BBG (non-destructief) verwarmen met overcapaciteit PV Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
Een BestBuyGuide voor mijn situatie:
CurlyMo schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:49:
[...]

Ik zou graag naar "Best buy guide" toe willen met bijbehorende topics waarin mensen hun 'build' presenteren zoals bij zelfbouw PC's en tweakers hier kunnen meedenken met de installatie. Je ziet dat al wel bij de individuele zonnepanelen threads, maar nog niet (genoeg) voor isolatie en WP.
Sinds februari liggen hier zonnepanelen. Dat zorgt ervoor dat we nu redelijk wat overcapaciteit (+/- 2000kWh) elektra hebben (zolang salderen nog bestaat). Dit wil ik graag inzetten om mijn gas verbruik terug te dringen. Direct investeren in een WP is geen optie, dus ik zoek naar iets simpeler.

Context:
  • Warmen alleen woonkamer op 18c
  • Geen vloerverwarming
  • Reguliere radiatoren
  • Er is spouwmuurisolatie, deels dubbelglas (wordt vervangen door HR++), deels HR++ glas, vloerisolatie.
  • Huidig gasverbruik 900m3.
  • Woonkamer is 40m2 en 2,60m hoog
  • Jaren '30 huis met houten vloeren.
  • Zolderruimte is 14m2 en tot de nok zo'n 3 meter hoog
Wat had ik zelf gevonden:
  • Het makkelijkste en goedkoopste is een elektrische kachel neerzetten met een thermostaat WCD. Zo'n kachel heb ik al. Jammer genoeg is de efficiëntie erg laag.
  • Duurdere optie is een mobiele airco met verwarmingsfunctie. Slang kan ik uit een klein kiepraampje hangen. Het is een stuk efficiënter en ik zou hem ook kunnen gebruiken voor andere woonruimtes in de toekomst, mocht ik naar een lokale L/L WP gaan. Alleen het lawaai is een ding.
  • Dan zijn er nog de middeldure opties verschillende soorten elektrische verwarmingen zoals infrarood of convector verwarmingen.
Ophangen van een L/L WP voldoet niet aan de eis dat het non-destructief moet zijn, aangezien er wel plannen zijn voor een volledige L/W WP installatie. Maar door alle isolatie maatregelen en de PV installatie is het geld nagenoeg op.

Enige eventueel wel in overweging kan nemen (mits niet direct € 10.000):
  • Direct naar een WP boiler gaan zoals bijv. de Panasonic Aquarea warmtepompboiler 120L die ik aan de muur op zolder kan hangen.
  • Direct mono-block WP die ik aan zou kunnen sluiten op mijn bestaande CV-leidingen. Ik weet alleen niet of mijn radiatoren voldoen. Zo niet, dan wordt dit alsnog een te dure oplossing.
Graag verken ik met jullie de beste opties voor nu voor onze situatie. Lekker in hartje zomer zodat ik op tijd ben zodra de winter weer begint :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
Duurzaamheidslening aanvragen en in 1x goed doen. Warmtepomp dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
B-lex schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:49:
Duurzaamheidslening aanvragen en in 1x goed doen. Warmtepomp dus.
Welke andere ideeën heb je nog? Laten we er voor nu even vanuit gaan dat zo'n lening geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Als je efficienter dan COP=1 wilt verwarmen op elektra betekent het dus dat je warmte ergens vandaan moet onttrekken. Dat betekent dus dat je naar een warmtepomp moet gaan kijken. Daar kom je niet onderuit.

Qua aanschafkosten is een L/L WP het goedkoopst (al vanaf +- 500 euro). Ophangen is niet moeilijk en de benodigde openingen naar de buitenunit zijn ook niet enorm. Makkelijk zelf te boren en ook tamelijk eenvoudig weer dicht te maken mocht het nodig zijn.

Een warmtepompboiler is sowieso een goed idee. Een mono-block WP zou eventueel ook kunnen inderdaad, mocht je genoeg vermogen hebben. Dat is in de winter eenvoudig te testen door de aanvoertemperatuur van je ketel omlaag te doen. Als je het op koude dagen nog warm krijgt met een aanvoertemperatuur van 40 graden zou dat probleemloos kunnen met een warmtepomp. Met dit weer test je dat lastig helaas.

Andere ideeen voor je elektraoverschot zouden natuurlijk een elektrische auto kunnen zijn. Dan ben je zo van dat overschot af.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

dikke bitcoinminer in je woonkamer

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
cyberstalker schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 08:30:
Qua aanschafkosten is een L/L WP het goedkoopst (al vanaf +- 500 euro). Ophangen is niet moeilijk en de benodigde openingen naar de buitenunit zijn ook niet enorm. Makkelijk zelf te boren en ook tamelijk eenvoudig weer dicht te maken mocht het nodig zijn.
Probleem hiervan is dus dat ik bij de installatie van een L/W WP met zo'n unit zit en gaten in de muur. Vandaar dat ik keek naar een mobiele versie.
Een warmtepompboiler is sowieso een goed idee.
Is dan de betreffende Panasonic een verstandige keuze? Gezien de houten vloer vraag ik me af of we een grotere boiler kunnen plaatsen. Daarom wil ik hem graag ophangen.
Een mono-block WP zou eventueel ook kunnen inderdaad, mocht je genoeg vermogen hebben. Dat is in de winter eenvoudig te testen door de aanvoertemperatuur van je ketel omlaag te doen. Als je het op koude dagen nog warm krijgt met een aanvoertemperatuur van 40 graden zou dat probleemloos kunnen met een warmtepomp. Met dit weer test je dat lastig helaas.
Die test heb ik afgelopen winter wel gedaan, maar ik moet eerst het tweede deel HR++ glas afwachten. Nu bleek het warmteverlies toch nog te groot.
Andere ideeen voor je elektraoverschot zouden natuurlijk een elektrische auto kunnen zijn. Dan ben je zo van dat overschot af.
Dan moeten we ook starten met genoeg auto rijden. Dan doen we nu namelijk nauwelijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Binnen welke termijn zou je de financiële middelen hebben om toch een warmtepomp aan te kunnen schaffen?

Voor wat betreft een warmtepompboiler zou ik daar mijn geld niet zo snel aan uitgeven (ondanks de subsidies).

Warmte uit ventilatielucht winnen dmv een wpboiler klinkt leuk, het probleem met deze apparaten is dat ze een relatief groot luchtdebiet nodig hebben om deze warmte te kunnen onttrekken. Een normale woning ventileert op ongeveer 75m3/uur, waarbij een warmtepompboiler een veelvoud hiervan nodig heeft. Dit resulteert vaak in overventilatie van een woning met als gevolg dat de grote hoeveelheden koude lucht die worden aangevoerd door de roosters weer moeten worden opgewarmd door de cv, waardoor je energetische winst in de praktijk zo goed als wegvalt. Om nog maar niet te spreken over comfortklachten ivm tocht en koudeval langs ramen met deze luchtdebieten.

Als je zinnige dingen wilt doen met ventilatielucht is een wtw the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-06 16:16

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Die warmtepomp boiler kan nog goedkoper, kijk maar eens bij onze Belgische vrienden.

https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
B-lex schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:25:
Binnen welke termijn zou je de financiële middelen hebben om toch een warmtepomp aan te kunnen schaffen?
We sparen elk jaar wel 10k+, maar dat is bedoeld voor versnelde aflossing. Doel is dat dat bedrag annuïtair stijgt door die besparing op hypotheeklasten. Mits het rendement op energiebesparende maatregelen groter gaat zijn.
Voor wat betreft een warmtepompboiler zou ik daar mijn geld niet zo snel aan uitgeven (ondanks de subsidies).
Een WP boiler zou op de zolder komen met een veluxraam dat voldoende open kan voor luchttoevoer. De betreffende ruimte wordt buiten de was nergens anders voor gebruikt.

Wat is verder het alternatief voor SWW? Een split-unit warmtepomp met boiler? De vraag blijft of de zoldervloer zo'n ding kan dragen mocht hij niet opgehangen worden.
Als je zinnige dingen wilt doen met ventilatielucht is een wtw the way to go.
WTW kan niet want we hebben geen MV.

[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 03-07-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Dan zou ik eerst maar eens beginnen met het aanleggen van fatsoenlijke ventilatie.

Dit is echt de volgende stap na isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
B-lex schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 10:57:
Dan zou ik eerst maar eens beginnen met het aanleggen van fatsoenlijke ventilatie.

Dit is echt de volgende stap na isoleren.
Dat hangt er vanaf of het nu niet fantsoenlijk is geïsoleerd. We houden nu rekening met rooster in de ramen te laten zetten. Op andere verdiepingen staan altijd ramen op een kier zoals de badkamer. In de badkamer zit ook een automatische afzuiging afhankelijk van de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
• Direct naar een WP boiler gaan zoals bijv. de Panasonic Aquarea warmtepompboiler 120L die ik aan de muur op zolder kan hangen.
[/list]
Goedkoper is deze warmtepompboiler van 150 liter. Met subsidie eraf van 1250 euro kost deze nog geen 200 euro:

- 31 dB geluid op 2 meter afstand
- standby verlies van 17 Watt
- luchtvolume 80 - 140 m3/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 13:22:
[...]

Goedkoper is deze warmtepompboiler van 150 liter. Met subsidie eraf van 1250 euro kost deze nog geen 200 euro:

- 31 dB geluid op 2 meter afstand
- standby verlies van 17 Watt
- luchtvolume 80 - 140 m3/uur
Het is wel lastig dat @B-lex aangeeft dat een WP Boiler geen goed idee is. Wat is dan wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
CurlyMo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:02:
[...]

Het is wel lastig dat @B-lex aangeeft dat een WP Boiler geen goed idee is. Wat is dan wijsheid?
Kleine nuance, dat was op basis van ventilatielucht, je geeft zelf aan je woning niet actief te willen ventileren, in dat geval draait zo'n unit op buitenlucht en is het voor dat geld best een leuke gimmick. In de wintermaanden heb je er alleen niet zoveel aan ivm dramatische COP's, bijspringen elektrisch element, en invriezen verdamper (en dus ontdooicycli).

Het opwek-overschot wat je noemt is 's winters natuurlijk ook niet aanwezig...

Dus voor de zomermaanden best een leuke optie om je huis van DHW te voorzien zonder dat de ketel aan hoeft. In de winter is het rendabeler om je ketel DHW te laten maken.

