gewoon 100 graden aan geeft, maar verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:46

kraats

Ik rol

Volgens mij heb je telkens gezorgd voor genoeg koelvloeistof, ook al verloor hij wat, heb je nooit de motor tot z'n uiterste belast en is toch je koppakking kapot. Dan lijkt het me zeker niet aan jou liggen, maar aan een verkeerde montage. Pech, maar mag de garage dus mooi oplossen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:21
Kop niet goed gevlakt, montage niet goed uitgevoerd, of een niet weggenomen oorzaak (defecte thermostaat, waterpomp, driewegkraan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
SuaveKadaver schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:47:
100 graden is echt niet goed met een lek systeem, om stoom te voorkomen (de kooktemparatuur te verhogen) moet het systeem gesloten zijn anders onstaat er stoom (gas) wat veel moeilijker te beheersen is dan water. Dat is juist een situatie waardoor je pakking sneller stuk gaat, juist op het heetste punt in het systeem, bij de cylinders. Ik zou inderdaad ook je radiatordop vervangen.

Maar een prima auto uit deze eeuw kost je misschien 750-1000 euro, al die reparaties tellen ook op en zo'n corsa is ook gewoon een keer klaar. Ik denk dat ik het zou laten!
Als je zelf niet de reparaties doet lijkt me dit toch echt de oplossing.

De auto is 20 jaar oud en dan komen er die momenten dat je links en rechts defecten krijg die je niet helemaal kunt herleiden maar wel elke keer problemen opleveren.

De keten van koeling is helaas niet zo simpel,
thermostaat die niet tijdig opengaat, pomp, ventilator die tijdig aan moet slaan/versnellen, radiator die voldoende moet afkoelen (geen vuil/defecten) etc

Als je dat allemaal moet gaan doornemen ben je al twee of drie uur verder, laat staan materiaal die je nodig hebt.

En dan is de koppakking niet eens ter sprake gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kraats schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 14:50:
Volgens mij heb je telkens gezorgd voor genoeg koelvloeistof, ook al verloor hij wat, heb je nooit de motor tot z'n uiterste belast en is toch je koppakking kapot. Dan lijkt het me zeker niet aan jou liggen, maar aan een verkeerde montage. Pech, maar mag de garage dus mooi oplossen.
Tja, maar zou jij dat als garage doen als iemand een maand met een lekker radiateur heeft doorgereden?

Trek de vergelijking even op een computer. Maandje met een lekke waterkoeler op de CPU, maar alleen de watertemperatuur in de gaten houden. En die wordt "maar" 10 graden boven normale bedrijfstemperatuur...

En dan even wegdenken dat de CPU hittebeveiliging heeft. Want dat heeft je motor niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Doe die auto toch weg, je valt van het ene drama in de volgende. Ik heb vergelijkbare ellende gehad met een mazda uit 95. Koppakking lek, daarna lek in de slang naar een radiator en meteen weer feest. Spendeer je geld in een andere 2e hands ipv pappen en nathouden van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Ik zou kijken naar een andere auto.
Opels zijn altijd goedkoper in de aanschaf dan vergelijkbare auto's met vergelijkbare leeftijd en kilometerstanden.

Maar ik hoor er in mijn omgeving alleen maar mensen over klagen, in het bijzonder over de arbeidskosten ik reparaties.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000

Destruction

(ex-)Automonteur

Och, de Opel hater is weer bezig...

@Anoniem: 1229422 alleen de koppakking vervangen is nooit de oplossing, de lekke koppakking is ook ergens door veroorzaakt.. De thermostaat is recent al vervangen geef je aan, hoe zit dat met de waterpomp? En slaat de radiateurfan nog aan?

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1229422 is de kop wel nagekeken of ie vlak is, of op scheurtjes ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Destruction schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:14:

@Anoniem: 1229422 alleen de koppakking vervangen is nooit de oplossing, de lekke koppakking is ook ergens door veroorzaakt.. De thermostaat is recent al vervangen geef je aan, hoe zit dat met de waterpomp? En slaat de radiateurfan nog aan?
Heeft weinig met haat te maken,
Opels zijn in het algemeen wat goedkoper,
waardoor je vervolgens in een vicieuze cirkel beland.

Je weet niet waarvoor de auto bij de vorige eigenaren is aangeschaft, kleine ritjes of grote ritten, en hoe die verder behandeld is. Issues in het koelingsystemen kent te veel variabelen wat in de papieren kan lopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Iblies schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:54:
[...]

Heeft weinig met haat te maken,
Opels zijn in het algemeen wat goedkoper,
waardoor je vervolgens in een vicieuze cirkel beland.

Je weet niet waarvoor de auto bij de vorige eigenaren is aangeschaft, kleine ritjes of grote ritten, en hoe die verder behandeld is. Issues in het koelingsystemen kent te veel variabelen wat in de papieren kan lopen.
En Opel heeft daar een alleenrecht op :? Totaal irrelevant wat voor merk het is imo.

Zoals mijn ondertitel al vermeldt, ik ben (ex) automonteur. Ik kijk naar feiten. Een Opel krijgt geen lekke koppakking omdat het een Opel is, maar wel omdat bijvoorbeeld de thermostaat dicht blijft zitten, de radiateur verstopt is geraakt of er schoepen van de waterpomp zijn afgebroken en de doorstroming van het koelwater daardoor niet goed meer gaat. En dat geldt voor elk merk. Die X14SZ die in de auto van TS hangt is verder bekend als een degelijk motorblokje waar niet snel iets mee gebeurd.

Koop jij maar eens een Mercedes, of een Volvo. In de basis zeer degelijke auto's, maar als je ze niet onderhoudt gaan ook die gewoon kapot. Als jij bij een Mercedes een lekke koppakking repareert door alleen de koppakking te vervangen (met of zonder kop vlakken), dan zul je op korte termijn weer een lekke koppakking hebben, omdat er op dat moment niks is gedaan om de oorzaak van de lekke koppakking aan te pakken.

Wat een adviezen hier |:( Ik verbaas me erover dat mensen met droge ogen de TS menen te helpen door hem te adviseren dat "duitse barrel" meteen weg te doen, een post te wijden aan Opel haat, etc.. 8)7 Hoe is de TS daarmee geholpen? Wat verwacht je aan rest waarde voor een Opel Corsa uit 1998 met lekke koppakking? En wat zou de TS met dat budget moeten kopen waar dan zogenaamd nooit iets aan kapot gaat? Niet alleen maar bashen, onderbouw het dan ook.

Gezien het olieverbruik, @Anoniem: 1229422, zo'n opel blokje is over het algemeen niet heel duur om gebruikt te kopen. Wellicht is dat ivm budget nog een goede optie :)

[ Voor 64% gewijzigd door Destruction op 08-07-2018 14:04 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:22
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:29:
[...]

Tja, maar zou jij dat als garage doen als iemand een maand met een lekker radiateur heeft doorgereden?

Trek de vergelijking even op een computer. Maandje met een lekke waterkoeler op de CPU, maar alleen de watertemperatuur in de gaten houden. En die wordt "maar" 10 graden boven normale bedrijfstemperatuur...

En dan even wegdenken dat de CPU hittebeveiliging heeft. Want dat heeft je motor niet.
Behalve als jijzelf de garage was die heeft gezegd dat met bijvullen het geen probleem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
Destruction schreef op zondag 8 juli 2018 @ 13:44:
[...]

En Opel heeft daar een alleenrecht op :? Totaal irrelevant wat voor merk het is imo.

Zoals mijn ondertitel al vermeldt, ik ben (ex) automonteur. Ik kijk naar feiten. Een Opel krijgt geen lekke koppakking omdat het een Opel is, maar wel omdat bijvoorbeeld de thermostaat dicht blijft zitten, de radiateur verstopt is geraakt of er schoepen van de waterpomp zijn afgebroken en de doorstroming van het koelwater daardoor niet goed meer gaat. En dat geldt voor elk merk. Die X14SZ die in de auto van TS hangt is verder bekend als een degelijk motorblokje waar niet snel iets mee gebeurd.

Koop jij maar eens een Mercedes, of een Volvo. In de basis zeer degelijke auto's, maar als je ze niet onderhoudt gaan ook die gewoon kapot. Als jij bij een Mercedes een lekke koppakking repareert door alleen de koppakking te vervangen (met of zonder kop vlakken), dan zul je op korte termijn weer een lekke koppakking hebben, omdat er op dat moment niks is gedaan om de oorzaak van de lekke koppakking aan te pakken.

