Hier ook nostalgie met de Starfighter. Het was het eerste bouwpakket (wat ik samen met mijn vader in elkaar heb gezet, ik was geloof ik 10 jaar oud). Even zoeken en ja hoor, dit was em
Nog wat creaties van mijn kant:
Heller Renault Vivastella
Tamiya LaFerrari
Aoshima Knight Rider met led

Tamiya LaFerrari

Mooie jetSmoke schreef op maandag 17 juni 2019 @ 20:02:
Als volgende heb ik een Fujimi 1:24 Mazda RX-7 klaarstaan. Heeft iemand tips over hoe ik het beste een mooie gladde afwerking van de body zelf kan krijgen met gewoon kwastwerk?
met kwastwerk? Dat is wel een uitdaging. Ik denk vooral je verf dun houden, meerdere lagen aanbrengen en tussendoor met fijn schuurpapier opschuren.
Ik heb onlangs van dat hele fijne papier gevonden bij de hobbywinkel en dat gebruik ik nu na het opbrengen van de grondlaag en ook voor elke nieuwe laag. Helpt in elk geval om stofjes te verwijderen...
Vet! Ik zie dat je kits kan kopen voor die LED, heb je die ook gebruikt? Ik gebruik tot nu toe alleen Revell maar ik denk dat ik toch eens wat andere merken ga proberen. Die LaFerrari is ook een leuk model om een keer te doen.Breaker schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 22:09:
Nog wat creaties van mijn kant:
Tamiya LaFerrari
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 49% gewijzigd door page404 op 25-08-2019 10:03 ]
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik heb de uitvoering inclusief led gebouwd. Dus geen los setje.page404 schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 09:58:
[...]
Mooie jet
met kwastwerk? Dat is wel een uitdaging. Ik denk vooral je verf dun houden, meerdere lagen aanbrengen en tussendoor met fijn schuurpapier opschuren.
Ik heb onlangs van dat hele fijne papier gevonden bij de hobbywinkel en dat gebruik ik nu na het opbrengen van de grondlaag en ook voor elke nieuwe laag. Helpt in elk geval om stofjes te verwijderen...
[...]
Vet! Ik zie dat je kits kan kopen voor die LED, heb je die ook gebruikt? Ik gebruik tot nu toe alleen Revell maar ik denk dat ik toch eens wat andere merken ga proberen. Die LaFerrari is ook een leuk model om een keer te doen.
De laatste tijd weer wat tijd in mijn boot gestoken. Voornamelijk de romp klaar gemaakt qua kleur. En vervolgens het begin gedaan van voren af. Is nog niet klaar (54/180) en moet zeggen dat het qua model ook niet de beste is. Dingen zijn onduidelijk soms.
Maarja, we komen er wel, al zal het niet perfect zijn.
Hier een paar shots iig

Maarja, we komen er wel, al zal het niet perfect zijn.
Hier een paar shots iig

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Holy crap, dat is een beste onderneming, en zie nog veel meer spreus in de achtergrond 
Hoe lang moet die worden? Rond de 80/100cm?
Hoe lang moet die worden? Rond de 80/100cm?
@Breaker
Boot is 85cm
Dus redelijk groot 
In totaal zo'n 1000 onderdelen
Is ook gelijk mijn grootste projectje
De tumputer canon uit de WW2 (ben naam even kwijt), is iets langer, maar is niet 1 geheel.
En qua onderdelen is het niet de "grootste". Dat is de USS Iwo Jima met bijna 1500 onderdelen
Boot is 85cm
In totaal zo'n 1000 onderdelen
Is ook gelijk mijn grootste projectje
De tumputer canon uit de WW2 (ben naam even kwijt), is iets langer, maar is niet 1 geheel.
En qua onderdelen is het niet de "grootste". Dat is de USS Iwo Jima met bijna 1500 onderdelen
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik vind ~130 onderdelen per Tamiya kitje al meer dan genoeg. Zit echter nog wel te neuzen naar een Model Factory Hiro 1/12 full media kit F1 auto, ben er nog niet uit welke....
Maar mooi spul is het zeker! Goed bezig.
Maar mooi spul is het zeker! Goed bezig.
Leuk, modelbouw!
Vroeger heel veel mee gedaan, jaren lang laten liggen en nu weer opgepakt.
heb een aantal projecten gekocht: 2 x Fiat barchetta en de grootste: Robbe Berlin.
Die laatste is een volledig functioneel RC model, lengte 110 cm (om en nabij) en bestaat eigenlijk uit twee boten. Leuk project voor de winteravonden
Vroeger heel veel mee gedaan, jaren lang laten liggen en nu weer opgepakt.
heb een aantal projecten gekocht: 2 x Fiat barchetta en de grootste: Robbe Berlin.
Die laatste is een volledig functioneel RC model, lengte 110 cm (om en nabij) en bestaat eigenlijk uit twee boten. Leuk project voor de winteravonden
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Was het bijna vergeten, modelbouw. Vroeger heel veel gebouwd. Veel vliegtuigjes uit WO2, messerschmidt, stuka, spitfire, mosquito etc.
Mijn broer bouwde ook veel, foxbat, f14, phantom, Saab vigen en veel amerikaanse vliegtuigen voor op vliegdekschepen.
Het zijn de namen die mij het meest zijn bijgebleven. Zelf bouwde ik met 1:72, hij bouwde groter, 1:32, 1:48 meen ik.
Eerste wat ik bouwde was de starfighter, denk net als velen. Tot dat mijn broer ineens met een Tamiya kit thuiskwam, een Renault R20 turbo van Rene Arnoux. Vond het verschrikkelijk mooi, was net echt, zo gedetailleerd. Smullen gewoon. Helaas zijn het herinneringen. Alle vliegtuigen zijn naar eeuwige jachtvelden. Auto weet ik niet of hij hem nog heeft.
Die hobby is nog beetje opgelaaid toen ik met mijn zoon ooit een apache helikopter in elkaar lijmde en verfde . Ook alweer meer dan 15 jaar terug. Voelde als vanouds, het in elkaar zetten het priegelwerk. We hebben nog samen een stealth fighter in elkaar gezet, 1:144. Maar dat is echt niks, veel te klein voor mij. En toen bleef het stil in modelbouw.
Tot laatst tijdens het gp weekend in Japan. F1 coureur Grosjean die de plaatselijke modelbouw winkel in Japan bezocht. En de Tyrellmet 6 wielen kocht. Gelijk moest ik denken aan een cadeau wat ik in mijn jeugd kreeg. Een soort diecastvan de lotus 79, de JPS van Mario Andretti. Het glimmende zwart met de gouden belettering uit lang vervlogen tijden. Meteen gaan kijken of hij leverbaar was/is. Hij is het maar kwam meteen zoveel mooie F1 wagens tegen. Denk eerst dat ik een lijst ga maken met welke ik graag wil bouwen.
Lotus 79 van Mario Andretti
Lotus 97T van Ayrton Senna
Williams F14b van Nigel Mansell
Ferrari F2007 of McLaren MP4-20 van Kimi Raikonnen
Een auto van RB mocht Verstappen ooit wereldkampioen ermee worden.
Met alle auto's heb ik iets mee, hetzij de auto of de coureur.
Mijn broer bouwde ook veel, foxbat, f14, phantom, Saab vigen en veel amerikaanse vliegtuigen voor op vliegdekschepen.
Het zijn de namen die mij het meest zijn bijgebleven. Zelf bouwde ik met 1:72, hij bouwde groter, 1:32, 1:48 meen ik.
Eerste wat ik bouwde was de starfighter, denk net als velen. Tot dat mijn broer ineens met een Tamiya kit thuiskwam, een Renault R20 turbo van Rene Arnoux. Vond het verschrikkelijk mooi, was net echt, zo gedetailleerd. Smullen gewoon. Helaas zijn het herinneringen. Alle vliegtuigen zijn naar eeuwige jachtvelden. Auto weet ik niet of hij hem nog heeft.
Die hobby is nog beetje opgelaaid toen ik met mijn zoon ooit een apache helikopter in elkaar lijmde en verfde . Ook alweer meer dan 15 jaar terug. Voelde als vanouds, het in elkaar zetten het priegelwerk. We hebben nog samen een stealth fighter in elkaar gezet, 1:144. Maar dat is echt niks, veel te klein voor mij. En toen bleef het stil in modelbouw.
Tot laatst tijdens het gp weekend in Japan. F1 coureur Grosjean die de plaatselijke modelbouw winkel in Japan bezocht. En de Tyrellmet 6 wielen kocht. Gelijk moest ik denken aan een cadeau wat ik in mijn jeugd kreeg. Een soort diecastvan de lotus 79, de JPS van Mario Andretti. Het glimmende zwart met de gouden belettering uit lang vervlogen tijden. Meteen gaan kijken of hij leverbaar was/is. Hij is het maar kwam meteen zoveel mooie F1 wagens tegen. Denk eerst dat ik een lijst ga maken met welke ik graag wil bouwen.
Lotus 79 van Mario Andretti
Lotus 97T van Ayrton Senna
Williams F14b van Nigel Mansell
Ferrari F2007 of McLaren MP4-20 van Kimi Raikonnen
Een auto van RB mocht Verstappen ooit wereldkampioen ermee worden.
Met alle auto's heb ik iets mee, hetzij de auto of de coureur.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Hallo! Sinds een maandje heb ik de modelbouw als hobby opgepakt! Vroeger was ik hier als kind al mee bezig maar hier bakte ik niet veel van. Nu zie ik het als een manier van ontspanning weg van de vele schermen waar ik in de IT mee geconfronteerd wordt.
Tot nu toe is het een zeer geslaagd persoonlijk 'experiment'! Het is heerlijk om na alle dagelijkse hectiek in alle rust te werken aan je eigen 'projectje'. Het eerste model (F-16 van Revell 1/144) is zo goed als af. Morgen/overmorgen probeer ik tussen de kerst door de stickers af te ronden en dan is het op naar het volgende model. Gelukkig een maatje groter 1/72 en wie weet probeer ik hier na een 1/48 om te kijken welke schaal mijn voorkeur krijgt. Voorlopig houd ik het bij straaljagers maar ik heb een aantal maanden geleden een aantal Warhammer 40K modellen(met name voertuigen) gezien
. Ooit ga ik me daar nog eens een keer aan wagen als mijn modelbouwskills op niveau zijn
.
Tot nu toe is het een zeer geslaagd persoonlijk 'experiment'! Het is heerlijk om na alle dagelijkse hectiek in alle rust te werken aan je eigen 'projectje'. Het eerste model (F-16 van Revell 1/144) is zo goed als af. Morgen/overmorgen probeer ik tussen de kerst door de stickers af te ronden en dan is het op naar het volgende model. Gelukkig een maatje groter 1/72 en wie weet probeer ik hier na een 1/48 om te kijken welke schaal mijn voorkeur krijgt. Voorlopig houd ik het bij straaljagers maar ik heb een aantal maanden geleden een aantal Warhammer 40K modellen(met name voertuigen) gezien
Leuk dat je weer begonnen bent! Blijft een leuke hobby. Let wel op dat Warhammer een dure hobby kan worden...Viper-xfx schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:35:
Hallo! Sinds een maandje heb ik de modelbouw als hobby opgepakt! Vroeger was ik hier als kind al mee bezig maar hier bakte ik niet veel van. Nu zie ik het als een manier van ontspanning weg van de vele schermen waar ik in de IT mee geconfronteerd wordt.
Tot nu toe is het een zeer geslaagd persoonlijk 'experiment'! Het is heerlijk om na alle dagelijkse hectiek in alle rust te werken aan je eigen 'projectje'. Het eerste model (F-16 van Revell 1/144) is zo goed als af. Morgen/overmorgen probeer ik tussen de kerst door de stickers af te ronden en dan is het op naar het volgende model. Gelukkig een maatje groter 1/72 en wie weet probeer ik hier na een 1/48 om te kijken welke schaal mijn voorkeur krijgt. Voorlopig houd ik het bij straaljagers maar ik heb een aantal maanden geleden een aantal Warhammer 40K modellen(met name voertuigen) gezien. Ooit ga ik me daar nog eens een keer aan wagen als mijn modelbouwskills op niveau zijn
.
Hier zit de verhuizing erop. Stash staat netjes in de kast te wachten tot ik weer een fatsoenlijke hobbyhoek heb.
https://imgur.com/gallery/N4OneeL
Gaat van modelbouw (plastic en metaal diverse schalen) tot Warhammer. Het sparen gaat sneller dan bouwen.
De kitjes die dubbel zijn bouw ik 1 van origineel en van de andere(n) een andere uitvoering.
@Breaker
Damn, jij hebt nog wel wat te doen
Warhammer is leuk om te zien, maar die zijn mij te klein, gepriegel
Ben vandaag weer even met mijn bootje begonnen.
Was wat blijven hangen op het dakje + bekabeling/verlichting er door te krijgen op een nette manier.
Blijft een pruts ding omdat het niet gemaakt is voor de belichting.. Dit krijg je dus bij Revell, bestaande kit met wat extra, zonder aanpassing aan de kit..
Iaw, wil nog niet vlotten..
Volgende keer maar weer iets "normaler"
Damn, jij hebt nog wel wat te doen
Warhammer is leuk om te zien, maar die zijn mij te klein, gepriegel
Ben vandaag weer even met mijn bootje begonnen.
Was wat blijven hangen op het dakje + bekabeling/verlichting er door te krijgen op een nette manier.
Blijft een pruts ding omdat het niet gemaakt is voor de belichting.. Dit krijg je dus bij Revell, bestaande kit met wat extra, zonder aanpassing aan de kit..
Iaw, wil nog niet vlotten..
Volgende keer maar weer iets "normaler"
Leuk om te lezen dat er weer een nieuwe modelbouwer bij is gekomen @Viper-xfx ben benieuwd naar je eerste resultaat.
Volgens mij moet je met modelbouw zo ie zo opletten dat het een dure hobby kan worden. Als ik naar mezelf kijk koop ik ook meer als dat ik afbouw.
Mijn laatst gebouwde Kit is een 1/72 T-33 in kleuren van de KLU. Ik heb hier de Tanmodel kit voor gebruikt met decals van Flevodecal en wat decals gemaakt door een collega modelbouwer.
Ben nu bezig met een 1/72 Mil Mi-4m van het merk Unda uit Moldavie. Kit past voor geen meter maar is wel weer een uitdaging om er toch nog iets van te maken.
Volgens mij moet je met modelbouw zo ie zo opletten dat het een dure hobby kan worden. Als ik naar mezelf kijk koop ik ook meer als dat ik afbouw.
Mijn laatst gebouwde Kit is een 1/72 T-33 in kleuren van de KLU. Ik heb hier de Tanmodel kit voor gebruikt met decals van Flevodecal en wat decals gemaakt door een collega modelbouwer.
Ben nu bezig met een 1/72 Mil Mi-4m van het merk Unda uit Moldavie. Kit past voor geen meter maar is wel weer een uitdaging om er toch nog iets van te maken.
volgens mij heeft elke modelbouwer daar last vanElve1984 schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:13:
Volgens mij moet je met modelbouw zo ie zo opletten dat het een dure hobby kan worden. Als ik naar mezelf kijk koop ik ook meer als dat ik afbouw
Anoniem: 63072
Na jaren niets gedaan te hebben een Revell Saturn V 1:96 aangeschaft. Nu even zoeken naar een goed adres om de upgrade sets te kopen voor een zo realistisch mogelijk model.
Je moet ook nooit bijhouden wat je hebt uitgegevenElve1984 schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:13:
Volgens mij moet je met modelbouw zo ie zo opletten dat het een dure hobby kan worden.

Valt mee, koop niet zoveel, maar als ik een jaar over een model doe, komt het nooit afBreaker schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:05:
[...]
volgens mij heeft elke modelbouwer daar last van
Nu ook weer, moet er een ledje in een stuk gedrukt worden, wat even groot is als het ledje, en je moet het gat ook nog zelf boren, met als gevolg, stuk...

Kijken hoe ik dit ga fixen..
Tevens vandaag even om potje verf gegaan, kom thuis met een Italeri Scania 143m en Trailer..

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 31-12-2019 13:48 ]
Het eerste resultaat, helaas liet de Humbrol decalfix sporen na(zie vlekken rondom stickers vleugels en cockpit)..:Elve1984 schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:13:
Leuk om te lezen dat er weer een nieuwe modelbouwer bij is gekomen @Viper-xfx ben benieuwd naar je eerste resultaat.

Mooi om voor de volgende keer te weten dat ik heel nauwkeurig decalfix sporen moet wegevegen of het alleen moet gebruiken als ik het echt nodig heb. Ik beschouw dit dan ook maar als een 'oefenmodel'. Naast de F16 staat de basis voor de cockpit voor mijn F-14 Super Tomcat(1/72) die gelukkig een stuk groter is dan de F-16(1/144). Halverwege het verven besefte ik me dat het geen zin had om de onderkant van de cockpit te verven aangezien je hier toch niks van ziet, vandaar de strepen.
Wat betreft modelbouw als 'dure' hobby. Het is inderdaad verleidelijk(hier ben ik zelf ook schuldig aan) om meer te kopen dan je eigenlijk nodig hebt. Zo betrap ik mezelf er de laatste tijd op dat ik als 'beginner' nadenk over het kopen van een set voor het airbrushen..
@Breaker Het was mij ook al opgevallen dat de prijsklasse iets anders lag dan een 1/72 doosje van Revell.
Tot slot kwam ik in de modelbouw winkel in Dordrecht nog een werkstation tegen waarmee ik binnen een korte tijd al mijn spullen van de ene kamer naar de andere kamer kan verplaatsen. Niet alleen ik werd hier blij van maar mijn vriendin is blij dat de eettafel weer vrij is

[ Voor 5% gewijzigd door Viper-xfx op 31-12-2019 17:06 ]
Bij Modelbouw Dordrecht haal ik inderdaad regelmatig mijn verf. Ook de hobbyzone producten zijn ideaal. Heb ook de werkplank en diverse verfrekken van HobbyzoneViper-xfx schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:01:
Tot slot kwam ik in de modelbouw winkel in Dordrecht nog een werkstation tegen waarmee ik binnen een korte tijd al mijn spullen van de ene kamer naar de andere kamer kan verplaatsen. Niet alleen ik werd hier blij van maar mijn vriendin is blij dat de eettafel weer vrij is![]()
[Afbeelding]
Gewoon blijven oefenen met de goedkopere kits. Mocht je een keer een fout maken doet dat toch net wat minder pijn dan bij een duurdere kit
@Viper-xfx
Als ik de eerste met de 2de foto van je vliegtuigje zie, denk ik, dies niet groot..
Maar opzich netjes.
Die decals doe ik zelf nog steeds gewoon met wat lauw water, gebruik geen ander spul.
Werkt prima, en laat niks achter, het overtollige vocht/water verdampt keurig.
Ik denk dat 1/72 of zelfs 1/48 een betere keus is om het te leren.
Klein > priegel werk. Mijn allereesten waren ook volgens mij ook 1/144, die zijn later de container in gevlogen (fragiel, schoonmakende moedere etc.
)
Voordeel van grotere modellen, ze zijn vaak gedetailleerder omdat er vaak meer onderdelen zijn.
Zo'n werkstation is wel handig.
Ik had het ook vaak het hele bureau vol, en bakje vol spul.
Vorig jaar zelf maar een werkstation gemaakt, want het spul wat er is, is vaak niet geschikt voor grote modellen
Als ik de eerste met de 2de foto van je vliegtuigje zie, denk ik, dies niet groot..
Maar opzich netjes.
Die decals doe ik zelf nog steeds gewoon met wat lauw water, gebruik geen ander spul.
Klein > priegel werk. Mijn allereesten waren ook volgens mij ook 1/144, die zijn later de container in gevlogen (fragiel, schoonmakende moedere etc.
Voordeel van grotere modellen, ze zijn vaak gedetailleerder omdat er vaak meer onderdelen zijn.
Zo'n werkstation is wel handig.
Ik had het ook vaak het hele bureau vol, en bakje vol spul.
Vorig jaar zelf maar een werkstation gemaakt, want het spul wat er is, is vaak niet geschikt voor grote modellen
Mooie F-16 netjes gebouwd zo in 1/144. heb je voor het aanbrengen van de decals eerst een laag glanzende vernis aangebracht? Dit zorgt er voor dat de decals wat strakker op het model komen liggen en je minder last hebt van 'Silvering" (lucht onder de decals).
Leuk werk station, met paar potjes verf is dit nog werkbaar, ik heb gelukkig een speciaal modelbouw bureau met een Hobbzone verfrack erop. maar die begint ondertussen ook te klein te worden en niet alle soorten verf die ik heb passen erin. Met als gevolg dat als nog heel mijn bureau vol staat met zooi.
Heb wel nog wat ideeën om een nieuw rack te maken voor verf en gereedschap.
Leuk werk station, met paar potjes verf is dit nog werkbaar, ik heb gelukkig een speciaal modelbouw bureau met een Hobbzone verfrack erop. maar die begint ondertussen ook te klein te worden en niet alle soorten verf die ik heb passen erin. Met als gevolg dat als nog heel mijn bureau vol staat met zooi.
Heb wel nog wat ideeën om een nieuw rack te maken voor verf en gereedschap.
Zucht... Wat word hier ik moe van..
Heb je een ledje, van 2 a3 mm.. - kabeltje knapt/laat los.. Ben nu 2 uur bezig geweest om dat klote kabeltje vast te maken op het juiste puntje, maar helaas, als het dan vast zit, en ik wil hem in de zijn onderdeel doen (die ik met pijn en moeite heb uitgesneden...) knapt hij weer.
Nu op het punt dat er geen puntje meer is dat het werkt... Ben er wel klaar mee..
Ik heb geen materiaal om zulk klein spul te solderen... Dan maar een lampje minder..
Heb je een ledje, van 2 a3 mm.. - kabeltje knapt/laat los.. Ben nu 2 uur bezig geweest om dat klote kabeltje vast te maken op het juiste puntje, maar helaas, als het dan vast zit, en ik wil hem in de zijn onderdeel doen (die ik met pijn en moeite heb uitgesneden...) knapt hij weer.
Nu op het punt dat er geen puntje meer is dat het werkt... Ben er wel klaar mee..
Ik heb geen materiaal om zulk klein spul te solderen... Dan maar een lampje minder..
Ik heb de stickers direct over de enamel verf geplakt. Ik zat zelf ook al te kijken naar een 'extra' laag na het verven. Bedankt het triggerde mij om hier goed over na te denkenElve1984 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:42:
Mooie F-16 netjes gebouwd zo in 1/144. heb je voor het aanbrengen van de decals eerst een laag glanzende vernis aangebracht? Dit zorgt er voor dat de decals wat strakker op het model komen liggen en je minder last hebt van 'Silvering" (lucht onder de decals).
Alle grote stukken van mijn 1/72 (F-14) zitten inmiddels in elkaar en te vergeleken met de 1/144 (F-16) is dit echt een verademing! Wat betreft decals, ik ben van plan de volgende keer het ook gewoon weer met water te proberen.Renegade666 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:55:
@Viper-xfx
Klein > priegel werk. Mijn allereesten waren ook volgens mij ook 1/144, die zijn later de container in gevlogen (fragiel, schoonmakende moedere etc.)
Koopgedrag

Gisteren heb ik via via voor een zeer gunstige prijs een nieuwe fluisterstille compressor(inclusief alle toebehoren voor het airbrushen) aangeboden gekregen. Ik had niet het plan om zo snel over te stappen naar het airbrushen maar voor de prijs hoef ik het niet te laten liggen(mogelijk dat ik later nog uitbreid met een kwalitatief betere airbrush pistool). Het hele airbrush verhaal gaat nog even duren dus het huidige model maak ik waarschijnlijk gewoon nog af met de kwast.
Voor het werken met de airbrush ben ik wel van plan over te gaan naar Revell aqua color. Ik heb de afgelopen tijd vaak boven de fles terpetine gehangen bij het schoonmaken, dus ik hoop dat het werken met aqua color dit iets beperkt. Bovendien ben ik erachter dat (te dikke) enamel een plakkerige bende wordt, dit lijkt mij een ramp bij het schoonmaken van je airbrush pistool. De enamel blijf ik straks dan beperkt gebruiken voor alle kleinere onderdelen(cockpit, bewapening, onderstel/wielen).
Ik ben toch wel even benieuwd, wat is jullie volgorde voor het verven/airbrushen? Ik dacht aan het volgende:
Verven met kwast:
1. Schoon/stofvrij maken
2. Verven (meerdere dunne lagen)
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
Airbrush
1. Schoon/stofvrij maken
2. Primer
2. Airbrush
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
Tot slot bedankt voor de tips en positieve reacties voor een beginner! Ik heb de afgelopen vrije dagen mij meer bezig gehouden met de modelbouw dan gamen/bankhangen/bingewatchen, dat zie ik als iets wat zeer positief is!
Ik ben juist voor de airbrush ook overgestapt op aqua color, en het heeft wel veel voordelen. Het stinkt minder, je kan je spullen met water schoonmaken (in ieder geval het meeste, daarna met aqua color clean, en ik durf de boel wel door de gootsteen te spoelen daarna.Viper-xfx schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 06:15:
Voor het werken met de airbrush ben ik wel van plan over te gaan naar Revell aqua color. Ik heb de afgelopen tijd vaak boven de fles terpetine gehangen bij het schoonmaken, dus ik hoop dat het werken met aqua color dit iets beperkt. Bovendien ben ik erachter dat (te dikke) enamel een plakkerige bende wordt, dit lijkt mij een ramp bij het schoonmaken van je airbrush pistool. De enamel blijf ik straks dan beperkt gebruiken voor alle kleinere onderdelen(cockpit, bewapening, onderstel/wielen).
Vernis heb ik nog niet gebruikt, wel decal softener. Er schijnt ook spul te zijn waardoor het beter hecht, maar die heb ik nog niet gebruikt.Ik ben toch wel even benieuwd, wat is jullie volgorde voor het verven/airbrushen? Ik dacht aan het volgende:
Verven met kwast:
1. Schoon/stofvrij maken
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
Airbrush
1. Schoon/stofvrij maken
2. Primer
2. Airbrush
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
Tot slot bedankt voor de tips en positieve reacties voor een beginner! Ik heb de afgelopen vrije dagen mij meer bezig gehouden met de modelbouw dan gamen/bankhangen/bingewatchen, dat zie ik als iets wat zeer positief is!
Ik heb nu ook chroomlijm gekocht, dat had ik ook 2 jaar eerder moeten doen