[ Voor 13% gewijzigd door B-lex op 03-07-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
B-lex schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:25:
[...]
Kleine nuance, dat was op basis van ventilatielucht, je geeft zelf aan je woning niet actief te willen ventileren,
Dit heb ik niet gezegd. Ik heb alleen aangegeven dat ik dat nu niet doe en me afvraag of dat nu een probleem vormt.
in dat geval draait zo'n unit op buitenlucht en is het voor dat geld best een leuke gimmick. In de wintermaanden heb je er alleen niet zoveel aan ivm dramatische COP's, bijspringen elektrisch element, en invriezen verdamper (en dus ontdooicycli).
Waar hebben we het dan over qua COP? Welke andere alternatieve zijn er voor WP SWW? Een dual-split unit?
Je stroomoverschot is 's winters natuurlijk ook niet aanwezig.
Klopt, maar er zijn wel tweakers hier die overdag verwarmen en 's avonds gebruiken. Dan draait het geheel wel aardig op PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op maandag 2 juli 2018 @ 22:27:
Een BestBuyGuide voor mijn situatie:

[...]

Sinds februari liggen hier zonnepanelen. Dat zorgt ervoor dat we nu redelijk wat overcapaciteit (+/- 2000kWh) elektra hebben (zolang salderen nog bestaat).
CurlyMo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:28:
[...]

Klopt, maar er zijn wel tweakers hier die overdag verwarmen en 's avonds gebruiken. Dan draait het geheel wel aardig op PV.
Heb je al gekeken wat de overcapaciteit is in de wintermaanden middels pvoutput of iets dergelijks?
Op basis daarvan kan je wat betere conclusies trekken.

Maar "overdag verwarmen en 's avonds gebruiken" kan bij verwarming alleen als jouw huis de warmte goed vast kan houden (vloerverwarming?) en bij SWW moet je ook een opslag (buffervat. Warmtepompboiler) hebben.
Maar hoeveel heb je dan af te fakkelen?

Ik zal deze winter ook wel de warmtepomp wat harder laten werken overdag om de vloerverwarming op alle etages op te warmen. Misschien zelfs naar 35C.
Maar als ik naar vergelijkbare PV-systemen kijk, dan denk ik niet dat de opwek het WP-verbruik zal goedmaken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:08:
[...]
Heb je al gekeken wat de overcapaciteit is in de wintermaanden middels pvoutput of iets dergelijks?
Op basis daarvan kan je wat betere conclusies trekken.
Zolang liggen de panelen er nog niet. Ik kan wel al iets zeggen over de verwachting. Tevens komen er volgende week nog wat panelen bij. Dan zit ik op 2475Wp op ZW en 3300Wp op NO. Ons jaarverbruik zou ongeveer 2600kWh zijn op jaarbasis zonder PV.
Maar "overdag verwarmen en 's avonds gebruiken" kan bij verwarming alleen als jouw huis de warmte goed vast kan houden (vloerverwarming?) en bij SWW moet je ook een opslag (buffervat. Warmtepompboiler) hebben.
Vloerverwarming ligt er niet en gaat er ook niet komen. Voor SWW kijk ik dus naar een WP Boiler.
Maar hoeveel heb je dan af te fakkelen?
Ik verwacht nu 2000kWh te kunnen salderen.
Ik zal deze winter ook wel de warmtepomp wat harder laten werken overdag om de vloerverwarming op alle etages op te warmen. Misschien zelfs naar 35C.
Maar als ik naar vergelijkbare PV-systemen kijk, dan denk ik niet dat de opwek het WP-verbruik zal goedmaken.
Dat vind ik ook niet erg, als ik de elektra maar gebruik om het gasverbruik omlaag te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:17

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

B-lex schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 15:25:
[...]

Kleine nuance, dat was op basis van ventilatielucht, je geeft zelf aan je woning niet actief te willen ventileren, in dat geval draait zo'n unit op buitenlucht en is het voor dat geld best een leuke gimmick. In de wintermaanden heb je er alleen niet zoveel aan ivm dramatische COP's, bijspringen elektrisch element, en invriezen verdamper (en dus ontdooicycli).

Het opwek-overschot wat je noemt is 's winters natuurlijk ook niet aanwezig...

Dus voor de zomermaanden best een leuke optie om je huis van DHW te voorzien zonder dat de ketel aan hoeft. In de winter is het rendabeler om je ketel DHW te laten maken.
Mag het een beetje positiever? :P

Er is inmiddels wat meer ervaring met de wpb's en je verhaal is er een van uitersten :/
Meerdere gebruikers zijn de laatste winter prima door gekomen zonder het element te gebruiken en met het element krijg je niet de hele inhoud warm omdat hij ergens in het midden zit.

Met wat creativiteit kan je lucht van buiten en binnen combineren waardoor het verlies beperkt blijft.
De cop daalt in de winter richting 2 maar wordt hoger met een deel lucht van binnen.
Het hangt ook van je verbruik af hoe vaak een wpb zal draaien, in de winter het liefst overdag.
Met voldoende hoogte kan je ook een grotere wpb aan de muur hangen, maar daar heb je wel een extra constructie voor nodig.

Dankzij de wpb kan je een L/W wp met minder vermogen overwegen, wat weer goedkoper is.
Wat de oude radiators betreft, die zijn berekend op de slecht geisoleerde situatie bij plaatsing.
Met betere isolatie kan je lagere temperaturen hanteren, al wordt het niet zo goed als met vloerverwarming en ltv radiators.

Verwarm je vooral de woonkamer, dan kan je daar aan ltv radiators denken en in de rest van het huis hou je de oude radiators.
Eventueel kan de wpb deels de radiators verwarmen (dit gebeurt nu al bij sommigen) maar dan zal hij uiteraard wel vaker actief zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dan blijft de vraag wat wijsheid is. Toch alvast investeren in een WPB? Of direct naar een Splitunit WP + Boiler. De radiatoren test moet ik nog doen. SWW hoef ik niet te testen want dat verbruiken we sowieso.
Speedy-Andre schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:55:
[...]
Met voldoende hoogte kan je ook een grotere wpb aan de muur hangen, maar daar heb je wel een extra constructie voor nodig.
Zolder is tot de nok zo'n 3 meter in het was gedeelte.

[ Voor 42% gewijzigd door CurlyMo op 03-07-2018 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:08:
Dan blijft de vraag wat wijsheid is. Toch alvast investeren in een WPB? Of direct naar een Splitunit WP + Boiler. De radiatoren test moet ik nog doen. SWW hoef ik niet te testen want dat verbruiken we sowieso.

[...]

Zolder is tot de nok zo'n 3 meter in het was gedeelte.
Ook met split wp en boiler zal je de boiler kwijt moeten en een deel daarvan is voor de cv.
Een staande wpb is 1,6-2m hoog afhankelijk van het model en de inhoud, lucht kan eventueel horizontaal.
De constructie zou je als een enorm sterke plankdrager kunnen beschouwen en dan een band om de wpb heen zodat hij niet kan kantelen.
Een wpb is nu eenmaal absurd goedkoop met subsidie erbij, vrij makkelijk aan te sluiten en dan dek je al vast een deel van het gas af.

Voor radiators zijn er formules om de warmteafgifte te berekenen, dit kan je meenemen bij het berekenen van de benodigde capaciteit bij verschillende water temperaturen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Maakt het wat betreft de wpb nog uit welk merk of type? Ik zou bijv wel aan monitoring willen doen of hem kunnen knopen aan domotica.

Maar is een split unit met boiler dan niet sowieso beter? Aangezien die overdag kan opwarmen en dus 's avonds sww en cv kan verwarmen.

Binnenkort komt ook eens een installateur meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bedoel je een wpboiler split?
Die gebruikt altijd lucht van buiten en presteert (daarom) gemiddeld slechter.
Voordeel is dat het geluid dan buiten is, al kan je dan weer buren hinderen ...

Ik ben samen met aardig wat anderen wel blij met de Atlantic Explorer 3 die makkelijk extern aanstuurbaar is en zelf het stroomverbruik meet, eventueel met app uitlezing (meest nauwkeurig).

Destijds koos ik voor airco's omdat toen alleen de Elga wp actueel was met vrij weinig vermogen.
Ik heb ook geen vloerverwarming en gewone radiators, waarvan ik nu een deel met de wpb verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik bedoel een WP pomp met tevens SWW functie. Die bestaan toch ook? Waardoor je zowel CV als SWW met hetzelfde apparaat bediend.
Ik ben samen met aardig wat anderen wel blij met de Atlantic Explorer 3 die makkelijk extern aanstuurbaar is en zelf het stroomverbruik meet, eventueel met app uitlezing (meest nauwkeurig).
Die heb ik ook vaak langs zien komen. Eerst maar eens aan de installateur vragen of onze zoldervloer dat leuk vind en of ik hem überhaupt wel boven krijg.
Destijds koos ik voor airco's omdat toen alleen de Elga wp actueel was met vrij weinig vermogen.
Ik heb ook geen vloerverwarming en gewone radiators, waarvan ik nu een deel met de wpb verwarm.
Hoe werkt dat? Verwarmen met een WPB, simpelweg de CV leidingen op een WPB aansluiten? En met airco bedoel je toch een L/L WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

CurlyMo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:13:
[...]

Ik bedoel een WP pomp met tevens SWW functie. Die bestaan toch ook? Waardoor je zowel CV als SWW met hetzelfde apparaat bediend.

[...]

Die heb ik ook vaak langs zien komen. Eerst maar eens aan de installateur vragen of onze zoldervloer dat leuk vind en of ik hem überhaupt wel boven krijg.

[...]

Hoe werkt dat? Verwarmen met een WPB, simpelweg de CV leidingen op een WPB aansluiten? En met airco bedoel je toch een L/L WP?
Een L/W wp dus, daar zijn er genoeg van en ook met veel subsidie.
Echter gecombineerd met een boiler is de installatie aardig complex en moet hij extra zwaar zijn om beide functies goed te vervullen.
Algemeen kan je stellen dat zo'n wp vrij veel moeite heeft om SWW te bereiden en die draaitijd kan je niet voor de cv functie gebruiken.
Ook ben je in een keer alles kwijt als hij er mee mocht stoppen.
Een warm vat kan je nog even gebruiken maar dan is het wel klaar :P

Een wpboiler van 200 liter of meer weegt leeg tegen 100kg, dat zal nog wel lukken maar gevuld heb je idd extra steun nodig van een muur oid

Het hangt van de situatie af, ik heb de cvleidingen op de extra spiraal aangesloten met een pomp erbij en het oude expansievat e.d. van de cv.
In principe hoef je dan alleen de pomp te laten draaien als er vraag is.
Ik heb dit gedaan zodat ik een paar radiators in afgelegen kamers kan gebruiken :)

Mijn airco is een L/L wp met inverter, die kan net zo goed verwarmen als koelen en verwarmen doet hij zuiniger dan een wp die ook nog een plas water en ijzer moet opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Wellicht een andere tip in het kader van eerder middelen beschikbaar krijgen. Heb je een hypotheek met risico opslag? Zo ja na je verbouwing een nieuw label aanvragen daarna taxatie laten doen.

