Stroomrekening huishouden

Pagina: 1
Acties:

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-12 21:46
Sinds een paar dagen hebben wij thuis de slimme meter in de meterkast gekregen, hierbij dacht ik handig kunnen we grafieken zien wat we verbruiken per dag ( Blijkt dus niet zo te zijn, aparte slimme meter voor nodig )

Ik logde in via de Nuon app om de gegevens in te zien, en kreeg iets meer inzicht in de rekening van het huis. Omdat ik nog thuis woon met mijn ouders bemoei ik me niet met die zaken, wat ik verassend vond is dat we als huis houden ( Gezin van 3 ) 80% meer dan andere gezinnen verbruikten....

Nu weet ik niet wat voor model wordt gebruikt om onze stroom verbruik te vergelijken met andere huis houden, maar het zal wel. Af en toe komt de grap dat de computer veel stroom verbruikt, nu dacht ik laten we even kijken. Ik was in de maand april zowat de hele maand weg op vakantie, dus mijn PC ( gehele kamer ) verbruikt geen stroom, de PC staat makkelijk 4 uu per dag aan dus dat moet te merken zijn.

(PC idle en load gebruik kan ik later berekenen en toevoegen zodra ik thuis ben en gemeten heb)

Kijk ik op de Nuon appp vergelijking 2017 met 2018 maand april.
2017 - 519 kWh
2018 - 551 kWh

Omgerekent praten we over 6 euro meer in 2018 dan 2017, maar dit had ik niet verwacht.
De stroom rekening is hoger en ik was nog geen eens thuis, je zou normaal verwachten dat de stroom rekening juist lager moet uitvallen.

Nu ben ik wel benieuwd waar deze kosten vandaan komen, hopelijk kunnen jullie me helpen op welke mogelijke manieren ik dit kan achterhalen ( zonder de hoge kosten hopelijk )

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12 11:29
500+ kWh in een maand? Dus ~7000 kWh per jaar? Dat is wel een tikkie veel ja.

Een slimme meter kan het actuele verbruik weergeven (loop maar eens door het menu heen met de knop).
Je zou alle groepen uit kunnen schakelen (zet eerst netjes de PC's enzo uit) en dan 1 voor 1 weer aanzetten, en dan kijken van welke groep / welke apparaat een hoog verbruik komt.

Klinkt als vijverpomp, zonnebank, oude ventilatiebox, kapotte koelkast die blijft koelen, ouderwetse wasdroger en overal gloeilampen. Ofzo.

PVO

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:30
Het is nogal fors maar het kan echt aan tig dingen liggen. Met de informatie die je nu geeft is het alleen lastig te bepalen wat dat precies is..

Loop eens door het huis wat er allemaal staat qua apparatuur, en hoe vaak dit allemaal aan staat.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
Als je pas een paar dagen de slimme meter hebt, hoe kom je dan aan het maandverbruik van april? Is dit elke keer netjes afgelezen of geschat door de netbeheerder?

Je zou eventueel via enelogic of andere verbruiksmanager je sllimme meter kunnen koppelen. Via Enelogic zie je dan bijvoorbeeld elke dag het verbruik van de dag ervoor op een kwartier naukeurig.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-12 13:38

RvV

En probeer eens een dag grafiek te bekijken. Misschien is er een bepaald moment op de dag zichtbaar met een hoog verbruik of er is 24/7 een stroomslurper actief.

Y'24

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 12:50

RvL

Tja, waar het vandaan komt kan van alles zijn en zonder de verbruikers in huis te kennen is het op afstand niet in te schatten. Grootverbruikers kunnen bijvoorbeeld zijn:
- electrische kachels
- waterbed
- oude vriezer/koelkast die z'n beste tijd gehad heeft
- airco
- misschien zelfs wel een verwarmd zwembad of jacuzzi
- en veeeeeele anderen

April is een vrij warme maand geweest, dus misschien vaker/langer de airco aan gehad? Al is 500+ kWh wel erg veel.

Daarnaast ligt het ook aan hoe het huis verwarmt wordt. Als je b.v. een warmtepomp in huis hebt bespaar je wel (fors) op gas, maar verbruik je wel meer kWh's. Maar dat zou ik april weer niet stroken met de hoge gemiddelde temperatuur.

Kortom, zonder informatie is er gewoon niets over te zeggen. Koop eens een energiemeter die je in het stopcontact kan steken en ga verbruikers meten.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

500 in de maand is al snel 6000 per jaar, dan moet er wat anders in het huis zitten wat veel meer gebruikt.

Een PC idle valt best wel mee, 4 uur per dag naar maand op ~100 watt is richting de 10-15kWh, dat blijft marginaal tov je overige gebruik in de maand, en als het andere zut meer gebruikt werd, valt het niet eens op. Zelfs als je naar 200watt idle gaat, zit je op amper 10% van totaal verbruik.

Goed, wij zitten ook tegen de 7000 in een jaar, maar is vrij simpel te verklaren (en wij hebben bijna geen gas verbruik). Breng eerst eens in beeld wat er allemaal in huis draait, gebruik desnoods van die stopcontact meters om te kijken wat je groot verbruikers zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 18-06-2018 10:35 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Nat-Water schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:30:

Loop eens door het huis wat er allemaal staat qua apparatuur, en hoe vaak dit allemaal aan staat.
Dit.
De belangrijkste stroomvreters zijn dingen die elektrisch verwarmen: elektrische kachel, wasdroger, kookplaat, airco, elektrische boiler, etc
Let verder ook op dingen die 24/7 aan staan, die kunnen ondanks een relatief laag vermogen toch behoorlijk hoog uitkomen.
Ik ben wel erg benieuwd, en of die >500kWh /mnd echt klopt. Zou je het resultaat hier willen posten ?

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 18-06-2018 11:44 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
Serieus elektriciteit besparen succes :)

Tropisch aquarium staan? Waterbed? Oude koelkast/vriezer in de schuur die niet meer afslaat?
Volgens mij kun je trouwens via Enelogic wel je verbruik per dag in zien (gratis). Zit wel een dag vertraging in meen ik.

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2018 10:44 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Koken jullie elektrisch of op gas? Elektrische boiler/geiser/cooker? Oude plasma TV die dag-in dag-uit aan staat?

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:04

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik woon alleen in een twee-onder-een-kap woning me vloerverwarming over een oppervlak van 135m2 en plaffonds die volzitten met 60watt halogeenspotjes en 3 split-unit airco's heb en ik heb ook nog eens 24/7 twee computers (workstation & server) aan staan. Ik kom jaarlijks op net geen 1400KWh uit. Jullie verbruik is extreem hoog als je op 500KWh per maand uitkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Techno Overlord op 18-06-2018 11:05 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-12 21:25
Techno Overlord schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:04:
Ik woon alleen in een twee-onder-een-kap woning me vloerverwarming over een oppervlak van 135m2 en plaffonds die volzitten met 60watt halogeenspotjes en 3 split-unit airco's heb en ik heb ook nog eens 24/7 twee computers (workstation & server) aan staan. Ik kom jaarlijks op net geen 1400KWh uit. Jullie verbruik is extreem hoog als je op 500KWh per maand uitkomt.
1400 kWh is in zo'n situatie dan weer uitzonderlijk laag :P
2 pc's a 50 watt (idle) = 2,4 kWh per dag = 876 kWh per jaar. Misschien maar de helft ervan, gezien moderne pc's een stuk zuiniger zijn, maar dan nog zou je maar 1000 kWh over hebben voor andere dingen. Een koelkast doet zo'n 300 kWh in een jaar en de wasmachine ca. 1 kWh per wasbeurt. Dus of je gebruikt dat niet, of je 1400 kWh is wat optimistisch of je hebt zonnepanelen :P

Ik zit op 2100 kWh met een gezin met 2 kleintjes, waarbij de koelkast, vaatwasser, wasmachine en de oven de grootste verbruikers zijn. Koken doen we op gas.
Maar alles hangt er vanaf of je apparatuur aan staat of niet, hoe goed je huis is geïsoleerd (in het geval met airco's), etc.

