Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 16:54:
Mijn vraag:
Ik wil graag een nieuwe home cinema set 5.1 kopen. Er zijn veel verschillende opties. Zo kun je bijvoorbeeld een Sonos apparatuur kopen (welke behoorlijk prijzig is) of bijvoorbeeld een kant en klaar set van Bose. Ik heb ook gezien dat je zelf een set kunt samenstellen. Wat adviseren jullie mij als je kijkt naar prijs/kwaliteit om te doen? Als je bijvoorbeeld een goede receiver met goede boxen/subwoofer koopt, kom je dan aan dezelfde kwaliteit als bijvoorbeeld Bose? Daarmee ben je denk ik een stuk goedkoper uit.
ik hoor het graag. groet thijs
@Verwijderd Met € 1000 heb je veel geld beschikbaar, maar wees je ervan bewust dat in audio-/videoland alles heel snel op is. Bij losse sets die je zelf samensteld komen de kosten van de kabels er nog bij. Met jouw budget kan je een paar dingen doen.
1) Kiezen voor een complete homecinemaset met 5.1 speakers; of kiezen voor een soundbar met losse achterspeakers. Dit zijn de goedkoopste opties, maar kwalitatief ook de minste. Bovendien zijn beide niet of veel minder makkelijk te upgraden of uit te breiden.
2) Zelf een receiver uitkiezen, met 5.1 speakers. Je kunt dan kiezen voor een compleet speakerpackage, of alle speakers ook zelf kiezen. Dit is duurder dan optie 1, maar qua geluid en opties ook mooier/beter. Deze optie laat ook de mogelijkheid over om rustig aan op te bouwen. Bijv. eerst receiver + 2.0; dan uitbreiden naar 3.1 en 5.1 bijvoorbeeld.
Met jouw budget zou ik kijken of het lukt om bijv. € 350 in een receiver te investeren en dan € 600 in de speakers en € 50 in de bekabeling. Speakers kies je door ze te gaan beluisteren in échte audiospeciaalzaken. Dan heb je niet het lawaai van de MediaMarkt en kan je rustig luisteren. Let niet op Watt of Ohm; zolang je geen heel exotische dingen op elkaar wilt aansluiten, past alles op alles. Kies wel passieve speakers en geen actieve. Die laatste kan je namelijk niet zomaar op elke receiver aansluiten. Speakers mogen van verschillende merken zijn. Zorg in elk geval wel dat links + rechts hetzelfde is. Dus niet front links van merk A en front rechts van merk B, maar front links + rechts van hetzelfde merk. Wat voor het geluidsbeeld belangrijk is, is dat je 2 frontspeakers en de center wel van hetzelfde merk en liefst uit dezelfde serie zijn. Dan klinkt het het evenwichtigst. Zeker als stemmen en geluid recht van voren zich verplaatsen naar links of rechts en andersom. Voor de surroundspeakers maakt dit niet uit, net als voor de subwoofer. Dit zijn effectkanalen en die mogen gerust van een ander merk zijn. (Maar wel weer links en rechts dezelfde natuurlijk)
Een receiver kies je zo uit:
- Bepaal je budget
- Hoeveel luidsprekerkanalen heb je nodig? (7.1 speelt ook prima 5.1 en zo verder. Dus 5.1 ook 2.0. Kies dus je minimum en alles daarboven)
- Hoeveel HDMI-aansluitingen heb je nodig? (Minimaal je huidige setup + sowieso 1 of 2 extra om later niet voor een nare verrassing te staan na een nieuwe aanschaf. HDMI-versie 2.x; dus 2.0a, 2.0b, of 2.1)
- Bepaal welke andere aansluitingen je nog nodig hebt (optisch, jack, enz) Evt een platenspeler via phono-ingang, maar ook via losse phono-versterker mogelijk
- Welke opties wil je er sowieso op? (Heos, 4k, 3d, ARC, Spotify, DAB+, enz.)
- Welke opties zijn leuk maar niet noodzakelijk?
Op stappen 1 t/m 5 vergelijk je. Punt 6 gebruik je als je nog twijfelt tussen enkele receivers en het bedrag en/of de andere opties in orde zijn.
Mocht je gaan beslissen om langzaam op te bouwen, dan kan je het budget voor je receiver wat omhoog doen naar bijv. € 500 als je dat net wat meer mogelijkheden geeft die je nodig hebt. Dan heb je nog € 500 voor je frontspeakers en dan komt de rest daarna. Zorg bij de bekabeling dat je hdmi-kabels "high speed" zijn. (2.0 en zo bestaat niet voor kabels). Die kunnen alles weergeven wat er nu aan content te zien is.
@
ikweethetbeter Leuk die nickname. Zorg dan in elk geval dat wat je schrijft ook klopt

Er is geen hoorbaar verschil tussen speakerkabels, of zichtbaar verschil tussen hdmi-kabels. Dat is audiofiel geneuzel. Dikte van speakerkabels gaat ook pas uitmaken op enorme lengtes en die heb je in huis gewoon niet. Je audio klinkt dus net zo goed met een simpele kleerhanger ertussen als met een kabel van € 200 per meter. Ook wat je zegt over hdmi-kabels klopt niet. Een kabel van de Action is daadwerkelijk net zo goed als eentje van 2 tientjes of € 250. Het is namelijk digitaal en het geeft wél signaal door, of niet. Er wordt niks bij verzonnen door dure kabels, of afgehaald door goedkope.