Vraag

• JGHTJUH
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-12-2022
Hey!

Begin 2017 heb ik onderdelen gekocht en mijn eigen game PC samengesteld. Helaas heb ik de laatste tijd steeds dat mijn computer uitvalt en allerhande errors geeft.

Na onderzoek blijkt dat er zeer waarschijnlijk een probleem is met het RAM geheugen. (Windows geheugentest en Memtest86 geven dat aan en ook het verzetten van de balkjes, updaten van drivers en bios en reparatie van windows hebben niet geholpen)

Ik heb contact gehad met het bedrijf waar ik de componenten heb gekocht en deze willen het geheugen voor me terugsturen naar de fabrikant want er zit nog garantie op.

Helaas duurt het een aantal weken voordat dit proces afgehandeld is. Uiteraard heb ik geen zin om 4-6 of miss meer weken mijn pc niet te kunnen gebruiken. Helaas niemand in mijn omgeving die me DDR4 geheugen kan lenen.

Ik zit nu te denken om of goedkoop DDR4 geheugen te kopen voor de tijd dat het geheugen weg is.. of.. het aanschaffen van nieuw (wellicht beter) geheugen.

Ik heb momenteel onderstaande configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600 Boxed€ 207,20€ 207,20
1Gigabyte GA-B250-HD3P€ 60,79€ 60,79
1Palit GeForce GTX 1060 JetStream 6GB€ 329,-€ 329,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 57,48€ 57,48
1Aerocool Aero-500 (Wit)€ 41,95€ 41,95
1Arctic Freezer i32€ 29,-€ 29,-
1Sharkoon Shark Force Zwart€ 14,95€ 14,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 152,95€ 152,95
1BitFenix Whisper BWG450M€ 78,-€ 78,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.041,27

Mijn huidige geheugen is dus:

1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 152,95€ 152,95

Dit geheugen is inmiddels duurder dan wat het was toen ik het in 2017 kocht. Tevens zag ik dat het al behoorlijk lang op de markt is.

Mijn vraag is dan ook of er in de tussentijd misschien beter geheugen in dezelfde prijsklasse verkrijgbaar is of of ik het beste gewoon weer dit geheugen kan kopen.

Ik heb bijvoorbeeld deze gezien:

pricewatch: Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2D3000C16

Hij is iets goedkoper en hij is 3.000 Mhz terwijl het andere 2.400 Mhz is. Volgens mij is dat beter. Echter is de True latency van mijn huidige geheugen lager en als ik het goed begrijp reageert die dus sneller?

Ik heb ook gekeken naar pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB maar deze is volgens mij bijna hetzelfde als mijn huidige geheugen alleen is het van een voor mij onbekend merk.

Ik heb deze ook gezien pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB dit is echter maar 1 balkje en ik ken het merk tevens niet. De Mhz en True latency zijn echter wel beter dan die van de anderen.

Ik weet dus niet echt waar ik het beste aan doe en of nieuwer/beter geheugen uberhaupt lekker samen gaat werken met mijn huidige componenten.

Ik hoop dat ik met de post een beetje aan de regels voldoe en dat het duidelijk is. Mocht dit niet zo zijn of zijn er vragen.. Let me know!

Groet,

Jelle

And that's the way the cookie crumbles!

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Kijk eerst eens op de site van Gigabyte voor de supported memory list. Als je dat koopt zal het zeker werken.
Dit dus: http://download.gigabyte....b_memory_ga-b250-hd3p.pdf

[Voor 27% gewijzigd door Microkid op 15-06-2018 17:46]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JGHTJUH 3000 heb je niets aan. 2400 is prima en is je hele set defect ? anders kun je 8GB houden

zelfs 2133 kun je wel gebruiken (als je dat nu al niet clockt)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JGHTJUH
Microkid schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:44:
Kijk eerst eens op de site van Gigabyte voor de supported memory list. Als je dat koopt zal het zeker werken.
Dit dus: http://download.gigabyte....b_memory_ga-b250-hd3p.pdf
Thanks!

