Sanitycheck gevraagd: midrange game / desktop rig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Thanks dat je op dit topic klikt. Ik heb een nieuwe desktop in gedachten om oa PUBG, Battlefield en GTA V op te spelen. Verder als ‘side-usage’ misschien wat videobewerken en de usual dingetjes zoals office.

Budget is zo’n 1200€ in btw, maar eigenlijk kan/mag het ook meer of minder zijn. Ik heb gemerkt dat ik met m’n zeer casual gebruik niet meer geld aan een pc hoef uit te geven maar dan beter soms wat kan upgraden.

ik neem een Samsung 500GB evo SSD mee voor video bewerking.

Na het lezen van de BBG’s en een aantal topics hier heb ik dit samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
1XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 320,27€ 320,27
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 61,-€ 61,-
1be quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 8,64€ 8,64
1Kingston HyperX Fury HX434C19FB2K2/16€ 219,20€ 219,20
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 101,25€ 101,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.137,26

Ik ben niet merkvast, maar wel altijd blij geweest met MSI mobo’s.

Onder load / tijdens gamen is een beetje geluid geen probleem maar verder mag ie stil zijn. Geruisloos als kan.

Optie van overclocken moet er zijn, dat doe ik al sinds 94’ ofzo en blijft leuk als je bent uitgekeken op je pc.

Wat ik nu nog nodig heb?

- sanity check: is dit de pc die me blij maakt?
- geheugen: staat in de manual/comp list van het mobo, @2900mhz, maar is dit oke?
- kast heb ik uit een ander topic gehaald, net als de voeding. Zegt me niets. Met dit mobo kan ok voor de zwarte look gaan, dus ook zwarte kast?

Oh en AMD gewoon omdat het zover ik lees voor mijn toepassing vergelijkbaar is met Intel / nVidia en ik dan niet het meest voor de hand liggende kies.

@DaniëlWW2 dank voor de inspiratie in een ander topic in dit deel vh forum, de lijst is deels op jouw suggesties gebaseerd d:)b

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou, begin eens met dat bordje te pakken en deze in de fik te steken. Ja, groot fan. :P
Ik zou eerder pricewatch: Asus PRIME X470-PRO kopen. Het enige nadeel is dat deze geen leds heeft voor boot issues. Waarom? Werkelijk geen flauw idee. Voor de rest is het ding solide. Wel eigenlijk iets te duur naar mijn smaak waardoor de pricewatch: Asus ROG Strix X470-F GAMING prijstechnisch misschien wat interessanter is. Het probleem is dat je dan net zo goed naar het extreme kan gaan en de C7H kan pakken. :P

Verder zou ik een AIO overwegen, of tenminste een flinke luchtkoeler zoals een Mugen 5 of beter, als je zelf wil overclocken. Het gaat om de laatste 100 a 200MHz omdat AMD hun boost algoritmes het meeste zelf doen. Voor het laatste beetje worden de chips wel warm, dus een beetje extra koeling kan geen kwaad.

Je kan ook overwegen om Hynix C-die RAM te pakken in plaats van het setje Samsung B-die dat je nu kiest. Is goedkoper en deze setjes zijn nieuw en geoptimaliseerd voor Ryzen 2000. Ze staan voor zover ik weet ook op geen enkele QVL, maar het eerste setje werd meegestuurd door AMD aan reviewers. Of ze 3600MT/s halen is mij nog steeds niet duidelijk, maar 3200MT/s zullen ze echt wel breken. Ergens vermoed ik ook dat ze C19 timings hebben omdat je de limiet opzoekt met 3600MT/s. 3466MT/s zou al heel wat beter kunnen werken met strakkere timings, maar ik weet het niet zeker.
pricewatch: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXKB
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB

Ik vermoed ook dat B-die nog iets beter spul is, dan zou ik pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C17D-16GVK pakken. Je stelt de timings toch zelf in als je serieus wil overclocken, dus de QVL maakt niet bijzonder veel uit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@DaniëlWW2 Thanks voor je input en tips! Om te beginnen de lijst even aangepast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix X470-F GAMING€ 205,-€ 205,-
1XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 320,27€ 320,27
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 61,-€ 61,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3600C17D-16GVK€ 204,35€ 204,35
1Samsung 960 EVO 250GB€ 101,25€ 101,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.179,46

Tis me niet helemaal duidelijk waarom MSI mobo afvalt, maar meer dan 'ik had een goede ervaring met m'n i920 die 5 jaar op 4+ ghz draaide op een MSI mobo heb ik niet :+ ASUS klinkt ook prima, ik heb de C7H (crossfire Vii bedoelde je denk ik) gezien maar heb 0 reden gevonden waarom die beter is dan die andere gaming variant.. dus tjah.. zo maar dan denk ik.

