Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 17:39
Ik hoop dat ik dit topic in het juiste forum-deel heb gestart, mede omdat mijn vraag voornamelijk gaat over de samenwerking mét de Mac cq. Mac omgeving in de grafische sector.

Wat het is 't verhaal?

Ik werk al sinds jaar en dag op een Mac en ben compleet Mac-minded. Voornamelijk dankzij het gebruiksgemak waar ik aan gewend ben en het feit dat ik in de grafische industrie werk, waar de Mac zo'n beetje het "go-to" apparaat is. In het verleden ook mede de stabiliteit en font-weergave (font aliassing e.d.)

Sinds anderhalf jaar ben ik voor mezelf begonnen en heb een MacBook Pro gekocht in 2016. Prima werkmachine, maar geld-snelheid ratio was meer uit balans dan ik gewend was van de Mac. De CPU is prima, de AMD Pro 460 wat minder. Het is geen game-GPU dus dat verwacht ik er ook niet van, maar als ik kijk dat Adobe snéller is op een GTX-1060 met dezelfde CPU, dan wringt dat wel een beetje.

Wat ik me dus afvraag, en waar hopelijk mensen hier me meer over kunnen vertellen:
Zijn hier mensen die met een Windows PC in een Mac omgeving met Mac-server werken? En hoe ervaar je dat?
  • Heb je bijvoorbeeld problemen met font-activatie software? (Mac heeft Suitcase of Linotype Fontexplorer)
  • Heb je problemen met het verbinden met het Mac-netwerk?
  • Heb je problemen met het wisselen van bestanden via dit netwerk?
  • Zijn er andere euvels waar je tegenaan loopt als je met een Windows PC in een Mac-omgeving werkt, zoals bijvoorbeeld werken met Keynote of Numbers, omdat hun Powerpoint en Excel tegenhangers niet 100% uitwisselbaar zijn?
Ik hoop dat jullie hier wat meer over kunnen vertellen, want online kom ik bijzonder weinig tegen :) Aangezien Windows 10 een stuk stabieler en uniformer lijkt te zijn dan de voorgaande Windows-versies, en de groeiende prijsvoordelen van een PC t.o.v. een Mac (en de steeds langzamere ontwikkelingen van Mac-hardware), krijg ik steeds meer interesse in een PC als werk-comptuer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:48
Als je behoefte hebt aan een betere GPU, dan zou je natuurlijk ook een externe grafische processor kunnen aansluiten op je MacBook Pro. Op die manier hoef je niet over te stappen naar Windows en heb je toch een betere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:37

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Er is een uitgebreid topic van RoyK over zijn overstap van mac naar Win (hij doet ook grafisch werk). Wel de moeite waard om op te zoeken denk ik 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@MelvinW: Een externe GPU vind ik veel te duur voor wat het doet, en van de Macs vond ik dat vroeger altijd zo prettig: alles wat ik wilde zat geintegreerd. Daarom ben ik ook niet helemaal gelukkig met m'n MacBook Pro: met die USB-C poorten die an sich geweldig snel zijn, heb ik weer allerhande adapters nodig om 't werkzaam te krijgen. Niet echt de bedoeling van een laptop lijkt me :)

@kaassouffle, weet je toevallig welk topic dat was? Ik kan die niet vinden namelijk, of ik zoek als een blinde vink natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt @Wouter36, ik liep er nét toch nog zelf tegenaan :) Ik zie dat 't topic al bijna 2 jaar oud is, dus ik hoop dat @RoyK nog aanwezig is hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Wij gebruiken ook voornamelijk mac's op de DTP afdeling maar zodra er iets gerendert moet worden dan gaat dat naar zware windows workstations of zelfs complete renderfarms draaiend op windows of linux (op basis van centos). Prijs/performance is het een no brainer.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zit zelf op 't moment een beetje te denken aan een kleine PC voor thuis met een CPU die minstens zo snel is als die van mijn MacBook Pro (wat niet heel lastig is aangezien dat een low voltage variant is), en een fors sterkere GPU.

Het hoeft gezien m'n werkzaamheden niet bijzonder veel sterker te zijn, maar als ik puur naar hardware kijk, kan ik voor ongeveer 35-40% van de prijs een machine kopen die zeker op GPU gebied een heel stuk vlotter is.

@DukeBox, werkt dat een beetje in jullie bedrijf? Gezien de opstelling lijkt het me dat er bij jullie een PC-server draait? Kunnen Macs daar dan via NFS nog fatsoenlijk op zoeken? Aangezien SMB voor de Mac moeilijk te indexeren en dus moeilijk zoekbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Kapotlood schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:25:
@DukeBox, werkt dat een beetje in jullie bedrijf? Gezien de opstelling lijkt het me dat er bij jullie een PC-server draait? Kunnen Macs daar dan via NFS nog fatsoenlijk op zoeken? Aangezien SMB voor de Mac moeilijk te indexeren en dus moeilijk zoekbaar is :)
Op dat soort omgevingen draai je HELIOS, denk dat dat het meest gebruikte product in de grafische sector is. Met een synology kan je ook een hoop oplossen qua indexering (al heeft het meer met de view in finder te maken). Een windows server werkt over het algemeen niet zo goed als deze niet voldoende IOP's heeft om aan de idioot hoge io load van de mac's te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb bij een paar bedrijven een Qnap als server gezien welke geen NFS ondersteunt. Zoeken op de server vanaf een Mac was werkelijk altijd een drama om het heel zachtjes uit te drukken. Het werkte gewoon nooit zoals het hoorde, terwijl je met NFS automatische indexering had en als een trein perfecte zoekresultaten kon krijgen.

Ik ben zelf ontwerper en werktekenaar, en kom over 't algemeen meer bij bedrijven die een Mac-server hebben, hoewel de laatste tijd ook wat vaker bij bedrijven die een Linux of Windows netwerk hebben... maar niemand daar kan me vertellen hoe of wat precies omdat daar een extern IT-bedrijf voor is. En die zijn uitgerekend nooit aanwezig als ik daar dan een keer een vraag heb, vandaar dat ik 't een puntje vindt om dan zomaar met een Windows PC langs te komen als daar verder alles is ingesteld voor Mac-gebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Om een of andere reden worden dat soort omgevingen neergezet met een verhaal erbij dat het allemaal er ingewikkeld en moeilijk is maar over het algemeen valt dat reuze mee.

Met het wegvallen van OSx servers en de beperkte mogelijkheden om (gesupport) extern snelle storage te koppelen is er niet heel veel. Qnap's kwam ik in het begin ook vaker tegen, net als Thecus maar tegenwoordig heeft Synology die allemaal vervangen. Zolang je van zo'n nas maar weet hoe je deze optimaliseert voor indexering is het een prima oplossing maar het haalt het niet bij Helios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Kapotlood schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:41:
Ik heb bij een paar bedrijven een Qnap als server gezien welke geen NFS ondersteunt. Zoeken op de server vanaf een Mac was werkelijk altijd een drama om het heel zachtjes uit te drukken. Het werkte gewoon nooit zoals het hoorde, terwijl je met NFS automatische indexering had en als een trein perfecte zoekresultaten kon krijgen.

Ik ben zelf ontwerper en werktekenaar, en kom over 't algemeen meer bij bedrijven die een Mac-server hebben, hoewel de laatste tijd ook wat vaker bij bedrijven die een Linux of Windows netwerk hebben... maar niemand daar kan me vertellen hoe of wat precies omdat daar een extern IT-bedrijf voor is. En die zijn uitgerekend nooit aanwezig als ik daar dan een keer een vraag heb, vandaar dat ik 't een puntje vindt om dan zomaar met een Windows PC langs te komen als daar verder alles is ingesteld voor Mac-gebruikers :)
Waarom wordt er dan geen Samba server klaargezet? je kan kan dan met OSX, Windows en Linux verbinden.
Je gebruikt dan het SMB protocol om met de server te verbinden.

https://support.apple.com/nl-nl/ht204445

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Berlinetta schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:13:
Waarom wordt er dan geen Samba server klaargezet? je kan kan dan met OSX, Windows en Linux verbinden.
Je gebruikt dan het SMB protocol om met de server te verbinden.
Omdat je helaas nog steeds functionaliteit mist waaronder het offloaden van indexeren waar dit topic over gaat (naast beperkte character set, folder colors, legacy fonts.. etc).
Performance technisch (data transfer) is SMB over het algemeen wel het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben er hoor @Kapotlood :D

Ik had altijd gedonder met mijn Qnap en mijn iMac. Timemachine was geen probleem. Maar gewoon de NAS benaderen was een irritatie moment. Als je geluk had was er in 1x verbinding. Als je pech had kon hij de NAS niet vinden. Moest je opnieuw verbinden. Wachten. Geen NAS gevonden. Qfinder draaien.. daar is hij. Verbinden. Verbinding gelukt.. soms niet, etc etc. Ik heb er veel over gezocht en gelezen. Het is gewoon een dingetje.