Hoe dan ook, 500 kWh per maand is veel te veel als je geen bijzonderheden hebt als een zwembad of een wietplantage.

[ Voor 22% gewijzigd door FunFair op 18-06-2018 12:10 ]

• Erazher
Bedankt voor de reacties mensen.
S0epkip schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:28:
500+ kWh in een maand? Dus ~7000 kWh per jaar? Dat is wel een tikkie veel ja.

Een slimme meter kan het actuele verbruik weergeven (loop maar eens door het menu heen met de knop).
Je zou alle groepen uit kunnen schakelen (zet eerst netjes de PC's enzo uit) en dan 1 voor 1 weer aanzetten, en dan kijken van welke groep / welke apparaat een hoog verbruik komt.

Klinkt als vijverpomp, zonnebank, oude ventilatiebox, kapotte koelkast die blijft koelen, ouderwetse wasdroger en overal gloeilampen. Ofzo.
Het is de slimme meter in de meterkast die mensen krijgen, ik heb gekeken maar het lijkt erop dat ik niet per dag kan kijken. Mogelijk ff bellen met Nuon wat de mogelijkheden zijn ( per groep miscchien?)
3ssen schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:31:
Als je pas een paar dagen de slimme meter hebt, hoe kom je dan aan het maandverbruik van april? Is dit elke keer netjes afgelezen of geschat door de netbeheerder?

Je zou eventueel via enelogic of andere verbruiksmanager je sllimme meter kunnen koppelen. Via Enelogic zie je dan bijvoorbeeld elke dag het verbruik van de dag ervoor op een kwartier naukeurig.
Slimme meterkast meter, niet die je in de reclame ziet.
De gegevens die ik kan zien zijn van Nuon van maandelijke kosten.
Ik ga die enelogic software wel even doorkijken.
Henk007 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:35:
[...]

Dit.
De belangrijkste stroomvreters zijn dingen die elektrisch verwarmen: elektrische kachel, wasdroger, kookplaat, airco, elektrische boiler, etc
Let verder ook op dingen die 24/7 aan staan, die kunnen ondanks een relatief laag vermogen toch behoorlijk hoog uitkomen.
Ik ben wel erg benieuwd, en of die 500kWh /mnd echt klopt. Zou je het resultaat hier willen posten ?
Ik ben ook benieuwd waar het vandaan komt, zodra ik meer weet kan ik het posten.

Voor alle andere die de over de apparatuur praten.

Apparatuur in huis uit mijn hoofd,
Staan altijd aan: Synology NAS DS415 play, Koelkast keuken (5jaar oud volgens mij ), koelkast zolder (tafel hoogte model 3 jaar geleden gekocht nieuw), vriezer (10+ als goed is ), Moden/router.
Vloer verwarning beneden verdieping en sinds januari ook in de badkamer ( weet niet of die stroom verbruiken )

Andere apparatuur: 3 TV’s ( 1 zowat niet aan, andere 2 niet eens 5 jaar oud LCD ), 1 Computer, 2 laptops, Inductie kookplaat, koffie apaprataat (2x per dag koffie ), droger/was machine, vaatwasser

Volgens mij hebben we een elektrische geiser boven op zolder, dit zou ik moeten controleren met mijn vader. Gas verbruik op jaar basis rond de 1485 kubieke meter.

Geen vorm van extra verwarming / koeling in huis van apparatuur.

Ik ga die enelogic even doorkijken, lijkt er zover op dat ik geen extra apparatuur daarbuiten nodig heb, zo kan ik makkelijker de grote stroom verbruik op sporen.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-12 09:58
Vloer verwarning beneden verdieping en sinds januari ook in de badkamer ( weet niet of die stroom verbruiken
Enige dat ik nog kan toevoegen aan de rest:

Bij mijn vloerverwarming kon ik de toevoer richting de buizen die de vloer in gaan dicht of open zetten. Helemaal open werd er fors meer water doorheen gepompt, dag en nacht. Door ze halverwege dicht te zetten kon ik fors besparen op de elektriciteit van die pomp. Het duurt dan langer voordat een koude vloer helemaal warm is, maar als je net als ik altijd 19graden c hebt en (bijna) nooit helemaal uitzet dan maakt dat weinig uit.
Volgens mij hebben we een elektrische geiser boven op zolder, dit zou ik moeten controleren met mijn vader. Gas verbruik op jaar basis rond de 1485 kubieke meter.
Als je én inductie kookt én elektrisch verwarmd dan kan 't kloppen dat je veel stroom gebruikt maar dan vraag ik me af waar het gas voor nodig is.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik neem aan dat jullie inzicht hebben in de jaarafrekeningen van de voorgaande jaren zodat je zou moeten weten wat er normaal verbruikt wordt? Dan zou het geen verrassing mogen zijn?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:19
Je hebt echt veel verbruik voor wat je hebt staan, zelfs met die vriezer. Of al je lampen zijn 100W gloeilampen en staan 10 uur aan per dag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Erazher
Gunner schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:38:
Ik neem aan dat jullie inzicht hebben in de jaarafrekeningen van de voorgaande jaren zodat je zou moeten weten wat er normaal verbruikt wordt? Dan zou het geen verrassing mogen zijn?
Zoals vermeld, woon bij mijn ouders en houd me er normaal ook niet mee bezig.
Voor mijn ouders geen verassing de kosten blijkbaar, betalen ze al mogelijk een aantal jaar.
Bij mij was ik wel verrast omdat ik vervolgens Nuon statistieken veel meer gebruiken dan andere huis houdens (met dezelfde aantal inwoners).

Vandaar dat ik best wel benieuwd ben waar deze grote kosten vandaan komen, blijkbaar niet mijn computer omdat er 40kWh meer is verbruikt in de maand april 2018 dan in 2017 terwijl ik op vakantie was voor de hele maand.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Erazher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:44:
[...]

Zoals vermeld, woon bij mijn ouders en houd me er normaal ook niet mee bezig.
Voor mijn ouders geen verassing de kosten blijkbaar, betalen ze al mogelijk een aantal jaar.
Bij mij was ik wel verrast omdat ik vervolgens Nuon statistieken veel meer gebruiken dan andere huis houdens (met dezelfde aantal inwoners).

Vandaar dat ik best wel benieuwd ben waar deze grote kosten vandaan komen, blijkbaar niet mijn computer omdat er 40kWh meer is verbruikt in de maand april 2018 dan in 2017 terwijl ik op vakantie was voor de hele maand.
Maar als je toen nog geen slimme meter had kan je dat helemaal niet zien. Nuon weet met een domme meter helemaal niet wat je verbruikt.

Ga gewoon eens direct het verbruik van je PC meten, dán weet je het pas echt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Net zolang meten tot je minimaal 80% a 90% van het verbruik per week/maand kunt verklaren. Dat doe je als volgt:
1. elke dag schrijf je de meterstanden op
2. elk apparaat hang je een paar uur (evt dagen) aan de verbruiksmeter
Het totale gemeten verbruik van 2 gecorrigeerd voor de tijd dat het aanstaat moet ruwweg overeenkomen met de standen van 1.

Met een kleine week heb je dat typisch ook wel te pakken. Met zo'n hoog verbruik is er typisch een grootverbruiker. Wanneer die actief is kun je dat eenvoudig op de slimmedigitale meter zien. Op dat moment is het een kwestie van met de verbruiksmeter langs de verschillende apparaten. Ik heb dit eens gedaan en kon in no-time 3-4 apparaten aanwijzen waar de bulk van het verbruik zat.

