Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 22:41
Ik blijf maar twijfelen over een aan te schaffen home cinema / geluidsinstallatie in mijn nieuwe appartement. Eén ding is zeker, het kan geen 5.1 set worden in verband met kabels die niet aangelegd worden.
Dan komen we dus op twee opties uit, een 3.1 (??) of soundbar.

Wat is je budget?
Ongeveer 800 euro, inclusief eventuele receiver

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk voor films/tv/streamingdiensten (Netflix & spotify)

Wat heb je zelf al gevonden?
De Bose soundtouch 300 soundbar staat (vooral bij mijn vriendin) hoog op het lijstje. Maar ik denk dat er wel wat meer te vinden is voor hetzelfde bedrag. Denk vooral dat ik een subwoofer ga missen als er gekozen wordt voor de Bose soundtouch 300. Ben wel te spreken over de heldere dialogen en het surround effect van deze soundbar, maar met een 3.1 opstelling zal dit naar verwachting nog wel wat beter zijn. De LG SK10Y lijkt mij overigens ook interessant, door het Atmos effect..

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik zou het heel fijn vinden als ik wat advies kan krijgen m.b.t. de keuze en vooral een aantal voorbeelden zien. Soundbars zijn er genoeg, maar een 3.1 opstelling lijkt een stuk zeldzamer. Zijn er hier ook mensen met ervaring met de Teufel 52 thx soundbar?

Ik lees overal dat een soundbar niet de juiste oplossing is maar ik zie dan graag ook graag wat wel de juiste oplossing is :)

Alvast bedankt!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:01

Nibbz

Postmaster General

5.1 setje met wireless rear speakers geen idee?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Neen. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuimpje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-08 11:12

Schuimpje

Couch Warrior

Ik volg even want zit met hetzelfde probleem! Zou graag een 5.1 set willen maar is niet praktisch in mijn woonkamer door de rear speakers..

Sony PS5 | Sony XR55A84J | Steelseries Arctis 7P+ | PSN: Drukfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:08
Een 3.1 set is heel eenvoudig samen te stellen en zal vrijwel altijd een beter geluid geven dan eender welke soundbar. Je zal dan echter wel een beetje vrijheid moeten hebben in de plaatsing van de speakers.

Als de speakers niet verder dan een paar cm van de tv (het tv meubel) af mogen staan, dan kies je beter voor een soundbar. Het is juist de ruimere afstand tussen afzonderlijke kanalen waardoor het geluidsbeeld beter wordt. Alles dicht op elkaar is praktisch mono geluid.

Verder valt er weinig informatie te geven, aangezien er geen sprake is van compatibiliteit tussen de diverse onderdelen. Vrijwel alles past op alles, mits passieve speakers en actieve subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

LA-384 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:24:
Een 3.1 set is heel eenvoudig samen te stellen en zal vrijwel altijd een beter geluid geven dan eender welke soundbar. Je zal dan echter wel een beetje vrijheid moeten hebben in de plaatsing van de speakers.

Als de speakers niet verder dan een paar cm van de tv (het tv meubel) af mogen staan, dan kies je beter voor een soundbar. Het is juist de ruimere afstand tussen afzonderlijke kanalen waardoor het geluidsbeeld beter wordt. Alles dicht op elkaar is praktisch mono geluid.

Verder valt er weinig informatie te geven, aangezien er geen sprake is van compatibiliteit tussen de diverse onderdelen. Vrijwel alles past op alles, mits passieve speakers en actieve subwoofer.
Even een vraagje.
Ga je er veel van merken als je naast de 2 front speakers + sub een center speaker hebt? Of komt een center speaker pas echt tot zijn recht in een 5.1 opstelling?

Het idee om een soundbar + sub aan te schaffen is van de baan. Met losse speakers etc. valt veel meer kwaliteit uit te halen en vaak even duur dan een hoge kwaliteit soundbar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een center is altijd een toevoeging, zeker wanneer je je installatie niet symmetrisch geplaatst is.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Wat lip zegt. Een center is altijd een toevoeging, het zorgt altijd voor een duidelijker stemgeluid.

Bij ideale plaatsing van de twee front speakers (niet te ver, niet te dichtbij) kun je enigszins zonder, maar weegt het nog altijd niet op tegen een center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
LA-384 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:24:

Ik zal dan waarschijnlijk boekenplank speakers aanschaffen, als het geen soundbar wordt in ieder geval.
Ik ben vooral ook benieuwd naar suggesties qua setups voor mijn gestelde budget. Ik snap dat klank smaak afhankelijk is, maar het is wel handig om een beetje te weten wat er allemaal te koop is en wat vooral niet gekocht moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Ik snap dat je handvatten wil, maar het maakt werkelijk niet uit wat je aan elkaar knoopt. Over het algemeen kies je beter speakers uit dezelfde serie ivm klank verschillen, maar zelfs dat is geen must.

Conus diameter heeft invloed op het laagbereik, maar is niet de enige factor en met een subwoofer niet echt van toepassing. Speakers horen normaal gesproken niet te dicht op een muur te staan, maar er zijn ook speakers die volgens de fabrikant juist vlak tegen een muur moeten staan. Fabrikanten schermen met allerlei leuke specs, zoals vermogen en impedantie, maar in de normale huiselijke situatie heb je daar niet mee te maken.

Bij mijn weten zijn er geen slechte speakers, hooguit speakers die niet aan jouw smaak voldoen. Zolang je bij boekenplank speakers blijft, zit het gewoon goed.

Wat subwoofers betreft is dat een ander verhaal, daar geeft meer budget duidelijk meer kwaliteit. De betere subwoofers zijn lomp en zwaar, omdat er een grotere conus in zit en de sub niet mee hoort te trillen. Een beetje sub kost toch al snel minimaal €350-400

[ Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 17-06-2018 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Hmm.. na lang wikken en wegen is het besluit toch genomen. Het moet een Sony HT-ST5000 worden. Mijn vriendin zit niet te wachten op 'lompe' speakers, dus een set zuilen of boekenplankspeakers met center moeten nog even wachten tot een volgende verhuizing..

Nu nog wachten tot er zich een goede deal voordoet. Ik lees net over black friday, vorig jaar. Dat zijn nog eens prijzen.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:31
Indien toegelaten wil ik hier snel een vraag stellen.
Die Sony ziet er zeker deftig uit. Ik ben ook opzoek naar een installatie. Ik heb totaal geen idee hoe of wat.
Maar ik vraag mij nog steeds af waarom die soundbars zo'n hoge prijs hebben ?
Is het geluid super goed ? Ik zat meer in de richting van een devialet phantom te kijken omdat de prijs toch ook in die richting is en het geluid heb ik tijdens een demo toch echt super gevonden. (Beter dan een Bose installatie bij Mediamarkt...)
Het is voor een woonkamer van ruim 20m²
Verder werkt zo'n Dolby Atmos goed met een schuin plafond ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Van mij mag je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Ik heb een Sony HT-ST5000 besteld. En dankzij de Cashback + een goeie deal binnen mijn budget gebleven!

Edit: Topic mag dus dicht van mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Bart0ving op 20-06-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Bart0ving schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:21:
Ik heb een Sony HT-ST5000 besteld. En dankzij de Cashback + een goeie deal binnen mijn budget gebleven!

Edit: Topic mag dus dicht van mij.
Mooie aankoop! Ben benieuwd wat je er van vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Ik wilde overigens 'straks' een PS4 Pro aanschaffen. Maar helaas ondersteund deze geen Dolby Atmos (op Netflix, waar die voornamelijk voor gebruikt gaat worden) dus vooralsnog komt er straks een Xbox One (X) bij. Erg jammer van Sony.

Vooralsnog ondersteunen alleen Xbox One en LG Oled 2017 Dolby Atmos.

[ Voor 13% gewijzigd door Bart0ving op 21-06-2018 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Bart0ving schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:20:
Ik lees overal dat een soundbar niet de juiste oplossing is maar ik zie dan graag ook graag wat wel de juiste oplossing is :)[/i]
2 main speakers. liefst vloerstaanders, als dat niet lukt boekenplanken.
1 Center.
1 subwoofer.
1 Receiver.

Dan ga je bij verre het beste geluid krijgen voor je geld. Kan echt geen soundbar dichtbij komen.
Pagina: 1