Nieuwe voeding of oude blijven gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SirCoffey
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-01 14:38
Op dit moment ben ik bezig met het samenstellen van een nieuw systeem om mijn huidige PC te gaan upgraden. Het plan is nu om te upgraden naar een Ryzen 5 2600X in combinatie met een GTX 1080.
In mijn huidige systeem zit nu werkende voeding, namelijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CX600M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik heb deze voeding nu 5 jaar in mijn bezit en hij is bijna dagelijks gebruikt om een paar uur te gamen in combinatie met dit systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 60,98€ 60,98
1NZXT Crafted Series Phantom 410 Oranje/Zwart€ 79,27€ 79,27
1Zalman CNPS9700 LED€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 71,08€ 71,08
1Corsair CX600M€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,33

Nu vraag ik mij af of het slim is om bij mijn upgrade een nieuwe voeding in te calculeren of dat ik mijn huidige voeding nog wel kan blijven gebruiken. Dit omdat ik het op zich wel zonde zou vinden om deze werkende voeding nog weg te doen, maar ik wil ook niet dat ik te weinig power heb om mijn nieuwe systeem te trekken en dat mijn nieuwe componenten gevaar gaan lopen mocht de oude voeding stuk gaan.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:08

SpamLame

niks

Met die leeftijd zou ik hem niet meenemen naar je nieuwe build.
Kan je je oude systeem nog weggeven aan iemand ofzo of verkopen als geheel.

• Tijgerd
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-01 15:44
Ik zou (zeker voor je GTX 1080) een nieuwe voeding uitzoeken.
Als ik heel eerlijk ben moet ik toegeven dat ik niet volledig thuis ben in PSU's en de GTX1080

Wel ben ik thuis in "vermogens"

een 600W PSU is aangeraden voor de GTX1080 en 900W voor de GTX1080 SLI.
Bij een PSU neemt de efficientie over verloop van tijd af,
aangezien jouw PSU 5 jaar geleden al tegen de minimum specs aan zat kun je er vanuit gaan dat hij nu niet meer voldoet aan de minimale specificaties (maar zoals eerder aangegeven, ik ben hier niet volledig in thuis)

Verwijderd

Tijgerd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 07:58: (maar zoals eerder aangegeven, ik ben hier niet volledig in thuis)
Nou dat is wel een understatement. Niemand verplicht je te reageren, dus het hoeft niet als je van een bepaald onderwerp niks af weet.

Een GTX 1080 heeft iig zeker geen 600W voeding nodig en twee in SLI al helemaal geen 900W voeding. En dat rendement zou afnemen over tijd is een fabeltje, mocht het wel zo zijn dan gaat het om een minuscuul verschil, wat amper meetbaar is. Merkbaar helemaal niet. Hoe wil je dat immers merken? Je ziet het echt niet op de energierekening.

@SirCoffey Ja het is verstandig de voeding te vervangen. Vereisten zijn veranderd in, nu wil je een ATX 2.4 voeding, dat is jouw voeding niet. Daarnaast is de kwaliteit niet bijzonder waardoor vervangen verstandig is. Nog eens 5 jaar is bijvoorbeeld niet realistisch voor deze voeding.

Ga je ook overklokken? Als je dit van plan bent, dan videokaart en CPU? Tot hoever dan ongeveer?

• Tijgerd
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-01 15:44
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:32:
[...]
Een GTX 1080 heeft iig zeker geen 600W voeding nodig en twee in SLI al helemaal geen 900W voeding.
Ik las inderdaad dat de 1080 niet de 280W aantikt, die 600W en 900W vond ik op andere forums.
Ze leken me aannemelijk aangezien je normaalgesproken een PSU niet continu tegen zijn top wilt aan laten hikken.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:32:
[...]
En dat rendement zou afnemen over tijd is een fabeltje, mocht het wel zo zijn dan gaat het om een minuscuul verschil, wat amper meetbaar is. Merkbaar helemaal niet. Hoe wil je dat immers merken? Je ziet het echt niet op de energierekening.
Dat je dit verschil niet gaat zien op je energierekening ben ik helemaal met je eens, ik ben echter wel van mening dat die top-specs niet meer haalbaar zijn na een aantal jaar.
Dit gewoon puur door componentdegradatie, elco's, diodes, etc.
Je PSU zal nog normaal kunnen werken maar ik denk niet meer dat je teveel tegen de limieten aan moet zitten.

Ik ben absoluut van mening dat jij veel meer verstand hebt van PSU's :) , ik probeer slechts mee te denken/googlen/etc.

