Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 08:45
Hallo heren en dames,

Vroeger, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1676515, heb ik de vraag gesteld om mijn teveel aan elektrische energie om te laten zetten in warmte voor mijn buffervat, hoe ik dit het beste kon doen, welke apps, welke hw, enz..
Hierop heb ik wat reacties gekregen en heb ik iets in elkaar geknutseld met AliExpress materiaal :9

Ik ben voornamelijk bezig geweest met het maken van het uitlezen van mijn buffervat en zonneboiler. Dit heb ik nu in een mooi overzicht met wat grafieken en actuele waardes. Dit draait nu een weekje.
Verder voor mijn eigen gevoel (als ik zo naar de gasmeter kijk), gaat het in de zomer prima (miniem verbruik) maar in de winter is dit anders..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pJ2dIncIYRrORyfmLLIOv4Bm/thumb.png

Installatie:
  • Stiebel Eltron SBS801 W SOL
  • 2 Panelen van Stiebel Eltron / 40° / Z
  • Ketel Elco 5KW Gas
Meten:
  • Arduino
  • DS18B20 sensoren
  • EmonCMS account
Nu heb ik zelf op sanitair vlak helemaal geen ervaring. Maar vraag ik mij af of deze installatie wel efficiënt is ja of nee? en of de opbouw klopt of het nog beter kan?

Ik zal verbruikscijfers en het plan nog aanleveren.

En natuurlijk nog een vraag, hoe kan ik meer besparen op mijn energie factuur (in dit geval gas).
Ik had dus gedacht aan een warmte-element(Stiebel Eltron BGC 2/60) voor het buffervat en om zo de overtollige energie van mijn zonnepanelen te gebruiken om mijn vat op te warmen. Maar is dit wel een goed idee?

Elk jaar heb ik een 800 à 1200 kwh te veel aan elektrische energie. (wat nu compleet verloren gaat)

Alvast bedankt! 8)

euhm !!!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Post een link in het zonneboiler topic, mogelijk krijg je meer reacties.

Het eerste wat me opvalt is dat je leidingen totaal niet geisoleerd zijn

Een warmteelement zou kunnen, is goedkoop in aanschaf maar je hebt veel vermogen nodig om het vat een paar graden te verwarmen. En het effect van een paar graden is minimaal.

Dat gezegd hebbende, het alternatief is een goedkope en heel lichte warmtepomp maar of je daar de ruimte voor hebt? Heb je geen ruimte dan zal dit, het element, 1 van de weinige manieren zijn om gas te besparen.

Een andere manier is om een doorstroom verwarmer gebruiken. Of een klein elektrisch boilertje, 5 tot 15 liter. Werkt ook nog eens comfordverhogend omdat de afstand tussen sww bereider en tappunt kleiner wordt.
Mijn leidingen vanaf de boiler of ketel zijn niet langer dan 10 meter. De afstand in rechte lijn is maar 4 meter. En de enige plek waar ik hem kwijt zou kunnen is in de keuken, 1,5 meter vanaf xe boilers. Het stilstand verlies zal hoger zijn dan de besparig.

Besparing technisch is een doorstroom verwarmer het beste, alleen energie verbruik bij gebruik en geen stilstand verlies maar ik geloof onvindbaar voor 1 fase, heb je thuis een krachtgroep?

Wat doet je twijfelen aan je huidige setup?
Welke onderdelen denk je dat een, mogelijk, slecht rendement veroorzaken en wat heb je zelf al als oplossi op het oog?

Of de opbouw klopt kan ik zo niet zeggen, wat wil je precies weten en hoe is de huidige opbouw?

Wat bedoel je met energie welke verloren gaat qua stroom? Ik ga uitvan een aantal cent per kWh geleverd, hoeveel? Want met 1:8 moeten de kosten wel in verhouding zijn. Wat ik bedoel, je moet geen 8kWh verstoken om 1 m3 gas te besparen als de respectievele prijzen 0,12 en 0,65 zijn. Dan ben je in verhouding tot een elektrisch element of doorstroomverwarmer (cop 1) koste technisch slechter af.