Ik hoop dat de vloerverwarming geen elektrische verwarming is.
emnich schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:48:
De laatste modellen die idle echt veel slurpten waren P4 en C2D. Die konden makkelijk 70-100W gebruiken. Tegenwoordig zit het idle verbruik meer richting de 30W.

500kWh/maand komt overeen met bijna 700W continu. Dat is dusdanig veel dat je dat echt binnen no-time gevonden moet hebben. En dan weet je dus ook dat het die PC waarschijnlijk niet is, maar waarschijnlijk een apparaat dat aan verwarming/koeling doet.

[ Voor 44% gewijzigd door Rukapul op 18-06-2018 14:05 ]

• Nat-Water
Met investering van 15 euro heb je een stopcontactstroommeter. Pak dan een regenachtige middag om het te controleren en je weet hoe en wat(t)

Bijvoorbeeld deze

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Erazher
emnich schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:48:
[...]

Maar als je toen nog geen slimme meter had kan je dat helemaal niet zien. Nuon weet met een domme meter helemaal niet wat je verbruikt.

Ik kan de jaarlijkse meterstanden zien, daar pakken ze het gemiddelde?

Daarbij zie ik ook 2 meterstanden, als ik me moeder goed begreep (vertelde zoiets paar dagen terug ) 1 meter voor overdag en 1 avond omdat we een bepaalde deal hebben dat avond goedkoper is ofzo.
Als ik de meterstanden van de jaren naast elkaar zet zit elke meterstand rond de 3000 kWh dan wel.

Zijn er anderen die ook zo een constructie hebben?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03
Een 'verwarmde' vijver, aquarium en een 'oude' wasdroger zijn ook altijd aardige verbruikers.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Nat-Water
Erazher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:04:
[...]

Daarbij zie ik ook 2 meterstanden, als ik me moeder goed begreep (vertelde zoiets paar dagen terug ) 1 meter voor overdag en 1 avond omdat we een bepaalde deal hebben dat avond goedkoper is ofzo.
Als ik de meterstanden van de jaren naast elkaar zet zit elke meterstand rond de 3000 kWh dan wel.

Da's vrij normaal, gewoon een dubbele meter.

• Rukapul
  • Laatst online: 23:23
[...]

Maak het nou niet complexer dan het is door vragen over dal/piek tarief toe te voegen aan de discussie. Blijkbaar gebruik je 3000 + 3000 = 6000kWh gemiddeld per jaar. Dat is consistent met de 500W.

Takeaway daarvan is dat het verbruik blijkbaar continu plaatsvindt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

3000kWh is ook vrij normaal voor een gezin. De 7000kWh is dat niet, en dat kan je echt niet verklaren met een PC.

Edit: Oh je bedoelt 3000kWh per telwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 18-06-2018 14:08 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50

Theo

moederbord

Vorige bewonder van mijn woning gebruikte 8500kwh per jaar. Momenteel is dit gereduceerd tot 2500 kwh (plus 500 voor airco's en 4000kwh voor warmtepomp)

Het verschil in vebruik kwam vooral door
  • oude ventilatiebox (die ook nog verkeerd was aangesloten (300 kwh)
  • twee oude onzuinige vloerverwarmingspompen die 24/7 op vol vermogen draaien. Inmiddels vervangen voor nieuwe (1000 kwh)
  • 28 spotjes in huis. Dat waren gloeilampen, is nu LED (500 kwh)
  • onzuinige CV ketel; onzuinige voeding elec hekopener en garageopener. Vervangen voor zuinig (200 kwh)
Ofwel; 2.000 kwh alleen al aan stroombesparing/verspilling in huis in de vaste installaties. Daarboven kwamen nog hun eigen gebruik dat ook hoog was door:
  • een mobiele infraroodsauna
  • verwarmd zwembad
  • klasse A audioversterker die altijd aan stond
  • drie vaste computers
Kijk dus ook naar wat je woning gebruikt aan stroom, en niet enkel naar wat je uit het stopcontact trekt.

Heb je trouwens een electrische boiler?

7400 Wp op het dak

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:32

MsG

Forumzwerver

Als je trouwens lokaal zèlf inzicht wil voor enkele tientjes, kan je de meter zelf gaan loggen met een P1-kabel. Neem eens een kijkje in dit topic: Slimme meter uitlezen via P1-poort

Ook zijn er diverse (gratis) bedrijven die de meterstanden op afstand voor je willen loggen, hiervoor moet je ze dan toestemming geven bij je netbeheerder. Zo word je minder afhankelijk van een energieleverancier die dit soort overzichten biedt. Zelf zit ik hierbij bij Enelogic, de gratis versie kan helaas niet oneindig terug, maar ik vind het een handige backup voor als m'n lokale logging niet zou werken.

Daarnaast zou ik de oude eindafrekeningen opvragen en het een en ander in Excel zitten. En de komende weken eens met een energielogger achter diverse apparaten gaan zitten. Oude koelkasten en vriezers voor nieuwere exemplaren omruilen kan vaak prima, en mocht je in een wat grotere stad wonen kan je dit vaak genoeg break-even regelen, waardoor je direct begint met besparen.

De speurtocht naar inzicht in verbruik kan wel verslavend werken en doorslaan naar huisautomatisering, dus pas wel een beetje op ;-). Maar het is een vrij lonende besparing als je het goed aanpakt.

Willekeurige besparingstips:
- 1 keer heet water voor de hele dag zetten en in een thermoskan zetten.
- Verlichting omgooien naar LED-verlichting. Diverse winkels hebben regelmatig led-lampen in de sale, en zeker bij langbrandende lampen scheelt het aanzienlijk
- Bij computers stel ik vaak in dat ze zich onderklokken als je er niks mee doet, of dat ze op standby gaan na een tijdje.
- Gooi apparatuur achter een stekkerdoos die je met zo'n relais-setje aan en uitgooit. Ik had diverse oude consoles met van die onzuinige transformator-voedingen achter m'n televisie. En vanwege het gedoe elke keer stond dat gewoon altijd aan. Nu al enkele jaren het hele televisiegedeelte achter een stekkerdoos die uit gaat na gebruik.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12 11:29
Erazher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:22:
Bedankt voor de reacties mensen.

[...]

Het is de slimme meter in de meterkast die mensen krijgen, ik heb gekeken maar het lijkt erop dat ik niet per dag kan kijken. Mogelijk ff bellen met Nuon wat de mogelijkheden zijn ( per groep miscchien?)

[...]
Je kunt het niet per groep of per dag zien, maar je moet wel het actuele verbruik kunnen zien, dat verspringt steeds een beetje en is echt van dat moment.
elektrische geiser boven
Die is verdachte nr1, daarna vloerverwarming als die electrisch is.

PVO

• Erazher
Rukapul schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:07:
[...]

Maak het nou niet complexer dan het is door vragen over dal/piek tarief toe te voegen aan de discussie. Blijkbaar gebruik je 3000 + 3000 = 6000kWh gemiddeld per jaar. Dat is consistent met de 500W.

Takeaway daarvan is dat het verbruik blijkbaar continu plaatsvindt.
Ik ben niet bekend hiermee vandaar al die vragen, want ik weet niet wat normaal/gemiddeld is omdat ik er eigenlijk nooit wat mee te maken heb ( Woon niet op mezelf) Ook vroeg ik niet naar de dal/piek tarief maar of anere mensen ook 2 meter kasten hebben, dat maakt het niet moeilijker (dat maak jij ervan). Ik zoek soortgelijke situaties vergelijkbaar met het huishouden thuis.

Sommige mensen vermelde al dat de stroom verbruik niet normaal is ( bevestigd erin kijken en oorzaak opzoeken), en gaven daarbij hun eigen verbruik als voorbeeld, dat ik wel handig vond.
De gedachte was als er nu ook mensen zijn die 2 meters hebben en dat die mogelijk de cijfers zou delen, kan ik daarbij zien hoe groot het verschil tussen de 2 meters is bij iemand anders die wel op de gemiddelde cijfers zit. Waardoor ik mogelijk me zoekgebied zou gaan verkleinen.

Ik kwam al een beetje op de volgende gedachten.

Jaarlijkst verbruik 2017
meter 1 3511kWh Gemiddeld per maand 292,58
meter 2 2633 kWh Gemiddle per maand 219,41

Gemiddeld is het verschil 2,4kWh per dag tussen dag en avond. (Maand delen door 30, meter 1-meter2=verschil)
( Weet niet hoelaat avond tarief ingaat, maar zal wel )
Daarbij heb ik niet de cijfers van een ander huishouden , maar gaat het erop lijken dat ik bij apparatuur moet gaan kijken die constant aan staan, daar zit een mogelijke boosdoener.

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
Erazher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:12:
[...]

( Weet niet hoelaat avond tarief ingaat, maar zal wel )
Daarbij heb ik niet de cijfers van een ander huishouden , maar gaat het erop lijken dat ik bij apparatuur moet gaan kijken die constant aan staan, daar zit een mogelijke boosdoener.
Normaal gesproken geldt het daltarief van 23:00 tot 7:00 uur en in het weekend/feestdag. Met natuurlijk hier en daar wat uitzonderingen in gemeenten en provincien. Mocht je een grove schatting van energieverbruik willen zien dan zou je op een willekeurige site van een energieaanbieder kunnen aangeven wat je gezinssamenstelling is. Dan krijg je een globale schatting te zien.

[ Voor 1% gewijzigd door 3ssen op 18-06-2018 15:24 . Reden: feestdagen en weekenden toegevoegd. ]

• RvL

RvL

Even voor je gekeken naar onze laatste jaarafrekening (4 pers. huishouden met 2 kleine kinderen:

Piektarief: 1.888 kWh
Daltarief: 1.981 kWh
Totaal: 3.869 kWh

Daarmee zitten we volgens Essent onder het landelijk gemiddelde voor een 4 persoons huishouden en boven het gemiddelde voor een 3 persoons huishouden. Voor 3,5 persoons huishouden (2 kleine kinderen maken immers minder gebruik van verbruikers dan 2 tieners) zitten we dus gemiddeld.

Voorgaande jaren zat ik op een vergelijkbaar verbruik, maar toen had ik nog maar 1 meter (en een ander huis).

Maar zonder meer cijfers vergelijken zegt zo weinig. Zo werken wij allebei, waarvan 1 parttime. Overdag is er dus lang niet altijd iemand thuis. Met 2 kleine kinderen was je vaak wel wat meer en we maken ook vaak gebruik van de (warmtepomp)droger. De meeste verlichting hier is LED, op een aantal spots na. Geen idee waarom ik die nog niet vervangen heb trouwens...

Overigens zou ik me als ouder zijnde met zo'n verbruik toch ook wel achter m'n oren gaan krabben waardoor dat veroorzaakt wordt. Wat zeggen zij erover? Misschien is dat al gemeld in het topic, dan heb ik dat gemist.

Wellicht een vreemde vraag, maar er staat niet toevallig een elektrische auto voor de deur met een laadpaal die op de huisinstallatie zit aangesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door RvL op 18-06-2018 15:38 ]

Nu de dekens nog...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MsG schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:01:
Willekeurige besparingstips:
- 1 keer heet water voor de hele dag zetten en in een thermoskan zetten.
- Verlichting omgooien naar LED-verlichting. Diverse winkels hebben regelmatig led-lampen in de sale, en zeker bij langbrandende lampen scheelt het aanzienlijk
- Bij computers stel ik vaak in dat ze zich onderklokken als je er niks mee doet, of dat ze op standby gaan na een tijdje.
- Gooi apparatuur achter een stekkerdoos die je met zo'n relais-setje aan en uitgooit. Ik had diverse oude consoles met van die onzuinige transformator-voedingen achter m'n televisie. En vanwege het gedoe elke keer stond dat gewoon altijd aan. Nu al enkele jaren het hele televisiegedeelte achter een stekkerdoos die uit gaat na gebruik.
1. Dat is nou volgens mij echt gerommel in de marge.
2. LED uiteraard zinvol
3. Doet elke PC van minder dan 10 jaar oud standaard
4. Sommige apparatuur kan het relevant zijn, decoder boxen staan bekend om hoog verbruik, en oude apparatuur in het algemeen. Maar gewoon een TV bijvoorbeeld heeft verwaarloosbaar standby verbruik.

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 11:38
Wat hierboven ook werd gezegd en nog wat toevoegingen:

1) Meten per stopcontact, duurt maar een paar dagen en je hebt voor 80 / 90 % inzicht.
2) Neem een pomp schakelaar voor op de vloerverwarming, die schakelt uit wanneer er geen warmte vraag is. Om te zorgen dat de pomp niet droogloopt of anderzins schade oploopt door niet te draaien, zorgt deze schakelaar dat ie in iedergeval elke 24 uur even 10 minuten aanslaat. Zo'n pomp schakelaar heb je er binnen een jaar uit (80 - 100 euro).
3) Schakel energie verslindende apparaten waarmogelijk gewoon af van het net, doe ik met een z-wave netwerkje van stekkers (niet zo duur als je op koopjes afgaat).
4) Vervang die mooie halogeen spotjes die overal zitten door LED.

en puntje 5 voor als je niet in de stad woont maar lekker buiten:

Neem een kachel, bespaar je zo maar 500 euro per jaar mee aan gas.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:16
Edit: Ik lees het draadje nog even terug:

Vloer verwarning beneden verdieping en sinds januari ook in de badkamer ( weet niet of die stroom verbruiken )
Hier kan de verhoging t.o.v vorig jaar zeker mee te maken hebben. Afhankelijk van de installatie kan er een pomp aan zitten die 24u het water rondpompt. Als dit vervolgens een pomp van b.v. 60W is, heb je het al gauw over zo'n 500kWh per jaar..

Voor een paar bruikbare tips: https://www.nuon.nl/duurz...besparen/vloerverwarming/

[ Voor 79% gewijzigd door renegrunn op 18-06-2018 17:02 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:53
Om je verbruik naar beneden te krijgen moet je kijken naar :

- verwarming : als dat electrisch is, dan is dit verbruik direct te verklaren
- licht: brandt meestal lang, en hier is je enige kans overschakelen op LED
- oude toestellen vervangen. Koelkast als die ouder is dan 15 jaar, droogkast vervangen door warmtepompdroger, vaatwasser nemen (is zuiniger dan afwas met de hand)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

Onze Powerpeers app geeft per dag aan wat je hebt verbruikt aan stroom en gas. In mijn oude huis kon ik dat niet en hield ik het per week bij wat het verbruik was.

Wij wonen in een nieuwbouwappartement (lees erg goed geïsoleerd) op de bovenste etage en zijn aangesloten op 4 zonnepanelen en hebben vrij nieuwe apparatuur. Van 1-12-2017 tot 16-06-2018 hebben wij voor 432kWh aan stroom verbruikt, 365kWh aan stroom terug geleverd en 176m2 gas verbruikt. Erg lekker, z’n nieuw huis ;-)

• teunijff
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01-2024
Piek en dal-tarief wordt in geld alleen anders. Elke kWh die je verbruikt of het nu piek of dal is, maakt voor verbruik niets uit...1 kWh piek blijft ook 1kwh dal. Verschil zit alleen in de prijs mbt piek en dal.
Dus gewoon bij elkaar optellen.
Hebben je buren geen wietkwekerij ?😀 en tappen ze illegaal af ? ‘En zoals nu vaker genoemd is, moet je gewoon een vebruiksmeter kopen die je in een stopcontact kan door-pluggen zodat je per apparaat het verbruik ziet/ dag/ per week.
Ik zou idd eerst beginnen bij de electr geiser op zolder.

Succes

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
Ikzelf zit ook bij nuon en schrok nogal van het verbruik wat ik in de app zag (gas)
Ben het toen zelf gaan bijhouden door elke maandag rond 1700 de stand op te schrijven. Conclusie was dat de tellerstanden in de app nattevingerwerk zijn. Verschil was zeker 90 M3 in mijn voordeel.
Ik zou dan ook een paar weken het werkelijke verbruik bijhouden door de meterstand te noteren en dat eens vergelijken met de nuon gegevens, denk dat het dan allemaal wel meevalt....

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:42:
Onze Powerpeers app geeft per dag aan wat je hebt verbruikt aan stroom en gas. In mijn oude huis kon ik dat niet en hield ik het per week bij wat het verbruik was.

Wij wonen in een nieuwbouwappartement (lees erg goed geïsoleerd) op de bovenste etage en zijn aangesloten op 4 zonnepanelen en hebben vrij nieuwe apparatuur. Van 1-12-2017 tot 16-06-2018 hebben wij voor 432kWh aan stroom verbruikt, 365kWh aan stroom terug geleverd en 176m2 gas verbruikt. Erg lekker, z’n nieuw huis ;-)
Dat is wel absurt weinig stroom voor een half jaar.

Wij zitten op 3000KwH en 300 kuub gas.
- elektrisch koken
- diepvrieskast
- koelkast/diepvries combi
- oven
- led lampen
- router
- tv 65 inch 4 uur per dag
- wtw unit 24/7 (whr 90/91r)
- wasmachine en soms droger ivm kind van 1,5 jaar
- boiler in keukenkastje (bespaart gas en snel warm water)
- laptop

• Erazher
RvL schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:31:
Even voor je gekeken naar onze laatste jaarafrekening (4 pers. huishouden met 2 kleine kinderen:

Piektarief: 1.888 kWh
Daltarief: 1.981 kWh
Totaal: 3.869 kWh

Daarmee zitten we volgens Essent onder het landelijk gemiddelde voor een 4 persoons huishouden en boven het gemiddelde voor een 3 persoons huishouden. Voor 3,5 persoons huishouden (2 kleine kinderen maken immers minder gebruik van verbruikers dan 2 tieners) zitten we dus gemiddeld.

Voorgaande jaren zat ik op een vergelijkbaar verbruik, maar toen had ik nog maar 1 meter (en een ander huis).

Maar zonder meer cijfers vergelijken zegt zo weinig. Zo werken wij allebei, waarvan 1 parttime. Overdag is er dus lang niet altijd iemand thuis. Met 2 kleine kinderen was je vaak wel wat meer en we maken ook vaak gebruik van de (warmtepomp)droger. De meeste verlichting hier is LED, op een aantal spots na. Geen idee waarom ik die nog niet vervangen heb trouwens...

Overigens zou ik me als ouder zijnde met zo'n verbruik toch ook wel achter m'n oren gaan krabben waardoor dat veroorzaakt wordt. Wat zeggen zij erover? Misschien is dat al gemeld in het topic, dan heb ik dat gemist.

Wellicht een vreemde vraag, maar er staat niet toevallig een elektrische auto voor de deur met een laadpaal die op de huisinstallatie zit aangesloten?
We zijn oorspronkelijk een gezin van 6, de andere 3 zijn al een tijd de deur uit.
Vandaar dat ze mogelijk niet zo opkijken van de huidige rekening, me pa reageert heel rustig erop na het zeggen dat we teveel gebruiken als een gezin van 3 tegenover andere gemiddelden.

Net gevraagd over de geiser en vloer verwarming van de woon kamer, deze werken op gas. Desondanks zie ik wel een stekker vanuit de geiser dus daar maar eerst de energiemeter ertussen.

Ik heb bij enelect een account aangemaakt en gelijk aangevraagd voor toestemming leverancier inzicht op verbruik.

Er is een display op de slimme meter die het volgende liet zien geleverd tot zover 53kWh overdag en 19kWh snachts , dat is sinds Woensdag middag.
Op het moment van lezen was de verbruik ook op 325W (TV aan, Koelkast keuken en tafel model koelkast zolder, vriezer komen snel in me op die aan staan )

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:16
Erazher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:14:
[...]
Net gevraagd over de geiser en vloer verwarming van de woon kamer, deze werken op gas.
Zeker weten? Er bestaan bij mijn weten 2 systemen: volledig elektrisch en op basis van warm water. Die laatste haalt z'n warme water uit de CV, maar heeft een elektrische pomp om het water rond te pompen.

[ Voor 5% gewijzigd door renegrunn op 18-06-2018 18:22 ]

• RvL

RvL

[...]

We zijn oorspronkelijk een gezin van 6, de andere 3 zijn al een tijd de deur uit.
Vandaar dat ze mogelijk niet zo opkijken van de huidige rekening, me pa reageert heel rustig erop na het zeggen dat we teveel gebruiken als een gezin van 3 tegenover andere gemiddelden.

Net gevraagd over de geiser en vloer verwarming van de woon kamer, deze werken op gas. Desondanks zie ik wel een stekker vanuit de geiser dus daar maar eerst de energiemeter ertussen.

Ik heb bij enelect een account aangemaakt en gelijk aangevraagd voor toestemming leverancier inzicht op verbruik.

Er is een display op de slimme meter die het volgende liet zien geleverd tot zover 53kWh overdag en 19kWh snachts , dat is sinds Woensdag middag.
Op het moment van lezen was de verbruik ook op 325W (TV aan, Koelkast keuken en tafel model koelkast zolder, vriezer komen snel in me op die aan staan )
Dan vind ik het nog veel. Als ik bij Nuon het verbruik schat voor 5+ personen kom ik met een kast van een huis (> 250m2, gebouwd voor 1945) nog niet op het verbruik wat jullie met z’n 3tjes halen.

Ik zou er toch eens serieus naar gaan kijken. Laconiek reageren is 1 ding maar dit is (waarschijnlijk) gewoon geld weggooien. En als jullie zo graag van het geld af willen denk ik dat er hier nog wel wat vrijwilligers zijn die zich daar graag over ontfermen ;)

Goed dus dat je er mee bezig bent! Ik ben benieuwd wat er uit komt

Nu de dekens nog...

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 18:30

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Erazher schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:24:
Sinds een paar dagen hebben wij thuis de slimme meter in de meterkast gekregen, hierbij dacht ik handig kunnen we grafieken zien wat we verbruiken per dag ( Blijkt dus niet zo te zijn, aparte slimme meter voor nodig )

Ik logde in via de Nuon app om de gegevens in te zien, en kreeg iets meer inzicht in de rekening van het huis. Omdat ik nog thuis woon met mijn ouders bemoei ik me niet met die zaken, wat ik verassend vond is dat we als huis houden ( Gezin van 3 ) 80% meer dan andere gezinnen verbruikten....

Nu weet ik niet wat voor model wordt gebruikt om onze stroom verbruik te vergelijken met andere huis houden, maar het zal wel. Af en toe komt de grap dat de computer veel stroom verbruikt, nu dacht ik laten we even kijken. Ik was in de maand april zowat de hele maand weg op vakantie, dus mijn PC ( gehele kamer ) verbruikt geen stroom, de PC staat makkelijk 4 uu per dag aan dus dat moet te merken zijn.

(PC idle en load gebruik kan ik later berekenen en toevoegen zodra ik thuis ben en gemeten heb)

Kijk ik op de Nuon appp vergelijking 2017 met 2018 maand april.
2017 - 519 kWh
2018 - 551 kWh

Omgerekent praten we over 6 euro meer in 2018 dan 2017, maar dit had ik niet verwacht.
De stroom rekening is hoger en ik was nog geen eens thuis, je zou normaal verwachten dat de stroom rekening juist lager moet uitvallen.

Nu ben ik wel benieuwd waar deze kosten vandaan komen, hopelijk kunnen jullie me helpen op welke mogelijke manieren ik dit kan achterhalen ( zonder de hoge kosten hopelijk )
Kijk maar niet naar de NUON APP, want dan ga je failliet. Daar klopt geen donder van. Ook hun online statistiek via de website is bagger en doet het inmiddels al maanden niet.

You are NIJL-ed!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12 13:52
Als beide telwerken hetzelfde aangeven zou ik snel afstappen van het piek/dal -tarief. Daf moet aanzienlijk lager zijn om voordeel te hebben.

en als je toch wilt vasthouden (althans je ouders dan) dan was / droger en vaatwasser laten draaien in de dal uren. Koken in de uren wil meestal niet echt lukken

- Tijden Piek/dal uren --

In heel Nederland geldt het daltarief voor alle uren in het weekend, Nieuwjaarsdag, tweede paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, tweede pinksterdag en eerste en tweede kerstdag. De ingangstijd van de daluren verschilt per provincie:

Noord-Brabant en Limburg
Normaaltarief 7.00 uur - 21.00 uur
Daltarief 21.00 uur - 7.00 uur

Overige provincies
Normaaltarief 7.00 uur - 23.00 uur
Daltarief 23.00 uur - 7.00 uur

----

Wij verbruiken 5400Kwh (2 volw + 2 kleinere kinderen). Koken inductie, 2 x servers (24/7) very low power. verbruik in rust +/- 400w

Ik vind 7000 erg veel... Ik zou eens proberen te kijken wat het verbruik in rust is. Dus zonder TV/koken/wassen etc..Er moet iets verantwoordelijk zijn voor dit verbruik.

Ik zelf hou het verbruik bij met een Pi (met domoticz) en een P1 kabel. Op deze manier heb ik een mooi overzicht qua verbruik. Koken en vaatwasser is mooi te zien.

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:50
Wat de gemiddelde huishouden niet heeft:
een nas verbruikt denk ik 20 Watt.
2x een koelkast en 1 vriezer, de meeste zullen 1 koelkast met vriesvak hebben. 1 koelkast kan wel 3 jaar oud zijn, maar is het A, A+, A++ of??
de vriezer lijkt me sowieso een vreter, door de leeftijd en dat het een apart apparaat is.
Het verbruik van de koelkasten is ook niet constant, ze schakelen af en toe aan. Zoals al eerder is gemeld, een goedkope meter kan het verbruik over 1 dag meten, dan weet je meer.

De vloerverwarming op water heeft ook een Pomp, als er niets voor gedaan is pomp hij 7x24, ook in de zomer. Een schakelaar daarvoor kost ongeveer €50 en heb je in 1 jaar terug verdient.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-12 15:10

Blokker_1999

Full steam ahead

Dubbele tellers zijn niet abnormaal. 's nachts dien men ook elektriciteit te produceren maar is er zeer weinig vraag (vele bedrijven werken dan niet) dus daalt de prijs enorm. Met een dubbele meter heb je dus stroom die 's nachts goedkoper is maar overdag duurder dan wanneer je vergelijkt met het tarrief van een enkele meter. En geen idee of het in NL bestaat, maar hier in België hebben we zelfs meters die exclusief nacht zijn en daardoor een nog goedkoper tarief hebben. Worden vaak gebruikt icm verwarming. 's nachts warmte opslaan, overdag afgeven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
[...]
Staan altijd aan: Synology NAS DS415 play
[....]
Ik heb een DS214+ (twee schijven), de jouwe heeft vermoedelijk 4 schijven?
Mijne doet rond de 18W als de schijven draaien, met schijven in stilstand rond de 11W. De jouwe zal op een 25-30W zitten (3,5W per schijf en dan nog rond de 11W voor de Synology zelf). Ik heb WD Green, een WD Red o.i.d. zal vermoedelijk meer verbruiken.

In de Synology kun je eenvoudig een power schedule instellen zodat je hem op bepaalde tijden kunt laten aan/uit schakelen.
Als je hem overdag tijdens werkuren en 's nachts laat uitschakelen dan staat hij dus het grootste deel van de dag uit en scheelt dus al aardig wat stroom. Als je het power schedule goed instelt dan merk je er zelf helemaal niets van. Dit zijn de quick wins!

Ik wil je echt aanraden om eens te kijken in Serieus elektriciteit besparen
Neem de topicstart eens door om inspiratie op te doen. Soms kun je met een kleine investering (tijdschakelaar <€5 euro bijv.) soms wel tientjes per jaar besparen!

Maar het begint toch bij het meten, koop een verbruikmeet-stekker en plug deze eens een paar dagen tussen diverse apparaten.

@Blokker_1999 Dubbeltarief kan in NL nog nauwelijks uit, de prijzen liggen veel te dicht bij elkaar.
In het geval van topicstarter (3500 kWh op normaaltarief, 2600 op daltarief) scheelt het een whopping €3,50 per jaar... -O- En dan moet je er het hele jaar rekening mee houden dat je de vaatwasser na 22:00 aan zet e.d. Speel er zelf maar eens mee: ttps://www.essent.nl/content/particulier/producten/alle_energietarieven/enkeltarief_of_dubbeltarief/index.html

Voor een dergelijke besparing heb ik liever gewoon dat ik op elk moment van de dag de wasmachine ofzo kan aanzetten (al is het bij mij sowieso niet meer aan de orde vanwege zonnepanelen).

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 18-06-2018 22:13 ]

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:47
In een jaren '30 appartement zit ik op:

1500 kwh Elektra
1000 m3 Gas

Bij 7000 kwh is er echt iets goed mis - hoop dat je de oorzaak kan vinden! Heb ooit in het huizentopic wel eens iets gelezen over energie slurpende verwarmingsinstallaties.

Gooi het ook eens op bij familie of vrienden.

[ Voor 20% gewijzigd door Harm_H op 19-06-2018 00:35 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Blokker_1999 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:03:
Dubbele tellers zijn niet abnormaal. 's nachts dien men ook elektriciteit te produceren maar is er zeer weinig vraag (vele bedrijven werken dan niet) dus daalt de prijs enorm. Met een dubbele meter heb je dus stroom die 's nachts goedkoper is maar overdag duurder dan wanneer je vergelijkt met het tarrief van een enkele meter. En geen idee of het in NL bestaat, maar hier in België hebben we zelfs meters die exclusief nacht zijn en daardoor een nog goedkoper tarief hebben. Worden vaak gebruikt icm verwarming. 's nachts warmte opslaan, overdag afgeven.
Een dubbele meter impliceert niet dat je ook nachtstroom afneemt. Ikzelf heb een dubbele meter, maar het stroomtarief is dag en nacht hetzelfde (dit staat ook op mijn energierekening), aangezien nachtstroom in mijn regio al lange tijd niet meer wordt aangeboden.

Verwijderd

President schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:04:
[...]

Dat is wel absurt weinig stroom voor een half jaar.

Wij zitten op 3000KwH en 300 kuub gas.
- elektrisch koken
- diepvrieskast
- koelkast/diepvries combi
- oven
- led lampen
- router
- tv 65 inch 4 uur per dag
- wtw unit 24/7 (whr 90/91r)
- wasmachine en soms droger ivm kind van 1,5 jaar
- boiler in keukenkastje (bespaart gas en snel warm water)
- laptop
Wij koken niet elektrisch, hebben geen aparte diepvries, geen wtw unit, geen boiler (die dingen verbruiken volgens mij veel stroom, omdat ze continu aanstaan) en een droger die wellicht nog maar 3x is aangeweest.
8)7

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Wij koken niet elektrisch, hebben geen aparte diepvries, geen wtw unit, geen boiler (die dingen verbruiken volgens mij veel stroom, omdat ze continu aanstaan) en een droger die wellicht nog maar 3x is aangeweest.
8)7
Okay, dat is fijn voor je? Welk punt probeer je precies te maken? Wat is de waarde dat een iedereen opsomt hoe en wat? wat heeft de TS daar aan?

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 19-06-2018 11:56 ]

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-12 14:29
[...]

Geiser heeft een stekker voor de ontsteking etc, dus heeft altijd een stekker. Maar dat zal het stroomverbruik niet zijn mag ik hopen.

Pomp van de vloerverwarming zou ik wel even naar kijken qua stroomverbruik.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:50:
[...]

8)7
Een boiler verbruikt stroom, waardoor je minder gas verbruikt (normaal draai je warmwater open, duurt het voordat het door alle leidingen is waardoor je meer gas verbruikt dan nodig). Volgens mij speel je redelijk gelijk op jaarbasis

• Erazher
loeberce schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:03:
[...]

Geiser heeft een stekker voor de ontsteking etc, dus heeft altijd een stekker. Maar dat zal het stroomverbruik niet zijn mag ik hopen.

Pomp van de vloerverwarming zou ik wel even naar kijken qua stroomverbruik.
Had de energie meter eerst bij de geiser gedaan, vraagt toch al 70W.
Model online opgezocht, minimum 70W max 115W.
Gemiddelde gebruik per dag is 16.8 kWh als ik de nuon cijfers moet geloven, als ik het goed heb berekend is de geiser al 10% minimum van het dagelijkse verbruik.

Ik ga de komende dagen andere apparatuur af die constant aan staan.
Daarbij hoop ik vloerverwarming of vriezer want dat valt nog wel aan te passen.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
Geiser? Dat zal dan wel de cv-ketel zijn waarvan de pomp continu op laag toerental draait.

Vloerverwarming in de badkamer is waarschijnlijk elektrisch. Dat is een behoorlijke stroomvreter als deze staat ingesteld op "de hele dag lekker warm" in plaats van "in de ochtend bij het opstaan een uurtje en in de avond voor het naar bed gaan een uurtje".

Verder is 7000kWh niet uniek of extreem uitzonderlijk bij een wat grotere (vrijstaande?) woning en een levensstijl waarbij gewoon niet zo op het energieverbruik gelet wordt. Er zijn zoveel factoren bepalend.

Werkt pa in de bouw, ma in de zorg en wordt er in het gezin ook nog vaak gesport dan kan de wasmachine 7 tot 10 keer per week draaien. In een ander gezin waar beide ouders een kantoorbaan hebben, het kind 3 keer per week naar muziekles gaat is na 4 wasjes in de week alles wel schoon.

Dat scheelt voor de wasmachine al 6kWh per week. En als er ook nog een droger gebruikt wordt nog eens zo'n 15kWh per week. Samen goed voor ruim 1000kWh per jaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:50

Theo

moederbord

Hoe oud is de meter in de meterkast eigenlijk? Het zou zomaar kunnen dat deze meter erg oud is en een enorme afwijking heeft. Je zal niet de eerste zijn die daardoor meer stroom 'verbruikt' simpelweg omdat de meter gewoon veel te hard telt..

7400 Wp op het dak

• Saffie_time
  • Laatst online: 11-12 07:23

Saffie_time

Why use this? 42!

Theo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:57:
Hoe oud is de meter in de meterkast eigenlijk? Het zou zomaar kunnen dat deze meter erg oud is en een enorme afwijking heeft. Je zal niet de eerste zijn die daardoor meer stroom 'verbruikt' simpelweg omdat de meter gewoon veel te hard telt..
De eerste regel in TS geeft aan dat ze net een nieuwe slimme meter hebben ontvangen :+

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Erazher Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar in wat voor woning (hoekwoning, tussenwoning, vrijstaand, appartement), bouwjaar, bruto vloeroppervlak, aantal verdiepingen wonen jullie?

En heb je al eens bij de buren nagevraagd wat zij ongeveer aan energie verbruiken? Als het een soortgelijke woning is, zal het redelijk in lijn kunnen zijn. Als je meer dan 50% afwijkt, dan weet je dat er iets niet klopt (of dat zij extreem energie zuinig zijn).

Tevens ook even onze gegevens voor je opgezocht:
Bouwjaar: 2014
Type woning: tussenwoning
Bruto vloeropp: 130 m2 (3 woonlagen)
Geen gas aansluiting (stadsverwarming)

Jaarrekening 2014 (periode maart 2013 - maart 2014)
gezinssamenstelling: geen kinderen
stroomverbruik hoog: 860 kWh
stroomverbruik laag: 724 kWh
stroomverbruik totaal: 1.584 kWh
warmteverbruik: 22,42 GJ

Jaarrekening 2015 (periode februari 2014 - maart 2015)
gezinssamenstelling: 1 kind
stroomverbruik hoog: 1.166 kWh
stroomverbruik laag: 1.016 kWh
stroomverbruik totaal: 2.182 kWh
warmteverbruik: 22,14 GJ

Jaarrekening 2016 (periode maart 2015 - maart 2016)
gezinssamenstelling: 2 kinderen
stroomverbruik hoog: 1.040 kWh
stroomverbruik laag: 944 kWh
stroomverbruik totaal: 1.984 kWh
warmteverbruik: 17,18 GJ

Jaarrekening 2017 (periode maart 2016 - maart 2017)
stroomverbruik hoog: 1.229 kWh
stroomverbruik laag: 1.006 kWh
stroomverbruik totaal: 2.235 kWh
warmteverbruik: 17,64 GJ

Jaarrekening 2018 (periode maart 2017 - maart 2018)
stroomverbruik hoog: 1.146 kWh
stroomverbruik laag: 956 kWh
stroomverbruik totaal: 2.102 kWh
warmteverbruik: 15.98 GJ

Gemiddeld verbruik per jaar in de periode 2014-2018
stroomverbruik hoog: 1.088 kWh
stroomverbruik laag: 929 kWh
stroomverbruik totaal: 2.017 kWh
warmteverbruik: 19.07 GJ
Hiermee zitten we qua energieverbruik (volgens de NUON) rond een eenpersoonshuishouden (2.010 kWh / jaar ) en qua warmteverbruik ver onder het verbruik van een tussenwoning (32 GJ / jaar).

Zoals aangegeven, we hebben geen gas en koken dus op inductie (elektrisch). Iedere dag (zeker met inmiddels 3 kinderen) staat de vaatwasser aan, staat de televisie meerdere uren per dag aan en doen wij wekelijks 6 tot 8 wasjes (en sinds kort dus ook maar een droger aangeschaft omdat we anders te weinig ruimte hebben om zoveel was te drogen. Dit is wel een A+++ droger, dus qua verbruik zal het wel meevallen).
Computer/laptop zijn de kinderen nog te klein voor, dus die staat amper aan.
Vrouwlief zit nu nog wel lekker thuis te genieten van haar verlof en is dus 7 dagen / week thuis. Radio of televisie staat dus vaak de hele dag aan als ze thuis is, maar dat was ook bij de andere twee kids het geval. Je ziet dan ook steeds wat meer verbruik in het jaar dat de kinderen zijn geboren en het jaar daarop het weer wat minder werd (vrouwlief aan het werk, dus 3 dagen / week overdag weinig / geen verbruik).

De verwarming staat hier ook standaard op 5 graden. Het huis wordt door de zon (grote raampartijen op het zuid westen) vanzelf warm (soms zelfs te warm, in de zomer is het soms 30 graden en warmer). Alleen in de winter staat ie soms aan, maar dan staat ie ook "maar" op 20 graden. Door het winterzonnetje, warmt het vanzelf op tot boven de 20 graden.

Bij oudere woningen kan ik mij voorstellen dat die minder goed geïsoleerd zijn, meer "energie vreters" hebben.
Ook kan ik mij voorstellen, dat je ouders niet alle apparaten in huis hebben vervangen door energie zuinige varianten (als de koelkast/vriezer/wasmachine/wasdroger nog goed is, wordt deze over het algemeen niet vervangen door een A+++ variant).
Wellicht dus ook interessant om eens te kijken, uit welk bouwjaar de grote apparaten zijn die "altijd" stroom verbruiken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
FunFair schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:04:
[...]

1400 kWh is in zo'n situatie dan weer uitzonderlijk laag :P
Wij wonen in een jaren 70 woning en halen rond de 1500/jaar zonder bijzonder op de spullen te letten (enkel voor de verlichting heb ik dit jaar bijna alles voor 5W ledpeertjes vervangen, dus misschien dit jaar een tikkie lager dan 1500). 5000/jaar, dan denk ik aan meerdere airco's die jaar rond staan te ronken oid.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-12 18:30

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

verbruik:
stroom 895
gas 365
Periode; 1-11-2017 tot heden
1 persoonshuishouden

You are NIJL-ed!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
@Brent Zie mijn berekening voor wassen in een sportief gezin met lichamelijke arbeid op het werk. Waarbij het dus echt nodig is om dagelijks fris gewassen kleding aan te trekken + nog 3 maal per week sportkleding.

Dan gaat jouw 1500kWh al op aan alleen de wasmachine, droger en koel/vries combinatie in de keuken.

Levensstijl is echt een héél belangrijke factor bij het stroomverbruik.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nijl schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:06:
verbruik:
stroom 895
gas 365
Periode; 1-11-2017 tot heden
1 persoonshuishouden
Wat heeft TS hieraan of kom je alleen maar even opscheppen over hoe weinig je gebruikt?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:15
Ivow85 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:07:
@Brent Zie mijn berekening voor wassen in een sportief gezin met lichamelijke arbeid op het werk. Waarbij het dus echt nodig is om dagelijks fris gewassen kleding aan te trekken + nog 3 maal per week sportkleding.
Wij zijn met 2, dus dat scheelt. Maar mijn vriendin wisselt minstens eens per dag van kleding, en wil alle nonkleding op 60 graden wassen, dus of we nu zoveel minder stroom eraan kwijt zijn weet ik niet. Wel is de wasmachine A+++.
Dan gaat jouw 1500kWh al op aan alleen de wasmachine, droger en koel/vries combinatie in de keuken.
De droger verbruikt nog het meest, die andere twee hebben we allemaal. Het niet hebben van een droger (dat klopt) zal inderdaad een groot verschil maken.
Levensstijl is echt een héél belangrijke factor bij het stroomverbruik.
Droger heb ik inderdaad bewust niet, en momenteel ook niet nodig. Met significant meer was zouden onze droogrekken het waarschijnlijk niet meer bijbenen, nu is het al soms niet genoeg.

Kijk dus evt naar een zuiniger droger.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Erazher
@Ivow85

Ik noem het een geiser, maar het is blijkbaar een combi-ketel.
Vloerverwarming badkamer is pas sinds eind januari, verbruik is zover ik al zie sinds 2017 zo, mogelijk al een paar jaar zelfs.

@BastaRhymez

Tnx, nette informatie.

Het huis is gebouwd rond 1983, hoekwoning.
Begaande grond met aanbouw, 1e verdieping 3 kamer en badkamer, zolder met dakkapel. Huis op zuiden dus in deze warmte tijden is verwaming zeker niet nodig.

De inductie en koffiezet apparaaat als die aanstaan lijken rond de 1000 Watt te gebruiken ( apart van elkaar )

Ik lees de slimme meter elke dag af, voordat ik naar werk ga en na het eten.
Zo houd ik het dag verbruik bij tot Enelect toestemming krijgt van Nuon om de gegevens te gebruiken zodat ik het online kan volgen.

In de avond staat wat extra apparatuur aan dus dan is het "huidige" Wattage gebruik hoger. In de ochtend lijkt het rond de 380 Watt te zijn ( 2 dagen pas ). Mogelijk wordt er dus de hele dag door 380 Watt standaard verbruikt, als dat klopt is dat alleen al 3328 kWh op jaar basis.

Energie meter met bluetooth aflees (30 euro), vandaag binnen gekregen en bij de vloerverwarming geplaats, meet 60 Watt huidig verbruik. 2 dagen laten lopen om een gemiddelde te krijgen. Blijkbaar heeft de vloer verwarming 3 standen, en staat op hoogste stand. Mogelijk hier paar tientallen Wattage af kunnen halen.

Over de rest van de week de overgeleven ±250 Watt verbruik opzoeken bij apparatuur die constant aan staat.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:07
Erazher schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:07:
@Ivow85

Ik noem het een geiser, maar het is blijkbaar een combi-ketel.
Vloerverwarming badkamer is pas sinds eind januari, verbruik is zover ik al zie sinds 2017 zo, mogelijk al een paar jaar zelfs.

@BastaRhymez

Tnx, nette informatie.

Het huis is gebouwd rond 1983, hoekwoning.
Begaande grond met aanbouw, 1e verdieping 3 kamer en badkamer, zolder met dakkapel. Huis op zuiden dus in deze warmte tijden is verwaming zeker niet nodig.

De inductie en koffiezet apparaaat als die aanstaan lijken rond de 1000 Watt te gebruiken ( apart van elkaar )

Ik lees de slimme meter elke dag af, voordat ik naar werk ga en na het eten.
Zo houd ik het dag verbruik bij tot Enelect toestemming krijgt van Nuon om de gegevens te gebruiken zodat ik het online kan volgen.

In de avond staat wat extra apparatuur aan dus dan is het "huidige" Wattage gebruik hoger. In de ochtend lijkt het rond de 380 Watt te zijn ( 2 dagen pas ). Mogelijk wordt er dus de hele dag door 380 Watt standaard verbruikt, als dat klopt is dat alleen al 3328 kWh op jaar basis.

Energie meter met bluetooth aflees (30 euro), vandaag binnen gekregen en bij de vloerverwarming geplaats, meet 60 Watt huidig verbruik. 2 dagen laten lopen om een gemiddelde te krijgen. Blijkbaar heeft de vloer verwarming 3 standen, en staat op hoogste stand. Mogelijk hier paar tientallen Wattage af kunnen halen.

Over de rest van de week de overgeleven ±250 Watt verbruik opzoeken bij apparatuur die constant aan staat.
Meer ook even oude vriezers door en alles wat rondom
TV kastje staat.

Enkel het KPN kastje (enkel digitale tv kastje, geen recorders) trekt al 17W standby.

Ik heb heb alles achter doordrukstekker of “slimme” master slave stekkerdozen waar dat kan.

Check ook of een pompschakelaar op de vloerverwarming kan, kost onder 100,- geloof ik.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:32
Uhm, nogmaals, de nuon app waar ts zich op baseerd geeft niet het werkelijk gemeten verbruik weer.
Het is een schatting, nou maakt iedereen zich dus druk over een paar fictieve cijfertjes.
Wat is het werkelijke verbruik ? Hang een A4-tje naast de meter en schrijf elke dag de meterstand op, deel het werkelijk verbruik hier.
Gebaseerd daarop kan er verder gekeken/geholpen worden.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ts. Heeft al laten weten (Erazher in "Stroomrekening huishouden") dat er in 2017 2500+3500 kWh is gebruikt. Dat is, als je je er niet van bewust bent, bijzonder veel waar in veel gevallen flink wat te winnen valt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen met gezinnen waar 10x per week wordt gewassen, maar als dat hier het geval zou zijn, dan zou ts. dat ondertussen wel gemeld hebben. Hij is immers al begonnen met daadwerkelijk meten.

• Reinier
  • Laatst online: 22:06

Reinier

\o/

Het is die oude vriezer, ga die nu maar eens meten :)
Pagina: 1