Sproeien van nieuw gazonnetje.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:57

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb een week geleden een klein gazonnetje van 240x540cm (rechthoek) laten leggen in onze nieuwe tuin door middel van graszoden. Ik sta elke avond nu ~20 minuten te sproeien en ben dat nu wel zat. En ik wilde dit wel eens laten doen door een zwenksproeier zodat ik er zelf geen omkijken naar heb.

Ook wordt het komende maand erg heet en droog en dan lijkt het mij ook een goed idee om in de ochtend te sproeien zodat het in de middag niet uitdroogt. Ik heb zelf geen tijd om te sproeien, maar ik kan prima de zwenksproeier aanzetten terwijl ik ga douchen/ontbijten.

Maar goed, ik heb nog nooit in een tuin gewerkt dus ik heb geen idee wat ik nodig heb of wat een goed idee is.

Het eerste waar ik tegen aan loop is dat de meeste zwenksproeiers een breedte breder dan hebben 2.4 meter. Dit betekend dat ook ons tegelpad en border waarschijnlijk meegenomen worden door de sproeier (de tuin is 4 meter breed).

Ik heb helaas geen buitenkraan dus moet ik de slang aansluiten op een binnenkraan > https://www.gamma.nl/asso...-22x10-5x5-5-cm/p/B302420 leek mij daarvoor geschikt. Ik heb een aansluiten die net niet past (is volgens mij 21mm, terwijl de kraan 22mm is).

Ik heb wel een lange Gardena tuinslang dus dat is geregeld.

Deze zwenksproeier leek mij wel prima > https://www.gamma.nl/asso...f-53x16-8x10-cm/p/B854111

En dan dit koppelstuk > https://www.gamma.nl/asso...tof-13-mm-15-mm/p/B523650 tussen de slang en de zwenksproeier.

Zie ik nog iets over het hoofd? Zijn er andere suggesties om dit kleine gazonnetje automatisch te laten besproeien?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56
Je moet het s avonds doen. Als de zon er op komt als het gras nat is, kan het verbranden (druppels werken als een lens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Klopt. Maar de zon staat pas ~10:00 in de tuin en ik kan om 07:00 sproeien. Lijkt me dat het water dan wel ingezakt/verdampt.

[ Voor 25% gewijzigd door MrVegeta op 28-06-2018 21:56 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
418O2 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:54:
Je moet het s avonds doen. Als de zon er op komt als het gras nat is, kan het verbranden (druppels werken als een lens)
De gazonverkopers melden op hun websites dat dat onzin is. Is het ook, in de ochtend is je gazon nat van de dauw.
In de avond sproeien zorgt ervoor dat je gazon kletsnat de nacht in gaat en kan gaan schimmelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om 1900 kun je toch ook sproeien?

En indien je hem aansluit op een kraan binnen: dat gaat meestal een beetje lekken. En dan loopt het zo langs je slang de keuken in, want dat zoekt het laagste punt. Maar dat is simpel te voorkomen door er een handdoek in een puntvorm overheen te gooien en in de wasbak te laten hangen. Handdoek zuigt het vrijgekomen water op, loost het in de wasbak en je vloer blijft droog.
Zeker bij een parketvloer een aanrader ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-05 21:37
's Avonds sproeien, kan je gras rustig drogen.

Verder is de zwenksproeier prima, koppelstuk ook. Kraanstuk is kwestie van proberen, voorzichtig open maken, testen, werkt het niet retour doen en opzoek naar wat anders.

Verder niet maar 20 minuutjes sproeien, maar iets langer volhouden de eerste paar weken. Uur of 2 per avond, dan komt het allemaal goed.

En wat Eagle hierboven zegt, makkelijk op te lossen, kijk maar, zorgen voor een bocht in de slang:

Afbeeldingslocatie: https://haxo.nl/uploads/webshop/4078500818704.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 28-06-2018 22:01 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:00
Wij hebben er zo een:

https://haxo.nl/gardena-aquazoom-250m2-comfort/

Dan kan je zowel de breedte als de diepte instellen.

Wij sproeien overigens rond ene uurtje of 20:00 (als de kids naar bed zijn). En dan ongeveer 20-30 minuten. Toen het gras met gelegd was sproeide we vaak een uurtje.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:15

Reptile209

- gers -

Je kan het zwenkbereik vrijwel altijd instellen op de sproeier. Voor de breedte van de stralen (in de lengte van de sproeier zeg maar) kan je gewoon de kraan wat harder of zachter zetten.

