Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-02 15:00
Hallo beste Tweakers,

Vandaag start ik mijn eerste topic op het forum, waar ik in het verleden uit topics van anderen al heel veel informatie heb gewonnen.

Ik start dit topic omdat ik te maken heb met een computer die alleen stabiel beeld geeft wanneer hij op de onboard vidoekaart draait en ik kan na het lezen van artikelen en het zien van video's nog steeds niet een conclusie trekken.

Zodra ik mijn nvidia GTX 770 monteer valt óf het beeld meteen uit óf alles draait prima voor bijvoorbeeld een paar uur (kan er dan ook mee gamen, benchmarken, enz) en valt daarna uit.

Op het beeldscherm verschijnt 'no signal' en de computer blijft draaien en het geluid blijft.

De videokaart wordt niet te warm. Ik heb de temperaturen gecheckt met een temperatuur monitor en de kaart kan ook uitvallen tijdens idling namelijk.

Ik heb de koelpasta toch vervangen voor de zekerheid, geen resultaat.

HDMI kabel is in orde.

Computer, videokaart en voeding zijn stof vrij.

Gegevens pc:

-Corsair CX600M voeding
-Asus b85 m-e moederbord
-Intel core i5 processor

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Remon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je voeding is niet je van het... Hoe oud is deze?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat @pjot1 zegt inderdaad; een GTX 770 verbruikt aardig wat(t) en naarmate voedingen ouder worden, verliezen ze aan vermogen.
Ikzelf noem een voeding na 4-5 jaar (te) oud ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:04
Iva_Bigone schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:09:
Dat is heel kort door de bocht zonder naar de kwaliteit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 09:58

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Iva_Bigone schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:09:
Wat @pjot1 zegt inderdaad; een GTX 770 verbruikt aardig wat(t) en naarmate voedingen ouder worden, verliezen ze aan vermogen.
Met 600 watt zou er toch meer dan reserve vermogen in een dergelijke voeding moeten zitten?. Systeem zal misschien een gecombineerd verbruik hebben van ~300 watt (afhankelijk van overige componenten).
Kaart zelf doet maar 115 watt aldus Hardware.info, wat zeker niet exorbitant veel is.

Kan alsnog zo zijn dat de voeding kapot is natuurlijk, maar dit kan zeker niet zomaar gebeuren door ouderdom imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 16:37

SpamLame

niks

Geen idee of je iGPU in te schakelen is als er ook een dGPU in het systeem zit, maar indien dat mogelijk is.
Heb je dan nog beeld via de iGPU als het signaal van de dGPU wegvalt.

Indien niet mogelijk kan je de je buroblad overnemen middels een ander systeem (RDP/MSTSC indien windows, X/VNC bij linux).

Als 1 van de 2 mogelijk is kan je direct in de eventvwr of logs opzoek naar fouten of meekijken met een hwmonitor naar wat je dGPU deed toen ie uitviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De voeding kan zeker defect zijn, maar deze voeding zou eenvoudig afdoende moeten zijn voor het systeem.
Uiteraard kunnen voedingen voor problemen zorgen als deze defect raken, maar het is ook geen zeer energie slurpende computer.

De videokaart kan defect zijn.

2 test cases:
Kun je van iemand een andere, vergelijkbare videokaart lenen om te testen in jouw computer?
Kun je een andere voeding testen?

De kaart kan brak videogeheugen hebben bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Goh jongens, wat een respons. Top!

Om te beginnen hoorde ik ook al van een vriend dat deze voeding niet erg goed bekend staat inderdaad.

De voeding heb ik vanaf het bouwen van mijn computer in gebruik. Dit was in 2015.

Verder is het niet mogelijk om iGPU in te schakelen als er ook een dGPU in het systeem zit, dat heb ik ook al geprobeerd.

Ik zou misschien mijn laptop aan kunnen sluiten? Waar vind ik de logs?

Toevallig en handig genoeg heeft mijn huisgenoot óók een game pc dus ik kan het een en ander testen.

Wat kan ik beter proberen, om mijn videokaart in zijn computer te doen om te testen of om zijn videokaart in mijn computer te doen om te testen?

Met vriendelijke groet,

Remon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vmbo veteraan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:11:
Goh jongens, wat een respons. Top!

Om te beginnen hoorde ik ook al van een vriend dat deze voeding niet erg goed bekend staat inderdaad.

De voeding heb ik vanaf het bouwen van mijn computer in gebruik. Dit was in 2015.

Verder is het niet mogelijk om iGPU in te schakelen als er ook een dGPU in het systeem zit, dat heb ik ook al geprobeerd.

Ik zou misschien mijn laptop aan kunnen sluiten? Waar vind ik de logs?

Toevallig en handig genoeg heeft mijn huisgenoot óók een game pc dus ik kan het een en ander testen.

