Game pc tips (geen pc kennis)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Dag allemaal. Ik wil graag een game pc aanschaffen. Ik ben echter een vrouw en heb er totaal geen verstand van, haha. Heb al flink wat research gedaan maar ik kom er totaal niet uit helaas.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, games zoals GTA V, ARK, The witcher. Liefst ook met een blik op de toekomst, naar de toekomstige games. Ik hoef alles niet op ultra settings te spelen, maar hoog zou fijn zijn. Gemiddeld is eventueel ook goed.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn voorkeur ligt rond de 800 euro maximaal, als dat mogelijk is met deze wensen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, monitor, muis en toetsenbord moet nog aangeschaft worden. Zou fijn zijn als dat bij het budget kan, maar ik hou er rekening mee dat dat lastig word.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Helaas geen idee dus, erg weinig verstand daarvan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet meer wat al benoemd is.

Ga je overklokken?
Ook hier helaas geen verstand van.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een goede keuze te maken aan de hand van de wensen en eisen. Zoals ik al aangaf ben ik een complete noob hierin :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Eigen opzetje is verplicht. Heb je [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen al doorgenomen?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 20:29
Heb je de Best Buy Guides al eens bekeken?
Welke resolutie en fps? Als je nog een monitor nodig hebt, neem dat een 1080p 60Hz monitor, een 1050Ti tot 1060 6GB is dan meestal voldoende, afhankelijk van de games en texture kwaliteit.
Als je geen verstand van overklokken, zou ik er 'nee' van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Ik heb geprobeerd zelf een opzetje te maken, maar sorry ik heb van heel veel dingen echt geen verstand. Het blijkt allemaal ook op elkaar aangepast te moeten worden.

Wat ik wel tegenkwam, is een totale set waarvan word gezegd dat hij geschikt is om te gamen.
Deze heeft de volgende eisen:

Processor
Processortype Tooltip: AMD A4
Processornummer Tooltip: A4 6300
Codenaam: Richland
Aantal processorkernen: 2
Kloksnelheid Tooltip: 1354 GHz
Maximale turbo frequentie: 3,9 GHz

Geheugen
Intern geheugen Tooltip: 8 GB
Type intern geheugen Tooltip: DDR3
Geheugen lay-out: 1 x 8 GB

Opslag
Totale opslagcapaciteit: 2000 GB
Opslagcapaciteit HDD: 2000 GB
Type opslag: HDD
Harde schijf snelheid Tooltip: 7200 RPM
Harde schijf interface: SATA6

Videokaart
Videokaartmodel: Stand alone videokaart
Videokaart Tooltip: NVIDIA GeForce GTX 1050
Videokaartgeheugen Tooltip: 2048 MB
Aansluitingen
Totaal aantal usb-poorten: 4
Aantal usb 2.0-poorten: 2
Aantal usb 3.0-poorten: 2
Aantal usb 3.1-poorten: Geen
Type aansluiting: HDMI
VGA: Geen
DVI-I: Geen
DVI-D: 1
HDMI Tooltip: 1
Mini DisplayPort: Geen
DisplayPort: 1
Software: Besturingssysteem Tooltip: Windows 10

Netwerkverbindingen
Verbindingen: Wifi
Ethernet Tooltip 1
Ethernetsnelheid Tooltip
Gigabit (Tot 1000 Mbps)
Wifi: Tooltip Ja, 802.11n
WiDi: Nee
Bluetoothversie: Geen Bluetooth

Toetsenbord
Toetsenbord: Ja
Toetsenbord indeling Tooltip: QWERTY
Overige eigenschappen
Cd/dvd-speler: Geen lezer en brander
Kaartlezer: Geen extern geheugenslot
Inclusief beeldscherm: Ja
Type gebruik: Gaming

Dit is de directe link:
https://www.bol.com/nl/p/...le#product_specifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

SpamLame

niks

Rainbow-1995xx schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:05:
Ik heb geprobeerd zelf een opzetje te maken, maar sorry ik heb van heel veel dingen echt geen verstand. Het blijkt allemaal ook op elkaar aangepast te moeten worden.

