Harddisk kapot, data nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 22:35
De harddisk van een familielid heeft het begeven en diegene heeft helaas geen backup van de data.

Ik heb de harddisk uit de laptop gehaald en geprobeerd om deze via mijn hdd docking station uit te lezen. De harddisk gaat wel spinnen, maar ik kan deze niet benaderen via verkenner, schijfbeheer of een aantal recovery tools (EaseUS) die ik geprobeerd heb. Hij blijft dan gegevens over de harddisk laden en is hier na een aantal uur nog niet mee klaar.

Ook heb ik de tool HDDscan gebruikt om diagnostische informatie over de harddisk op te vragen.

Resultaat scan

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HqrK2bB.jpg

Resultaat SMART test

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/HqrKdN3.jpg

Hier lijkt hij de schijf wel gedeeltelijk te kunnen uitlezen.

Zijn er nog manieren om de data terug te krijgen, zonder de schijf naar Stellar te hoeven sturen?

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-01 22:56
Misschien kun je proberen om de inhoud van de schijf doormiddel van een `dd` naar een andere schijf te kopiëren. Wellicht dat dit nog wil lukken. Maar ik acht de kans niet heel groot.

Hier wat meer info: https://wiki.archlinux.org/index.php/disk_cloning

Disk waar het heen gaat moet in ieder geval minimaal net zo groot zijn, of groter.

[ Voor 14% gewijzigd door g00gle op 18-06-2018 12:14 ]

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-01 19:42
Soms kan je de printplaat van de harddisk vervangen (door een exact gelijk exemplaar) en als dat de oorzaak van de problemen was zou het kunnen dat de data weer te lezen is.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

Check je SMART

Lijkt er op dat. je te maken hebt met bad sectors (met of zonder fysieke schade).

Om je USB docking station uit te sluiten kan je de disk even aan een eigen power en sata port hangen.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-01 20:39

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Als de data je familielid echt wat waard is; ga naar een professioneel recovery bedrijf. Voor een ~€700-1000 heb je de data met redelijke zekerheid weer terug. Hoe meer je zelf zit te prutsen, hoe lastiger het voor dit soort partijen wordt om data te herstellen.

Dit zal ze (helaas op een minder prettige manier) het belang van backups leren.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:33
Je harde schijf heeft bad blocks maar de data is nog 'als je het op de juiste manier doet' voor een deel te herstellen.

Download een restore programma zoals Acronis en voer de data recovery uit.

als de data echt heel belangrijk is, dan moet je echt naar een data recovery bedrijf.

LET OP: Hoe vaker je de harde schijf gaat uitlezen hoe erger hij er aan toe zal zijn.

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-01 20:42
EaseUS is troep.
Ik heb super goede ervaringen met R-Studio.
Die heeft voor mij een volledig gecrashde schijf bijna volledig gerecovered op de bad blocks na.

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Leader98 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:13:
Soms kan je de printplaat van de harddisk vervangen (door een exact gelijk exemplaar) en als dat de oorzaak van de problemen was zou het kunnen dat de data weer te lezen is.
Dat is in dit geval duidelijk niet het probleem.

@.GoO Als je het per sé zelf wil doen: Start een linux machine en ga aan de slag met DDrescue. Sluit je disk direct aan via SATA, niet via een USB-SATA converter, dat geeft alleen maar ellende bij bad blocks en direct I/O.

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik zie dat deze tip nog niet voorbij is gekomen, maar voordat je gegevens van de harddisk probeert te halen, stop deze eerst een paar uur (luchtdicht verpakt) in de vriezer. Heeft bij mij geholpen om alsnog een hoop gegevens van een disk af te kunnen halen.
Zie o.a. hier: https://lifehacker.com/55...ive-in-your-freezer-redux

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

Seagate heeft ook recovery services varierend van zelf doen tot opsturen van de drive.
https://www.seagate.com/s...ecover/recovery-software/ (vanaf €79, probeer versie beschikbaar)

Of ~700 als je de files nadien wilt downloaden (~1000 als je een vervangende drive met files wilt ontvangen)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Thematopic: Datarecovery is ook handig om door te nemen voor datarecovery.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Tortelli schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:53:
Als de data je familielid echt wat waard is; ga naar een professioneel recovery bedrijf. Voor een ~€700-1000 heb je de data met redelijke zekerheid weer terug. Hoe meer je zelf zit te prutsen, hoe lastiger het voor dit soort partijen wordt om data te herstellen.

