Nieuwe voeding voor 5 jaar oude PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Mijn broertje heeft zo'n 5 jaar geleden een game-pc gebouwd met de onderstaande onderdelen. Ongeveer een maand geleden kreeg die pc kuren, bestaande uit random vastlopers en soms zelfs uitval, met name bij hoge belasting (gamen). Afgelopen week is hij er helemaal mee opgehouden, en hij reageert niet meer op het indrukken van de powerknop. Omdat de voeding niet van de hoogste kwaliteit is, en dit soort rare problemen vaak voeding-gerelateerd zijn, hebben we deze losgekoppeld van het systeem en "droog" geprobeerd de voeding te starten. De 12V-lijn lijkt te werken (een per ongeluk nog aangesloten (MOLEX) casefan ging draaien), maar verder geen sjoege.

Uiteraard hebben we vervolgens een leen-voeding gebruikt om de PC kaal (dus zonder GPU en HDDs) te starten. Dit werkt: we kwamen zelfs de UEFI in. Helaas had de leenvoeding niet het benodigde vermogen (en de benodigde kabels) voor het starten met GPU en HDDs, dus dat hebben we niet kunnen testen.

Onze conclusie is dat hoogstwaarschijnlijk de voeding overleden is, en dat een nieuwe voeding de problemen zou kunnen oplossen. Het is al een tijd geleden dat ik een PC gebouwd heb, dus ik ben een beetje uit de huidige onderdelenmarkt. Daarom mijn vraag: Welke voeding is het meest geschikt voor zijn systeem?

Ik zag dat op het forum vaak pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W en pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W worden aangeraden. Omdat de HD7950 vrij power-hungry is, vraag ik me af of 450W genoeg is? En is er een goede reden om die 3 tientjes extra neer te tellen voor de BeQuiet?

Budgettair gezien wil hij graag onder de 100 euro blijven, het lieft ook onder de 70, maar als er een goede reden is om meer uit te geven staat hij daarvoor open.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 215,50€ 215,50
1ASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB Boost GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1500DM003 , 1,5TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 20,50€ 20,50
1Sharkoon WPM600€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 236,-

Plus nog een generieke DVD-speler en 8GB DDR3 1600MHz, en in elkaar gezet in een microATX-formaat kast.

Beste antwoord (via Esumontere op 20-06-2018 12:46)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:36
Veel meer dan 300w ga je met dit systeem niet uit de voeding trekken. 450w is daarom genoeg. De Bitfenix Formula Gold is een hele goede voeding voor die prijs, zoniet de beste in deze prijsklasse. Iets beter nog is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M en de beste de be quiet! Straight Power 11 maar daar betaal je ook voor.
Zenix schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:04:
Als je boel flink wilt gaan over klokken
Met een non K cpu op B85? Denk het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 19-06-2018 23:07 ]

Alle reacties

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:43

Zenix

BOE!

Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Zoals ik daar kan lezen is Bitfenix idd prima, 450W moet prima gaan met de HD7950. Als je boel flink wilt gaan over klokken kan je broer nemen pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Veel meer dan 300w ga je met dit systeem niet uit de voeding trekken. 450w is daarom genoeg. De Bitfenix Formula Gold is een hele goede voeding voor die prijs, zoniet de beste in deze prijsklasse. Iets beter nog is de pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M en de beste de be quiet! Straight Power 11 maar daar betaal je ook voor.
Zenix schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:04:
Als je boel flink wilt gaan over klokken

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 19-06-2018 23:07 ]

• Zenix

Zenix

BOE!

Uszka schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:07:
[...]

Ik had het niet over de CPU, want dat kan niet. Een HD7950 met dikke overklok kan zo'n 80~100w meer trekken. Daarnaast zal de fan van de voeding ook meer lawaai gaan maken bij een hogere belasting, voor mij geen optie.

• Uszka
Zenix schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:52:
Daarnaast zal de fan van de voeding ook meer lawaai gaan maken bij een hogere belasting
https://www.cybenetics.com/a/V7n/ 32,4 dB(A) @ full load bij een omgevingstemperatuur van bijna 45 graden is erg stil. In de praktijk zal het stiller zijn omdat de omgevingstemperatuur veel lager is.

• Zenix

Zenix

BOE!

Uszka schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:19:
[...]

https://www.cybenetics.com/a/V7n/ 32,4 dB(A) @ full load bij een omgevingstemperatuur van bijna 45 graden is erg stil. In de praktijk zal het stiller zijn omdat de omgevingstemperatuur veel lager is.
Ik had ook geen straaljager verwacht bij goede voeding :P
Maar ik heb het liefste dat de fan niet eens aangaat :) Hij is idd wel stil.

• Uszka
Liever een langzaam draaiende fan en iets airflow dan geen fan. Dat is beter voor de levensduur van de componenten.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:13

Esumontere

Floep, banaan.

Topicstarter
Inmiddels is de bitfenix whisper besteld! Bedankt allen!
Pagina: 1