De betreffende lijst is echter van november 2016. De producten die ik noem in mijn post staan dus helaas niet op deze lijst..

Ik zie dat de lijst geen geheugen aangeeft dat hoger is dan 2400 Mhz.. zou het betekenen dat 3000Mhz of hoger niet werkt met mijn moederbord?

• JGHTJUH
Hackus schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:50:
@JGHTJUH 3000 heb je niets aan. 2400 is prima en is je hele set defect ? anders kun je 8GB houden

Ah okay.

Geen idee haha.. ik overclock niet bewust iig maar ik heb wel verschillende programma's die dingen regelen.

Het is een set en voor de garantie moet de hele set teruggestuurd worden. Daarbij komt dat ik ook niet weet welke van de 2 stuk is of of ze beide stuk zijn...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JGHTJUH Misschien kunnen ze je leen set toesturen. 8gb 2133 is al voldoende. eigenlijk zonde om zelf te kopen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
3000 en 3200 heb je niets aan en de kans is groot dat het niet werkt op het moederbord, Gigabyte kennende. 2666 werkt wel (op 2400 MT/s dan) is mijn ervaring en sneller dan dat zou ik er absoluut niet in stoppen.

• JGHTJUH
Hackus schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:59:
@JGHTJUH Misschien kunnen ze je leen set toesturen. 8gb 2133 is al voldoende. eigenlijk zonde om zelf te kopen.
Helaas hadden ze ook geen leen geheugen bij dat bedrijf..

Ik vond/vind het ook jammer maar ik dacht miss als ik beter geheugen koop dan kan ik het oude weer verkopen als het gerepareerd is en is de pc weer stukje beter.

• JGHTJUH
Uszka schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:59:
3000 en 3200 heb je niets aan en de kans is groot dat het niet werkt op het moederbord, Gigabyte kennende. 2666 werkt wel (op 2400 MT/s dan) is mijn ervaring en sneller dan dat zou ik er absoluut niet in stoppen.
Ah okay. Thanks voor de info!

• JGHTJUH
pricewatch: Adata XPG Z1 AX4U240038G16-DWZ

En zoiets bijvoorbeeld? Dat is 2400 Mhz en vergelijkbaar met mijn huidige geheugen maar het is maar 1 slot en goedkoper dan de huidige.

Er staat een vergelijkbare in het schema van Gigabyte. Ik ken echter het merk Adata zelf niet..

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Gebruik in het vervolg aub de wijzigknop als je nog iets wilt toevoegen. Je post nu 2-3 keer achter elkaar wat als storend wordt ervaren. Ook meerdere quotes horen gewoon in 1 reactie.

• Uszka
  • Nu online
De kans is groot dat die kit werkt, de kans is klein dat Centralpoint het gaat leveren voor die prijs, laat staan dat ze het daadwerkelijk op voorraad hebben.

• JGHTJUH
Uszka schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 18:24:
De kans is groot dat die kit werkt, de kans is klein dat Centralpoint het gaat leveren voor die prijs, laat staan dat ze het daadwerkelijk op voorraad hebben.
Hmm okay... Ze hebben veel slechte reviews inderdaad..

De site geeft echter aan dat ze er 13 op voorraad hebben en met 1 werkdag levertijd. :?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Neem contact op zou ik zeggen. Dan hoor je uit eerste hand of ze kunnen leveren en voor welke prijs.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:45
Hackus schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 17:50:

TS heeft idd een losse videokaart, dan is een setje van 2400 MHz voldoende. Volgens mij moet je voor de garantie de kit opsturen, eentje opsturen is niet voldoende.

@JGHTJUH De G.Skill geheugens die je noemt zijn zo te zien allemaal kits/setjes?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-03 07:30
Waarom nieuw en niet tweedehands op V&A staat zat, >2400Mhz, DDR4, >8GB/set, aangeboden

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• JGHTJUH
biomass schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 19:15:
[...]
TS heeft idd een losse videokaart, dan is een setje van 2400 MHz voldoende. Volgens mij moet je voor de garantie de kit opsturen, eentje opsturen is niet voldoende.