En op zich vinden je tegels en je border het ook geen ramp om nat te worden, is hooguit jammer van het water dat dan niet op je gras valt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rene schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:02:
Wij hebben er zo een:

https://haxo.nl/gardena-aquazoom-250m2-comfort/

Dan kan je zowel de breedte als de diepte instellen.

Wij sproeien overigens rond ene uurtje of 20:00 (als de kids naar bed zijn). En dan ongeveer 20-30 minuten. Toen het gras met gelegd was sproeide we vaak een uurtje.
DAt inderdaad. beetje spelen met de kraan, en je krijgt elke breedte :)
En als je je border of de tegels wat nat wortden is toch ook geen ramp ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dit is eigenlijk meer een topic voor Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Hier heeft @Teijgetje heel veel ervaring(en) gedeeld.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Reptile209 schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 22:05:
Je kan het zwenkbereik vrijwel altijd instellen op de sproeier. Voor de breedte van de stralen (in de lengte van de sproeier zeg maar) kan je gewoon de kraan wat harder of zachter zetten.

En op zich vinden je tegels en je border het ook geen ramp om nat te worden, is hooguit jammer van het water dat dan niet op je gras valt.
Ik kan mij voorstellen dat teveel water in de borders niet goed is voor de planten die de in staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:39
Ik zou ook `s ochtends sproeien ipv `s avonds .Tussen 6 en 8 uur,maar met `s avonds sproeien is imo ook niets mis.
En een regenmeter kopen die je ergens in de verre hoek van je veldje plant. Daaraan kan je zien hoeveel water er echt per cm op je gazon terecht komt en aan de hand daarvan de sproeiduur instellen. (plastic bekertje kan ook, het gaat er om dat je weet hoeveel er per half uur op een plek terecht komt.een regenmeter kan je laten staan en zo gelijk zien hoeveel regen er gevallen is wat je in mindering kan brengen)
Gras heeft een cm of drie water(kolom) per week/per cm nodig onder normale omstandigheden, altijd, het hele jaar door, ook in de winter. Met zon (hete zomer) mag je iets meer geven.
Elke dag sproeien hoeft niet echt, in het begin wel maar daarna kan je beter de waterhoeveelheid verdelen over een paar sproeibeurten waarbij het gras echt een cm of meer water krijgt (zonder dat het wegstroomt) en waartussen het gras de kans krijgt het vocht uit de grond te gebruiken en de grond opdroogt.
Het mag best droog aanvoelen voordat je weer gaat sproeien. Als het droger is/wordt zullen de wortels de diepte in gaan om water te zoeken, wat je eigenlijk wilt. Hou je het dag in dag uit zeiknat dan hoeft hij geen wortel te schieten........en heb je gras dat snel uitdroogt als je vergeet water te geven.
Eea hangt natuurlijk af of je grond vocht vast houdt, ligt het op een zandbed dan blijft daar geen water in achter en moet je meer water geven.
En nat gras is gevoeliger voor loop en renschade, laat het dus steeds opdrogen zodat het diep wortelt.

Een passende kraankoppeling is inderdaad een must.
De slang aan de kraan leg je in een lus in de wasbak(bodem) en dan weer omhoog, eventueel lekwater zal van het laagste punt aflopen en in de wasbak blijven, je droge slang komt dan vanuit je wasbak. omhoog.

En je borders mogen best ook twee of drie keer per week 1-1,5 cm water.
In de zomer vinden ze dat eerder fijn als naar. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 28-06-2018 23:48 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
The Eagle schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 21:58:
Om 1900 kun je toch ook sproeien?

En indien je hem aansluit op een kraan binnen: dat gaat meestal een beetje lekken. En dan loopt het zo langs je slang de keuken in, want dat zoekt het laagste punt. Maar dat is simpel te voorkomen door er een handdoek in een puntvorm overheen te gooien en in de wasbak te laten hangen. Handdoek zuigt het vrijgekomen water op, loost het in de wasbak en je vloer blijft droog.
Zeker bij een parketvloer een aanrader ;)
Tuinslang die van het koppelstuk springt is ook een klassieker ;)

Moraal van het verhaal: zorg voor een buitenkraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MrVegeta in de avond sproeien, als de zon weeg is. Dan kan het mooi intrekken tot de zon er weer op staat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14

DirtyBird

Praktiserend denker

Volgens mij kun je gras de hele dag wel sproeien, dat verbrandt niet zo snel. Planten met bladeren hebben daar last van.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MrVegeta schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 23:19:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat teveel water in de borders niet goed is voor de planten die de in staan.
Want als je sproeit, gooi je 50mm water neer wat ook nog eens blijft staan?

Neem toch aan dat een beetje tuinsproeier minder wat tegelijk/definitief neergooit dan een goede hoosbui?

En wat iemand anders aanhaalde, waarom gaat je gras schimmelen als je (teveel) sproeit; neem aan dat die persoon ook niet om 3:30 zijn bed uitgaat als de hemel zich opent om het gras van een zeiltje te voorzien?

Als water van de sproeier blijft staan, heb je een groot probleem.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:40

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zie dat de sproeier die je hebt in de breedte instelbaar is, maar - zo te lezen - tot een minimum van 7 meter. Ik heb zo'n soort sproeier: https://haxo.nl/gazonsproeier-gras-plus-200m2/ die dus veel te breed is voor mijn gazon (net zo groot als die van jou). Ik heb drie gaatjes aan de beide zijkanten afgeplakt met ducttape en nu is de straal een stuk minder breed.

Mooi zou nog zijn als ik de druk niet bij de kraan, maar bij de sproeier kon regelen (kraan aan de andere kant van het huis en slang door huis, dus lastig in je eentje te regelen)

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

20min is wat kort trouwens, 2u sproeien staat gelijk aan 20min regen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Jellabie schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:27:
20min is wat kort trouwens, 2u sproeien staat gelijk aan 20min regen.
Ja ik vind 20 minuten ook wat kort. Maar heb natuurlijk geen zin om daar 2 uren te staan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Er wordt vaak gezegd dat je 's avonds je gazon moet sproeien. Dat is niet per se correct; het gazon mag namelijk niet nat de nacht in gaan i.v.m. kans op schimmelvorming.

's ochtends sproeien is dus beter, dan weet je zeker dat het gras droog de nacht in gaat. Zodra de zon weg is daalt de temperatuur al snel waardoor het dauwpunt bereikt wordt & het gras niet meer zo snel opdroogt.

Elke dag sproeien is ook niet goed trouwens, dan blijven de wortels te veel aan de oppervlakte waardoor ze weer eerder uitdrogen. Twee keer per week is echt meer dan genoeg (gras in 'trapveldjes' worden ook nooit gesproeid, die worden ook gewoon weer mooi groen na een bui).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DirtyBird schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 06:53:
Volgens mij kun je gras de hele dag wel sproeien, dat verbrandt niet zo snel. Planten met bladeren hebben daar last van.
Dat is echt onzin. Planten verbranden niet als er water op de bladeren zit.
Tehh schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:11:
Er wordt vaak gezegd dat je 's avonds je gazon moet sproeien. Dat is niet per se correct; het gazon mag namelijk niet nat de nacht in gaan i.v.m. kans op schimmelvorming.
Zou ik me echt niet druk om maken. Of ga je ook een zeil over je grasveldje leggen als het 's nachts regent? Zeker als het droog en warm is dan zal het water snel in de grond verdwijnen en zal al het water dat op het gras blijft liggen gewoon verdampen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:05
2 uur sproeien, niet 's avonds, niet 's ochtends, enzovoorts. Gras kan zichzelf volgens mij best goed redden want het spul bestaat al een stukje langer dan Gardena. Ik ga echt geen 2 uur sproeien maar het spul gaat hier prima :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 10:43
Ik heb deze sproeier van Gardena ook en hij is prima in de lengte en de breedte in te stellen. Ideaal voor jouw tuin.

[ Voor 5% gewijzigd door metteko op 29-06-2018 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-05 23:29
Qua tijd en duur van het sproeien: probeer het gewoon uit. Gras kan echt wel wat hebben, je merkt met dit weer snel genoeg als het droog begint te worden. Een trucje om te zien of het gras water nodig heeft: blijven voetafdrukken lang(er) zichtbaar, komt het gras dus niet meteen weer recht? Dan heeft het water nodig. Als je gras geel begint te worden ben je eigenlijk al te laat.