Als je marktwaarde gestegen is kan het zijn dat je een risicoklasse lager komt scheelt je weer per maand rente. Die middelen kan je dan inzetten voor je wp evt aangevuld met energie bespaarlening/gemeentelijke lening. Deze rente ligt vermoedelijk lager dan je hypotheekrente.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bl4ckviper schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 19:42:
Wellicht een andere tip in het kader van eerder middelen beschikbaar krijgen. Heb je een hypotheek met risico opslag? Zo ja na je verbouwing een nieuw label aanvragen daarna taxatie laten doen.
Label is al een keer riant gestegen. Taxatiewaarde moet ruim € 45.000 hoger zijn om bij een lagere renteopslag te komen. Dat zie ik dus niet snel gebeuren, maar het zijn inderdaad opties die ik eerder al eens heb doorgerekend.
Als je marktwaarde gestegen is kan het zijn dat je een risicoklasse lager komt scheelt je weer per maand rente. Die middelen kan je dan inzetten voor je wp evt aangevuld met energie bespaarlening/gemeentelijke lening. Deze rente ligt vermoedelijk lager dan je hypotheekrente.
Wat ik eerder ook al aangaf hebben we ruim € 10.000 op de plank liggen maar dat wilde ik graag gebruiken voor een annuïtaire versnelde aflossing. Als nu blijkt dat een WP een hoger rendement geeft, dan wordt het een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

CurlyMo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:17:
[...]

Label is al een keer riant gestegen. Taxatiewaarde moet ruim € 45.000 hoger zijn om bij een lagere renteopslag te komen. Dat zie ik dus niet snel gebeuren, maar het zijn inderdaad opties die ik eerder al eens heb doorgerekend.

[...]

Wat ik eerder ook al aangaf hebben we ruim € 10.000 op de plank liggen maar dat wilde ik graag gebruiken voor een annuïtaire versnelde aflossing. Als nu blijkt dat een WP een hoger rendement geeft, dan wordt het een WP.
Oke goed dat je er al aan gedacht hebt. Het wordt vaak vergeten. Jammer dat het niet kan.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bl4ckviper schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 20:49:
[...]

Oke goed dat je er al aan gedacht hebt. Het wordt vaak vergeten. Jammer dat het niet kan.
We zitten al in de een na laagste risico-opslag juist door er overmatig aan te denken en goed te rekenen bij de aankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Zolang liggen de panelen er nog niet. Ik kan wel al iets zeggen over de verwachting. Tevens komen er volgende week nog wat panelen bij. Dan zit ik op 2475Wp op ZW en 3300Wp op NO. Ons jaarverbruik zou ongeveer 2600kWh zijn op jaarbasis zonder PV.
Daarom even op PVoutput kijken naar een gelijkwaardig systeem om een indruk te hebben.
Kan je gelijk aanmelden bij tweakteam
https://pvoutput.org/ladd...sp?p=2&tid=426&o=s&d=desc
Vloerverwarming ligt er niet en gaat er ook niet komen. Voor SWW kijk ik dus naar een WP Boiler.

[...]

Ik verwacht nu 2000kWh te kunnen salderen.
als saldering verandert in terugleversubsidie..
CurlyMo schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:08:
Als je zeker weet om een WP te nemen, dan is het best zonde om eerst een WPB te nemen. Is een beetje alsof je in afwachting op je elektrische fiets, even een goedkope fiets koopt.

Als je het echt wilt combineren, dan kan je wel een WPB nemen met een buffervat met meer spiralen zodat je daar later nog je WP op aan kan sluiten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:31:
[...]
Als je zeker weet om een WP te nemen, dan is het best zonde om eerst een WPB te nemen. Is een beetje alsof je in afwachting op je elektrische fiets, even een goedkope fiets koopt.

Als je het echt wilt combineren, dan kan je wel een WPB nemen met een buffervat met meer spiralen zodat je daar later nog je WP op aan kan sluiten.
Terwijl @Speedy-Andre juist weer zegt dat het handiger is om ze wel apart te nemen. Wat is het nou?! :)
Daarom even op PVoutput kijken naar een gelijkwaardig systeem om een indruk te hebben.
Kan je gelijk aanmelden bij tweakteam
https://pvoutput.org/ladd...sp?p=2&tid=426&o=s&d=desc
Prognoses maak ik zelf op mijn in mijn database opgeslagen data.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 04-07-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:35:
[...]

Terwijl @Speedy-Andre juist weer zegt dat het handiger is om ze wel apart te nemen. Wat is het nou?! :)
Het is afhankelijk van jouw situatie en (toekomstig) systeem.

De WPB kan je niet gebruiken als buffervat voor je WP. Het is immers drinkwater. Dus moet je (omdat je geen vloerverwarming hebt) een apart buffervat gebruiken. Is 2x benodigd ruimte.
Je kan wel je WP op aansluiten zodat deze ~30-40C wordt opgewarmd door je WP. Dan hoeft de WPB niet zoveel meer te doen. Maar dat is afhankelijk van hoe ver de WPB verwijderd is van de WP.

Voordeel van aparte systemen is wel dat je WP dan geen SWW en/of legionellarun hoeft te doen. Zorgt je WPB wel voor. En je WP hoeft dus ook niet te stoppen met verwarmen om SWW aan te maken.

Ik vind mijn systeem (uiteraard) het meest flexibel. 1 Centrale grote hygieneboiler met extra spiralen zodat er verschillende systemen op aangesloten kunnen worden (op dit moment dus WP en zonnecollectoren).
Hygieneboiler dus geen legionallerun nodig.
Doorstroomverwarmer voor warmwatergarantie.

In winter voorverwarmd de WP het water zodat doorstroomverwarmer zuinig kan werken.
In zomer is gratis zonnewarmte door zonnecollectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:42:
[...]
Het is afhankelijk van jouw situatie en (toekomstig) systeem.
Dus het is belangrijk om bij het alvast plaatsen van een WPB te weten of er in de toekomst een WP op aangesloten kan worden. Dat verschil zit dan dus in het buffervat en aantal spiralen? Daar kan ik wel mee naar een installateur stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:44:
[...]

Dus het is belangrijk om bij het alvast plaatsen van een WPB te weten of er in de toekomst een WP op aangesloten kan worden. Dat verschil zit dan dus in het buffervat en aantal spiralen? Daar kan ik wel mee naar een installateur stappen.
Belangrijk? Ligt aan hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt. Een buffervat heeft rondom ook werkruimte nodig. Per vat moet je toch 1,5m2 aan oppervlak rekenen.
Bij mij past ie op de plek van de oude CV. Maar om nou 3m2 op te offeren voor buffervaten?

Het is ook maar de vraag of je de WP aan je WPB wilt aansluiten. Als deze een paar etages van elkaar verwijderd zijn en er geen CV leiding in de buurt van de WPB is, dan kan het nogal wat kosten om de leidingen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Andere invalshoek:

Koken jullie nog op gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:48:
[...]

Belangrijk? Ligt aan hoeveel ruimte je tot je beschikking hebt. Een buffervat heeft rondom ook werkruimte nodig. Per vat moet je toch 1,5m2 aan oppervlak rekenen.
Bij mij past ie op de plek van de oude CV. Maar om nou 3m2 op te offeren voor buffervaten?
Er is plek genoeg. Wat ik begreep uit je eerdere reactie is dat je ook WPB hebt met een buffervast, die je later aan je WP kan knopen. Dus de WPB draait op zichzelf. De WP draait in de toekomst ook op zichzelf, maar gebruikt een deel van de WPB om te bufferen. Dan zou ik wel alvast een WPB kunnen kopen en daar later een WP op aan kunnen sluiten.
Het is ook maar de vraag of je de WP aan je WPB wilt aansluiten. Als deze een paar etages van elkaar verwijderd zijn en er geen CV leiding in de buurt van de WPB is, dan kan het nogal wat kosten om de leidingen te maken.
Alles zou op de zolder moeten komen.
B-lex schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:00:
Andere invalshoek:

Koken jullie nog op gas?
Ja, er is in de keuken ook een heetwaterkraan die het warme water daar regelt. De WPB zal dus alleen de badkamer voor zijn rekening nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:08:
[...]

Er is plek genoeg. Wat ik begreep uit je eerdere reactie is dat je ook WPB hebt met een buffervast, die je later aan je WP kan knopen. Dus de WPB draait op zichzelf. De WP draait in de toekomst ook op zichzelf, maar gebruikt een deel van de WPB om te bufferen. Dan zou ik wel alvast een WPB kunnen kopen en daar later een WP op aan kunnen sluiten.
Wat bedoel je met bufferen? De WPB heeft SWW, dus wordt niet als buffervat gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:09:
[...]

Wat bedoel je met bufferen? De WPB heeft SWW, dus wordt niet als buffervat gebruikt?
Ik probeer dit te begrijpen:
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 08:31:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:08:
Ja, er is in de keuken ook een heetwaterkraan die het warme water daar regelt. De WPB zal dus alleen de badkamer voor zijn rekening nemen.
Ik bedoel: Wellicht interessant om op inductie te gaan koken (gasverbruik omlaag, overschot benut)?

Als je dan later alsnog een WP installeert kan direct de gasaansluiting weg. Scheelt weer vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
B-lex schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:20:
[...]

Ik bedoel: Wellicht interessant om op inductie te gaan koken (gasverbruik omlaag, overschot benut)?

Als je dan later alsnog een WP installeert kan direct de gasaansluiting weg. Scheelt weer vastrecht.
Sorry, ik wilde in die zin ook opnemen dat we al inductie koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:12:
[...]

Ik probeer dit te begrijpen:

[...]
De buffervat (boilervat) van de WPB bevat SWW. Deze kan je, als deze meer spiralen hebt, voorverwarmen met je WP. (voordeel voor WPB)

Maar het water is geen buffer voor de WP. Een buffer(vat) voor de WP is bedoeld om pendelgedrag te voorkomen. (Voordeel voor WP)
Alleen als jouw afgiftesysteem flinke capaciteit hebt (=overal LTV-vloerverwarming) dan is een buffervat niet nodig.

Het vat van de WPB wordt dan simpelweg een extra radiator, maar zal een geringe invloed hebben op eventueel pendelgedrag van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:21:
[...]

