Laptop gezocht voor HBO werktuigbouwkunde

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik begin volgend jaar met de opleiding werktuigbouwkunde, en heb daarvoor een laptop nodig.

Dit zijn de benodigde specificaties (volgens de opleiding, ik sluit niet uit dat minder misschien ook genoeg kan zijn)

Hardware:

Intel core i7 processor
Hoge schermresolutie (1440x900 pixels minimaal)
Ethernet interface of ethernet usb adapter
Minimaal 500 gb opslagruimte (ssd aanbevolen)
Minimaal 8gb (het liefst meer) RAM

Software:
Windows 10 64bit
Office 2013 of nieuwer

Zelf vind ik een 15,6 inch het fijnst en heb ik ook een goede grafische kaart nodig, hieronder een link met gecertificeerde grafische chips van de opleiding:

Https://www.plm.automatio...ort/gtac/#lightview-close en dan rechtsonder “hardware (graphics card) certifications”

Ik hoopte oorspronkelijk voor rond de 1200 euro klaar te zijn, maar na wat zoeken moet ik dat bedrag misschien wat bijstellen.

Ook heb ik gelezen dat het mogelijk is om een grafische kaart er los in te laten zetten. Ik ben echter geen computerexpert en heb geen idee of dat wel slim is om te doen, en hoopte daarom dat iemand me hier wel verder kan helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Toeval? Laptop voor Automotive studie (Siemens NX)

Of ga je een hele andere studie doen? De laptop-specificaties lijken aardig overeen te komen en in het andere topic heb ik ook al wat uitgelegd aan de "vreemde" eisen voor de betreffende opleiding :)

Bij 99.9% van de laptops is het trouwens onmogelijk om een GPU te vervangen of later te upgraden; hou hier even rekening mee bij het uitkiezen van een model wat je gaat kopen.

Mogelijk dat je er iets van kan meepikken qua info/ideeen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:50:
Toeval? Laptop voor Automotive studie (Siemens NX)

Of ga je een hele andere studie doen? De laptop-specificaties lijken aardig overeen te komen en in het andere topic heb ik ook al wat uitgelegd aan de "vreemde" eisen voor de betreffende opleiding :)

Bij 99.9% van de laptops is het trouwens onmogelijk om een GPU te vervangen of later te upgraden; hou hier even rekening mee bij het uitkiezen van een model wat je gaat kopen.

Mogelijk dat je er iets van kan meepikken qua info/ideeen?
Wat toevallig inderdaad, en ja het zijn precies dezelfde specificaties die ik heb gekregen.

De vraag die dan in me opkomt is heb ik wel zo’n dure grafische kaart nodig? Want de nvidia quadro modellen (wat aanbevolen wordt) verschillen nogal kwa prijs t.o.v. bijv een gtx 1050

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Wat toevallig inderdaad, en ja het zijn precies dezelfde specificaties die ik heb gekregen.

De vraag die dan in me opkomt is heb ik wel zo’n dure grafische kaart nodig? Want de nvidia quadro modellen (wat aanbevolen wordt) verschillen nogal kwa prijs t.o.v. bijv een gtx 1050
Een Quadro is overbodig. Even heeeel simpel: een GTX960 of GTX1050 doet hetzelfde maar dan "ietsjes" langzamer. Hier zitten nog wel wat randvoorwaarden aan maar ik ben er absoluut niet van overtuigd dat een Quadro of FirePro een verplichting kan zijn voor een studie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:16
Zoals ik in het andere topic al zei : Laat je niet gek maken en vooral niet onnodig op kosten jagen.

Zo'n GTX960 of 1050 is waarschijnlijk niet eens langzamer, het is vaak (bijna) dezelfde hardware als Quadro / FirePro uitvoering. Het belangrijkste verschil is dat de driver van die laatste twee gecertificeerd is. En als je zo'n pakket gebruikt voor klanten is dat zeker van belang. Voor je studie absoluut niet.

Ik zie in de Excel-sheet dat de P-modellen van de Intel HD reeks gecertificeerd zijn. Waarschijnlijk werkt het dus ook prima, zij het iets langzamer, op een laptop met een standaard geintegreerde Intel CPU. Scheelt weer een bak Euries, batterij verbruik en warmte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:44
Voor grote assemblies in Solidworks of NX is het wel handig om een ISV certified videokaart te hebben (FirePro/Quadro). De zakelijke laptops waar die kaarten in zitten zijn ook veel beter gebouwd dan die mediamarkt-meuk. Daarom zijn ze zo duur.

Ik heb in 2012 via de TU/e een HP EliteBook 8560w gekocht voor mijn studie werktuigbouwkunde. Het ding is NIET te mollen. Het ding is zo vaak met tas en al in een hoek gesmeten of op de grond gedonderd... Bijna 6 jaar later gaat hij nog vrolijk door. Dan snap je de aanschafprijs van 1700 ish euro....

Helaas hebben meeste HBO's geen gesubsidieerd laptopproject, dus dan is dat inderdaad erg veel geld. Je zou refurbished kunnen kijken. Die hebben dan die Quadro's en de zakelijke bouwkwaliteit, meestal met garantie en al voor een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje zoeken ben ik bij deze laptop uitgekomen: https://www.coolblue.nl/p...x-1289nl-leopard-pro.html

Wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-homas
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb vorig jaar de studie afgerond en altijd alles school gerelateerd gedaan met een:
pricewatch: Asus K55VD-SX016V

Ik zeg zeker niet dat je iets vergelijkbaars moet hebben zeker omdat de computermarkt in 5 jaar het nodige verschuift. En zaken als een SSD tegenwoordig toch wel een must zijn. :9

Maar tot vorig jaar dus prima op kunnen 3D tekenen en zaken als Ansys (Eindige elementen) gingen prima. Je moet nagaan dat je wel aan school projecten werkt en als je niet beperkt wordt tot studentenlicenties de projecten ook niet bepaald "groot" zijn. Dus je druk maken om Quadro's of andere gecertificeerde kaarten zou ik niet doen.

Wij werkten op school met Solidworks, ik zie dat je refereert naar NX weet je dit zeker? Dit is toch wel een stuk duurder en zwaarder pakket voor een school naar mijn inziens!?

Op het momenten dat je gaat stage lopen of bedrijven aan de slag gaat je 99% van de tijd hardware van het bedrijf hebt om op te werken. En die zullen echt wel toereikend voor het werk dat ze van je verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
MAX3400 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:04:
Een Quadro is overbodig. Even heeeel simpel: een GTX960 of GTX1050 doet hetzelfde maar dan "ietsjes" langzamer. Hier zitten nog wel wat randvoorwaarden aan maar ik ben er absoluut niet van overtuigd dat een Quadro of FirePro een verplichting kan zijn voor een studie.
Het gaat niet om snel, het gaat om de ISV-certificatie. Ik heb SolidWorks snoeihard zien crashen op een GTX 1050, terwijl mijn Quadro K1100M (oude Kepler zooi) als een zonnetje draaide.

@Verwijderd Heeft de onderwijsinstelling waaraan je gaat studeren toevallig een laptopproject? Als je in een TU-stad woont (Delft, Eindhoven, Twente) kan je ook overwegen via een TU student een van de laptops van hun laptopprojecten aan te schaffen.

Anders zou ik sowieso wachten tot augustus, wanneer je de laptop pas echt nodig hebt. Intel's hexa-cores beginnen nu pas in de eerste laptops te verschijnen, over twee maanden zal het aanbod een stuk groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De onderwijsinstelling heeft helaas geen laptopproject. En gaat het erg veel verschil maken of ik de laptop nu koop of over een paar maanden? Aangezien ik redelijk veel doe met mijn laptop en mijn oude na 6 jaar kapot is, heb ik hem daarom het liefst zo snel mogelijk.

Wat vinden jullie van de laptop uit mijn vorige reactie? Ik heb nu best wel wat laptops gezien en die lijkt er toch bovenuit te springen kwa prijs/kwaliteitverhouding. Ook zijn de beoordelingen erg hoog.

Als iemand een betere optie heeft voor die prijsklasse (~1200 euro) hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Volgens mij heeft de UTwente weinig tot geen restricties aan zijn laptopprogramma. Studenten kunnen dus elk jaar een laptop kopen, voor zover ik weet. Als je iemand kent die aan de UTwente studeert, kun je misschien via diegene de UT laptop kopen. Dat is dit jaar dacht ik een ZBook Studio G5. Normale prijs is ongeveer €2k, maar via de uni is het €1100 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hjkv schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:31:
Volgens mij heeft de UTwente weinig tot geen restricties aan zijn laptopprogramma. Studenten kunnen dus elk jaar een laptop kopen, voor zover ik weet. Als je iemand kent die aan de UTwente studeert, kun je misschien via diegene de UT laptop kopen. Dat is dit jaar dacht ik een ZBook Studio G5. Normale prijs is ongeveer €2k, maar via de uni is het €1100 ofzo
Staan de regels toe dat je de boel doorverkoopt? Garantieafhandeling (via de universiteit) zal in dat geval zeker vervallen, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
kdekker schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:32:
[...]

Staan de regels toe dat je de boel doorverkoopt? Garantieafhandeling (via de universiteit) zal in dat geval zeker vervallen, nietwaar?
Ik weet de details niet exact. Ik heb ik ieder geval gehoord van mensen die een UT laptop via via hebben weten bemachtigen. Die HP's hebben 3 jaar onsite service, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Is een stuk beter dan met 30 andere slachtoffers in de rij staan voor de servicebalie van de mediamarkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 17:15:
De onderwijsinstelling heeft helaas geen laptopproject. En gaat het erg veel verschil maken of ik de laptop nu koop of over een paar maanden? Aangezien ik redelijk veel doe met mijn laptop en mijn oude na 6 jaar kapot is, heb ik hem daarom het liefst zo snel mogelijk.

Wat vinden jullie van de laptop uit mijn vorige reactie? Ik heb nu best wel wat laptops gezien en die lijkt er toch bovenuit te springen kwa prijs/kwaliteitverhouding. Ook zijn de beoordelingen erg hoog.

Als iemand een betere optie heeft voor die prijsklasse (~1200 euro) hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hjkv schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:19:
[...]

Ik weet de details niet exact. Ik heb ik ieder geval gehoord van mensen die een UT laptop via via hebben weten bemachtigen. Die HP's hebben 3 jaar onsite service, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Is een stuk beter dan met 30 andere slachtoffers in de rij staan voor de servicebalie van de mediamarkt :+
Is onsite dan niet onsite door de universiteit? Als het onsite 'bij je thuis is door HP', dan houd je mogelijk de controle over of je student bent bij de instelling waar de laptop vandaan kwam. Het hangt er ook maar van af hoe je een probleem aan kunt/mag melden. Als dat alleen via de universiteit kan, dan heb je als niet-student niet veel aan. De korting geeft HP niet uit liefhebberij. Ik vermoed dat de korting deels bestaat uit het feit dat de universiteit zelf een stuk support levert. Maar dat is maar een gok van mijn kant. Vooraf informeren is dan best handig.

En alternatief: zoek een goede 2e hands zakelijke laptop. Dan ben je ver onder de 1000 euro klaar, en geeft het ook minder als je om wat voor reden dan ook op termijn een andere nodig hebt.
Pagina: 1