• SirCoffey
@Verwijderd omdat de Ryzen processoren redelijk makkelijk te overklokken zijn wilde ik daar wel een lichte overklok op gaan draaien, geloof dat een paar 100MHz wel haalbaar was. De 1080 die ik heb gekozen is al 1 van de hoger geklokten, dus die in eerste instantie nog niet.
Wat is precies anders geworden aan nieuwere voedingen, zoals wat het verschil dan is tussen mijn huidige en de ATX 2.4?
Verder leek nog een 5 jaar mij niet helemaal realistisch, vond het meer zonde om een werkende voeding al weg te doen, maar die zou ik samen met mijn oude systeem weer kunnen verkopen natuurlijk.

@Tijgerd Het is inderdaad wel even een goed idee om te gaan kijken naar wat deze onderdelen nog zoal verbruiken, daar ga ik nog even naar kijken :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:12
Moderne systemen hebben een voeding nodig die stabiel en binnen de ATX specificaties een zeroload op 5V en 12V kunnen leveren. Daarvoor heb je een voeding nodig waarbij de spanning op 5V en 12V gescheiden geregeld is. Je huidige voeding heeft dat niet.

Meer dan 400w ga je niet uit een voeding halen incl overklok op cpu en gpu, eerder 350w. Een goede 550w is daarom ruim voldoende. Suggesties:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
pricewatch: Cougar GX-F 550W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: Corsair RM550x (2018)
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 29-06-2018 11:21 ]

• SirCoffey
@Uszka Zijn dit dan de merken en modellen die jij aan zou raden? Ben wel een beetje aan het rond kijken naar een nieuwe voeding en zag dat Hardwareinfo erg te spreken was over de
https://tweakers.net/pric...s-550-gold/specificaties/
en deze is ook nog niet eens overdreven duur. Nu heb ik niet zo veel ervaring met Seasonic (of eigenlijk met elk ander merk, behalve mijn huidige voeding O-) ), dus vandaar de vraag.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:12
Dat zijn idd de modellen die ik adviseer. Allen een betere keuze dan de Seasonic Focus Plus Gold 550w.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 29-06-2018 17:52 ]

Verwijderd

Uszka schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 17:52:
Dat zijn idd de modellen die ik adviseer. Allen een betere keuze dan de Seasonic Focus Plus Gold 550w.
Want?

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Deze kan maar 225w over de peg kabel leveren waardoor het eigenlijk maar een 450w voeding is. Zie ook Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Verwijderd

En de voeding heeft naar het schijnt problemen met sommige videokaarten. Niet echt handig bij een voeding die meerdere generaties mee gaat. Tenminste dat lijkt mij als je een high-end voeding koopt met 10 jaar garantie.

• SirCoffey
Dan ga ik toch maar even ergens een paar tientjes aan mijn budget toevoegen voor een degelijke voeding, en dan wel mikken op een wat langere levensduur, zodat een upgrade van het nieuwe systeem over een aantal jaar niet weer een nieuwe voeding vereist. In ieder geval bedankt!

Verwijderd

Tijgerd schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 08:58:
[...]

Ik las inderdaad dat de 1080 niet de 280W aantikt, die 600W en 900W vond ik op andere forums.
Ze leken me aannemelijk aangezien je normaalgesproken een PSU niet continu tegen zijn top wilt aan laten hikken.
Nee een GTX 1080 tikt inderdaad niet de 280W aan. Je zit zo'n 100W te hoog. :p 280W is ongeveer het verbruik wat hij maximaal uit de voeding gaat trekken met de hele PC met Ryzen 5 2600X en GTX 1080. Een goede 400W is dus bijvoorbeeld ook al genoeg, zonder of met kleine overklok.
Dat je dit verschil niet gaat zien op je energierekening ben ik helemaal met je eens, ik ben echter wel van mening dat die top-specs niet meer haalbaar zijn na een aantal jaar.
Dit gewoon puur door componentdegradatie, elco's, diodes, etc.
Je PSU zal nog normaal kunnen werken maar ik denk niet meer dat je teveel tegen de limieten aan moet zitten.
Er is een reden dat componenten flink worden over gedimensioneerd. Als je een voeding volledig belast, belast je veel componenten nog maar heel ligt.
Ik ben absoluut van mening dat jij veel meer verstand hebt van PSU's :) , ik probeer slechts mee te denken/googlen/etc.
Vergeet niet dat het meeste wat je op internet zal vinden niet klopt. ;)
Pagina: 1