Vloerverwarming ombouwen naar elektrisch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1086985

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb het idee om mijn bestaande vloerverwarming in de woonkamer (ingeslepen in vloer) los te koppelen van mijn CV installatie en er een stand-alone systeem van te maken.
Het verwarmen van dit systeem wil ik dan elektrisch gaan doen. De huidige installatie (verdeler & pomp) wil ik graag behouden.

Google heeft mij niet kunnen helpen in mogelijke oplossingen, vandaar hier maar een poging.
Mijn grootste vraag voor dit moment is hoe ik dit gesloten systeem dan moet gaan verwarmen.

Naar wat ik kan vinden lijkt een doorstroomsysteem wel een leuke oplossing (compact).
Alleen gaat een doorstromer volgens mij normaal pas werken nadat een kraan wordt opengezet? Dat is met vloerverwarming niet echt van toepassing...
Hoe zou ik in dit geval het systeem kunnen triggeren? Door middel van inschakeling van de pomp?
De pomp zou ik dan bijvoorbeeld via mijn Homey (Z-Wave tussenstekker) kunnen laten schakelen.

Heeft iemand inzicht of hetgeen ik verzonnen heb zou kunnen werken?
Waar zou ik dan bijvoorbeeld nog aan moeten denken?

Of is het niet zo'n handige oplossing en heeft iemand anders nog een slim idee?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:19
Waarom wil je dit doen?????
Als het om geld/gas besparen is, is een doorstromer geen goed idee.

Er zijn doorstromers specifiek voor CV incl pomp, maar financieel is een warmtepomp interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 19:06
Waarom wil je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Als je met COP 1.0 (dus een doorstromer of ander warmte element) dit gaat doen loop je er financieel compleet op leeg tenzij je 10000Wp heb liggen op je dak. Als je het echt wil is het een heel simpel systeem, een heater in een vloerverwarmingsloop waarbij de aanvoer en/of retour temperatuur gemonitord word en domweg de heater af/aan geschakeld gaat worden als er warmte vraag is. (de aanvoer/retour temperatuur werkt als override om de heater af te schakelen als de maximale waarden overschreven worden). Een goede vraag is is of jouw huidige vloerverwarming pomp gemaakt is om de extra weerstand / drukval van een heater te overbruggen en genoeg water door de heater jaagt. Ook als het weer een apart water circuit is dan moet er ook een expansievaatje komen natuurlijk lijkt me.

Als je dit met een lucht/water of water/water warmtepomp wil doen dan is dat een veel slimmer plan denk ik. Dan is het eigenlijk precies dezelfde opzet als met een gasketel.

[ Voor 68% gewijzigd door Lollercopter op 21-06-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:00
Kijk eens in DED bij de forumtopics over verwarmen met een lucht/water of water/water warmtepomp. 1 op 1 elektrisch met een doostroomverwarmer is het equivalent van geld wegpissen, dat moet je niet willen.

Schopje WVB >>> DED.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:11
Interessant, ik ga deze even volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

als je puur met een doorstroomverwarmer gaat verwarmen (COP=1), dan betaal je dik 2,5x zoveel voor dezelfde hoeveelheid warmte. Niet doen dus.

je kan wel het water opwarmen met een warmtepomp. Die aansluiten op de VVW en dan heb je een duurzamere oplossing, bovendien betaal je nu nog maar 60-70% van de kosten van gas.

Je hebt nu twee verwarmingssystemen. Nu nog een leuke regelstrategie bedenken om eea aan te sturen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verwarmen doe je gewoon met een warmtepomp (en het e-verbruik ligt dan 4x lager dan met een e-element)
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Let wel: de pana heeft ook een pomp, dus wil je de huidige vvw-pomp blijven gebruiken, zou ik er een buffervaatje (ontkoppel-buffer) tussen zetten. (eventueel met hygienespiraal in het vat als voorverwarmer van je tapwater + doorstromer op 3-fase, van 30 -> 45 graden voor sww)
Of de huidige verdeler vervangen voor een gesloten verdeler (zonder pomp)

Of gebruik de Atlantic explorer 3, WP boiler spiraal voor de CV. (out of the box / hobbybob)
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-06-2018 18:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jullie reacties!

Als ik een en ander zo lees, dan krijg ik het vermoeden dat mijn idee niet zo'n goed idee is... :-)

Het "waarom" is eigenlijk ontstaan omdat ik de vloerverwarming beter wil kunnen regelen.
Ik heb nu een Honeywell Evohome met een HR92 radiatorregelaar.
Werkt op zich heel leuk, maar heb problemen met de HR92.
Deze is geplaatst op een nieuwe thermische radiatorkraan, maar dat werkt niet lekker; HR92 draait vaak niet ver genoeg open om water door te laten.
HR92 denkt bijv. dat de kraan helemaal is opengedraaid, maar in werkelijkheid is het maar een kleine doorstroomopening.
Dit geldt voor alle combinaties HR92 en radiatorkraan in huis, maar de vloerverwarming heeft hier het meeste last van.

Daarom dus het idee om de vloerverwarming los te koppelen van de rest. Dan kan de HR92 en thermische radiatorkraan weg en stuur ik de warmte middels een doorstroomsysteem.

Ik heb nul kennis van noodzakelijke vermogensafgifte enzo...
Ging er eigenlijk vanuit dat er niet zo heel veel voor nodig was om het water in de vloerverwarmingsbuizen op te warmen. Wat zal er in zitten? Paar liter?

Ik had zelf dit ding gevonden? Lekker compact en dus op te hangen naast het vloerverwarmingsysteem.
http://www.budgetheat.eu/...00watt-8719128651187.html

Had het idee om zo'n ding dan in te stellen op een warmte van bijv. 25-30 graden om daarmee de vloertemperatuur in de winter zo'n beetje constant warm te houden.

Maar als ik jullie goed begrijp werkt dat dus voor geen meter en betaal ik mij hiermee blauw aan energiekosten?

Voor het doel lijkt mij een warmtepomp een beetje prijzig worden, en een veel te groot apparaat om netjes in een hoekje weg te stoppen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Valt tegenwoordig reuze mee qua grootte, en met de huidige subsidie ook qua prijs.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:18

Theo

moederbord

Anoniem: 1086985 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 10:31:
Dank voor jullie reacties!

Als ik een en ander zo lees, dan krijg ik het vermoeden dat mijn idee niet zo'n goed idee is... :-)

Ik heb nul kennis van noodzakelijke vermogensafgifte enzo...
Ging er eigenlijk vanuit dat er niet zo heel veel voor nodig was om het water in de vloerverwarmingsbuizen op te warmen. Wat zal er in zitten? Paar liter?

Ik had zelf dit ding gevonden? Lekker compact en dus op te hangen naast het vloerverwarmingsysteem.
http://www.budgetheat.eu/...00watt-8719128651187.html

Had het idee om zo'n ding dan in te stellen op een warmte van bijv. 25-30 graden om daarmee de vloertemperatuur in de winter zo'n beetje constant warm te houden.

Maar als ik jullie goed begrijp werkt dat dus voor geen meter en betaal ik mij hiermee blauw aan energiekosten?

Voor het doel lijkt mij een warmtepomp een beetje prijzig worden, en een veel te groot apparaat om netjes in een hoekje weg te stoppen ;-)
Een beetje vloerverwarming is 100 meter per vloerverwarmingsgroep. Dus hoeveel aanvoer/retourbuizen heb je voor je vloerverwarming? Iedere groep (100 meter, 15mm diameter) is zo'n 15 liter aan water.

Wil je dit elektrisch verwarmen dan loop je daar financieel echt compleet op leeg; helemaal als je het ook als verwarming gebruikt. Verwarmen op stroom is ongeveer 3 maal zo duur dan op gas. Stel je verbruikt nu 2.000 m3 aan gas voor verwarming dan gaat elektrisch verwarmen je per jaar ruim 2.000 euro meer kosten..

Alternatief is een warmtepomp (zoek naar een lucht/water warmtepomp monoblock) Deze zijn iets groter dan een buitenunit van een airco, en je kan ze direct aansluiten op je vloer. In gebruik zijn ze ongeveer 35% goedkoper dan met verwarmen op gas. (je bespaart dus 400 euro per jaar) Een warmtepomp hoeft niet duur te zijn.
Meer info en ervaringen met warmtepompen: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6

Maar het beste is gewoon om je probleem bij de bron aan te pakken, ipv met je vloerverwarming aan de gang te gaan! (Al is een warmtepomp helemaal geen slecht idee)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-04 21:45
Gewoon een kraan plaatsen die bij de hr92 past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-04 20:51
Als ik het zo lees, kan je niet beter een andere pomp op de unit plaatsen. een met regelbare doorvoersnelheid en temp sensor ? (Dat aanvoer temperatuur niet te hoog is).

Weet niet of je vloerverwarming de hoofdverwarming is ?
+/- 12 / 15 cm naast elkaar liggend in de vloer.

Indien dit het geval is, vergeet niet dat je je massa warm moet houden om de efficiëntie van vloerverwarming terug te verdienen.

[ Voor 242% gewijzigd door 88Gamer88 op 24-06-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Staat je hr92 wel in full open/close stand ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Terug van even weggeweest ;-)

Lijkt mij verstandig om maar af te zien van het project elektrisch verwarmen van de vloerverwarming.
Blijkbaar heb ik mij de kosten van het verwarmen / warmhouden niet goed gerealiseerd...

De HR92 staat wel goed ingesteld (met full open).
Het is mij alleen opgevallen dat de eerste paar omwentelingen van de HR92 eigenlijk niets doen voor de radiatorkraan en er daardoor geen water doorkomt.

De HR92 werkt zodanig dat als de Evohome bepaald dat er slechts een beetje warmte nodig is, de HR92 zichzelf maar een klein beetje opendraait. Alleen dat kleine beetje doet dus niets voor de radiatorkraan...

Door een extern bedrijf destijds alle radiatorkranen laten plaatsen i.s.m de HR92, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat hij wel weet welke combinatie het best bij elkaar past.
Zijn er hier gebruikers die ook gebruik maken van de HR92 en mijn probleem totaal niet herkennen?
Welke radiatorkranen gebruiken jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Anoniem: 1086985 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 14:00:
De HR92 werkt zodanig dat als de Evohome bepaald dat er slechts een beetje warmte nodig is, de HR92 zichzelf maar een klein beetje opendraait. Alleen dat kleine beetje doet dus niets voor de radiatorkraan...
Dan staat ie dus niet goed, hij moet zo ingesteld staan dat ie óf dicht is óf volledig open. Hij moet dus niet 'moduleren'.
Parameter 6 op op 1 staan, 'full stroke'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou het echt zo simpel zijn?
Ik ga vanavond de instellingen checken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:11
Anoniem: 1086985 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:36:
Zou het echt zo simpel zijn?
Ik ga vanavond de instellingen checken! :)
En wat is eruit gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De instelling stond al goed, dus dat geeft helaas niet het juiste resultaat.
Het is te warm om de verwarming goed te kunnen testen, dus daarmee ga ik verder als het weer wat kouder wordt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devriesco
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09-04 20:38
Is er inmiddels iemand die met de huidige gas prijzen hier toch iets is mee gaan doen?
Ik verwarm mijn huis met 4 airco units en dat bevalt me prima.
Het enige nare is koude voeten in de woonkamer.
De vloer hoeft niet mijn woonkamer te verwarmen, als de kou er maar van af is.

[ Voor 16% gewijzigd door Devriesco op 09-04-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

@Devriesco Beetje onzinnige kick, gasprijs zit ook voor een groot deel aan elektriciteit vast dus zolang je met cop 1 verwarmt is er niets te halen. Alle reacties zijn nog steeds van toepassing.

Pagina: 1