Ik (lees: mijn schoonvader) ga binnenkort nieuwe wandcontactdozen plaatsen (stroom, coax en FTP) in mijn nieuwe huis (lees: bouwval
). Nu zit er in vrijwel alle FTP-wandcontactdozen 2 FTP-aansluitingen en werd mij geadviseerd, hier vanuit Tweakers, om voor FTP gebruik te maken van 19mm (3/4") PVC-buizen "want daar passen 2 kabels in". Nu komt er bij iedere UTP aansluiting óók een stroom aansluiting en meestal ook coax.
Nu vroeg ik mij dus af..
Bedankt!
Nu vroeg ik mij dus af..
- Moet ik enkel voor FTP 19mm PVC-buizen nemen of ook stroom en coax? Scheelt wel flink in de euro's indien 16mm. (alternatief: 2x 16mm en 1 kabel per buis..)
- Wat is de beste verhouding qua buizen en kabels (en eventueel interferentie)? 1 buis per 2x ftp, 1 buis per coax, 1 buis per stroomkabel? Eventueel een lege reserve PVC buis (16mm) erbij en/of bepaalde kabels in de buis zelf mixen?
- En overal op internet zie ik stugge kabels (voor in de muur naar de WCD's) met kabelafscherming, maar altijd zonder aderafscherming (oftewel U-FTP). Hoort dat of kan ik (in't kader van interferentie) het beste naar kabel- & aderpaar afgeschermde stugge FTP-kabels zoeken?

Bedankt!
[ Voor 5% gewijzigd door Sjeefr op 13-06-2018 17:35 ]