Wat kan ik beter proberen, om mijn videokaart in zijn computer te doen om te testen of om zijn videokaart in mijn computer te doen om te testen?

Met vriendelijke groet,

Remon
Ja, dat is om het even. Wat voor videokaart heeft je huisgenoot? Je zou door jouw videokaart in zijn pc te stoppen, de videokaart uit kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-10 17:23
Wat gebeurt er als je games of een game benchmark draait (https://benchmarks.ul.com/3dmark gratis versie onderaan) Het zou mooi zijn als je een scenario weet te creëren waarin hij altijd uit valt. Het is dan al wat makkelijker te achterhalen waar het probleem zou kunnen zitten.

Bijvoorbeeld als het scherm meteen uitvalt bij een load, dan is het waarschijnlijk de voeding (er wordt meteen extra stroom gevraagd en als de voeding dat niet aan kan zou dit het resultaat kunnen zijn)

Als hij pas in een later stadium uitvalt kan het een probleem met de grafische kaart zijn.

Nog een andere check, zijn alle stroom kabels wel goed aangesloten op de kaart, check of alle gaten daadwerkelijk gevuld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:20
Je hebt verschillende programma's waarmee je de spanningslijnen kunt zien van de computer. (Aida64, CPUid HWmonitor) Misschien geeft dit een indicatie.
Het beste zou zijn om dit te doen met de externe videokaart wanneer deze nog werkt.
Als de voedingslijnen 3,3V, 5V, 12v erg inzakken dan kan dat een indicatie zijn.

Als de videokaart uitwisselbaar is dan zou ik die van jou eerst bij hem indrukken.
Als de videokaart goed werkt dan weet je dat deze niet defect is.

Als dit het geval is dan zou het voeding kunnen zijn en dan zou je deze misschien ook tijdelijk kunnen wisselen om het uit te sluiten.

[ Voor 23% gewijzigd door thespeed op 14-06-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Het uitwisselen van videokaarten is makkelijker dan het uitwisselen van voedingen zoals jullie wel zullen begrijpen, dus als het kan geen voeding wissel.

Alle kabels zitten goed vast.

Ik heb gisteren twee keer de Benchmark Unigine (Heaven 2009) gedraaid om even te kijken wat ie deed.

Geen enkel probleem. Temperatuur rond 75. Prima FPS. De kwaliteit die de kaart levert is nog steeds zoals het hoort in ieder geval.

Na de benchmark nog een uurtje of twee gewerkt aan een verslag en toen was het opeens weer zo ver. Poef, weg beeld.

Als de voeding slecht was dan zou hij toch door zijn knieën moeten gaan als de kaart werd belast door de benchmark? Dat gebeurde dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vmbo veteraan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:47:
Het uitwisselen van videokaarten is makkelijker dan het uitwisselen van voedingen zoals jullie wel zullen begrijpen, dus als het kan geen voeding wissel.

Alle kabels zitten goed vast.

Ik heb gisteren twee keer de Benchmark Unigine (Heaven 2009) gedraaid om even te kijken wat ie deed.

Geen enkel probleem. Temperatuur rond 75. Prima FPS. De kwaliteit die de kaart levert is nog steeds zoals het hoort in ieder geval.

Na de benchmark nog een uurtje of twee gewerkt aan een verslag en toen was het opeens weer zo ver. Poef, weg beeld.

Als de voeding slecht was dan zou hij toch door zijn knieën moeten gaan als de kaart werd belast door de benchmark? Dat gebeurde dus niet.
Het kan ook zo zijn dat je voeding moeilijk kan omgaan met wisselende wattages. Als je voeding niet (meer) goed is, kan je de raarste problemen krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
O oke. Tja dat is het moeilijke aan electronica. Het kan alles zijn.

Ik zal eerst eens mijn videokaart in zijn kast proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vmbo veteraan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:16:
O oke. Tja dat is het moeilijke aan electronica. Het kan alles zijn.

Ik zal eerst eens mijn videokaart in zijn kast proberen.
Lijkt me goede eerste stap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:04:
[...]

Met 600 watt zou er toch meer dan reserve vermogen in een dergelijke voeding moeten zitten?. Systeem zal misschien een gecombineerd verbruik hebben van ~300 watt (afhankelijk van overige componenten).
Kaart zelf doet maar 115 watt aldus Hardware.info, wat zeker niet exorbitant veel is.

Kan alsnog zo zijn dat de voeding kapot is natuurlijk, maar dit kan zeker niet zomaar gebeuren door ouderdom imo.
Volgens nvidia zelf doet de kaart 230 Watt oftewel het dubbele van wat jij/hwi zegt.
Zie https://www.geforce.com/h...ce-gtx-770/specifications

Ik heb zelf zo'n kaart pas gecombineerd met een oudere fanless Zalman 550 watt en die trok dat echt niet (meer).

