Project nul-operatie : Zonnepanelen/Buffervat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-03 18:55
Hallo iedereen!

De situatie:
Sinds deze week heb ik zonnepanelen laten plaatsen. Het is nog niet veel zonnig maar ik zie mijn meter al terugdraaien dus ze lijken goed hun werk te doen >:)

Het probleem:
Ik woon in België (nee dat is niet het probleem ;)) en de regels i.v.m. groene energie veranderen alle dagen.
Nu krijg je voor overproductie geen certificaten meer (x€/certificaat) en alles wat je nu als over productie doet is "weg".

Bv: Staat je teller op 1600 kWh en bij de afrekening op 1500 kWh dan moet je "niets" betalen aan je verbruik maar je hebt wel 100 kWh gemaakt zonder er iets mee te "doen"

Daarom worden nieuwe installaties gebaseerd op je gemiddeld verbruik om zo op het einde van je afrekening een nul-operatie te hebben (geen verbruik). Maar mijn installatie (sinds de goede ligging en geen schaduw) zal deze meer opleveren dan mijn gemiddeld verbruik. En zal overproductie aanwezig zijn.

Mijn vraag
Graag wil ik een systeem ontwikkelen om het te veel aan geproduceerde energie te registreren en daarna (voor de eindafrekening) te verbruiken. Om zo dicht mogelijk bij een echte nul-operatie te komen. Een goede verbruiker zou een warmte element zijn voor mijn buffervat (aangesloten op een zonneboiler) i.p.v. gas te verbruiken om mijn sanitair water te verwarmen dus. Dus 1 ik verbruik zo mijn overtollige energie (die sowieso verloren gaat) en 2 verbruik ik minder gas! Win win??

Research::
Ik heb al wat onderzoek gedaan, Arduino, Raspberry, Domotica, maar nog niet echt de basis gevonden om er echt mee aan de slag te gaan.

Benodigdheden:
  • Sensor voor verbruik elektriciteit
  • Sensor voor gemaakte elektriciteit
  • Stuurkring: Systeem voor registratie/berekening/rapport/schakeling
  • Vermogenskring: Relais/bekabeling
Zijn er soms Tweakers die mij willen helpen?

Alle input/ideeën/opmerkingen welkom! Alvast bedankt! _/-\o_

euhm !!!

Beste antwoord (via Greggy op 16-03-2016 20:56)

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:18
Ik maak gebruik van oa die OpenEnergyMonitor, die kan je mits het juiste arduinocode gebruiken voor 3 fases.
Ik heb voorlopig geen zonnepanelen, maar ik heb nu een extra kWh meter met pulsuitgang gezet vlak na m'n algemene verliesstroomschakelaar. Deze meet alle verbruik. Als jij er 2 zou zetten (1 voor verbruik en 1 voor terugdraaien) kan je het verschil zelf uitrekenen.
Hou er wel rekening mee dat er altijd een verschil opzit, zelf zit ik met ongeveer 1% afwijking tov de Kwh draaischijfmeter.
Later wilde ik het actueel verbruik weten en heb ik nog die Openenergymonitor erbij gezet met een 7tal CT sensoren (3 op de hoofdleiding en 4 op aparte circuits)

Een andere optie die je kan gebruiken is een webcam met ocr herkenning en om de x min de cijfertjes uitlezen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 15-05 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor meter heb je hangen? dat is het belangrijkste wat hierin mist.
Het is namelijk de meter die '0' moet gaan aangeven, en niet de apparatuur eromheen.

Afhankelijk van de meter is het een kabelje naar een raspi of een set sensor en extra meet inrichting erbij.
Das nogal wat verschil.

Qua verwarmen, het is wellicht te overwegen om hiervoor een warmtepomp te gebruiken, dan krijg je nog meer voor je kwh'en.
In Nederland is het ondertussen goedkoper om met een warmtepomp te verwarmen dan met een cv installatie, alleen dat verschil is niet groot genoeg om de warmtepomp van te betalen.

Belangrijkste is iig de meting, als je dat uit de meter kan halen ben je qua hardware snel klaar en hoef je alleen een verwarming te schakelen met een relais en dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Hallo SA007,

Klopt de vermogensschakeling is niet zo moeilijk. Maar de aansturing ervan wel.

Ik heb een kWh meter met zo een draaischijf (dus heel analoog). Verder heb ik nog zaken gevonden om het aantal omwentelingen te tellen (Led+IR) maar sinds de meter ook kan terugdraaien (als zonnepanelen veel produceren) weet ik niet hoe ik dit kan gaan uitlezen, want dat telt die dan ook als +1.

Of ik moet via een aparte kWh teller (via tangetjes rond de hoofdgeleiders) meten maar welke is dan uit te lezen via een Raspi/Arduino... :)

Ik zal deze avond een paar foto's maken, dat geeft een beter beeld!

[ Voor 6% gewijzigd door Greggy op 07-03-2016 08:18 ]

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelf zou ik liever gewoon de bestaande meter gebruiken dan via extra sensoren. Al heb ik geen ervaring met die dingen, dus misschien valt het mee, maar ik kan me voorstellen dat ze laag verbruik (wat over een jaar best optelt), en al helemaal blind vermogen, niet lekker meten. Maar dat is vooral een vooronderstelling.

Wat betreft telling van een draaischijf: Als je er twee hebt met de juiste afstand kan je wel vooruit/achteruit meten. Ik weet niet of ze ook als zetje worden verkocht speciaal om zo'n draaischijf uit te lezen (waardoor ze dus op de juiste afstand zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Binnen welke termijn moet je op 0 uitkomen? Is dat op jaarbasis? Of juist heel frequent?

Als het op jaarbasis is dan heb je niet echt een regeling nodig, want dan moet je juist in de winter voorspellen hoeveel je in de zomer teveel gaat produceren. Dan kun je beter gewoon een gemiddelde bepalen van je verwachte overschot en in de winter elektrisch je water verwarmen totdat je die kWh's verbruikt hebt. Is een simpele kWh meter met sommatie op de stekker al voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
klopt gewoon 0 op jaarbasis!

Verder wil ik dat dit vol automatisch gaat. Indien er veranderingen in de gezinssituatie komen (wat ook op de planning staat ;)) zou ik willen dat dit automatisch bijstuurt.

Dus vanaf meter opname moet mijn teller gereset worden.
Dan moet het systeem kijken wat er verbuikt wordt en wat er opgewekt wordt en het verschil berekenen.

Dat verschil indien positief verbruiken aan het verwarmen van water.
Indien negatief relais (voor verwarmen) uitschakelen.

Zoiets had ik gedacht, maar is het realiseerbaar? :)

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 15-05 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou ook volledig de huidige meter gebruiken.
Met 1 IR led en 2 ontvangers strak naast elkaar kan je bepalen welke kant de schijf op draait.

Lastige punt zal inderdaad de winter zijn, weet niet wanneer je meteropname normaal in het jaar zit.
Redelijke kans dat je in de winter continue aan het gebruiken bent, als je opnamepunt daar zit moet je in de zomer voorspellen wat je winterverbruik wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Ik weet niet of je in Belgie ook een meteropnemer hebt of dat je het zelf moet doorgeven maar bij mij ging hij zeuren om de sensor. Ik heb hem er maar afgehaald om verder gezeur te voorkomen. Het is namelijk niet jouw meter (in NL althans). Ik zou eerder gaan voor een current transformer. Bijvoorbeeld YHDC SCT-013-000 met een burden resistor, de spanning over de weerstand voedt je dan aan de ingang van je Arduino. Deze kan dan een kWh teller op/neer laten lopen, je Arduino kan via een relay je boilers aanzetten. Als je dan wel gaat terugleveren (water is al op temperatuur) heb je wel 2 CT's nodig misschien vanwege negatieve spanning over de weerstand wat niet kan. Misschien nog een display om de arduino teller weer te geven. Current transformers zijn aardig accuraat, met een beetje finetuning gaat dat wel goed werken denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 09-03-2016 20:37 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:22

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja in BE heb je ook een meteropnemer om de x aantal jaar komen ze eens langs om te verifiëren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
Jim423 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:26:
Ik weet niet of je in Belgie ook een meteropnemer hebt of dat je het zelf moet doorgeven maar bij mij ging hij zeuren om de sensor. Ik heb hem er maar afgehaald om verder gezeur te voorkomen. Het is namelijk niet jouw meter (in NL althans). Ik zou eerder gaan voor een current transformer. Bijvoorbeeld YHDC SCT-013-000 met een burden resistor, de spanning over de weerstand voedt je dan aan de ingang van je Arduino. Deze kan dan een kWh teller op/neer laten lopen, je Arduino kan via een relay je boilers aanzetten. Als je dan wel gaat terugleveren (water is al op temperatuur) heb je wel 2 CT's nodig misschien vanwege negatieve spanning over de weerstand wat niet kan. Misschien nog een display om de arduino teller weer te geven. Current transformers zijn aardig accuraat, met een beetje finetuning gaat dat wel goed werken denk ik.
Ok, en nu de volgende uitdaging. Ik ben 3 fasig aangesloten op het net (drijfkracht). Ook mogelijk via deze manier dan?

Gevonden: YouTube: Arduino Current 3 Phases Sensor with LCD display & Ethernet Connection - OpenEnergyMonitor

[ Voor 7% gewijzigd door Greggy op 09-03-2016 21:27 ]

euhm !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Maakt het wel lastiger. Heb je apparatuur wat op lijnspanning werkt? 400V dus. Ik weet niet zeker hoe hij hiermee omgaat. Die monitor is wel waar ik op doel, ik denk dat dat een mooie basis is om mee te beginnen. Je kan altijd nog iets finetunen mocht je toch nog te positief uitkomen eind v het jaar.

[ Voor 58% gewijzigd door Jim423 op 09-03-2016 22:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Promy
  • Laatst online: 17:18
Ik maak gebruik van oa die OpenEnergyMonitor, die kan je mits het juiste arduinocode gebruiken voor 3 fases.
Ik heb voorlopig geen zonnepanelen, maar ik heb nu een extra kWh meter met pulsuitgang gezet vlak na m'n algemene verliesstroomschakelaar. Deze meet alle verbruik. Als jij er 2 zou zetten (1 voor verbruik en 1 voor terugdraaien) kan je het verschil zelf uitrekenen.
Hou er wel rekening mee dat er altijd een verschil opzit, zelf zit ik met ongeveer 1% afwijking tov de Kwh draaischijfmeter.
Later wilde ik het actueel verbruik weten en heb ik nog die Openenergymonitor erbij gezet met een 7tal CT sensoren (3 op de hoofdleiding en 4 op aparte circuits)

Een andere optie die je kan gebruiken is een webcam met ocr herkenning en om de x min de cijfertjes uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greggy
OpenENergyMonitor lijkt inderdaad een goede oplossing. Heb nu wat in verdiept. 3 fasen moet mogelijk zijn volgens de beschrijving.

Relais bord bestaat ook al om te schakelen vanuit de code.

Klinkt belovend!

Ik ga me nog wat verder verdiepen!!

euhm !!!

Pagina: 1