Nu je net nieuwe zoden hebt gelegd nog wel even wat meer aandacht geven totdat het goed geworteld is. Daarin het vooral van belang dat de grond onder de grasmat ook goed nat wordt, zodat de wortel daar naartoe groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MrVegeta schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:09:
[...]

Ja ik vind 20 minuten ook wat kort. Maar heb natuurlijk geen zin om daar 2 uren te staan ;).
Je hoeft er ook niet bij te gaan staan.

Een sproei-installatie doet het voor je(na goed aansluiten) evt zou je de sproeier wat moeten verplaatsen.
oa https://www.gardena.com/nl/producten/bewateren/sproeier/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:25

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Verleg wel af en toe de tuinslang, anders ga je een mooi gele lijn krijgen in je tuin :P

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Sproeien kan ook gewoon overdag in de zon, het is alleen niet effectief want het meeste water verdampt voordat het wordt opgenomen.

https://www.tuinadvies.nl...-besproeien-bij-felle-zon

Verder lekker veel water geven de eerste periode.

Uur per dag en later uur per 2 dagen in heette periodes.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:56
Van de week een Gardena Zoommaxx gekocht. Deze is voor mijn kleine grasveldje prima. Je kan:

- watertoevoer regelen (kan ook met je kraan vaak)
- beide zijden de breedte regelen onafhankelijk van elkaar
- zwenkafstand beide zijden onafhankelijk van elkaar regelen.

Een keertje afstellen op je tuin en prima. Ik heb een stukje van 2,5 breed en ook dit gaat prima door hem gewoon wat op z'n watertoevoer te knijpen.

en bij bouwmarkt momenteel met 25% korting te krijgen

[ Voor 5% gewijzigd door virtualJac op 29-06-2018 10:55 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 10:57
Tehh schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:11:

's ochtends sproeien is dus beter, dan weet je zeker dat het gras droog de nacht in gaat. Zodra de zon weg is daalt de temperatuur al snel waardoor het dauwpunt bereikt wordt & het gras niet meer zo snel opdroogt.

Elke dag sproeien is ook niet goed trouwens, dan blijven de wortels te veel aan de oppervlakte waardoor ze weer eerder uitdrogen. Twee keer per week is echt meer dan genoeg (gras in 'trapveldjes' worden ook nooit gesproeid, die worden ook gewoon weer mooi groen na een bui).
Schimmelvorming? Kan me dat echt niet voorstellen aangezien het snachts toch ook gewoon regent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Er zijn tal van ziekten die veroorzaakt worden door te nat gras. Veelal in natte periodes.
Een regenbuitje 's nachts is niet zo erg. Elke nacht nat is gewoon minder goed voor het gras. Dat is ook de periode dat ziekten een kans krijgen.
Dus waarom het risico nemen als voorkomen beter is?
Zie het als dat je een uurtje of 10 in een bad gaat zitten, je huid kan er tegen maar je komt er erg rimpelig uit, en het duurt even voor je "opgedroogd" bent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

@MrVegeta Ik weet niet wie jouw geadviseerd heeft maar dit is de slechtste tijd van het jaar om graszoden te leggen. Gras groeit in deze tijd van het jaar bijna niet en zal dus waarschijnlijk niet zetten aan je grond. De zoden hadden maart/april moeten worden gelegd zodat ze konden zetten in je grond of in september/oktober. Sproeien is met deze hitte totaal zinloos want er is niet tegenaan te sproeien zelfs met mijn gazon van 15 jaar oud. Ik laat het nu gewoon geel worden en het wordt vanzelf weer groen als het weer koeler wordt en gaat regenen. Voor jouw graszoden is dit weer gewoon funest en is het waarschijnlijk weggegooid geld. Niet lullig bedoeld mijn post, maar puur objectief als jarenlange hobbyist hovenier.

NB; zal me niet verbazen met deze droogte dat er binnenkort ook nog een sproeiverbod volgt.

Tip. wil je toch sproeien. Pak een goedkope tuinslang en pak een Gardena stopstuk op het einde. Prik daar met een naald gaatjes in en leg de slang geslingerd over je gras. Dan vernevelt het water mooi over je gras. Spotgoedkoop met een slang van de action en werkt goed. Alleen nogmaals, niet met deze extreme hitte.

[ Voor 22% gewijzigd door 445033 op 29-06-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
445033 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:07:
@MrVegeta Ik weet niet wie jouw geadviseerd heeft maar dit is de slechtste tijd van het jaar om graszoden te leggen. Gras groeit in deze tijd van het jaar bijna niet en zal dus waarschijnlijk niet zetten aan je grond. De zoden hadden maart/april moeten worden gelegd zodat ze konden zetten in je grond of in september/oktober. Sproeien is met deze hitte totaal zinloos want er is niet tegenaan te sproeien zelfs met mijn gazon van 15 jaar oud. Ik laat het nu gewoon geel worden en het wordt vanzelf weer groen als het weer koeler wordt en gaat regenen. Voor jouw graszoden is dit weer gewoon funest en is het waarschijnlijk weggegooid geld. Niet lullig bedoeld mijn post, maar puur objectief als jarenlange hobbyist hovenier.

NB; zal me niet verbazen met deze droogte dat er binnenkort ook nog een sproeiverbod volgt.
Ik heb krap maand geleden in 30graden 80m2 zoden gelegd en heb nu een donkergroene mat die muurvast zit.
Om de dag even half uurtje sproeien was genoeg tot nu toe.

Na het leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QvbcopaCrSQwhSQh6bOKKvjB/full.jpg

Koop wel "verse" graszoden bij de kweker, die van tuincentra liggen er vaak een paar dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door arjants op 29-06-2018 12:17 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:14:
[...]

Je hoeft er ook niet bij te gaan staan.

Een sproei-installatie doet het voor je(na goed aansluiten) evt zou je de sproeier wat moeten verplaatsen.
oa https://www.gardena.com/nl/producten/bewateren/sproeier/
Dat is het punt van het topic :p

We waren wat laat met het aanleggen van de tuin. Ik heb dit helemaal niet gehoord, hm interessant om te weten. Ik moet eerlijk zeggen dat het gras prima groeit. De naden tussen de graszoden zijn zo goed als weg, ik zie nergens gele plekken en de lengte is ook toegenomen in de afgelopen 10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MrVegeta schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:16:
We waren wat laat met het aanleggen van de tuin. Ik heb dit helemaal niet gehoord, hm interessant om te weten. Ik moet eerlijk zeggen dat het gras prima groeit. De naden tussen de graszoden zijn zo goed als weg, ik zie nergens gele plekken en de lengte is ook toegenomen in de afgelopen 10 dagen.
Graszoden leggen kan dan ook prima in de zomer zolang je genoeg water geeft. Sterker nog, met genoeg sproeien zal het enkel beter groeien in de zomer. Enkel als het vriest is het niet verstandig om graszoden te leggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 29-06-2018 12:22 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

[...]

[...]

In ieder geval niet maaien en als je op een gegeven moment moet maaien, met warm weer niet te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

[...]

Dit is niet eens een eigen topic waard. Er is een centraal topic zoals eerder aangegeven. En Google staat vol advies ( en zelf nadenken hoe en wat) :P
Edot: of bezoekje aan Intratuin, en je laten adviseren

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 29-06-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Tsurany schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:20:
[...]

Graszoden leggen kan dan ook prima in de zomer zolang je genoeg water geeft. Sterker nog, met genoeg sproeien zal het enkel beter groeien in de zomer. Enkel als het vriest is het niet verstandig om graszoden te leggen.
Met normale NL zomers misschien wel, maar zoals nu met 4 weken al geen regen blijft dat niet goed gaan en ik zou het nooit aanraden. Planten zetten in je tuin dien je ook niet in deze tijd te doen. Hoop wel dat het nog weken zo blijft met mijn as vakantie in NL. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

445033 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:33:
[...]

Met normale NL zomers misschien wel, maar zoals nu met 4 weken al geen regen blijft dat niet goed gaan en ik zou het nooit aanraden. Planten zetten in je tuin dien je ook niet in deze tijd te doen. Hoop wel dat het nog weken zo blijft met mijn as vakantie in NL. 8)
Temperaturen zijn niet extreem hoog. Gewoon genoeg water geven en dan komt het zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Tsurany schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:35:
[...]