En dat terwijl die PSU jaren geleden tijden gewerkt heeft met ook niet al te zuinige kaart (GTX 275, 219 watt max.).

Nieuwe 550 watt van Seasonic gaf geen probleem.

Ik heb het vaker gezien dat oudere psu's gewoon niet meer het vermogen leveren na een paar jaar.
Voor office-desktops merk je dat niet maar wel als je meer richting het maximale vermogen gaat met bijv. de upgrade naar zwaardere GPU.
En natuurlijk speelt het merk/bouwkwaliteit mee, een no-name psu in een packard hell kan het na 2 jaar al opgeven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Ik heb mijn videokaart zojuist in de pc van mijn huisgenoot geprobeerd.

Hier deed hij het prima.

Oftewel begint het er inderdaad op te lijken dat het de voeding is.

Iva_Bigone bedankt voor het delen van jouw ervaring. Het kan dus toch wel uitmaken na verloop van tijd...

Ik denk dat ik een andere voeding ga kopen.

'packard hell' lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Ik kan blijkbaar een splinternieuwe voeding van een kameraad van me overkopen.

Dit is wel weer een Corsair. Een Corsair CX750M. 750 Watt dus.

Maar is een Corsair voeding af te raden door de verhalen die je er over hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
vmbo veteraan schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:00:
Ik kan blijkbaar een splinternieuwe voeding van een kameraad van me overkopen.

Dit is wel weer een Corsair. Een Corsair CX750M. 750 Watt dus.

Maar is een Corsair voeding af te raden door de verhalen die je er over hoort?
Neem dit even door.
Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Geeft antwoord op al je (voedings)vragen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De kwaliteit en prestaties van een CX750M zijn niet al te best. Geen idee wat de prijs is die je moet betalen maar voor nog geen €65 heb je een veel betere voeding pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W 450w is genoeg want veel meer dan 300w ga je niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Dank voor de info!

Ik zal even neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Goedenavond,

Nadat ik de voeding van mijn kameraad uit zijn computer had gehaald heb ik hem eerst aan mijn videokaart gehangen.

Dit omdat zijn voeding niet modulair is, scheelt montagewerk als dit de oplossing was.

Mijn eigen voeding deed dan de rest. Nog steeds hetzelfde probleem.

Daarna maar de hele voeding geplaatst. Nu al 2 dagen vlekkeloos draaien met zijn voeding.

Het lijkt er op dat mijn voeding inderdaad de boosdoener is...

Voor een nieuwe, 550 watt? Zou dat voldoende zijn? Of toch liever een 650 watt of iets dergelijks.

Met vriendelijke groet,

Remon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
vmbo veteraan schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:22:
Goedenavond,

Nadat ik de voeding van mijn kameraad uit zijn computer had gehaald heb ik hem eerst aan mijn videokaart gehangen.

Dit omdat zijn voeding niet modulair is, scheelt montagewerk als dit de oplossing was.

Mijn eigen voeding deed dan de rest. Nog steeds hetzelfde probleem.
Twee voedingen aan één systeem is niet zo slim en werkt niet. De voeding die niet is aangesloten op het moederbord zal niet opstarten door het indrukken van de powerknop.
Daarna maar de hele voeding geplaatst. Nu al 2 dagen vlekkeloos draaien met zijn voeding.

Het lijkt er op dat mijn voeding inderdaad de boosdoener is...

Voor een nieuwe, 550 watt? Zou dat voldoende zijn? Of toch liever een 650 watt of iets dergelijks.
De beste voeding voor jou heb ik een paar reacties hierboven vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Als je bij de tweede voeding de groene en de zwarte kabel verbindt gaat hij aan en is dan toch geen probleem?

Oké bedankt Uszka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De videokaart krijgt dan stroom van 2 voedingen. Eén via het PCI-e x16 slot en één via de PEG connectors met elk een andere kwaliteit stroom. Dat geeft stress op de videokaart en kan tot defecten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
O oeps... Niet weer doen dus.

Om even terug te komen op de voeding die je me aanraadt. De kwaliteit van de voeding daar twijfel ik niet aan.

Maar ik zit er aan te denken om een voeding te kopen met meer vermogen voor een eventuele upgrade over een paar jaar.

Nu heb ik een heleboel voedingen gezien maar de serie die er uitspringt qua reviews is de RM serie van Corsair.

Mijn huidige Corsair voeding heeft het dus begeven en jullie geven ook aan dat Corsair niet de beste voedingen maakt.

Hoe zit het hier dan mee?

Je krijgt in ieder geval 10 jaar garantie...

Met vriendelijke groet,

Remon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmbo veteraan
Beste mensen,

Bedankt voor jullie hulp.

Tijdens het testen met de voeding van mijn kameraad is inderdaad gebleken dat mijn voeding aan zijn einde is.

Ik heb uiteindelijk de Corsair RM750x gekocht.

Ben benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Remon
Pagina: 1