Sorry, ik wilde in die zin ook opnemen dat we al inductie koken.
Goed bezig d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:22:
[...]
De buffervat (boilervat) van de WPB bevat SWW. Deze kan je, als deze meer spiralen hebt, voorverwarmen met je WP. (voordeel voor WPB)

Maar het water is geen buffer voor de WP. Een buffer(vat) voor de WP is bedoeld om pendelgedrag te voorkomen. (Voordeel voor WP)
Alleen als jouw afgiftesysteem flinke capaciteit hebt (=overal LTV-vloerverwarming) dan is een buffervat niet nodig.
Maar ik zie dan nog steeds 2x een buffervat genoemd worden. Eén keer voor de WPB en één keer voor de WP? Dan maakt het toch niet uit of ik ze apart van elkaar aanschaf? Het is alleen een goed idee (lees ik) wanneer de WPB toestaat dat er later een WP op aangesloten kan worden zodat de WP kan voorverwarmen.
Het vat van de WPB wordt dan simpelweg een extra radiator, maar zal een geringe invloed hebben op eventueel pendelgedrag van de WP.
Terwijl ik dit weer denk te lezen dat de WPB vat wel weer voor verwarming gebruikt kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 04-07-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:26:
[...]

Maar ik zie dan nog steeds 2x een buffervat genoemd worden. Eén keer voor de WPB en één keer voor de WP? Dan maakt het toch niet uit of ik ze apart van elkaar aanschaf?
Nee, het maakt inderdaad niks uit als je ze apart aanschaf. Enige punten was dus dat je de ruimte hebt en dat je rekening mee moet houden of je later extra dingen aan je WPB-vat wilt aansluiten of niet.
Terwijl ik dit weer denk te lezen dat de WPB vat wel weer voor verwarming gebruikt kan worden.
Ehm.. je kan natuurlijk dat doen, maar is best wel zonde. Jouw WPB heeft veel minder capaciteit dan je WP, dus zal wel niet voldoende zijn om je huis te verwarmen. Net of je een pot water ga koken met een lucifer terwijl je een kampvuur al hebt draaien.

Als je iets aan je WPB wilt aansluiten moet je ook met kleppen regelen dat er geen toevoer meer is als deze eenmaal op temperatuur is en/of als de WP niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:32:
[...]
Ehm.. je kan natuurlijk dat doen, maar is best wel zonde. Jouw WPB heeft veel minder capaciteit dan je WP, dus zal wel niet voldoende zijn om je huis te verwarmen. Net of je een pot water ga koken met een lucifer terwijl je een kampvuur al hebt draaien.
Ik las dat als een tip van jou, niet als iets wat ik zelf bedacht had :p
Nee, het maakt inderdaad niks uit als je ze apart aanschaf. Enige punten was dus dat je de ruimte hebt en dat je rekening mee moet houden of je later extra dingen aan je WPB-vat wilt aansluiten of niet.
En als ik die ruimte niet zou hebben, hoe regel je dan alsnog met een WP je SWW zonder WPB?

[ Voor 26% gewijzigd door CurlyMo op 04-07-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:35:
[...]

Ik las dat als een tip van jou, niet als iets wat ik zelf bedacht had :p

[...]

En als ik die ruimte niet zou hebben, hoe regel je dan alsnog met een WP je SWW zonder WPB?
1 buffervat of hygieneboiler en dan de SWW-run laten uitvoeren door de WP?

je moet ook beseffen dat een WP veelal meer capaciteit heeft dan een WPB. Dus je SWW is sneller op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:45:
[...]

1 buffervat of hygieneboiler en dan de SWW-run laten uitvoeren door de WP?

je moet ook beseffen dat een WP veelal meer capaciteit heeft dan een WPB. Dus je SWW is sneller op temperatuur.
Tot zover snapte ik het inderdaad. Je buffert water voor je SWW opgewarmd door je WP. Maar hier gaf je aan dat ook mijn CV waarschijnlijk een buffer nodig heeft, want geen LTV en vloerverwarming. Dat zijn dan toch nog altijd twee buffervaten?
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:22:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Het is andersom, als je afgiftesysteem heel veel waterinhoud heeft is een buffer icm een warmtepomp niet nodig. Bij LTV is een buffer vaak wel nodig om pendelen te voorkomen.

In jouw geval kan je toekomstige WP lekker lang draaien om die hele watermassa in het oude cv systeem op temp te krijgen (je systeem is dus eigenlijk een buffer in deze).

Omdat een LTV systeem veelal een kleinere waterinhoud heeft voegt men dus buffers toe om deze inhoud zo weer te vergroten. Ook de traagheid van een LTV systeem is hieraan gelinkt.

Edit: Veelal is het toevoegen van buffer overigens wel een gevolg van een mismatch in WP vermogen en afgifte systeem. Een goed gedimensioneerd systeem heeft geen buffer nodig.

[ Voor 65% gewijzigd door B-lex op 04-07-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
B-lex schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:51:
Het is andersom, als je afgiftesysteem heel veel waterinhoud heeft is een buffer icm een warmtepomp niet nodig. Bij LTV is een buffer vaak wel nodig om pendelen te voorkomen.
Is het een idee om eens net als bij een BBG van zelfbouw PC's eens na te gaan wat de ideale setup is voor mijn huis- en SWW verwarming? Ik zie door de bomen ondertussen het bos niet meer. Bij mijn eerdere eigen PV topic heeft me dat erg geholpen. Ik zet ook even de maten van de betreffende zolder ruimte in mijn TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Simpelweg gezegd: Bufferen is nodig als je systeem z'n warmte niet kwijt kan. Heb je dusdanig veel afgifte, dan is een buffervat niet nodig. Wat bij mij het geval is.
De WP verwarmt enkel de hygieneboiler voor zodat er minder door de doorstroomverwarmer opgewarmd hoeft te worden.
CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:48:
Tot zover snapte ik het inderdaad. Je buffert water voor je SWW opgewarmd door je WP. Maar hier gaf je aan dat ook mijn CV waarschijnlijk een buffer nodig heeft, want geen LTV en vloerverwarming. Dat zijn dan toch nog altijd twee buffervaten?

[...]
Dat was antwoord op de vraag van "wat als je ruimte niet hebt". Dan neem je geen WPB. Maar enkel een buffervat/hygieneboiler voor de WP. Hoe groot jouw buffervat moet zijn, dat moet je berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:56:
[...]

Is het een idee om eens net als bij een BBG van zelfbouw PC's eens na te gaan wat de ideale setup is voor mijn huis- en SWW verwarming? Ik zie door de bomen ondertussen het bos niet meer. Bij mijn eerdere eigen PV topic heeft me dat erg geholpen. Ik zet ook even de maten van de betreffende zolder ruimte in mijn TS.
Je hebt als probleem dat je houten vloeren hebt. Oftewel.. kan je wel 2x200-300kg aan buffervaten kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:58:
[...]

Je hebt als probleem dat je houten vloeren hebt. Oftewel.. kan je wel 2x200-300kg aan buffervaten kwijt?
Als ik het deels kan ankeren aan de muur misschien wel, maar dat zal ik aan de installateur vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:56:
[...]
Ik zie door de bomen ondertussen het bos niet meer.
zie hier de reden dat de energietransitie zo moeizaam zal verlopen... Ik was ook al maanden bezig..

Het is wat anders dan CV-ketel uit, nieuwe CV-ketel in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Om even terug te komen op de hoofdvraag: hoe kan ik mijn overschot gebruiken?

Je hebt houten vloeren (en dus een houten verdieping). Dit leent zich uitstekend om achteraf balansventilatie met wtw aan te brengen.

Die energie die balansventilatie verbruikt kan je mooi van je overschot aftrekken. Zo'n unit staat 24/7 te draaien.

Tussendoor blijven isoleren (stapje voor stapje), denk ook aan kierdichting.
Ondertussen ook je radiatoren 1 voor 1 gaan vervangen voor LTV.

Dan is over een tijdje je huis echt geschikt voor een WP, en is je spaarpot waarschijnlijk ook klaar voor de aanschaf.

Als je in huis geen plek/sterk genoeg vloeroppervlak hebt voor een boiler kan je deze ook aan een muur bevestigen met wat creativiteit (last verplaatsen van vloer naar wand).

Mocht dat ook te spannend zijn zou je buitenshuis een geisoleerd hok tegen de buitengevel kunnen maken waar je een technische ruimte creëert (vaak gedaan bij grootschalige renovatie projecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:03:
[...]

zie hier de reden dat de energietransitie zo moeizaam zal verlopen... Ik was ook al maanden bezig..

Het is wat anders dan CV-ketel uit, nieuwe CV-ketel in..
Behalve dat ik de hulp van tweakers hier kan inroepen, en ik ook weer anderen (zoals buurtgenoten) kan helpen.
B-lex schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:04:
Je hebt houten vloeren (en dus een houten verdieping). Dit leent zich uitstekend om achteraf balansventilatie met wtw aan te brengen.
Klopt, ik heb eerder in een ander topic ook al gesproken om oude rookkanalen te gebruiken voor MV. Deze rookkanalen lopen namelijk door alle relevante ruimtes.
Dan is over een tijdje je huis echt geschikt voor een WP, en is je spaarpot waarschijnlijk ook klaar voor de aanschaf.
De vraag is of de lat daar niet te hoog voor wordt gelegd. Misschien is het advies wel om gewoon naar een L/L WP te gaan. Ik verwacht dat dat prima moet kunnen, maar ga liever direct naar een L/W. Het moet wel haalbaar zijn natuurlijk.
Als je in huis geen plek/sterk genoeg vloeroppervlak hebt voor een boiler kan je deze ook aan een muur bevestigen met wat creativiteit (last verplaatsen van vloer naar wand).
Daar zit ik inderdaad ook aan te denken. Al zijn het dan maar twee buffervaten. Als ze beide aan de muur kunnen is dat ook prima i.p.v. één grote die op de vloer moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel van een L/L WP het extra geluid binnenshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

B-lex schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:09:
Persoonlijk vind ik het grootste nadeel van een L/L WP het extra geluid binnenshuis.
Persoonlijk vind ik de luchtstroom en looks erger.

Maar een lekkere koele nacht terwijl collega's klagen dat ze niet hebben kunnen slapen vanwege de hitte de afgelopen dagen maakt het allemaal waard >:)

(ik heb naast LW warmtepomp ook LL-warmtepompen. Voor de koeling, maar ook om bepaalde ruimtes bij op te warmen. De woonkamer waar de thermostaat zit behoudt de warmte veel beter dan de rest van het huis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zijn er nu al suggesties te doen voor een WP + WPB die geschikt zouden zijn voor ons huis, nog los van alle no-brainers van isoleren en ventileren.

Pagina: 1