Wat ik wel tegenkwam, is een totale set waarvan word gezegd dat hij geschikt is om te gamen.
Deze heeft de volgende eisen:

Processor
Processortype Tooltip: AMD A4
Processornummer Tooltip: A4 6300
Codenaam: Richland
Aantal processorkernen: 2
Kloksnelheid Tooltip: 1354 GHz
Maximale turbo frequentie: 3,9 GHz

Geheugen
Intern geheugen Tooltip: 8 GB
Type intern geheugen Tooltip: DDR3
Geheugen lay-out: 1 x 8 GB

Opslag
Totale opslagcapaciteit: 2000 GB
Opslagcapaciteit HDD: 2000 GB
Type opslag: HDD
Harde schijf snelheid Tooltip: 7200 RPM
Harde schijf interface: SATA6

Videokaart
Videokaartmodel: Stand alone videokaart
Videokaart Tooltip: NVIDIA GeForce GTX 1050
Videokaartgeheugen Tooltip: 2048 MB
Aansluitingen
Totaal aantal usb-poorten: 4
Aantal usb 2.0-poorten: 2
Aantal usb 3.0-poorten: 2
Aantal usb 3.1-poorten: Geen
Type aansluiting: HDMI
VGA: Geen
DVI-I: Geen
DVI-D: 1
HDMI Tooltip: 1
Mini DisplayPort: Geen
DisplayPort: 1
Software: Besturingssysteem Tooltip: Windows 10

Netwerkverbindingen
Verbindingen: Wifi
Ethernet Tooltip 1
Ethernetsnelheid Tooltip
Gigabit (Tot 1000 Mbps)
Wifi: Tooltip Ja, 802.11n
WiDi: Nee
Bluetoothversie: Geen Bluetooth

Toetsenbord
Toetsenbord: Ja
Toetsenbord indeling Tooltip: QWERTY
Overige eigenschappen
Cd/dvd-speler: Geen lezer en brander
Kaartlezer: Geen extern geheugenslot
Inclusief beeldscherm: Ja
Type gebruik: Gaming

Dit is de directe link:
https://www.bol.com/nl/p/...le#product_specifications
Ik zou dat niet doen, enige wat een beetje courant is aan dat systeem (voor zover dat te achterhalen is bij BOL), is de grafische kaart.
Voor je budget kan je veel beter krijgen.
Zou met jouw budget en het ook nodig hebben van randapperatuur serieus een AMD2200G danwel -2400G build overwegen en eventueel laten samenstellen bij een shop. Kijk even naar reviews op YT bv. YouTube: gaming on ryzen apu+

Als je niet vies bent van tweedehands kan zou je een in de V&A sectie kunnen kijken, is wel wat meer kennis nodig om te weten wat je koopt.

[ Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 22-06-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
SpamLame schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:13:
[...]

Ik zou dat niet doen, enige wat een beetje courant is aan dat systeem (voor zover dat te achterhalen is bij BOL), is de grafische kaart.
Voor je budget kan je veel beter krijgen.
Zou met jouw budget en het ook nodig hebben van randapperatuur serieus een AMD2200G danwel -2400G build overwegen en eventueel laten samenstellen bij een shop. Kijk even naar reviews op YT bv. YouTube: gaming on ryzen apu+

Als je niet vies bent van tweedehands kan zou je een in de V&A sectie kunnen kijken, is wel wat meer kennis nodig om te weten wat je koopt.
Bedankt voor de reactie! In de bovenstaande guide zie ik echter wel staan dat ze aangeven dat AMD geen goede keuze is t.o.v Nvidea. Ik weet niet of dat nog steeds zo is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:38
Poh, 735 euro voor dat systeem.

En nee, afhankelijk van de situatie is AMD beter dan Intel.

