Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1084247

Topicstarter
Hoi
Ik ben woonachtig in het buitengebied. Op het moment hebben we een dsl abbonement van Xs4all met een werkelijke snelheid van ongeveer 2mb download en 1 mb upload. Dit komt door de lange afstand naar de centrale.
De dsl kabel vanaf ons huis gaat eerst naar de wijkcentrale in het dorp (800meter verderop) vervolgens loopt die nog zijn 5km door naar de centrale.
Er komt binnenkort glasvezel bij ons in de buurt, maar een aansluiting is nog steeds erg duur.

Ik heb twee vraagjes:
-Is of de mogelijk te behalen snelheid op een dsl kabel ook verbeterd op het moment dat er vanaf de stadcentrale tot het dorp (dus die 5km) glasvezel wordt gelegd?

-Ik begrijp dat internet via de kabel (dus niet dsl, maar televisiekabel volgens mij) op een langere afstand een stuk beter presteert dan een dsl kabel, klopt dit?

Alvast bedankt,
Een niet zo'n technische jonge

Beste antwoord (via Anoniem: 1084247 op 14-06-2018 07:11)

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
dsl gaat over koper dus de oude telefoonlijn voor vaste telefoon. Glasvezel is een compleet andere techniek. Ik weet niet of ze glasvezel direct naar de huizen leggen of dat ze die ook nog naar een straatkast leggen.

In dat laatste geval zou er wel een upgrade op dsl moeten komen naar (V)VDSL. Maar gezien de investering die dat kost is het veel logischer dat ze glas direct tot aan je huis leggen.

De televisiekabel wordt in 98% van Nederland geleverd door Ziggo. Het klopt dat die vaak hogere snelheden leveren. Voorzover ik weet ligt er vaak geen televisiekabel (coax) in dit soort buitengebieden vandaar dat mensen daar vaak sateliet hebben. Enige manier om dat te checken is een postcode check bij de lokale kabelboer wat dus hoogstwaarschijnlijk Ziggo is.

In alle gevallen is glasvezel de beste optie. Met de opkomende cloud is het grote voordeel daarvan dat je dezelfde download als upload hebt dus als je een abbo neemt van 500mbit download kan je met diezelfde snelheid uploaden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 15:48
dsl gaat over koper dus de oude telefoonlijn voor vaste telefoon. Glasvezel is een compleet andere techniek. Ik weet niet of ze glasvezel direct naar de huizen leggen of dat ze die ook nog naar een straatkast leggen.

In dat laatste geval zou er wel een upgrade op dsl moeten komen naar (V)VDSL. Maar gezien de investering die dat kost is het veel logischer dat ze glas direct tot aan je huis leggen.

De televisiekabel wordt in 98% van Nederland geleverd door Ziggo. Het klopt dat die vaak hogere snelheden leveren. Voorzover ik weet ligt er vaak geen televisiekabel (coax) in dit soort buitengebieden vandaar dat mensen daar vaak sateliet hebben. Enige manier om dat te checken is een postcode check bij de lokale kabelboer wat dus hoogstwaarschijnlijk Ziggo is.

In alle gevallen is glasvezel de beste optie. Met de opkomende cloud is het grote voordeel daarvan dat je dezelfde download als upload hebt dus als je een abbo neemt van 500mbit download kan je met diezelfde snelheid uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 23:10
-Is of de mogelijk te behalen snelheid op een dsl kabel ook verbeterd op het moment dat er vanaf de stadcentrale tot het dorp (dus die 5km) glasvezel wordt gelegd?

Hangt er vanaf hoever jij van de (laatste) centrale af woont (die op glasvezel is aangesloten)
Als glas dus voor jou 'dichterbij' komt, ga je dat ongetwijfeld merken. Tenzij de afstand naar jou nog steeds boven de 3-4 kilometer is. Als je redelijk dichtbij een centrale woont (1 a 2 km) , kun je tegenwoordig snelheden halen boven de 100Mb (Vectoring)

-Ik begrijp dat internet via de kabel (dus niet dsl, maar televisiekabel volgens mij) op een langere afstand een stuk beter presteert dan een dsl kabel, klopt dit?

Coax heeft 'veel minder last van de afstand' echter is coax een gedeelde kabel. Dit betekent dat vanaf de wijkcentrale alle huizen dezelfde kabel delen (dit kunnen honderden mensen zijn) Als niet iedereen tegelijkertijd online is (meestal dus) heb je supersnel internet. Of dat in de toekomst ook nog zo is betwijfel ik, aangezien de datahonger steeds groter wordt. Bovendien moet Ziggo van de ACM de kabel delen met andere providers...

Kortom glasvezel is de toekomst, je kunt er ook voor kiezen om het zelf aan te leggen (of is er al 1 initiatief) met de hele buurt, wijk of dorp. De kosten vallen reuze mee, iedereen moet alleen wel bereid zijn te investeren, dit haal je er in 10-15 jaar wel weer uit.

In Noord Drenthe bijvoorbeeld (Coöperatie Glasvezel Noord) wordt iedereen die wil aangesloten (ook mensen die veraf wonen, zonder subsidie) betaal je 65 euro p.m. voor een TOPtotaal pakket met 1Gb up and down :9 Na een jaar of 13 is de glasvezelaanleg afbetaald en bepalen 19 mensen uit de ledenraad of de aboprijs naar beneden kan ! Yep, zo kan het ook...

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 18:50

SpamLame

niks

Anoniem: 1084247 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:14:
Hoi
Er komt binnenkort glasvezel bij ons in de buurt, maar een aansluiting is nog steeds erg duur.
Hoe moet ik dit begrijpen? Wordt er glasvezel tot in je meterkast gelegt en is die aansluiting duur?
Als ik het zo lees dan lijkt me dit een dorpsinitiatief waar je aan meekan doen en dan ja dan is aansluiting "duur" en hebben we het over FTTH.

Elke ander vorm (simplistisch) van FTTx en je hebt niks met prijzen te maken omdat het dan infrastructuur verbeteringen zijn die de beheerder laat uitvoeren.
Als die verbetering klaar zijn heb je mogelijk direct profijt (verwacht het niet, zie *) of mss de mogelijkheid over te stappen op bv (v)vdsl.

*
Bij mij in Leiden hebben ze ooit de straatkasten verglaast (FTTC), echter mijn ADSL + telefoon verbinding werd nog steeds getermineert in de wijkcentrale.
Pas na opdracht aan mijn internet provider mij over te zetten (abo kosten bleven voor mij gelijk want abo veranderde niet) naar vdsl kon ik een hogere snelheid halen.
In dat proces ben ik wel mijn analoge telefoon lijn kwijt geraakt (wat die dienst verhuisde niet mee??).
Dit is later herstelt, waarbij waarschijnlijk alleen het stukje van de straatkast naar m'n huis daadwerkelijk analoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
SpamLame schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 11:03:
[...]

Elke ander vorm (simplistisch) van FTTx en je hebt niks met prijzen te maken omdat het dan infrastructuur verbeteringen zijn die de beheerder laat uitvoeren.
Dit is niet helemaal waar omdat Ziggo en KPN zowel de provider als de kabelaar zijn. Zij kunnen uiteraard zelf bepalen of ze abo-geld voor aanleg en onderhoud gebruiken.
Sterker nog, in hun huidige abo-prijs zit standaard een bedrag voor de kabel. Dit betreft niet alleen onderhoud maar ongetwijfeld ook restbedragen toen 'ze' het ooit van 'de overheid' hebben overgenomen, en een reserveerbedrag voor verdere verglazing
Zo'n 'kabelbedrag' zit ook in het maandbedrag van de (semi)private eigen initiatieven. Dit bedrag voor de aanleg van de kabel en onderhoud ligt ergens tussen de €15 en €25 p.m. Uiteraard is dit afhankelijk van allerlei zaken, aantal deelnemers, eventuele afkoopbedragen etc. De meeste initiatieven zijn na een jaar of 10 uit de kosten. Dat is ook de reden dat KPN en Ziggo niet happig zijn om te investeren in glasvezel, aandeelhouders willen niet 10 jaar wachten op winst, erg jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
"Hoe moet ik dit begrijpen? Wordt er glasvezel tot in je meterkast gelegt en is die aansluiting duur?"

Er komt glasvezel bij ons in het buitengebied. De kosten voor de aanleg van de kabel naar het huis en de aansluiting zijn 950euro. Daarnaast moet er ook een (duurder) abonnement worden afgesloten voor 2 jaar bij een van de providers. Dit vinden mijn ouders te veel kosten en ik ga er zelf niet voor betalen voor de laatste paar jaar dat ik bij hun woon.

Maar zoals ik begrijp zou het dus mogelijk kunnen zijn, dat wanneer er van de centrale tot aan ons dorp glasvezel wordt gelegd. Dit een verbetering zou kunnen betekenen voor de capaciteit van onze Adsl verbinding (omdat de afstand zo'n 5km wordt ingekort naar de centrale)? Maar dat dat wel afhankelijk is van de instellingen van de provider en kabelbeheerder?

Overigens ligt er ergens in de tuin ook nog een kabel waar een lange tijd geleden de televisie op aangesloten is geweest (na een verbouwing is die in de grond gebleven, dus momenteel niet aangesloten). Ik gok dat dat zo'n coaxkabel is. Mijn buren kunnen wel abonnementen van de ziggo afnemen en wij niet, dus het lijkt me dat wanneer we die kabel opgraven en aansluiten we via die Coaxkabel internet zouden kunnen nemen? (een verbetering op adsl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

DeComponeur schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 12:14:
[...]

Dit is niet helemaal waar omdat Ziggo en KPN zowel de provider als de kabelaar zijn. Zij kunnen uiteraard zelf bepalen of ze abo-geld voor aanleg en onderhoud gebruiken.
Sterker nog, in hun huidige abo-prijs zit standaard een bedrag voor de kabel. Dit betreft niet alleen onderhoud maar ongetwijfeld ook restbedragen toen 'ze' het ooit van 'de overheid' hebben overgenomen, en een reserveerbedrag voor verdere verglazing
Zo'n 'kabelbedrag' zit ook in het maandbedrag van de (semi)private eigen initiatieven. Dit bedrag voor de aanleg van de kabel en onderhoud ligt ergens tussen de €15 en €25 p.m. Uiteraard is dit afhankelijk van allerlei zaken, aantal deelnemers, eventuele afkoopbedragen etc. De meeste initiatieven zijn na een jaar of 10 uit de kosten. Dat is ook de reden dat KPN en Ziggo niet happig zijn om te investeren in glasvezel, aandeelhouders willen niet 10 jaar wachten op winst, erg jammer...
Ik weet dat het niet helemaal waar is, vandaar ook "simplistisch".

In de context van een "dorpsinitiatief die FTTH gaat doen" vergeleken met een kabelaar die zijn infra gewoon upgraded vind ik het wel passen.
Uiteraard is de klant uiteindelijk diegene die betaalt, maar ik heb geen prijsverhoging gezien die direct inging zodra mijn straatkast verglaast werd of mijn abo van Adsl naar Vdsl ging, noch was er sprake van (hoge) aansluitkosten
Daarintegen heb ik mogelijk (los van de van de maandelijkse kosten) wel hoge aansluitkosten bij een bewonersinitiatief, Voor de buitengebieden van Putten wordt gerekend met ~€1000 voor een vezel in de MK, daar komen de kosten vandienstverlening dan nog bij.

Als ik dan de opmerking van TS pak, "binnenkort komt er glas, maar een aansluiting is duur" dan past dat in mijn ogen eerder bij een bewonersinitiatief dan een bij kabelaar

Maar goed alleen de TS kan aangeven wat hij bedoelde met die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nieuws: Buitengebied Noordwest-Limburg krijgt glasvezelnetwerk

In dit gebied woon ik ergens. Of dat glasvezel er komt door middel van een initiatief of doordat de providers de upgrade wilden weet ik zelf eigenlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Anoniem: 1084247 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:10:
"Hoe moet ik dit begrijpen? Wordt er glasvezel tot in je meterkast gelegt en is die aansluiting duur?"

Er komt glasvezel bij ons in het buitengebied. De kosten voor de aanleg van de kabel naar het huis en de aansluiting zijn 950euro. Daarnaast moet er ook een (duurder) abonnement worden afgesloten voor 2 jaar bij een van de providers. Dit vinden mijn ouders te veel kosten en ik ga er zelf niet voor betalen voor de laatste paar jaar dat ik bij hun woon.

Maar zoals ik begrijp zou het dus mogelijk kunnen zijn, dat wanneer er van de centrale tot aan ons dorp glasvezel wordt gelegd. Dit een verbetering zou kunnen betekenen voor de capaciteit van onze Adsl verbinding (omdat de afstand zo'n 5km wordt ingekort naar de centrale)? Maar dat dat wel afhankelijk is van de instellingen van de provider en kabelbeheerder?

Overigens ligt er ergens in de tuin ook nog een kabel waar een lange tijd geleden de televisie op aangesloten is geweest (na een verbouwing is die in de grond gebleven, dus momenteel niet aangesloten). Ik gok dat dat zo'n coaxkabel is. Mijn buren kunnen wel abonnementen van de ziggo afnemen en wij niet, dus het lijkt me dat wanneer we die kabel opgraven en aansluiten we via die Coaxkabel internet zouden kunnen nemen? (een verbetering op adsl)
toon volledige bericht
Ok dus dat glasvezel aanleggen is dus een bewonersinitiatief of iig afhankelijk van bewoners deelname.
Afhankelijk van eventuele samenwerking met providers ala KNP kan je mogelijk profijt hebben als de straatkasten gelijk mee verglaast worden en daarmee VDSL mogelijk word.
Informeer even bij je bewonersinitiatief naar de details hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeComponeur
Ik zou je ouders vooral dit artikel even laten lezen

Twee Amerikaanse universiteiten brachten in 2013 een studie uit die uitwees dat een aansluiting op snel internet de prijs van een huis evenveel verhoogt als ‘een open haard of een halve badkamer’, dat wil zeggen met gemiddeld zo’n 5500 dollar. Steeds vaker laten met name jonge Amerikaanse huizenzoekers huizen zonder zo’n aansluiting links liggen, zo meldde The Wall Street Journal destijds al in een groot stuk over dit onderzoek. Een ander onderzoek sprak een jaar later zelfs van een waardevermeerdering van gemiddeld 11.000 dollar.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars bevestigt dat snel internet ook een rol speelt in de huizenprijsvorming hier te lande, maar durft die rol (nog) niet te kwantificeren. Feit is dat mensen die hun huis te koop zetten, glasvezel laten aanleggen om de verkoopbaarheid en waarde ervan op te vijzelen.

Niemand kan in de toekomst kijken hoor, maar over een jaar of 10 ben je heel blij als je glasvezel hebt.
Duur is uiteraard zeer relatief. De nieuwe Ziggo abonnementen stijgen weer met €2 dit jaar...
Ik zag dat je bij Caiway een pakket van €52 pm met 100Mb interactive TV en bellen hebt. Als je de €995(?) afkoop in éen keer betaalt en dat uitsmeert over een jaar of 10 (zo kun je je zelf rijk rekenen ;) ) is dat €8 p.m. heb je een totaal bedrag van €60,- Kans op prijsverhogingen is veel kleiner dan bij KPN of Ziggo, omdat de (kabel)investeringen voor de komende 10-15 jaar reeds in het bedrag (en afkoop) zitten verwerkt.
Dit zou echt de beste en goedkoopste optie zijn, over een paar jaar kun je er altijd nog snelheid bijkopen als dat moet. Vergelijkbaar met de prijzen van Ziggo en KPN per 1 juli, zo'n €65,-

@SpamLame
Ziggo zegt trouwens op hun eigen website dat ze de prijs verhogen ivm investeringen in het netwerk... alleen noemen zij het een prijswijziging :+

Logischerwijs krijgen we daarom te maken met steeds hogere kosten als het gaat om het netwerk. Door steeds te blijven werken aan een up-to-date en toekomst vast netwerk, vereist dit investeringen en dit gaat gepaard met een prijswijziging.

[ Voor 5% gewijzigd door DeComponeur op 14-06-2018 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal dat artikel zeker aan ze laten zien. Het lijkt me zelf ook gewoon een investering die niet alleen nodig is, maar ook van belang is als ze het huis ooit willen verkopen, en dat nog los van het comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:03
Anoniem: 1084247 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 13:16:
nieuws: Buitengebied Noordwest-Limburg krijgt glasvezelnetwerk

In dit gebied woon ik ergens. Of dat glasvezel er komt door middel van een initiatief of doordat de providers de upgrade wilden weet ik zelf eigenlijk ook niet.
Dit is geen initiatief en komt er ook niet op verzoek van providers. Dit is een project van CIF, tegenwoordig CAIW geheten.
Waar Reggefiber jarenlang dorpen en steden voorzag van glasvezel tot in de meterkast doet CIF dit de laatste paar jaar in buitengebieden. Logischerwijs omdat deze door de lange afstanden en dus hoge aanlegkosten, tot dan toe verwaarloosd waren. CAIW legt dus aan en beheert het netwerk, maar niet de diensten. Dat doen operators en providers. Er is minimaal 1 operator nodig en daar kopen de providers hun diensten in die ze dan als pakket verkopen aan de klant. KPN Wholesale is de grootste operator van ons land maar kiest er vooralsnog voor om niet op de netwerken van CAIW te leveren. De enige die wel als operator op dit netwerk komt is Caiway (dochterbedrijf va CAIW) Daarom zie je onbekendere providers.
De bekende (KPN, Telfort, T-Mobile etc..) leveren over het algemeen via KPN Wholesale en kunnen hier dus niet leveren.

Overigens zijn de kosten nog wel wat hoger hoor. Die 995 euro aansluitkosten hadden je ouders kunnen besparen door in de wervingsperiode een abonnement te nemen.
Maar wat je wel kwijt bent is de eigen bijdrage (hier heel mooi een vastrechtvergoeding genoemd) die nodig is omdat het anders commercieel nooit haalbaar zou zijn om aan te leggen. Die eigen bijdrage is 1900 euro eenmalig of 15 euro per maand levenslang zolang er een abonnement wordt afgenomen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke dat betekent dus dat Caiway een soort van monopolie heeft? Fijn met zulke prijzen.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden. Maakt het voor mij een stuk duidelijker wat de opties zijn bij ons thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:03
Anoniem: 1084247 schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:35:
Oke dat betekent dus dat Caiway een soort van monopolie heeft? Fijn met zulke prijzen.
In ieder geval bedankt voor de antwoorden. Maakt het voor mij een stuk duidelijker wat de opties zijn bij ons thuis.
Ja en nee. CAIW en Caiway moet je hier apart zien. De eerste heeft alleen de kabels en huisjes. De tweede is tot nu toe hier de enige operator waar providers bij kunnen inkopen. Dat geeft op zich niet los van de punten die ik al vermeldde. Providets kunnen zich onderling nog wel onderscheiden. Overigens zie ik Solcon ook vaak langskomen in andere CAIW projecten dus hier straks misschien ook nog.
En wellicht dat KPN Wholesale op langere termijn toch ook nog als operator instapt en dan heb je bijna alle providers wel beschikbaar (op Ziggo na uiteraard). Het netwerk van CAIW is open voor iedereen als men maar overeenstemming kan bereiken over de huurprijzen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:48

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@Anoniem: 1084247 Bij het "glasvezel in het buitengebied"-project in Limburg is keuze uit 4 providers, Caiway, Delta, Cbizz en W3serve (laatste 2 zijn meer zakelijk).
Ik heb geen idee hoe je aan die 2 jaar komt, maar in feite zou je na 1 jaar al op kunnen zeggen. Als je ouders zich inderdaad niet voor 11 juni hadden ingeschreven en nu alsnog mee willen doen kost het aanleggen in ieder geval €995,- (minimaal, kan dus nog veel hoger uitvallen) en dan zit je ook nog met het vastrecht van €15,-/maand (bovenop het abonnement van de provider) of eenmalig €1900,-.

Diverse klanten van mij hebben zich gewoon ingeschreven bij Delta voor €45,-/maand (is dan zonder tv) en hebben gekozen voor €15,-/maand betalen. Bevalt het niet of merken ze te weinig verschil dan zeggen ze het na 1 jaar op maar dan hebben ze dus wel glasvezel in huis liggen voor €720,-.

Ik vind het ook enigszins krom dat mensen nu al €995,- extra moeten betalen aangezien ze nog niet eens bezig zijn met graven en de planning nog niet gemaakt is. Ik denk dat als ze dat bedrag een stuk lager zouden houden voor 1-2 maanden dat ze dan nog wel een hoop extra inschrijvingen zouden kunnen verwachten omdat er toch een hoop mensen gedacht hebben van "het gaat toch niet door" en nu ze horen dat het wel doorgaat ze misschien alsnog interesse hebben.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
@Anoniem: 1084247 Zaterdag kreeg ik te horen dat op het moment nog tegen dezelfde voorwaarden ingeschreven zou kunnen worden, dus nog niet die extra kosten van (minimaal) €995,- maar dus wel of €15,- maand bovenop de abonnements-kosten of eenmalig €1900,-.

Je zou dus eens moeten uitrekenen wat je nu kwijt bent aan internet/telefoon/televisie, bij het goedkoopste alles-in-1-glasvezel-abo (Caiway) zou je €52,-/maand + €15,-/maand kwijt zijn maar dan heb je wel een 100Mbit verbinding ipv 2Mbit/1Mbit. Enige grote vraag is nog wanneer gaan ze bij jou beginnen met de aanleg ervan, dat is dus voor nog niemand bekend.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@FlipFluitketel aah fijn, dan zal ik dat nog voorleggen aan mijn ouders om alsnog te kiezen voor glasvezel. Heb je misschien ergens een bron waarin staat dat die €995,- toch niet betaald hoeven te worden als je je nu nog inschrijft? Ik kan het namelijk niet vinden als ik er op google.

Wanneer je kiest voor een abbonement bij Caiway dan zal deze pas ingaan op het moment dat de aansluiting is aangelegd neem ik aan? Dat we niet tegelijkertijd voor twee abonnementen hoeven te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Anoniem: 1084247 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:09:
@FlipFluitketel aah fijn, dan zal ik dat nog voorleggen aan mijn ouders om alsnog te kiezen voor glasvezel. Heb je misschien ergens een bron waarin staat dat die €995,- toch niet betaald hoeven te worden als je je nu nog inschrijft? Ik kan het namelijk niet vinden als ik er op google.

Wanneer je kiest voor een abbonement bij Caiway dan zal deze pas ingaan op het moment dat de aansluiting is aangelegd neem ik aan? Dat we niet tegelijkertijd voor twee abonnementen hoeven te betalen.
Bron: Caiway/Delta-dealer ;)

Het abonnement gaat inderdaad pas in zodra de aansluiting gereed is. Ik zou alleen niet aanraden om het abo bij de huidige provider al op te zeggen voor de nieuwe provider het werkend heeft opgeleverd (tenzij je het risico wilt lopen om een aantal dagen/weken zonder internet/telefoon/tv te zitten mocht er iets fout gaan). Dus ja, je zult een maandje dubbele kosten hebben.

Pagina: 1