Temperaturen zijn niet extreem hoog. Gewoon genoeg water geven en dan komt het zeker goed.
Nee joh, het zijn gewoon Nederlandse temperaturen. 8)7 En wat denk jij wat het effect is als heel Nederland zich helemaal leip sproeit om zijn gazonnetje groen te houden? De boeren hebben in sommige streken al een sproeiverbod.

Ik ga weer lekker naar mijn mooie gele gazon kijken. :+ Komt vanzelf weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@MrVegeta Gras groeit in deze tijd van het jaar bijna niet en zal dus waarschijnlijk niet zetten aan je grond.
Sproeien is met deze hitte totaal zinloos want er is niet tegenaan te sproeien zelfs met mijn gazon van 15 jaar oud. Ik laat het nu gewoon geel worden en het wordt vanzelf weer groen als het weer koeler wordt en gaat regenen.

Tip. wil je toch sproeien. Pak een goedkope tuinslang en pak een Gardena stopstuk op het einde. Prik daar met een naald gaatjes in en leg de slang geslingerd over je gras. Dan vernevelt het water mooi over je gras. Spotgoedkoop met een slang van de action en werkt goed. Alleen nogmaals, niet met deze extreme hitte.
Als jouw gras niet groeit in de zomer hoef je zeker ook niet te maaien?
Dat watergeven zinloos is, zelfs voor jouw 15 jaar oude gazon?????
Dat je het maar geel laat worden?

Klinkt als te weinig voeding, verticuteren, verluchten en af en toe doorzaaien. ;)
Gras groeit als een malle in de zomer en is met wat sproeiwerk en onderhoud prima groen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 08:11
Ik heb bij de Lidl een sproeicomputertje gekocht
https://www.lidl-shop.nl/...eiingscomputer/p100238772

Deze zet door middel van een tijdklokje de druk op het water. Handig (als je een buitenkraan hebt ;) )

Overigens ook een pulse sproeier daarop aangesloten maar dat lijkt me beetje overkill voor jou oppervlakte gras :*)

[ Voor 21% gewijzigd door MartenvanUrk op 29-06-2018 13:53 . Reden: Pulse sproeier toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Ik heb zo'n ding gekocht: https://www.gardena.com/n...eguleerventiel/900882101/

Bij mij moest de tuinslang in eerste instantie op zolder aangesloten worden, en dan via het badkamerraam ofzo naar buiten. Erg handig om beneden het water al uit te kunnen zetten en je tuin dus niet onderloopt terwijl je de kraan uit gaat zetten :-)

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:42
Ik denk dat ik ook een gazonsproeier ga aanschaffen, dit droge weer is toch een aanslag ervoor. Enige probleem is dat mijn tuin uit een driehoek bestaat met een vlonder in het midden. Ik moet dus een sproeier hebben die je kan instellen op een specifieke vorm. Ik weet dat Gardena er een heeft, maar die is 200+ euro dus dat wordt hem niet. Op de site van Gardena staan div. soorten sproeiers, maar ze lijken allemaal voor vierkante of ronde grasvelden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Teijgetje schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 13:33:
[...]

Als jouw gras niet groeit in de zomer hoef je zeker ook niet te maaien?
Dat watergeven zinloos is, zelfs voor jouw 15 jaar oude gazon?????
Dat je het maar geel laat worden?

Klinkt als te weinig voeding, verticuteren, verluchten en af en toe doorzaaien. ;)
Gras groeit als een malle in de zomer en is met wat sproeiwerk en onderhoud prima groen te houden.
*knip op de man / niet-constructief* Ik heb een verticuteer/verluchtmachine, mest nestjes, maar sproei nooit. Ik ben zuinig op het milieu itt tot de meerderheid van NL. ;) Maar verklooi jij de natuur maar met je groene veldje. :'(

" Brabant Water roept op om bijvoorbeeld de tuin minder te sproeien, het wassen van de auto uit te stellen en water zoveel mogelijk verspreid over de dag te gebruiken. "

http://www.omroepbrabant....ig+te+zijn+met+water.aspx

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 30-06-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als ervaren gazonaanlegger (heb het een keer of 5 gedaan): verbranden is onzin, het verdampt in de zon, daarom liever s'avonds sproeien. Doe het de eerste paar maanden om de dag een kwartier en je zit goed.
En uiteraard heel belangrijk: loop er de eerste maanden niet overheen. Gewoon helemaal niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-05 10:57
445033 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:55:
[...]

