Gasaansluiting verwijderen in een huurwoning, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-07 14:49
Al een tijdje zit ik te denken om de gasaansluiting in mijn woning op te zeggen. Ondertussen heb ik de knoop wel doorgehakt en wil definitief van het gas af. Dit mede door de recente problematiek rondom aardgas uit Groningen en omdat verwarmen d.m.v. een warmte pomp efficiënter is en daardoor beter voor het milieu. Daarnaast zou ik de eenmalige investering in een aantal jaren terug kunnen verdienen door de besparingen t.o.v. verwarmen op gas.

Hiervoor heb ik de volgende oplossing bedacht :

Voor verwarming :

2 x een Mitsubishi Heavy SRK 63ZR-S (1 boven en 1 beneden)
Het voordeel van deze units is :
- dat ze flink wat warmte kunnen produceren waardoor ik zeker weten mijn woning goed verwarmt krijg.
- De minimale verwarmingscapaciteit 0,8 KW is waardoor de unit niet de hele tijd aan en uit zal springen.
- De COP van deze units is bij een temperatuur van -10 graden nog steeds 3,1. Bij -10 zal ik dus niet goedkoper verwarmen maar hoe warmer het is hoe hoger het rendement zal worden.
- Deze unit winterdag nooit op vol vermogen zal moeten draaien en daardoor ook stil zal zijn. Ik verwacht rond de 60% tot 80% van de maximale capaciteit nodig te hebben tijdens de erg koude dagen.
Voor warm water :
1 x een warmtepomp boiler die op een afzuig kanaal aangesloten kan worden. Hierbij is het idee om de huidige zolder van mijn woning zo ver mogelijk lucht dicht te krijgen. Hier is niet veel voor nodig aangezien de vloer van beton is en er alleen een opening zit voor de vlizotrap naar zolder. Door de huidige afzuig installatie dan te laten uitblazen op zolder zal het daar winterdag niet meer zo koud worden (het vriest soms op zolder) omdat er constant lucht van 20 graden de ruimte in geblazen zal worden. Dit alleen zal mij al flink op de stookkosten besparen denk ik. Op zolder zit nu al een open pijp het dak op van een 30 centimeter waar ik dan de koude lucht die van de warmtepompboiler af komt door naar buiten kan blazen.

De huidige in mijn woning aanwezige CV installatie die van de woningbouw is zal ik keurig laten hangen en hier ook geen aanpassingen in aanbrengen.

Het probleem :
Nu blijf ik met 1 probleem zitten. De gas aansluiting opzeggen. Ik wil het niet hebben over de kosten die dit met zich mee brengt maar het probleem met de woningbouw vereniging. Deze zijn verplicht de CV ketel elke 2 jaar te onderhouden. Zij hebben hiervoor een service contract afgesloten bij Kemkes. Echter als ik geen gas aansluiting meer heb kunnen zij hiervoor geen onderhoud meer plegen.

Hierover heb ik contact gehad met de woningbouw vereniging en zij zijn van mening dat ik de gasaansluiting moet houden puur zodat zij de ketel kunnen onderhouden. Echter zal mij dit per jaar dus een kleine 200 euro gaan kosten aan vast recht. En een klein beetje gas wat zij gebruiken tijdens het onderhoud elke 2 jaar.

Je zult snappen dat ik hier natuurlijk niet op zit te wachten. Kunnen zij mij dit verplichten? In het huurcontract staat namelijk nergens dat ik een gasaansluiting moet hebben.

Nu heb ik al geprobeerd om hierover informatie op internet te vinden maar dit is erg lastig. Wel kom ik wat zaken tegen van mensen die een woning gaan huren waarbij de vorige bewoner het gas heeft laten afsluiten. Echter geen informatie van mensen die het willen opzeggen als ze al huren.

Contact met het Juridisch Loket leerde mij het volgende :
Hier kreeg ik geen duidelijk antwoord. De mevrouw die ik sprak had het vermoeden dat de gasaansluiting nodig was voor de woning omdat deze valt onder de CV. Voor de CV heb ik natuurlijk moeten tekenen in het huurcontract. Helemaal zeker weten deed ze dit niet.

Mijn vraag :
Zijn er hier mensen die toevallig al geprobeerd hebben om hun gasaansluiting op te zeggen in een huurwoning en hier meer ervaring / tips over willen delen?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:04

Releases

Ja maar!

De C.V. zit zover ik weet vaak in de huur van het huis inbegrepen. Het kan dan niet de bedoeling zijn omdat onklaar te gaan maken door het gas volledig te laten afsluiten.
Belletje naar het verhuur bedrijf zal zeker opheldering geven.

Uiteraard is het de vraag of je zoiets moet willen in een huur huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:26
Het is niet je eigen woning, maar je mag het aanpassen zolang je er woont, mits je het maar weer in originele staat terug brengt als je weg gaat.
Maar een cv, zit "nagelvast" en is onlosmakelijk verbonden met de woning en zal deels in de sevicekosten verwerkt zitten.
Ik geef je weinig kans (ook via de juridische weg) tenzij je de verhuurder mee krijgt en zelf alle kosten ervoor draagt voor verwijderen en weer aansluiten mocht je de woning verlaten.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
Een (gas)aansluiting is een kwalitatieve eigenschap van een woning. Als je die laat afsluiten dan draai je op voor heraansluitkosten bij opzeggen van de huur.

CV ketel is een vergelijkbaar verhaal, want zo'n ketel zet je niet zomaar even aan als deze jarenlang ongebruikt en zonder onderhoud heeft gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Ik zou ook eens neuzen in Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? waar nog wat 'van gas los'-strijders zitten. Maar volgens mij nog niemand die in een huurwoning gas heeft laten afsluiten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
@Releases
Het de verhuurder heeft aangegeven dat ze het in eerste instantie niet helemaal zien zitten. Daarna een goed gesprek gehad over verduurzaming en diverse mogelijkheden. Bijvoorbeeld de CV ketel verwijderen en in een andere woning terugplaatsen (is pas 18 maanden oud) en als ik vertrek tegen die tijd een nieuwe ketel terug plaatsen.

Ik ben voornamelijk benieuwd naar de ervaringen van mede tweakers hierover.

Veel mensen vinden inderdaad dat je in een huurwoning geen dure aanpassingen moet doen. Echter zouden de geinstalleerde warmtepompen ook verhuist kunnen worden naar een nieuwe woning. Ik verwacht de komende 5 jaar hier nog zeker te blijven wonen waardoor het mij zonde lijkt om deze jaren niet al gebruik te maken van deze techniek.

@Morelleth
Duidelijk verhaal, misschien dan toch maar is overleggen met de woningbouw vereniging.

@Rukapul
Ik snap je punt. Echter zelfs al blijft de ketel en de gasaansluiting zitten dan zal ik de ketel toch niet meer gebruiken (stekker uit het stopcontact en gaskraan dicht). Ik kan me indenken dat dit niet goed is voor de CV ketel.

@ThinkPad
Dit is een van de topics die ik inderdaad al heb zitten doorlezen. Deze topic gaat voornamelijk over het opzeggen van de aansluiting maar ik kon daar helaas niemand vinden die dit heeft gedaan i.c.m. een huurwoning.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-07 04:09

Tjark

DON'T PANIC

Kort door de bocht: ‘t is niet jouw huis, klaar. Wil je dat soort dingen beslissen: koop een eigen huis :)

(Maar ik vind je beweegredenen wel okay hoor)

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-07 08:15
Tjark schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:52:
Kort door de bocht: ‘t is niet jouw huis, klaar. Wil je dat soort dingen beslissen: koop een eigen huis :)

(Maar ik vind je beweegredenen wel okay hoor)
Gelukkig werkt het in de echte wereld niet zo en bestaat 'in goed overleg' gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
Wat veel mensen niet weten is dat woningbouw verenigingen diverse verbeteringen aan de woning vaak wel toestaan. Zo heeft mijn moeder een grote aanbouw geplaatst achter de woning (in goed overleg natuurlijk) en is het zelfs zo dat bij het verlaten van de woning zij een deel van kosten van de aanbouw terug krijgt. Hiervoor geld een 10 jaren regeling. Het eerste jaar krijg je 100% van de kosten vergoed, 2e jaar 90%, 3e 80%, etc. Helaas geld dit niet voor dit soort aanpassingen.

Wel mag je gewoon een warmtepomp plaatsen zonder dat hier toestemming voor is. Natuurlijk dien je die wel weer te verwijderen bij het verlaten van de woning (lijkt me niet meer dan logisch).

@Tjark Ik vraag hier mensen om hun mening. Ik kan het alleen maar waarderen dat je die mening geeft.

@TWeaKLeGeND Het plan was inderdaad al om in overleg te gaan en te kijken wat mogelijk is. Ik heb geen zin in een hoop problemen achteraf en voorkomen is beter dan genezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-07 11:12
Dat is een behoorlijke investering voor in een huurhuis ? En dat puur omdat je vind dat gas stoken "niet goed" is voor het milieu. Dat vind ik bewonderenswaardig maar tegelijk klinkt het aardig naïef / onnozel.
Dat gas komt binnenkort gewoon uit Rusland joh dus geen problemen meer in Groningen. Gewoon lekker vlammen met die CV ketel en dat geld in je zak houden. Korrel / schep zout toevoegen naar smaak >:) 8)7

Dit ga je 99% zeker niet voor elkaar krijgen bij een grote huurcooperatie (teveel variabelen / risico's voor hun). Bij een particuliere huurder misschien wel, uiteraard in zeer goed overleg. Maar dan moet je hem laten hangen als je verhuist lijkt mij (zou ik willen als particulier verhuurder, anders zit heel mijn huis vol met gaten en begint heel het garantie / aanschaf / monteer circus weer opnieuw met de volgende huurder). Een verhuurder wil geen gezeik en zo laag mogelijke kosten. Wie gaat die invertor print plaat vervangen na 3 jaar ? Vervolgens komen de buren: ik heb een brommende airco naast mijn raam staan .. help etc. etc . :+

Ik zou zelf een huis proberen te kopen mits mogelijk, 5 jaar huur wegpissen en daar bovenop 4k betalen voor een warmtepomp die je in 5 jaar afschrijft lijkt me niet echt een goede investering, hoe nobel je motieven ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Volgens mij maak je het veel te ingewikkeld. Dat gas hoef je niet te laten afsluiten, je zegt gewoon de ATO op met de netbeheerder en stopt met betalen van vastrecht. Jij geeft geen opdracht tot verwijderen en als ze de netbeheerder dat op eigen initiatief doet is dat hun eigen zaak.

C.V.-ketel laat je gewoon hangen maar gebruik je niet. Warmtepomp hang je op en als je verhuist neem je deze mee naar je nieuwe woning. Enige is dat je dan twee keer kosten hebt voor de STEK-monteur, maar dat lijkt me wel te overzien.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-07 19:51
cyberstalker schreef op maandag 11 juni 2018 @ 19:46:
Volgens mij maak je het veel te ingewikkeld. Dat gas hoef je niet te laten afsluiten, je zegt gewoon de ATO op met de netbeheerder en stopt met betalen van vastrecht. Jij geeft geen opdracht tot verwijderen en als ze de netbeheerder dat op eigen initiatief doet is dat hun eigen zaak.

C.V.-ketel laat je gewoon hangen maar gebruik je niet. Warmtepomp hang je op en als je verhuist neem je deze mee naar je nieuwe woning. Enige is dat je dan twee keer kosten hebt voor de STEK-monteur, maar dat lijkt me wel te overzien.
CV ketel die geen gas heeft, doet het niet meer als de TS gaat verhuizen = TS mag een nieuwe ketel dokken.
Gas terug laten aansluiten na het opzeggen van de huur is wel goedkoper dan ik dacht. Stedin rekent €90 voor aansluiten.
En afsluiten = gratis (op verzoek). Als je te lang geen leverancier hebt en ze komen gedwongen afsluiten dan krijg je een rekening voor €152. Dat is dus slecht advies.
https://www.stedin.net/ta...af-en-heraansluittarieven

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:27
Ik denk dat je nieteens een vergunning voor de buitenunits krijgt.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:31

Yucon

*broem*

Als afsluiten daadwerkelijk verwijderen betekent beschadig je in zekere zin de woning. Het lijkt me niet onredelijk dat je een rekening voor heraanleg krijgt bij vertrek.

Kun je de verhuurder niet zo ver krijgen die warmtepompen voor je te betalen in ruil voor een huurverhoging? Hoe oud is je ketel?

[ Voor 28% gewijzigd door Yucon op 11-06-2018 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ja, het kan bij een huurhuis. Waarschijnlijk moet je bij het verlaten van de woning wel weer zorgen voor een werkende gasaansluiting. Net als kabel-TV en stromend water enzo.
De onderhoudsmonteur is snel klaar, of zou je zelfs kunnen afzeggen (of via de verhuurder afzeggen).

Gewoon je gascontract bij je energieleverancier opzeggen. De netbeheerder zal waarschijnlijk eerst een paar dreigbrieven sturen en vervolgens kosteloos een slot plaatsen. Als je de woning verlaat zal je wel de kosten moeten betalen voor het verwijderen van het slot op de gasmeter. Ik weet niet of je eigenhandig het slot mag verwijderen.

Zelfde verhaal voor zonnepanelen op een huurhuis: geen probleem, maar wel zelf verwijderen bij verlaten van de woning.

Het overleggen met de verhuurder vind ik wel een goed idee. Het zou mooi zijn als die hierin wil investeren. Maar als die niet mee werkt zou ik het gewoon zelf uitvoeren en je eigen plan volgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 11-06-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

S0epkip schreef op maandag 11 juni 2018 @ 20:45:
Ik denk dat je nieteens een vergunning voor de buitenunits krijgt.
Dat is sterk gemeente afhankelijk. De meeste APV's die ik gelezen heb, staan dingen aan de gevel toe tot 50 cm uitsteken. Een buitenunit is 30 tot 40 cm diep (incl. ruimte voor luchtinlaat aan de achterkant) . Maar dat kan je het beste even aan de gemeente voorleggen.

Plaats ze op de begane grond en het enige wat je (echt) er van ziet zijn leidinggoten op de gevel. De units zelf kan je nog omkisten zodat ze minder opvallen.

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 11-06-2018 21:57 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
Ben nu bezig om een formulier in te vullen van de woningbouw vereniging. Mijn idee is hierbij dat ik hoop dat we samen tot een mooie oplossing komen. Ondanks dat ze 14.000 woningen beheren ben ik de eerste met deze vraag en kreeg ik het idee dat ze hier wel voor open staan. Hun weten ook dat ze op een keer hier namelijk zelf ook mee aan de slag moeten.

@S0epkip
Split airco units mag je gewoon ophangen. Hiervoor is niet eens vooraf toestemming vereist. Wel moet je natuurlijk de woning in de oorspronkelijke staat achterlaten.

@Yucon
De huidige ketel is 18 maanden oud. De 2 airco's komen samen op € 1.300,- en de warmtepompboiler op € 800,-. De hiervoor genoemde bedragen zijn na aftrek van subsidie. Voor het aansluiten heb ik het geluk dat een vriend van mij werkzaam is in deze branche dus dat kost me een krat bier :9

Eigenlijk wilde ik maar 1 airco aanschaffen maar 2 weken geleden is de airco die ik boven had hangen overleden. Deze was al 12 jaar oud en hier ga ik dus niet meer naar laten kijken ;)

Omdat ik de airco boven toch al wilde vervangen tellen die kosten niet echt mee in de investering in mijn mening. Hierdoor komt de totale investering op € 1450,-. Puur op gas verbruik zou ik dan een 300 - 400 euro per jaar kunnen besparen. Kortom na 4 a 5 jaar levert het geld op. Op de bank levert het niks op, dus liever op deze manier investeren. Dat doe ik dan liever zelf dan dat ik dat aan de woningbouw vereniging overlaat. Ook wil ik alles weer kunnen meenemen naar een volgende woning.

@Dre
Mijn voorkeur is ook overleggen. In het ergste geval zal ik de gasaansluiting moeten houden. Wel zal ik dan natuurlijk geen gebruik van de CV ketel meer maken (gas kraan dicht en stekker uit het stopcontact). Dat er mogelijk dan problemen zijn na 2 jaar stil staan kan ik weinig aan doen O-) .

@Notna
Heb / had (2 weken geleden stuk gegaan) al een airco hangen in de achtertuin aan de gevel op 30cm hoogte. In onze gemeente mag je in de achtertuin "doen wat je wilt" zolang je maar minimaal 50% van de tuin niet bebouwd. Aan de voorkant wil ik het eigenlijk niet eens weten. Geloof best dat je daar toestemming voor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-07 08:45
@MrNOnamE Waarom niet de WBV verzoeken je te compenseren voor het vastrecht?
Dan heeft iedereen zijn wil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Notna schreef op maandag 11 juni 2018 @ 21:57:
[...]

Dat is sterk gemeente afhankelijk. De meeste APV's die ik gelezen heb, staan dingen aan de gevel toe tot 50 cm uitsteken. Een buitenunit is 30 tot 40 cm diep (incl. ruimte voor luchtinlaat aan de achterkant) . Maar dat kan je het beste even aan de gemeente voorleggen.

Plaats ze op de begane grond en het enige wat je (echt) er van ziet zijn leidinggoten op de gevel. De units zelf kan je nog omkisten zodat ze minder opvallen.
De 50cm gaat niet op, omdat het een aapassing van een bouwwerk is. Zie ook: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Navraag bij onze gemeente leert ook dat het plaatsen van een buitenunit vergunningplichtig is. Een zeer beperkt aantal gemeentes heeft hier een aparte beleidsregel opgesteld die 1 buitenunit vergunningsvrij toestaat.

Van de Rijksoverheid:
Is voor het plaatsen van een airco-unit (bijvoorbeeld op het dak of aan de gevel) een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen benodigd?

Op grond van artikel 1, lid 3 van de Woningwet moeten installaties die onderdeel uitmaken van een bouwwerk tot dat bouwwerk gerekend worden. Een vast opgestelde of ingebouwde airco-installatie is dus onderdeel van het gebouw waarin de installatie wordt geplaatst. Het plaatsen van een airco-installatie is daarmee het veranderen van het bouwwerk waarin, waarop en/of waaraan de installatie wordt geplaatst.

Het veranderen van een bouwwerk kan onder bepaalde voorwaarden vergunningvrij zijn voor het bouwen op grond van artikel 3, onderdeel 8 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Een van de voorwaarden is dat het volume van het bouwwerk niet toeneemt. Op het moment dat een airco-installatie een buiten-unit heeft, dan neemt het volume van het bouwwerk toe bij plaatsing van de unit. Airco-installaties met buiten-units zijn dus in principe omgevingsvergunningplichtig voor bouwen. De helpdesk kan zich voorstellen dat in geval van kleine condensors geen sprake is van ‘toename van het volume’ als bedoeld in het Besluit omgevingsrecht. Het is echter primair aan de gemeente om dit te beoordelen. Ook heeft zich op dit punt nog geen jurisprudentie gevormd. Bij twijfel is het dan ook aan te raden om contact op te nemen met de gemeente en hen de vraag voor te leggen.

Verder dient een buiten-unit van de airco-installatie ook te passen binnen het bestemmingsplan. Als dit niet het geval is, dan moet een vergunning aangevraagd worden om te mogen afwijken van het bestemmingsplan (strijdig planologisch gebruik, artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo).

Tot slot willen wij opmerken dat verplaatsbare airco’s die een afvoerslang of losse condensor hebben (die doorgaans door een geopend raam naar buiten wordt gelegd of in het raam geplaatst) niet tot het bouwwerk worden gerekend. Een verplaatsbare airco is geen bouwwerk en daarvoor is dus geen omgevingsvergunning voor bouwen vereist.

Trefwoorden: Airconditioner, Airconditioning

Versiedatum: 02-09-2013

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

S0epkip schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:00:
[...]

De 50cm gaat niet op, omdat het een aapassing van een bouwwerk is. Zie ook: https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/355

Navraag bij onze gemeente leert ook dat het plaatsen van een buitenunit vergunningplichtig is. Een zeer beperkt aantal gemeentes heeft hier een aparte beleidsregel opgesteld die 1 buitenunit vergunningsvrij toestaat.

Van de Rijksoverheid:

[...]
Gemeente Purmerend gaf aan dat het ze echt compleet niet kan boeien wat je met je voorgevel doet; zolang het maar niet meer dan 50CM uitsteekt :+ . Ik heb het tot 3 keer toe gevraagd en 3 keer kreeg ik het antwoord: maakt ons niet uit.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Chill voor jullie!

De meeste gemeenten die vergunningsvrij airco plaatsen toestaan, stellen dit soort eisen:
Voor wat betreft de beeldkwaliteit zijn voor het plaatsen van een airco-installatie onderstaande richtlijnen
opgesteld:
• de buiten-unit bevindt zich op een plat dak òf aan een niet naar de openbare weg gekeerde gevel
en minimaal 1 m achter de voorgevelrooilijn;
• de afstand van de buiten-unit tot de dakrand dan wel tot zijdelingse perceelsgrens bedraagt ten
minste 1 m;
• de zichtoppervlakte van de buiten-unit bedraagt maximaal 0,5 m²;
Wanneer deze richtlijnen in acht worden genomen kunnen wij in de regel een omgevingsvergunning
voor een airco met buiten-unit verlenen. Is een dergelijke aanvraag in strijd is met het bestemmingsplan,
overwegen wij desgevraagd om medewerking in afwijking van het bestemmingsplan te verlenen.

[ Voor 96% gewijzigd door S0epkip op 12-06-2018 10:06 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
@sbruynis Dat ga ik zeker proberen. Ben in de aanvraag ook bezig met het idee dat ze de CV hergebruiken in een andere woning (het is een nieuwe CV ketel) en dat de huur dan iets omlaag kan gaan

@S0epkip Hartelijk bedankt voor de tip. Net meteen even de check gedaan. Ik weet dat het plaatsen van een aanbouw in de achtertuin (max 50% v.d. achtertuin) vergunningsvrij is bij ons maar dit is natuurlijk iets anders. Al kan ik natuurlijk altijd een dakje bouwen boven de buitenunit zodat het wel een aanbouw is O-)

Maar ik heb geluk, hiervoor is geen vergunning nodig. Pas als je in een monumentaal pand woont of in een stads- of dorps gezicht dan ben je de pineut.

[ Voor 17% gewijzigd door MrNOnamE op 12-06-2018 10:10 ]

Pagina: 1