Ik ben nu met de BMW Isetta van Revell bezig trouwens, grappig modelletje maar redelijk eenvoudig tot nu toe.
Dat is de juiste volgorde. Zeker met decals is de tip om na het verven eerst een laklaag erop te doen, dan de decals en dan de volgende laklaag.Viper-xfx schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 06:15:
Ik ben toch wel even benieuwd, wat is jullie volgorde voor het verven/airbrushen? Ik dacht aan het volgende:
Verven met kwast:
1. Schoon/stofvrij maken
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
Airbrush
1. Schoon/stofvrij maken
2. Primer
2. Airbrush
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
Zeker met de primer even licht schuren (fijne korrel) om de laag goed glad te krijgen als deze wat bobbelig is en weer stofvrij te maken.
@page404
Die BWM Isetta is in echt al weinig onderdelen. Denk dat je met je pakket meer hebt dan in de real deal
Die BWM Isetta is in echt al weinig onderdelen. Denk dat je met je pakket meer hebt dan in de real deal
Daar heb je een puntRenegade666 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:54:
@page404
Ik heb de hoop opgegeven met mijn ledje.. Hij doet nu niks meer, dus afgeknipt en ga verder.
Jammer maar helaas.
Morgen het laatste stuk verven en dan is de brug ook zover klaar.
Kunnen we misschien nog een deel doen morgen, vervolgens zal het dan weer minder worden qua tijd ivm werk.
3 weken vakantie is zomaar om...
Jammer maar helaas.
Morgen het laatste stuk verven en dan is de brug ook zover klaar.
Kunnen we misschien nog een deel doen morgen, vervolgens zal het dan weer minder worden qua tijd ivm werk.
3 weken vakantie is zomaar om...
Hoewel de minder "gezonde" verf altijd het beste resultaat zal leveren (gebruik zelf mrp verf met de airbrush, maar dat moet je dus alleen met goede afzuiging en masker willen doen), kan je voor water gedragen airbrush verf ook kijken naar merken als Vallejo of Ammo mig. Deze hebben doorgaans wat betere en vooral ook meer kleuren dan de Revell lijn. Neem dan daar wel de juiste verdunners er bij.Viper-xfx schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 06:15:
Voor mij:Ik ben toch wel even benieuwd, wat is jullie volgorde voor het verven/airbrushen? Ik dacht aan het volgende:
Airbrush
1. Schoon/stofvrij maken
2. Primer
2. Airbrush
3. Vernissen
4. Decals
5. Laatste laag vernis
1. Schoonmaken alleen als er sporen van release agent op het plastic te vinden zijn (een goedje wat gebruikt wordt bij het spuitgieten om het plastic makkelijker uit de mal te laten komen) wat vaak een wat bruinige aanslag geeft.
2. Afspuiten met de airbrush zonder verf (dus alleen lucht) om zo het losse stof weg te blazen. Sowieso niet airbrushen op de zelfde plek als waar je schuurt enzo (mits je tussendoor je werkplek goed schoonmaakt natuurlijk).
3. Eventueel primer (Mr sufracer, maar dat is ook niet "gezond"). Afhankelijk van de uiteindelijke kleur heb ik de keuze uit zwarte, witte of grijze grondverf. Als het voor bijvoorbeeld een cockpit is waar het wat minder precies komt, laat ik de primer ook wel eens achterwege.
4. Airbrushen (eventueel eerst preshading of marbeling voor verweringseffecten).
5. Decals, als je je verf goed verdunt kan je al een glad genoeg resultaat bereiken dat een vernislaag niet nodig is. Vooral bij watergedragen verven is het toevoegen van een paar druppels retarder dan heel nuttig zodat de verf wat langer na vloeit. Ook de juiste luchtdruk en hoeveelheid verdunnen zijn belangrijk voor een goed glad resultaat.
6. Vernislaag voor het beschermen van de decals. Standaard een glanzende vernis, maar als ik daarna nog veel verwering met bijvoorbeeld olieverf ga doen soms ook een satin of mat vernis (als het te glad is, blijft de olieverf niet goed zitten).
7. Wash/filters (met olieverf, of kant en klaar uit een potje).
8. Staining (denk aan roetvlekken en roest).
9. Vernislaag om alles te sealen (wederom de keuze uit glans, satin of mat afhankelijk van het gewenste eindresultaat).
Mijn werkwijze voor het decallen zelf:
1. Decal in lauw water laten weken. Het ene merk is na 30 seconden al klaar, de andere heeft langer nodig. Wanneer de decal makkelijk van het papier is te glijden is hij klaar.
2. Laagje microset op het te plaatsen oppervlak smeren met een kwastje.
3. Decal plaatsen en met wattenstaafje het vocht er onderuit rollen.
4. Laagje mircosol over de decal kwasten.
5. Na een minuutje ofzo zie je de decal wat rimmpelig worden door de microsol, dan met een wattenstaafje er overheen rollen totdat hij weer mooi strak ligt. Nooit wrijven met het wattenstaafje, alleen rollen. Anders kan de decal gaan scheuren, vooral omdat met mircosol de decal erg zacht wordt.
6. Nog een dun laagje microsol er overheen kwasten.
7. Eventueel nadat de decal goed uitgedroogd is (dag later bijvoorbeeld) heel lichtelijk opschuren zodat de carierfilm verdwijnt (dat transparante laagje wat vaak net even groter is dan de decal zelf). Dit kan je met een wat versleten schuursponsje het beste doen, maar op eigen risico natuurlijk
Voor zowel het airbrishen als het decallen is het vooral een kwestie van gevoel opbouwen. Bij het airbrushen een gevoel opvouwen van hoeveel je de verf moet verdunnen (zelfs al zegt de fabrikant dat het kant en klaar in de airbrush te gebruiken is, maar je kan ook te veel verdunnen), bij lichtere kleuren wat voor onderlaag je nodig hebt (geel gaat een stuk makkelijk met witte primer er onder) en wat voor luchtdruk je nodig hebt. Ik werk zelf ook niet met standaard luchtdrukken voor bepaalde soorten verf, maar doe het op gevoel en als ik merk dat de verf er te moeilijk uitkomt en de airbrush wat sputtert, doe ik de luchtdruk een beetje omhoog.
Voor het eerst een 1/32 Wingnut Wings kitje in elkaar gezet. Hoop touwtjes knopen

Ik gebruik voornamelijk MR hobby Aqueous, airbrusht erg mooi. mijn ervaring is dat je eigenlijk bijna alle verven wel moet verdunnen voor je ze airbrusht. enige verf waar ik dat niet bij doe is Alclad.
Ik hanteer eigenlijk ook altijd het stappen plan zoals @Invisible_man aan geeft, ik zorg er wel voor dat ik voor ik primer ga spuiten eerst alles geplamuurd, geschuurd en gerescribed heb. (mooie 2 dekker trouwens!)
en stap 5 sla ik over. ben te bang dat de decals schuren als je er aan gaat zitten nadat je er mircosol over gekwast hebt. mijn ervaring dat als er een goede glanzende onderlaag erop zit en je kwast er microsol over ze toch goed glad trekken en strak op de ondergrond komen liggen.
Zijn er hier mensen die lid zijn van een modelbouw vereniging? Ik ben zelf lid van IPMS Nederland, de regio waar ik onder valt organiseert geregeld bijeenkomsten, ik vind het wel leuk om samen wat te kletsen over de hobby en wat tips en tricks op te doen.
Ik hanteer eigenlijk ook altijd het stappen plan zoals @Invisible_man aan geeft, ik zorg er wel voor dat ik voor ik primer ga spuiten eerst alles geplamuurd, geschuurd en gerescribed heb. (mooie 2 dekker trouwens!)
en stap 5 sla ik over. ben te bang dat de decals schuren als je er aan gaat zitten nadat je er mircosol over gekwast hebt. mijn ervaring dat als er een goede glanzende onderlaag erop zit en je kwast er microsol over ze toch goed glad trekken en strak op de ondergrond komen liggen.
Zijn er hier mensen die lid zijn van een modelbouw vereniging? Ik ben zelf lid van IPMS Nederland, de regio waar ik onder valt organiseert geregeld bijeenkomsten, ik vind het wel leuk om samen wat te kletsen over de hobby en wat tips en tricks op te doen.
Ha, ja het plamuren en rescriben (en zelfs reriviting als je pech hebt) en nog maals plamuren omdat je plamuur weer ingekrimpt is moet natuurlijk ook nog gedaan wordenElve1984 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:54:
Ik eigenlijk helemaal niet, haal de meeste inspiratie en tips en tricks binnen via het internet en vooral youtube. Heb nog een andere hobby (muziek maken) welke al veel van mijn sociale tijd opeistZijn er hier mensen die lid zijn van een modelbouw vereniging? Ik ben zelf lid van IPMS Nederland, de regio waar ik onder valt organiseert geregeld bijeenkomsten, ik vind het wel leuk om samen wat te kletsen over de hobby en wat tips en tricks op te doen.
Voor het eerst in jaren weer met modelbouw bezig. Mijn verzameling Revell email is al die jaren goed gebleven. Maar ben ik nu gek of bestaat de helft van de kleuren die ik heb domweg niet meer?
Ik heb nog wat oude dozen liggen die verwijzen naar nummers die niet meer bestaan. Ik hoop dat ik nog voldoende in het potje heb zitten
Ik heb nog wat oude dozen liggen die verwijzen naar nummers die niet meer bestaan. Ik hoop dat ik nog voldoende in het potje heb zitten

Voor een paar had ik scheel gekeken, zijn airbrush kleuren...
Maar heb bijvoorbeeld een aangebroken potje 380 staan, die zie ik nergens meer. Ooit gebruikt voor militaire camouflage op een model.
Ik heb een potje met een oker kleur, waar geen nummer op staat, zou niet meer weten hoe ik daar aan ben gekomen. Net een andere kleur als nummer 88.
Ik heb wat putjes zonder nummers maar met kleurnamen erop die ik ook in de lijst niet terug zie.
Overigens zijn sommige potjes uit begin jaren 80, en nog prima te gebruiken, die dingen sluiten verdomd goed af!
Maar heb bijvoorbeeld een aangebroken potje 380 staan, die zie ik nergens meer. Ooit gebruikt voor militaire camouflage op een model.
Ik heb een potje met een oker kleur, waar geen nummer op staat, zou niet meer weten hoe ik daar aan ben gekomen. Net een andere kleur als nummer 88.
Ik heb wat putjes zonder nummers maar met kleurnamen erop die ik ook in de lijst niet terug zie.
Overigens zijn sommige potjes uit begin jaren 80, en nog prima te gebruiken, die dingen sluiten verdomd goed af!
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 63072 op 13-01-2020 20:29 ]
Potjes uit de jaren 80, tjah, er word wel eens wat uit het assortement gehaald😅
Bedankt en ook @Breaker voor de uitleg hier heb ik wat aan! Oh en dat is een mooie dubbeldekker! De afgelopen week zat de vakantie er weer op dus had ik helaas wat minder tijd beschikbaar.Invisible_man schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:28:
[...]
Hoewel de minder "gezonde" verf altijd het beste resultaat zal leveren (gebruik zelf mrp verf met de airbrush, maar dat moet je dus alleen met goede afzuiging en masker willen doen), kan je voor water gedragen airbrush verf ook kijken naar merken als Vallejo of Ammo mig. Deze hebben doorgaans wat betere en vooral ook meer kleuren dan de Revell lijn. Neem dan daar wel de juiste verdunners er bij.
[...]
Voor mij:
1. Schoonmaken alleen als er sporen van release agent op het plastic te vinden zijn (een goedje wat gebruikt wordt bij het spuitgieten om het plastic makkelijker uit de mal te laten komen) wat vaak een wat bruinige aanslag geeft.
2. Afspuiten met de airbrush zonder verf (dus alleen lucht) om zo het losse stof weg te blazen. Sowieso niet airbrushen op de zelfde plek als waar je schuurt enzo (mits je tussendoor je werkplek goed schoonmaakt natuurlijk).
3. Eventueel primer (Mr sufracer, maar dat is ook niet "gezond"). Afhankelijk van de uiteindelijke kleur heb ik de keuze uit zwarte, witte of grijze grondverf. Als het voor bijvoorbeeld een cockpit is waar het wat minder precies komt, laat ik de primer ook wel eens achterwege.
4. Airbrushen (eventueel eerst preshading of marbeling voor verweringseffecten).
5. Decals, als je je verf goed verdunt kan je al een glad genoeg resultaat bereiken dat een vernislaag niet nodig is. Vooral bij watergedragen verven is het toevoegen van een paar druppels retarder dan heel nuttig zodat de verf wat langer na vloeit. Ook de juiste luchtdruk en hoeveelheid verdunnen zijn belangrijk voor een goed glad resultaat.
6. Vernislaag voor het beschermen van de decals. Standaard een glanzende vernis, maar als ik daarna nog veel verwering met bijvoorbeeld olieverf ga doen soms ook een satin of mat vernis (als het te glad is, blijft de olieverf niet goed zitten).
7. Wash/filters (met olieverf, of kant en klaar uit een potje).
8. Staining (denk aan roetvlekken en roest).
9. Vernislaag om alles te sealen (wederom de keuze uit glans, satin of mat afhankelijk van het gewenste eindresultaat).
...
Na heel wat lezen en YouTube uurtjes ben ik met Vallejo (primer, cleaner, thinner, flowimprover model air en model color) aan de slag gegaan om wat te experimenteren. Als ik tevreden ben met mijn airbrush vaardigheden op papier/diverse materialen ga ik wel over naar een plastic model.
Ik blijf het wel mooi vinden.. elke keer als ik een modelbouw winkel in loop voel ik me weer als een kind in de snoepwinkel. Ik krijg er nog niet genoeg van!
Ik zit een beetje te rommelen met primers. Wil eigenlijk niet spuiten (ik verf met revell/humbrol enamel met de harige vriend).
Heb nu humbrol enamel primer (verfpotje nr 01) geprobeerd, maar dat levert niet het gewenste resultaat. Zit ik dan toch vast aan spuitbussen en zo ja welke? Tamiya en Vallejo kosten een euro of 12 per stuk. Best wel kostbaar. En werkt dat samen met enamel verf?
Heb nu humbrol enamel primer (verfpotje nr 01) geprobeerd, maar dat levert niet het gewenste resultaat. Zit ik dan toch vast aan spuitbussen en zo ja welke? Tamiya en Vallejo kosten een euro of 12 per stuk. Best wel kostbaar. En werkt dat samen met enamel verf?
Ik doe zelf alles met de Tamiya Grey of White fine primer. Geeft een erg goed resultaat. Ook kan je er best wat modellen mee doen voordat de spuitbus leeg is. De Vallejo heb ik mindere ervaringen mee. Krast snel (per ongeluk een nageltje erop en de kras zit erin) en hechting vind ik persoonlijk niet goed.Skyaero schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:32:
Ik zit een beetje te rommelen met primers. Wil eigenlijk niet spuiten (ik verf met revell/humbrol enamel met de harige vriend).
Alternatief is om naar een primer voor de airbrush te gaan kijken zoals die van Zero Paints. Heb ik ook een tijd naar tevredenheid gebruikt, maar zie altijd op tegen het schoonmaken van de airbrush

Als je niet wil airbrushen (wat je neem ik aan bedoel met niet spuiten?), kan je ook een kant en klare spuitbus met primer kopen. Voor de grondverf heb je vaak niet de precisie van een airbrush nodig en kan een spuitbus een makkelijke en snelle manier zijn om toch een mooie gladde laag primer aan te brengen waar je met het kwasten erna alleen maar profijt van gaat hebben. En opzich maakt het niet uit wat voor soort grondverf het is, zolang je maar minimaal een dag wacht voor dat je er met emaile verf overheen gaat zodat de primer wat kan uitharden. De hierboven genoemde Tamiya is een goede, maar bijvoorbeeld mr Surfacer (van het merk mr Hobby) is een erg robuuste primer die ook heel goed is om over metaal en ressin te gaan (voor bijvoorbeeld photo etch onderdelen). En natuurlijk de spuitbussen even buiten gebruikenSkyaero schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:32:
Projectje in de afgelope kerstvakantie, iets te lang buiten laten staan misschien

Ik hoor ook weleens mensen die spuitbussen Primer van de action gebruiken met goede resultaten. Ik heb deze zelf nog nooit gebruik. Ik gebruik de primer van Ultimate Modeling products en spuit deze met mijn airbrush.
wat betreft verfnummers die kunnen nog weleens veranderen of uit het assortiment genomen worden. bij Humbrol enemals schijnt dit heel erg te zijn. ergens in 2000 is de productie vanuit GB naar Azie verhuist maar daarmee is ook de kwaliteit achteruit gehold. kleur verschillen per badge enz.
Nu schijnt de productie weer terug gehaald te zijn naar GB en is het weer wat beter met de kwaliteit.
wat betreft verfnummers die kunnen nog weleens veranderen of uit het assortiment genomen worden. bij Humbrol enemals schijnt dit heel erg te zijn. ergens in 2000 is de productie vanuit GB naar Azie verhuist maar daarmee is ook de kwaliteit achteruit gehold. kleur verschillen per badge enz.
Nu schijnt de productie weer terug gehaald te zijn naar GB en is het weer wat beter met de kwaliteit.
Is ook zeker een optie, de uitdaging is dan alleen dat zulke spuitbussen wel eens wat te krachtig zijn (in de zin van hoeveel verf er tegelijkertijd uit komt) en je een wat te dikke laag krijgt (en details verliest) of lopers gaat krijgen. Dan zijn de spuitbussen die specifiek voor modelbouw bedoeld zijn (Tamiya, mr Hobby enz.) wat subtieler in het gebruik. Maar altijd het proberen waard natuurlijk, is een stuk goedkoperElve1984 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:24:
Ik hoor ook weleens mensen die spuitbussen Primer van de action gebruiken met goede resultaten.
Dat is ook het leuke en uitdagende aan modelbouwen.
Niet bang zijn om dingen gewoon te proberen. Bevalt het, is het top, bevalt het niet, weet je het voor de volgende keer.
Wel is het aan te raden nieuwe technieken op de wat goedkopere modellen uit te proberen voordat je je duurdere kits wellicht gaat verprutsen.
Niet bang zijn om dingen gewoon te proberen. Bevalt het, is het top, bevalt het niet, weet je het voor de volgende keer.
Wel is het aan te raden nieuwe technieken op de wat goedkopere modellen uit te proberen voordat je je duurdere kits wellicht gaat verprutsen.
PSN: Flix20-NL
Ik had eigenlijk gehoopt helemaal niet te hoeven te spuiten, omdat je dat of buiten, of in een afgezogen omgeving moet doen. Lijkt er helaas op dat dat met primer niet gaat lukken. Ik heb nu een bus van de Big Bazaar voor 2 euro op de kop getikt. Even een spray booth maken van een kartonnen doos en dit weekend even testen op een aantal sprue's.
Goedemorgen even een update van het afgelopen weekend.
Na twee weken zoeken, oefenen en uitproberen heb ik mijn eerste poging gedaan tot het airbrushen.
Na een laag primer heb ik een poging tot pre-shading gedaan:

Vervolgens de eerste kleur:

Tijdens het pre-shaden vroeg ik me echt af of het ooit ging goedkomen, maar gelukkig na de kleur gespoten te hebben werd ik weer gelukkig. De volgende keer ga ik denk wel proberen iets meer te behouden van de pre-shade.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om voor nu te werken met Vallejo Air verf(en primer), tot nu toe bevalt het mij prima.
@Skyaero ik ben nog even benieuwd of het nog gelukt is met de primer/spraybooth?
Na twee weken zoeken, oefenen en uitproberen heb ik mijn eerste poging gedaan tot het airbrushen.

Tijdens het pre-shaden vroeg ik me echt af of het ooit ging goedkomen, maar gelukkig na de kleur gespoten te hebben werd ik weer gelukkig. De volgende keer ga ik denk wel proberen iets meer te behouden van de pre-shade.
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om voor nu te werken met Vallejo Air verf(en primer), tot nu toe bevalt het mij prima.
@Skyaero ik ben nog even benieuwd of het nog gelukt is met de primer/spraybooth?
Mooi resultaatViper-xfx schreef op maandag 20 januari 2020 @ 05:47:
Het leuke aan preshaden is dat de lijntjes juist niet zo super strak moeten zijn, een beetje meer random lijkt veel natuurlijker. Of je meer of minder er van moet laten zien? Wat je nu hebt is realistischer, maar sommige mensen houden er van om het wat meer overdreven te doen omdat het model dan wat interessanter wordt. Met andere woorden, eigen smaak
Je zou ook eens blackbasing kunnen proberen voor een wat meer verweerde look.
Netjes, wat voor bak heb je er om heen ? Zelf gemaakt, van een merk?Viper-xfx schreef op maandag 20 januari 2020 @ 05:47:
Goedemorgen even een update van het afgelopen weekend.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er goed uit, Als je de preshading te donker vindt zou je ook kunnen overwegen om te preshaden met een iets lichtere kleur in plaats van zwart. bv bruin of donker grijs.
welke kit en schaal is deze Tomcat? Ik heb toevallig vorige week de 1/72 Finemolds F-14A binnen gekregen.
welke kit en schaal is deze Tomcat? Ik heb toevallig vorige week de 1/72 Finemolds F-14A binnen gekregen.
Dat ziet er wel interessant uit. Al moet ik zeggen dat de modellen die ik hierna op de planning heb staan eerder moderner/'schoner' zullen zijn, maar wellicht als ik een keer een uitstapje maak naar WO2 vliegtuigen.Invisible_man schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:13:
[...]
Je zou ook eens blackbasing kunnen proberen voor een wat meer verweerde look.
Dat is een 'Fengda BD-512A'. Wat ik er zelf mooi aan vind is dat de hele booth inklapbaar is en compact weg te zeggen is. Ideaal als je 'mancave' ook wel eens wordt geannexeerd door het andere geslacht..Renegade666 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:14:
[...]
Netjes, wat voor bak heb je er om heen ? Zelf gemaakt, van een merk?
Dit is de 1/72 Revell F14-D Super Tomcat. Als ik je een tip mag geven. Omdat de vleugels beweegbaar zijn is het misschien een goed idee om eerst de vleugels los te verven voordat je ze op de romp zet. Ik kwam er gisteren achter dat ik best wel wat moeite heb om de hele vleugel te verven(brushen) nu hij al in de romp hangtElve1984 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 13:23:

@Viper-xfx
Misschien ooit eens handig als ik vaker ga airbrushen. Momenteel veel werk voor nodig, dus gebruik het spul momenteel niet. Ben langer aan het schoonmaken van pistool dan aant spuiten...
Misschien ooit eens handig als ik vaker ga airbrushen. Momenteel veel werk voor nodig, dus gebruik het spul momenteel niet. Ben langer aan het schoonmaken van pistool dan aant spuiten...
Herkenbaar... Na wat getest te hebben is het me nog niet gelukt om 100% alle verf uit de airbrush te krijgen.Renegade666 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:12:
@Viper-xfx
Heb het trucje met tinner in je cup en dan vinger op het uiteinde en dan blazen zodat er bubbels inkomen al geprobeerd maar er blijven toch kleine verf resten achter.
Deze komen echter niet mee naar buiten wanneer ik spray dus ik ben benieuwd.
Mocht iemand nog een gouden tip hebben om je airbrush pistool goed schoon te krijgen, dan hou ik me graag aanbevolen!
PSN: Flix20-NL
Dat truukje is alleen slecht voor je airbrush. Wat er dan gebeurt is dat er verf//thinner tegen de pakking die om je naald zit geblazen wordt wat je pakking beschadigt en kan er zo verf in delen van de airbrush komen waar je het niet wilt hebben. Eén en ander afhankelijk met hoeveel druk je het doet, maar ik heb er al eens een airbrush mee verpestFlix20 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:51:
[...]
Herkenbaar... Na wat getest te hebben is het me nog niet gelukt om 100% alle verf uit de airbrush te krijgen.
Heb het trucje met tinner in je cup en dan vinger op het uiteinde en dan blazen zodat er bubbels inkomen al geprobeerd maar er blijven toch kleine verf resten achter.
Deze komen echter niet mee naar buiten wanneer ik spray dus ik ben benieuwd.
Als je echt 100% van de verf er uit wil hebben zou je een ultrasonore reiniger kunnen kopen (gewoon een goedkope van een paar tientjes), maar dat is dan meer iets wat je eens in de zoveel weken even doet. Wat betreft tips, het is de truuk een reinigingsvloeistof te vinden welke sterk genoeg is om de al wat opgedroogde verf op te lossen zodat je met alleen doorspuiten daarmee (en een kwastje om je cupje enzo schoon te maken) al de meeste troep kwijt bent. Zo gebruik ik voor mrp verf nu IPA 99% (isopropyl alcohol, kan je bij de drogist krijgen) wat een stuk goedkoper is dan de officiele reinigingsthinner voor mrp.Mocht iemand nog een gouden tip hebben om je airbrush pistool goed schoon te krijgen, dan hou ik me graag aanbevolen!
Voor de meer watergedragen verfen zoals Vallejo gebruikte ik altijd zoiets, dat kan je ook nog eens 50/50 verdunnen met water zodat je er wat langer mee doet (en hoe dan altijd wat puur achter de hand voor de wat hardnekkigere verf).
Er zijn op YouTube wel wat filmpjes te vinden hoe je airbrush te reinigen. zijn veel verschillende manieren. probeer er een paar en kijk wat voor jou zelf het handigste werk.
Ik giet meestal de verfcup leeg doe er reiniger in en scrob goed met een oude kwast zodat alle aangekoekte verf los komt. vervolgens giet ik dit weg maak met stuk keukenpapier en watenstaafje de verfcup schoon spuit eventueel restant van schoonmaak vloeistof uit de airbrush en herhaal het proces tot dat de schoonmaak vloeistof niet meer verkleurt van de verf.
Ik giet meestal de verfcup leeg doe er reiniger in en scrob goed met een oude kwast zodat alle aangekoekte verf los komt. vervolgens giet ik dit weg maak met stuk keukenpapier en watenstaafje de verfcup schoon spuit eventueel restant van schoonmaak vloeistof uit de airbrush en herhaal het proces tot dat de schoonmaak vloeistof niet meer verkleurt van de verf.
Als ik klaar ben met spuiten vul ik de verfcup met water (ik gebruik Vallejo Model-air op waterbasis) en spuit ik deze leeg in een opvangbakje. Vervolgens doe ik hetzelfde met een paar druppels Vallejo airbrush cleaner. Tot slot haal ik de airbrush uit elkaar en maak ik alle onderdelen schoon met water, papier en wattenstaafjes. Eventuele verfvlekken die achterblijven zijn weg te krijgen met airbrush cleaner. Dit neemt mij niet meer dan vijf minuten in beslag. Dit verschilt natuurlijk per airbrush; zelf gebruik ik een Harder & Steenbeck Ultra die zich makkelijk laat reinigen.
Als ik veel onderdelen moet spuiten, doe ik meerdere kleuren achter elkaar, waarbij ik tussen de kleuren een paar druppels cleaner spuit. Soms krijg ik dan last van opstoppingen en/of verminderde flow, maar dat is makkelijk te verhelpen door heel voorzichtig de naald en nozzle te reinigen met een wattenstaafje en cleaner.
Als ik veel onderdelen moet spuiten, doe ik meerdere kleuren achter elkaar, waarbij ik tussen de kleuren een paar druppels cleaner spuit. Soms krijg ik dan last van opstoppingen en/of verminderde flow, maar dat is makkelijk te verhelpen door heel voorzichtig de naald en nozzle te reinigen met een wattenstaafje en cleaner.
Tot nu toe heb ik nog geen problemen met het schoonmaken. Het heeft wel iets rustgevends. Ik heb voor nu nog een Fendga airbrush van 20 euro, wat voorlopig nog prima functioneert. Dat kost iets meer moeite om uit elkaar te halen dan een Harder & Steenbeck gok ik. Maar met enkele minuten heb ik alles uit elkaar schoon en weer in elkaar.
Ik denk wel dat het scheelt dat ik Vallejo (air) gebruik i.c.m. de (premium)airbrush cleaner van het eigen merk. Als ik er mijn enamel van Revell doorheen zou proberen te spuiten denk ik dat ik het een stuk minder fijn vindt. Ik heb het idee dat dat een plakkerige bende wordt.
Ik denk wel dat het scheelt dat ik Vallejo (air) gebruik i.c.m. de (premium)airbrush cleaner van het eigen merk. Als ik er mijn enamel van Revell doorheen zou proberen te spuiten denk ik dat ik het een stuk minder fijn vindt. Ik heb het idee dat dat een plakkerige bende wordt.
Revell kondigde dit weekend aan dat ze een Lockheed SR-71 uit gaan brengen
In 2021
Wel vet! Altijd een beetje geobsedeerd door dit toestel geweest dus ga m zeker bouwen als deze uitkomt.

In 2021

Wel vet! Altijd een beetje geobsedeerd door dit toestel geweest dus ga m zeker bouwen als deze uitkomt.
Ik zag het ja en naar het schijnt in 1/48. Gezien de SR-71 best wel lang is, wordt dat een model van bijna 70 cmpage404 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:04:
Revell kondigde dit weekend aan dat ze een Lockheed SR-71 uit gaan brengen![]()
In 2021![]()
Had nog een filmpje gezien van de beurs waar ze dat aangekondigd hadden, moet je bij de close ups eens zien hoe slecht die modellen gebouwd en geverfd zijn. Niet echt representatief

Wat trouwens ook echt typisch is voor bedrijven als Revell (maar bijvoorbeeld ook Italeri), die hebben blijkbaar de rechten om 1/48 modellen uit te brengen rond de nieuwe top-gun film (een F-14 en een F-18). Vervolgens brengen ze van de F-14A een model uit waarvan de mallen uit de jaren 80 stammen, terwijl er de laatste jaren meerdere goede nieuwe versies van onder andere Tamiya uitgekomen zijn die echt dag en nacht verschil zijn. Wel het geld hebben om rechten van films en dergelijke op te kopen, maar niet om je producten te moderniseren, blijf het een rare strategie vinden. Zeker gezien er de afgelopen jaren steeds meer nieuwe merken komen die met hoog gedetailleerde modellen komen welke volledig in de computer ontworpen wordt (CAD) en met cnc de mallen gemaakt worden (CAM). Kom je aan met je handgemaakte mallen uit de jaren 80......
Is de nieuwe F-14 alleen een rebox, of hebben ze ook de mallen vernieuwd? Voor de 50 jarige maanlanding bijvoorbeeld hebben ze ook de mallen (en de handleiding) vernieuwd.
De bouwkwaliteit is bedroevend in dat filmpje, maar misschien is dat om de doelgroep niet direct af te schrikken. Revell richt zich op een veel bredere markt dan Tamiya.
De bouwkwaliteit is bedroevend in dat filmpje, maar misschien is dat om de doelgroep niet direct af te schrikken. Revell richt zich op een veel bredere markt dan Tamiya.
Ik gebruik eigenlijk van jongs af aan alleen Revell en weet eigenlijk niet beter. Kan slecht vergelijken dus wat ze goed doen en wat niet. Ze hebben een aantal toffe modellen maar soms lijkt het wel of ze met hun producten van alles tegen de muur gooien en wel kijken wat er blijft plakken. Veel van die easykit rotzooi en cheape drones. Misschien toch eens wat andere merken proberen.Invisible_man schreef op maandag 3 februari 2020 @ 11:51:
[...]
Ik zag het ja en naar het schijnt in 1/48. Gezien de SR-71 best wel lang is, wordt dat een model van bijna 70 cmWordt trouwens wel een uitdaging om een zwart vliegtuig interessant te verven zonder dat het een groot zwart gat wordt.
Had nog een filmpje gezien van de beurs waar ze dat aangekondigd hadden, moet je bij de close ups eens zien hoe slecht die modellen gebouwd en geverfd zijn. Niet echt representatief![]()
Wat trouwens ook echt typisch is voor bedrijven als Revell (maar bijvoorbeeld ook Italeri), die hebben blijkbaar de rechten om 1/48 modellen uit te brengen rond de nieuwe top-gun film (een F-14 en een F-18). Vervolgens brengen ze van de F-14A een model uit waarvan de mallen uit de jaren 80 stammen, terwijl er de laatste jaren meerdere goede nieuwe versies van onder andere Tamiya uitgekomen zijn die echt dag en nacht verschil zijn. Wel het geld hebben om rechten van films en dergelijke op te kopen, maar niet om je producten te moderniseren, blijf het een rare strategie vinden. Zeker gezien er de afgelopen jaren steeds meer nieuwe merken komen die met hoog gedetailleerde modellen komen welke volledig in de computer ontworpen wordt (CAD) en met cnc de mallen gemaakt worden (CAM). Kom je aan met je handgemaakte mallen uit de jaren 80......
Een rebox inderdaad met wat nieuwe decals van een model uit de jaren 80, kan je altijd mooi zien op Scalemates.com, daar staat altijd een tijdlijn bij met de voorgaande versies van een model en of het een rebox is, nieuwe toegevoegde onderdelen heeft (bijvoorbeeld een tweezitter van een F-16 ipv een éénzitter) of een "new tool" is waar met de tool de mallen bedoeld worden.Skyaero schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:05:
Is de nieuwe F-14 alleen een rebox, of hebben ze ook de mallen vernieuwd? Voor de 50 jarige maanlanding bijvoorbeeld hebben ze ook de mallen (en de handleiding) vernieuwd.
Als ik naar de kieren bij sommige modellen kijk en hoe slecht die gevuld zijn, doet mij dat alleen maar denken aan een slecht passend product dat door een onervaren bouwer in elkaar gezet is. Overigens heeft Revel best wel goede modellen zo nu en dan. Dat T1 busje van mij een paar pagina's terug is ook van Revell, echt weinig problemen mee gehad, zou alleen wat meer detail bij de motor kunnen hebben wellicht. Mijn "rant" gaat vooral over het maar blijven hergebruiken van mallen van meer dan 30 jaar oud en je echt onderzoek moet doen of iets een nieuw of oud model is. Die SR-71 gaat een "new tool" zijn, dus een stuk interessanter.De bouwkwaliteit is bedroevend in dat filmpje, maar misschien is dat om de doelgroep niet direct af te schrikken. Revell richt zich op een veel bredere markt dan Tamiya.
Bouw bijvoorbeeld eens de F-14D van Tamiya, of als je iets goedkopers wil, de Spitfire Mk1 van Tamiya, echt verbluffend hoe goed alles in elkaar past en hoe gedetailleerd het is. Voor een beginner het wellicht nog niet waard (een stuk duurder), maar als je wat verder bent met de hobby betaal je naar mijn mening graag wat meer voor een model wat je heel wat meer bouw plezier geeft en een veel mooier resultaat geeft.page404 schreef op maandag 3 februari 2020 @ 14:36:
[...]
Ik gebruik eigenlijk van jongs af aan alleen Revell en weet eigenlijk niet beter. Kan slecht vergelijken dus wat ze goed doen en wat niet. Ze hebben een aantal toffe modellen maar soms lijkt het wel of ze met hun producten van alles tegen de muur gooien en wel kijken wat er blijft plakken. Veel van die easykit rotzooi en cheape drones. Misschien toch eens wat andere merken proberen.
Ik ben zo iemand die vooral Revell bouwt, onder andere vanwege beschikbaarheid, maar ook vooral op voorhand even de kitgeschiedenis nagaat. Vooral na mijn ervaring met deze P-38 waarbij ik de copyrightmarkering aan de buitenkant nog even mocht afslijpen voordat ik begon.
Alhoewel als je echt een uitdaging op het gebied van nabewerking wil je eens naar het Poolse merk MisterCraft moet kijken. Heb een paar kits van hun gekocht omdat ze spotgoedkoop zijn, en het is heel duidelijk te merken waarom... Antieke mallen die vaak nog een beetje vervormd zijn, details die overduidelijk met de hand zijn toegevoegd of aangepast, en decals die uit elkaar vallen als je er verkeerd naar kijkt bij de grotere. Ter vergelijking: De Revell F-16 naast de MisterCraft F-16:
Alhoewel als je echt een uitdaging op het gebied van nabewerking wil je eens naar het Poolse merk MisterCraft moet kijken. Heb een paar kits van hun gekocht omdat ze spotgoedkoop zijn, en het is heel duidelijk te merken waarom... Antieke mallen die vaak nog een beetje vervormd zijn, details die overduidelijk met de hand zijn toegevoegd of aangepast, en decals die uit elkaar vallen als je er verkeerd naar kijkt bij de grotere. Ter vergelijking: De Revell F-16 naast de MisterCraft F-16:

Ik denk dat je dit bij alle merken wel tegen komt, sommige Revell modellen zijn ook gewoon goed, b.v. de 1/72 F-18E/F Super Hornet dit is een van de betere Super Hornet modellen die er op dit moment te krijgen zijn. Als je een 1/72 MLU F-16 wil bouwen is de al wat oudere Revell kit in de verschillende uitgaven die er zijn toch echt de beste die je te pakken kunt krijgen.
Bijna alle kit fabrikanten blijven oude modellen her uitgeven eventueel met een nieuwe doos er omheen. dit doen niet alleen Revell en Italeri. wat dat betreft loont het bijna altijd wel om even de betreffende kit op te zoeken via Scalemates.
Maar ook van oudere kits kun je af en toe best mooie modellen bouwen. Kost alleen vaak wat meer werk.
Hierbij ook nog paar foto's van een van mijn recente projectjes, Mil Mi-4m van het merk Unda in schaal 1/72

Bijna alle kit fabrikanten blijven oude modellen her uitgeven eventueel met een nieuwe doos er omheen. dit doen niet alleen Revell en Italeri. wat dat betreft loont het bijna altijd wel om even de betreffende kit op te zoeken via Scalemates.
Maar ook van oudere kits kun je af en toe best mooie modellen bouwen. Kost alleen vaak wat meer werk.
Hierbij ook nog paar foto's van een van mijn recente projectjes, Mil Mi-4m van het merk Unda in schaal 1/72

