Toon posts:

DIY waar je eerste electrisch gereedschap halen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-06 19:16
Goedemiddag allen,

Met een budget van zo'n 1200 euro ga ik proberen om de volgende gereedschappen te kopen:
  1. Schroeftol
  2. Zaagtafel die ik in mijn werktafel wil verwerken (ipv een afkortzaag in eerste instantie)
  3. Vandiktebank
  4. Cirkelzaag
  5. Schuurmachine
  6. Frees
  7. Wat handgereedschap
Nou is het een redelijk laag budget voor goed materiaal, alleen nu zou ik graag jullie kijk willen op het prioriteren van dit gereedschap zoals een schroeftol gebruik je vaker en langer of een vandiktebank van lage kwaliteit is troep en waar zouden jullie kijken voor elk apparaat an sich, want ik kan begrijpen dat als je ze toch wil kopen dat je dan bijvoorbeeld voor een vandiktebank dus voor iets meer merk zou willen gaan en dus tweedehands zou gaan kijken en een schroeftol nieuw in de aanbieding wil kopen.
Of dat ding gebruik je haast nooit ;)

Dus in het kort: prioriteiten per gereedschap op basis van kwaliteit, misschien ook advies over de keuze voor een zaagtafel en welke kanalen hebben jullie goede ervaring mee en welke nou juist niet?

[Voor 69% gewijzigd door Furion2000 op 16-06-2018 15:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:48
Furion2000 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:41:
voor een evt verbouwing en de wens om in mijn schuur te gaan hobbyen.

Met de info dat ik de BTW kan terugvragen en een budget van ongeveer 1000 euro excl btw, dus ongeveer 1200 incl. een aantal dingen wil gaan kopen.
Je wilt het zakelijk aanschaffen, terwijl je de apparatuur niet nodig is voor je bedrijf maar puur voor de hobby?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-04 10:38
Ik koop vrij veel apparatuur van de lidl. Alle opties die je op die apparaten wilt hebben zijn aanwezig en het zijn behoorlijk sterke apparaten.
Prijs van die lidl (Parkside) apparatuur is erg laag en garantie is echt heel goed.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 18:30
Furion2000 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 08:41:
Goedemorgen allen,

Ik heb een huis gekocht en nu wil ik het gereedschap wat ik altijd van mijn vader leen zelf gaan aanschaffen voor een evt verbouwing en de wens om in mijn schuur te gaan hobbyen.

Met de info dat ik de BTW kan terugvragen en een budget van ongeveer 1000 euro excl btw, dus ongeveer 1200 incl. een aantal dingen wil gaan kopen.

Schroeftol
Zaagtafel die ik in mijn werktafel wil verwerken (ipv een afkortzaag in eerste instantie)
Vandiktebank
Cirkelzaag
schuurmachine
Frees
Wat handgereedschap

Dus best een laag budget, waar dus wel wat planning voor nodig is. Mijn vraag is nu waar kan ik het beste kijken voor de beste prijs/kwaliteit verhouding en welke merken zijn dan aan te raden. Ikzelf neig altijd naar de bekendere duurdere merken weet ik van mijzelf, maar soms is dat helemaal niet nodig.

Opties die ik lees om het te kopen.
- Duitsland
- Kortingen bouwmarkten
- 2e hands (mensen slechte/goede ervaringen mee?)
- Afdingen in de winkel als je meer koopt (hier zou ik graag wat ervaringen van horen)

Dus een beetje wat, waar en hoe advies zou ik zeer op prijs stellen.

Alvast bedank!
Dus als bedrijf aanschaffen, maar wel voor de hobby. WIl je dan creatief boekhouden? Of zit er ook nog iets legaals aan?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-06 20:43
Met zo'n laag budget kan je wel wat kwalitatief leuke (2de hands ) dingen scoren op veilingen van in beslag genomen goederen of van bedrijven die op de fles zijn gegaan

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:33
Gezien de apparaten die je aan wilt schaffen zou ik alleen de schroeftol, schuurmachine, en een goed complete set handgereedschap halen en het bedrag wat je overhebt achteruit leggen en doorsparen en marktplaats oid in de gaten houden.