Wat een adviezen hier |:( Ik verbaas me erover dat mensen met droge ogen de TS menen te helpen door hem te adviseren dat "duitse barrel" meteen weg te doen, een post te wijden aan Opel haat, etc.. 8)7 Hoe is de TS daarmee geholpen? Wat verwacht je aan rest waarde voor een Opel Corsa uit 1998 met lekke koppakking? En wat zou de TS met dat budget moeten kopen waar dan zogenaamd nooit iets aan kapot gaat? Niet alleen maar bashen, onderbouw het dan ook.

Gezien het olieverbruik, @Anoniem: 1229422, zo'n opel blokje is over het algemeen niet heel duur om gebruikt te kopen. Wellicht is dat ivm budget nog een goede optie :)
wauw,
wat een uitgebreide analyse onderbouwde reactie 👍

Alleen veranderd het verder niets aan de feiten.

Elke willekeurige wagen die goedkoper wordt aangeboden, daar moet je huiverig voor zijn.
Moment dat je budget minder is en vervolgens moet uitwijken naar wagens die al wat goedkoper zijn, dan is het Russisch roulette. Met een beetje geluk heb je een parel van wagen, maar de kans is aanzienlijk dat de eigenaren voor jou het minder nauw namen. Een wagen die minder dan €1000 kost terwijl een beetje grote beurt toch al gauw minstens €400 euro kost, dan moet je al achter je oren krabben.

Maar om een of andere reden begin je te vloeken en te tieren dat Opel wordt gebashed. Risico is inherent aan de gemiddelde prijs van de wagens, en daar zie je een patroon terugkomen bij bepaalde merken.

Je zit met een wagen waarvan het koelsysteem niet goed werkt,
en waarbij een monteur van willekeurige garage toch gauw €50 ex btw vraagt.
En het klote is dat de onderdelen niet eens duur zijn, maar het is een kwestie van uren.
Hetzelfde geld voor een ruilmotor,
mocht je een garage vinden die bereid is, dan zal je die minimaal een dag factureren.

Linksom of rechtsom kom je voor een goede reperatie uit op een flink bedrag.
Gezien de leeftijd van de wagen is dat twijfelachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Iblies schreef op zondag 8 juli 2018 @ 17:54:
[...]

wauw,
wat een uitgebreide analyse onderbouwde reactie 👍

Alleen veranderd het verder niets aan de feiten.
O.a jij en 3x3 proberen over te brengen dat de Opel van TS stuk is omdat het een Opel is en omdat die nou eenmaal goedkoper zijn. Noem je dat feitelijk :? Totale onzin. Die auto heeft een lekke koppakking gekregen omdat er iets in het koelsysteem fout is gegaan. Dat die auto nu weer een lekke koppakking zou hebben is niets anders dan een gevolg van alleen symptoombestrijding (koppakking vervangen) zonder ook echt naar de bron van de problemen te kijken.
Elke willekeurige wagen die goedkoper wordt aangeboden, daar moet je huiverig voor zijn.
Moment dat je budget minder is en vervolgens moet uitwijken naar wagens die al wat goedkoper zijn, dan is het Russisch roulette. Met een beetje geluk heb je een parel van wagen, maar de kans is aanzienlijk dat de eigenaren voor jou het minder nauw namen. Een wagen die minder dan €1000 kost terwijl een beetje grote beurt toch al gauw minstens €400 euro kost, dan moet je al achter je oren krabben.
Dan breng jij je auto dus naar een dealer? Dat is bij een nieuwe auto wat logischer, dan bij een oude auto. Ongeacht het merk is bij elke auto na verloop van jaren de waarde gewoon lager, is restwaarde minder belangrijk en dan hoeft de auto echt niet meer naar de merkdealer voor zijn onderhoud, een universele garage heeft over het algemeen ook echte vakmensen in dienst, de kosten zijn dan echter wel fors lager.

Er is niets mis met een auto van 1000 euro. Geluk moet je hebben en pech kun je altijd krijgen, maar dat geldt net zo hard voor een auto van 10.000 euro. Dat een auto 20 jaar oud is en laten we zeggen 200-250 of misschien 300.000km op de teller heeft, betekend niet dat zo'n auto per definitie geen enkele betrouwbare kilometer meer kan rijden.
Maar om een of andere reden begin je te vloeken en te tieren dat Opel wordt gebashed. Risico is inherent aan de gemiddelde prijs van de wagens, en daar zie je een patroon terugkomen bij bepaalde merken.
Inherent aan de prijs, ja. Natuurlijk is een Opel Corsa uit 1998 inmiddels 20 jaar oud en dan nog maar een fractie waard van de nieuwwaarde, maar als jullie dat dan proberen te brengen alsof dat alleen is voorbehouden aan Opels... Hou je bij de feiten, elke auto zakt in waarde en is op den duur ~1000 waard, het bedrag dat de meeste starters te besteden hebben. Over het algemeen kan een auto op leeftijd (ouderdom, kilometers) van 1000 euro nog prima een ronde mee. Of je moet en kunt verwachten dat zo'n auto nog jarenlang zonder problemen zal blijven rijden is een ander verhaal.

Overigens zou ik graag zien dat je aanwijst waar ik tier en vloek in dit topic.
Je zit met een wagen waarvan het koelsysteem niet goed werkt,
en waarbij een monteur van willekeurige garage toch gauw €50 ex btw vraagt.
En het klote is dat de onderdelen niet eens duur zijn, maar het is een kwestie van uren.
Hetzelfde geld voor een ruilmotor,
mocht je een garage vinden die bereid is, dan zal je die minimaal een dag factureren.

Linksom of rechtsom kom je voor een goede reperatie uit op een flink bedrag.
Gezien de leeftijd van de wagen is dat twijfelachtig.
Je zult een beetje moeten zoeken, en als je een laag budget hebt is het ook aan te raden om ervoor te zorgen dat je zelf over de kennis en kunde beschikt om wat simpelere reparaties (en bijvoorbeeld een kleine onderhoudsbeurt) zelf te doen. Zo kun je zo'n "oud barrel" lang rijden tegen lage kosten.

Zaken als een koppakking, een distributie etc kun je dan beter weer wel overlaten aan een garage, als je dat soort reparaties niet goed uitvoert zit je in de kortste keren met een probleem, waarbij een niet goed gemonteerde distributie onmiddellijk in een kapot blok resulteert.

* Destruction is overigens het monteursvak uitgegaan, na 2x een hernia moet je nadenken of je niet beter iets anders kunt gaan doen, werk waarbij je gedurende je werkdag je rug recht kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Zat een stagiair mee te knutselen?
Reden is het aandraaien ook een volgorde.
Hier afbeelding:https://goo.gl/images/NgPjwQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ik ben ondertussen langzaam opzoek naar een nieuwe auto. Het vertrouwen in deze auto ben ik een beetje kwijt, en zeker aangezien eigenlijk alles wat met cooling te maken heeft vervangen moet worden (wat het nodige kost) is het misschien beter om iets te kopen wat (hopelijk) voorlopig wat langer mee kan.
Destruction schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:14:

Hackus schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 23:19:
@Anoniem: 1229422 is de kop wel nagekeken of ie vlak is, of op scheurtjes ?
De kop is wel nagekeken op scheurtjes, die zaten er niet in. Ik ga ervanuit dat er ook naar gekeken of deze vlak is.

De thermostaat is recentelijk vervangen ja, de waterpomp volgens mij niet. Ik moet hee eerlijk bekennen dat ik niet weet of de radiateurfan nog aansloeg. Ik weet dat hij dat altijd heeft gedaan, maar de laatste weken (voor hij stuk naar de garage ging) is het mij niet opgevallen in ieder geval.
Iblies schreef op zondag 8 juli 2018 @ 10:54:
[...]
Ik ben de 2e eigenaar van deze auto, en heb hem sinds 120k km in mijn bezit ongeveer. (Teller staat nu richting 240k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-07 18:25
Zeker als hij nog eens veel olie verbruikt zou ik me ontdoen van de wagen. Als je kijkt wat een corsatje kost zou ik dat risico niet nemen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
scosec schreef op maandag 9 juli 2018 @ 09:24:
Zeker als hij nog eens veel olie verbruikt zou ik me ontdoen van de wagen. Als je kijkt wat een corsatje kost zou ik dat risico niet nemen..
Wat maakt het uit dat een oudere auto wat olie verbruikt? Zolang het niet te extreem wordt (Meer als een liter op 2x tanken) dan gooi je er gewoon elke keer een liter goedkope olie bij zodra die op het minimale staat.

Als je de interval weet hoeveel liter hij verbruikt op het aantal km, kan zo'n blokje er gewoon oud (Ja, nog ouder!) mee worden.

Zoveel auto's verbruiken olie, daar hoor je vaak niemand over.

Ben wel benieuwd hoe het met de koppakking is afgelopen. Waarom de garage weer een lekke koppakking heeft geconstateerd en wat ze er aan gaan doen op het euvel op te lossen.

Daarnaast kun je niet veel goedkoper rijden dan met een wagentje als deze. Er zit weinig op en aan, veel gaat er niet aan kapot. Zolang je maar de roestplekjes goed bijhoudt en het ding z'n normale onderhoud krijgt, blijven deze wagentjes gaan. Zo'n 8 klepper motortje gaat niet zomaar stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bas. schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:24:
[...]

Wat maakt het uit dat een oudere auto wat olie verbruikt? Zolang het niet te extreem wordt (Meer als een liter op 2x tanken) dan gooi je er gewoon elke keer een liter goedkope olie bij zodra die op het minimale staat.
Het word er waarschijnlijk niet minder op hoor: eerst gooi je op 1000km bijvoorbeeld 500ml olie erbij en voor je het weet, is het al 1 hele liter per 1000km's.

Uiteindelijk is het enkel uitstel en zal je vroeg of laat, toch echt op een punt komen dat de auto een dure reparatie nodig heeft. Of je rijdt hem gewoon kapot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
Anoniem: 1068241 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Het word er waarschijnlijk niet minder op hoor: eerst gooi je op 1000km bijvoorbeeld 500ml olie erbij en voor je het weet, is het al 1 hele liter per 1000km's.

Uiteindelijk is het enkel uitstel en zal je vroeg of laat, toch echt op een punt komen dat de auto een dure reparatie nodig heeft. Of je rijdt hem gewoon kapot...
Nee een auto gaat niet opeens minder olie verbruiken. Maar 1000km op 1 liter olie is volgens vele fabrikanten nog acceptabel en valt bij nieuwe auto's niet eens onder garantie!

Een auto gaat echt niet spontaan meer olie verbruiken. Dan moet je er echt gekke dingen mee doen zoals trappen met koude motor, olie niet verversen of olieverbruik door bijvoorbeeld een lekke koppakking.

Veel zit er niet aan een Corsatje B 8 klepper, dus wat er niet op zit kan niet kapot gaan. Hoogstens een keer een lekke koppakking. Maar als dat is gefixt kan ie er op dat punt weer jaren tegenaan.

Buiten onderhoud zoals een koppelingsset of distributie setje krijgt een Corsa B niet echt dure reparaties.

Het valt of staat met het reguliere onderhoud wat je een auto geeft. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Bas. op 09-07-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bas. schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:52:
[...]

Nee een auto gaat niet opeens minder olie verbruiken. Maar 1000km op 1 liter olie is volgens vele fabrikanten nog acceptabel en valt bij nieuwe auto's niet eens onder garantie!

Een auto gaat echt niet spontaan meer olie verbruiken. Dan moet je er echt gekke dingen mee doen zoals trappen met koude motor, olie niet verversen of olieverbruik door bijvoorbeeld een lekke koppakking.

Veel zit er niet aan een Corsatje B 8 klepper, dus wat er niet op zit kan niet kapot gaan. Hoogstens een keer een lekke koppakking. Maar als dat is gefixt kan ie er op dat punt weer jaren tegenaan.

Buiten onderhoud zoals een koppelingsset of distributie setje krijgt een Corsa B niet echt dure reparaties.

Het valt of staat met het reguliere onderhoud wat je een auto geeft. :)
Ja dat zeggen autofabrikanten om zichzelf in te dekken: is toch niet normaal, dat sommige auto's olie zuipen en dat de fabrikant dan zegt dat het normaal is. Olie is niet echt bepaald goedkoop hoor.... behalve bij de Action dan.

Als je besluit er niks aan te doen, dan zou zelf ook gewoon met Action olie bijvullen. Maar het zal er niet beter op worden: je voorkomt alleen, dat je met te weinig olie rondrijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@Anoniem: 1068241 ik heb 's een Cordoba gehad, 1.6sr, op gas. Ik, als monteur, heb er geen verklaring voor. Maar toen ik onder het motto "Bekijk het maar" de olie bijvulde met de goedkoopste olie van de Action ging het olie verbruik onderuit en na verloop van tijd was het olieverbruik zelfs helemaal 0,0 :D Auto van 14 jaar oud met 300.000km op gas, zo'n ding mag je niks meer kwalijk nemen imo, rijden zolang het ding nog rijdt/bedrijfszeker is, that's it :)

@Anoniem: 1229422 mocht je nog adviezen willen mbt een andere auto, misschien heb je hier nog iets aan [C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018.

Pagina: 1