Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 15:40
Voor mijn vriendin ben ik een PC aan het bouwen. Ik denk dat ik redelijk goed zit. Maar het lijkt me fijn om nog wat feedback te verzamelen, zodat ik zeker weet dat alles klopt.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office, browsen, lichte muziek verwerking (ter ondersteuning van koormuziek oefenen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 600,-. Ik denk dat met bovenstaande eisen meer onzin is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de randapparatuur gaat mee (toetsenbord, muis, beeldscherm met alleen een HDMI aansluiting).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard apparatuur, wel graag een courante SSD, en toch nog wel een DVD-brander.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alles mag, liefst wel A-merken. Liever een iets langzamere, betrouwbare PC die lang mee gaat dan een iets sneller die misschien na 3 jaar al vervangen moet worden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn vriendin wil graag geen ATX toren maar wat kleiners. Haar vorige laptop ging 7 jaar mee (en doet het nog steeds goed, maar wordt wel erg langzaam). Het zou heel fijn als deze PC ook weer heel lang mee gaat.

Ga je overklokken?
Nope :).

Wat verwacht je van ons?
  • Een laatste check of de componenten die ik nu heb uitgezocht bij elkaar passen en betrouwbaar zijn.
  • Ook zou ik graag weten of ik nog problemen kan verwachtten met het moederbord, of zijn alle AMD moederborden nu ge-update om de 2e generatie Ryzen processoren te ondersteunen?
  • Verder ben ik benieuwd of er nog kleine tweaks gemaakt kunnen worden aan het systeem. Vooral van de SSD en het moederbord ben ik nog niet zeker. Ik heb nu gekozen voor een SATA SSD omdat ik las dat budget m2 SSDs trager zijn dan SATA SSDs
  • Als laatste vroeg ik me af of de Ryzen 5 2400G overkill is. Misschien past een Ryzen 2200G beter?
Dit is wat ik tot nu toe uitgedacht heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 145,95€ 145,95
1ASRock AB350M Pro4€ 68,97€ 68,97
1Fractal Design Core 1100€ 36,84€ 36,84
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 165,-€ 165,-
1Lite-On IHAS124€ 12,37€ 12,37
1Cooler Master MasterWatt 450€ 52,94€ 52,94
1Samsung 860 EVO 500GB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 594,07

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 17:50
Wees gewaarschuwd, je moet de bios updaten voor dat die CPU werkt op dat mobo... Dus ja... problemen.

Ook is er officieel geen support voor je RAM, alleen voor een oudere versie, ik weet niet of dit problemen met zich mee zal brengen of niet.

[ Voor 41% gewijzigd door peize9 op 21-06-2018 13:15 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
peize9 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:12:
Wees gewaarschuwd, je moet de bios updaten voor dat die CPU werkt op dat mobo... Dus ja... problemen.
Hoe heb je dit gevonden? Op de site van de fabrikant zag ik dat de nieuwe CPUs wel ondersteund worden. Aangezien ik geen andere AMD Processor heb wil ik een moederbord kopen wat out-of-the-box werkt. Anders neem ik liever een oudere generatie processor.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
roy-t schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:15:
[...]

Hoe heb je dit gevonden? Op de site van de fabrikant zag ik dat de nieuwe CPUs wel ondersteund worden. Aangezien ik geen andere AMD Processor heb wil ik een moederbord kopen wat out-of-the-box werkt. Anders neem ik liever een oudere generatie processor.
http://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4/index.us.asp#CPU

je zou deze kunnen nemen:
pricewatch: Gigabyte B360M H I === idiot... das intel

[ Voor 16% gewijzigd door peize9 op 21-06-2018 13:47 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Hmm, dat geeft me niet veel meer info dan de specs pagina. De bios versie die de 2400G ondersteund is van 17 januari. Dus net 6 maanden oud. Kan ik er dan van uit gaan dat als ik het moederbord nu koop deze versie er al op staat? Ik neem aan dat dit voor andere moederborden niet anders is, tenzij het moederbord pas in februari op de markt is gekomen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peize9
roy-t schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:20:
[...]

Hmm, dat geeft me niet veel meer info dan de specs pagina. De bios versie die de 2400G ondersteund is van 17 januari. Dus net 6 maanden oud. Kan ik er dan van uit gaan dat als ik het moederbord nu koop deze versie er al op staat? Ik neem aan dat dit voor andere moederborden niet anders is, tenzij het moederbord pas in februari op de markt is gekomen.
Helaas niet, in een andere topic had ik die fout ook al gemaakt ( Van een laptop naar een desktop (Linux only) )... die word er niet bij geleverd. Voor €15 kan je wel de laatste versie laten instaleren.

[ Voor 5% gewijzigd door peize9 op 21-06-2018 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:42
Nee, je kan daar niet van uit gaan. Even vragen bij de leverancier. Ik ben trouwens erg tegen de AsRock B350 Pro4 aangezien hij berucht is op vastlopers, dus ik zou daar wel een ander pakken. Als je trouwens niet gaat overklokken kan een A320 bord ook.

Ik vind 16GB Ram een beetje veel tbh. Met 8 kom je met jouw verbruik ook echt prima uit. Verder mag de voeding bijvoorbeeld naar een pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

Verder bespaar je nog een duppie door de MX500 2,5" SSD te pakken ipv de Evo.

Ik zou lekker de 2400G erin laten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Nat-Water op 21-06-2018 13:26 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 07:24
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn vriendin wil graag geen ATX toren maar wat kleiners. Haar vorige laptop ging 7 jaar mee (en doet het nog steeds goed, maar wordt wel erg langzaam). Het zou heel fijn als deze PC ook weer heel lang mee gaat.
je hebt een compacte mATX kast gekozen maar het blijft een flinke toren. Heb je ook mITX overwogen dan kan hen nog een stuk kleiner categorie: Behuizingen, helemaal als je een externe dvd drive neemt. Vriendin bij >> jij blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlguys
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 09:59
Grappig, vorige week ook pc besteld met zelfde mobo en processor. Moederbord was met laatste bios geleverd. En heb 2x 4gb dual als geheugen genomen. Bij mij draait dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Rrob schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:24:
[...]

je hebt een compacte mATX kast gekozen maar het blijft een flinke toren. Heb je ook mITX overwogen dan kan hen nog een stuk kleiner categorie: Behuizingen, helemaal als je een externe dvd drive neemt. Vriendin bij >> jij blij ;)
Ik heb ook mITX bekeken, maar vond de prijs van de moederborden dan erg ongunstig!
mlguys schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 21:26:
Grappig, vorige week ook pc besteld met zelfde mobo en processor. Moederbord was met laatste bios geleverd. En heb 2x 4gb dual als geheugen genomen. Bij mij draait dit prima
Het kan dus wel :). Ik zal even informeren bij de winkel :).

Ondanks de rare naam (AB350 in de naam maar een X370 chipset). Kan ik dan beter dit moederbord nemen pricewatch: Gigabyte GA-AB350M-DS3H vanaf de eerste bios versie al support voor de 2400G, ongeveer dezelfde prijs en features.

[ Voor 12% gewijzigd door roy-t op 22-06-2018 13:20 ]

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:47
Waar zie je dat de X370 chipset altijd 2400G support? Naar mijn weten is dit alleen voor de X470 chipset.
Bij Azerty krijg je een BIOS update voor 10 euro.
Je kan ook nog een gratis bootkit van AMD lenen, maar dat is wel (veel) meer moeite.
Pagina: 1