Je budget is namelijk laag en als je kwalitatief goed spul wilt hebben ben je al snel een flink hoger budget nodig.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:32
.Maarten schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:17:
Gezien de apparaten die je aan wilt schaffen zou ik alleen de schroeftol, schuurmachine, en een goed complete set handgereedschap halen en het bedrag wat je overhebt achteruit leggen en doorsparen en marktplaats oid in de gaten houden.

Je budget is namelijk laag en als je kwalitatief goed spul wilt hebben ben je al snel een flink hoger budget nodig.
Dat, zeker als je het gewoon kan lenen van je vader :)

• Furion2000
@Anoniem: 93986
Het grote topic heb ik vanochtend 20 min op zitten koekeloeren en is leuk om te lezen, alleen heb niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vragen.

@corset

Iets uit China bestellen en geen btw betalen, Makro met hun 'business only concept' en er zijn nog genoeg grijze gebieden waar de samenleving vriendelijk van gebruik maakt. Als ik dan op de zaak gereedschap ga inkopen gaan er alarmbellen rinkelen? Vel er je oordeel over, maar je mening is een hele snelle en nogal zwart/wit als ik dan net zo vrij mag zijn als jou;)

Maargoed, ik heb het even aangepast, want dit is niet het topic.

@Rolucious & de rest
Ja daar zat ik ook al aan te denken, om onderscheid te moeten maken in welke kwaliteit voor welk stuk gereedschap. Enige tips van wat voor soort gereedschappen eigenlijk ook erg goed bij die Lidl's en aldi's gehaald kunnen worden?

@jip_86
Dat kan altijd nog, maar zo'n vandiktebank heb ik voor mijn komende project nodig en die heeft hij nou net niet ;)

@justmike
Ervaring mee? Ik weerhou mij daar altijd een beetje van omdat je daar echt op 'het moment' dat het gebeurt moet gaan zitten en wel van te voren uit moet zoeken wat nu echt goedkoop is. Want ik denk dan Hitachi voor 30% minder is super, alleen een maand later zie ik de Lidl weer voorbij komen voor 60% minder dan de prijs van die Hitachi nieuw ;)

@deRest
Graag zou ik willen weten hoe andere hobbyisten of professionals dit aanpakken, want vaak zijn de zakelijke groothandels ook niet meer zo voordelig als voorheen en gaan ook genoeg professional echt op zoek naar de goedkoopste plekjes om het gereedschap te halen.

Tot nu toe bedankt voor de input, dat prioriteren van gereedschap is in ieder geval een goede tip!

[Voor 5% gewijzigd door Furion2000 op 16-06-2018 13:02]

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
@Furion2000 Staat anders meer dan genoeg info in de startpost.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 18:30
@Furion2000 het punt is meer van sommigen, waarom een nieuw topic als er al een topic over is?

Maar goed, ik zal dan weer te snel oordelen hoewel ik gewoon een simpele vraag stelde :+

Simpel antwoord;

Hou de aanbiedingen in de gaten, maak een lijstje merken wat je zou willen. En bouw het langzaam uit, dan ben je het goedkoopste bezig.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Furion2000
Jullie standpunt is duidelijk alleen uiteindelijk ben ik hier om antwoord te krijgen op mijn vragen die ik niet vond op het diy topic, die voor mij 'minder dan genoeg' was. Zelf een topic starten is voor mij dan duidelijker en ad hoc.

In de hoop op meer tips zoals die van @justmike & @Rolucious & @.Maarten, dus daarom heb ik de topic start en hier even de vraag geherfomuleerd zodat het wat duidelijker word dat ik graag ervarings advies zou hebben op het volgende:

Goedemiddag allen,

Met een budget van zo'n 1200 euro ga ik proberen om de volgende gereedschappen te kopen:
  1. Schroeftol
  2. Zaagtafel die ik in mijn werktafel wil verwerken (ipv een afkortzaag in eerste instantie)
  3. Vandiktebank
  4. Cirkelzaag
  5. Schuurmachine
  6. Frees
  7. Wat handgereedschap
Nou is het een redelijk laag budget voor goed materiaal, alleen nu zou ik graag jullie kijk willen op het prioriteren van dit gereedschap zoals een schroeftol gebruik je vaker en langer of een vandiktebank van lage kwaliteit is troep en waar zouden jullie kijken voor elk apparaat an sich, want ik kan begrijpen dat als je ze toch wil kopen dat je dan bijvoorbeeld voor een vandiktebank dus voor iets meer merk zou willen gaan en dus tweedehands zou gaan kijken en een schroeftol nieuw in de aanbieding wil kopen.
Of dat ding gebruik je haast nooit ;)

Dus in het kort: prioriteiten per gereedschap op basis van kwaliteit, misschien ook advies over de keuze voor een zaagtafel en welke kanalen hebben jullie goede ervaring mee en welke nou juist niet?

[Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 16-06-2018 15:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:33
Vandiktebank zou ik zeker gebruikt kopen. Het liefst een oudere want die zijn vaak een flink stuk zwaarder en stabieler. En de techniek daarin is niet heel veel veranderd. Let wel even op de messen. Schroeftol zou ik nieuw halen. Want dat zijn apparaten die doe je niet snel weg. Zelfs niet als je een nieuwe hebt.

Zaagtafel is heel leuk en handig maar die zou ik eerst achterwege laten. Een circelzaag met geleide kan dat ook. Of een invalzaag. Het is alleen meer werk maar gezien je budget moet je gewoon keuzes maken.

Zelf ben ik nogal fan van Makita 18V en Festool. Festool vind ik goed in elkaar zitten en onderdelen zijn ook goed te krijgen en het is degelijk spul. (Meeste is binnen een week te leveren bij verschillende dealers) Makita is prijstechnisch heel leuk.

Mijn prio zou zo liggen:
Schroeftol - nieuw
Handgereedschap - nieuw desnoods beetje goedkoop spul en later wat duurder
Schuurmachine - Nieuw (Zijn ook niet extreem duur, kan best een wat minder merk zijn. Dit merk je vooral in het trillen van de machine als het een excentrieke is en bij een vlakschuurmachine merk je dat hij afremt als je te hard drukt. Neem wel goede kwaliteit schuurpads/ papier)
Decoupeerzaag - Nieuw (Niet duur) Deze stond niet op je lijstje maar zou ik zeker wel aanraden
Circelzaag - Marktplaats
Frees - Marktplaats
Zaagtafel - marktplaats
Vandiktebank - marktplaats (Kun je ook huren of dealtje sluiten met een interieurbouwer in de buurt dat je het daar even laat doen)

[Voor 7% gewijzigd door .Maarten op 16-06-2018 16:28]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Als je een halfweg degelijke vandiktebank en een goeie schroeftol haalt ben je door je budget heen.

Je zegt dat je die vandiktebank nodig hebt voor je volgende project. Ga je hem daarna nog nodig hebben? Een vandiktebank is een te groot, zwaar en duur apparaat om voor een enkel klusje aan te schaffen.

Ik heb inmiddels met half bedrijfsmatige insteek inmiddels meerdere projecten achter de rug waarbij een vandiktebank handig zou zijn geweest, maar echt onontbeerlijk, neuh. Elektrische schaaf, en met een schuurmachine er achteraan.

Voor een zaagtafel geldt eigenlijk hetzelfde. Allemaal leuk en aardig, hartstikke fijn gereedschap, maar de bruikbare enigszins nauwkeurige modellen kosten nieuw zeker 2/3e van je budget, en de cirkelzaag/invalzaag (met geleiderail) is een kleinere, lichtere, goedkopere optie. Sommige klussen zullen mwel meer tijd kosten, maar je bent ook voor een kwart van het geld klaar.

Festool wordt hierboven genoemd, maar die zou ik als je met een budget zit enkel tweedehands overwegen, en zelfs dan eigenlijk niet omdat veel mensen er toch de hoofdprijs voor blijven vragen. Dewalt en in iets mindere mate Makita hebben hier ook last van; op de tweedehandsmarkt zie ik vooral vaak blauwe Bosch spullen voor weinig langskomen.

