Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Warmtepompboiler installeren, dakdoorvoer waterleidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:11
Sinds enkele maanden hebben we zonnepanelen en om er voor te zorgen dat ik dit jaar niet meer produceer dan mijn verbruik wil ik een warmtepompboiler installeren.
We moeten nog wat sparen voor verwarming dmv een warmtepomp omdat het een 2004 huis is zonder vloerverwarming en ik geen Jaga's of hybride systeem wil, dus moet er vloerverwarming komen.

Nu vind ik het leuk om zelf te leren hoe dingen te installeren/bouwen en @AUijtdehaag wees me op dit topic JvdW in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" dat dat ook nog zou moeten kunnen en toch subsidie krijgen.

De warmtepompboiler komt naast de CV ketel op zolder te staan waar ook de wasmachine en droger staan. Het is een vrij grote ruimte, als het er warm is wil ik omgevingslucht gebruiken als warmtebron en anders een T-stuk tussen de afvoer van de mechanische ventilatie (ik weet dat het niet mag van de handleiding). Op die manier hoef ik geen dakdoorvoer te maken voor luchttoevoer en word de aanvoertemperatuur een beetje verhoogd. Een lucht afvoer moet ik dus nog wel maken (net als alle afvoerpijpjes komt die ook aan de noord zijde van ons 45 graden dak).

Nu heb ik van jaren terug nog wat basis kennis wat betreft knelkoppelingen voor leidingen maar ik kom er nog niet helemaal uit wat ik naast de warmtepompboiler (de op Tweakers frequent aangeraden Atlantic Explorer 3) nog meer moet bestellen.

Ik denk dat ik het volgende nodig heb:
- WATTS VEILIGHEIDSGROEP 3/4MF INOX HORIZONTAAL (zodat de overdruk in de boiler veilig kan worden afgevoerd)
- Dak doorvoer https://www.ventilatiesho...vlak-hellend-dak-0189309/
- Dak glijplaat https://www.ventilatiesho...bv-multivent-166-0148371/
- Kunststof dakpan (ik moet nog achterhalen welk type dakpan ik heb) https://www.ventilatiesho...ing-25-45-graden-0170363/
- 1 a 2 meter leidingwerk voor koud en warm water, kunststof of koper? Wat is handig voor mensen die nog geen speciaal gereedschap hiervoor hebben?

Ik zou het waarderen als iemand commentaar kan geven indien ik hierboven iets doms heb geschreven. En toevoegingen en tips.

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

Beste antwoord (via busscherski op 24-06-2018 20:59)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16-08 22:14
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Dit topic ook al gezien?

Wat je nodig hebt is afh van hoe je hem gaat aansluiten. Ik heb de Atlantic bijv in serie staan met de cv, de inlaatcombinatie vervangen voor een DUCO 6bar. De RVS slangen voor het water kun je verkrijgen bij Econo. Ik heb een T stuk op de uitgang MV, wel zorgen dat er niet teveel vochtige lucht uit de keuken/badkamer aangezogen kan worden. De flexibele slangen voor de lucht kun je in de zomer loskoppelen zodat hij je zolder gaat koelen. Wel de aanzuig een andere richting op wijzen dan de uitblaas. En de MV buis + dakdoorvoer afdoppen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

Alle reacties

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14:04
Ik kan even niet goed volgen hoor.
Je wil een lucht/water warmtepomp installeren om je boiler te verwarmen. Maar aangezien je een ruimte hebt die redelijk warm is, wil je in die ruimte de buitenunit installeren?
Verder vermoed ik dat de meeste warmte in die ruimte van de CV-ketel komt, maar heb je nog een CV-ketel nodig als je vloerverwarming plaatst, en naar ik vermoed, ook je sanitair water wil verwarmen met die warmtepomp?
Als je die buitenunit inderdaad binnen gaat installeren, waarom zou je dan nog pijpen naar buiten nodig hebben?
De buitenunit van een dergelijke installatie is volgens mij ongeveer hetzelfde als een buitenunit van een airco, dus een grote ventilator die lucht blaast over een soort radiator.
Je bedoelt toch een dergelijk toestel hť?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• busscherski
@arator

Bedankt voor de reactie. Het type dat ik in gedachten heb is een monoblock (dus er zijn geen losse binnen en buiten units maar alles zit in een unit) die bedoeld is om binnen te zetten.

https://www.google.co.jp/...Vaw25ZpAPUtSZEBl4E0n0oDLt
Zie pagina 16.

Standaard onttrekt die warmte aan de binnen lucht. Maar je kunt er ook luchtslangen op aansluiten zodat de warmte uit de buitenlucht gehaald word.

In de zomer is mijn zolder te warm vanwege zon op het dak, zonnepanelen omvormer en wasmachine en droger als die aan staan. De cv ketel is in de zomer alleen warm als er warm water bereid wordt.

In de winter is de temperatuur op zolder precies goed, dus dan wil ik er geen warmte aan onttrekken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Dit topic ook al gezien?

Wat je nodig hebt is afh van hoe je hem gaat aansluiten. Ik heb de Atlantic bijv in serie staan met de cv, de inlaatcombinatie vervangen voor een DUCO 6bar. De RVS slangen voor het water kun je verkrijgen bij Econo. Ik heb een T stuk op de uitgang MV, wel zorgen dat er niet teveel vochtige lucht uit de keuken/badkamer aangezogen kan worden. De flexibele slangen voor de lucht kun je in de zomer loskoppelen zodat hij je zolder gaat koelen. Wel de aanzuig een andere richting op wijzen dan de uitblaas. En de MV buis + dakdoorvoer afdoppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Dankjewel voor de reactie. Ik heb de warmtepomp boiler inmiddels besteld maar is nog niet geleverd. Hoe heb je dit oude topic nog gevonden? 👍

Dat andere topic ken ik maar het lijkt of de meerderheid het gebruikt voor cv ondersteuning. Ik heb vooral vragen over hoe het aan te sluiten qua loodgieterswerk. Misschien kan ik daar eens een linkje plaatsen...

Wel zonder spiraal gekozen omdat ik wellicht volgend zomer of die erna een warmtepomp wil nemen voor verwarming van het huis.

Behalve een WATTS VEILIGHEIDSGROEP 3/4MF INOX HORIZONTAAL (48 euro, ik denk dat ik teveel heb betaald) heb ik nog geen slangen en buizen besteld. Ik had nog niet gedacht aan rvs slangen voor water, dat klinkt gemakkelijker dan koper met messing knelkoppelingen waar ik aan dacht.

Mijn cv ketel, waar de boiler naast komt te staan, is nu qua sww nog aangesloten met koper buis met een buitendiameter van 15 mm. En rond 40 pvc voor condenswater (wat de warmtepompboiler ook gaat afgeven).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Stel je wilt volledig op de WPB draaien maar nog wel de CV als backup houden zou je het volgende kunnen doen: de inlaatcombinatie vervang je door de watts. Vanuit de inlaatcombinatie ga je naar een T stuk 2x 15mm knel 1x 1/2 BI draad. 15mm knel dan door naar de CV en de 1/2 BI draad sluit je een RVS slang op aan met 1/2 BU draad. Met loctite koord om het schroefdraad kun je een waterdichte afsluiting maken. De andere kant van de RVS slang heeft 3/4 BI draad. Deze past op de boiler en sluit je als laatste aan. De warme leiding met eenzelfde RVS slang en hier neem je 2 afsluitkranen in op, eentje in de leiding vanaf de CV, eentje in de leiding vanaf de RVS slang vanaf de WPB. Door 1 vd 2 kranen open te zetten kun je schakelen tussen CV/WPB. Er staat een foto van zo'n setup in bovengenoemd topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
@Jim423
Dankje. Back-up zou niet verkeerd zijn. Hoe zit het met legionella in het cv gedeelte wat dan weinig gebruikt wordt? Of is dat te weinig leiding om me zorgen over te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Je moet inderdaad af en toe even spoelen, ook om de sensoren en kleppen heel te houden.
Een serie-schakeling kan ook, het voordeel daarvan is dat je nooit zonder sww zit, immers de ketel slaat vanzelf aan, en je hoeft niet te spoelen. Nadeel is dat je onnodig gas verbruikt als je met de WPB af kan.

• busscherski
Het is mijn bedoeling dat de warmtepompboiler het ook trekt als de cv ketel straks weg is. Vandaar dat ik voor de 270 liter variant gekozen heb. Ik denk bij nader inzien dat back-up toch niet zo belangrijk zou hoeven zijn voor mij.
Hoe heb je er voor gezorgt dat er niet teveel vochtige lucht aangezogen wordt door de warmtepompboiler? Gewoon niet laten draaien tijdens het douchen?

• Jim423
Je kan een elektrische regelklep gebruiken die tijdens het douchen de aanzuig van de MV afsluit. Bijvoorbeeld met een vochtigheidssensor in de buis of een temperatuursensor op de warme leiding naar de badkamer. Mijn oplossing is iets minder hightech, ik heb een tweede aanzuigventiel gemaakt in de badkamer buiten de douchecabine en het originele ventiel in de douchecabine staat maar 10% open.

Jim423 wijzigde deze reactie 25-06-2018 21:05 (16%)

• busscherski
Bedoel je een elektrische regelklep in de aanzuig van de MV en daarnaast zorgen dat de warmtepompboiler niet aan gaat door dmv een relais de stroomtoevoer uit te schakelen? Mijn mechanische ventilatie met 3 standen dmv perilex zit er vlak naast, misschien kan ik iets knutselen dat wanneer de mechanische ventilatie in stand 3 staat, dat een relais met stuurspanning van 230 V de stroomtoevoer naar de warmtepompboiler afschakeld?
Of kan het ook wat eleganter door alleen de warmtepompfunctie uit te schakelen en het element beschikbaar te houden? (eigenlijk heeft de warmtepompboiler al een soort ingebouwde back-up van lage capaciteit).

Ik ga wachten tot de warmtepompboiler boven staat, dan ga ik het stap voor stap aansluiten (oa dmv de door jou aangeraden rvs slangen) en subsidie aanvragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Het is een beetje afhankelijk hoe alles eruit ziet bij jou thuis. Stel elke ruimte komt met een eigen buis binnen dan zou je kunnen kiezen om puur de badkamerbuis af te sluiten. Stel alles komt via een centrale buis binnen dan moet je wel de gehele MV tijdelijk afschakelen. Kun je er niet mee leven om te douchen zonder MV? Dan zul je de WPB moeten afschakelen of elders (tijdelijk) gaan afzuigen, bijvoorbeeld uit de ruimte zelf.

• busscherski
Alles komt in 1 grote buis aan op zolder.
Als de klep tussen het T-stuk en de wpb (warmtepomboiler) komt kan de mechanische ventilatie ongestoord doorgaan. Alleen de wpb moet dan uit zijn, want die krijgt dan geen lucht meer.

Een wat duurder alternatief is dat de wpb tijdens ventilatie op 3 overschakelt naar warmte halen uit de lucht op zolder, maar dat kost meer elektrisch aangestuurde kleppen en T-stukken.

Jammer dat ik geen kaas heb gegeten van installatietechniek maar ik ga mijn best doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
Je kan een veergeladen klep gebruiken op een T stuk na de elektrische klep . Als de elektrische klep dichtgaat zal de veergeladen klep op de andere ingang van het T stuk opengaan omdat de WPB vacuum zuigt. Hij heeft opzich wel redelijk wat zuigkracht dus dat zou goed moeten gaan.

• busscherski
@Jim423 je komt met het een na het andere goede idee. Zoveel goede ideeŽn heb ik niet gelezen in 20 pagina's van het wpb voor cv ondersteuning topic.

Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True