Dit zal ze (helaas op een minder prettige manier) het belang van backups leren.
Volgens mij is dit de enige juiste tip. Geen akties meer op deze schijf uitvoeren en door een professioneel bedrijf dit laten doen. Elke mogelijke schrijfactie die je op deze schijf doet is mogelijk schadelijk voor de data.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 22:35
Bedankt voor alle tips. Ik ga even overleggen of ik zelf nog een aantal pogingen zal wagen, of dat we het aan een professional overlaten.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:48
Leader98 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:13:
Dit geldt alleen als je printplaat stuk is. In geval van kapotte sectoren heeft dit niets te maken met je printplaat.

• TommyboyNL
  • Niet online
Elijan9 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:11:
Ik zie dat deze tip nog niet voorbij is gekomen, maar voordat je gegevens van de harddisk probeert te halen, stop deze eerst een paar uur (luchtdicht verpakt) in de vriezer. Heeft bij mij geholpen om alsnog een hoop gegevens van een disk af te kunnen halen.
Zie o.a. hier: https://lifehacker.com/55...ive-in-your-freezer-redux
Ho! Nee! Niet doen! Dit kan alleen helpen bij mechanische problemen (vastgelopen lager bijvoorbeeld), dat is hier duidelijk niet aan de orde. Je gaat je alleen maar meer potentiële ellende op de hals halen door de kans op condensvorming.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:50
Als je besluit hier verder aan te gaan werken, maak dan eerst een forensische kopie op een andere schijf. En ga daar pas recovery op uitvoeren. De meeste tools kunnen dit, zet het vinkje "negeer defecte sectoren" echter wel aan.

Als de schijf tijdens recovery nog meer sectoren vernietigd, is het net als dweilen met de kraan open.
Hoewel, 23 defecte sectoren nog niet het einde is (een schijf kan er duizenden hebben) betekent het wel dat er iets mis is.

Nuttige tools, Macrium en Runtime.org

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 18-06-2018 15:46 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-01 20:49
Alternatief, kost niets: laat de schijf eens een halve dag aan staan zonder er iets mee te doen. Dan zal de schijf zelf de current pending sectors her-uitlezen en wegwerken. Wellicht heb je dan de data terug.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:50
@Renault of hij maakt juist meer sectoren kapot.

• TommyboyNL
  • Niet online
Renault schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:16:
Alternatief, kost niets: laat de schijf eens een halve dag aan staan zonder er iets mee te doen. Dan zal de schijf zelf de current pending sectors her-uitlezen en wegwerken. Wellicht heb je dan de data terug.
Zeer slecht advies! Een disk die al overduidelijk aan het sterven is voor Jan met de korte achternaam een halve dag laten draaien...
Elke seconde dat die disk nog leeft moet je benutten om er data vanaf te halen, of er zelf niks meer aan doen en een pro inschakelen.

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 12:12
TommyboyNL schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:40:
[...]

Ho! Nee! Niet doen! Dit kan alleen helpen bij mechanische problemen (vastgelopen lager bijvoorbeeld), dat is hier duidelijk niet aan de orde. Je gaat je alleen maar meer potentiële ellende op de hals halen door de kans op condensvorming.
Als je gewoon goed inpakt is er ook geen condensvorming...

FWIW, bij mij was dit de enige manier om nog iets te kunnen lezen en ik had dezelfde symptomen, dus ook geen mechanische problemen. Zorg wel voor een disk waar je alles zo één op één mogelijk naar weg kunt schrijven, zodat je maar één keer van de defecte schijf hoeft te lezen. Daarna forensisch onderzoek op de gekopieerde gegevens, niet op de kapotte schijf, maar dat spreekt voor zich.

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Pagina: 1