Ik had dit nog staan:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 173,85€ 173,85
1Asus Prime H310M-K€ 60,94€ 60,94
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 285,-€ 285,-
1Fractal Design Focus G Mini€ 50,-€ 50,-
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 99,-€ 99,-
1Seasonic Focus Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Samsung 860 EVO 250GB€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,64

Is 800 euro zonder monitor. Verder wordt voor de Best-buy guide een systeem van 700 euro samengesteld, dat zal wel helpen. Heb je nog 100 euro voor randapparatuur.

[BBG] Basis gamesysteem juli

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:11

PD2JK

ouwe meuk is leuk

AMD presteert prima! :)

Aangezien je geen verstand hebt van PC's, laat staan het in elkaar knutselen er van, zou ik naar een goede computerzaak bij jou in de buurt gaan. Of bestellen bij een goede webshop die ook assembleren, bijvoorbeeld Azerty, Mycom, etc...

Vertel hen dat je 800 euro hebt te besteden, en minimaal het volgende in de PC wil hebben:

-AMD 2600 of Intel i5 8400
-8GB (of 16GB als er geld over blijft)
-AMD RX 570 8GB / GTX 1050 Ti 4GB / GTX 1060 6GB
-500GB SSD
-24" beeldscherm, 1ms / 75Hz (niet langzamer)
-Goedkoop Logitech toetsenbordje en muis.
-Windows 10 64bit

Je zult dan een offerte ontvangen, als je die hier post, kunnen wij beoordelen of je niet wordt afgezet. ;)

edit:

Besturinssysteem vergeten, ik neem aan dat je graag Windows erop wil, hoewel Steam ook prima onder Ubuntu werkt. :)

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 22-06-2018 14:42 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Bedankt voor de reacties! Dit geeft echt veel verduidelijking :)
Ik ga in ieder geval bovenstaade webshops even om advies vragen, als ik reactie heb zal ik die hier plaatsen.

Nog een andere vraag: maakt het veel uit wat voor monitor ik koop? Zo ja, waar moet ik op letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 13:18
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Gigabyte H310M H (rev 1.0)€ 56,-€ 56,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING 4G€ 168,50€ 168,50
1Cooler Master Masterbox Lite 3.1€ 38,50€ 38,50
1HP 24es Zilver, Zwart€ 119,79€ 119,79
1Cooler Master MasterSet MS120€ 54,15€ 54,15
1Crucial CT8G4DFS824A€ 78,-€ 78,-
1Corsair CX450M€ 51,-€ 51,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 106,67€ 106,67
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,61

Zo. Precies binnen budget. Lijkt me een prima instapbuild zo.

Op Amazon wordt een Windows 10-licentie voor 8 euro verkocht. Voor zover ik weet is dit gewoon legit, maar ik hoor ook weleens verhalen dat je bij dergelijke licenties geen support van Microsoft kunt verwachten of zoiets.

[ Voor 4% gewijzigd door faraga op 22-06-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saabi
  • Laatst online: 10-01 10:36
Met een monitor zijn er een paar dingen waar je op moet letten

Resolutie: Hoeveel pixels een scherm heeft (zou ik jouw geval een 1920*1080 scherm nemen)
Refresh rate: hoe vaak per seconde het beeld ververst, gemeten in Hertz
Input lag: hoe lang het scherm er over doet om het ontvangen signaal op je scherm weer te geven.
Type paneel: Je hebt TN en IPS panelen, TN heeft over het algemeen minder input lag, en is goedkoper, maar heeft niet zulke mooie kleuren als IPS. IPS heeft mooiere kleuren, maar meer input lag, en is over het algemeen duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Lijstje van faraga zit er niet slecht uit.
Let op dat naast de Windows licentie er ook nog assemblage kosten (~€70) bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Tot nu toe erg bedankt voor alle opties! Zoals het er naar uitziet is het dus de beste/slimste optie om alle onderdelen los te bestellen en de pc zelf in elkaar te zetten. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, is dit(met wat handleidingen op internet) te doen? Of kan ik er toch beter voor kiezen om een pc te kopen die al 'kant en klaar' is?

Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden, die lijkt overeen te komen met de bovengenoemde tips/dingen die ik in het BBG topic tegenkwam.

https://www.artencraft.nl...0QPwTkEAQYBSABEgLzPfD_BwE

[ Voor 30% gewijzigd door Rainbow-1995xx op 22-06-2018 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:17
Rainbow-1995xx schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:28:
Tot nu toe erg bedankt voor alle opties! Zoals het er naar uitziet is het dus de beste/slimste optie om alle onderdelen los te bestellen en de pc zelf in elkaar te zetten. Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, is dit(met wat handleidingen op internet) te doen? Of kan ik er toch beter voor kiezen om een pc te kopen die al 'kant en klaar' is?

Ik heb bijvoorbeeld deze gevonden, die lijkt overeen te komen met de bovengenoemde tips/dingen die ik in het BBG topic tegenkwam.

Als je niet helemaal a-technisch bent is het prima te doen. :)

Een kant enkelste pc zou ik niet doen. Als je het zelf niet aandurft om hem zelf te assembleren, zou ik een custom pc laten assembleren.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Rainbow-1995xx schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:28:

Nee echt je 800 euro NIET waard. Waarschijnlijk redelijk luid en een niet al te beste voeding.

Mijn reactie uit een vorig topic:
Ik ken een hoop mensen die denken dat een compleet systeem bouwen uit allemaal losse onderdelen lastig is (lees: ''rocket science''). Oke, als je aan de slag wilt gaan met custom loops of extreme overclocks, ik noem maar wat, is het misschien niet zo makkelijk te doen. Maar het bouwen van een 'game systeem' zoals deze is makkelijker dan het misschien lijkt.

Sure, dingen zoals het plaatsen van een CPU moet je heel voorzichtig doen. Maar het bouwen van een compleet systeem voelt voor mij net als bouwen met Lego ;).

Je moet er vooral goed op letten dat alle kabels/connectors goed aangedrukt zijn en op de juiste plek zijn aangesloten en dat je alle schroeven niet al te hard aanschroeft (zeker de mobo schroeven). Oh: en niet te vergeten: niet je IO-shield vergeten!! :P Heb ik al een paar keer gehad...

Ook zijn er genoeg (simpele en makkelijk te volgen) tutorials te vinden op YouTube waar je wat aan kunt hebben! Zeker handig voor je eerste keer...
Dus op de vraag ''Zou je de pc zelf in elkaar zetten?'' antwoord ik: zeker wel! Je bent er dan misschien een tijdje mee bezig maar je leert een hoop en het is misschien nog leuk ook :D

*edit* Als je in de buurt woont van Rotterdam kan ik je wellicht helpen ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
Lekker mijlenver weg blijven van pre-built PCs zoals degene onder je linkje. Laat het assembleren door een shop of nog beter, door een familielid of kennis die ervaring heeft. Dan kun je namelijk ook een fatsoenlijke case + fatsoenlijke PSU + de rest echt kiezen en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan zoals een ongenadig luide bak herrie.

Of zelf, want dat is een perfecte manier om veel te weten te komen over je systeem en dat komt goed van pas mocht er ooit wat mis mee zijn. Het is niet ingewikkeld, belangrijkste is dat je de zaken in de goede volgorde inbouwt en opbouwt :)

Los daarvan is 800 euro 'krap aan' want je besparing zit dan voornamelijk in de videokaart. Een 1050ti is het eigenlijk 'net niet' voor lekker zorgeloos 1080p gamen. Dan zou ik voor een 1060 6GB gaan.

De initiele investering voor een game PC is aan de hoge kant. Maar een goede 'basis' (en dat is de i5- optie of een vergelijkbare Ryzen 5 (AMD) build, want die hebben zes cores; een quad core zou ik nu niet meer zo snel aanraden) kan zo vijf tot zeven jaar mee en in die tijd zul je ongetwijfeld één of twee keer de videokaart upgraden. Dus als het bij 800 euro blijft, overweeg even doorsparen, of je videokaart aankoop even uitstellen, en maak een goede start ipv eentje die na korte tijd aan vervanging toe is. Goedkoop is soms duurkoop.

[ Voor 41% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 16:49 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Oke dat klinkt haalbaar! In dat geval ga ik hem gewoon zelf in elkaar zetten.

Nog een laatste vraag, wat faraga laat zien klinkt goed, ik denk dat ik voor die optie ga. Is het slim om toch een i5 te nemen ipv i3? Is duurder maar dat heb ik er wel voor over als dat veel verschil kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Rainbow-1995xx schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:21:
Oke dat klinkt haalbaar! In dat geval ga ik hem gewoon zelf in elkaar zetten.

Nog een laatste vraag, wat faraga laat zien klinkt goed, ik denk dat ik voor die optie ga. Is het slim om toch een i5 te nemen ipv i3? Is duurder maar dat heb ik er wel voor over als dat veel verschil kan maken.
Een quadcore versus een hexacore is m.i. het verschil tussen binnen twee jaar moeten upgraden of vijf jaar vooruit kunnen. Er zijn nu al games die vier threads helemaal vol trekken dan heeft de i3 niets meer over. Als je zaken zoals een browser en muziekspeler op de achtergrond aan hebt staan en de game is ook zwaar op je CPU dan ga je dat merken. Dat kan stotterig gedrag opleveren in de game; 'Stutter' ondanks het hebben van prima FPS.

Als er dan een keer een nieuwe videokaart aan komt, dan zal de kans aanwezig zijn dat de i3 niet meer voldoende is en je dus wéér een mobo + cpu kunt gaan aanschaffen.

[ Voor 24% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 17:27 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Vayra schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:23:
[...]

Een quadcore versus een hexacore is m.i. het verschil tussen binnen twee jaar moeten upgraden of vijf jaar vooruit kunnen. Er zijn nu al games die vier threads helemaal vol trekken dan heeft de i3 niets meer over.

Als er dan een keer een nieuwe videokaart aan komt, dan zal de kans aanwezig zijn dat de i3 niet meer voldoende is en je dus wéér een mobo + cpu kunt gaan aanschaffen.
Dus het beste neem ik een i5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
Als het Intel moet zijn, dan is de i5 de betere keus.

Maar AMD heeft in dit segment ook hele interessante (zo niet betere) opties, want daar heb je voor hetzelfde geld óók 6 cores, maar mét SMT (dus 12 threads) en de i5 heeft dat niet. Eigenlijk is dat een 'nobrainer'...

pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed

[ Voor 25% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Vayra schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:29:
Als het Intel moet zijn, dan is de i5 de betere keus.

Maar AMD heeft in dit segment ook hele interessante (zo niet betere) opties, want daar heb je voor hetzelfde geld óók 6 cores, maar mét SMT (dus 12 threads) en de i5 heeft dat niet. Eigenlijk is dat een 'nobrainer'...

pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
Dat merk heb ik ook voorbij zien komen, ik zag de AMD Ryzen 5 2600 wraith boxed veel voorbij komen. Een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
*beter alternatief. Intel i5 is eigenlijk alleen 'beter' als je gaat overklokken met een i5 8600K. Anders zou ik er niet snel voor kiezen, dan biedt AMD veel meer waar voor je geld. Daar moet dan wel een ander moederbord bij natuurlijk, zoals deze;

pricewatch: ASRock AB350M Pro4

[ Voor 32% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
Dan doe ik dat! Dan ga ik zelf even het een en ander samenstellen. Het schijnt ook belangrijk te zijn om de juiste onderdelen bij elkaar te kiezen begrijp ik. Ik zal straks even sturen wat ik denk te gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vayra
Rainbow-1995xx schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:37:
Dan doe ik dat! Dan ga ik zelf even het een en ander samenstellen. Het schijnt ook belangrijk te zijn om de juiste onderdelen bij elkaar te kiezen begrijp ik. Ik zal straks even sturen wat ik denk te gaan kopen.
Klopt. Vooral het RAM is belangrijk.
Kijk even hier als je een setje vindt en richt je op een setje met 2 RAM sticks en minimaal 3000 mhz / CAS latency 16 of lager (ja lager). 2x4GB dus. Als het setje op deze lijsten voorkomt, dan is het sowieso compatibel met je CPU en bord. Als het NIET op de lijst staat, dan KAN het nog wel werken, maar soms moet je dan zelf wat aan de instellingen prutsen. Voor een eerste build zou ik dat niet doen.

http://www.asrock.com/mb/...0Pro4/index.us.asp#Memory

[ Voor 17% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,05€ 181,05
1ASRock AB350M Pro4€ 68,-€ 68,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT OC€ 181,50€ 181,50
1Fractal Design Focus G Mini€ 49,90€ 49,90
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Kingston A400 240GB€ 50,-€ 50,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,27

Zou dit kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vayra
Jazeker, als die Corsair RAMs op de QVL staan gaat het prima werken!

Alternatieve keuzes / prijs+kwaliteit:

- Kast: als je stilte belangrijk vindt, gooi er een tientje bij en pak de
pricewatch: Fractal Design Define S
Veel meer waar voor je geld, wel wat lomper. Deze heeft geluidsdempend materiaal aan de binnenkant en de bouwkwaliteit is van een totaal andere klasse. Gaat rustig meerdere builds mee ook.

- SSD: pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB
Veel beter, wel iets duurder. De A400 is echt budget. Maar goed, dat is geen showstopper, het blijft een SSD met al zijn voordelen.

- Voeding: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W
Zelfde geld, beter merk, en als je nog eens wat zwaardere componenten (zoals een dikkere videokaart) bijprikt hoef je je over de voeding geen zorgen te maken. Met 400W is dat krap aan. BeQuiet laat al zijn voedingen door andere fabrikanten maken en gooit er een meerprijsje bovenop. De Seasonic is één van die fabrikanten ;)

En... dan heb je als resultaat een basis die vele jaren mee zal gaan en die kan meegroeien met je gaming-behoefte. Want ik voorspel alvast dat die videokaart het geen drie of vier jaar gaat trekken voordat je je gaat ergeren ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Vayra op 22-06-2018 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vayra schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:59:

Veel meer waar voor je geld, wel wat lomper. Deze heeft geluidsdempend materiaal aan de binnenkant en de bouwkwaliteit is van een totaal andere klasse. Gaat rustig meerdere builds mee ook.

Veel beter, wel iets duurder. De A400 is echt budget. Maar goed, dat is geen showstopper, het blijft een SSD met al zijn voordelen.

Zelfde geld, beter merk, en als je nog eens wat zwaardere componenten (zoals een dikkere videokaart) bijprikt hoef je je over de voeding geen zorgen te maken. Met 400W is dat krap aan. BeQuiet laat al zijn voedingen door andere fabrikanten maken en gooit er een meerprijsje bovenop. De Seasonic is één van die fabrikanten ;)
Die voeding zeker niet nemen. Deze is alweer wat jaartjes oud en mist c6 en c7 powerstates. Keuze van TS is vele malen beter.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
pjot1 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:03:
[...]

Die voeding zeker niet nemen. Deze is alweer wat jaartjes oud en mist c6 en c7 powerstates. Keuze van TS is vele malen beter.
En zo heb ik ook weer wat geleerd. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx

En... dan heb je als resultaat een basis die vele jaren mee zal gaan en die kan meegroeien met je gaming-behoefte. Want ik voorspel alvast dat die videokaart het geen drie of vier jaar gaat trekken voordat je je gaat ergeren ;)
In dat geval kies ik jouw behuizing, en maakt dat van die ssd kaart echt veel uit? Anders dan overweeg ik die jij noemt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Een ssd maakt een systeem veel responsiver dan een klassieke harde schijf. Nadeel van een ssd is relatief hoge prijs per GB vs. een hardeschijf.

Persoonlijk neem de ssd, blijkt dat je later meer opslag wilt kan je dan er een extra hdd of ssd bijzetten.

Als je voor Ryzen gaat let dan ook even op de biosversie, dat deze ondersteuning bied voor de CPU van je keuze. Graag dat na bij de shop, betaal evt extra om dat te laten doen.

[ Voor 26% gewijzigd door SpamLame op 22-06-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx

Wat word er precies met het bovenstaande bedoeld? Sorry, ik moet teveel vragen, maar het is allemaal net chinees voor me, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Rainbow-1995xx schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:48:
[...]

Wat word er precies met het bovenstaande bedoeld? Sorry, ik moet teveel vragen, maar het is allemaal net chinees voor me, haha.
als die Corsair RAMs op de QVL staan gaat het prima werken!

Onderwerp: Corsair RAM modules uit een eerdere reactie
QVL: Qualified Vendor List in dit geval wijzend naar de lijst die bij je moederbord hoort
Bevat de lijst met alle modules die getest zijn en noemt deze bij Vendor en Typenr/serie

Vertaalt, als je (specfieke) RAM modules op de lijst van geteste modules staan van de moederbord fabrikant dan moet het haast direct werken.

Houd niet in dat als ze er niet op staan het pertinent niet werkt, maar je hebt geen garantie.

De reactie verwijst naar Rainbow-1995xx in "Game pc tips (geen pc kennis)"
QVL van dat bord >> http://www.asrock.com/mb/...0Pro4/index.us.asp#Memory
Gekozen RAM staat daar niet op.
Nogmaals houd niet in dat het niet werkt, het is alleen een ongetest combinatie

[ Voor 20% gewijzigd door SpamLame op 22-06-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
SpamLame schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:53:
[...]

QVL: Qualified Vendor List in dit geval wijzend naar de lijst die bij je moederbord hoort
Bevat de lijst met alle modules die getest zijn en noemt deze bij Vendor en Typenr/serie

Vertaalt, als je (specfieke) RAM modules op de lijst van geteste modules staan van de moederbord fabrikant dan moet het haast direct werken.

Houd niet in dat als ze er niet op staan het pertinent niet werkt, maar je hebt geen garantie.

Bedankt voor de reactie! Ik hou het in mn achterhoofd. Ik ga het liefst sowieso voor safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow-1995xx
SpamLame schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 19:53:
[...]

Als ik het goed begrijp, kan ik dan wel de 'AMD Ryzen 5 2400G 3,6GHz' nemen, omdat dit RAM aantal wel in de lijst staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
De reden dat ik die i3 adviseerde, is omdat het eventueel later mogelijk zou zijn om die goedkoop te vervangen voor een tweedehands hexacoreprocessor. AMD heeft ook goede budgetprocessors, maar blijf weg van de G-modellen, aangezien je daar ook betaalt voor een ingebouwde gpu, die je toch niet gaat gebruiken. Daar heb je immers die 1050 Ti voor.

Blijf trouwens heel ver weg van de Kingston A400. Dat is een ontzettende budget-ssd die echt alleen geschikt is voor het officecomputertje van je moeder. Ga je je computer intensiever gebruiken dan dat, dan ga je inleveren op levensduur. Voor het overgrote deel van de gebruikers zijn de Crucial MX500 en Samsung 860 EVO de ssd's die je moet hebben. Onderling verschillen ze weinig, dus neem degene die van die twee het goedkoopst is, meestal de Crucial.

Je kunt eventueel een ssd van 250 GB nemen en een grote harde schijf ernaast, maar met een ssd van 500 GB kun je in principe wel een tijdje vooruit en laadt alles lekker snel.

Laat in ieder geval even weten welke componenten je uiteindelijk neemt, dan kunnen wij nog even ons oordeel vestigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
faraga schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:36:
maar blijf weg van de G-modellen, aangezien je daar ook betaalt voor een ingebouwde gpu, die je toch niet gaat gebruiken.
Dat is bij Intel niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• faraga
Uszka schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 23:41:
[...]

Dat is bij Intel niet anders.
Maar daar zijn er geen alternatieven. In games presteert een 2400G nauwelijks beter dan een 8100, die 30-40 euro goedkoper is. Alternatief kun je voor een vergelijkbare prijs upgraden naar een Ryzen 1600 oid.

Ik wil trouwens wel even toevoegen dat het echt zo goed als geen merkbare impact heeft op je gameprestaties als je op de achtergrond een browser, muziekprogramma en chatapplicatie hebt draaien. Al die dingen verbruiken nauwelijks cpu-resources. Open taakbeheer en kijk hoeveel je cpu belast wordt. Waarschijnlijk hoogstens 5 procent. Je hebt echt geen twee extra cores nodig om die achtergrondtaken te draaien. GamersNexus heeft er een goede video over gemaakt:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• small2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 14:12
Een i3 8100 voldoet op dit moment prima, zoals @farage al zei. Ik heb het op het moment zelf ook en alle games die jij wilt Gan spelen draaien allemaal soepel op 1080p 60 Hz, als het een bottleneck begint te worden kun je relatief makkelijk de CPU vervangen. Als je je budget wat kunt rekken voor je randapparatuur, zou je nog een GTX 1060 6gb overwegen. Dan zou je op zoiets uitkomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 110,-€ 110,-
1Asus Prime B360-Plus€ 84,90€ 84,90
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 285,-€ 285,-
1Fractal Design Define S€ 61,-€ 61,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB€ 84,49€ 84,49
1Seasonic Focus Gold 450W€ 64,95€ 64,95
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,24

RAM zou je nog kunnen veranderen naar een setje wat wel in de QVL staat. En kun je later makkelijk upgraden naar 16 GB. Een losse processorkoeler is, mijn mening, wel een must voor Intel CPU’s.

Windows kun je, als je een student bent, gratis aanschaffen via slim.nl (MBO) of surfspot.nl (HBO en hoger). Daar heb je de Windows 10 upgrade education. Zelf een usb-stick klaar maken en de activatiecode invoeren. Werkt perfect. (Of het helemaal legaal is weet ik niet).

Hoop dat ik de keuze nu niet te moeilijk voor je hebt gemaakt. Succes! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Coconut
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-09 21:33
@small2
Op surfspot zie ik inderdaad licenties staan voor windows 10 upgrade education. Er staat echter wel bij dat je al een geïnstalleerde versie van windows moet hebben.

Als ik het goed lees beweer je dat ik deze versie gewoon op een stick kan zetten en gewoon op een nieuwe pc kan installeren? Dat klinkt wel erg interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• small2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 14:12
Klopt, via de Microsoft website een stick maken. Van surfsport krijg je een activatiecode. Deze invoeren als je Windows installeert en dan de stappen volgen. Werkte voor mij iets meer dan een halfjaar terug perfect toe ik (eindelijk weer eens) mijn pc bouwde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vayra
Jongens...

De i3 is een onzinnige keuze als een upgrade in de planning zit... Z370 is end of life dus als je dan een hexacore wil dan ga je 'upgraden' naar een oude Intel 6 core die met elke Spectre/Meltdown patch ronde mogelijk weer wat performance inlevert. Niet verstandig. Verder is die i3 ook niet merkbaar sneller dan een gelijk geprijsde Ryzen... en op AM4 kun je wél upgraden naar een recente CPU.

Zelfs als je nu een 2200G pakt zit je al beter, dan heb je ook een backup GPU mocht je ooit problemen hebben met een videokaart. Met een 1050ti/1060 loop je dan ook nergens tegen een bottleneck aan. EN je kunt nog overklokken ook.

Intel Coffee Lake heeft eigenlijk alleen maar bestaansrecht tegenover het AMD aanbod als je gaat overklokken. Anders slaat het helemaal nergens op.

[ Voor 10% gewijzigd door Vayra op 24-06-2018 16:22 ]

Pagina: 1