Het mooie wat ik aan Revell vind is de brede keus aan modellen. Ik vind Tamiya zich nogal erg richten op auto's en militaire voertuigen.
Wat is the way to go met een matzwart model en decals? Heb de body in de primer gezet en matzwart gespoten. Plaats je dan de decals en dan (matte?) blanke lak bijvoorbeeld? Dit is mijn eerste model sinds jaaaaren
Decals wil je juist op een gladde ondergrond plaatsen, dus afhankelijk van hoe glad je verflaag is eventueel eerst nog glanslak (blank) spuiten. De matte lak inderdaad na het plaatsen van de decals.Vos schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:41:
Wat is the way to go met een matzwart model en decals? Heb de body in de primer gezet en matzwart gespoten. Plaats je dan de decals en dan (matte?) blanke lak bijvoorbeeld? Dit is mijn eerste model sinds jaaaaren
[ Voor 25% gewijzigd door Invisible_man op 04-02-2020 13:04 ]
Over decals(en het vernissen voor decals) gesproken.. Heeft er iemand ervaring met Satin varnish (van Vallejo)? Ik ben inmiddels aangekomen aan het vernissen en het plaatsen van decals en heb in het verleden al een potje Satin Varnish gekocht. Mijn oorspronkelijke idee was om alleen de satin varnish te gebruiken en dan de decals te plaatsen.
Maar na veel ervaringen gelezen te hebben twijfel ik om net zoals @Invisible_man aangeeft eerst gloss varnish te gebruiken, decals te plaatsen en dan af te sluiten met matte varnish. Ik neig ernaar om het gewoon maar te proberen met de satin varnish, maar ik vrees er wel voor om onbedoeld heel wat uurtjes werk te verzuren.
Maar na veel ervaringen gelezen te hebben twijfel ik om net zoals @Invisible_man aangeeft eerst gloss varnish te gebruiken, decals te plaatsen en dan af te sluiten met matte varnish. Ik neig ernaar om het gewoon maar te proberen met de satin varnish, maar ik vrees er wel voor om onbedoeld heel wat uurtjes werk te verzuren.
Dus blanke glanslak, dan decals en dan blanke matte lak. Dan is het model weer mat zoals het was? Of vergt dit wellicht meerdere lagen matte blanke lak?Invisible_man schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:02:
[...]
Decals wil je juist op een gladde ondergrond plaatsen, dus afhankelijk van hoe glad je verflaag is eventueel eerst nog glanslak (blank) spuiten. De matte lak inderdaad na het plaatsen van de decals.
Ja precies. Matte lak werkt doordat het op microscopisch niveau ruw is en daardoor het licht alle kanten op reflecteerd waar glanslak meer als een spiegel werkt. Het is dus echt de laatste laag die het eindresultaat bepaald. Een hogere luchtdruk voor de airbrush en meer afstand tot het model helpt bij het spuiten van de matlak ook nog eens mee omdat de matlak dan wat minder strak op je model komt en zo nog matter oogt. Ook in dunne laagjes spuiten, niet een "natte" laag spuiten helpt.Vos schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:46:
[...]
Dus blanke glanslak, dan decals en dan blanke matte lak. Dan is het model weer mat zoals het was? Of vergt dit wellicht meerdere lagen matte blanke lak?
Er zijn overigens nog wel meer redenen waarom je een vernislaag spuit behalve de glanslaag voor de decals en je glans/satin/mat-laag voor je eindresultaat. Als je met watergedragen acrylverf werkt en je moet gaan afplakken (bijvoorbeeld een klm vliegtuig waarbij de onderkant wit is en de bovenkant blauw met een harde scheidingslijn er tussen), kan je soms het risico lopen dat je bij het verwijderen van de tape een deel van je verf meeneemt. Dit wordt nog eens versterkt als je verf niet goed uitgehard is (aanraak droog is met de airbrush minutenwerk, uitgehard kan zo tot een dag duren). Je zou dan ook een dunne glanslak kunnen spuiten om je eerste verflaag wat weerbaarder te maken.
Ook als je gaat weatheren met bijvoorbeeld olieverf is een vernislaag geen verkeerd idee. Vaak ga je daarbij aardig te keer met thinners en dergelijke, maar ook een andere verfsoort kan naar uitpakken op de onderliggende laag. Overigens is dan soms juist een matlak weer handiger omdat je olieverf dan beter blijft zitten dan op een glanslak. Voor panelline washes (sterk verdunde olieverf die je in de paneellijnen laat vloeien) is juist een glanslak weer beter omdat het dan beter vloeit.
Het kan dus zelfs wel zijn dat je een stuk of vier vernislagen spuit afhankelijk van wat je allemaal van plan bent. Al zullen de meeste laagen lang niet zo dik gespoten hoeven te worden als het alleen maar voor bescherming is.
Je kan het natuurlijk altijd even uitproberen op een proefstukje met wat over gebleven decals (even meer werk, maar geloof me, vaak zat op mijn bek gegaan omdat ik even te lui was om een proefstukje te makenViper-xfx schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 16:03:
Over decals(en het vernissen voor decals) gesproken.. Heeft er iemand ervaring met Satin varnish (van Vallejo)? Ik ben inmiddels aangekomen aan het vernissen en het plaatsen van decals en heb in het verleden al een potje Satin Varnish gekocht. Mijn oorspronkelijke idee was om alleen de satin varnish te gebruiken en dan de decals te plaatsen.
Ben bezig met Vallejo decal fix en decals plaatsen. De blanke glanslak lijkt dit niet heel leuk te vinden. Is dit gebruikelijk? Heb twee lagen blanke lak gespoten en dit 2.5 uur laten drogen. Geadviseerd was 2 uur.
Dacht dat de lak misschien niet hard genoeg was, maar vandaag na > 12 uur drogen zie ik de blanke lak reageren. Nog te kort wellicht?
Had wel wat moeite met de grote decals om deze helemaal strak te krijgen. Krijg niet altijd de lucht er volledig uit. Of dat de decal op de randen niet mooi strak zat. Nog tips voor grotere decals?
Dacht dat de lak misschien niet hard genoeg was, maar vandaag na > 12 uur drogen zie ik de blanke lak reageren. Nog te kort wellicht?
Had wel wat moeite met de grote decals om deze helemaal strak te krijgen. Krijg niet altijd de lucht er volledig uit. Of dat de decal op de randen niet mooi strak zat. Nog tips voor grotere decals?
[ Voor 50% gewijzigd door Vos op 07-02-2020 13:41 ]
Wat voor blanke lak heb je gebruikt? Ik heb zelf nooit Vallejo decal fix gebruikt dus kan daar helaas niks over zeggen.
Ik heb goede ervaringen met Microsol en Microset en gebruik als glanzende lak Mr color GX100 II, deze wordt lekker hard.
Ik heb goede ervaringen met Microsol en Microset en gebruik als glanzende lak Mr color GX100 II, deze wordt lekker hard.
Motip effect clear varnish.Elve1984 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:58:
Wat voor blanke lak heb je gebruikt? Ik heb zelf nooit Vallejo decal fix gebruikt dus kan daar helaas niks over zeggen.
Goedemorgen allemaal,
Ik dacht laat ik even een update plaatsen. Ik heb de afgelopen weken wat minder tijd aan mijn hobby kunnen besteden, maar uiteindelijk is de F-14D eindelijk klaar!
Het wint vast geen schoonheidsprijs maar voor mijn tweede modelbouw project ooit en een eerste poging met de airbrush ben ik wel tevreden met het resultaat. Het wel was een uitdaging om halverwege het model van de Revell Enamel met de kwast over te stappen naar de Vallejo waterbasis met de Airbrush maar dat is wel redelijk goed gekomen. Hier en daar wat kleine ongelukjes gehad, maar dat zie ik maar als les voor de volgende keer

(1/72 Revell F-14D Super Tomcat)
Met de 1/144 F-16 ernaast is nu goed het verschil in grootte te zien(geen 1/144 meer voor mij!).
De volgende keer wil ik misschien wat meer experimenteren met andere preshade methoden. Al vind ik wel dat de kleurstelling/model zich daar toe moet lenen. Een splinternieuwe F35 bijvoorbeeld zal relatief schoon zijn(tenzij hij bij binnenkomst met brandschuim is ondergespoten
). Nu op naar het volgende project een F-104G Starfighter(1/72 Italeri), met NL decals
Zijn er nog meer mensen die wat voortgang hebben geboekt?
Ik dacht laat ik even een update plaatsen. Ik heb de afgelopen weken wat minder tijd aan mijn hobby kunnen besteden, maar uiteindelijk is de F-14D eindelijk klaar!
Het wint vast geen schoonheidsprijs maar voor mijn tweede modelbouw project ooit en een eerste poging met de airbrush ben ik wel tevreden met het resultaat. Het wel was een uitdaging om halverwege het model van de Revell Enamel met de kwast over te stappen naar de Vallejo waterbasis met de Airbrush maar dat is wel redelijk goed gekomen. Hier en daar wat kleine ongelukjes gehad, maar dat zie ik maar als les voor de volgende keer

(1/72 Revell F-14D Super Tomcat)
Met de 1/144 F-16 ernaast is nu goed het verschil in grootte te zien(geen 1/144 meer voor mij!).
De volgende keer wil ik misschien wat meer experimenteren met andere preshade methoden. Al vind ik wel dat de kleurstelling/model zich daar toe moet lenen. Een splinternieuwe F35 bijvoorbeeld zal relatief schoon zijn(tenzij hij bij binnenkomst met brandschuim is ondergespoten
[ Voor 5% gewijzigd door Viper-xfx op 02-03-2020 06:15 ]
Ziet er toch best mooi uit!
Ik ben nog altijd bezig met de Revell 1:144 Space Shuttle met boosters. Boosters, tank zijn klaar. Platform moet nog weathering krijgen (heel veel roest). De shuttle zelf ben ik nu in elkaar aan het lijmen. Kit is een drama, zeker het Shuttle deel. Niets past goed in elkaar. Ik ga heel veel Putty nodig hebben. Kost dus heel veel tijd.
Aan de zijlijn bezig met een paar 1:72 WWII vliegtuigjes, met name om camouflage te oefenen. Ik schilder nu nog alles met kwast, maar dat is nog best lastig. Masking tape werkt niet goed (enerzijds omdat verf bij het schilderen er tegenaan ophoopt, anderzijds is veel tape (zoals Tamiya) niet bestand tegen enamel verfverdunners).
Ik heb ook nog een Revell 1:144 Saturn V half-af staan. Was mijn eerste kit sinds ik weer ben begonnen en was nog erger dan de Space Shuttle. Heel veel geleerd sindsdien, dus ik vind het niet meer naar mijn standaarden. Moet eigenlijk het laatste stukje verven en dan de decals erop. Zal wel een model worden om mee te experimenteren. Ik wil bijvoorbeeld nog iets doen met verlichting.
Als dat allemaal af is ga ik beginnen aan een aantal hele mooie Revell kits die zijn uitgebracht voor het 50 jarige jubileum van de maanlanding.
Ik zal eens kijken of ik deze week wat foto's kan maken.
Ik ben nog altijd bezig met de Revell 1:144 Space Shuttle met boosters. Boosters, tank zijn klaar. Platform moet nog weathering krijgen (heel veel roest). De shuttle zelf ben ik nu in elkaar aan het lijmen. Kit is een drama, zeker het Shuttle deel. Niets past goed in elkaar. Ik ga heel veel Putty nodig hebben. Kost dus heel veel tijd.
Aan de zijlijn bezig met een paar 1:72 WWII vliegtuigjes, met name om camouflage te oefenen. Ik schilder nu nog alles met kwast, maar dat is nog best lastig. Masking tape werkt niet goed (enerzijds omdat verf bij het schilderen er tegenaan ophoopt, anderzijds is veel tape (zoals Tamiya) niet bestand tegen enamel verfverdunners).
Ik heb ook nog een Revell 1:144 Saturn V half-af staan. Was mijn eerste kit sinds ik weer ben begonnen en was nog erger dan de Space Shuttle. Heel veel geleerd sindsdien, dus ik vind het niet meer naar mijn standaarden. Moet eigenlijk het laatste stukje verven en dan de decals erop. Zal wel een model worden om mee te experimenteren. Ik wil bijvoorbeeld nog iets doen met verlichting.
Als dat allemaal af is ga ik beginnen aan een aantal hele mooie Revell kits die zijn uitgebracht voor het 50 jarige jubileum van de maanlanding.
Ja het is gelukt. Als het weer het toelaat zet ik een kartonnen doos in de voortuin. Big Bazaar primer werkt in principe goed. Wel een beetje piegelen omdat de druk wat hoog is. Iets meer afstand houden dus. Primer heeft een minuut of 30 nodig om stofdroog te zijn, dus om alle kanten van een model te doen ben je wel een uurtje bezig. Revell/Humbrol enamel verf blijft er uitstekend op zitten.Viper-xfx schreef op maandag 20 januari 2020 @ 05:47:
[ Voor 20% gewijzigd door Skyaero op 02-03-2020 09:01 ]
Ziet er prima uit voor pas je tweede model!!Viper-xfx schreef op maandag 2 maart 2020 @ 06:11:
Mijn huidige project is een Nederlandse Leopard 2 tank. De Nederlandse variant van de Leopard 2 heeft een paar wijzigingen ten opzichte van de standaard versie, voornamelijk de zijschotten welke voor de de rupsbanden hangen welke in de Tamiya kit niet zitten en ik dus zelf moest bouwen met los styreen plastic (het witte plastic in onderstaande foto).
Omdat de schotten voor de rupsbanden hangen, heb ik de rupsbanden alvast geverfd en "vies" gemaakt terwijl de rest van de tank nog kaal is omdat ik er straks niet meer bij kan. De modderopbouw in de wielen en rupsbanden kan je bereiken door met pigmentpoeder en enamel odourless thinner een papje te maken en met een kwastje aan te brengen. Eenvoudig te doen en als het te veel is, later altijd weer weg te schrapen.

Ik ben gister aan de titanic van revell begonnen. Die had m'n pa gekocht op marktplaats "ga die maar maken is vast leuk!"Skyaero schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:56:
Niets past goed in elkaar. Ik ga heel veel Putty nodig hebben. Kost dus heel veel tijd.
Nouuuuu het is een revell kit uit 1984
Dat wil ook niet heel erg passen, in middels ligt heel m'n "werkplaats" vol met plastic stof van het schuren, slierten van het eraf snijden
Maar het heeft ook wel weer iets leuks. Aangezien de putty op is en er in die kit een hele tube revell glue zat, ga ik maar is proberen om zelf putty te maken. Als ik op internet kijk is dat plastic lijm in een potje en plastic erbij, deksel erop en wachten. Ik ben benieuwd.
Mijn vorige build was een BMW Z4 GT3 van fujimi. Goede kit wel. Die is helaas volledig mislukt. Ik was lekker bezig, overal goed de tijd voor genomen enzo. Alleen is m'n blanke lak geel uitgeslagen, ik heb een spraycan gebruikt omdat de airbrush(el cheapo bottom fed ding) die blanke lak er niet goed op krijgt.
Ben dus in de ronde aan het kijken voor een nieuwe airbrush. Dit keer wel een betere, ik heb mijn ook laten van op de Iwata Eclipse HP-CS.
[ Voor 10% gewijzigd door garriej op 02-03-2020 11:36 ]
Zoals beloofd.Skyaero schreef op maandag 2 maart 2020 @ 08:56:
De brandstoftank en boosters zijn af. Platform heeft nog wat werk nodig.
/f/image/C7hSBxr2efMZdicEbYklVGf9.jpg?f=fotoalbum_large)
De shuttle zelf zit bijna in elkaar. De enorme gaten zijn goed te zien.
/f/image/5zY4Ihu2vBRzphLKtuZT9MGB.jpg?f=fotoalbum_large)
@Skyaero
Op zich wel redelijk gelukt, maar is al weer enkele jaren terug dat ik die gemaakt hebt.
Hier heb je een foto
https://tweakers.net/i/TH...elG4K5rXUZtGMsaPGGjD9.jpg
Op zich wel redelijk gelukt, maar is al weer enkele jaren terug dat ik die gemaakt hebt.
Hier heb je een foto
https://tweakers.net/i/TH...elG4K5rXUZtGMsaPGGjD9.jpg
Zelf vroeger heel veel bouwpakketten in elkaar gezet en met de hand geverfd. Wel eens een simpele airbrush gehad maar nooit echt veel ervaring mee opgedaan.
Nu pas samen met mijn dochter een Gundam 1:144 in elkaar gezet, echt heel bijzonder met onderdeeltjes die uit de mal komen en dan al scharnierend zijn.. Vraag me af hoe ze dat gieten!
Heb dat ding in elkaar gezet zonder nog te denken aan verven. Maar wil dat ding wel wat shaden. Heb wel wat potjes Citadel verf staan (en wat potjes oldskool Revell verf maar ik vind dat Citadel spul veel fijner werken), binnenkort maar eens kijken voor dat afwerkspul. Tips hiervoor, wat te kopen en hoe toe te passen? Ik ga de rest van het model niet verven.
Ga wel binnenkort een Bell Huey UH-1 in elkaar zetten, hele oude doos die ik nog op zolder had liggen. Ook deze ga ik met mijn dochter (ja, die vind dat op haar 18e leuk om te doen, hoe bijzonder is dat) in elkaar zetten. We hebben al bedacht hoe we dat ding gaan bouwen (is zo'n doos met diverse wapenuitrustingen die we gewoon gaan combineren) en verven in een eigen bedachte zwarte camouflage met wat Marvels Hydra logos (die ik vantevoren print, lak en en het papier verwijder).
Nu pas samen met mijn dochter een Gundam 1:144 in elkaar gezet, echt heel bijzonder met onderdeeltjes die uit de mal komen en dan al scharnierend zijn.. Vraag me af hoe ze dat gieten!
Heb dat ding in elkaar gezet zonder nog te denken aan verven. Maar wil dat ding wel wat shaden. Heb wel wat potjes Citadel verf staan (en wat potjes oldskool Revell verf maar ik vind dat Citadel spul veel fijner werken), binnenkort maar eens kijken voor dat afwerkspul. Tips hiervoor, wat te kopen en hoe toe te passen? Ik ga de rest van het model niet verven.
Ga wel binnenkort een Bell Huey UH-1 in elkaar zetten, hele oude doos die ik nog op zolder had liggen. Ook deze ga ik met mijn dochter (ja, die vind dat op haar 18e leuk om te doen, hoe bijzonder is dat) in elkaar zetten. We hebben al bedacht hoe we dat ding gaan bouwen (is zo'n doos met diverse wapenuitrustingen die we gewoon gaan combineren) en verven in een eigen bedachte zwarte camouflage met wat Marvels Hydra logos (die ik vantevoren print, lak en en het papier verwijder).
[ Voor 31% gewijzigd door Stormtrooper op 06-03-2020 12:30 ]
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Hé een modelbouwtopic
Nooit gezien, terwijl het er toch al een tijdje is zie ik.
Ik bouw sinds midden jaren '80, samen met mijn vader begonnen. We bouwden toen uitsluitend Nederlandse toestellen. In de jaren '90 kregen we beiden andere interesses maar zo'n 10 jaar terug ben ik weer begonnen en vlak daarna mijn vader ook. Tot hij overleed in 2018 heeft hij een prachtige serie KLM-toestellen in 1/72 gebouwd, en veel Fokker toestellen uit WOI. Mijn interessegebied is breder maar focust op WWII 1/72, al bouw ik ook moderne en soms wat oudere toestellen en soms wat AFVs. Meeste recente completions zijn een tweetal Lightnings, een P-38F en een F-35.
Qua kits focus ik erop om de beste kit van een specifiek toestel te hebben; op moment ben ik mijn stash aan het uitdunnen en oudere kits aan het wegdoen, veel Airfix, Revell, Matchbox, Frog en Monorgram eruit. Inkomende kits zijn met name Hasegawa, Tamiya, Eduard en voor meer esoterische onderwerpen de vele short-run merken uit het voormalige Oostblok.
Dit is echt een gouden tijd voor deze hobby. Veel nieuwe en vooral ook goede kits, en ontzettend veel mooie aftermarket resin en etched brass upgrade sets als dat je ding is. Zelf bouw ik veel toestellen met 3rd party decal sets omdat ik specifieke toestellen wil bouwen.
Ik ben op moment bezig met een thema WWII Pacific met alleen maar toestellen uit de oude Mac flightsim Hellcats Over the Pacific, en een F-14A in de kleuren van de Swordsmen, naar voorbeeld van de Buck Danny trilogie Opdracht Apocalypsis / De Hellepiloten / Vuur uit de Hemel. Inclusief scratch-built atoombom
Ik bouw sinds midden jaren '80, samen met mijn vader begonnen. We bouwden toen uitsluitend Nederlandse toestellen. In de jaren '90 kregen we beiden andere interesses maar zo'n 10 jaar terug ben ik weer begonnen en vlak daarna mijn vader ook. Tot hij overleed in 2018 heeft hij een prachtige serie KLM-toestellen in 1/72 gebouwd, en veel Fokker toestellen uit WOI. Mijn interessegebied is breder maar focust op WWII 1/72, al bouw ik ook moderne en soms wat oudere toestellen en soms wat AFVs. Meeste recente completions zijn een tweetal Lightnings, een P-38F en een F-35.
Qua kits focus ik erop om de beste kit van een specifiek toestel te hebben; op moment ben ik mijn stash aan het uitdunnen en oudere kits aan het wegdoen, veel Airfix, Revell, Matchbox, Frog en Monorgram eruit. Inkomende kits zijn met name Hasegawa, Tamiya, Eduard en voor meer esoterische onderwerpen de vele short-run merken uit het voormalige Oostblok.
Dit is echt een gouden tijd voor deze hobby. Veel nieuwe en vooral ook goede kits, en ontzettend veel mooie aftermarket resin en etched brass upgrade sets als dat je ding is. Zelf bouw ik veel toestellen met 3rd party decal sets omdat ik specifieke toestellen wil bouwen.
Ik ben op moment bezig met een thema WWII Pacific met alleen maar toestellen uit de oude Mac flightsim Hellcats Over the Pacific, en een F-14A in de kleuren van de Swordsmen, naar voorbeeld van de Buck Danny trilogie Opdracht Apocalypsis / De Hellepiloten / Vuur uit de Hemel. Inclusief scratch-built atoombom
[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 06-03-2020 14:21 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Een modelbouw topic wat leuk!
Heb zelf nog een redelijke collectie plastic modelbouw staan in de kast. Momenteel bezig met een houtenvliegtuig uit balsa hout te maken (guillows). Als die klaar is wil ik wilde ik het plastic modelbouw weer oppakken.
Iemand nog suggesties voor een redelijk compressor voor de modelbouw, rond de 100 euro voor gebruik binnen dus niet teveel herrie?
Heb zelf nog een redelijke collectie plastic modelbouw staan in de kast. Momenteel bezig met een houtenvliegtuig uit balsa hout te maken (guillows). Als die klaar is wil ik wilde ik het plastic modelbouw weer oppakken.
Iemand nog suggesties voor een redelijk compressor voor de modelbouw, rond de 100 euro voor gebruik binnen dus niet teveel herrie?
Ik gebruik al tien jaar een AS186 clone. Goedkoop ding, met reservoir en moisture trap, niet teveel herrie. Reliable as hell. Je hebt ze voor rond de 75 euro.
Morgen is er weer de TWENOT ledenbijeenkomst in het Oorlogsmuseum in Overloon! Ikzelf zal daar ook de gehele dag aanwezig zijn. Dacht wellicht zijn er nog geïnteresseerden?
http://www.twenot-forums....erloon-2020-update.34703/
http://www.twenot-forums....erloon-2020-update.34703/
Van het weekend weer even verder gegaan met mijn Leopard 2 tank.
Eerst even in de primer zetten:
/f/image/B95Mwda5JuRm1m5yebcIXXYG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan de groene kleur gespoten en met slangetjes gerold van blutack en een hoop afgeplak vervolgens de bruine en zwarte kleur:
/f/image/4FgeqHev7dmNGF8lZBz3KWEW.jpg?f=fotoalbum_large)
En tenslotte met een klein penseeltje wat krassen en roestplekjes aangebracht op vooral de onderste helft van de tank:
/f/image/X42dxHetM8xuoWhIHjfI5eG1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben erg tevreden hoe de krassen en andere beschadigingen er uit zijn komen te zien. Brengt het in combinatie met de modder effecten op de wielen en rupsbanden toch al aardig tot leven. Lijkt op sommige plekken misschien een beetje overdreven, maar heb de Leopard 2 welke in het militair museum staat aangehouden als voorbeeld en die ziet er niet veel beter uit
Eerst even in de primer zetten:
/f/image/B95Mwda5JuRm1m5yebcIXXYG.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan de groene kleur gespoten en met slangetjes gerold van blutack en een hoop afgeplak vervolgens de bruine en zwarte kleur:
/f/image/4FgeqHev7dmNGF8lZBz3KWEW.jpg?f=fotoalbum_large)
En tenslotte met een klein penseeltje wat krassen en roestplekjes aangebracht op vooral de onderste helft van de tank:
/f/image/X42dxHetM8xuoWhIHjfI5eG1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben erg tevreden hoe de krassen en andere beschadigingen er uit zijn komen te zien. Brengt het in combinatie met de modder effecten op de wielen en rupsbanden toch al aardig tot leven. Lijkt op sommige plekken misschien een beetje overdreven, maar heb de Leopard 2 welke in het militair museum staat aangehouden als voorbeeld en die ziet er niet veel beter uit
Welke primer gebruik je?
Mr surfacer primer 1500 (ook in wit en zwart verkrijgbaar) verdund met Mr leveling thinner.Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:33:
Welke primer gebruik je?
https://www.modelbouwkrik...l/p42088_gunze-sf289.html
Is eventueel ook direct in spuitbus te krijgen. Wel goed geventileerd gebruiken overigens.
Ik heb inderdaad de spuitbusversie gebruikt in het verleden, top spul maar lastig te doseren en lastig te krijgen. Normaal gebruik ik Tamiya (fine) primer nu maar ook daar is het verre van ideaal om te doseren, gisteren nog runners gehad bij het primen van mijn Tomcat.
Ik heb een potje Liquid primer van Tamiya gekocht en dat schijnt met de Tamiya acrylic thinner eenzelfde resultaat op te leveren als de Gunze. Ik heb ook nog een potje Gunze Mr Surfacer 1200, ook die eens proberen. Heb ook overwogen om de Tamiya primer te decanten maar dat is zo'n gedoe en rommelig als je niet oppast.
Nadeel van al deze spullies is dat het lacquer-based is en zoals je zegt is ventilatie essentieel. Helaas is dat lastig op mijn hobby plek. Ik gebruik normaal gesproken Gunze Aqueous en dat is redelijk te gebruiken zonder actieve afzuiging en het spuit ook goed. Ik heb ook wat Gunze Mr. Color paints en die spuiten nog beter maar ja, lacquer... Ik ben erover aan het denken een spuithoek te gaan maken in de garage met actieve afzuiging zodat ik toch wat makkelijker dat spul kan gaan gebruiken.
Heeft Krikke tegenwoordig alles van Gunze trouwens? Dat was tot een paar jaar terug niet.
Ik heb een potje Liquid primer van Tamiya gekocht en dat schijnt met de Tamiya acrylic thinner eenzelfde resultaat op te leveren als de Gunze. Ik heb ook nog een potje Gunze Mr Surfacer 1200, ook die eens proberen. Heb ook overwogen om de Tamiya primer te decanten maar dat is zo'n gedoe en rommelig als je niet oppast.
Nadeel van al deze spullies is dat het lacquer-based is en zoals je zegt is ventilatie essentieel. Helaas is dat lastig op mijn hobby plek. Ik gebruik normaal gesproken Gunze Aqueous en dat is redelijk te gebruiken zonder actieve afzuiging en het spuit ook goed. Ik heb ook wat Gunze Mr. Color paints en die spuiten nog beter maar ja, lacquer... Ik ben erover aan het denken een spuithoek te gaan maken in de garage met actieve afzuiging zodat ik toch wat makkelijker dat spul kan gaan gebruiken.
Heeft Krikke tegenwoordig alles van Gunze trouwens? Dat was tot een paar jaar terug niet.
[ Voor 8% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2020 13:48 ]
Klopt, maar voor heel grotere modellen (bijvoorbeeld 1:16 tanks zodat je niet tien keer je airbrush cupje bij hoeft te vullen) en mensen die geen airbrush hebben wel een goede optie, maar mijn voorkeur zal altijd verdund in de airbrush zijn om inderdaad beter te kunnen doseren.Dr. Strangelove schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:45:
Ik heb inderdaad de spuitbusversie gebruikt in het verleden, top spul maar lastig te doseren en lastig te krijgen.
Volgens mij wel ja. Van Gunze gebruik ik eigenlijks alleen de primers en thinner en af en toe een kleur die mrp niet heeft, maar mijn ervaring van Krikke is dat ze qua verf doorgaans alles wel op voorraad hebben wat op hun website staat. Alleen qua bouwdozen niet altijd, maar wel veel. Steeds vaker bestel ik overigens bouwdozen uit Duitsland (Sockelshop of MBK) omdat die wel voorraad tonen op hun website en veel aanbod hebben (en hun producten direct aan scalemates gelinkt staan) en verf en dergelijke bij Krikke.Heeft Krikke tegenwoordig alles van Gunze trouwens? Dat was tot een paar jaar terug niet.
Ik koop eigenlijk zelden dozen bij fysieke winkels, m.u.v. de grote jongens als Hannants of de Aviation Megastore. De meeste winkels hebben maar heel weinig in hun assortiment en dan vooral current releases. Die zijn echter via internet vaak goedkoper te krijgen. Japanse merken koop ik bij Hobby Link Japan of HK-based ebay sellers. Maar het meeste haal ik op beurzen, vaak tweedehands, veel meer bang for the buck. Euro Scale Modelling in Houten ga ik eigenlijk elk jaar heen en toen ik nog in de UK woonde ging ik jaarlijks naar Scale Model World in Telford. Vorig jaar ook weer geweest voor het eerst in vier jaar.
Er zijn ook wel wat winkels die wat meer oudere kits hebben, Krikke had daar toen ik er vroeger kwam wel wat van. Peperkamp in Ede is ook zo'n winkel. Helaas zijn er niet veel meer over.
Er zijn ook wel wat winkels die wat meer oudere kits hebben, Krikke had daar toen ik er vroeger kwam wel wat van. Peperkamp in Ede is ook zo'n winkel. Helaas zijn er niet veel meer over.
Ik heb vorig jaar op de ESM met HobbyTime (importeur van Mr. Hobby) gesproken die gaven toen aan dat Krikke als een van de weinige in NL zo ongeveer heel het assortiment van Mr. Hobby heeft. Airbrush Services Almere verkoopt ook de verf en thinners.
Ik gebruik zelf vaak primer van UMP Retail, is op acryl basis en met een airbrush met 0.4mm nozzle onverdund te spuiten met heel mooi glad resultaat.
Voor de vliegtuigbouwers uit het zuiden van het land, Flash Aviation uit Eindhoven heeft ook een ruim assortiment vliegtuig modellen.
Ik gebruik zelf vaak primer van UMP Retail, is op acryl basis en met een airbrush met 0.4mm nozzle onverdund te spuiten met heel mooi glad resultaat.
Voor de vliegtuigbouwers uit het zuiden van het land, Flash Aviation uit Eindhoven heeft ook een ruim assortiment vliegtuig modellen.
Goed om te weten. Ik vertrouwde altijd op ASA voor mijn Gunze spulletjes en dan kocht ik het in bij ze op ESM. Maar ik woon in Assen dus Krikke is niet heel ver 
UMP ken ik niet maar ik ben wel geïnteresseerd. Ik ken eigenlijk geen goede primers op waterbasis die ook goed schuurbaar zijn. Ik heb bijvoorbeeld Vallejo gebruikt en dat spuit prima maar het blijft een tikje plakkerig en als je het schuurt gaat het kapot, het 'feathered' niet mooi zoals ze dat in het engels noemen. Waar koop je het?
UMP ken ik niet maar ik ben wel geïnteresseerd. Ik ken eigenlijk geen goede primers op waterbasis die ook goed schuurbaar zijn. Ik heb bijvoorbeeld Vallejo gebruikt en dat spuit prima maar het blijft een tikje plakkerig en als je het schuurt gaat het kapot, het 'feathered' niet mooi zoals ze dat in het engels noemen. Waar koop je het?
Sinds 18 jaar weer voorzichtig de hobby aan het oppakken. Ik was destijds fan van Tamiya en ook nu weer mijn eerste kit van hun gebouwd. Van de week de 35087 opgepikt als tweede model en het er weer zin in!
Ik verf met penselen en gebruik momenteel Tamiya acrylic verf (meer uit gewoonte, lees meer en meer dat deze verf eigenlijk niet zo geschikt is voor het verfen met pencelen) en ik wil nu voor het eerst hert model gaan primen voor het schilderen. Hier heb ik een spuitbus (wederom van Tamiya) voor gekocht.
Nu loop ik echter tegen wat vragen aan: ik had het idee om eerst het model geheel te bouwen, alvorens deze te primen. Nu gaat dit waarschijnlijk niet werken, kijkende naar de handleiding:
/f/image/umEFJ51yCm28GmfFyygtAXnH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet dien ik eerst delen van de wielen al zwart te verven voor deze aan het onderstel te bevestigen, dit omdat je er later niet makkelijk meer bij kunt. En zo zijn er meerdere onderelen die je beter eerst apart kunt schilderen voor bevestiging. Hoe pakken jullie dit aan in het algemeen? Toch eerst alles in elkaar zetten voor het primen? Of kleine onderelen apart schilderen voor het lijmen?
Ik verf met penselen en gebruik momenteel Tamiya acrylic verf (meer uit gewoonte, lees meer en meer dat deze verf eigenlijk niet zo geschikt is voor het verfen met pencelen) en ik wil nu voor het eerst hert model gaan primen voor het schilderen. Hier heb ik een spuitbus (wederom van Tamiya) voor gekocht.
Nu loop ik echter tegen wat vragen aan: ik had het idee om eerst het model geheel te bouwen, alvorens deze te primen. Nu gaat dit waarschijnlijk niet werken, kijkende naar de handleiding:
/f/image/umEFJ51yCm28GmfFyygtAXnH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet dien ik eerst delen van de wielen al zwart te verven voor deze aan het onderstel te bevestigen, dit omdat je er later niet makkelijk meer bij kunt. En zo zijn er meerdere onderelen die je beter eerst apart kunt schilderen voor bevestiging. Hoe pakken jullie dit aan in het algemeen? Toch eerst alles in elkaar zetten voor het primen? Of kleine onderelen apart schilderen voor het lijmen?
@Zeddicius
Wat ik vaak doe, is even door de handleiding gaan, kijken wat alle maar wat bijelkaar hoort qua kleur, zodat je meerdere delen in 1x kan verfen. Als dat droog is, dan bij elkaar plakken.
Wat ik vaak doe, is even door de handleiding gaan, kijken wat alle maar wat bijelkaar hoort qua kleur, zodat je meerdere delen in 1x kan verfen. Als dat droog is, dan bij elkaar plakken.
Met AFVs kan je veel dingen wel meteen in elkaar zetten. In het geval van de loopwielen zou ik deze echter apart schilderen omdat je daar naderhand lastig bij komt.
Het is niet hard and fast; zoals Renegade666 zegt goed de handleiding doornemen en kijken wat dezelfde kleuren heeft, en als het dat niet heeft, kan je er dan nog bij om het later een andere kleur te geven. Ook van belang hierbij is of je spuit of verft; in het eerste geval moet je gaan afplakken wat mogelijk meer moeite is dan je bespaart door het in een vroeg stadium al op zijn plaats te zetten.
Zelf bouw ik bijna uitsluitend vliegtuigen en daar is het over het algemeen het beste om zoveel mogelijk onderdelen van de romp en flying surfaces al in elkaar te hebben zitten voor je gaat spuiten omdat de joints vaak meer werk zijn om weg te werken dan op een AFV, waar het vaak rechte hoeken zijn en niet compound curves zoals op vliegtuigen. Daardoor is het vaak wel weer meer afplakwerk. Laatste een F-35 gedaan en daar zaten heel wat meters Tamiya tape in
Het is niet hard and fast; zoals Renegade666 zegt goed de handleiding doornemen en kijken wat dezelfde kleuren heeft, en als het dat niet heeft, kan je er dan nog bij om het later een andere kleur te geven. Ook van belang hierbij is of je spuit of verft; in het eerste geval moet je gaan afplakken wat mogelijk meer moeite is dan je bespaart door het in een vroeg stadium al op zijn plaats te zetten.
Zelf bouw ik bijna uitsluitend vliegtuigen en daar is het over het algemeen het beste om zoveel mogelijk onderdelen van de romp en flying surfaces al in elkaar te hebben zitten voor je gaat spuiten omdat de joints vaak meer werk zijn om weg te werken dan op een AFV, waar het vaak rechte hoeken zijn en niet compound curves zoals op vliegtuigen. Daardoor is het vaak wel weer meer afplakwerk. Laatste een F-35 gedaan en daar zaten heel wat meters Tamiya tape in
De wielen zijn zo te zien uitgerust met polycaps (net als in de Leopard 2 waar ik mee bezig ben een paar posts terug) wat inhoudt dat je die altijd er weer af kan halen. Ik denk dat bij jouw tank dat je de grote zijschotten het beste er af kan laten tot het laatste (steken ook zoveel naar boven uit dat die bij het verven alleen maar in de weg zitten) en dan kan je de wielen en de rupsbanden er ook pas op het laatste opzetten. Sowieso het handigst dat je de wielen en rupsbanden apart verft.
Dank voor de behulpzame reacties! Ik ga kijken hoeveel ik van de body in elkaar kan zetten voor het verven.
Succes!Zeddicius schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:55:
Dank voor de behulpzame reacties! Ik ga kijken hoeveel ik van de body in elkaar kan zetten voor het verven.
Als je een beetje accuraat met de kwast bent, kan je veel al in elkaar zetten voor je gaat verven. Vooral bij tanks met alle gereedschappen en dergelijke kan je bijvoorbeeld de houten stelen van scheppen enzo later wel verven met ene klein kwastje als deze al op de tank zitten. Eventueel voor de zekerheid een stukje afplakken. Ook al werk ik primair met airbrush, doe ik juist die kleine dingetjes ook gewoon met de kwast.
Voor tanks houd je dan vaak de koepel, de romp en de wielen/rupsbanden over als losse onderdelen, maar dat kan per model verschillen (zoals je bij jou de zijschotten beter los kan laten tot het einde).
In Nederland verkoopt Robsmodelaccesoires het, maar je kunt het ook gewoon via hun eigen site bestellen. komen uit de UK maar meestal is het met paar dagen wel in huis. ze verkopen nog meer spullen die wel interessant zijn. ben zelf ook wel te spreken over hun sander sticks, verdunner en airbrush cleaner. werkt eigenlijk wel met bijna alle acryl verf die ik gebruikt heb.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 11:32:
WIe hier schildert trouwens ook met de penceel? Of hebben we hier alleen Airbrushers?