@Furion2000 je zegt nu dus voor één projectje die vandiktebank nodig te hebben; misschien is het beter om even een lijstje te maken met een eerste X projectjes, en op basis daarvan je gereedschap te kopen, niet gebaseerd op enkel de eerstvolgende klus. Dan kan het bijvoorbeeld ook goed zo uitkomen dat je bijvoorbeeld (ik roep maar wat) de vandiktebank-klus kan doorschuiven tot na 3 andere klusjes, waardoor je die niet direct hoeft te kopen, maar eerst met andere zaken bezig kan, onderwijl bijsparend om later alsnog die vandiktebank te kopen tegen de tijd dat het zin heeft.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:45
Koop alles bij de Lidl, dan hou je nog geld over voor PBM’s, fatsoenlijke stofzuiger, Schagen, lijmklemmen, etc etc... (vergeet al die kleine bijkomende items niet, tikt hard aan kwa kosten).

Probeer accu apparaten (behalve schroeftollen) zoveel mogelijk te vermijden. Persoonlijk hebben mijn meest degelijke en oude apparaten die het nog steeds doen allemaal een snoer. Apparaten met een snoer zijn vaak ook goedkoper (want geen dure accu). Zolang je niet professioneel met een busje vol gereedschap rond rijd zijn accu’s imo een gimmick. Koop een goede haspel, ga je heel veel plezier van hebben tijdens klusjes.

Als je dan na een paar jaar klussen je meest gebruike machine eens een x stuk hebt (Lidl) dan koop je daar een betere voor. Tegen die tijd weet je ook precies wat voor jou de belangrijkste eisen aan die machine zijn.

Zaagtafel is leuk (ik heb er ook 1), achteraf zou ik een invalzaag hebben gekocht. Waarom? Portabiliteit en het zagen van grote platen.

Bovenfrees is leuk, maar ik gebruik m echt maar 1 keer per jaar (die leen ik dan van iemand). En zelfs dat zijn dan klusjes die stiekem ook wel zonder hadden gekund.
Dit hangt natuurlijk af van wat je allemaal wilt gaan maken.

Vandiktebank is echt overrated imo, voor die ene keer even binnenlopen bij een houthandel met een kratje bier in de kofferbak. Een goede vandiktebank is echt killing voor je budget.

Laat je niet gek maken door gesponsorde YouTubers en de festool-fanatiekelingen op dit forum (no-offence, tis prachtig spul).

[Voor 23% gewijzigd door B-lex op 16-06-2018 22:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Furion2000
@B-lex & @McGryphon
Ja die vandiktebank heb ik al wat voor zitten koekeloeren en de goedkoopste zijn toch wel 300 euro van DeWalt volgens mij. Het gemak ervan staat mij erg aan, maar het budget is dan inderdaad toch leidend.

Hoe zouden jullie dan het schaven van hout aanpakken? Met een electrische schaaf? Zitten daar nog valkuilen in over wat er vaak verkeerd word gedaan?

Dat snoer verhaal is inderdaad zo, qua budget is het soms nogal een verschil en longevity van die apparaten is vaak ook gewoon beter. Kan mij een vakantiebaantje in de scheepsbouw herineren dat ik toch telkens terugpakte naar die gesnoerde boor als die accu ALWEER in de oplader moest omdat die bijna op was ;)

@.Maarten
Ja inderdaad een goede schroeftol op accu is echt wel hoogste prioriteit, die dingen zijn bij elke klus rondom het huis al nodig, laat staan diy projecten. Festool gebruikt mijn vader en zijn broers ook allemaal en die zweren erbij, maar dat zijn professionals en voor het budget is het toch wel killing.

Voor alledrie nog wel even de vraag: Dus jullie vinden een afkortzaag + invalzaag toch wel bruikbaarder dan een zaagtafel, waarvan ik dacht dat die zowel handig zou zijn voor afkorten als zagen en dat een afkortzaag dan helemaal overbodig zou kunnen zijn.