Qua cooler:
Zo'm AIO (jeuj, nieuwe term voor me) kan evt wel, maar vind ik een hoop geld voor een paar honder mhz oc. Misschien is dat overclocken voor een latere CPU relevanter dan voor deze als er al zo weinig ruimte in zit.
pricewatch: be quiet! Silent Loop 240mm

Ik dacht dat de boxed cooler op zich prima is bij deze CPU, dus had nog even geen cooler bedacht. Ivm OC'en wellicht wel.. dan komt er nog 50,- bij voor de Mugen 5 dus in ieder geval:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

NB; past alles in deze kast zover je weet? Ik ben er helemaal niet meer in thuis, dus kies de kast behoorlijk op basis van wat anderen in hun lijstje hebben. Staat uit het zicht en mag vooral stil en onzichtbaar zijn :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou, MSI valt ook een beetje af omdat het ook geen hoogvliegers zijn. Je bent zelf degene die aangeeft dat je een goed bordje wil om te overclocken, dus dan kies ik een dergelijk bordje. Dan moet je bij de Prime Pro zijn, of de X470-F. De C7H is helemaal bijzonder. Zaken zoals de stroomvoorziening voor de CPU zijn in een totaal andere klasse, namelijk totale overkill. :P

Als je het maximum niet gaat opzoeken dan zou de Mugen 5 meer dan voldoende moeten zijn. Je kan ook wegkomen met de stock koeler, maar dat zal je wat prestaties kosten of zal luid worden als je de ventilator opschroeft. De boost algoritmen van AMD detecteren namelijk koelingspotentieel en stellen dynamisch de clocksspeed van de CPU af. Dat doen ze voor elke core apart en als je meer cores aanspreekt dan zakt het gemiddelde in. Betere koeling staat een hogere clockspeed toe op alle cores. Het probleem is dat dit natuurlijk niet is gestest door de reviewers. Die waren te druk bezig met grafiekjes maken waar deze CPU 2% langzamer was in die game, 3% in die, en toch weer sneller in de derde.

Verder hoef je geen NVME SSD zoals een 960 te nemen voor windows. Boot je systeem misschien een seconde sneller door. Potentieel is het wel interesant als je je gaat verdiepen in StoreMI.
https://www.amd.com/en/technologies/store-mi

Anders zou ik gewoon een 500GB SSD van Samsung of Crucial kopen. Samsung is misschien makkelijker omdat je dan een softwarepakket hebt voor zaken zoals provisionering. :)

Ja, het past allemaal in die kast. Is gewoon een ATX kast met genoeg ruimte. ;)
Je kan nog even rondkijken naar alternatieven zoals:
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG
pricewatch: Fractal Design Define S

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hoppa, dan moet dit 'm worden :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG Strix X470-F GAMING€ 205,-€ 205,-
1XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 327,-€ 327,-
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1G.Skill Ripjaws V F4-3600C17D-16GVK€ 204,35€ 204,35
1Samsung 860 EVO 500GB€ 113,90€ 113,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.257,73

Heb nog een 500Gb Samsung SSD liggen.. kan voor de grap ook nog een stripsetje optuigen. Gaat toch niets op wat ik niet al in een backup heb oid. Alles voor de overbodige snelheid dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
En besteld! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@DaniëlWW2 Azerty heeft de GPU nog niet op voorraad en biedt dit alternatief van MSI aan:
https://azerty.nl/product...ische-kaart-radeon-rx-580
Zo op het eerste gezicht lijkt me dit een vergelijkbare kaart, of is er een reden om de XFX af te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:16
Wat betreft de kloksnelheden wel. Grote nadeel van de MSI is dat er behoorlijk op de koeling bezuinigd is.
De ventilator moet bij grote inspanningen behoorlijk hard werken en maakt dan flink wat herrie.

De XFX is veel beter uitgerust qua koelribben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
D-dark schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 13:03:
Wat betreft de kloksnelheden wel. Grote nadeel van de MSI is dat er behoorlijk op de koeling bezuinigd is.
De ventilator moet bij grote inspanningen behoorlijk hard werken en maakt dan flink wat herrie.

De XFX is veel beter uitgerust qua koelribben
Thanks man! Daar ga ik me aan irriteren. Wacht nog wel even dan. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:20
Jammer dat je al besteld hebt. De Seasonic voeding heeft een paar tekortkomingen en is daardoor geen aanrader. Cougar GX-F 550w, Bitfenix Whisper BWG550M en be quiet! Straight Power 11 550w zijn betere voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@DaniëlWW2 bedankt voor je advies - nieuwe machine draait sinds dit weekend als een zonnetje. Erg stil, ook onder load. Kast is fraai afgewerkt en alle componenten mooi zwart. Geheugen inmiddels eenvoudig werkend op 3200mhz, ga als ik er aan toe ben wel kijken hoe ver die het gaat schoppen.

@D-dark XFX is voor het oor prettig onder load en tijdens gewoon 2D werk staan de fans uit, top!

@Uszka De tekortkomingen ben ik nog niet tegengekomen, laten we hopen dat het zo blijft. Qua bekabeling en afwerking helemaal prima, maar had dan ook al zo'n 8 jaar geen voeding meer aangeraakt ofzo.

Pagina: 1