Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dountill
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 11:34
Hallo Tweakers,

Onlangs een systeem gebouwd welke plots vast loopt. Ik kan mijn muis dan wel blijven bewegen, maar dingen aanklikken etc. is niet mogelijk.

Ik heb het volgende systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 151,85€ 151,85
1ASRock A320M Pro4€ 65,75€ 65,75
1Fractal Design Define S€ 61,-€ 61,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 175,50€ 175,50
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 47,95€ 47,95
1Samsung 860 PRO 512GB€ 183,90€ 183,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 685,95

Het moederbord is door Azerty van een upgrade voorzien om te werken met de Ryzen CPU.

Dingen die ik al geprobeerd heb:
  • SSD vervangen
  • Temperaturen gecheckt (niks geks)
  • BlueScreenView geprobeerd (ik krijg geen echte craches, dus blijft leeg)
  • Ram in verschillende slots geprobeerd, ook als enkel reepje
  • Windows opnieuw geinstalleerd (aantal keer blijven hangen)
  • Memtest uitgevoerd (blijft ook hangen)
Verdere informatie:
Na de eerste freeze (+-15 min) lijkt het vanaf dat moment na rebooten sneller mis te gaan. Zelf neig ik te zeggen dat er iets met mijn A320M Pro4 aan de hand is. Al met al gek, want het systeem heeft het een 2 tot 3 weken prima gedaan. Het probleem is opgetreden toen ik na het weekend (vrijdag laatste gebruik) mijn pc weer wilde opstarten, verdere wijzigingen zijn er niet aangebracht. Jullie een idee?

Mijn Steamaccount. Altijd op zoek om te ruilen!

Alle reacties

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Is je PC overclocked?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Met een A320? Denk het niet ;)

Die voeding is wel oud, probeer het eens met een ander.

Verder weet ik dat met de AsRock Pro4 B350 (de overklokbare variant) problemen zijn met het moederbord met freezes die exact hetzelfde vertonen. Oplossing was toen moederbord vervangen.

Interessante componentkeuze trouwens..

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Dountill
Nat-Water schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:26:
[...]

Met een A320? Denk het niet ;)

Die voeding is wel oud, probeer het eens met een ander.

Verder weet ik dat met de AsRock Pro4 B350 (de overklokbare variant) problemen zijn met het moederbord met freezes die exact hetzelfde vertonen. Oplossing was toen moederbord vervangen.

Interessante componentkeuze trouwens..
Hij is inderdaad niet overgeclocked. Systeem is tot stand gekomen naar aanleiding van https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848697

Het RAM geheugen is op advies van Azerty in dit systeem terecht gekomen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:28

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Is er niet een proces dat 100% van je CPU neemt?
Verder zou je de SMART van je SSD kunnen uitlezen.

Daarnaast zou je ook met een linux live cd eens kunnen testen. Dan sluit je meteen uit dat er niet een fout in je Windows installatie zit.

Tweakers Discord

• Dountill
tweakduke schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:52:
Is er niet een proces dat 100% van je CPU neemt?
Verder zou je de SMART van je SSD kunnen uitlezen.

Daarnaast zou je ook met een linux live cd eens kunnen testen. Dan sluit je meteen uit dat er niet een fout in je Windows installatie zit.
Ik heb MemTest86 al laten draaien, welke ook vast liep. Hier had ik eigenlijk al mee uitgesloten dat het een OS gerelateerd probleem is. Overigens ook de BIOS een aantal keer open laten staan, waar ik ook freezes kreeg.

Ik zal eens kijken naar het SMART van de SSD (overigens ook al 2 SSDs in dit systeem getest).

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Dountill schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:48:
[...]

Hij is inderdaad niet overgeclocked. Systeem is tot stand gekomen naar aanleiding van https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1848697

Het RAM geheugen is op advies van Azerty in dit systeem terecht gekomen.
De keuzes die ik niet zo snap zijn de SSD en de voeding. RAM is qua keuze niks mis mee :)

Maar goed. Gezien de stappen die je al ondernomen hebt zou ik het mobo ook verdenken.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik kom dit tegen : http://forum.asrock.com/f...rock-ab350m-pro4-freezing

Blijkbaar zijn er dus redelijk wat mensen die problemen hebben met dit moederbord en bij allemaal wordt het oplost met een ander type.

Persoonlijk zou ik hem terugsturen naar Azerty en er niet langer mee aanmodderen als ik dit allemaal zo lees.

Ik mis in de TS nog wel even het stukje of je al online had gezocht, want na 5 minuten had ik het topic al gevonden via Google (zoeken op: asrock ab350m pro4 + freezes > eerste link)

[ Voor 25% gewijzigd door Frostbite op 18-06-2018 10:09 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Pagina: 1