Heb dan nu ook het lijstje wat aangepast na de goede tips
  1. Schroeftol van een wat beter merk op accu
  2. Afkortzaag wat goedekoper merk op snoer
  3. schaaf gereedschap (nog te onderzoeken...)
  4. Cirkelzaag van een wat beter merk, omdat ik die vrij vaak verwacht te gebruiken
  5. Schuurmachine goedkoop lidl kwaliteit
  6. Frees goedkoop lidl kwaliteit of niet ivm budget
  7. Decourpeerzaag (inderdaad vergeten) lidl kwaliteit
  8. Handgereedschap op marktplaats iets vinden van iemand die veel ineens wegdoet en dat dan aanvullen met de dingen die missen
Mijn lijst is al stukke beter, maar vooral realistischer, want voor die cliche beginnersfouten wil ik mijzelf een beetje proberen te behoeden 8)7

Bedankt en verdere tips of kritische opmerkingen zijn meer dan welkom ;)
Bedankt

• Alfalva
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-06-2019
Wat voor project wordt het eigenlijk? De meeste beginners beginnen niet met vandiktebanken en schaven..

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik sluit me aan bij de opmerking van @Alfalva en @McGryphon

Als ik het lijstje zo lees dan snap ik de wens van al die apparaten wel; heb alleen wel vraagtekens bij de zaagtafel en de vandiktebank kan ik echt totaal niet plaatsen. Van alle hobbyisten die ik ken (en ik ken er veel!) is er maar 1 met een vandiktebank. Betrokkene gebruikt dat ding ook nooit maar heeft het toevallig uit een erfenis van een oom overgehouden.

V.w.b. de zaagtafel; handig om te hebben, noodzakelijk? Nee, alles wat je met de zaagtafel zaagt kun je ook met een cirkelzaag / invalzaag / afkortzaag doen.
Edit: had alles nog niet helemaal goed doorgelezen, ik zie inmiddels dat je de lijst wat hebt aangepast; m.b.t. onderstaande vraag had ik al een goede reden gepost om voor een afkortzaag te gaan
Furion2000 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:18:
Voor alledrie nog wel even de vraag: Dus jullie vinden een afkortzaag + invalzaag toch wel bruikbaarder dan een zaagtafel, waarvan ik dacht dat die zowel handig zou zijn voor afkorten als zagen en dat een afkortzaag dan helemaal overbodig zou kunnen zijn.
Ik kan trouwens de keren niet tellen dat ik latten, ribben en balken af heb lopen korten op een boven- of zolderverdieping; in al die situaties heb een stuk meer aan mijn afkortzaag gehad dan aan mijn tafelzaag.

In feite is van al die zagen de cirkelzaag het belangrijkste; daar kun je alles mee zagen, het is alleen wel wat meer werk als je veel platen moet zagen of veel moet afkorten.

Voor apparaten met een netsnoer is marktplaats trouwens wel een uitkomst, voor apparaten met accu ook trouwens maar de ervaring leert dat je tweedehands nogal eens apparaten met brakke accu's koopt; moet je dan nieuwe accu's aanschaffen dan is het voordeel van tweedehands ook in een klap weg. Verder zou je voor goede apparaten ook eens kunnen kijken bij BVA Auctions. Heb daar zelf weleens wat gekocht in het verleden en ook vrienden hebben via BVA professionele apparatuur kunnen aanschaffen voor een 'relatief zacht prijsje'.

[Voor 15% gewijzigd door Harrie_ op 18-06-2018 09:13]

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De tijd van goede deals bij BVA is wel voorbij helaas. Lijkt wel of de mensen die daar bieden echt geen flauw benul hebben wat iets kost of dat ze alleen maar naar de hoogste nieuwprijzen in een winkel kijken.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Anoniem: 93986 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:13:
De tijd van goede deals bij BVA is wel voorbij helaas. Lijkt wel of de mensen die daar bieden echt geen flauw benul hebben wat iets kost of dat ze alleen maar naar de hoogste nieuwprijzen in een winkel kijken.
Ik bied er nog regelmatig; het is wel vaak goed zoeken inderaad omdat er apparaten bijzitten die binnen no-time (bijna) de nieuwprijs halen maar links en rechts zitten er nog wel wat koopjes bij...

☀️ 18 Panelen | 🔋 5,8 kWp | ⚡ SolarEdge SE6K

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:49
Je kunt kijken bij HBM. Die hebben over het algmeen wel goed spul.

Over het algmeen koop je dit soort spul niet in èèn keer. Je zoek even rond, tot er een goede aanbieding komt. Of misschien zelfs tweedehands.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:45
Furion2000 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 23:18:

Lomp (lees: groot tov zaagtafel) spul afkorten doe ik meestal met een handzaag. Fijner spul kort ik inderdaad af op mijn zaagtafel.

Met een handzaag kom je een heel eind kwa afkorten (het kost alleen wat meer tijd als je seriematig spul moet maken).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:42
Veiligheid is maar 1x genoemd. Bij deze nog een keer.:)

Denk aan een bril, gehoorbescherming, handschoenen..

• Grrrr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-02 12:41
Ik zou nog willen toevoegen dat voor het afkorten en de meeste normale planken en plaatmateriaal een paar goede handzagen in bijna alle gevallen sneller en net zo goed kunnen werken als de electrische variant.
Ik hobby al een jaar of 12, waarvan de laatste 5 ook grotere projecten in en aan het eigen huis. Deze zaag is (na mijn Makita 18v Accuboormachine) mijn beste vriend:

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 21:12

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb het hele topic niet gelezen maar ik koop al m'n gereedschap in Duitsland. Vooral de duitse merken zijn iets van 30% goedkoper.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

McGryphon schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:28:
Festool wordt hierboven genoemd, maar die zou ik als je met een budget zit enkel tweedehands overwegen, en zelfs dan eigenlijk niet omdat veel mensen er toch de hoofdprijs voor blijven vragen.
Ik zou zelf de volgende keer direct een Festool schroefboormachine kopen. Nu hebben we een boorhamer/boormachine en een schroefmachine van Bosch voor omgeveer 2/3 van hetzelfde bedrag gekocht als de Festool zou hebben gekost. Terwijl de Festool toch lekkerder werkt en hetzelfde kan als de Bosch apparaten.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

B-lex schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:57:
[...]

Lomp (lees: groot tov zaagtafel) spul afkorten doe ik meestal met een handzaag. Fijner spul kort ik inderdaad af op mijn zaagtafel.
Dit is inderdaad al een goede reden om niet "alleen" een tafelzaag te nemen. Als je balken moet afkorten is een tafelzaag maar een onhandig ding als je recht wil zagen, tenzij je meteen een paar honderd euro en een paar vierkante meter inruimt voor veelzijdige rollerbanen aan beide kanten van de machine. En zelfs dan.
Met een handzaag kom je een heel eind kwa afkorten (het kost alleen wat meer tijd als je seriematig spul moet maken).
In principe wel, maar daarnaast is consistent in (dubbel) verstek zagen met de handzaag absoluut een stuk lastiger dan met de afkortzaag instellen en door. Als je constructief werk doet is een goede afkortzaag echt een enorm voordeel; dat begint al bij bijvoorbeeld een picknicktafel of een pianokruk.
CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:16:
[...]

Ik zou zelf de volgende keer direct een Festool schroefboormachine kopen. Nu hebben we een boorhamer/boormachine en een schroefmachine van Bosch voor omgeveer 2/3 van hetzelfde bedrag gekocht als de Festool zou hebben gekost. Terwijl de Festool toch lekkerder werkt en hetzelfde kan als de Bosch apparaten.
Dan verschilt jouw ervaring en mening van de mijne. Festool heeft op dit moment bijvoorbeeld geen enkel model aan dat in zowel formfactor als prestaties mee kan met bijvoorbeeld de Dewalt DCD791 waar ik nu zelf mee werk, en de bouwkwaliteit is ook echt niet van niveau Hilti om daarvoor te compenseren.

De meeste gereedschappen van Festool integreren erg mooi met elkaar, maar dan moet je op meer vlakken in het systeem investeren om er echt profijt van te hebben, en dat is erg lastig te vereenzelvigen met een budget van 1200 euro voor basically een complete werkplaats.

[Voor 33% gewijzigd door McGryphon op 18-06-2018 17:34]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

McGryphon schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:32:
[...]

Dan verschilt jouw ervaring en mening van de mijne. Festool heeft op dit moment bijvoorbeeld geen enkel model aan dat in zowel formfactor als prestaties mee kan met bijvoorbeeld de Dewalt DCD791 waar ik nu zelf mee werk, en de bouwkwaliteit is ook echt niet van niveau Hilti om daarvoor te compenseren.
Precies, smaken verschillen. Ik heb die Dewalt ook eens geleend van iemand en vond Festool toch prettiger werken.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:43:
[...]

