Twee PC's samengesteld; welke is beter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiemok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-10-2021
Beste allemaal,

Mijn vorige kast stamt uit 2011 en was toen al low- tot mid-end. Tijd voor een nieuwe dus.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met het nieuwe systeem de nieuwste games op hoge settings spelen. Dit op 1080p omdat ik geen 4K monitor heb.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Inclusief assemblage en verzendkosten maximaal €1300

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het enige wat ik naast muis, toetsenbord en speakers meeneem naar de nieuwe computer is de HDD: Seagate ST1000DM003 1TB
Ik heb een al een losse licentie voor Windows 10.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk voldoende te hebben aan wat ik hieronder heb samengesteld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd Intel CPU's gehad en die werkten fijn. AMD zou ik geen problemen mee hebben, maar dan zou ik wel graag weten waarom wel/niet AMD/Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen specifieke eisen aan grootte, geluidsniveau. Is de voeding aan de hoge kant of voldoende?

Ga je overklokken?
Ik kies alleen voor overklokken als de website het aanbiedt. Zelf heb ik er weinig tot geen kennis van.

Wat verwacht je van ons?
Welke van de twee rigs is volgens jullie beter en waarom? Welk merk CPU is beter om uit te kiezen? Mocht ik iets teveel hebben geselecteerd zoals bijvoorbeeld een te sterke voeding, hoeveel Watt lager is dan nog altijd voldoende?
Zijn beide samenstellingen te gebruiken?

Via Rigbuilder ben ik bij de volgende configuratie gekomen:

Sharkoon VG4-W
Seasonic S12II 620W
MSI Z370-A Pro
Intel i5-8600k 6-core (OC @4,9GHz)
Nvidia GTX 1060 6GB
Corsair 16GB DDR4 @3000MHz
120GB SSD

Via Arctic Secrets ben ik bij de volgende configuratie gekomen:

Sharkoon Skiller SGC1
Corsair VS650 650W
MSI B350 PC MATE
AMD Ryzen 5 2600 6-core @3,4GHz
Nvidia GTX 1060 6GB
Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @2666MHz
250GB SSD (Samsung 860 EVO)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :)

[ Voor 56% gewijzigd door thiemok op 16-06-2018 16:12 . Reden: vragen ingevuld en aanpassing aan de configuraties ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom? Om Word op te starten?

Sowieso is de voeding overkill (teveel vermogen) en snap ik niet waarom je 2 tientjes bespaart door een 120GB SSD in de ene te zetten.

Ik mis ook budget en, mogelijk nog belangrijker, welke zaken je zelf al had uitgezocht over de componenten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je zit sowieso al verkeerd met je RAM bij AMD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiemok
Ik heb inmiddels een budget toegevoegd. Dat was ik vergeten te doen, sorry!

Dus een 550W voeding is ook voldoende? Daar kwam ik niet helemaal goed uit tijdens het samenstellen.

Hoezo zit ik verkeerd met RAM bij AMD Hackus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Om onduidelijke redenen heb je
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?
weggehaald. Deze vragen zijn echter essentieel voor het geven van goed advies. Vul dit nog even aan, anders moet ik helaas je topic sluiten.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiemok
Inmiddels de vragen hopelijk voldoende beantwoord. Nogmaals excuses voor de gebrekkige eerste post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:50
Misschien kun je hier inspiratie opdoen: tis precies je budget:

Sanitycheck gevraagd: midrange game / desktop rig

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

thiemok schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 15:59:
Ik heb inmiddels een budget toegevoegd. Dat was ik vergeten te doen, sorry!

Dus een 550W voeding is ook voldoende? Daar kwam ik niet helemaal goed uit tijdens het samenstellen.

Hoezo zit ik verkeerd met RAM bij AMD Hackus?
AMD behoeft minimaal 2966
Dit kun je zelf ook vinden in de specs van je cpu en op de site van je mb zie je
welke Compatible is

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
400 - 450w voeding is genoeg maar wel een van goede kwaliteit en met goede prestaties. Diegene die nu in je lijstjes staan mankeert dat aan. be quiet! Pure Power 10 400w of Bitfenix Formula Gold 450w zijn aanradertje maar die zullen de door jou gekozen winkels niet kunnen leveren vrees ik.
i5-8600K op Z370 is minder interessant dan een i7-8700 op B360. Kost hetzelfde waar je met de I7 6 threads extra hebt. Dat levert op termijn meer op dan de 300 MHz die de OC 8600K sneller loopt. Welke koeler leveren ze eigenlijk op de 8600K want van Intel uit zit er geen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clemens123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-08 18:48
Hackus schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:25:
[...]
AMD behoeft minimaal 2966
Gewoon niet waar, alle DDR4 RAM doet het in principe. Zou wel bij AMD iets meer op snelheid en latency letten dan bij Intel...maar 2400Mhz met CL15 latencies loopt hier als een zonnetje. Kijken naar de qualified vendor list en daar een set uitkiezen kan als je echt zeker wilt zijn, maar is zeker niet nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Clemens123 op 17-06-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Clemens123 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:49:
[...]

Gewoon niet waar, alle DDR4 RAM doet het in principe. Zou wel bij AMD iets meer op snelheid en latency letten dan bij Intel...maar 2400Mhz met CL15 latencies loopt hier als een zonnetje. Kijken naar de qualified vendor list en daar een set uitkiezen kan als je echt zeker wilt zijn, maar is zeker niet nodig.
Het komt beter tot zijn recht met een hoger RAM als 2966, nutteloos om te vertellen dat ie op lager ook loopt.
Ook op 3200 met juiste MB loopt het als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clemens123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-08 18:48
Eeuh zeker niet nutteloos, RAM kost ongeloofelijk veel geld tegenwoordig en betere RAM heeft zeker invloed, maar dit is toch beperkt. Het verschil is typisch zo een 10 percent, maar dan praat ik over de cheapest 2133 Mhz kit versus de een high end 3466 Mhz set of zo...en de meerprijs daarvan is afhankelijk van je budget en noden zinvol. Als je een budget hebt van X euro kan het zinvol zijn om bv. een betere GPU te kopen en wat te sparen op RAM, dat zal je meestal meer opleveren dan een goedkopere GPU en betere RAM...Hangt natuurlijk ook af van de toepassingen van de machine, die in deze thread niet echt duidelijk zijn. En volgens jouw post loopt langzamere RAM gewoon niet (tenminste zo las ik dat, ook omdat je zegt AMD behoeft minimaal 2966), wat gewoon niet waar is.

[ Voor 3% gewijzigd door Clemens123 op 17-06-2018 11:53 ]

Pagina: 1