PVC-buizen, FTP-kabels en interferentie van stroom en coax

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06 21:53
Ik (lees: mijn schoonvader) ga binnenkort nieuwe wandcontactdozen plaatsen (stroom, coax en FTP) in mijn nieuwe huis (lees: bouwval :P ). Nu zit er in vrijwel alle FTP-wandcontactdozen 2 FTP-aansluitingen en werd mij geadviseerd, hier vanuit Tweakers, om voor FTP gebruik te maken van 19mm (3/4") PVC-buizen "want daar passen 2 kabels in". Nu komt er bij iedere UTP aansluiting óók een stroom aansluiting en meestal ook coax.

Nu vroeg ik mij dus af..
  • Moet ik enkel voor FTP 19mm PVC-buizen nemen of ook stroom en coax? Scheelt wel flink in de euro's indien 16mm. (alternatief: 2x 16mm en 1 kabel per buis..)
  • Wat is de beste verhouding qua buizen en kabels (en eventueel interferentie)? 1 buis per 2x ftp, 1 buis per coax, 1 buis per stroomkabel? Eventueel een lege reserve PVC buis (16mm) erbij en/of bepaalde kabels in de buis zelf mixen?
  • En overal op internet zie ik stugge kabels (voor in de muur naar de WCD's) met kabelafscherming, maar altijd zonder aderafscherming (oftewel U-FTP). Hoort dat of kan ik (in't kader van interferentie) het beste naar kabel- & aderpaar afgeschermde stugge FTP-kabels zoeken?
Niet (helemaal) nieuw in netwerken, maar wel voor wat betreft het aanleggen van een thuisnetwerk. Krijg glasvezel 1000MB/s, dus wil het direct goed doen. O-)

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Sjeefr op 13-06-2018 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Wellicht dat dit topic meer reactie krijgt wanneer je deze plaatst in Wonen & Verbouwen. Daarnaast zijn de meeste antwoorden op jouw vragen al te vinden in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4.
Vilscon schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 17:29:
Nu vroeg ik mij dus af..
  • Moet ik enkel voor FTP 19mm PVC-buizen nemen of ook stroom en coax? Scheelt wel flink in de euro's indien 16mm. (alternatief: 2x 16mm en 1 kabel per buis..)
Je moet in principe niets. Alles 16mm kan ook prima, twee UTP CAT6 kabels passen wel in een 16mm buis. Als je heel veel geluk hebt (geen rare bochten etc, passen soms zelfs drie UTP kabels in een buis). Maar om het je zelf even wat gemakkelijker te maken (nu en eventueel in de toekomst), zou ik voor netwerk gewoon een 19mm buis nemen. Tenzij je nu al weet dat je niet meer dan twee netwerkkabels per aansluiting gaat trekken, dan kan je ook daar een 16mm buis nemen.
• Wat is de beste verhouding qua buizen en kabels (en eventueel interferentie)? 1 buis per 2x ftp, 1 buis per coax, 1 buis per stroomkabel? Eventueel een lege reserve PVC buis (16mm) erbij en/of bepaalde kabels in de buis zelf mixen?
Elektra moet altijd in een eigen buis en er mag niet meer dan één groep door een buis. 16mm is hiervoor voldoende.
Voor COAX hoef je in principe geen aparte buis te nemen, kan prima naast UTP gelegd worden, echter is een goede kwaliteits coax kabel (KOKA9 bv) ook al 7mm2 dik, dus zal je moeten afwegen of je bereid bent een extra netwerkkabel in te leveren tegen een coax, als je ze door dezelfde buis wilt trekken.
• En overal op internet zie ik stugge kabels (voor in de muur naar de WCD's) met kabelafscherming, maar altijd zonder aderafscherming (oftewel U-FTP). Hoort dat of kan ik (in't kader van interferentie) het beste naar kabel- & aderpaar afgeschermde stugge FTP-kabels zoeken?
De discussie over STP vs UTP voor thuisnetwerken is al meerdere malen gevoerd in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4. Voor de meeste thuisnetwerken is STP overkill\zonde van je geld. Mijn advies is gewoon voor een goede kwaliteitskabel te kiezen (bv Belden) met stugge koperen kernen (geen CCA). CAT6 is al voldoende en gecertificeerd tot 10Gbps. Je kan ook voor iets meer een CAT7 kabel nemen, maar houd rekening mee dat deze kabels flink wat dikker zijn en ook de rest van je netwerk hierop afgestemd moet zijn wil je er voordeel uit halen (keystones, switches etc).

[ Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 14-06-2018 16:39 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II