Ja hoor jongen. Ik heb een verticuteer/verluchtmachine, mest nestjes, maar sproei nooit. Ik ben zuinig op het milieu itt tot de meerderheid van NL. ;) Maar verklooi jij de natuur maar met je groene veldje. :'(

" Brabant Water roept op om bijvoorbeeld de tuin minder te sproeien, het wassen van de auto uit te stellen en water zoveel mogelijk verspreid over de dag te gebruiken. "

http://www.omroepbrabant....ig+te+zijn+met+water.aspx
Laat jezelf niet zo kennen en zie niet meteen alles als een persoonlijke vergelding richting jou... Nergens voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
445033 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:55:
[...]

Ja hoor jongen. Ik heb een verticuteer/verluchtmachine, mest nestjes, maar sproei nooit. Ik ben zuinig op het milieu itt tot de meerderheid van NL. ;) Maar verklooi jij de natuur maar met je groene veldje. :'(
Nou, nou, aannames, aannames en blijkbaar op een zere teen geraakt......

Ik sproei onze ruim 5000m2 ook niet.......ook niet met gif.
Mijn gras is wel groen, omdat het zelf makkelijk grondwater vindt.
Ook nu. ;)

En natuurlijk lees ik kranten en internet, dat in sommige plaatsen in Oost-Brabant een onttrekkingsverbod geldt voor oppervlaktewater is bekend. (Ook Noord Holland wil dat je minder water gebruikt.)
Maar sproeien met water uit de kraan, waar je voor betaalt, mag daar in Brabant dus ook nog gewoon.
Ook al wordt zuinigheid geboden, het is jouw geld, en jouw keuze de boel groen te houden.
Net zoals jij kiest voor dor, geel en dood en wat je dan inderdaad niet horft te maaien gezien dood gras niet groeit.
Sproeien met kraanwater verkloot je veldje, de natuur of de wereld ook niet, dat is vaak ook nog gerecycled gezuiverd afvalwater. ;)
Wat wél de natuur verkloot is de droogte, niet sproeien van gazon, borders en hagen dus eigenlijk ;)

Zo leggen ze in Californië tegenwoordig kunstgrasgazons aan omdat daar wél niet gesproeid mag met kraanwater en zo'n geel veldje in de zomer een aanfluiting voor je gekoesterde tuin is.
En dan heb je wel een groen gazonnetje. Zonder water, zonder maaien, hooguit af en toe schoonblazen of stofzuigen.

En als je grondwater/vocht niet veel te diep zit kan je ook doorzaaien met Water Saver van Barenbrug.
Dat wortelt heel diep en dan hoef je ook niet, of veel minder, te sproeien om een groen veldje te houden. ;)
Heb je na verloop van tijd, het groeit door als je oude gras verdroogt en verdringt dat, ook een mooi groen veldje in de zomer, zonder sproeien. ;)

(En je zegt ecologisch natuurvriendelijk bezig te zijn.... Je weet dat je nestjes beter met rust kan laten wil je de vogelstand een handje helpen? Nestjes mesten helpt niet echt en is eigenlijk not done. :+)

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 29-06-2018 23:58 . Reden: Damned autocorrect. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

445033 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:38:
[...]

Nee joh, het zijn gewoon Nederlandse temperaturen. 8)7 En wat denk jij wat het effect is als heel Nederland zich helemaal leip sproeit om zijn gazonnetje groen te houden? De boeren hebben in sommige streken al een sproeiverbod.

Ik ga weer lekker naar mijn mooie gele gazon kijken. :+ Komt vanzelf weer goed.
Dat jij het niet doet is prima, kom alleen niet met die onzin aan dat het niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Druppel slang onder je gazon, aangesloten op een pomp met timer op zonne energie, aangesloten op een regenton die is aangesloten op je regen pijp.

Geen kraan nodig.
Geen stroom nodig.
Geen handmatig gesproei.
En na installatie geen kosten meer.

Perfect groen gras. En niet slecht voor het milieu.

[ Voor 9% gewijzigd door Seth_Chaos op 29-06-2018 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:34
Elke dag sproeien zorgt voor zwak gras, dan gaan de wortels niet diep genoeg.
Gewoon 2-3 keer per week een uurtje of 2 zal wel volstaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1