Dat is met mijn overstap naar een PC wel een stuk ontspannender geworden. De NAS is altijd beschikbaar en slechts seconden werk. Alsof het gewoon een HDD is in mijn computer.

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:25:
[...]

Omdat je helaas nog steeds functionaliteit mist waaronder het offloaden van indexeren waar dit topic over gaat (naast beperkte character set, folder colors, legacy fonts.. etc).
Performance technisch (data transfer) is SMB over het algemeen wel het snelst.
Ja en nu? Er is niet veel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Berlinetta schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 00:33:
Ja en nu? Er is niet veel keuze.
Beperkt maar zoals ik al eerder aanhaalde zijn er 3rd party oplossingen of de makkelijkste, indexeren uitzetten. Overigens werkt een tussenform vaak ook, in je view alleen de basale dingen aanzetten die je nodig hebt. Als het niet gaat om folders met duizenden files is dat over het algemeen prima te doen (lees niet lang wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zoeken is dramatisch op een Mac via SMB, tenzij je OSX indexering handmatig aan zet... maar dan zou je dat op elke computer elke dag handmatig (of via een scriptje) moeten herhalen. Niet echt een wenselijke situatie. NFS werkt wat dat betreft wel een stuk prettiger.

Maar goed, dat is niet erg relevant voor een Windows PC in een Mac omgeving. Maar dingen als font aliassing, Adobe automatisering, legacy fonts die van een Mac omgeving komen etc wellicht wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:04

talin

ES-MA

RoyK schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:02:
Ik ben er hoor @Kapotlood :D

Ik had altijd gedonder met mijn Qnap en mijn iMac. Timemachine was geen probleem. Maar gewoon de NAS benaderen was een irritatie moment. Als je geluk had was er in 1x verbinding. Als je pech had kon hij de NAS niet vinden. Moest je opnieuw verbinden. Wachten. Geen NAS gevonden. Qfinder draaien.. daar is hij. Verbinden. Verbinding gelukt.. soms niet, etc etc. Ik heb er veel over gezocht en gelezen. Het is gewoon een dingetje.

Dat is met mijn overstap naar een PC wel een stuk ontspannender geworden. De NAS is altijd beschikbaar en slechts seconden werk. Alsof het gewoon een HDD is in mijn computer.
hmm ik heb thuis na aanleiding van mijn vorige werk een zelfde opstelling gemaakt omdat die gewoon perfect werkte.
reclame bureau aan de A'damse grachten 90% apple alleen de receptie hadden 2 windows pctjes voor hun mail en agenda's.
4 Qnap apparaten als file server, een mix van macbook's en iMac's 2 Debian servers voor diverse dingen maar nooit dat er gezeur was over slecht gemounte netwerkmappen of schijven.

ik heb thuis een windows vrij huis, Macbooks en Airs en diverse iPads, allemaal maken ze gebruik van een Qnap file share, films kijken vanaf de iPad of netwerkschijven op de Books of Airs.
ik heb een 2de Qnap die backup doet maar nooit problemen.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Qnaps an zich werken prima, en qua hardware zijn ze wat sneller dan Synology. Maar NFS support is er niet dus indexering en zoeken werkt niet of erg gebrekkig. Vandaar dat aantal niet erg Mac minded is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

@talin Ongetwijfeld zullen anderen niet dezelfde issues ervaren als ik had. Het maakt ook niet zo uit, het verhelpt niet het gevecht die ik had (en nog steeds heb op mijn iMac) om op een normale en snelle manier verbinding te maken met mijn Qnap. Denk aan een schijf zichtbaar in Finder om even snel wat van je Qnap te trekken of er naartoe te schrijven.

Geinig hoe het kan lopen. Hier was het een huis met alleen Apple producten. En langzaam aan is het een mix geworden van diverse machines en Os'n. Alle iPhones zijn nu bijna uit de roulatie en zijn Samsungs geworden. Ook de iPad is recent vervangen door een Galaxy Tab. Als ik mn TV vervang eind dit jaar (ik hoop wat te scoren met een leuke black friday actie iod) en zal de Apple TV ook niet meer nodig zijn gezien Netflix tegenwoordig build-in is.

Ik weet niet of ik mijn Macbook zou willen vervangen voor een ander product. Kan het me op dit moment niet voorstellen iig haha.

Mijn portfolio op Instagram

Pagina: 1