Precies, smaken verschillen. Ik heb die Dewalt ook eens geleend van iemand en vond Festool toch prettiger werken.
In principe is eigenlijk het belangrijkste aspect hetgeen dat vaak het minst belicht wordt; ligt de machine goed in je hand en werkt het prettig?

Milwaukee heeft naar mijn mening vervelende handvatten, dus dat valt ongeacht de prestaties voor mij bijvoorbeeld al af. Anderen vinden datzelfde van Dewalt. Ik vond Festool niet bijzonder onderscheidend, maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:02
CurlyMo schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:16:
[...]

Deels mee eens. Festool werkt erg goed voor veel machines. Maar accu machines ben ik nog niet van overtuigd. Meer prijs/kwaliteit.

De stofzuigers, schuurmachines, zaagmachines etc zijn echt meer dan prima.

• Furion2000
@TheBorg
Doel je dan op Bosch of andere merken uit Duitsland

Overige punten die ik hier nu uit haal is:
- Goed bedenken wat de noodzaak is om voor gemak te gaan in verhouding tot de prijs en kwaliteit
- Bij merk keuzes gewoon een keer verschillende merken in de winkel beetpakken. Festool vind ik wel fijn weet ik van het 'lenen', maar misschien zijn er nog andere goed merken die net zo fijn zijn en minder duur, want het blijft wel 1 van de duurste.

Voor de rest heb ik ook al naar veilinghuizen gekeken, maar de moeite + de berichten die ik ook al gevonden had dat het niet meer ZO voordelig is, ga ik liever voor een 25% kortingsbon bij de winkel als ik voor merken kijk of naar de lidl etc. bij de andere apparaten ben ik nu van mening.

[Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 19-06-2018 08:53]

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Furion2000 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:52:
@TheBorg
Doel je dan op Bosch of andere merken uit Duitsland
Bosch is wel goedkoper in Duitsland, maar het is een Oostenrijks merk.

Andere merken die in Duitsland flink goedkoper zijn dan hier en erg goed gereedschap maken: Metabo, Fein, Knipex, NWS, Wera, Wiha, Felo, Gedore, Hazet, Stahlwille, Pferd. Niet alles daarvan is voor jou relevant, maar dit is wat direct in me opkomt.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:49

mark-k

AKA markkNL

McGryphon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:48:
[...]

Bosch is wel goedkoper in Duitsland, maar het is een Oostenrijks merk.

Andere merken die in Duitsland flink goedkoper zijn dan hier en erg goed gereedschap maken: Metabo, Fein, Knipex, NWS, Wera, Wiha, Felo, Gedore, Hazet, Stahlwille, Pferd. Niet alles daarvan is voor jou relevant, maar dit is wat direct in me opkomt.
Is gewoon een Duits merk hoor: Wikipedia: Robert Bosch GmbH

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Huh. Dan weet ik niet met welk merk ik in de war ben :?

I stand corrected though d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alfalva
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-06-2019
McGryphon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Huh. Dan weet ik niet met welk merk ik in de war ben :?

I stand corrected though d:)b
Ik kan maar één naam bedenken waarvan je zou denken dat hij een Duitser was, maar die eigenlijk uit Oostenrijk kwam..

• Furion2000
Bedankt voor alle reacties, ik heb het doel gestelt dat op basis van prioriteit ik per week 1 gereedschap ga kopen als daar de juiste korting voor is. Daarna ga in dingen met minder prio bij de Lidl oid halen en gewoon kijken hoe lang het mee gaat en wat ik veel ga gebruiken. Ik merk dat ik nog heel veel dingen op mijn lijstje mis zoals een compressor of tuingereedschap, wat niet direct voor het project toepasbaar is, maar wel voor het huis noodzakelijk is.

Eerste project is een zit sta bureau, ik heb een gratis zit sta systeem en dit ga ik verwerken in een zelf in sketchup ontworpen houten bureau.

Schroeftol word sowieso kwaliteit als prio en een invalzaag denk ik ook wel, alleen twijfel ik daar nog over. De rest word dus ingekocht op basis van prijs als main focuspunt.

[Voor 12% gewijzigd door Furion2000 op 20-06-2018 19:58]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee