Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke kabel (hard/flexibel) en connector heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shoarmaboer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-06 22:56
Hallo Tweakers, voor mijn thuisnetwerkje wil ik een aantal dingen aan elkaar verbinden, en na een hele doos RJ45 connectoren verpest te hebben denk ik last te hebben van een defecte kabel door mijn muur. Dus wil ik nu een nieuwe kabel aanschaffen om er doorheen te trekken. Maar ja: welke?

Situatie
Mijn modem hangt in de meterkast. Vanaf daar ligt er een loze leiding naar mijn woonkamer. Ik wil een netwerkkabel door deze loze leiding heen leggen, verbonden enerzijds aan mijn modem, anderzijds aan een switch (Netgear ProSafe GS105E). Vanaf die switch wil ik dan allerlei apparatuur aansluiten met patchkabeltjes. De vraag betreft specifiek het stuk kabel vanaf het modem, door de loze leiding, naar mijn switch.

Mijn vraag:
Op het grote alwetende internet heb ik gelezen dat kabel met een harde kern preferabel is voor kabels die door muren getrokken moeten worden. Echter heb ik ook gelezen dat deze niet via een RJ45 connectortje verbonden kunnen worden, maar via LSA-stroken. Nou is dat aan de switch kant prima mogelijk via een wandcontactdoosje (ziet er ook meteen netjes uit), maar aan de modem kant moet er toch echt een plug op.
Nou heb ik in webshops gezien dat er speciale pluggen bestaan voor kabel met harde kern (zoals https://www.netwerkkabels...md-voor-vaste-kern-kabels) , maar toch leek niemand het echt aan te raden.

Dus, de hamvraag: Moet ik een flexibele kabel trekken, waar ik connectoren op kan knijpen aan beide kanten, of een harde kern kabel en zo'n fancy vaste kern plug erop knijpen?

Ik had al rondgezocht op dit forum en andere fora, maar daar kon ik niet echt mijn antwoord vinden, hopelijk kunnen jullie dit voor mij oplossen!

Alvast bedankt voor de moeite, en ik hoop dat jullie de oplossing hebben.

Beste antwoord (via Shoarmaboer op 22-06-2018 14:37)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Shoarmaboer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:35:
Dat is inderdaad best een mooie oplossing, ik wist niet van het bestaan af van die keystones.
Dat is inderdaad een mooie oplossing. Ik heb ze bij mij thuis zo ook allemaal afgewerkt aan de muur. Let wel op dat je nog schakelmateriaal nodig hebt en dat moet overeen komen met het schakelmateriaal wat je nu gebruikt.

Als je dat dan allemaal passend hebt, komt het er uiteindelijk ongeveer zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://st.depositphotos.com/1550937/2494/i/950/depositphotos_24948721-stock-photo-electrical-ethernet-and-tv-or.jpg
De middelste aansluiting

Als voorbeeld: In mijn appartement zit Gira wit en heb ik dus deze set gebruikt, inclusief twee keystones (voor twee kabels).
Een wandcontactdoosje in de meterkast is echter niet mogelijk, (tenzij ik hang dat zwevend aan de draad in de lucht?). De kabel komt namelijk zo binnen:
Ik zie niet in waarom niet. De opbouwdoos die ik gelinkt had hierboven schroef je tegen de muur aan en je kan de kabel aan de zijkant of achterkant invoeren, zoals je in de onderstaande afbeelding kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/wandcontactdozen/cat5e-opbouw.JPG

In jou situatie zou je de opbouwdoos dus boven je PVC pijp moeten vastschroeven en de kabel dan gewoon via de zijkant naar binnen laten komen.

Edit: Overigens zie ik ook dat het 'gewoon' een standaard PVC-pijp is, dus twee kabels er door heen trekken moet ook prima gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 22-06-2018 13:53 ]

Alle reacties

• rens-br

rens-br

Shoarmaboer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:15:
Dus, de hamvraag: Moet ik een flexibele kabel trekken, waar ik connectoren op kan knijpen aan beide kanten, of een harde kern kabel en zo'n fancy vaste kern plug erop knijpen?
Als je kabel in de woonkamer uitkomt op een lasdoos en je die dus netjes af kan werken op een keystone, zou ik een stugge kabel gebruiken. In je meterkast kan je dan een patchpaneel gebruiken. Voor één aansluiting is dat wellicht wat overdreven, dus dan zou je gebruik kunnen maken van een opbouwdoos.

Deze kan je dan netjes afwerken in de meterkast en dan weet je ook zeker dat het de komende tijd blijft liggen en heel blijft.

Als je loze leiding groot genoeg is, kan ik je ook aanraden om er meteen twee kabels doorheen te trekken. Je hebt dan twee aansluitingen in de woonkamer en dat kan nog wel eens handig zijn voor bijv. IPTV.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 22-06-2018 13:22 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het is tamelijk onwaarschijnlijk dat de kabel defect is, waarschijnlijk lukt het aanknijpen van die RJ45 connectors gewoon niet of gebruik je de verkeerde draden op de verkeerde plek.
Ik zou die kabel nog maar even niet vervangen tenzij het een soepele kabel is dan moet hij eruit.
In de muur altijd stugge kabel gebruiken.

Gewoon aan beide kanten een wandcontactdoos gebruiken of een wandcontactdoos voor keystones.
Aan de woonkamer kant een inbouwdoos en in de meterkast een opbouwdoos.
Vandaar ga je aan beide zijden verder met een kant en klare patchkabel.

Nooit zelf gaan prutsen met RJ45 connectors aanknijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rens-br

rens-br

Ben(V) schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:25:
Het is tamelijk onwaarschijnlijk dat de kabel defect is, waarschijnlijk lukt het aanknijpen van die RJ45 connectors gewoon niet of gebruik je de verkeerde draden op de verkeerde plek.
Als @Shoarmaboer connectoren(die bedoeld zijn voor een soepele kabel) op een stugge kabel probeert te knijpen is de kans inderdaad aanwezig dat het fout gaat.
Ik zou die kabel nog maar even niet vervangen tenzij het een soepele kabel is dan moet hij eruit.
Hangt er maar net vanaf. @Shoarmaboer heb je de oude kabel zelf getrokken of zat die al in de muur? En wat voor kabel is het precies?

Zelf ben ik twee jaar geleden in een appartement komen wonen, waarbij de vorige bewoners ook kabels hadden getrokken. Dit waren echter soepele kabels van dubieuze kwaliteit en heb dus ook zonder nadenken fatsoenlijke kabels getrokken.

• Shoarmaboer
rens-br schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:20:
[...]
Als je kabel in de woonkamer uitkomt op een lasdoos en je die dus netjes af kan werken op een keystone
Dat is inderdaad best een mooie oplossing, ik wist niet van het bestaan af van die keystones.

Een wandcontactdoosje in de meterkast is echter niet mogelijk, (tenzij ik hang dat zwevend aan de draad in de lucht?). De kabel komt namelijk zo binnen:

https://rleliveld.stackstorage.com/s/YB9n98UPP3HPR90

Acties:
  • Beste antwoord

• rens-br

rens-br

Shoarmaboer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:35:
Dat is inderdaad een mooie oplossing. Ik heb ze bij mij thuis zo ook allemaal afgewerkt aan de muur. Let wel op dat je nog schakelmateriaal nodig hebt en dat moet overeen komen met het schakelmateriaal wat je nu gebruikt.

Als je dat dan allemaal passend hebt, komt het er uiteindelijk ongeveer zo uit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://st.depositphotos.com/1550937/2494/i/950/depositphotos_24948721-stock-photo-electrical-ethernet-and-tv-or.jpg
De middelste aansluiting

Als voorbeeld: In mijn appartement zit Gira wit en heb ik dus deze set gebruikt, inclusief twee keystones (voor twee kabels).
Ik zie niet in waarom niet. De opbouwdoos die ik gelinkt had hierboven schroef je tegen de muur aan en je kan de kabel aan de zijkant of achterkant invoeren, zoals je in de onderstaande afbeelding kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/wandcontactdozen/cat5e-opbouw.JPG

In jou situatie zou je de opbouwdoos dus boven je PVC pijp moeten vastschroeven en de kabel dan gewoon via de zijkant naar binnen laten komen.

Edit: Overigens zie ik ook dat het 'gewoon' een standaard PVC-pijp is, dus twee kabels er door heen trekken moet ook prima gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door rens-br op 22-06-2018 13:53 ]

• Shoarmaboer
rens-br schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:34:
[...]
Als @Shoarmaboer connectoren(die bedoeld zijn voor een soepele kabel) op een stugge kabel probeert te knijpen is de kans inderdaad aanwezig dat het fout gaat.
Goede kans dat ik dat geprobeerd heb, het was een dubieus Gammapakje connectoren, vandaar ook de vraag of die connectors voor stugge kabels wat waard zijn.
rens-br schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:34:
[...]
Hangt er maar net vanaf. @Shoarmaboer heb je de oude kabel zelf getrokken of zat die al in de muur? En wat voor kabel is het precies?
Ik heb hem zelf getrokken, maar het betrof wel Cat5e kabel uit het stenen tijdperk, is ooit daar mijn vader gekocht en ligt al zeker een jaar of 8 te liggen op zolder (totdat ik het ging gebruiken).

• rens-br

rens-br

Shoarmaboer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:41:
Goede kans dat ik dat geprobeerd heb, het was een dubieus Gammapakje connectoren, vandaar ook de vraag of die connectors voor stugge kabels wat waard zijn.
'Goede' connectoren voor stugge kabels zijn opzich prima. Echter niet echt bedoeld voor jouw oplossing. Die connectoren zitten minder goed vast en kunnen niet zoveel hebben en zijn dus niet ideaal voor aansluitingen die nog wel eens los gemaakt worden. Ik kan je dus echt aanraden om gewoon gebruik te maken van een Opbouwdoos.
Ik heb hem zelf getrokken, maar het betrof wel Cat5e kabel uit het stenen tijdperk, is ooit daar mijn vader gekocht en ligt al zeker een jaar of 8 te liggen op zolder (totdat ik het ging gebruiken).
Dan lijkt mij het persoonlijk sowieso verstandig om een nieuwe kabel te trekken. Voor hetzelfde geldt is het een CCA kabel en die werken voor geen meter.

Het zijn ook de kosten niet. (Al kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken) De kabel hierboven is 60 cent per meter, 2x 15 meter (geen idee hoelang je kabel moet zijn) kost dus 18 euro.

Overigens heb ik nog het eea. toegevoegd aan mijn bovenstaande post.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 22-06-2018 13:48 ]

• Shoarmaboer
rens-br schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:39:
[...]
Ik zie niet in waarom niet. De opbouwdoos die ik gelinkt had hierboven schroef je gewoon tegen de muur aan en je kan de kabel aan de zijkant of achterkant invoeren. In jou situatie zou je de opbouwdoos dus boven je PVC pijp moeten vastschroeven en de kabel dan gewoon via de zijkant naar binnen laten komen.
Achso, had ik weer niet goed gekeken. Ik zag een soort zwevend koppelstuk voor me 8)7 .

Hartstikke bedankt voor jouw oplossingen over hoe het netjes aan de wand te bevestigen, dat zijn inderdaad mooie afgewerkte oplossingen. Zit ik alleen met de vraag of ik de kabel moet vervangen, en of ik er een tweede kabel langs moet leggen. Ik was onder de indruk dat ik mijn telfort tv-kastje ook via de switch kon aansluiten (na wat zoekwerk op kpn/telfort forums zou dat moeten kunnen omdat ie managed is en vLan ondersteund?).

• rens-br

rens-br

Shoarmaboer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:48:
Zit ik alleen met de vraag of ik de kabel moet vervangen, en of ik er een tweede kabel langs moet leggen.
Je kan even controleren wat voor kabel het nu is. Stug / soepel / CCA. Als het een 'goede' kabel is, dan kan je gewoon de opbouwdoos kopen, keystones en een afdekplaat, een LSA tang en je bent klaar.

Persoonlijk zou ik gewoon het hele zaakje eruit trekken en twee kabels opnieuw trekken, voor die 18 euro zou ik niet moeilijk gaan doen.

Wat je in ieder geval sowieso niet moet doen is nog een kabel langs je al bestaande kabel trekken. De kans is dan aanwezig dat je de bestaande kabel beschadigd, of er weer uittrekt bij het doorvoeren van je tweede kabel.

Overigens als je mij het merk/type van je schakelmateriaal geeft, kan ik ook eens kijken of ik aansluitend schakelmateriaal kan vinden.
Ik was onder de indruk dat ik mijn telfort tv-kastje ook via de switch kon aansluiten (na wat zoekwerk op kpn/telfort forums zou dat moeten kunnen omdat ie managed is en vLan ondersteund?).
Dat klopt inderdaad. Bij Telfort, XS4all en KPN kan je inderdaad gewoon gebruik maken van hetzelfde kabeltje. Bij bijv. T-Mobile is het echter wel nodig om twee kabels te gebruiken voor internet en IPTV (al zijn ook daar weer oplossingen voor, maar dan wordt het wel heel technisch)

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 22-06-2018 13:54 ]

• Shoarmaboer
Ik ga er maar even vanuit dat die connectoren gewoon inadequaat waren voor wat ik ermee probeerde. Ik ga eerst met de huidige kabel jouw oplossing met keystones en opbouwdozen proberen, als dat niet werkt kan ik altijd nog twee nieuwe kabels erdoorheen trekken, en dan heb ik de keystones en opbouwdozen al.

@rens-br Hartstikke bedankt voor al je input! ik ga wat dingen bestellen en aan de slag.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Persoonlijk zou ik niet zomaar die kabel eruit trekken.
Een kabel die halverwege defect is, is erg onwaarschijnlijk en je zult niet de eerste zijn die een kabel eruit trekt en er geen nieuwe meer in krijgt.
Als er ergens onderweg een bocht is losgeschoten krijg je er nooit meer een andere kabel in.

Ik zou eerst gewoon eens proberen de zaken netjes op twee wandcontactdozen af te monteren.
Gaat het dan nog niet werken, kun je altijd nog die kabel gaan vervangen.

En zoals je zelf al concludeerde, koop goede spullen en geen rotzooi van de bouwmarkt.
Twee wandcontactdozen en een punchdown tool(gewoon zo'n plastic ding is echt voldoende) zijn de kosten niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 22-06-2018 14:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Shoarmaboer
En @Ben(V) natuurlijk ook bedankt, ik ga inderdaad eerst maar even wandcontactdozen afmonteren.

• rens-br

rens-br

Shoarmaboer schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:01:
Ik ga er maar even vanuit dat die connectoren gewoon inadequaat waren voor wat ik ermee probeerde. Ik ga eerst met de huidige kabel jouw oplossing met keystones en opbouwdozen proberen, als dat niet werkt kan ik altijd nog twee nieuwe kabels erdoorheen trekken, en dan heb ik de keystones en opbouwdozen al.
Dat is inderdaad ook helemaal waar. Succes met bestellen en maken. Betreft het patchen met een LSA tool, daar staat op deze pagina nog een filmpje met uitleg.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Shoarmaboer zorg dat je een UTP tester en multimeter tot je beschikking hebt.
Ik had laatst een huis ingericht en de tester deed bij twee punten niet: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Bleek de keystone behuizing verkeerdom te zitten (L = R, R= L).
Hele ijzeren doos uit elkaar gehaald 180 graden gedraait en het werkte weer.

Als ik dit van de te voren met een multimeter had getest scheelde het een hoop werk.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Shoarmaboer
DJMaze schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:02:
@Shoarmaboer zorg dat je een UTP tester en multimeter tot je beschikking hebt.
[...]
Bleek de keystone behuizing verkeerdom te zitten (L = R, R= L).
[...]
Als ik dit van de te voren met een multimeter had getest scheelde het een hoop werk.
Goede tip voor de volgende keer.
Heb inmiddels alles via een opbouw- en een inbouwdoosje vastzitten. Alles werkte meteen vlekkeloos, switch gaf gigabit snelheden aan. Dus bedankt iedereen voor de hulp!
Pagina: 1