@JGHTJUH De G.Skill geheugens die je noemt zijn zo te zien allemaal kits/setjes?
Ja klopt. Maakt het uit of je kits gebruikt of 1 balkje?
Ik had al ff gekeken maar die zitten qua prijs in de buurt bij nieuw en met nieuw heb ik garantie ;)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:45
Zolang het geheugen op de QVL van de fabrikant staat, kun je losse DIMMs kopen vanwege prijsverschil.
Als je meer dan één of twee slots gebruikt, gebruik je het best DIMMs met identieke snelheid en timings
Garantie claimen is eenvoudiger als je kit(s) niet werkt/werken, dan wanneer je losse kits/modules mengt.

Je krijgt je modules gewoon terug, dus ik zou er zo min mogelijk geld in stoppen. Je zou de CMK8GX4M2A2400C16R kunnen kopen die nu op V&A staat, dan heb je voor 80 euro een uitbreiding van 8GB, en kun je voor de duur van RMA op 8GB draaien? Om je mobo uit te sluiten zo ik sowieso met andere modules willen testen, dus als je de computer in de tussentijd niet test, loop je nog steeds kans dat het na de RMA niet werkt.

categorie: Geheugen intern

Maar goed, de verschil met de nieuwprijs van CMK8GX4M2A2400C16 is ook minimaal. Dus nieuw kopen is niet zo heel gek.

Als je goed zoekt, zou je nog sneller geheugen kunnen vinden dat native 2400MHz doet op dezelfde timings als je huidige set. Dat zou je dan in een volgend systeem kunnen gebruiken. Aangenomen dat je een nieuw systeem wilt aanschaffen voor DDR5 of DDR6 gemeengoed is geworden... :)

[Voor 15% gewijzigd door biomass op 16-06-2018 16:26. Reden: V&A versus nieuw]

• iXiro
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
JGHTJUH schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:00:
Ja klopt. Maakt het uit of je kits gebruikt of 1 balkje?
[...]
Ja dat maakt uit, met 1 module wordt dual-channel mode uitgeschakeld, kijk maar in de manual van je moederbord welke slots je moet kiezen etc.

• JGHTJUH
biomass schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:18:
Zolang het geheugen op de QVL van de fabrikant staat, kun je losse DIMMs kopen vanwege prijsverschil.
Als je meer dan één of twee slots gebruikt, gebruik je het best DIMMs met identieke snelheid en timings
Garantie claimen is eenvoudiger als je kit(s) niet werkt/werken, dan wanneer je losse kits/modules mengt.

Je krijgt je modules gewoon terug, dus ik zou er zo min mogelijk geld in stoppen. Je zou de CMK8GX4M2A2400C16R kunnen kopen die nu op V&A staat, dan heb je voor 80 euro een uitbreiding van 8GB, en kun je voor de duur van RMA op 8GB draaien? Om je mobo uit te sluiten zo ik sowieso met andere modules willen testen, dus als je de computer in de tussentijd niet test, loop je nog steeds kans dat het na de RMA niet werkt.

categorie: Geheugen intern

Maar goed, de verschil met de nieuwprijs van CMK8GX4M2A2400C16 is ook minimaal. Dus nieuw kopen is niet zo heel gek.

Als je goed zoekt, zou je nog sneller geheugen kunnen vinden dat native 2400MHz doet op dezelfde timings als je huidige set. Dat zou je dan in een volgend systeem kunnen gebruiken. Aangenomen dat je een nieuw systeem wilt aanschaffen voor DDR5 of DDR6 gemeengoed is geworden... :)
Ah okay. Ik denk dat het met 8GB die tijd wel lukt inderdaad. :P

Ik heb het geheugen al in de andere slots gedaan dan waar ze in zaten en het probleem deed zich nog steeds voor. Ik dacht daarmee eigenlijk hebben uitgesloten dat het aan de sleufjes op het MoBo ligt..

Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die zelf DDR4 systeem heeft waar ik het geheugen van kan lenen om te testen. Mocht tijdens de RMA blijken dat met het tijdelijke geheugen ook errors geeft dan zal ik de RMA annuleren en aangeven dat het wss het MoBo is. Die heb ik overigens bij dezelfde winkel gekocht en ik heb in het supportverzoek aangegeven niet 100% zeker te zijn welk onderdeel de fouten geeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03 23:49
Corsair heeft een zeer snelle support/service. Corsair kennende heb je max. Met 1/2 weken(afhankelijk van hun voorraad uiteraard) een nieuwe set in huis. Ik had zelf een RMA en dat was totaal 3 dagen opgelost. Maar, dit was rechtstreeks met Corsair en niet met tussenkomst met het aankooppunt.

• JGHTJUH
McFastFood schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:13:
Corsair heeft een zeer snelle support/service. Corsair kennende heb je max. Met 1/2 weken(afhankelijk van hun voorraad uiteraard) een nieuwe set in huis. Ik had zelf een RMA en dat was totaal 3 dagen opgelost. Maar, dit was rechtstreeks met Corsair en niet met tussenkomst met het aankooppunt.
Whoa dat is wel nice! Misschien kan ik wel even contact opnemen met Corsair zelf.. of had jij het rechtstreeks bij Corsair gekocht?

Met 3 dagen is goed te leven :P Ik heb ooit eens een kapotte harde schijf voor garantie opgestuurd en die moest helemaal naar Frankrijk en duurde wel 6 weken voordat ik m terugkreeg. (Het was overigens geen nieuwe, gewoon mijn eigen schijf want kon met Recuva mijn spul terugkrijgen)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JGHTJUH Ik zou niet zelf contact opnemen als alles via de (web)shop loopt. Dat zorgt alleen voor meer (ruis) in de communicatie. Je kan goed af met ff 8gb RAM, evt in V&A kijken. (het is altijd handig iets achter de hand te hebben)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:40
JGHTJUH schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Whoa dat is wel nice! Misschien kan ik wel even contact opnemen met Corsair zelf.. of had jij het rechtstreeks bij Corsair gekocht?

Met 3 dagen is goed te leven :P Ik heb ooit eens een kapotte harde schijf voor garantie opgestuurd en die moest helemaal naar Frankrijk en duurde wel 6 weken voordat ik m terugkreeg. (Het was overigens geen nieuwe, gewoon mijn eigen schijf want kon met Recuva mijn spul terugkrijgen)
Je kunt ook gewoon een advanced replacement doen bij Corsair (als je een creditcard hebt). Ze sturen de nieuwe set dan op, factureren die en dan moet de oude set binnen x-tijd bij ze binnen zijn, dan cancellen ze de factuur.

Je kunt dan gewoon je ene Dimm gebruiken terwijl een nieuw setje jouw kant op komt.

https://www.corsair.com/us/en/warranty

(Even zoeken naar advanced)

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03 23:49
JGHTJUH schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:07:
[...]

Nee, ik had het niet rechtstreeks bij Corsair gekocht maar, wat @Hackus zegt: Als je het al naar de (web)shop hebt opgestuurd waar je het gekocht hebt zou ik er inderdaad niet tussen gaan zitten. Dit zorgt inderdaad alleen maar voor evt. miscommunicatie. En daarnaast, 3 dagen is natuurlijk helemaal geen garantie als ze het onderdeel niet direct op voorraad hebben dan duurt het natuurlijk langer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-03 14:25
Welke winkel gaat het om? Bij Azerty had ik een in juni 2017 gekocht RAM kitje (ook de corsair 16GB uit de OT, 1 reepje zorgde voor crashes en had enorm veel errors), woensdag aangemeld voor retour, donderdag bevestiging ontvangst, nieuwe verzonden en vrijdag direct in huis. Ongelooflijk goed (en redelijk onverwacht) service niveau. Misschien kan je een soortgelijk proces regelen bij jouw webwinkel?

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee