Wifi / netwerk upgrade advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDuck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-07 14:27
Omdat ik niet tevreden ben over het huidige wifi bereik van mijn wifi netwerk zoek ik wat advies, aangezien ik niet heel veel netwerk ervaring heb en mijn huidige opzet met veel lezen en testen uiteindelijk goed werkbaar heb gekregen.

Mijn huidge situatie is:
Experiabox V9 in de meterkast (KPN Glasvezel 100/100)
Op de experiabox heb ik de volgende apparaten aangesloten: Telefoon, TV ontvanger en een ASUS rt-ac66u. Verder zijn hierop alleen de hoogst noodzakelijke poorten geopend om mijn NAS te kunnen benaderen die op mijn ASUS router zit op een ander subnet

De asus staat in de gang boven op de kapstok omdat dit de enige bereikbare plek was zodat ik nog bij de kabels die naar boven lopen kan komen.

Op de Asus die een eigen subnet heeft zitten:
2 kabels richting kantoorruimte boven (PC en NAS)
1 kabel richting de philips HUE controller
1 kabel naar de TV in de woonkamer.

Nu merk ik dat beneden het bereik wel voldoende te noemen is op de meeste apparaten haal ik makkelijk de max snelheid van mijn internet abo.. Alleen in de tuin is er nauwelijks tot geen bereik mede door de fijne betonnen muren en het HR+++ glas met een metaalfolie.
Ik snap dat de folie altijd een probleem zal blijven maar iets als ik in de tuin zit is de schuifpui toch open dus iets beter dan de ASUS moet wellicht een optie zijn.
Boven is het wifi bereik niet overal voldoende op de eerste etage en dat zou ik dus graag verbeteren.
Het verplaatsen van de ASUS wordt lastig omdat ik anders niet wegkom met mijn kabels.
Ik heb al een extender geprobeerd maar dat is een drama kwa snelheid

Mijn eigen idee is het plaatsen van een paar AmpliFi HD Mesh Routers. 1 in meterkast voorin het huis, 1 bij de TV aan de achterzijde van het huis en 1 boven in de kantoorruimte. Voor zover ik heb kunnen vinden kan je deze via kabel aansluiten en dan gaan ze als een soort bridge werken waardoor ik toch ook de bedraade aansluitingen boven kan blijven gebruiken. Bijkomende voordeel is dan het mesh wifi netwerk waardoor ik hoop bereik te hebben in heel het huis.

tweede optie zou een oplossing met AP's kunnen zijn maar ik zou niet weten hoe ik dit het beste zou kunen doen omdat ik dan poorten te kort ga komen op mijn ASUS.

graag jullie advies. Ik denk zelf aan een budget rond de 400 euro (daar passen de Amplify routers net in)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gewoon voor zo'n mesh oplossing gaan met dat budget.
Gebruik zelf google WiFi en dat werkt simpel en goed. Geen ervaring tot dusver met de concurrentie maar die is er genoeg.
Binnen het bereik van die google unit haal ik gewoon 200 megabit (ziggo cap) over (5ghz) wifi.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:52
Als je de kabels al hebt liggen zou ik voor Accespoints gaan. Ben je een stuk goedkoper uit dan met een Mes oplossing (ook als je wil uitbreiden). Ik ken de indeling van je woning niet, maar als je aangeeft dat je met een experiabox de benedenverdieping kan dekken dan moet een goed geplaatst accespoint dat ook kunnen.

Het probleem van je Asus is waarschijnlijk de plaatsing die ideaal is voor je kabel, maar minder gewenst voor je wifi. Ik denk dat je met 1 accespoint per verdieping al een heel eind komt. Als je je APs niet perse via een PoE switch wilt voeden maar een losse PoE adapter volstaat, kun je je bekabelde netwerk eenvoudig uitbreiden met een Gbit-switch van een paar tientjes. Los van de kabels zou je met ongeveer 200e klaar moeten zijn. Als je in het Ubiquiti hoekje wil blijven volstaat de Lite prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 00:15

HKS-Skyline

Vroooom ?

Mesh is een prima oplossing, ik zou alleen niet voor AmpliFi gaan, de extra mesh punten hebben geen bedrade uplink. Iets dat de aanzienlijk goedkopere Deco van tplink wel heeft, deco weet goede prestaties neer te zetten en komt er beter uit dan veel andere (duurdere) sets. Je kan ook voor losse accespoints gaan, sommige modellen/merken gaan ook mesh ondersteunen in de toekomst. Wanneer weet ik alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:11

SpamLame

niks

HKS-Skyline schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:59:
Mesh is een prima oplossing, ik zou alleen niet voor AmpliFi gaan, de extra mesh punten hebben geen bedrade uplink. Iets dat de aanzienlijk goedkopere Deco van tplink wel heeft, deco weet goede prestaties neer te zetten en komt er beter uit dan veel andere (duurdere) sets. Je kan ook voor losse accespoints gaan, sommige modellen/merken gaan ook mesh ondersteunen in de toekomst. Wanneer weet ik alleen niet.
Is het hele idee van mesh nu niet dat je 1 AP op ethernet aansluit en vervolgens de overige APs over air laat gaan.
De Deco heeft ook maar 1 AP aangesloten, de Deco Plus zou Powerlink kunnen gebruiken als backup.
Mooie review van de Deco productreview: TP-Link Deco M5 (3-pack) review door Foritain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

SpamLame schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:19:
[...]

Is het hele idee van mesh nu niet dat je 1 AP op ethernet aansluit en vervolgens de overige APs over air laat gaat.
De Deco heeft ook maar 1 AP aangesloten de Deco Plus zou Powerlink kunnen gebruiken als backup.
Mooie review van de Deco productreview: TP-Link Deco M5 (3-pack) review door Foritain
Nee het idee van mesh is dat je zonder onderbreeking kan roamen tussen meerdere accespoints en het voor je apparaat lijkt alsof je op een groot dekkend netwerk zit. De communicatie tussen de stations kan draadloos, maar in het geval van Deco ook bedraad waardoor je meer bandbreedte over hebt op WiFi. Sommige sets hebben een extra 5Ghz backhaul voor de communicatie tussen de nodes, maar in de meeste nederlandse woningen komt 5Ghz amper door een vloer heen. Veel sets kunnen enkel via de 5Ghz onderling communiceren wat er voor kan zorgen dat de prestaties van een set die wel naast 5Ghz de 2.4Ghz band gebruikt voor de backhaul beter presteren. Maar onderaan de streep is in een gemiddeld huis met veel beton een kabel de beste oplossing. Draadloos is mooi, bedraad is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

HKS-Skyline schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:27:
[...]

Nee het idee van mesh is dat je zonder onderbreeking kan roamen tussen meerdere accespoints en het voor je apparaat lijkt alsof je op een groot dekkend netwerk zit. De communicatie tussen de stations kan draadloos, maar in het geval van Deco ook bedraad waardoor je meer bandbreedte over hebt op WiFi. Sommige sets hebben een extra 5Ghz backhaul voor de communicatie tussen de nodes, maar in de meeste nederlandse woningen komt 5Ghz amper door een vloer heen. Veel sets kunnen enkel via de 5Ghz onderling communiceren wat er voor kan zorgen dat de prestaties van een set die wel naast 5Ghz de 2.4Ghz band gebruikt voor de backhaul beter presteren. Maar onderaan de streep is in een gemiddeld huis met veel beton een kabel de beste oplossing. Draadloos is mooi, bedraad is beter.
Hmm wellicht is er verschil tussen wat marketing als mesh aanduid en wat jij en ik verstaan onder mesh in deze context.
Ik heb snel even gezocht maar kan niet zo snel een eenduidige definitie vinden wat nu een Mesh Wifi netwerk is en op basis van welke principes het werkt.
Jouw beschrijving komt dicht bij regulier APs met eigen uplink en overlap + een controller, in mijn beleving althans.

Dat bekabeld beter is ben ik met je eens, evenals dat 5Ghz en betonnen huizen niet echt lekker samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKS-Skyline

HKS-Skyline

Vroooom ?

SpamLame schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:39:
[...]

Hmm wellicht is er verschil tussen wat marketing als mesh aanduid en wat jij en ik verstaan onder mesh in deze context.
Ik heb snel even gezocht maar kan niet zo snel een eenduidige definitie vinden wat nu een Mesh Wifi netwerk is en op basis van welke principes het werkt.
Jouw beschrijving komt dicht bij regulier APs met eigen uplink en overlap + een controller, in mijn beleving althans.

Dat bekabeld beter is ben ik met je eens, evenals dat 5Ghz en betonnen huizen niet echt lekker samenwerken.
Klopt, er zit ook niet heel veel verschil tussen. Het enige dat een mesh set een mesh set maakt is ondersteuning voor 802.11r (fast roaming), dit zorgt er voor dat je apparaten sneller schakelen tussen hotspots en zo altijd verbonden zijn met het snelste hotspot. Ook verliezen ze geen verbinding tijdens het wisselen waardoor het voor de gebruiker lijkt alsof hij nooit van netwerk is gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDuck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-07 14:27
Als toevoeging. Ik gebruik de Wi-Fi van de Experiabox niet die komt nauwelijks de gang uit. Beneden heb ik bereik op de Asus.

De experiabox staat er puur omdat het moet voor de telefoon en TV, ik zou deze in de toekomst graag het huis uit gooien.

Ik weet dat de amplify mesh points niet bedraad zijn, vandaar mijn idee om voor 3 routers te gaan die voor zover ik begrijp wel bedraad zijn dus niet afhankelijk van wifi voor verdere doorgang van het signaal.

[ Voor 29% gewijzigd door DDuck op 15-06-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

DDuck schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:29:
Als toevoeging. Ik gebruik de Wi-Fi van de Experiabox niet die komt nauwelijks de gang uit. Beneden heb ik bereik op de Asus.

De experiabox staat er puur omdat het moet voor de telefoon en TV, ik zou deze in de toekomst graag het huis uit gooien.

Ik weet dat de amplify mesh points niet bedraad zijn, vandaar mijn idee om voor 3 routers te gaan die voor zover ik begrijp wel bedraad zijn dus niet afhankelijk van wifi voor verdere doorgang van het signaal.
Ik zou niet voor 3 routers in die hoedanigheid gaan, als ze in een AP mode kunnen misschien, persoonlijk zou ik voor pure APs gaan.

Wbt de experiabox, er is op internet info hoe dit te doen.
Resultaten zijn gevarieerd, maar vziw voor telefonie blijf je die box nodig hebben.
Wil je een gooi doen? >>
https://benjamindejong.com/replace-kpn-router/
http://www.weirdnet.nl/openbsd/tweakfiber/
Mikrotik voor KPN experiabox op glasvezel
Pagina: 1