Een BestBuyGuide voor mijn situatie:
Context:
Enige eventueel wel in overweging kan nemen (mits niet direct € 10.000):
Sinds februari liggen hier zonnepanelen. Dat zorgt ervoor dat we nu redelijk wat overcapaciteit (+/- 2000kWh) elektra hebben (zolang salderen nog bestaat). Dit wil ik graag inzetten om mijn gas verbruik terug te dringen. Direct investeren in een WP is geen optie, dus ik zoek naar iets simpeler.CurlyMo schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:49:
[...]
Ik zou graag naar "Best buy guide" toe willen met bijbehorende topics waarin mensen hun 'build' presenteren zoals bij zelfbouw PC's en tweakers hier kunnen meedenken met de installatie. Je ziet dat al wel bij de individuele zonnepanelen threads, maar nog niet (genoeg) voor isolatie en WP.
Context:
- Warmen alleen woonkamer op 18c
- Geen vloerverwarming
- Reguliere radiatoren
- Er is spouwmuurisolatie, deels dubbelglas (wordt vervangen door HR++), deels HR++ glas, vloerisolatie.
- Huidig gasverbruik 900m3.
- Woonkamer is 40m2 en 2,60m hoog
- Jaren '30 huis met houten vloeren.
- Zolderruimte is 14m2 en tot de nok zo'n 3 meter hoog
- Het makkelijkste en goedkoopste is een elektrische kachel neerzetten met een thermostaat WCD. Zo'n kachel heb ik al. Jammer genoeg is de efficiëntie erg laag.
- Duurdere optie is een mobiele airco met verwarmingsfunctie. Slang kan ik uit een klein kiepraampje hangen. Het is een stuk efficiënter en ik zou hem ook kunnen gebruiken voor andere woonruimtes in de toekomst, mocht ik naar een lokale L/L WP gaan. Alleen het lawaai is een ding.
- Dan zijn er nog de middeldure opties verschillende soorten elektrische verwarmingen zoals infrarood of convector verwarmingen.
Enige eventueel wel in overweging kan nemen (mits niet direct € 10.000):
- Direct naar een WP boiler gaan zoals bijv. de Panasonic Aquarea warmtepompboiler 120L die ik aan de muur op zolder kan hangen.
- Direct mono-block WP die ik aan zou kunnen sluiten op mijn bestaande CV-leidingen. Ik weet alleen niet of mijn radiatoren voldoen. Zo niet, dan wordt dit alsnog een te dure oplossing.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer